E-Commerce co to jest?
E-Commerce to nie tylko sklepy internetowe, ale cała elektroniczna gospodarka. E-Commerce dotyczy wszelkiego rodzaju transakcji biznesowych, które są dokonywane przy użyciu internetu. Najbardziej powszechną formą e-Commerce są sklepy internetowe, jednak handel elektroniczny to również inne formy biznesu.
E-Commerce to od kilku lat dynamicznie rozwijający się obszar, budzący zainteresowanie szerokiej grupy osób i firm. Rynek e-Commerce rozwija się bardzo szybko i utrzymuje dwucyfrowe tempo wzrostu. Rozwój handlu elektronicznego napędza rozwój internetu, powstawanie nowych, nieznanych wcześniej usług e-Commerce, ale również nowe zjawiska jak pandemia czy lockdown.
Z drugiej strony rosną również oczekiwania kupujących w sieci, którzy chcą realizować zakupy taniej, wygodniej i szybciej. Z tych powodów pojawiają się nowe, innowacyjne rozwiązania handlu w internecie, rozwiązania łączące handel stacjonarny z internetowym, ułatwiające znalezienie właściwego produktu, pozwalające na szybsze dostarczenie zamówienia, usługi, produktów i usług wirtualnych.
Z tego poradnika dowiesz się:
- Co to jest E-Commerce, sklep internetowy i platforma e-Commerce.
- Co to jest B2B, B2C i C2C.
- Czym różnią się platformy sprzedażowe open-source, platformy abonamentowe i dedykowane.
- Dlaczego warto rozpocząć karierę w e-Commerce.
- Jak kształtuje się rynek e-Commerce w Polsce.
- Jakie są rodzaje sklepów internetowych.
- Jakie korzyści dla stron internetowych i sklepów daje pozycjonowanie SEO.
Dynamicznie zmieniający się świat e-Commerce, nowe narzędzia i możliwości wymagają ciągłego śledzenia trendów na tym rynku. Przygotowaliśmy dla was krótki przewodnik po zagadnieniach e-Commerce. Nasz przewodnik po e-handlu pozwoli Ci uporządkować wiedzę z zakresu e-handlu, utrwali podstawowe pojęcia oraz przybliży przykłady popularnych trendów w e-Commerce.
Co to jest e-Commerce krok po kroku
Estimated reading time: 53 minuty
Przejdź do sekcji:
- E-Commerce podstawowe pojęcia
- Rodzaje e-Commerce
- Rodzaje platform e-Commerce
- Dla kogo jest e-Commerce?
- Charakterystyka rynku e-Commerce
- Rynek e-Commerce w Polsce
- Korzyści z e-Commerce
- Sukces w e-Commerce
- Trendy e-Commerce
- Jaki sklep internetowy wybrać?
- Jaki sklep internetowy założyć – przegląd rozwiązań
- Narzędzia e-Commerce
- Outsourcing e-Commerce
- E-Commerce jak zacząć?
- E-Commerce i pozycjonowanie SEO
- Zwiększenie ruchu w e-Commerce
- Zwiększenie sprzedaży w e-Commerce
- Ile zarabia sklep internetowy?
- Specjalista ds. e-Commerce
- Agencja e-Commerce
- E-Commerce – najczęściej zadawane pytania [FAQ]
- Podsumowanie
E-Commerce podstawowe pojęcia
E-Commerce (electronic commerce), czyli handel elektroniczny lub e-handel definiujemy jako szereg działań wykonywanych w celu dokonania transakcji za pomocą elektronicznych środków jak strona internetowa, aplikacja. Są to transakcje online, czyli zakupy towarów i usług, których płatności i dostawa odbywa się poza fizyczną placówką sklepu.
Najbardziej powszechną formą e-Commerce są oczywiście sklepy internetowe, jednak e-Commerce to również takie formy biznesu jak internetowe aukcje, wymiana walut, bankowość elektroniczna, internetowe zakłady bukmacherskie, e-sklepy, ale też portale aukcyjne i inne formy handlu elektronicznego.
Sklep internetowy (e-sklep) to rodzaj strony internetowej, dzięki której można prowadzić sprzedaż i dokonywać zakupów online. E-Sklep umożliwia wirtualne przeglądanie oferty, asortymentu i dokonania płatności za zakup. Sklepy internetowe korzystają z oprogramowania zwanego platformą e-Commerce (systemem e-Commerce) – więcej.
› Jak założyć sklep internetowy – poradnik
Platforma e-Commerce (system e-Commerce) to oprogramowanie, które pozwala na uruchomienie sklepu internetowego po zainstalowaniu i skonfigurowaniu go na serwerze. Alternatywą są abonamentowe platformy SaaS, które udostępniane są jako usługa gotowego sklepu internetowego w chmurze, na serwerach dostawcy oprogramowania
› Platformy e-Commerce – poradnik
m-Commerce to wydzielony w sposób naturalny z e-Commerce obszar handlu elektronicznego, w którym istotną rolę odgrywają wszystkie urządzenia mobilne – “m” jak mobilny. Ten obszar handlu elektronicznego opiera się na dostępie do komercyjnych usług oferowanych w ramach e-commerce poprzez telefony komórkowe (smartfony) i inne urządzenia przenośne jak tablety czy smartwatche – więcej.
Live commerce to zakupy na żywo wykorzystywane w internecie do promowania i sprzedaży produktów za pośrednictwem transmisji na żywo na platformach cyfrowych, często we współpracy z influencerami. Celem Live commerce jest zapewnienie konsumentom wciągającego i interaktywnego doświadczenia, umożliwiającego zadawanie pytań i kupowanie produktów podczas transmisji na żywo. Live commerce wykorzystywany jest przez użytkowników TikToka, YouTube’a i Instagrama. Inna terminologia dla tego samego zjawiska to: Livestream shopping, e-commerce na żywo, livestream e-commerce, shopstream – więcej.
Q-commerce, określany również jako quick commerce, to rodzaj handlu elektronicznego, w którym nacisk kładzie się na szybkie dostawy, zazwyczaj w mniej niż godzinę. Q-commerce pierwotnie rozpoczął się od dostarczania jedzenia na wynos, która nadal stanowi największą część biznesu. Sprzedaż ta szybko rozszerzyła się na inne kategorie, w szczególności dostawy artykułów spożywczych, lekarstw, prezentów i odzieży – więcej.
E-Biznes (biznes elektroniczny) to model prowadzenia biznesu opierający się na szeroko rozumianych rozwiązaniach teleinformatycznych, internecie, w szczególności aplikacjach internetowych. Biznes elektroniczny to określenie bardzo szerokie i ogólne. Ponadto ciągłe zmiany i nowe sposoby ujęcia poszczególnych zagadnień powodują duże rozbieżności w definiowaniu nawet podstawowych pojęć z zakresu biznesu elektronicznego.
Z pojęciem e-biznesu łączą się również inne zagadnienia: handlu elektronicznego (e-commerce), elektronicznego przedsiębiorstwa (e-enterprise), elektronicznej gospodarki (e-economy), a nawet elektronicznego społeczeństwa (e-society), czy elektronicznego rządu (e-government), jak również bardziej szczegółowe, takie jak: e-banking czy e-learning. Inny aspekt procesów biznesowych w internecie kryje się za pojęciem m-business, gdzie nacisk kładzie się na kwestie przesyłania informacji.
Rodzaje e-Commerce
E-Commerce to bardzo szerokie zjawisko, które dzielimy pod względem podmiotów zawierających transakcje. Możemy wyodrębnić trzy główne typy formy e-handlu. Definiujemy je jako B2C, B2B i C2C.
B2C, business-to-consumer – to transakcje pomiędzy firmą sprzedającą produkty lub usługi a indywidualnym konsumentami. W tym wypadku stroną jest klient końcowy. Sprzedaż odbywa się zazwyczaj bezobsługowo, poprzez stronę internetową sklepu.
B2B, business-to-business – obejmuje transakcje biznesowe zawierane pomiędzy dwoma firmami. W tym modelu ważne jest tworzenie relacji z kontrahentami. Sprzedaż odbywa się zazwyczaj przez specjalny system B2B oraz za pośrednictwem handlowców.
C2C, consumer-to-consumer – handel pomiędzy prywatnymi osobami, w którym jeden z nich jest sprzedawcą, a drugi konsumentem. Przykładem C2C są serwisy aukcji internetowych jak Allegro i ogłoszeniowe jak Gumtree i OLX.
Rodzaje platform e-Commerce
Platformy e-Commerce można podzielić na dwa podstawowe rodzaje platform: zamknięte i otwarte.
Zamknięte platformy e-Commerce
Zamknięte platformy – tworzone dla prostych rozwiązań e-Commerce. Zazwyczaj są łatwe do skonfigurowania i uruchomienia, ale mają ograniczone możliwości funkcjonalności i rozwoju w przyszłości.
Otwarte platformy e-Commerce
Platformy otwarte – tworzone dla zróżnicowanych rozwiązań e-Commerce. Zazwyczaj są trudniejsze do uruchomienia i konfiguracji, znacznie bardziej elastyczne, umożliwiają dostosowanie do różnorodnych funkcji, jak sklep, rezerwacje, subskrypcje itd.
