Chcesz przenieść biznes do internetu? Wyceń: Strona www | e-Sklep | e-Learning | System dla Restauracji | napisz: studio@thenewlook.pl

E-Commerce co to jest?

E-Commerce co to jest

E-Commerce to nie tylko sklepy internetowe, ale cała elektroniczna gospodarka. E-Commerce dotyczy wszelkiego rodzaju transakcji biznesowych, które są dokonywane przy użyciu internetu. Najbardziej powszechną formą e-Commerce są sklepy internetowe, jednak handel elektroniczny to również inne formy biznesu.

E-Commerce to od kilku lat dynamicznie rozwijający się obszar, budzący zainteresowanie szerokiej grupy osób i firm. Rynek e-Commerce rozwija się bardzo szybko i utrzymuje dwucyfrowe tempo wzrostu. Rozwój handlu elektronicznego napędza rozwój internetu, powstawanie nowych, nieznanych wcześniej usług e-Commerce, ale również nowe zjawiska jak pandemia czy lockdown.

Z drugiej strony rosną również oczekiwania kupujących w sieci, którzy chcą realizować zakupy taniej, wygodniej i szybciej. Z tych powodów pojawiają się nowe, innowacyjne rozwiązania handlu w internecie, rozwiązania łączące handel stacjonarny z internetowym, ułatwiające znalezienie właściwego produktu, pozwalające na szybsze dostarczenie zamówienia, usługi, produktów i usług wirtualnych.

Dynamicznie zmieniający się świat e-Commerce, nowe narzędzia i możliwości wymagają ciągłego śledzenia trendów na tym rynku. Przygotowaliśmy dla was krótki przewodnik po zagadnieniach e-Commerce. Nasz przewodnik po e-handlu pozwoli Ci uporządkować wiedzę z zakresu e-handlu, utrwali podstawowe pojęcia oraz przybliży przykłady popularnych trendów w e-Commerce.

Co to jest e-Commerce

Co to jest e-Commerce krok po kroku

Przejdź do sekcji:

  1. E-Commerce podstawowe pojęcia
  2. Rodzaje e-Commerce
  3. Rodzaje platform e-Commerce
  4. Dla kogo jest e-Commerce?
  5. Charakterystyka rynku e-Commerce
  6. Rynek e-Commerce w Polsce
  7. Korzyści z e-Commerce
  8. Sukces w e-Commerce
  9. Jaki sklep internetowy wybrać?
  10. Jaki sklep internetowy założyć – przegląd rozwiązań?
  11. E-Commerce jak zacząć?
  12. E-Commerce i pozycjonowanie SEO
  13. Podsumowanie

E-Commerce podstawowe pojęcia

E-Commerce (electronic commerce), czyli handel elektroniczny lub e-handel definiujemy jako szereg działań wykonywanych w celu dokonania transakcji za pomocą elektronicznych środków jak strona internetowa, aplikacja. Są to transakcje online, czyli zakupy towarów i usług, których płatności i dostawa odbywa się poza fizyczną placówką sklepu.

Najbardziej powszechną formą e-Commerce są oczywiście sklepy internetowe, jednak e-Commerce to również takie formy biznesu jak internetowe aukcje, wymiana walut, bankowość elektroniczna, internetowe zakłady bukmacherskie, e-sklepy, ale też portale aukcyjne i inne formy handlu elektronicznego.

Sklep internetowy (e-sklep) to rodzaj strony internetowej, dzięki której można prowadzić sprzedaż i dokonywać zakupów online. E-Sklep umożliwia wirtualne przeglądanie oferty, asortymentu i dokonania płatności za zakup. Sklepy internetowe korzystają z oprogramowania zwanego platformą e-Commerce (systemem e-Commerce).

Platforma e-Commerce (system e-Commerce) to oprogramowanie, które pozwala na uruchomienie sklepu internetowego po zainstalowaniu i skonfigurowaniu go na serwerze. Alternatywą są abonamentowe platformy SaaS, które udostępniane są jako usługa gotowego sklepu internetowego w chmurze, na serwerach dostawcy oprogramowania.


Rodzaje e-Commerce

E-Commerce to bardzo szerokie zjawisko, które dzielimy pod względem podmiotów zawierających transakcje. Możemy wyodrębnić trzy główne typy formy e-handlu. Definiujemy je jako B2C, B2B i C2C.

B2C, business-to-consumer – to transakcje pomiędzy firmą sprzedającą produkty lub usługi a indywidualnym konsumentami. W tym wypadku stroną jest klient końcowy. Sprzedaż odbywa się zazwyczaj bezobsługowo, poprzez stronę internetową sklepu.

B2B, business-to-business – obejmuje transakcje biznesowe zawierane pomiędzy dwoma firmami. W tym modelu ważne jest tworzenie relacji z kontrahentami. Sprzedaż odbywa się zazwyczaj przez specjalny system B2B oraz za pośrednictwem handlowców.

C2C, consumer-to-consumer – handel pomiędzy prywatnymi osobami, w którym jeden z nich jest sprzedawcą, a drugi konsumentem. Przykładem C2C są serwisy aukcji internetowych jak Allegro i ogłoszeniowe jak Gumtree i OLX.


Rodzaje platform e-Commerce

Platformy e-Commerce można podzielić na dwa podstawowe rodzaje platform: zamknięte i otwarte.

Zamknięte platformy – tworzone dla prostych rozwiązań e-Commerce. Zazwyczaj są łatwe do skonfigurowania i uruchomienia, ale mają ograniczone możliwości funkcjonalności i rozwoju w przyszłości.

Platformy otwarte – tworzone dla zróżnicowanych rozwiązań e-Commerce. Zazwyczaj są trudniejsze do uruchomienia i konfiguracji, znacznie bardziej elastyczne, umożliwiają dostosowanie do różnorodnych funkcji, jak sklep, rezerwacje, subskrypcje itd.

Platformy e-Commerce – przewodnik

W ramach platform zamkniętych i otwartych wyróżniamy trzy podstawowe platformy open-source, abonamentowe i dedykowane.

Platformy Open-source – oprogramowanie otwarte, które można dowolnie modyfikować lub uzupełniać dedykowane funkcjonalności, integracje, wtyczki. Z założenia jest to darmowe forma platformy e-Commerce, którą można rozwijać o dodatkowo płatne opcje premium. Przykładowe platformy open-source to: WooCommerce, PrestaShop i Magento.

