Jaki sklep internetowy wybrać?

jaki sklep internetowy wybrac - sklep wordpress woocommerce prestashop magento

Systemów sklepów internetowych na rynku są dziesiątki, ale jak wybrać ten najlepszy. Dlaczego profesjonalny sklep internetowy musi kosztować? Poznaj opis kilku oprogramowań do sklepu, ich wady i zalety, które zebraliśmy podczas naszej pracy oraz podczas rozmów z naszymi klientami.

Przeszukując internet w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie jaką platformę wybrać na sklep internetowy spotkasz się ze sprzecznymi opiniami mówiącymi o tym, że najlepszym rozwiązaniem jest „najtańszy” sklep abonamentowy, ale jest to rozwiązanie tylko na krótki okres, lub że najlepszym rozwiązaniem jest darmowa platforma, ale w miarę rozbudowy staje się kosztowna i problematyczna.


Jaki sklep internetowy wybrać WordPress WooCommerce PrestaShop Magento

Jaki sklep internetowy wybrać – wady i zalety

Od czego zatem zacząć, kiedy chcesz rozpocząć sprzedaż w sklepie internetowym. Przede wszystkim powinieneś przemyśleć, jakiego sklepu potrzebujesz, jak dużo produktów chcesz oferować, jak duży ruch będzie generował sklep, jakie funkcje są dla Ciebie najważniejsze, jaki budżet masz na to przedsięwzięcie i czego oczekujemy od Twojego sklepu?

Przejdź do sekcji:

  1. Platformy abonamentowe (SaaS)
  2. Platformy Open Source
  3. Platforma abonamentowa Shoper
  4. Platforma abonamentowa Shoplo
  5. Platforma WooCommerce (WordPress)
  6. Platforma PrestaShop
  7. Platforma Magento

Sklep internetowy działa w oparciu o oprogramowanie, które zarządza produktami, stanami magazynowymi, obsługuje cały proces zakupowy od przyjęcia zamówienia, płatności, po wysyłkę. Oprogramowanie zapewnia ponad to bezpieczeństwo danych, dostarcza narzędzia do marketingu i wiele innych funkcji sklepu. Takie oprogramowanie nazywamy popularnie systemem sklepu lub Platforma CMS E-commerce. Platforma e-commerce to serce sklepu i jest najważniejszą inwestycją dla Twojego sklepu internetowego.

Systemy sklepowe możemy podzielić na dwa rodzaje: platformy abonamentowe i platformy open source.


 

Platformy abonamentowe (SaaS)

czyli Shoper, Shoplo, …

Takie sklepy nie wymagają instalacji na własnym serwerze, w zamian płacisz miesięczny abonament za sklep, ale nie jesteś jego właścicielem. Sklepy abonamentowe są o tyle ciekawe, że zawierają zwykle komplet funkcji i integracji, dzięki czemu nie wymagają instalowania dodatków. Systemy na platformach jako gotowe oprogramowanie dla sklepu nie wymagają hostingu, instalacji systemu, aktualizacji, kopi bezpieczeństwa, wtyczek, rozszerzeń do systemu, itd. W zamian musisz opłacać abonament, który w zależności od wymagań może kosztować od 50 zł za klika produktów do 300 zł netto miesięcznie, czyli 600-3600 zł netto rocznie.

Dla Kogo?

  • początkujących, którzy stawiają pierwsze kroki w e-commerce
  • osoby, które nie mają budżetu na początku przedsięwzięcia
  • tych co chcą aby usługodawca zajął się wszystkim, czyli bezpieczeństwem sklepu, kopiami zapasowymi itp.

Zalety platform abonamentowych

  • prosta obsługa i intuicyjność
  • możliwość skorzystania z bezpłatnego okresu testowego
  • szybka konfiguracja i wdrożenie
  • mniejszy wydatek na początku
  • hosting (serwer) zapewnia dostawca platformy
  • wsparcie techniczne i aktualizacje od dostawcy
  • aktualizacją silnika sklepowego w cenie abonamentu
  • integracja z Google Analytics, ERP, płatnościami, kurierami, porównywarkami
  • dodatki w zależności od ceny pakietu: landing page, kampanie, kupony itp.
  • dostosowanie do norm prawnych po stronie dostawca platformy