› Platformy e-Commerce – przewodnik
W ramach platform zamkniętych i otwartych wyróżniamy trzy podstawowe platformy:
- Platformy open-source
- Platformy abonamentowe (SaaS)
- Platformy dedykowane
Platformy Open source
Platformy Open-source – oprogramowanie otwarte, które można dowolnie modyfikować lub uzupełniać dedykowane funkcjonalności, integracje, wtyczki. Z założenia jest to darmowe forma platformy e-Commerce, którą można rozwijać o dodatkowo płatne opcje premium. Przykładowe platformy open-source to: WooCommerce, PrestaShop i Magento.
Z doświadczenia wiemy, że otwarte platformy open-source są najlepszym rozwiązaniem dla większości biznesów e-Commerce. Wybierając platformę open-source jesteś właścicielem sklepu i wszystkich treści, które umieścisz w sklepie. Ponadto masz możliwość przeniesienia Twojego sklepu na inną platformę, jeżeli będzie to niezbędny krok dla rozwoju Twojego biznesu.
Platformy open-source co do zasady są bezpłatne, czyli możesz budować samodzielnie sklep przy użyciu własnych środków i możliwości. Możesz również zatrudnić programistę lub agencję e-Commerce do stworzenia niestandardowych rozwiązań, lub po prostu do zbudowania sklepu od podstaw. Wszystkie platformy open-source oferują mnóstwo funkcji, integracji, narzędzi zarówno w wersji darmowej i premium. Wśród platform open-source warto wyróżnić WooCommerce, który oferuje niższe koszty uruchamiania sklepu, a samo środowisko WordPress umożliwia łatwe kontrolowanie kosztów w przyszłości.
Platformy abonamentowe
Platformy abonamentowe – oprogramowanie zamknięte, a dokładnie usługa oprogramowania dla sklepu internetowego w chmurze, SaaS (Software as a Service), w ramach której otrzymujesz infrastrukturę oraz serwery do utrzymania sklepu internetowego.
Platformy abonamentowe zawierają kilka opcji przetwarzania płatności i wysyłki, ale nie ma na nich możliwości dodawania żadnych niestandardowych rozwiązań. Nie jest to problem dla małych sklepów, ale z czasem rozwiązania takie blokują rozwój wielu nowych pomysłów lub wdrożenie nowych trendów e-Commerce. Na takich platformach oczywiście nie można stworzyć rozwiązań e-Commerce wybiegających poza standardowy e-sklep.
Platformy dedykowane
Platformy dedykowane – pisane na specjalne zamówienie platformy e-Commerce. Sklepy bazujące na takich rozwiązaniach są tworzone od zera, od strony wyglądu i funkcji sklepu, dotyczy to też paneli zarządzania.
Platformy e-Commerce
Platform e-commerce na rynku są dziesiątki, ale jak wybrać tą najlepszą. Poznaj kilka oprogramowań do stworzenia e-sklepu, ich wady, zalety i koszty wdrożenia.Co to jest platforma B2B?
Platforma B2B pomaga obsługiwać wszelkie relacje z partnerami biznesowymi. Obecnie w wielu firmach taki system stanowi nieodzowne narzędzie codziennej pracy.Dla kogo jest e-Commerce?
Łatwość wejścia na rynek e-Commerce powoduje znaczną atrakcyjność i wzrost zainteresowania przedsiębiorców tym kanałem sprzedaży. Należy pamiętać, że już do początku prowadzenia e-biznesu można sukcesywnie konkurować z wielkimi graczami. Co roku powstaje tysiące nowych e-sklepów, jednakże większość z nowo powstałych sklepów nie utrzymuje się na rynku dłużej niż 2 lata. Tak dynamiczny wzrost nie zależy jedynie od światowych trendów i dyktatu technologii. Największym motorem napędowym tej branży jest efektywność tego rodzaju sprzedaży. Nawet duża konkurencja, a także niskie marże e-sklepów pozwalają osiągnąć większości przedsiębiorcom dodatnie wyniki finansowe.
W sklepach internetowych najlepiej sprzedają się odzież, dodatki i akcesoria, książki, płyty, filmy, multimedia i elektronika. Bardzo szybko rośnie sprzedaż produktów związanych ze zdrowym stylem życia, a także akcesoriów dla zwierząt, mebli i wyposażenia wnętrz. Wejście w sprzedaż internetową w takich branżach to szansa na zarobienie dużych pieniędzy, ale i zwiększenie konkurencyjności na rynku. Dlatego coraz więcej sprzedawców szuka dla siebie niszy. Zaletą każdego niszowego biznesu e-Commerce jest to, że zazwyczaj nie potrzebują one dużego kapitału na start, a przy tym potrafią wygenerować większy zysk niż produkty sprzedawane dla masowego odbiorcy.
Charakterystyka rynku e-Commerce
Rynek e-Commerce i związany z nim model handlu rozwija się i zmienia w kilku etapach.
- Etap 1: Używanie internetu i brak doświadczenia w płatnościach online
- Etap 2: Pierwsze transakcje w dużych, zaufanych sklepach
- Etap 3: Upowszechnienie zakupów online, ale kluczową motywacją jest cena
- Etap 4: Masowe zakupy przez internet z powodu wygody
- Początkowo użytkownicy korzystali z internetu głównie do pracy lub dla rozrywki. Nie mają doświadczenia z płatnościami, dlatego wciąż dominuje wśród nich brak zaufania do transakcji online.
- W kolejnym etapie użytkownicy, a w zasadzie pierwsi konsumenci nabierają zaufania do internetowych usług bankowych i płatności. Pierwsze zakupy i transakcje są dokonywane w dużych zaufanych sklepach, co obarczone jest niskim ryzykiem. Na tym etapie konsumenci rezerwują również hotele, bilety lotnicze online, itp.
- Następnie użytkownicy wykorzystują internet do szukania potrzebnych informacji, a także do zakupu tanich, osobistych produktów, na przykład książek. Kluczowe w decyzji o robieniu zakupów przez internet jest przede wszystkim cena. Ten etap rozwoju e-Commerce jest kształtowany za pomocą towarów łatwo porównywalnych, a najważniejszym czynnikiem gwarantującym dokonanie transakcji jest niska cena danego produktu.
- W kolejnym etapie klienci robią zakupy internetowe głównie z powodu ich wygody. Rynek e-Commerce dysponuje bowiem odpowiednimi narzędziami sprawiającymi, że dokonywanie zakupów przez internet staje się przyjemne, proste i bezpieczne. Kupujemy nie tylko przedmioty, ale i rozrywkę, jedzenie. Powstają płatności subskrypcyjne w sklepie, dokonujące płatności automatycznie oraz liczne aplikacje pozwalające płacić za zamówione jedzenie, taksówkę czy wypożyczenie roweru.
Obecnie rynek e-Commerce na świecie znajduje się równolegle w kilku fazach rozwoju. Kraje rozwinięte znajdują się na najwyższym poziomie rozwoju, a inne kraje lub grupy społeczne mogą być cały czas wykluczone cyfrowo. Na dynamiczny rozwój rynku e-Commerce na świecie będzie mieć na pewno wpływ zmiana technologiczna idąca wraz z wdrażaniem technologii G5 oraz sytuacja związana z pandemią Covid-19, wpływająca na przeniesienie wielu działalności do sieci.
Rynek e-Commerce w Polsce
Polski rynek e-Commerce jest bardzo rozdrobniony. Dominują głównie małe sklepy prowadzone przez małych i średnich przedsiębiorców, którzy działają jako firmy jednoosobowe. Większość prowadzonych biznesów e-Commerce skupia swoją działalność na handlu w tradycyjnych sklepach internetowych. Mniejsza ilość podmiotów prowadzi handel, usługi online.
Wraz ze wzrostem znaczenia większych podmiotów na rynku e-Commerce, a także siły ich oddziaływania nastąpiła stopniowa konsolidacja tego rynku. Przewaga dużych graczy znacznie się umocniła. Jednakże taka sytuacja nie oznacza, że mniejsze podmioty nie mają szans na przetrwanie lub wejście na rynek. Swoje miejsce na rynku handlu elektronicznego w Polsce nadal znajdą małe sklepy internetowe mające w swojej ofercie niszowe produkty. Wyróżniają się one konkurencyjnym podejściem do klienta czy też atrakcyjną, bardziej elastyczną ofertę cenową.
Na polskim rynku e-Commerce prowadzona jest ciągła wojna cenowa, gdzie sklepy prześcigają się w redukowaniu swojej marży w celu osiągnięcia najniższej ceny dla zdobycia klientów. Stopniowo tendencja wśród klientów do przywiązywania największej wagi do ceny, zmienia się na rzecz wygody, jaką gwarantują zakupy online. Do najpopularniejszych branż sklepów internetowych zalicza się branżę odzieżową, kosmetyki, elektronika i multimedia oraz branżę zajmującą się domem i ogrodem.
Ciągle obserwujemy zmiany dotyczące zachowań, jak i zwyczajów konsumentów, które powodują, że zakupy online wybierane są coraz chętniej przez klientów, ze względu na wygodę czy szerszy asortyment. Konsumenci nie stawiają niskiej ceny towarów na pierwszym miejscu. Coraz większą wagę przykładają też do szybkości zakupów i doręczenia produktu oraz jakości obsługi klienta. Duże sklepy internetowe prowadzące sprzedaż wielokanałową zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online, przyczyniają się do wzrostu zaufania konsumentów wobec zakupów online, zwiększenia bezpieczeństwa, szybkości i wygody dostarczenia lub odbioru zamówionego produktu w sklepie.