Z doświadczenia wiemy, że ​​otwarte platformy open-source są najlepszym rozwiązaniem dla większości biznesów e-Commerce. Wybierając platformę open-source jesteś właścicielem sklepu i wszystkich treści, które umieścisz w sklepie. Ponadto masz możliwość przeniesienia Twojego sklepu na inną platformę, jeżeli będzie to niezbędny krok dla rozwoju Twojego biznesu.

Platformy open-source co do zasady są bezpłatne, czyli możesz budować samodzielnie sklep przy użyciu własnych środków i możliwości. Możesz również zatrudnić programistę lub agencję e-Commerce do stworzenia niestandardowych rozwiązań, lub po prostu do zbudowania sklepu od podstaw. Wszystkie platformy open-source oferują mnóstwo funkcji, integracji, narzędzi zarówno w wersji darmowej i premium. Wśród platform open-source warto wyróżnić WooCommerce, który oferuje niższe koszty uruchamiania sklepu, a samo środowisko WordPress umożliwia łatwe kontrolowanie kosztów w przyszłości.

Platformy abonamentowe – oprogramowanie zamknięte, a dokładnie usługa oprogramowania dla sklepu internetowego w chmurze, SaaS (Software as a Service), w ramach której otrzymujesz infrastrukturę oraz serwery do utrzymania sklepu internetowego.

Platformy abonamentowe zawierają kilka opcji przetwarzania płatności i wysyłki, ale nie ma na nich możliwości dodawania żadnych niestandardowych rozwiązań. Nie jest to problem dla małych sklepów, ale z czasem rozwiązania takie blokują rozwój wielu nowych pomysłów lub wdrożenie nowych trendów e-Commerce. Na takich platformach oczywiście nie można stworzyć rozwiązań e-Commerce wybiegających poza standardowy e-sklep.

Platformy dedykowane – pisane na specjalne zamówienie platformy e-Commerce. Sklepy bazujące na takich rozwiązaniach są tworzone od zera, od strony wyglądu i funkcji sklepu, dotyczy to też paneli zarządzania.

platformy e-commerce porownanie
Platformy e-Commerce
Platform e-commerce na rynku są dziesiątki, ale jak wybrać tą najlepszą. Poznaj kilka oprogramowań do stworzenia e-sklepu, ich wady, zalety i koszty wdrożenia.
Przeczytasz o: Porównanie platform: open-source, abonamentowe, dedykowane i licencyjne.
Platforma B2B co to jest?
Platforma B2B pomaga obsługiwać wszelkie relacje z partnerami biznesowymi. Obecnie w wielu firmach taki system stanowi nieodzowne narzędzie codziennej pracy.
Przeczytasz o: Platforma B2B i B2C, system B2B, integracje B2B.

Dla kogo jest e-Commerce?

Łatwość wejścia na rynek e-Commerce powoduje znaczną atrakcyjność i wzrost zainteresowania przedsiębiorców tym kanałem sprzedaży. Należy pamiętać, że już do początku prowadzenia e-biznesu można sukcesywnie konkurować z wielkimi graczami. Co roku powstaje tysiące nowych e-sklepów, jednakże większość z nowo powstałych sklepów nie utrzymuje się na rynku dłużej niż 2 lata. Tak dynamiczny wzrost nie zależy jedynie od światowych trendów i dyktatu technologii. Największym motorem napędowym tej branży jest efektywność tego rodzaju sprzedaży. Nawet duża konkurencja, a także niskie marże e-sklepów pozwalają osiągnąć większości przedsiębiorcom dodatnie wyniki finansowe.

W sklepach internetowych najlepiej sprzedają się odzież, dodatki i akcesoria, książki, płyty, filmy, multimedia i elektronika. Bardzo szybko rośnie sprzedaż produktów związanych ze zdrowym stylem życia, a także akcesoriów dla zwierząt, mebli i wyposażenia wnętrz. Wejście w sprzedaż internetową w takich branżach oznacza szansę na zarobienie dużych pieniędzy, ale i zwiększenie konkurencyjności na rynku. Dlatego coraz więcej sprzedawców szuka dla siebie niszy. Zaletą każdego niszowego biznesu e-Commerce jest to, że zazwyczaj nie potrzebują one dużego kapitału na start, a przy tym potrafią wygenerować większy zysk niż produkty sprzedawane dla masowego odbiorcy.

Chcesz zacząć e-Commmerce?

Jesteś przedsiębiorcą i zastanawiasz się jak zarabiać na e-Commerce i jak sprzedawać przez internet? Skontaktuj się z ekspertami branży.


Charakterystyka rynku e-Commerce

Rynek e-Commerce i związany z nim model handlu rozwija się i zmienia w kilku etapach. Początkowo użytkownicy korzystali z internetu głównie do pracy lub dla rozrywki. Nie mają doświadczenia z płatnościami, dlatego wciąż dominuje wśród nich brak zaufania do transakcji online.

W kolejnym etapie użytkownicy, a w zasadzie pierwsi konsumenci nabierają zaufania do internetowych usług bankowych i płatności. Pierwsze zakupy i transakcje są dokonywane w dużych zaufanych sklepach, co obarczone jest niskim ryzykiem. Na tym etapie konsumenci rezerwują również hotele, bilety lotnicze online, itp.

Następnie użytkownicy wykorzystują internet do szukania potrzebnych informacji, a także do zakupu tanich, osobistych produktów, na przykład książek. Kluczowe w decyzji o robieniu zakupó przez internet jest przede wszystkim cena. Ten etap rozwoju e-Commerce jest kształtowany za pomocą towarów łatwo porównywalnych, a najważniejszym czynnikiem gwarantującym dokonanie transakcji jest niska cena danego produktu.

W kolejnym etapie klienci robią zakupy internetowe głównie z powodu ich wygody. Rynek e-Commerce dysponuje bowiem odpowiednimi narzędziami sprawiającymi, że dokonywanie zakupów przez internet staje się przyjemne, proste i bezpieczne. Kupujemy nie tylko przedmioty, ale i rozrywkę, jedzenie. Powstają płatności subskrypcyjne w sklepie, dokonujące płatności automatycznie oraz liczne aplikacje pozwalające płacić za zamówione jedzenie, taksówkę czy wypożyczenie roweru.