Wady platform abonamentowych

  • nie jesteś właścicielem sklepu, a jedynie wynajmujesz go
  • jeżeli nie płacisz abonamentu tracisz sklep
  • mała ilość szablonów i możliwości zmian graficznych sklepu
  • dodatkowe zmiany graficzne są bardzo kosztowne
  • ograniczona ilość produktów w sklepie w ramach podstawowego pakietu
  • aby mieć dostęp do ciekawych dodatków musisz przejść na coraz droższy pakiet
  • brak posiadania kodu sklepu sprawia że jesteś uzależnieniony od funkcjonalności sklepu

 

Platformy Open Source

czyli WooCommerce, PrestaShop, Magento.

Takie sklepy wymagają instalacji na własnym serwerze, dzięki czemu jesteś jego właścicielem. Platformy open source posiadają możliwości, funkcje które potrzebujesz, rozwijane przez wielu programistów na całym świecie, a jednocześnie są skalowalne i umożliwiają przyszły rozwój. Pamiętaj, że wybór darmowego oprogramowania sklepu zazwyczaj wiąże się także z koniecznością zakupu płatnych wtyczek (pluginów) rozszerzających jego funkcjonalność, ale będą to często rozwiązania, których nie mają sklepy abonamentowe rozwijane przez jedną firmę.

Dla kogo?

  • osoby, które chcą mieć własny, niezależny sklep
  • średnio-zaawansowanych, znających podstawy e-commerce
  • planujących rozwój na rynki zagraniczne
  • przewidujących dynamiczny rozwój sklepu i biznesu

Zalety platform open source

  • jesteś właścicielem sklepu, może go rozwiać i zmieniać wygląd
  • darmowy skrypt, brak opłaty licencyjnej, częste aktualizacje
  • dużo bezpłatnych dodatków i funkcjonalności
  • elastyczny design, bardzo dużo darmowych i płatnych motywów (szablonów)
  • bardzo duża ilość wtyczek – Google Analytics, Social Media, SEO, płatności, kurierzy, aukcyjne, porównywarki, newslettery itp.
  • dostęp do kodu źródłowego oraz możliwość jego edycji
  • duży wpływ na optymalizację sklepu i poprawność pozycjonowania SEO
  • wsparci techniczne – grupy na Facebooku, gdzie szybko można otrzymać pomoc
  • popularność sklepów WooCommerce, PrestaShop, Magento gwarantuje łatwe znalezienie firmy lub specjalisty, który pomoże w rozwoju sklepu

Wady platform open source

  • konfiguracja i wdrożenie – trzeba zapłacić specjalistom, jeżeli masz wiedzę możesz zrobić to sam
  • nie zawsze integracja z ERP (systemy magazynowo-księgowe ) przebiega sprawnie
  • brak automatycznych aktualizacji, wymagana administracja sklepu
  • musisz dbać o bezpieczeństwo – administracja, kopie itp.
  • dodatkowy koszt hostingu
  • samodzielne dostosowanie sklepu do obowiązków prawnych, regulaminy
  • wsparcie techniczne dostępne często na forum, grupach Facebook lub agencji interaktywnej

Istnieje również trzeci rodzaj systemów sklepowych. Są nimi rozbudowane platformy dla wielkich sklepów. Mają one na prawdę duże możliwości i funkcjonalności, jakie oferują jednak pozwolić sobie na nie mogą jedynie naprawdę duże sklepy, dlatego nie będziemy ich szerzej opisywać.


Pytanie Jaki sklep internetowy wybrać cały czas pozostaje otwarte. Dlatego, aby wybrać opcję optymalną dla Twojego biznesu powinieneś przeanalizować także jaki wybrać rodzaj silnika do sklepu internetowego.

Zacznijmy więc od omówienia tzw. silników platform e-commerce. Poniżej opisujemy porównanie najpopularniejszych silników dla sklepów internetowych open source i abonamentowych, ich możliwości oraz wady i zalety. Wszystkie platformy są oczywiście tak rozbudowane i zróżnicowane, że opis wszystkich możliwości, funkcjonalności i porównanie ich jest niemożliwe. Sprawdźmy jakie są najważniejsze elementy każdego systemu oraz porównajmy przybliżone koszt jego utrzymania.