Obecnie ogromne znaczenie zyskały transakcje kupna przeprowadzane za pomocą smartfonów. Na przestrzeni lat urządzenia mobilne stały się nieodłączną częścią życia każdego z nas. Co ciekawe transakcje przeprowadzane na tabletach mają dużo mniejszy udział w rozwoju rynku e-Commerce niż na smartfonach, co potwierdza, że to nie wielkość ekranu ma największe znaczenie, ale wygoda oraz dostępność.
Korzyści z e-Commerce
Sklep internetowy zarabia 24 godziny na dobę przez 365 dni w roku. Dlatego nie bez powodu rynek e-Commerce staje się tak popularny. Handel internetowy niesie za sobą szereg korzyści zarówno dla sprzedawców, jak i klientów. Dla sprzedawców najważniejszą zaletą jest przede wszystkim redukcja kosztów. W odróżnieniu od tradycyjnego handlu nie jest konieczne prowadzenie punktów sprzedaży, zatrudniania dużej liczby pracowników, a w niektórych przypadkach utrzymywania dużych magazynów. W sklepie internetowym można na bieżąco aktualizować ofertę, ceny, szybciej reagować na zmiany i trendy oraz niemal natychmiastowo odpowiadać na potrzeby klientów.
E-commerce daje mnóstwo korzyści i możliwości, poznaj najważniejsze z nich:
Dostęp do nieograniczonego rynku. W przeciwieństwie do stacjonarnego sklepu nie jesteś ograniczony przez konkretny obszar związany z lokalizacją firmy. Oczywiście są też pewne trudności i ograniczenia, ponieważ musisz wypracować zaufanie klientów oraz zmierzyć się z wieloma problemami logistycznymi przy próbie stworzenia sklepu międzynarodowego.
Łatwiejsze wejście na rynek. Niższe koszty i mniejsze ograniczenia wejścia na rynek, że łatwiej rozpocząć biznes online niż stacjonarnie.
Niższe koszty. Sklep internetowy opiera się na niższych kosztach funkcjonowania. Nie musisz ponosić kosztów biur, sklepów, stałej liczby pracowników. Dzięki mniejszym kosztom działania, sprawnej logistyce masz przewagę nad konkurencją i możesz przyciągać klientów niższymi cenami i promocjami.
Dostępność 24H/7. Dostęp do sklepu internetowego nie jest ograniczony godzinami pracy lub różnicą czasu, a klienci mogą wygodnie kupować lub korzystać z innych usług bez ograniczeń o każdej porze.
Nieograniczona ilość produktów do zaoferowania. Sklep internetowy może mieć nieograniczone zasoby, nawet jeżeli danego produktu nie ma w magazynie. Klient może kupić produkt, a Ty masz czas na realizację zamówienia i uzupełnienie braków.
Działania marketingowe. Internet i e-Commerce daje możliwość efektywnej promocji, ułatwia dostosowanie marketingu do aktualnych potrzeb, oczekiwań i trendów panujących na rynku.
› Czy sklep internetowy się opłaca – poradnik
Sukces w e-Commerce
Do osiągnięcia przewagi na rynku e-Commerce konieczne jest też zrozumienie samej specyfiki handlu elektronicznego. Klienci w internecie zachowują się zupełnie inaczej od klientów korzystających z tradycyjnej formy zakupów. Te różnice wymuszają właściwe podejście do sposobu prezentacji oferty w sklepie internetowym, zadbania o pozytywne doświadczenia zakupowe użytkowników, budowanie pozytywnego wizerunku powiązanego z zastosowaniem odpowiedniej strategii marketingowej.
Obecnie możliwość zaoferowania niskiej ceny nie jest głównym motorem napędowym rynku e-Commerce i sama cena nie zagwarantuje sukcesu sklepu internetowego. Wzrasta natomiast znaczenie obsługi klienta, dlatego szczególną uwagę należy przykładać do terminu i metody dostawy, szybkości reakcji na zapytanie klienta, możliwości zwrotu towaru bez ponoszenia dodatkowych opłat. Zmiany również dyktują nowe technologie i innowacyjność. Nowe rozwiązania dotyczące prezentacji produktów, lepsza dostępność, czy też lepsze dopasowanie marketingu internetowego przyczynią się do ciągłego wzrostu popularności sprzedaży internetowej.
Przyszłość rynku e-Commerce to zacieranie się granic pomiędzy handlem online a handlem offline. Zjawisko takie nazywamy sprzedażą wielokanałową (cross-channelling). Sprzedaż wielokanałowa jest coraz bardziej rozpowszechnione i wpływa na wszystkie formy sprzedaży oraz zmianę podejścia do prowadzenia biznesu. Tym samym zaciera się podział na klientów stacjonarnych i internetowych, którzy są obecnie traktowani jako jeden z rodzajów klientów. Zmiany w e-Commerce wymuszają wzrost znaczenia jakości oferowanych usług i budowanie pozytywnych relacji z klientami. Sklepy internetowe stają się nie tylko miejscem dokonywania zakupu, ale są swojego rodzaju miejscem inspiracji, budowania relacji i komunikacji z klientem.
Mając sklep internetowy, opracowaną strategię działania i znając trendy w e-Commerce można zacząć pozyskiwać klientów i inwestować w różne formy promocji. Od samego początku należy również monitorować wyniki i śledzić zachowania klientów. Możesz to robić za pomocą ogólnodostępnych narzędzi jak Google Analytics. Analiza danych dostarczy bezcennych informacji na temat mocnych i słabych punktów Twojego sklepu. Ta wiedza pozwali kształtować strategię, rozwijać sklep internetowy i inwestować w najbardziej efektywne rozwiązania.
Trendy w e-Commerce
E-commerce, wcześniej uważany za alternatywę dla sklepów stacjonarnych, z powodu rozwoju technologii i pandemii, szybko stał się wiodącym kanałem sprzedaży i wymiany towarów. Nowe technologie, nowe trendy e-Commerce i korona wirusowa rewolucja spowodowały wzrost znaczenia sprzedaży internetowej na całym świecie.
Jesteśmy świadkami zawrotnego przyspieszenia i rozwoju branży e-Commerce. Potwierdzeniem tego jest pojawienie się wielu nowych trendów sprzedaży internetowej dostosowanej do zmieniających się oczekiwań klientów i sytuacji pandemicznej, która wpłynęła na gospodarkę światową. E-Commerce charakteryzuje się nowymi trendami i rozwiązaniami, które pozwolą sprzedawać produkty szybciej i wydajniej oraz zapewnić możliwie jak najlepsze doświadczenie zakupowe klientom.
- Trendy w dostawie produktów:
Click and Collect, Dostawa Out-of-Home, E-grocery, Dark store, Ekodostawa, Q-commerce - Trendy w formie sprzedaży:
Live Commerce, Marketplace, Omnichannel, Płatności odroczone, Social commerce (social selling), E-grocery, Sprzedaż transgraniczna - Trendy w budowie sklepu internetowego:
UX i personalizacja, Customer Experience, m-Commerce (Mobile commerce), Headless commerce i PWA, Sztuczna inteligecja (AI) i uczenie maszynowe (ML) - Trendy społeczne w e-Commerce:
Re-commerce, Silver Commerce
Wydaje się, że obecnie ważnym i ciągle ewoluującym trendem w e-Commerce jest internetowa sprzedaż artykułów spożywczych (e-grocery). Firmy sprzedające takie produkty, w błyskawicznym tempie dostosowują się do obecnej sytuacji, oferując pełen wachlarz dostawy. Ciągle pogłębia się też nurt sprzedaży „eco-friendly”. Popularność tego trendu wynika z potrzeby konsumpcyjnej łączącej w sobie poszanowanie dla środowiska i niemarnowania produktów. W związku z tym wzrasta sprzedaż przedmiotów „z drugiej ręki” i odzieży używanej. Coraz częściej sklepy internetowe oferują też sprzedaż bezpośrednią w social mediach.
Właściciele prowadzący sklep internetowy, aby nadążyć za najnowszymi trendami takimi jak np. omnichannel, mobile commerce czy social commerce, powinni wdrażać odpowiednie rozwiązania cyfrowe oraz stawiać na technologie, które poprawią Customer Experience, ponieważ najważniejsze jest doświadczenie zakupowe niezależnie od grupy docelowej klientów.
Nadchodzący lata przyniosą na pewno jeszcze wiele zmian. Przeniesienie się sporej części handlu do internetu, powoduje wykorzystywanie możliwości rzeczywistości rozszerzonej (AR) oraz sztucznej inteligencji. Te rozwiązania pozwalają uzyskiwać pożądanych przez konsumenta wrażenia w procesie zakupu.
Trend rozwoju e-Commerce nie pozostał bez wpływu na inne sektory gospodarki. Przyczyniając się do szybkiego rozwoju nowoczesnej logistyki, w tym rynku magazynowego i fulfillmentu (przekazanie obsługi zamówień zewnętrznemu operatorowi).
Jaki sklep internetowy wybrać?