Obecnie rynek e-Commerce na świecie znajduje się równolegle w kilku fazach rozwoju. Kraje rozwinięte znajdują się na najwyższym poziomie rozwoju, a inne kraje lub grupy społeczne mogą być cały czas wykluczone cyfrowo. Na dynamiczny rozwój rynku e-Commerce na świecie będzie mieć na pewno wpływ zmiana technologiczna idąca wraz z wdrażaniem technologii G5 oraz sytuacja związana z pandemią Covid-19, wpływająca na przeniesienie wielu działalności do sieci.


Rynek e-Commerce w Polsce

Polski rynek e-Commerce jest bardzo rozdrobniony. Dominują głównie małe sklepy prowadzone przez małych i średnich przedsiębiorców, którzy działają jako firmy jednoosobowe. Większość prowadzonych biznesów e-Commerce skupia swoją działalność na handlu w tradycyjnych sklepach internetowych. Mniejsza ilość podmiotów prowadzi handel, usługi online.

Wraz ze wzrostem znaczenia większych podmiotów na rynku e-Commerce, a także siły ich oddziaływania nastąpiła stopniowa konsolidacja tego rynku. Przewaga dużych graczy znacznie się umocniła. Jednakże taka sytuacja nie oznacza, że mniejsze podmioty nie mają szans na przetrwanie lub wejście na rynek. Swoje miejsce na rynku handlu elektronicznego w Polsce nadal znajdą małe sklepy internetowe mające w swojej ofercie niszowe produkty. Wyróżniają się one konkurencyjnym podejściem do klienta czy też atrakcyjną, bardziej elastyczną ofertę cenową.

Na polskim rynku e-Commerce prowadzona jest ciągła wojna cenowa, gdzie sklepy prześcigają się w redukowaniu swojej marży w celu osiągnięcia najniższej ceny dla zdobycia klientów. Stopniowo tendencja wśród klientów do przywiązywania największej wagi do ceny, zmienia się na rzecz wygody, jaką gwarantują zakupy online. Do najpopularniejszych branż sklepów internetowych zalicza się branżę odzieżową, kosmetyki, elektronika i multimedia oraz branżę zajmującą się domem i ogrodem.

Ciągle obserwujemy zmiany dotyczące zachowań, jak i zwyczajów konsumentów, które powodują, że zakupy online wybierane są coraz chętniej przez klientów, ze względu na wygodę czy szerszy asortyment. Konsumenci nie stawiają niskiej ceny towarów na pierwszym miejscu. Coraz większą wagę przykładają też do szybkości zakupów i doręczenia produktu oraz jakości obsługi klienta. Duże sklepy internetowe prowadzące sprzedaż wielokanałową zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online, przyczyniają się do wzrostu zaufania konsumentów wobec zakupów online, zwiększenia bezpieczeństwa, szybkości i wygody dostarczenia lub odbioru zamówionego produktu w sklepie.

Obecnie ogromne znaczenie zyskały transakcje kupna przeprowadzane za pomocą smartfonów. Na przestrzeni lat urządzenia mobilne stały się nieodłączną częścią życia każdego z nas. Co ciekawe transakcje przeprowadzane na tabletach mają dużo mniejszy udział w rozwoju rynku e-Commerce niż na smartfonach, co potwierdza, że to nie wielkość ekranu ma największe znaczenie, ale wygoda oraz dostępność.


Korzyści z e-Commerce

Sklep internetowy zarabia 24 godziny na dobę przez 365 dni w roku. Dlatego nie bez powodu rynek e-Commerce staje się tak popularny. Handel internetowy niesie za sobą szereg korzyści zarówno dla sprzedawców, jak i klientów. Dla sprzedawców najważniejszą zaletą jest przede wszystkim redukcja kosztów. W odróżnieniu od tradycyjnego handlu nie jest konieczne prowadzenie punktów sprzedaży, zatrudniania dużej liczby pracowników, a w niektórych przypadkach utrzymywania dużych magazynów. W sklepie internetowym można na bieżąco aktualizować ofertę, ceny, szybciej reagować na zmiany i trendy oraz niemal natychmiastowo odpowiadać na potrzeby klientów.

E-commerce daje mnóstwo korzyści i możliwości, poznaj najważniejsze z nich:

Dostęp do nieograniczonego rynku. W przeciwieństwie do stacjonarnego sklepu nie jesteś ograniczony przez konkretny obszar związany z lokalizacją firmy. Oczywiście są też pewne trudności i ograniczenia, ponieważ musisz wypracować zaufanie klientów oraz zmierzyć się z wieloma problemami logistycznymi przy próbie stworzenia sklepu międzynarodowego.

Łatwiejsze wejście na rynek. Niższe koszty i mniejsze ograniczenia wejścia na rynek, że łatwiej rozpocząć biznes online niż stacjonarnie.

Niższe koszty. Sklep internetowy opiera się na niższych kosztach funkcjonowania. Nie musisz ponosić kosztów biur, sklepów, stałej liczby pracowników. Dzięki mniejszym kosztom działania, sprawnej logistyce masz przewagę nad konkurencją i możesz przyciągać klientów niższymi cenami i promocjami.

Dostępność 24H/7. Dostęp do sklepu internetowego nie jest ograniczony godzinami pracy lub różnicą czasu, a klienci mogą wygodnie kupować lub korzystać z innych usług bez ograniczeń o każdej porze.

Nieograniczona ilość produktów do zaoferowania. Sklep internetowy może mieć nieograniczone zasoby, nawet jeżeli danego produktu nie ma w magazynie. Klient może kupić produkt, a Ty masz czas na realizację zamówienia i uzupełnienie braków.

Działania marketingowe. Internet i e-Commerce daje możliwość efektywnej promocji, ułatwia dostosowanie marketingu do aktualnych potrzeb, oczekiwań i trendów panujących na rynku.