1. Oprogramowanie abonamentowe

Korzystając z oprogramowania abonamentowego typu SaaS uruchomisz Twój własny sklep w chmurze w kilka minut. Dodatkowo jeśli nie posiadasz specjalistycznej wiedzy informatycznej oraz budżetu na start, najprostszym wyjściem jest skorzystanie właśnie z gotowych rozwiązań.

Najpopularniejsze silniki sklepów abonamentowych: Shoper, Shoplo


jaki sklep internetowy wybrac - platforma shoper

Sklep Shoper

Shoper to polska platforma e-commerce do budowy sklepów internetowych. Platforma Shoper jest bardzo popularnym rozwiązaniem w naszym kraju z kilku względów – posiada liczne integracje z najbardziej popularnymi serwisami aukcyjnymi, firmami kurierskimi czy programami do księgowości co daje sporą przewagę w Polsce nad zagraniczną konkurencją.

Nie jest to rozwiązanie darmowe, a sprzedaż w sklepie Shoper odbywa się na zasadzie opłaty abonamentowej – “SaaS” czyli “Software as a Service”. Co to oznacza dla Ciebie? Shoper nie udostępnia możliwości ściągnięcia i zainstalowania oprogramowania sklepu na własnym serwerze. Wszytko odbywa się na platformie hostingowej Shopera. Oczywiście możesz wykupić i podpiąć własną domenę jednak utrzymaniem sklepu zajmuje się Shoper i za to pobiera opłatę miesięczną. Wysokość abonamentu zależy od wielkości sklepu, limitu transferu oraz innych dodatkowych opcji i integracji.

Najtańszym rozwiązaniem jest “Pakiet złoty” i kosztuje 80 zł miesięcznie, a tym samym 950 zł netto rocznie. W zamian otrzymujemy możliwość dodania do 10.000 produktów w sklepie, roczny transfer w wysokości 300 GB, adres e-mail w domenie sklepu oraz integrację kurierów i płatności. “Pakiet Premium” to koszt od 300 zł netto miesięcznie, czyli od 3600 zł netto rocznie. Sklep Premium spełni oczekiwania nawet najbardziej wymagających. W Shoper oferuje tylko kilka szablonów graficznych do wyboru, możesz również zamówić indywidualną grafikę sklepu w cenie od 3000 do 5000 zł.

Wady i zalety Shoper:

  • system abonamentowy – sprzedaży oprogramowania w modelu SaaS
  • nie jesteś właścicielem sklepu, a jedynie wynajmujesz go od Shopera
  • wsparcie i pomoc techniczna w języku polskim
  • integracja z Allegro, Ceneo, firmami kurierskimi, systemami do księgowości są dodatkowo płatne
  • indywidualne projekty graficzne dostępne są już od 2500 zł
  • darmowa aplikacja mobilna do zarządzania sklepem
  • pakiet gratisów na start
  • wyższe ceny pakietów po upływie pierwszego roku

jaki sklep internetowy wybrać platforma shoplo

Sklep Shoplo

Shoplo to platforma umożliwiająca prowadzenie sklepu internetowego oraz sprzedaż w wielu kanałach za pośrednictwem Shoplo Multichannel. Na wybór odpowiedniego rozwiązania ma wpływ przede wszystkim ilość asortymentu, zasięg sprzedaży, liczba kanałów. Shoplo Sklep to platforma umożliwiająca sprzedaż produktów za pośrednictwem sklepu, w którym masz dostęp do ponad 1000 funkcjonalności i dodatków pomagających w procesie sprzedaży.

Sklep Shoplo jest skierowana do małych i średnich sklepów internetowych. Wraz z rozszerzaniem oferty i rozwojem biznesu możesz wykupić bardziej zaawansowane funkcjonalności poprzez zmianę abonamentu. Shoplo Multichannel to rozwiązanie dla sprzedawców korzystających z kilku kanałów sprzedaży. Rozwiązania Multichannel pozwala m.in. na zarządzanie sprzedażą z jednego konta w wielu platformach jednocześnie oraz integrację z Allegro.

