Jaki sklep internetowy wybrać?

jak prowadzic profil firmowy na facebooku

Systemów sklepów internetowych na rynku są dziesiątki, ale jak wybrać ten najlepszy. Ile kosztuje sklep internetowy w abonamencie? Dlaczego profesjonalny sklep internetowy musi kosztować? Poznaj opis kilku oprogramowań do sklepu, ich wady i zalety, które zebraliśmy podczas swojej pracy oraz na rozmów z naszymi klientami.

Przeszukując internet w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie jaką platformę wybrać na sklep internetowy spotkasz się ze sprzecznymi opiniami mówiącymi o tym, że najlepszym rozwiązaniem jest „najtańszy” sklep abonamentowy, ale jest to rozwiązanie tylko na krótki okres, lub że najlepszym rozwiązaniem jest darmowa platforma, ale w miarę rozbudowy stają się kosztowne i problematyczne.


ile kosztuje sklep internetowy wycena

Jaki sklep internetowy wybrać – wady i zalety

Od czego zatem zacząć, kiedy chcesz rozpocząć sprzedaż w sklepie internetowym. Przede wszystkim powinieneś przemyśleć, jakiego sklepu potrzebujesz, jak dużo produktów chcesz oferować, jak duży ruch będzie generował sklep, jakie funkcje są dla Ciebie najważniejsze, jaki budżet masz na to przedsięwzięcie i czego oczekujemy od Twojego sklepu?

Sklep internetowy działa w oparciu o oprogramowanie, które zarządza produktami, stanami magazynowymi, obsługuje cały proces zakupowy od przyjęcia zamówienia, płatności, po wysyłkę. Oprogramowaniem zapewnia bezpieczeństwo danych, dostarcza narzędzia do marketingu, i wiele innymi funkcjami sklepu. Takie oprogramowanie nazywamy popularnie systemem sklepu lub Platforma CMS E-commerce. Platforma e-commerce to serce sklepu jest z najważniejszych inwestycji dla Twojego sklepu internetowego.

Systemy sklepowe możemy podzielić na dwa rodzaje:

Platformy abonamentowe (SaaS)

czyli Shoper, Shoplo, …

Takie sklepy nie wymagają instalacji na własnym serwerze, ale płacisz miesięczny abonament i nie jesteś jego właścicielem. Sklepy abonamentowe są o tyle ciekawe, że zawierają zwykle komplet funkcji i integracji, dzięki czemu nie wymagają instalowania dodatków. Systemy na platformach jako gotowe oprogramowanie dla sklepu nie wymagają hostingu, instalacji systemu, aktualizacji, kopie bezpieczeństwa, wtyczki i rozszerzenia do systemu, itd. W zamian musisz opłacać abonament, który w zależności od wymagań może kosztować od 50 zł za klika produktów do 300 zł netto miesięcznie, czyli 600-3600 zł netto rocznie.

Dla Kogo?

  • początkujących, którzy stawiają pierwsze kroki w e-commerce
  • osoby, które nie mają budżetu na początku przedsięwzięcia
  • tych co chcą aby usługodawca zajął się wszystkim, czyli bezpieczeństwem sklepu, kopiami zapasowymi itp.

Zalety

  • prosta obsługa i intuicyjność
  • możliwość skorzystania z bezpłatnego okresu testowego
  • szybka konfiguracja i wdrożenie
  • mniejszy wydatek na początku
  • hosting (serwer) zapewnia dostawca platformy
  • wsparcie techniczne i aktualizacje od dostawcy
  • aktualizacją silnika sklepowego w cenie abonamentu
  • integracja z Google Analytics, ERP, płatnościami, kurierami, porównywarkami.
  • dodatki w zależności od ceny pakietu: landing page, kampanie, kupony itp.
  • dostosowanie do norm prawnych następuje po stronie dostawca platformy

Wady

  • nie jesteśmy właścicielem sklepu, a jedynie wynajmujesz go
  • jeżeli nie płacisz abonamentu tracisz sklep
  • mała ilość szablonów i możliwości zmian graficznych sklepu
  • dodatkowe zmiany graficzne są bardzo kosztowne
  • ograniczona ilość produktów w sklepie w ramach podstawowego pakietu
  • aby mieć dostęp do ciekawych dodatków musisz przejść na coraz droższy pakiet
  • brak posiadania kodu sklepu sprawia że jesteśmy uzależnieni od funkcjonalności sklepu

Platformy Open Source

czyli WooCommerce, PrestaShop, Magento.