Sukces w e-Commerce

Do osiągnięcia przewagi na rynku e-Commerce konieczne jest też zrozumienie samej specyfiki handlu elektronicznego. Klienci w internecie zachowują się zupełnie inaczej od klientów korzystających z tradycyjnej formy zakupów. Te różnice wymuszają właściwe podejście do sposobu prezentacji oferty w sklepie internetowym, zadbania o pozytywne doświadczenia zakupowe użytkowników, budowanie pozytywnego wizerunku powiązanego z zastosowaniem odpowiedniej strategii marketingowej.

Obecnie możliwość zaoferowania niskiej ceny nie jest głównym motorem napędowym rynku e-Commerce i sama cena nie zagwarantuje sukcesu sklepu internetowego. Wzrasta natomiast znaczenie obsługi klienta, dlatego szczególną uwagę należy przykładać do terminu i metody dostawy, szybkości reakcji na zapytanie klienta, możliwości zwrotu towaru bez ponoszenia dodatkowych opłat. Zmiany również dyktują nowe technologie i innowacyjność. Nowe rozwiązania dotyczące prezentacji produktów, lepsza dostępność, czy też lepsze dopasowanie marketingu internetowego przyczynią się do ciągłego wzrostu popularności sprzedaży internetowej.

Przyszłość rynku e-Commerce to zacieranie się granic pomiędzy handlem online a handlem offline. Zjawisko takie nazywamy sprzedażą wielokanałową (cross-channelling). Sprzedaż wielokanałowa jest coraz bardziej rozpowszechnione i wpływa na wszystkie formy sprzedaży oraz zmianę podejścia do prowadzenia biznesu. Tym samym zaciera się podział na klientów stacjonarnych i internetowych, którzy są obecnie traktowani jako jeden rodzajów klientów. Zmiany w e-Commerce wymuszają wzrost znaczenia jakości oferowanych usług i budowanie pozytywnych relacji z klientami. Sklepy internetowe stają się nie tylko miejscem dokonywania zakupu, ale są swojego rodzaju miejscem inspiracji, budowania relacji i komunikacji z klientem.

Mając sklep internetowy, opracowaną strategię działania i znając trendy w e-Commerce można zacząć pozyskiwać klientów i inwestować w różne formy promocji. Od samego początku należy również monitorować wyniki i śledzić zachowania klientów. Możesz to robić za pomocą ogólnodostępnych narzędzi jak Google Analytics. Analiza danych dostarczy bezcennych informacji na temat mocnych i słabych punktów Twojego sklepu. Ta wiedza pozwali kształtować strategię, rozwijać sklep internetowy i inwestować w najbardziej efektywne rozwiązania.


Jaki sklep internetowy wybrać?

Sklepy internetowe jako handel elektroniczny w internecie mogą obejmować różnego rodzaju usługi handlu prowadzone online. Towary i usługi są zamawiane przez sklep internetowy, ale płatność i dostawa zamówionego towaru lub usługi może być dokonana w internecie lub poza siecią. Transakcje mogą być dokonywane pomiędzy osobami indywidualnymi, przedsiębiorstwami, instytucjami lub organizacjami.

Sklepy internetowe ze względu na przedmiot handlu mogą sprzedawać: dobra fizyczne, produkty cyfrowe oraz usługi.

Sklepy internetowe można podzielić również ze względu na formę handlu:

  • bezpośredni – cała transakcja od momentu złożenia zamówienia, realizacji płatności i dostawy towaru odbywa się wyłącznie przez sklep internetowy.
  • pośredni – poszukiwanie towarów, usług, kontrahentów oraz sama płatności odbywa się przez sklep internetowy, natomiast dostawa zamówionego towaru lub usługi odbywa się w tradycyjny, bezpośredni sposób.
  • hybrydowy – połączenie dwóch form.

Sklep internetowy jako rozwiązanie e-Commerce daje wiele możliwości, zarówno w kwestii pozyskania nowych Klientów, jak i wzmocnienia obecnych relacji biznesowych. Handel internetowy umożliwia Twojej firmie sprzedaż ukierunkowaną na klientów detalicznych lub biznesowych. Pytanie, jaki sklep internetowy założyć wymaga zastanowienia się, do kogo ma być skierowany sklep – do konsumentów czy klientów biznesowych. Dlatego też, aby wybrać opcję optymalną dla Twojego biznesu, powinieneś przeanalizować także jaki rodzaj sklepu wybrać.

Sklepy B2B i B2C

Sklepy internetowe można również podzielić na dwa modele B2B i B2C. Oba systemy różni rodzaj świadczonych usług, skala prowadzonego biznesu, oraz cel przeznaczenia usług sklepu. Systemy różnią się również z punktu widzenia prowadzenia sklepu: procesu zakupowego, rodzaj płatności, infrastruktury oraz sposobu prowadzenia działalności w ramach e-Commerce, które omówimy w dalszej części.

  • B2C – sklepy dla klientów detalicznych: e-sklepy, katalogi produktów, e-Learning
  • B2B – sklepy dla klientów biznesowych: katalogi produktów, platformy zamówieniowe

Platforma B2B i B2C – dokładny opis

Zacznijmy więc od omówienia platform B2B i B2C. Poniżej porównujemy specyfikę rozwiązań B2B i B2C dla sklepów internetowych. Poznaj, jakie są najważniejsze elementy każdego systemu oraz jaki rodzaj sklepu internetowego możesz założyć bazując na tych rozwiązaniach.

Prowadzenie sklepu internetowego

Jak założyć sklep internetowy?

Przeczytaj nasz poradnik jak założyć sklep internetowy krok po kroku: wybór platformy e-commerce, logistyka, płatności, marketing i SEO, kwestie prawne...


Sklepy B2B, czyli współpraca z między firmami

B2B, czyli business to business, oznacza transakcje pomiędzy dwoma lub większą ilością firm. Główną rolę odgrywają platformy B2B, które usprawniają transakcje zachodzące pomiędzy firmami a ich dostawcami bądź producentami lub dystrybutorami. Operatorem sklepu B2B są zazwyczaj producenci, hurtownicy lub dystrybutorzy. Współpraca między firmami w ramach systemu B2B ma przeważnie charakter cykliczny.

B2B zwykle wymaga bardziej złożonych rozwiązań niż sklep internetowy. System B2B musi być zdolny do przyjmowania zleceń w różnych formach takich jak e-mail, dokumenty lub zamówienia elektroniczne. Taki system musi połączyć przyjęte już zamówienie z innymi bazami administracyjnymi firmy, odpowiedzialnymi za fakturowanie, stany magazynowe, przechowywanie danych klientów.