Sklepy internetowe jako handel elektroniczny w internecie mogą obejmować różnego rodzaju usługi handlu prowadzone online. Towary i usługi są zamawiane przez sklep internetowy, ale płatność i dostawa zamówionego towaru lub usługi może być dokonana w internecie lub poza siecią. Transakcje mogą być dokonywane pomiędzy osobami indywidualnymi, przedsiębiorstwami, instytucjami lub organizacjami.
Sklepy internetowe ze względu na przedmiot handlu mogą sprzedawać: dobra fizyczne, produkty cyfrowe oraz usługi.
Sklepy internetowe można podzielić również ze względu na formę handlu:
- bezpośredni – cała transakcja od momentu złożenia zamówienia, realizacji płatności i dostawy towaru odbywa się wyłącznie przez sklep internetowy.
- pośredni – poszukiwanie towarów, usług, kontrahentów oraz sama płatności odbywa się przez sklep internetowy, natomiast dostawa zamówionego towaru lub usługi odbywa się w tradycyjny, bezpośredni sposób.
- hybrydowy – połączenie dwóch form.
Sklep internetowy jako rozwiązanie e-Commerce daje wiele możliwości, zarówno w kwestii pozyskania nowych Klientów, jak i wzmocnienia obecnych relacji biznesowych. Handel internetowy umożliwia Twojej firmie sprzedaż ukierunkowaną na klientów detalicznych lub biznesowych. Pytanie, jaki sklep internetowy założyć, wymaga zastanowienia się, do kogo ma być skierowany sklep – do konsumentów czy klientów biznesowych? Dlatego też, aby wybrać opcję optymalną dla Twojego biznesu, powinieneś przeanalizować także jaki rodzaj sklepu wybrać.
Sklepy B2B i B2C
Sklepy internetowe można również podzielić na dwa modele B2B i B2C. Oba systemy różni rodzaj świadczonych usług, skala prowadzonego biznesu, oraz cel przeznaczenia usług sklepu. Systemy różnią się również z punktu widzenia prowadzenia sklepu: procesu zakupowego, rodzaj płatności, infrastruktury oraz sposobu prowadzenia działalności w ramach e-Commerce, które omówimy w dalszej części.
- B2C – sklepy dla klientów detalicznych: e-sklepy, katalogi produktów, e-Learning
- B2B – sklepy dla klientów biznesowych: katalogi produktów, platformy zamówieniowe
Platforma B2B i B2C – dokładny opis
Zacznijmy więc od omówienia platform B2B i B2C. Poniżej porównujemy specyfikę rozwiązań B2B i B2C dla sklepów internetowych. Poznaj, jakie są najważniejsze elementy każdego systemu oraz jaki rodzaj sklepu internetowego możesz założyć bazując na tych rozwiązaniach.
Sklepy B2B, czyli współpraca z między firmami
B2B, czyli business to business, oznacza transakcje pomiędzy dwoma lub większą ilością firm. Główną rolę odgrywają platformy B2B, które usprawniają transakcje zachodzące pomiędzy firmami a ich dostawcami bądź producentami lub dystrybutorami. Operatorem sklepu B2B są zazwyczaj producenci, hurtownicy lub dystrybutorzy. Współpraca między firmami w ramach systemu B2B ma przeważnie charakter cykliczny.
B2B zwykle wymaga bardziej złożonych rozwiązań niż sklep internetowy. System B2B musi być zdolny do przyjmowania zleceń w różnych formach takich jak e-mail, dokumenty lub zamówienia elektroniczne. Taki system musi połączyć przyjęte już zamówienie z innymi bazami administracyjnymi firmy, odpowiedzialnymi za fakturowanie, stany magazynowe, przechowywanie danych klientów.
Proces zakupowy. W przypadku dokonania zakupu przez przedsiębiorcę proces zakupowy jest bardziej złożony niż w przypadku osób indywidualnych. Dokonanie zakupu stanowi decyzję grup decyzyjnych. Wybierając produkt i rozmawiając ze sprzedawcą, nie trzeba posiadać zezwolenia na dokonanie zakupu ani być odpowiedzialnym za podjęcie ostatecznej decyzji.
Rodzaje płatności. Cena produktu może się różnić w zależności od klienta. W przypadku dużych zamówień udaje im się wynegocjować specjalne warunki, korzystając z innego cennika, często ustalanego indywidualnie.
Mechanizmy płatności. Transakcje w modelu B2B mogą być bardziej złożonym procesem. Klienci mogą wybrać towary, złożyć zamówienie, wybrać rodzaj dostawy. Jednakże nie muszą płacić oni w momencie składania zamówienia, ale otrzymują fakturę, którą opłacają w uzgodnionym terminie płatności.
Sklepy B2C, czyli sprzedaż dla klienta końcowego
Business to customer to model, w którym sprzedaż jest procesem odnoszącym się bezpośrednio do klientów – użytkowników sklepu internetowego. Klientami sklepów B2C są przeważnie osoby fizyczne lub firmy. Transakcja w ramach sklepów B2C nie jest cykliczna, ponieważ klient może zaopatrzyć się w produkty w różnych sklepach bez konieczności zobowiązania się do kolejnych zakupów.
Klienci szukają informacji na temat produktów w sklepie, wybierają je i płacą za nie przed dostawą za pomocą bramki płatności, karty wykorzystując inne formy płatności. Wystarczy jedynie zadbać o to, aby sklep internetowy wyświetlał produkty i ceny, obsługiwał przyjęcie płatności oraz zrealizował wysyłkę do klienta.
Proces zakupowy. Proces opiera się na dokonania zakupu przez klienta końcowego, który po stwierdzeniu przydatności produktu decyduje się na jego zakup i dokonuje transakcji. Transakcje nie są cykliczne, ponieważ klient może kupić produkty w różnych sklepach, bez konieczności zobowiązania się do kolejnych zakupów.
Rodzaje płatności. W modelu B2C konsument, który kupuje produkt, płaci dokładnie taką samą cenę jak inni nabywcy.
Mechanizmy płatności. Klient wybiera produkt i płaci na stronie zamówienia w sklepie przy użyciu wybranej formy płatności jak: bramka płatności, karta kredytowa, lub płatność przy odbiorze.
Jaki sklep internetowy założyć? Przegląd rozwiązań
Szeroko rozumiane sklepy internetowe stały się popularną formą sprzedaży z uwagi na wygodę i obniżenie kosztów sprzedaży. Sklepy internetowe dają możliwość szybkiego dotarcia do klientów praktycznie z każdego miejsca na świecie. Ponadto dają możliwość szybkiego porównania cen u wielu dostawców.
Serwis internetowy daje możliwość kupowania i sprzedawania produktów, usług lub produktów wirtualnych przez internet. Klienci szukają informacji na temat produktów w sklepie, wybierają je i płacą za nie przed dostawą za pomocą formy płatności. Sposób działania sklepu jest niezwykle prosty – sklep internetowy wyświetla produkty, usługi, ceny, obsługuje przyjęcie płatności oraz realizuje wysyłkę do klienta.
Ze względu na sposób działania, funkcje możemy wyróżnić wiele form handlu elektronicznego:
- Sklep internetowy
- Sklep dropshippingowy
- Sklep typu Marketplace
- Strona firmowa ze sklepem
- Systemy rezerwacji
- System zamówień dla restauracji
- Kursy e-learning
- Serwisy ogłoszeniowe i aukcje
- Sklepy dedykowane
- Sklepy omnichannel
- Sklep B2B
Sklep internetowy
Klasyczny sklep internetowy jest to strona www, na której klienci zapoznają się z ofertą i składają zamówienia zakupu przez internet. Elementem każdego sklepu internetowego są strony z ofertą, czyli tak zwana podstrony produktowe (karta produktu) zawierająca opis towaru lub usługi, które można zamówić w danym sklepie. W sklepach z szerokim asortymentem stosuje dodatkowo kategorie produktów, które grupują produkty według ich rodzajów. W większości e-sklepów funkcjonuje tzw. koszyk. Jego działanie jest identyczne z tradycyjnym koszykiem na zakupy. Dodanie produktu do koszyka odbywa się za pomocą guzika w danym produkcie czy usłudze. Niezbędnym elementem sklepu jest również formularz na stronie zamówienia, w którym kupujący podaje swoje dane, niezbędne do przeprowadzenia transakcji, czyli dane osobowe, adres dostawy. W zamówieniu kupujący musi podać również swój adres e-mail, na który przychodzi potwierdzenie dokonania zakupu i wszystkie maile transakcyjne.
Sklep internetowy oprócz części dostępnych dla kupujących posiada również panel administracyjny przeznaczony dla obsługujących e-sklep. Panel administracyjny umożliwia dodawanie, edytowanie i usuwanie produktów. Ponadto panel pozwala na zarządzanie bazą klientów, zamówieniami, drzewem kategorii, subskrypcją, wiadomościami na stronie. Zaawansowany panel może posiadać również rozbudowane statystyki sprzedaży, pozwala na eksport i import produktów do plików XML, CSV. Panele administracyjne sklepu może być połączony z integracjami zewnętrznymi jak płatności, wysyłki, systemy księgowe lub magazynowe.