Takie sklepy wymagają instalacji na własnym serwerze, dzięki czemu jesteś jego właścicielem. Platformy open-source posiadają możliwości i funkcje które potrzebujesz rozwijane przez wielu programistów na całym świecie, a jednocześnie są skalowalne i umożliwiają przyszły rozwój. Pamiętaj, że wybór darmowego oprogramowania sklepu zazwyczaj wiąże się także z koniecznością zakupu płatnych pluginów rozszerzających jego funkcjonalność, ale będą to często rozwiązania, których nie mają sklepy abonamentowe rozwijane przez jedną firmę.

Dla kogo?

  • osoby, które chcą mieć włąsny, niezależny sklep
  • średnio-zaawansowaych, znających podstawy e-commerce
  • planujących rozwój na rynki zagraniczne
  • przewidujących dynamiczny rozwój sklepu i biznesu

Zalety

  • jesteś właścicielem sklepu, może go rozwiać, zmieniać wygląd
  • darmowy skrypt, brak opłaty licencyjnej, częste aktualizacje
  • dużo bezpłatnych dodatków i funkcjonalność
  • elastyczny design, bardzo dużo darmowych i płatnych motywów (szablonów)
  • bardzo duża ilość wtyczek – Google Analitics, Social Media, SEO, płatności, kurierzy, aukcyje, porównywarki, newslettery itp.
  • dostęp do kodu źródłowego oraz możliwość jego edycji
  • duży wpływ na optymalizację sklepu i poprawność pozycjonowania SEO
  • wsparci techniczne – grupy na Facebooku, gdzie szybko można otrzymać pomoc
  • popularność sklepów WooCommerce, PrestaShop, Magento, łatwo znaleźć firmę lub specjalistę który pomoże w rozwoju sklepu

Wady

  • konfiguracja i wdrożenie – trzeba zapłacić specjalistom, jeżeli mamy wiedzę możesz zrobić to sam
  • nie zawsze integracja z ERP (systemy magazynowo- księgowe ) przebiega sprawnie
  • brak automatycznych aktualizacji, wymagana administracja sklepu
  • musisz dbać o bezpieczeństwo – kopie, regulaminu itp
  • dodatkowy koszt hostingu
  • samodzielne dostosowanie sklepu do obowiązków prawnych
  • wsparcie techniczne dostępne często na forum, grupach Facebook lub agencji interaktywnej

Istnieje również trzeci rodzaj systemów sklepowych. Są nimi rozbudowane platformy dla wielkich sklepów. Mają one na prawdę duże możliwości i funkcjonalności, jakie oferują jednak pozwolić sobie na nie mogą jedynie naprawdę duże sklepy, dlatego nie będziemy ich szerzej opisywać.


Pytanie Jaki sklep internetowy wybrać cały czas pozostaje otwarte. Dlatego, aby wybrać opcję optymalną dla Twojego biznesu powinieneś przeanalizować także jaki wybrać rodzaj silnika do sklepu internetowego.

Zacznijmy więc od omówienia tzw. silników platform e-comerce. Poniżej opisukemy porównanie najpopularniejszych silników dla sklepów internetowych open-source i abonamentowych, ich możliwości oraz wady i zalety. Wszystkie platformy są oczywiście tak rozbudowane i zróżnicowane, że opis wszystkich możliwości, funkcjonalności i porównanie ich jest niemożliwe. Sprawdzmy jakie są najważniejsze elementy każdego systemu oraz porównajmy przybliżone koszt jego utrzymania.

1. Oprogramowanie abonamentowe

Korzystając z oprogramowania abonamentowego typu SaaS uruchomisz Twój własny sklep w chmurze w kilka minut. Dodatkowo jeśli nie posiadasz specjalistycznej wiedzy informatycznej oraz budżetu na start, najprostszym wyjściem jest skorzystanie właśnie z gotowych rozwiązań.