Shoplo jest dostępny w czterech abonamentach w cenie od 50 do 300 zł netto miesięcznie. Rodzaje abonamentu wyróżniają się przede wszystkim dostępnymi funkcjonalnościami. Podstawowy pakiet “Starter” to koszt 50 zł netto za miesiąc lub 540 zł netto rocznie. Pakiet „Start” to jedynie sklep z bardzo ograniczonymi funkcjonalnościami i ilością produktów – 20 wariantów. Kolejne pakiety nie posiadają już limitów produktów i są to pakiekty: „Pro” za 100 zł netto miesiąc / 1020 zł netto rocznie oraz najczęściej wybierany „Advanced” za 180 zł netto miesięcznie / 1860 zł netto rocznie. Najbardziej rozbudowany pakiet „VIP” zapłacisz 300 zł netto miesiąc lub 3060 zł netto rocznie. Pakiet VIP zawiera bardziej zaawansowane funkcjonalności i spełni oczekiwania nawet najbardziej wymagających. Shoplo umożliwia 15 dniowy darmowy okres próbny.

Wady i zalety Shoplo:

  • system abonamentowy – sprzedaży oprogramowania w modelu SaaS
  • nie jesteś właścicielem sklepu, a jedynie wynajmujesz go od Shoplo
  • wygląd sklepu tworzony za pomocą konfiguratora lub szablonów (bezpłatne lub premium)
  • sklep wielojęzyczny z oddzielnymi panelami administracyjnymi
  • możliwość sprzedaży produktów cyfrowych oraz sprzedaż subskrypcyjna
  • automatyczne odzyskiwanie porzuconych koszyków
  • sklep na Facebooku zintegrowany z Instagramem
  • integracja z popularnymi kurierami oraz systemami księgowymi i magazynowymi
  • narzędzia marketingowe, w tym Newsletter Freshmail

2. Platforma Open Source

Decydując się na sklep internetowy w licencji Open Source, otrzymujesz darmowy dostęp do oprogramowania sklepu. Nie musisz ponosić comiesięcznej opłaty za dostęp do sklepu i aktualizacje. Możliwości personalizacji sklepu oraz optymalizacji są ogromne, jednak jeżeli nie masz podstawowej wiedzy o technologiach, html, php, hostingu, konieczna będzie współpraca przy wdrożeniu sklepu z firmą zewnętrzną, a każda kolejna zmiana, przebudowa i aktualizacja to dodatkowy koszt.

Najpopularniejsze silniki sklepów Open Source czyli WooCommerce, PrestaShop, Magento


jaki sklep internetowy wybrać - platforma woocommerce wordpress

Sklep WooCommerce + WordPress

Woocommerce jest dodatkiem do znanego i cenionego systemu do zarządzania treścią WordPress. Największe firmy, instytucje zaufały temu systemowi i zarządzają stronami za pomocą darmowego WordPressa. Platforma WordPress dodaje możliwość zarządzania nie tylko stroną, ale i sklepem internetowym, co otwiera przed Tobą wiele ciekawych możliwości. WooCommerce + WordPressa to oczywiście idealne rozwiązanie dla osób które znają i lubią to środowisko. To również bardzo dobre rozwiązanie dla nowych użytkowników, ponieważ jest to wyjątkowo intuicyjna platforma.

WordPress i WooCommerce jest darmowy i ma bogate możliwości personalizacji dzięki motywom (szablony) i wtyczkom, które zapewnia łatwą integrację funkcji e-commerce. Jako platforma open source WordPress daje możliwość zmian i rozwoju. W razie potrzeby odnajdziesz osoby skłonne do pomocy, ponieważ środowisko WordPress zgromadziło wokół siebie liczną społeczność. Liczne rozszerzenia i dodatki pomogą Tobie w prosty sposób dostosować sklep do polskich realiów. WordPress to oczywiście platforma globalna odpowiadająca za 30% stron internetowych na świecie, dlatego też jest dostosowana do budowania sklepu, którym będziesz mógł sprzedawać na całym świecie. Możemy korzystać z różnych wersji językowych i walut rozwiązań kurierskich, logistycznych, międzynarodowych płatności itd.

Wykorzystanie WordPressa i WooCommerce to nie tylko szybki i przyjazny sposób na prowadzenie sklepu, ale również bezpieczny dla wszystkich, którzy chcą rozpocząć swoją sprzedaż w internecie, ale obawiają się, że nie mogą zainwestować dużego budżetu, ponieważ sklep nie będzie zarabiał wystarczająco dużo. Jeżeli chcesz otworzyć Twój sklep internetowy WooCommerce to system, którym powinien zainteresować się w pierwszej kolejności.