Proces zakupowy. W przypadku dokonania zakupu przez przedsiębiorcę proces zakupowy jest bardziej złożony niż w przypadku osób indywidualnych. Dokonanie zakupu stanowi decyzję grup decyzyjnych. Wybierając produkt i rozmawiając ze sprzedawcą, nie trzeba posiadać zezwolenia na dokonanie zakupu ani być odpowiedzialnym za podjęcie ostatecznej decyzji.
Rodzaje płatności. Cena produktu może się różnić w zależności od klienta. W przypadku dużych zamówień udaje im się wynegocjować specjalne warunki, korzystając z innego cennika, często ustalanego indywidualnie.
Mechanizmy płatności. Transakcje w modelu B2B mogą być bardziej złożonym procesem. Klienci mogą wybrać towary, złożyć zamówienie, wybrać rodzaj dostawy. Jednakże nie muszą płacić oni w momencie składania zamówienia, ale otrzymują fakturę, którą opłacają w uzgodnionym terminie płatności.

Sklepy B2C, czyli sprzedaż dla klienta końcowego

Business to customer to model, w którym sprzedaż jest procesem odnoszącym się bezpośrednio do klientów – użytkowników sklepu internetowego. Klientami sklepów B2C są przeważnie osoby fizyczne lub firmy. Transakcja w ramach sklepów B2C nie jest cykliczna, ponieważ klient może zaopatrzyć się w produkty w różnych sklepach bez konieczności zobowiązania się do kolejnych zakupów.

Klienci szukają informacji na temat produktów w sklepie, wybierają je i płacą za nie przed dostawą za pomocą bramki płatności, karty wykorzystując inne formy płatności. Wystarczy jedynie zadbać o to, aby sklep internetowy wyświetlał produkty i ceny, obsługiwał przyjęcie płatności oraz zrealizował wysyłkę do klienta.

Proces zakupowy. Proces opiera się na dokonania zakupu przez klienta końcowego, który po stwierdzeniu przydatności produktu decyduje się na jego zakup i dokonuje transakcji. Transakcje nie są cykliczne, ponieważ klient może kupić produkty w różnych sklepach, bez konieczności zobowiązania się do kolejnych zakupów.
Rodzaje płatności. W modelu B2C konsument, który kupuje produkt, płaci dokładnie taką samą cenę jak inni nabywcy.
Mechanizmy płatności. Klient wybiera produkt i płaci na stronie zamówienia w sklepie przy użyciu wybranej formy płatności jak: bramka płatności, karta kredytowa, lub płatność przy odbiorze.

bramki platnosci online szybkie platnosci

Bramki płatności online

Szybkie płatności to kluczowy element powodzenia każdego e-Commerce. Którą bramkę płatności online wybrać dla Twojego sklepu?


Jaki sklep internetowy założyć? Przegląd rozwiązań

Szeroko rozumiane sklepy internetowe stały się popularną formą sprzedaży z uwagi na wygodę i obniżenie kosztów sprzedaży. Sklepy internetowe dają możliwość szybkiego dotarcia do klientów praktycznie z każdego miejsca na świecie. Ponadto dają możliwość szybkiego porównania cen u wielu dostawców.

Serwis internetowy daje możliwość kupowania i sprzedawania produktów, usług lub produktów wirtualnych przez internet. Klienci szukają informacji na temat produktów w sklepie, wybierają je i płacą za nie przed dostawą za pomocą formy płatności. Sposób działania sklepu jest niezwykle prosty – sklep internetowy wyświetla produkty, usługi, ceny, obsługuje przyjęcie płatności oraz realizuje wysyłkę do klienta.

Ze względu na sposób działania, funkcje możemy wyróżnić wiele form handlu elektronicznego:

  1. Sklep internetowy
  2. Sklep dropshippingowy
  3. Sklep typu Marketplace
  4. Strona firmowa ze sklepem
  5. Systemy rezerwacji
  6. System zamówień dla restauracji
  7. Kursy e-learning
  8. Serwisy ogłoszeniowe i aukcje
  9. Sklepy dedykowane
  10. Sklepy omnichannel
  11. Sklep B2B

Sklep internetowy

Klasyczny sklep internetowy jest to strona www, na której klienci zapoznają się z ofertą i składają zamówienia zakupu przez internet. Elementem każdego sklepu internetowego są strony z ofertą, czyli tak zwana podstrony produktowe (karta produktu) zawierająca opis towaru lub usługi, które można zamówić w danym sklepie. W sklepach z szerokim asortymentem stosuje dodatkowo kategorie produktów, które grupują produkty według ich rodzajów. W większości e-sklepów funkcjonuje tzw. koszyk. Jego działanie jest identyczne z tradycyjnym koszykiem na zakupy. Dodanie produktu do koszyka odbywa się za pomocą guzika w danym produkcie czy usłudze. Niezbędnym elementem sklepu jest również formularz na stronie zamówienia, w którym kupujący podaje swoje dane, niezbędne do przeprowadzenia transakcji, czyli dane osobowe, adres dostawy. W zamówieniu kupujący musi podać również swój adres e-mail, na który przychodzi potwierdzenie dokonania zakupu i wszystkie maile transakcyjne.

Sklep internetowy oprócz części dostępnych dla kupujących posiada również panel administracyjny przeznaczony dla obsługujących e-sklep. Panel administracyjny umożliwia dodawanie, edytowanie i usuwanie produktów. Ponadto panel pozwala na zarządzanie bazą klientów, zamówieniami, drzewem kategorii, subskrypcją, wiadomościami na stronie. Zaawansowany panel może posiadać również rozbudowane statystyki sprzedaży, pozwala na eksport i import produktów do plików XML, CSV. Panele administracyjne sklepu może być połączony z integracjami zewnętrznymi jak płatności, wysyłki, systemy księgowe lub magazynowe.