Sklep dropshippingowy
Nowym, alternatywnym pomysłem na sklep internetowy jest tzw. dropshipping. W przeciwieństwie do tradycyjnej działalności e-Commerce dropshipping pozwala założyć sklep internetowy bez zarządzania zapasami magazynowymi i zajmowania się wysyłką. Sklep dropshipping nie ma fizycznych produktów, co oznacza brak kosztów magazynowych. Zamiast tego, gdy klient kupuje produkt, właściciel sklepu składa zamówienie u oryginalnego dostawcy.
› Co to jest sklep dropshipping?
Ze względu na niskie koszty operacyjne i łatwą konfigurację, dropshipping stał się światowym trendem w e-Commerce. Model biznesowy dropshipping ma oczywiście swoje zalety i wady, o których należy pamiętać przed rozpoczęciem tworzenia sklepu opartego na tym rozwiązaniu. Założenie sklepu dropshippingowego wymaga znacznie niższych inwestycji niż prowadzenie typowego sklepu internetowego. Dwie główne korzyści z dropshippingu to brak odgórnej potrzeby zamrażania pieniędzy w towarze oraz regularny przepływ środków pieniężnych. Nie musisz kupować produktów od dostawcy ani zarządzać i utrzymywać stany magazynowe.
Istnieje wiele platform e-Commerce, które pozwalają łatwo założyć sklep dropshipping – WordPress, PrestaShop oraz platformy abonamentowe. Część problemów z dropshippingiem rozwiązuje dobra integracja z dostawcami oraz prawidłowe wdrożenie systemu dropshippingowego w Twoim sklepie.
Sklep typu Marketplace
Sklep Marketplace to innowacyjne podejście do e-sprzedaży przypominające internetowe targowisko. Marketplace jest miejscem, a dokładnie sklepem, w którym swoją ofertę przedstawia wielu sprzedawców. Jest to platforma sklepowa gromadząca w jednym miejscu dużą ilość produktów, pochodzących od zróżnicowanych dostawców. Marketplace działa w prosty i intuicyjny sposób, zapewniając wygodę zakupów każdemu klientowi. Dzięki zgromadzeniu dużej ilości produktów pozwala stworzyć szeroką ofertę cenową, ale i zróżnicowaną dostępność towarów oraz czas dostawy. Zakupy w sklepie Marketplace przebiegają niezwykle sprawnie i szybko, co stanowi znaczne udogodnienie dla kupujących.
Sprzedawcy współpracujący z marketplacem używają gotowej infrastruktury sklepu, korzysta z promocji i mogą liczyć na szerokie grono klientów, do których dociera oferta. Każdy sprzedawca ma swój panel w ramach sklepu, w którym zarządza swoimi produktami.
Sklep typu Marketplace, w zależności od segmentu oraz skali, z jaką działa, może być sklepem branżowym o wąskiej ofercie, bądź dużą platformą z szerokim, zróżnicowanym asortymentem.
Strona firmowa ze sklepem
Strona firmowa może być rodzajem sklepu z możliwością sprzedaży produktów lub usługi firmy. Najczęściej wybieraną platformą do tworzenia stron internetowych ze sklepem jest WordPress. Za pomocą WordPressa można stworzyć stronę internetową wizytówkę dla małej firmy, jak i dużą stronę firmową dla korporacji. Strona internetowa oparta o WordPress umożliwia łatwą edycję, ale przede wszystkim rozbudowanie strony firmowej wraz z rozwojem firmy.
Strona katalog produktów. Strona firmy lub marki prezentująca produkty z wszystkimi niezbędnymi informacjami zachęcającymi odwiedzających do kontaktu z przedstawicielami firmy – więcej ›
Dlaczego warto wybrać WordPressa dla strony internetowej firmy ze sklepem? Zobacz nasze przykłady realizacji stron WordPress, jak i przykłady realizacji stron WordPress z całego świata.
› Strona ze sklepem internetowym
Systemy rezerwacji
System rezerwacji online. Strona internetowa może być również systemem do obsługi zapytań o rezerwację miejsc i usług. Takie rozwiązanie sprawdzi się w przypadku każdej profesji, która wymaga systemu rezerwacji online: hotelu, pensjonatu, restauracji czy fryzjera. Strona internetowa można zmienić w system składania rezerwacji i sprzedaży z płatnościami online i jest de facto sklepem internetowym.
Strona eventu. Strona ułatwiająca promocję i organizację wydarzeń, konferencji. Strona z opisem eventu umożliwia rejestracji na wydarzenie oraz sprzedaży biletów.
Sprzedaż biletów. Strony internetowe może służyć jako platforma do rezerwacji i sprzedaży biletów. Za zakupy klient będzie mógł zapłacić przez bramkę płatności, kartą kredytową lub platformą PayPal.
› Strona z systemem rezerwacji
System zamówień dla restauracji
Z WordPress możesz zmienić stronę restauracji w biznes online. WordPress pozwala stworzyć system zamówień jedzenia online dla restauracji, fast foodów, pizzerii, kawiarni. System zamawiania dla restauracji WordPress umożliwia klientom zamawianie jedzenia i dokonanie płatności bezpośrednio na stronie, z wieloma opcjami dostawy, skompowania menu czy rezerwacji miejsc online.
› System zamówień online dla restauracji
Kursy e-learning
Dzięki stronie internetowej można nauczać przez internet. WordPress może być narzędziem do tworzenia i sprzedaży kursów online, e-booków, filmów. Na takiej stronie e-learningowej można tworzyć kursy edukacyjne z elementami quizu, wideo czy dźwięków. WordPress umożliwia logowanie klientom, administrowanie członkami oraz analizowanie danych.
Portale ogłoszeniowe i aukcje
Serwisy ogłoszeniowe, portale aukcyjne, platformy przetargowe to również rodzaj sklepu internetowego. Serwisy ogłoszeniowe, pozwalające na zamieszczanie ogłoszeń i ich przeglądanie online. Ogłoszeniodawcy zwykle zamieszczają przedmioty w odpowiednich kategoriach, co ułatwia kupującym znalezienie danego produktu. Szczególnym rodzajem serwisów ogłoszeniowych są platformy aukcyjne. Platformy aukcyjne przeprowadzają aukcje internetowe. Punktem wyjścia jest zwykle cena wywoławcza ustalona przez wystawiającego, od której zaczyna się licytacja. Zakupu dokonuje osoba, która w ramach licytacji zaproponowała najwyższą cenę przed końcem aukcji internetowej.
Sklepy dedykowane
Sklep dedykowany jest to rozwiązanie dla specyficznych sklepów, których produkty lub specyfika biznesu wymaga zaawansowanych konfiguracji. Wdrożenie sklep dedykowanego jest bardzo czasochłonne i zarazem kosztowne. Sklepy dedykowane są idealnie dostosowane do potrzeb i charakteru biznesu, oferują duże możliwości optymalizacji obsługi zamówień.
› Sklep dedykowany WordPress + WooCommerce
Sklep omnichannel
Omnichannel to podejście do prowadzenia sprzedaży, która zakłada dotarcie do klienta i jego obsługę z poziomu kanałów online i offline. Strategia omnichannel polega na prowadzeniu działań, których celem jest zapewnienie spójności doświadczeń bez względu na wybrane przez klienta miejsce zakupu.
Omnichannel przyjmuje, że dzięki połączeniu sklepu tradycyjnego ze sklepem internetowym, klient będzie kupował chętniej i częściej niż u konkurencji, która oferuje tylko jeden kanał sprzedaży, lub u której kanały sprzedaży działają niezależnie. Sklepy na każdym etapie powinny ze sobą współpracować w celu zapewnienia wygody zakupów, wytwarzać synergię technologiczną oraz biznesową pomiędzy wieloma kanałami sprzedaży.
Rozwiązania omnichannel umożliwiają bezproblemowe współdziałanie sprzedaży online i offline poprzez usługę click&collect, czy możliwość sprawdzenia w sklepie internetowym dostępności produktowej w sklepie tradycyjnym.
Usługa click&collect
Omnichannel umożliwia klientom marki zakupienie produktu w sklepie internetowym i odebranie go w wybranym przez siebie sklepie stacjonarnym tejże marki.
Z wielu względów jest to niezwykle wygodny sposób realizacji zamówienia dla klientów. Mogą oni odebrać produkty zakupione w sklepie internetowym w dowolnym czasie. Taka dostawa przesyłki do sklepu stacjonarnego jest darmowa, a podczas odbioru klient może sprawdzić zakupione produkty. Często taki sposób dostawy jest szybszy niż inna forma wysyłki. Jest to również sposób na zwiększenie sprzedaży, ponieważ klienci odbierając w sklepie produkty, często dokonują dodatkowych zakupów.
Zarządzanie stanami magazynowymi
Sklep typu omnichannel powinien posiadać wspólne zarządzanie produktami, stanami magazynowymi dla kanałów online i offline. Dzięki takiemu rozwiązaniu kupujący może przed udaniem się do sklepu sprawdzić, czy dany produkt jest dostępny. W przypadku, gdy towar jest czasowo niedostępny, może ustawić powiadomienie, że produkt, którego szuka, jest już na stanie.
Sklep B2B
Sklep B2B zwykle wymaga bardziej złożonych rozwiązań niż sklepy internetowe. Platforma B2B jest rozwiązaniem usprawniającym procesy biznesowe.