Wady i zalety WordPress + WooCommerce

  • przeznaczony dla małych i średnich sklepów
  • Woocommerce jest w 100% darmowy
  • panel administracyjny WordPress jest wyjątkowy łatwy w obsłudze
  • system cały czas rozwijany i aktualizowany
  • możliwość rozbudowy funkcjonalności i integracji niezbędnych w sklepie internetowym
  • jest bezpieczny, a zastosowanie szyfrowania SSL całkowicie eliminuje problemy bezpieczeństwa
  • płacimy tylko i wyłącznie za dodatki, które ułatwiają nam życie, jeżeli nie chcemy automatyzować niektórych funkcji możemy to robić wciąż za darmo
  • ogromna ilość szablonów premium, które mogą nadać Twojemu sklepowi indywidualny wygląd
  • możliwość integracji Woocommerce z pośrednikami kurierów, InPostem czy Pocztą Polską
  • integracja szybkich płatności jak Tpay, DotPay, Przelewy24, PayU i PayPal
  • robienie zakupów jako gość lub po założeniu konta
  • możliwość prowadzenia bloga
  • bardzo dobra integracja z SEO

Więcej szczegółów na temat platformy WordPress i WooCommerce czytaj w oddzielnym artykule.


jaki sklep internetowy wybrać - platforma prestashop

Sklep PrestaShop

PrestaShop to kompletne, innowacyjne i skuteczne rozwiązanie pozwalające łatwo założyć sklep internetowy. System zdobył dużą popularność z uwagi na to, że działa na zasadzie licencji Open source i jest po prostu darmowy. Do rozpoczęcia sprzedaży z PrestaShop potrzebny jest tylko hosting i własna domena. Dlatego jeżeli masz czas i predyspozycje do samodzielnego stworzenia sklepu to jedyne koszty jakie na początek musisz ponieść, aby uruchomić Twój sklep internetowy.

Po wykupieniu hostingu i instalacji PrestaShop na serwerze, kolejny krok to konfiguracja sklepu czyli wybór sposobu płatności, opcji dostawy w sklepie, czy zmieniana prostych elementów wyglądu. PrestaShop po instalacji nie wygląda imponująco, dlatego możesz wybierać z gotowych szablonów dostępnych w internecie. Jeżeli zależy Tobie na indywidualnym wyglądzie i dostosowaniu sklepu do własnych potrzeb w tym celu zlecany będzie indywidualny projekt graficzny i wdrożenie zmian przez specjalistom od PrestaShop.

PrestaShop jako profesjonalna platforma dla sklepów internetowych daje możliwość pełnego zarządzania produktami, zamówieniami, relacjami z klientami, obserwacji statystyk. Funkcje jakie oferuje silnik PrestaShop w standardzie to m. in. zarządzanie magazynem, eksport produktów ze sklepu na platformy aukcyjne, porównywanie produktów, nieograniczona liczba wysyłek, płatności kartą kredytową, przelewem bankowym, newsletter, wybór języka, walut i wiele innych funkcji. Pełny opis funkcji zobacz na oficjalnej stronie PrestaShop. Jeżeli szukasz funkcje, które nie są dostępne w silniku PrestaShop możesz skorzystać z jednej z wielu wtyczek darmowychpłatnych, które rozbudowują platformę. Jeżeli w przyszłości Twój sklep się rozrośnie i potrzebne będą specyficzny moduł, a w dostępne wtyczki nie oferują takiej funkcjonalności rozbudowywanie sklepu i znalezienie specjalisty może okazać się kosztowne, a zadanie trudne do realizacji.

Wady i zalety PrestaShop:

  • PrestaShop to darmowy silnik sklepu internetowego
  • oferuje podstawowe funkcjonalności, które można rozbudować płatnymi wtyczkami
  • posiada sporo darmowych szablonów graficznych, jednak są one dość słabej jakości
  • panel administracyjny jest przystępny i łatwy w obsłudze
  • PrestaShop jest wydajny biorąc pod uwagę funkcje jakie oferuje
  • możliwe luk w bezpieczeństwie, które są często naprawiane
  • częste aktualizacje wymagane do prawidłowego działania sklepu

jaki sklep internetowy wybrać - platforma magento

Sklep Magento

Magento to duża platforma do bardziej rozbudowanych sklepów. W standardzie oferuje wiele możliwości sprzedaży i administracji, które w PrestaShop lub WooComemrce mogą być dodatkowo płatne. Magento został stworzony głównie z myślą o dużych sklepach internetowych z możliwością łatwego zarządzania sporą ilością produktów.