Najpopularniejsze silniki sklepów abonamentowych: Shoper, Shoplo

Shoper

Shoper to polska platformami e-commerce do budowy sklepów internetowych. Platforma Shoper jest bardzo popularnym rozwiązaniem w naszym kraju z kilku względów – posiada liczne integracje z najbardziej popularnymi serwisami aukcyjnymi, firmami kurierskimi czy programami do księgowości online co daje sporą przewagę w Polsce nad zagraniczną konkurencją.

Nie jest to rozwiązanie darmowe, a sprzedaż sklepu Shoper odbywa się na zasadzie opłaty abonamentowej – “SaaS” czyli “Software as a Service”. Co to oznacza dla Ciebie? Shoper nie udostępnia możliwości ściągnięcia i zainstalowania oprogramowania sklepu na własnym serwerze. Wszytko odbywa się na platformie hostingowej Shopera. Oczywiście możesz wykupić i podpiąć własną domenę jednak utrzymaniem sklepu zajmuje się Shoper i za to pobiera opłatę miesięczną. Wysokość abonamentu zależy od wielkości sklepu, limitu transferu oraz innych dodatkowych opcji i integracj.

Najtańszym rozwiązaniem jest “Pakiet złoty” i kosztuje 80 zł miesięcznie, a tym samym 950 zł netto rocznie. W zamian otrzymujemy możliwość dodania do 10.000 produktów w sklepie, roczny transfer w wysokości 300 GB, adres e-mail w domenie sklepu oraz integrację kurierów i płatności. “Pakiet Premium” to koszt od 300 zł netto miesiecznie, czyli od 3600 zł netto rocznie. Sklep Premium spełni oczekiwania nawet najbardziej wymagających. W Shoper oferuje tylko kilka szablonów graficznych do wyboru, możesz również zamówić indywidualną grafikę sklepu w cenie od 3000 do 5000 zł.

Wady i zalety Shoper:

  • system abonamentowy – sprzedaży oprogramowania w modelu SaaS
  • wsparcie i pomoc techniczna w języku polskim
  • integracja z Allegro, Ceneo, firmami kurierskimi i systemami do księgowości są dodatkowo płatne
  • indywidualne projekty graficzne dostępne są już od 2500 zł
  • darmowa aplikacja mobilna do zarządzania sklepem
  • pakiet gratisów na start
  • wyższe ceny pakiet po upływie pierwszego roku

Jeżeli jesteś zainteresowany indywidualnym wyglądem Twojego sklepu, gdy dokładnie wiesz czego chcesz i zależy Tobie na możliwości wprowadzenia do sklepu dowolnej funkcjonalności, poznaj platformy open-source.


2. Platforma Open Source

Decydując się na sklep internetowy w licencji Open Source, otrzymujesz darmowy dostęp do oprogramowania sklepu. Nie musisz ponosić comiesięcznej opłaty za dostęp do sklepu i aktualizację. Możliwości personalizacji sklepu oraz optymalizacji są ogromne. Jeżei nie masz podstawowej wiedzy o technologiach, html, php, hostingowym, konieczne będzie współpraca przy wdrożeniu sklepu z firmą zewnętrzną, a każda kolejna zmiana, przebudowa i aktualizacja to dodatkowy koszt.

Najpopularniejsze silniki sklepów Open Source czyli WooCommerce, PrestaShop, Magento

WooCommerce

Woocommerce jest dodatkiem do znanego i cenionego systemu do zarządzania treścią WordPress. Największe firmy, instytucje zaufały temu systemowi i zarządzają stronami za pomocą darmowego WordPress. Platforma WordPress dodaje możliwość zarządzania nie tylko stroną, ale i sklepem internetowym, co otwiera przed Tobą wiece ciekawych możliwości. WooCommerce + WordPressa to oczywiście idealne rozwiązanie, osób które znają i lubią to środowisko. To bardzo dobre rozwiązanie dla nowych urzytkowników, ponieważ jest to wyjątkowo intuicyjna platforma.

WordPress i WooCommerce jest darmowy i ma bogate możliwości personalizacji dzięki motywom (szablony) i wtyczkom, które zapewnia łatwą integrację z e-commerce. Jako platforma open-source daje możliwość zmian i rozwoju. W razie potrzeby odnajdziesz osoby skłonne do pomócy, ponieważ środowisko WordPress zgromadziło wokół siebie liczną społeczność. Liczne rozszerzenia i dodatki pomogą nam w prosty sposób dostosowaniu sklepu do polskich realiów. WordPress to oczywiście platforma globalna odpowiadająća za 30% stron internetowych na świecie, dlatego też jest dostosowana do budowania sklepu, którym będziesz mógł sprzedawać na całym świecie. Możemy korzystać z różnych wersji językowych i waluti rozwiązań kurierskich, logistycznych, międzynarodowych płatności itd.