Sklep B2B nie jest zwykłym sklepem, ale tworzy system informatyczny, który ułatwia wymianę informacji między firmami oraz usprawnia sprzedaż przez zautomatyzowanie procesu składania i realizowania zamówień. Zarządzanie systemem dostaw można znacznie ułatwić przez automatyzację przepływu informacji oraz integrację danych o sprzedaży i terminach dostaw.
› Sklep internetowy z obsługą B2B
System B2B musi być zdolny do przyjmowania zleceń w różnych formach takich jak: e-mail, dokumenty lub zamówienia elektroniczne. Taki system musi połączyć przyjęte już zamówienie z innymi bazami administracyjnymi firmy, odpowiedzialnymi za fakturowanie, stany magazynowe, przechowywanie danych klientów. Platforma B2B można oferować dla różnych odbiorców dostosowane grupy produktów. System wybiera odpowiednie produkty, które wyświetlane są klientom biznesowym, po zalogowaniu się do konta.
Platformy B2B mogą być rozwijane o dodatkowe integracje. Dzięki temu system B2B może osiągnąć dodatkowe korzyści, wykorzystując dane znajdujących w zewnętrznej aplikacji, systemie lub bazie danych. Platformę B2B można zintegrować z systemami dostawców, partnerów logistycznych, dzięki czemu istnieje możliwość efektywnego zarządzania stanami magazynowymi, zakupami i dystrybucją. Sklep B2B pozwala na stworzenie całego systemu oferty biznesowej dla klientów typu B2B.
Narzędzia e-Commerce
Prowadzisz sprzedaż internetową? Zautomatyzuj proces zakupowy i działanie sklepu tak, żeby był użyteczny dla Twoich klientów, ale również dla ciebie. Narzędzia e-Commerce pomagają dbać o relacje z klientami, zapewnienie widoczności sklepu w wynikach wyszukiwarki, prowadzenie rozmaitych kampanii promocyjnych, weryfikacja wyników pracy.
Narzędzia e-Commerce to rozwiązania w formie aplikacji, wtyczek, oprogramowania oparte zazwyczaj na silniku SaaS lub OpenSource, na które posiadają wiele funkcjonalności wspierających sprzedaż i działanie sklepu.
Najważniejsze funkcje i korzyści, jakie zapewniają narzędzia e-Commerce to wsparcie w:
- zautomatyzowaniu procesów działania sklepu
- lepszej obsłudze klienta
- sprawniejszym zarządzaniu czasem
- wsparcie marketingowe i komunikacji sklepu
Dodatkowo posiadają także duży potencjał w zakresie prowadzenia działań marketingowych, komunikacji, zarządzania sprzedażą i wpływają przy tym na wzrost liczby stałych klientów oraz ogólne polepszenie wyników biznesowych.
Narzędzi e-Commerce, które mogą pomóc w zwiększeniu sprzedaży:
- Narzędzia do zarządzania sprzedażą
To narzędzia oferujące szeroki zakres funkcji zarządzania sprzedaży i integracji sprzedaży wielokanałowej w jednym miejscu: Baselinker - Narzędzia do analizy danych
Narzędzia do analizy danych pozwalają na śledzenie ruchu na stronie internetowej, konwersji, koszyków zakupowych. - Narzędzia do automatyzacji marketingu
To narzędzia do automatyzacji marketingu pozwala na tworzenie automatycznych kampanii email, powiadomień push, ofert specjalnych itp. - Narzędzia do remarketingu
Narzędzia do remarketingu pozwalają na wyświetlanie reklam dla osób, które już odwiedziły stronę internetową lub dodały produkty do koszyka, co może zwiększyć skuteczność sprzedaży. - Chatboty
Chatboty pozwalają na szybką i łatwą komunikację z klientami, co może poprawić doświadczenie klienta i przekładać się na większą sprzedaż: Livechat, Callback24 - Systemy ERP
Systemy ERP pomagają w planowaniu całości zasobów sklepu i obsłudze wszelkich relacje w obiegu informacji w e-Commerce: sprzedaż, finanse, księgowość, magazyn, kadry, zaopatrzenie, produkcja itd. - Systemy CRM
Systemy CRM pomagają w zarządzaniu danymi klientów, ich historią zakupów, preferencjami itp. Można dzięki temu budować relacje z klientami i przekładać się to na lojalność i większą sprzedaż.
Zakres funkcjonalności narzędzi e-Commerce jest naprawdę duży i swoim zasięgiem obejmuje różnego rodzaju działania. Szczegółowe rozwiązania narzędziach dla branży e-Commerce opisujemy w innym artykule.
› Narzędzia E-Commerce – poradnik
Outsourcing e-Commerce
Prowadzenie biznesu e-Commerce wymaga bardzo licznych kompetencji. Odpowiedzią na złożoność procesów w handlu internetowym jest outsourcing polegający na przekazywaniu części kompetencji i zadań, które były dotychczas wykonywane przez pracowników sklepu, zewnętrznym usługodawcom.
Outsourcing e-Commerce to praktyka polegająca na zlecaniu części lub wszystkich działań związanych z prowadzeniem sklepu internetowego firmom zewnętrznym, które specjalizują się w danych obszarach. Główne obszary outsourcingu w e-Commerce są obsługa klienta, marketing, logistyka, obsługa techniczna sklepu internetowego. Firmy zewnętrzne powinny posiadać doświadczenie, wiedzę i narzędzia do wykonywania tych zadań.
Outsourcing e-Commerce umożliwia firmie skupienie się na bardziej strategicznych aspektach prowadzenia e-biznesu, takich jak rozwijanie nowych produktów, pozyskiwanie nowych klientów czy wprowadzanie nowych kanałów sprzedaży, zamiast zajmować się operacyjnymi aspektami prowadzenia sklepu internetowego.
Skorzystanie z usług outsourcingu może również pomóc w obniżeniu kosztów prowadzenia działalności sklepu, ponieważ firma nie musi zatrudniać pracowników do wykonywania zadań, które mogą zostać zlecone firmie zewnętrznej.
Sklepy internetowe, powinny jednak starannie wybierać partnerów outsourcingowych i monitorować jakość wykonywanych usług, aby upewnić się, że ich sklep internetowy jest odpowiednio obsługiwany.
› Outsourcing E-Commerce – poradnik
E-Commerce – jak zacząć?
Od czego zatem zacząć, jeżeli chcesz założyć sklep internetowy? Przede wszystkim powinieneś przemyśleć, jakiego sklepu potrzebujesz, co chcesz sprzedawać, czy będą to produkty, czy usługi i jak duży ruch będzie generował sklep. Będzie to miało wpływ na wybór najważniejszych funkcji i na to jaki budżet będziesz musiał przeznaczyć na to przedsięwzięcie. Zatem, czego oczekujesz od Twojego sklepu i jaki sklep internetowy chcesz założyć?
Prawidłowy wybór platformy dla własnego e-Commerce to przede wszystkim określenie celu sklepu. Określenie celu będzie rzutować na budżet, jaki musisz przeznaczyć na Twoje przedsięwzięcie. Pochodną celu i budżetu, jaki masz, jest wybór danej platformy. Warto także zastanowić się, czy chcesz sam stworzyć i utrzymywać sklep, czy może chcesz zlecić to zadanie programiście lub agencji interaktywnej. Ponadto sklep internetowy musi się rozwijać, dlatego tak ważne jest, aby platforma mogła się skalować i podążać za trendami e-Commerce.
Prawidłowy wybór zależy od Twoich oczekiwań i wymagań oraz umiejętności. Dobrze jest zapoznać się z możliwościami platformy, jej wadami i zaletami. Warto sprawdzić, czy platforma oferuje wszystkie ważne integracje, które przydadzą się na początku działania sklepu lub w przyszłości. Możesz również zapoznać się z samą obsługą sprzedaży z poziomu panelu administracyjnego. Po zapoznaniu się ze wszystkimi możliwościami dobrym pomysłem jest podsumowanie kosztów, jakie będą wiązały się z wyborem danej platformy.
E-Commerce i pozycjonowanie SEO
Pozycjonowanie SEO to niezwykle popularne zagadnienie we współczesnym e-Commerce. Bez wysokiej pozycji w tzw. TOP 10 nikt nie będzie w stanie znaleźć Twojego sklepu e-Commerce, nie kupi produktów w Twoim sklepie internetowym lub nie zamówi usługi. Dlatego warto bliżej przyjrzeć się możliwościom pozycjonowania organicznego SEO sklepu internetowego. Pozycjonowanie organiczne sklepu w Google to najlepszy sposób na wysokie pozycje, zwiększenie widoczności i ruchu w sklepie internetowym, a w efekcie pozyskanie nowych Klientów, zwiększenie sprzedaży oraz budowanie świadomości marki.
Pozycjonowanie e-Commerce to najskuteczniejsza metoda jego promocji i reklamy sklepu w internecie, dzięki czemu regularnie będzie zwiększać Twoją sprzedaż. Skuteczne pozycjonowanie w e-Commerce koncentruje się na konwersji i sukcesywnym wzroście sprzedaży. Celem pozycjonowania sklepu jest przede wszystkim wzrost przychodów poprzez obecność w czołówce Google na większość fraz opisujących Twój asortyment.