Sklepy internetowe | Cennik


Sklep dropshippingowy

Nowym, alternatywnym pomysłem na sklep internetowy jest tzw. dropshipping. W przeciwieństwie do tradycyjnej działalności e-Commerce dropshipping pozwala założyć sklep internetowy bez zarządzania zapasami magazynowymi i zajmowania się wysyłką. Sklep dropshipping nie ma fizycznych produktów, co oznacza brak kosztów magazynowych. Zamiast tego, gdy klient kupuje produkt, właściciel sklepu składa zamówienie u oryginalnego dostawcy.

Co to jest sklep dropshipping?

Ze względu na niskie koszty operacyjne i łatwą konfigurację, dropshipping stał się światowym trendem w e-Commerce. Model biznesowy dropshipping ma oczywiście swoje zalety i wady, o których należy pamiętać przed rozpoczęciem tworzenia sklepu opartego na tym rozwiązaniu. Założenie sklepu dropshippingowego wymaga znacznie niższych inwestycji niż prowadzenie typowego sklepu internetowego. Dwie główne korzyści z dropshippingu to brak odgórnej potrzeby zamrażania pieniędzy w towarze oraz regularny przepływ środków pieniężnych. Nie musisz kupować produktów od dostawcy ani zarządzać i utrzymywać stany magazynowe.

Istnieje wiele platform e-Commerce, które pozwalają łatwo założyć sklep dropshipping – WordPress, PrestaShop oraz platformy abonamentowe. Część problemów z dropshippingiem rozwiązuje dobra integracja z dostawcami oraz prawidłowe wdrożenie systemu dropshippingowego w Twoim sklepie.

dropshipping przewodnik krok po kroku

Sklep Dropshipping

Jeżeli dropshipping to rozwiązanie dla Ciebie. Przeczytaj nasz poradnik jak założyć sklep internetowy dropshipping i odnieść sukces w e-Commerce.


Sklep typu Marketplace

Sklep Marketplace to innowacyjne podejście do e-sprzedaży przypominające internetowe targowisko. Marketplace jest miejscem, a dokładnie sklepem, w którym swoją ofertę przedstawia wielu sprzedawców. Jest to platforma sklepowa gromadząca w jednym miejscu dużą ilość produktów, pochodzących od zróżnicowanych dostawców. Marketplace działa w prosty i intuicyjny sposób, zapewniając wygodę zakupów każdemu klientowi. Dzięki zgromadzeniu dużej ilości produktów pozwala stworzyć szeroką ofertę cenową, ale i zróżnicowaną dostępność towarów oraz czas dostawy. Zakupy w sklepie Marketplace przebiegają niezwykle sprawnie i szybko, co stanowi znaczne udogodnienie dla kupujących.

Sprzedawcy współpracujący z marketplacem używają gotowej infrastruktury sklepu, korzysta z promocji i mogą liczyć na szerokie grono klientów, do których dociera oferta. Każdy sprzedawca ma swój panel w ramach sklepu, w którym zarządza swoimi produktami.

Sklep typu Marketplace, w zależności od segmentu oraz skali, z jaką działa, może być sklepem branżowym o wąskiej ofercie, bądź dużą platformą z szerokim, zróżnicowanym asortymentem.

Sklep Marketplace


Strona firmowa ze sklepem

Strona firmowa może być rodzajem sklepu z możliwością sprzedaży produktów lub usługi firmy. Najczęściej wybieraną platformą do tworzenia stron internetowych ze sklepem jest WordPress. Za pomocą WordPressa można stworzyć stronę internetową wizytówkę dla małej firmy, jak i dużą stronę firmową dla korporacji. Strona internetowa oparta o WordPress umożliwia łatwą edycję, ale przede wszystkim rozbudowanie strony firmowej wraz z rozwojem firmy.

Strona katalog produktów. Strona firmy lub marki prezentująca produkty z wszystkimi niezbędnymi informacjami zachęcającymi odwiedzających do kontaktu z przedstawicielami firmy – więcej ›

Dlaczego warto wybrać WordPressa dla strony internetowej firmy ze sklepem? Zobacz nasze przykłady realizacji stron WordPress, jak i przykłady realizacji stron WordPress z całego świata.

Strona ze sklepem internetowym


Systemy rezerwacji

System rezerwacji online. Strona internetowa może być również systemem do obsługi zapytań o rezerwację miejsc i usług. Takie rozwiązanie sprawdzi się w przypadku każdej profesji, która wymaga systemu rezerwacji online: hotelu, pensjonatu, restauracji czy fryzjera. Strona internetowa można zmienić w system składania rezerwacji i sprzedaży z płatnościami online i jest de facto sklepem internetowym.

Strona eventu. Strona ułatwiająca promocję i organizację wydarzeń, konferencji. Strona z opisem eventu umożliwia rejestracji na wydarzenie oraz sprzedaży biletów.

Sprzedaż biletów. Strony internetowe może służyć jako platforma do rezerwacji i sprzedaży biletów. Za zakupy klient będzie mógł zapłacić przez bramkę płatności, kartą kredytową lub platformą PayPal.

Strona z systemem rezerwacji


System zamówień dla restauracji

Z WordPress możesz zmienić stronę restauracji w biznes online. WordPress pozwala stworzyć system zamówień jedzenia online dla restauracji, fast foodów, pizzerii, kawiarni. System zamawiania dla restauracji WordPress umożliwia klientom zamawianie jedzenia i dokonanie płatności bezpośrednio na stronie, z wieloma opcjami dostawy, skompowania menu czy rezerwacji miejsc online.

System zamówień online dla restauracji


Kursy e-learning

Dzięki stronie internetowej można nauczać przez internet. WordPress może być narzędziem do tworzenia i sprzedaży kursów online, e-booków, filmów. Na takiej stronie e-learningowej można tworzyć kursy edukacyjne z elementami quizu, wideo czy dźwięków. WordPress umożliwia logowanie klientom, administrowanie członkami oraz analizowanie danych.

Strona e-learning WordPress


Portale ogłoszeniowe i aukcje

Serwisy ogłoszeniowe, portale aukcyjne, platformy przetargowe to również rodzaj sklepu internetowego. Serwisy ogłoszeniowe, pozwalające na zamieszczanie ogłoszeń i ich przeglądanie online. Ogłoszeniodawcy zwykle zamieszczają przedmioty w odpowiednich kategoriach, co ułatwia kupującym znalezienie danego produktu. Szczególnym rodzajem serwisów ogłoszeniowych są platformy aukcyjne. Platformy aukcyjne przeprowadzają aukcje internetowe. Punktem wyjścia jest zwykle cena wywoławcza ustalona przez wystawiającego, od której zaczyna się licytacja. Zakupu dokonuje osoba, która w ramach licytacji zaproponowała najwyższą cenę przed końcem aukcji internetowej.