Wykorzystanie WooCommerce to nie tylko szybki i przyjazny sposób na prowadzenie sklepu, ale również bezpieczny dla wszytkich, którzy chcą rozpocząć swoją sprzedaż w internecie, ale obawiają się, że nie mogą zainwestować dużego budżetu, ponieważ sklep nie będzie zarabiał wystarczająco dużo. Jeżeli chcesz otworzyć Twój sklep internetowy WooCommerce to system, którym powinien zainteresować się w pierwszej kolejności.

Wady i zalety WordPress + WooCommerce

  • przeznaczony dla małych i średnich sklepów
  • Woocommerce jest w 100% darmowy
  • panel administracyjny WordPress jest wyjątkowy łatwy w obsłudze
  • system cały czas rozwijany i aktualizowany
  • możliwość rozbudowy funkcjonalności i integracji niezbędne w sklepie internetowym
  • jest bezpieczny, a zastosowanie szyfrowania SSL całkowicie eliminuje problemy bezpieczeństwa.
  • płacimy tylko i wyłącznie za dodatki, które ułatwiają nam życie, jeżeli nie chcemy automatyzować niektórych funkcji możemy to robić wciąż za darmo.
  • ogromna ilość szablonów premium, które mogą nadać Twojemu sklepowi indywidualny wygląd
  • intergacja szybkich płatności jak Tpay, DotPay, Przelewy24, PayU i PayPal
  • możliwość integracji Woocommerce z pośrednikami kurierów, InPostem czy Pocztą Polską

Więcej szczegółów na temat platformy WordPress i WooCommerce czytaj w oddzielnym artykule.

PrestaShop

Prestashop to kompletne, innowacyjne i skuteczne rozwiązanie pozwalające łatwo założyć sklep internetowy. System zdobył dużą popularność z uwagi na to, że działa na zasadzie licencji Open source i jest po prostu darmowy. Do rozpoczęcia sprzedaży z PrestaShop wymagany jest tylko hosting i własna domena. Dlatego jeżeli masz czas i predyspozycje do samodzielnegoo stworzenia sklepu to jedyne koszty jakie na początek musimy ponieść, aby uruchomić Twój sklep internetowy.

Po wykupieniu hostingu i instalacji PrestaShop na serwerze, kolejny krok to konfiguracja sklepu czyli wybór sposóbu płatności, opcji dostawy w sklepiem czy zmieniana prostych elementów wyglądu. PrestaShop po instalacji nie wygląda imponująco. Dlatego możesz wybierać z gotowych szablonów dostępnych w internecie, a jeżeli zależy Tobie na indywidualnym wyglądzie i dostosowaniu swojego sklepu do własnych potrzeb w tym celu zlecany będzie indywidualny projekt graficzny i wdrożenie zmian przez specjalistom od PrestaShop.

PrestaShop jako profesjonalna platworma dla sklepów internetowych daje mozliwość pełmnego zarządzaania produktami, zamówieniami, relacjami z klientami i obserwuj statystyki. Funkcje jakie oferuje silnik PrestaShop w standardzie to m. in. zarządzanie magazynem, eksport produktów ze sklepu na platformy aukcyjne, porównywanie produktów, nieograniczona liczba wysyłek, płatności kartą kredytową, przelewem bankowym, automatyczne śledzenie e-mailem, newsletter, wybór języka, walut i wiele innych funkcji. Pełny opis funkci zobacz na oficjalnej stronie PrestaShop. Jeżeli szukasz funkcje, które nie są dostępne w silniku PrestaShop możesz skorzystać z jednej z wielu wtyczek darmowychpłatnych, które ją rozbudowują platformę. Jeżeli w przyszłości Twój sklep się rozrośnie i potrzebne będą specyficzny moduł, a w dostępne wtyczki nie oferują takiej funkcjonalności rozbudowywanie sklepu i znalezienie specjalisty może okazać się kosztowne, a zadanie trudne do realizacji.