Magento udostępniany jest na licencji Open Software License. Dla zainteresowanych tym rozwiązaniem przygotowano wersję darmową (Community Edition) jak i bardziej rozbudowaną wersję płatną (Enterprise Edition). Darmowa wersja Magento cieszy się sporym zainteresowanie wśród użytkowników oraz programistów, którzy stworzyli wiele dodatkowych wtyczek pozwalających na praktycznie niekończącą się rozbudowę sklepu i oferowanie klientom wielu ciekawych udogodnień podczas zakupów na tej platformie.

W podstawowej wersji tego oprogramowania znajdziemy możliwości np. z jednego panelu administracyjnego zarządzania wieloma sklepami, rozbudowane analizy poprzez integrację z Google Analytics, możliwość wyświetlania strony mobilnej na smartfonach, definiowanie różnych szablonów w zależności od kategorii, obsługa kodów rabatowych, system płatności, obsługa wysyłek itp.

Wady i zalety Magento:

  • Magento jest darmowym skryptem w wersji Community Edition
  • nieograniczone możliwości rozbudowy i wiele darmowych rozszerzeń
  • pozwala na prowadzenie wielu sklepów z jednego miejsca
  • obsługuje wersję mobilną sklepu
  • Magento jest wymagający jeżeli chodzi o parametry serwera
  • dość skomplikowany panel administracyjny
  • skomplikowana instalacja i modyfikacja

Podsumowanie

Jak sam widzisz nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie jaki sklep internetowy wybrać. Wszystko zależy od budżetu jaki posiadasz, preferencji i wymogów odnośnie Twojego sklepu. Statystycznie osoby zaczynające sprzedaż w internecie najczęściej wybierają platformy, z których w każdej chwili mogą zrezygnować, nie ponosząc dużego ryzyka czyli sklepy abonamentowe. Właściciele sklepów, którzy mają już jakieś doświadczenie w e-commerce i chcą rozwijać e-biznes chętnie wybierają system, który mogą sami rozwijać czyli system open source taki jak WooCommerce lub PrestaShop. Większe firmy z dużym budżetem i wymaganiami wybiorą Magento lub dedykowany sklep szyty na miarę.

Jeśli trafiłeś/aś na ten tekst i potrzebujesz doradztwa w zakresie jaką platformę sklepu internetowego wybrać, szukasz twórcy Twojego sklepu internetowego lub po prostu chcesz wycenić projekt prosimy o kontakt. Decydując się na współpracę z nami otrzymasz nie tylko atrakcyjny graficznie, zbudowany zgodnie z zasadami UX i UI oraz w pełni responsywny sklep internetowy oparty o WooCommerce, ale także funkcjonalny i przejrzysty system zarządzania sklepem oparty o WordPress, dzięki któremu zarządzanie Twoim sklepem internetowym będzie proste i intuicyjne.

Ile kosztuje sklep internetowy lub przeniesienie sklepu na WordPress + WooCommerce w naszej agencji? Ceny zaczynają się już od 2000 zł netto. Jeśli chcesz otrzymać indywidualną wycenę sklepu skorzystaj z naszego kalkulatora, zadzwoń lub wypełnij formularz, w którym podasz podstawowe informacje a bezpłatną wycenę Twojej przyszłego sklepu prześlemy w 48h.

Jaki sklep internetowy wybrać?
4.9 (98.75%) 128 vote[s]
Print Friendly, PDF & Email
Author:
Projektujemy strony internetowe WordPress, sklepy internetowe WooCommerce, pozycjonujemy w Google, dbamy o media społecznościowe. Tworzymy kompleksowe kreacje, projekty graficzne i identyfikacje wizualne. Zadzwoń 730 170 330, wyślij brief, albo napisz do nas, aby otrzymać informację cenową.