Sklepy dedykowane

Sklep dedykowany jest to rozwiązanie dla specyficznych sklepów, których produkty lub specyfika biznesu wymaga zaawansowanych konfiguracji. Wdrożenie sklep dedykowanego jest bardzo czasochłonne i zarazem kosztowne. Sklepy dedykowane są idealnie dostosowane do potrzeb i charakteru biznesu, oferują duże możliwości optymalizacji obsługi zamówień.

Sklep dedykowany WordPress + WooCommerce


Sklep omnichannel

Omnichannel to podejście do prowadzenia sprzedaży, która zakłada dotarcie do klienta i jego obsługę z poziomu kanałów online i offline. Strategia omnichannel polega na prowadzeniu działań, których celem jest zapewnienie spójności doświadczeń bez względu na wybrane przez klienta miejsce zakupu.

Omnichannel przyjmuje, że dzięki połączeniu możliwości, jakie daje połączenie sklepu tradycyjnego ze sklepem internetowym, klient będzie kupował chętniej i częściej niż u konkurencji, która oferuje tylko jeden kanał sprzedaży, lub u której kanały sprzedaży działają niezależnie. Sklepy na każdym etapie powinny ze sobą współpracować w celu zapewnienia wygody zakupów, wytwarzać synergię technologiczną oraz biznesową pomiędzy wieloma kanałami sprzedaży.

Rozwiązania omnichannel umożliwiają bezproblemowe współdziałanie sprzedaży online i offline poprzez usługę click&collect, czy możliwość sprawdzenia w sklepie internetowym dostępności produktowej w sklepie tradycyjnym.

Usługa click&collect
Omnichannel umożliwia klientom marki zakupienie produktu w sklepie internetowym i odebranie go w wybranym przez siebie sklepie stacjonarnym tejże marki.

Z wielu względów jest to niezwykle wygodny sposób realizacji zamówienia dla klientów. Mogą oni odebrać produkty zakupione w sklepie internetowym w dowolnym czasie. Taka dostawa przesyłki do sklepu stacjonarnego jest darmowa, a podczas odbioru klient może sprawdzić zakupione produkty. Często taki sposób dostawy jest szybszy niż inna forma wysyłki. Jest to również sposób na zwiększenie sprzedaży, ponieważ klienci odbierając w sklepie produkty, często dokonują dodatkowych zakupów.

Zarządzanie stanami magazynowymi
Sklep typu omnichannel powinien posiadać wspólne zarządzanie produktami, stanami magazynowymi dla kanałów online i offline. Dzięki takiemu rozwiązaniu kupujący może przed udaniem się do sklepu sprawdzić, czy dany produkt jest dostępny. W przypadku, gdy towar jest czasowo niedostępny, może ustawić powiadomienie, że produkt, którego szuka, jest już na stanie.


Sklep B2B

Sklep B2B zwykle wymaga bardziej złożonych rozwiązań niż sklepy internetowe. Platforma B2B jest rozwiązaniem usprawniającym procesy biznesowe.

Sklep B2B nie jest zwykłym sklepem, ale tworzy system informatyczny, który ułatwia wymianę informacji między firmami oraz usprawnia sprzedaż przez zautomatyzowanie procesu składania i realizowania zamówień. Zarządzanie systemem dostaw można znacznie ułatwić przez automatyzację przepływu informacji oraz integrację danych o sprzedaży i terminach dostaw.

System B2B musi być zdolny do przyjmowania zleceń w różnych formach takich jak: e-mail, dokumenty lub zamówienia elektroniczne. Taki system musi połączyć przyjęte już zamówienie z innymi bazami administracyjnymi firmy, odpowiedzialnymi za fakturowanie, stany magazynowe, przechowywanie danych klientów. Platforma B2B można oferować dla różnych odbiorców dostosowane grupy produktów. System wybiera odpowiednie produkty, które wyświetlane są klientom biznesowym, po zalogowaniu się do konta.

Platformy B2B mogą być rozwijane o dodatkowe integracje. Dzięki temu system B2B może osiągnąć dodatkowe korzyści, wykorzystując dane znajdujących w zewnętrznej aplikacji, systemie lub bazie danych. Platformę B2B można zintegrować z systemami dostawców, partnerów logistycznych, dzięki czemu istnieje możliwość efektywnego zarządzania stanami magazynowymi, zakupami i dystrybucją. Sklep B2B pozwala na stworzenie całego systemu oferty biznesowej dla klientów typu B2B.

Sklep internetowy z obsługą B2B


E-Commerce – jak zacząć?

Od czego zatem zacząć, jeżeli chcesz założyć sklep internetowy? Przede wszystkim powinieneś przemyśleć, jakiego sklepu potrzebujesz, co chcesz sprzedawać, czy będą to produkty, czy usługi i jak duży ruch będzie generował sklep. Będzie to miało wpływ na wybór najważniejszych funkcji i na to jaki budżet będziesz musiał przeznaczyć na to przedsięwzięcie. Zatem, czego oczekujesz od Twojego sklepu i jaki sklep internetowy chcesz założyć?

Prawidłowy wybór platformy dla własnego e-Commerce to przede wszystkim określenie celu sklepu. Określenie celu będzie rzutować na budżet, jaki musisz przeznaczyć na Twoje przedsięwzięcie. Pochodną celu i budżetu, jaki masz, jest wybór danej platformy. Warto także zastanowić się, czy chcesz sam stworzyć i utrzymywać sklep, czy może chcesz zlecić to zadanie programiście lub agencji interaktywnej. Ponadto sklep internetowy musi się rozwijać, dlatego tak ważne jest, aby platforma mogła się skalować i podążać za trendami e-Commerce.