Gdy Twój sklep zostanie zindeksowany przez wyszukiwarki, będzie konkurować ze sklepami e-Commerce o podobnej treści. Im lepszy projekt sklepu, treści w sklepie i jego optymalizacja, tym wyżej Twój sklep będzie wyświetlany na stronach wyników wyszukiwania Google’a. Pozycjonowanie SEO sklepu jest niezwykle ważnym, ciągłym procesem, który wpływa na wyświetlanie się sklepu na pierwszych stronach wyszukiwania w Google. Skutkuje to dużą ilością bezpłatnego, organicznego ruchu w Twoim sklepie internetowym.
Skuteczne pozycjonowanie e-Commerce wymaga kompleksowych działań i indywidualnego podejścia. Nie ma jednego sposobu na pozycjonowanie sklepów w Google, dlatego też standardowe, szablonowe pozycjonowanie najczęściej nie sprawdza się w tym przypadku. Takie kwestie jak branża działania sklepu, kim są potencjalni klienci, definiuje szereg indywidualnych kwestii związanych z pozycjonowaniem i optymalizacją sklepu internetowego w zakresie treści czy aspektów technicznych SEO. Dla przykładu, błędnie dobrane słowa kluczowe lub architektura informacji nie trafiają w intencję kupującego. Takie działania obniżają sprzedaż, tym samym wypozycjonowanie sklepu staje się niezwykle trudne.
Posiadasz sklep e-Commerce i chcesz go skutecznie wypozycjonować?
Przeczytaj nasz specjalny przewodnik po pozycjonowaniu sklepu e-Commerce, w którym krok po kroku pokazujemy jak zwiększyć widoczność sklepu internetowego. Pamiętaj, poprawa SEO w sklepie ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia ruchu w Twoim sklepie internetowym. Jeżeli szukasz specjalisty od pozycjonowania e-Commerce – zobacz naszą ofertę.
W naszym przewodniku zebraliśmy kilka najbardziej istotnych informacji i porad SEO dla e-Commerce, które wykorzystujemy na co dzień w pracy naszej agencji SEO i które pomogą przekształcić Twój sklep internetowy w dobrze zoptymalizowaną stronę zarówno dla wyszukiwarek, jak i użytkowników.
Zwiększenie ruchu w e-Commerce
Sklep e-Commerce bez generowania ruchu klientów nie przyniesie korzyści w postaci wzrostu sprzedaży oferowanych produktów. Ciągłe zwiększanie ruchu w e-Commerce to podstawowy warunek rentownego biznesu internetowego. Kiedyś żeby pozyskać klientów do swojego sklepu stacjonarnego trzeba było inwestować w reklamę wielkopowierzchniową. Jednakże działanie marketingowe w branży e-Commerce rządzą się innymi prawami. Twoja grupę docelową znajdziesz przede wszystkim w internecie.
Żeby pozyskać leady, czyli osoby potencjalnie zainteresowane zakupem Twoich produktów, musisz budować zaangażowanie poprzez różne kanały komunikacji. Przydatnym rozwiązaniem mogą okazać się płatne reklamy typu PPC (Pay Per Click – płać za kliknięcie), które można skonfigurować w Google Ads. Dzięki niemu możesz dotrzeć do osób poszukujących informacji poprzez wyszukiwarkę Google’a i prowadzić kampanię z widocznym przekazem reklamowym nad organicznymi wynikami wyszukiwania powiązanymi z hasłem kluczowym.
Żeby sprowadzić ruch do swojego sklepu e-Commerce możesz skonfigurować w Google Ads reklamę tekstową typu Search, składającą się z nagłówków, opisu produktu i kategorii, do której przynależą. Do jej zbudowania możesz użyć fraz kluczowych prostych i rozbudowanych, bardziej szczegółowo określających cechy twojego produktu lub zakres oferty, przez co lepiej dopasowane do indywidualnych potrzeb klienta.
Google Ads daje możliwość stworzenia reklamy displayowej, będącej połączeniem grafiki i hasła reklamowego i logo marki, w spójną estetyczną całość, o dużym potencjale marketingowym. Trzecim rodzajem reklamy płatnej w Google Ads jest remarketing, będący przypomnieniem adresowanym do klienta, że już był na stronie Twojego sklepu internetowego, miał kontakt z marką, wyszedł ze strony i wygenerowana jest po to, żeby wszedł z nią w interakcję. Do tej pory bowiem nie podjął żadnego działania. Remarketing jest najbardziej elastyczną pod względem formy reklamą. W przypadku generowania ruchu, pozyskiwania danych kontaktowych od klientów przez reklamy Google Ads, należy określić budżet kampanii. Cena fraz kluczowych użytych w opisie jest uzależniona od jej popularności i jej potencjału sprzedażowego. System ten jest jednak jednym z najprostszych i najbardziej skutecznych sposobów na sprowadzenie klienta do sklepu internetowego, pod warunkiem, że przekaz będzie wpisywał się w to, czego potrzebuje i w jego oczekiwania.
Inną metodą na pozyskanie ruchu jest prowadzenie kampanii reklamowych w mediach społecznościowych – na Facebooku, Instagramie, Twitterze. Wybierając wcześniej opublikowany post, który wywołał wiele reakcji, możesz wykorzystać go do promocji marki i zwiększenia świadomości. Post powinien być wartościowy merytorycznie i skłaniać poprzez pytanie, ofertę, darmowy prezent w postaci e-booka, dodatkowych materiałów, do działania i kliknięcia, które przeniesie go na stronę główną sklepu. Facebook Ads, Instagram Ads, Twitter Ads pozwalają dywersyfikować formę reklamy i kierować ją do określonej grupy odbiorców, mogących być zainteresowanych Twoim produktem.
Podstawowym warunkiem zwiększenia poziomu sprzedaży jest skuteczna komunikacja z użytkownikami, która prowadzi do generowania ruchu. Komunikację można poprawić poprzez działania na samej stronie, pozycjonując ją pod kątem wyszukiwania powiązanych fraz kluczowych w Google’u, dodając wartościowe treści marketingowe, urozmaicając ich format, co z pewnością w dłuższej perspektywie czasu zaprocentuje w postaci poprawy widoczności. Innym sposobem jest generowanie ruchu nieorganicznego w postaci systemów i narzędzi do kreacji reklam PPC, przy czym trzeba mieć do tego zaplanowany określony budżet.
Zwiększenie sprzedaży w e-Commerce
Jeśli prowadzisz sklep e-Commerce lub zamierzasz go założyć, prędzej czy później będziesz musiał opracować plan sprzedaży oferowanych przez Ciebie produktów lub usług. Na początku tworzenia strategii działania, powinieneś oczywiście wiedzieć, co chcesz sprzedawać i zbadać, czy na Twoją ofertę znajdzie się docelowa grupa Klientów.
Idealnie byłoby pozyskać taką grupę klientów, których zainteresowanie Twoim produktem lub usługą nie kończy się na przeglądaniu oferty na stronie sklepu, ale ma bezpośrednie przełożenie na sprzedaż i jej wzrost. Poprawa wyników sprzedażowych to ciągłe poszukiwanie nowych sposobów na dotarcie do innych typów klienta, niemieszczących się w grupie docelowej. Możesz poszerzyć zakres grupy tylko wtedy, gdy w strategii marketingowej uwzględnisz indywidualne preferencje i zachowania podczas procesu zakupowego.
Wśród nich można wyróżnić różne typy klientów. Klienta łowcę promocji, dla którego motywacją do zrobienia zakupów jest promocja na dany produkt lub otrzymanie rabatu. Zwracającego uwagę na cenę produktu i porównującego ją w różnych sklepach, wybierającego oczywiście ten, który oferuję najniższą. Klient-gość, który chce uniknąć zarejestrowania konta i podania swoich danych, więc taką opcję zakupów też musisz umożliwić. Klient zdecydowany, który wie co chce kupić w sklepie.
To tylko kilka przykładowych typów uwzględniających najbardziej charakterystyczne cechy. Do każdego z nich musisz dobrać metodę sprzedażową i przeanalizować w jakim stopniu Twoja strona internetowa spełnia jego oczekiwania, co można zmodyfikować w samym działaniu strony i poprawić w komunikacji.
Zwiększenie sprzedaży to proces, który wymaga ciągłego podążania za trendami w branży e-Commerce. W naszym artykule omówiliśmy tylko główne metody i rozwiązania, których wdrożenie może pomóc rozwinąć Twój sklep internetowy i sprawić, że będzie bardziej dochodowy. Przed użyciem tych narzędzi marketingowych postaraj się przeanalizować swoją sytuację biznesową i określić, które z nich przyniosłoby Ci najwięcej korzyści. Pamiętaj jednak, że same zmiany w funkcjonowaniu strony bez komunikacji o tym na zewnątrz nie sprawią, że pozyskasz ruch. Najważniejsze to opracowanie strategii marketingowej, w której określisz cele i sposób, w jaki chcesz je osiągnąć. Dokonuj zmiany i mierz wyniki sprzedażowe za pomocą przydatnych narzędzi mierzenia statystyk.
Ile zarabia sklep internetowy?
Jeżeli już wiesz, jak założyć sklep internetowy zapewne ciekawi Cię, ile możesz zarobić na prowadzeniu i sprzedaży w sklepie internetowym. Niestety nie da się jednoznacznie powiedzieć na tak ogólne pytanie, ponieważ branża e-Commerce nie jest jednolita. Wszystko zależy od wielu różnych czynników: co chcesz sprzedawać, z jaką marżą, na jaką formę sprzedaży się zdecydujesz, własny sklep, dropshipping itd.