Wady i zalety Prestashop:

  • Prestashop to darmowych silników sklepu internetowego
  • oferuje podstawowe funkcjonalności, które można rozbudować płatnymi wtyczkami
  • posiada sporo darmowych szablonów graficznych, jednak są one dość słabej jakości
  • panel administracyjny jest przystępny i łatwy w obsłudze
  • Prestashop jest wydajny biorąc pod uwagę funkcje jakie oferuje
  • sporo luk w bezpieczeństwie, które są często naprawiane
  • częste aktualizacje wymagane do prawidłowego działania sklepu

Magento

Magento to duża platforma do bardziej rozbudowanych sklepów. W standardzie oferuje wiele możliwości sprzedaży i administracji, które w PrestaShop lub WooComemrce mogą być dodatkowo płatne. Magento został stworzony głównie z myślą o dużych sklepach internetowych z możliwością łatwego zarządzania sporą ilością produktów.

Skrypt udostępniany jest na licencji Open Software License. Dla zainteresowanych tym skryptem przygotowano wersję darmową (Community Edition) jak i bardziej rozbudowaną wersję płatną (Enterprise Edition). Ta darmowa wersja spowodowała spore zainteresowanie wśród użytkowników oraz programistów, którzy stworzyli wiele dodatkowych wtyczek pozwalających na praktycznie niekończącą się rozbudowę sklepu i oferowanie naszym klientom wielu ciekawych udogodnień podczas zakupów na tej platformie.

W podstawowej wersji tego oprogramowania znajdziemy możliwości np. z jednego panelu administracyjnego zarządzania wieloma sklepami, rozbudowane analizy poprzez integrację z Google Analytics, możliwość wyświetlania strony mobilnej np. w smartfonach, definiowanie różnych szablonów w zależności od kategorii, obsługa kodów rabatowych, system płatności, kasa, obsługa dostaw itp.

Wady i zalety Magento:

  • Magento jest darmowym skryptem w wersji Community Edition
  • nieograniczone możliwości rozbudowy i wiele darmowych rozszerzeń
  • pozwala na prowadzenie wielu sklepów z jednego miejsca
  • Obsługuje wersję mobilną sklepu
  • Magento jest wymagający jeżeli chodzi o parametry serwera
  • dość skomplikowany panel administracyjny
  • skomplikowana instalacja i modyfikacja

Podsumowanie

Jak sam widzisz nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie jaki sklep internetowy wybrać. Wszystko zależy od budzetum jaki posiadasz, preferencji i wymogów odnośnie Twojego sklepu. Statystycznie osoby zaczynające sprzedaż w internecie najczęściej wybierają platformy, z których w każdej chwili mogą zrezygnować, nie ponosząc dużego ryzyka czyli sklepy abonamentowe. Właściciele sklepów, którzy mają już jakieś doświadczenie w e-commerce i chcą rozwijać e-biznes chętnie wybiorają system, który mogą sami rozwijać czyli system open source taki jak WooCommerce lub PrestaShop. Większe firmy z dużym budżetem i wymaganiami wybiorą Magento lub dedykowany sklep szyty na miarę.

Jeśli trafiłeś/aś na ten tekst i potrzebujesz doradztwa w zakresie jaka platformę sklepu internetowego wybrać, szukasz twórcy Twojego sklepu internetowego lub po prostu chesz wycenić projekt prosimy o kontakt. Decydując się na współpracę z nami otrzymasz nie tylko atrakcyjny graficznie, zbudowany zgodnie z zasadami UX i UI oraz w pełni responsywny sklep internetowy oparty o WooCommerce, ale także funkcjonalny i przejrzysty system zarządzania sklepem oparty o WordPress, dzięki któremu zarządzanie Twoim sklepem internetowym będzie proste i intuicyjne.

Ile kosztuje sklep internetowy lub przeniesienie sklepu na WordPress + WooCommerce w naszej agencji? Ceny zaczynają się już od 2000 zł netto. Jeśli chcesz otrzymać indywidualną wycenę sklepu zadzwoń lub wypełnij formularz, w którym podasz podstawowe informacje a bezpłatną wycenę Twojej przyszłego sklepu prześlemy w 48h.

Jaki sklep internetowy wybrać?
5 (100%) 2 votes
Print Friendly, PDF & Email