Prawidłowy wybór zależy od Twoich oczekiwań i wymagań oraz umiejętności. Dobrze jest zapoznać się z możliwościami platformy, jej wadami i zaletami. Warto sprawdzić, czy platforma oferuje wszystkie ważne integracje, które przydadzą się na początku działania sklepu lub w przyszłości. Możesz również zapoznać się z samą obsługą sprzedaży z poziomu panelu administracyjnego. Po zapoznaniu się ze wszystkimi możliwościami dobrym pomysłem jest podsumowanie kosztów, jakie będą wiązały się z wyborem danej platformy.

e-Commerce jak zacząć

Jak zacząć e-Commerce?

Jeśli dopiero zaczynasz korzystać z e-Commerce lub zastanawiasz się, jak stawiać pierwsze kroki w sprzedaży internetowej przeczytaj nasz poradnik...


E-Commerce i pozycjonowanie SEO

Pozycjonowanie SEO to niezwykle popularne zagadnienie we współczesnym e-Commerce. Bez wysokiej pozycji w tzw. TOP 10 nikt nie będzie w stanie znaleźć Twojego sklepu e-Commerce, nie kupi produktów w Twoim sklepie internetowym lub nie zamówi usługi. Dlatego warto bliżej przyjrzeć się możliwościom pozycjonowania organicznego SEO sklepu internetowego. Pozycjonowanie organiczne sklepu w Google to najlepszy sposób na wysokie pozycje, zwiększenie widoczności i ruchu w sklepie internetowym, a w efekcie pozyskanie nowych Klientów, zwiększenie sprzedaży oraz budowanie świadomości marki.

Pozycjonowanie e-Commerce to najskuteczniejsza metoda jego promocji i reklamy sklepu w internecie, dzięki czemu regularnie będzie zwiększać Twoją sprzedaż. Skuteczne pozycjonowanie w e-Commerce koncentruje się na konwersji i sukcesywnym wzroście sprzedaży. Celem pozycjonowania sklepu jest przede wszystkim wzrost przychodów poprzez obecność w czołówce Google na większość fraz opisujących Twój asortyment.

Gdy Twój sklep zostanie zindeksowany przez wyszukiwarki, będzie konkurować ze sklepami e-Commerce o podobnej treści. Im lepszy projekt sklepu, treści w sklepie i jego optymalizacja, tym wyżej Twój sklep będzie wyświetlany na stronach wyników wyszukiwania Google’a. Pozycjonowanie SEO sklepu jest niezwykle ważnym, ciągłym procesem, który wpływa na wyświetlanie się sklepu na pierwszych stronach wyszukiwania w Google. Skutkuje to dużą ilością bezpłatnego, organicznego ruchu w Twoim sklepie internetowym.

Skuteczne pozycjonowanie e-Commerce wymaga kompleksowych działań i indywidualnego podejścia. Nie ma jednego sposobu na pozycjonowanie sklepów w Google, dlatego też standardowe, szablonowe pozycjonowanie najczęściej nie sprawdza się w tym przypadku. Takie kwestie jak branża działania sklepu, kim są potencjalni klienci, definiuje szereg indywidualnych kwestii związanych z pozycjonowaniem i optymalizacją sklepu internetowego w zakresie treści czy aspektów technicznych SEO. Dla przykładu, błędnie dobrane słowa kluczowe lub architektura informacji nie trafiają w intencję kupującego. Takie działania obniżają sprzedaż, tym samym wypozycjonowanie sklepu staje się niezwykle trudne.

Posiadasz sklep e-Commerce i chcesz go skutecznie wypozycjonować?
Przeczytaj nasz specjalny przewodnik po pozycjonowaniu sklepu e-Commerce, w którym krok po kroku pokazujemy jak zwiększyć widoczność sklepu internetowego. Pamiętaj, poprawa SEO w sklepie ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia ruchu w Twoim sklepie internetowym. Jeżeli szukasz specjalisty od pozycjonowania e-Commerce – zobacz naszą ofertę.

W naszym przewodniku zebraliśmy kilka najbardziej istotnych informacji i porad SEO dla e-Commerce, które wykorzystujemy na co dzień w pracy naszej agencji SEO i które pomogą przekształcić Twój sklep internetowy w dobrze zoptymalizowaną stronę zarówno dla wyszukiwarek, jak i użytkowników.

pozycjonowanie sklepu internetowego seo

Jak pozycjonować e-Commerce?

Jeśli chcesz pozycjonować sklep e-Commerce lub szukasz Agencji SEO, przeczytaj nasz poradnik nt. pozycjonowania sklepu internetowego...


Podsumowanie

Rynek e-Commerce rozwija się bardzo szybko i co druga złotówka wydana przez Polaków trafia do sklepów internetowych. Założenie sklepu internetowego w zmieniającym się świecie może okazać się jedyną możliwością prowadzenia sprzedaży. Taka dynamika rozwoju rynku e-Commerce to wielka szansa na rozwój Twojego sklepu internetowego.

Jeśli trafiłeś/aś na ten tekst i szukasz twórcy Twojego sklepu e-Commerce lub po prostu chcesz wycenić projekt, prosimy o kontakt. Decydując się na współpracę z nami, otrzymasz nie tylko atrakcyjny graficznie, zbudowany zgodnie z zasadami UX i UI oraz w pełni responsywny sklep internetowy, ale także funkcjonalny i przejrzysty system zarządzania e-Commerce oparty o WordPress, dzięki któremu zarządzanie Twoim sklepem będzie proste i intuicyjne.

Jeśli chcesz otrzymać indywidualną wycenę sklepu, zadzwoń lub wypełnij formularz, w którym podasz podstawowe informacje, a bezpłatną wycenę Twojej przyszłego sklepu prześlemy w 48h.

sklep wordpress

Agencja E-Commerce

Chcesz zacząć działania w e-Commerce? Jesteśmy specjalistami nowych mediów i e-Commerce. Tworzymy sklepy internetowe, optymalizujemy konwersję, tworzymy spójną strategię sprzedażową. Generujmy efekty w e-Commerce!

Agencja interaktywna:
Projektujemy strony internetowe WordPress, sklepy internetowe WooCommerce, pozycjonujemy w Google, dbamy o media społecznościowe. Tworzymy kompleksowe kreacje, projekty graficzne i identyfikacje wizualne. Zadzwoń 730 170 330, wyślij brief, albo napisz do nas, aby otrzymać informację cenową.
Kontakt przez messenger