Łatwość wejścia na rynek e-Commerce i otworzenia sklepu internetowego powoduje znaczną atrakcyjność i wzrost zainteresowania tym kanałem sprzedaży. Należy pamiętać, że już do początku prowadzenia sklepu można z sukcesami konkurować z wielkimi graczami. Co roku powstaje tysiące nowych sklepów internetowych, jednakże większość z nowo powstałych e-sklepów nie utrzymuje się na rynku dłużej niż 2 lata.
W sklepach internetowych najlepiej sprzedają się odzież, dodatki i akcesoria, książki, płyty, filmy, multimedia i elektronika. Bardzo szybko rośnie sprzedaż produktów związanych ze zdrowym stylem życia, a także akcesoriów dla zwierząt, mebli i wyposażenia wnętrz. Wejście w sprzedaż internetową w takich branżach to szansa na zarobienie dużych pieniędzy, ale i zwiększenie konkurencyjności na rynku.
Zyskiem dla sklepu internetowego, a w zasadzie jego wielkość zależy od wielu czynników jak wysokość marży oraz koszty sklepu. Na początku działalności sklepu raczej trudno wygenerować istotne zyski, jeżeli nie masz dużego budżetu na kampanie reklamowe.
Możesz jednak przyjąć, że Twój sklep internetowy powinien zacząć zarabiać na siebie w przeciągu 6 miesięcy od rozpoczęcia działalności. Taka zasada jest stosowane dla większości biznesów. Dlatego też tworząc sklep internetowy, należy mieć budżet przynajmniej na pierwsze pół roku funkcjonowania Twojego sklepu.
Specjalista ds. e-Commerce
Specjalista do spraw e-Commerce to osoba odpowiedzialna za nadzorowanie i koordynowanie procesów, związanych z dystrybucją produktów i usług za pośrednictwem sklepu lub innych narzędzi e-Commerce. Specjalista zajmuje się również wdrożeniem i obsługą systemu sprzedaży w internecie, kontrolowaniem poprawności jego funkcjonowania.
Specjalista e-Ccommerce zajmuje się przede wszystkim wdrożeniem i obsługą systemu sprzedaży w internecie, kontrolowaniem poprawności funkcjonowania sklepu internetowego. Osoba pracująca na tym stanowisku udziela także wsparcia dla klientów sklepu internetowego, oraz prowadzi dokumentację dla operacji i transakcji wykonywanych w sklepie internetowym.
Specjalista ds. e-Commerce może również nadzorować pracę innych osób obsługujących działanie sklepu internetowego oraz prowadzeniem szkoleń z zakresu obsługi systemu dla pracowników firmy.
› Specjalista E-Commerce – kto to jest, czym się zajmuje
Agencja e-Commerce
Agencji e-Commerce to wyspecjalizowana agencja interaktywna w tworzeniu projektów i rozwiązań dla branży e-Commerce. Zajmuje się ona kompleksową obsługą sklepów internetowych, począwszy od opracowania strategii, stworzenia strony sklepu, a w szczególnych przypadkach zajmuje się pozyskaniem klientów, zwiększaniem sprzedaży przez działania związane z pozycjonowaniem SEO, marketingiem i promocją.
Do najpopularniejszych usług proponowanych przez agencje e-Commerce należą:
- sklepy internetowe, dropshipping, marketplace
- platformy e-Commerce
- platformy i sklepy B2B
- projekty m-Commerce
- konsulting internetowy i e-Commerce
- doradztwo dotycznące hostingu
Agencja e-Commerce opracowuje również szczegółową strategię marketingową, która pozwoli osiągnąć poprawę wyników sprzedażowych i dotrzeć do potencjalnej grupy docelowej. Dysponujemy zespołem specjalistów odpowiadających za realizację poszczególnych działań mających doprowadzić do poprawy wizerunku firmy.
- marketing internetowy i SEM
- przygotowywanie i obsługa kampanii reklamowych w internecie
- pozycjonowanie stron internetowych SEO
- prowadzenie kampanii w mediach społecznościowych
Czym zajmuje się agencja e-Commerce?
Dobra agencja e-Commerce pomaga firmom i markom odnosić sukces w Internecie poprzez kompleksową obsługę wszystkich działań e-Commerce. Dlatego też działania agencji nie mogą ograniczać się jedynie do wdrożenia sklepu internetowego, ale powinny obejmować pozycjonowanie sklepu, performance marketing, social media marketing, poprawę użyteczności i inne.
Działania agencji e-Commerce
Efektywne prowadzenie sklepu internetowego i sprzedaży to wymagające, wielotorowe zadanie. Wiele sklepów internetowych jest zakładanych i prowadzonych bez wyznaczenia kluczowych celów, strategii sprzedażowej, określenie grupy docelowej, czy skutecznych działań marketingowych.
Portfolio działań agencji e-Commerce obejmuje następujące elementy:
- Tworzenie sklepów internetowych – projektowanie oraz tworzenie rozwiązań B2C, oraz B2B.
- Generowanie ruchu i klientów – działania związane z pozycjonowaniem SEO, Google Ads, newslettery i kampanie mailingowe, content marketing, działania i reklamy w social media.
- Prowadzenie kampanii sprzedażowych – zdobywanie wartościowego ruchu dla sklepów internetowych za pomocą kampanii produktowych Google Ads, a także Facebook Ads.
- Konwersja ruchu – analiza przychodzącego ruch, statystyk, śledzenie zachowań użytków i optymalizacja etapów procesu zakupowego.
- Remarketing – ponowne przyciągnięcie klientów do sklepu dzięki skutecznemu marketingowi w e-Commerce: systemy lojalnościowe, remarketing poprzez e-maile oraz remarketing z wykorzystaniem reklam Google Ads.
- Programy partnerskie i lojalnościowe – działania skierowane do stałych klientów i partnerów biznesowych B2B.. Budowanie lojalności i przywiązanie do marki za pomocą programów lojalnościowe i afiliacyjne.
E-Commerce – najczęściej zadawane pytania [FAQ]
E-Commerce (handel elektroniczny) dotyczy wszelkiego rodzaju transakcji biznesowych, które są dokonywane przy użyciu internetu. Są to transakcje online, czyli zakupy towarów i usług, których płatności i dostawa odbywa się poza fizyczną placówką sklepu.
E-Commerce to nie tylko sklepy internetowe, ale cała elektroniczna gospodarka, jak internetowe aukcje, wymiana walut, bankowość elektroniczna, internetowe zakłady bukmacherskie, e-sklepy, ale też portale aukcyjne i inne formy handlu elektronicznego.
E-Commerce to bardzo szerokie zjawisko, które dzielimy pod względem podmiotów zawierających transakcje. Możemy wyodrębnić trzy główne typy formy e-handlu: B2C, B2B i C2C.
B2C, business-to-consumer – to transakcje pomiędzy firmą sprzedającą produkty lub usługi a indywidualnym konsumentami.
B2B, business-to-business – obejmuje transakcje biznesowe zawierane pomiędzy dwoma firmami.
C2C, consumer-to-consumer – handel pomiędzy prywatnymi osobami, w którym jeden z nich jest sprzedawcą, a drugi konsumentem. Przykładem C2C są serwisy Allegro i OLX.
Platforma e-Commerce to oprogramowanie, które pozwala na uruchomienie sklepu internetowego po zainstalowaniu i skonfigurowaniu na serwerze. Alternatywą są abonamentowe platform SaaS, które udostępniane są jako usługa gotowego sklepu internetowego w chmurze, na serwerach dostawcy oprogramowania.
Darmowe platformy e-Commerce jest wydawany na licencji GNU (General Public Licence), co oznacza, że możesz go pobierać, edytować, personalizować, używać, a nawet sprzedawać. Ten model oprogramowania znany jest jako open-source. Często wiele dodatków do CMSa jak motywy (szablony), wtyczki są również darmowe. Darmowe platformy e-Commerce to m.in. WordPress WooCommerce, PrestaShop, Magento.
Podsumowanie
Rynek e-Commerce rozwija się bardzo szybko i co druga złotówka wydana przez Polaków trafia do sklepów internetowych. Założenie sklepu internetowego w zmieniającym się świecie może okazać się jedyną możliwością prowadzenia sprzedaży. Taka dynamika rozwoju rynku e-Commerce to wielka szansa na rozwój Twojego sklepu internetowego.
Jeśli trafiłeś/aś na ten tekst i szukasz twórcy Twojego sklepu e-Commerce lub po prostu chcesz wycenić projekt, prosimy o kontakt. Decydując się na współpracę z nami, otrzymasz nie tylko atrakcyjny graficznie, zbudowany zgodnie z zasadami UX i UI oraz w pełni responsywny sklep internetowy, ale także funkcjonalny i przejrzysty system zarządzania e-Commerce oparty o WordPress, dzięki któremu zarządzanie Twoim sklepem będzie proste i intuicyjne.
Jeśli chcesz otrzymać indywidualną wycenę sklepu, zadzwoń lub wypełnij formularz, w którym podasz podstawowe informacje, a bezpłatną wycenę Twojej przyszłego sklepu prześlemy w 48h.
Czytaj więcej o e-Commerce: