Chcesz przenieść biznes do internetu? Wyceń projekt: Strona www | e-Sklep | napisz do nas: studio@thenewlook.pl

Jak założyć bloga WordPress?

jak założyć bloga krok po kroku

Blog internetowy to narzędzie, które może spełniać wiele ról w internecie. Na blogu możesz dzielić się wiedzą lub swoimi pasjami. Chcesz blogować i myślisz jak założyć blog?

Prowadzenie bloga jest bardzo popularne i możesz znaleźć w internecie blog na dowolny temat. Blog obok mediów społecznościowych to ważny obszar wymiany informacji we współczesnym internecie. Prowadzenie blog może być sposobem na pisanie o swoim życiu, hobby, a nawet być sposobem na biznes. Blog internetowy z unikalną treścią prowadzony systematycznie z dbałością o każdy detal i wysoką jakość tekstów zachęca do częstych odwiedzin.

Założenie bloga może wydawać się skomplikowane. Jeżeli jednak masz podstawowe umiejętności związane z używaniem komputera i internetu nie powinno to być trudne. Tworząc bloga, ucząc się blogowania, na pewno popełnisz mnóstwo błędów. Możesz oczywiście skorzystać z doświadczeń innych osób, aby nie powtarzać tych samych błędów podczas tworzenia własnego bloga. Nasz krótki przewodnik, pozwoli Tobie dowiedzieć się jak założyć bloga oraz jak w szybki i łatwy sposób nauczyć się być blogerem.

Co to jest blog i jak założyć bloga?

Przewodnik krok po kroku dla początkujących:

  1. Co to jest blog?
  2. Rodzaje blogów
  3. Czy powinieneś założyć bloga?
  4. Jak założyć bloga?
  5. Blog WordPress
  6. Jak założyć bloga – najczęstsze pytania
  7. Podsumowanie

Co to jest blog?

Blog jest rodzajem strony internetowej, która koncentruje się głównie na treściach pisanych w formie postów. Blog zawiera odrębne, zazwyczaj uporządkowane chronologicznie wpisy. Struktura bloga umożliwia uporządkowanie, archiwizację wpisów przy użyciu kategorii i tagowanie wpisów.

Blog od stron internetowych różni się zawartością. Kiedyś blogi utożsamiano ze stronami osobistymi. Dziś blogi są bardzo zróżnicowane, a nawet mogą być częścią strony internetowej. Takim przykładem jest nasz blog, który właśnie czytasz.

Blogi odróżnia bardziej personalny charakter treści, a fakty przeplatają się z opiniami autora. Są one często pisane z osobistej perspektywy blogera, która pozwala pisać bezpośrednio do czytelnika. Wpisy na blogu mają często również możliwość komentowania przez odbiorcę w sekcji komentarzy. Taka interakcja z czytelnikami pomaga pogłębić dany temat oraz odpowiedzieć na dodatkowe pytania lub sugestie.

To bezpośrednie połączenie z czytelnikiem jest jedną z głównych korzyści z założenia bloga. Umożliwia to interakcję i dzielenie się pomysłami, opiniami z innymi podobnie myślącymi ludźmi. Blog przez swoją formę pozwala także budować zaufanie czytelników. Zaufanie i lojalność czytelników otwiera możliwość zarabiania blogerom na wpisach sponsorowanych, polecaniu usług, lub produktów.

Autorzy blogów śledzą zazwyczaj inne blogi, do których tworzą linki odsyłające. W przypadku blogów poświęconych danej tematyce wymiana myśli i informacji między autorami może sprzyjać rozwojowi danej dziedziny wiedzy lub branży. Autorzy blogów osobistych nawiązują często kontakty towarzyskie. Blogi mogą więc działać jako większa całość. Ogół blogów traktowany jako medium komunikacyjne nosi nazwę blogosfery.


Rodzaje blogów

Blogi kiedyś utożsamiano z internetowymi pamiętnikami, dziś ich zakres tematyczny jest bardzo szeroki. Klasyczny blog zawieraja osobiste przemyślenia, uwagi, komentarze, rysunki, nagrania audio i wideo, które przedstawiają świat autora. Blogi w szerszym znaczeniu mają wiele innych zastosowań. Mogą być używane jako wortal poświęcony określonej tematyce, jako narzędzia marketingu czy platforma do komunikacji.

Blogi są bardzo zróżnicowane między sobą. Zasadniczo możemy podzielić blogi na podstawie formy, treści środków wyrazu wykorzystywanych przez autora. Na tej podstawie można wyróżnić m.in:

Blog tekstowy – najbardziej popularny rodzaj bloga, którego podstawą są wpisy tekstowe.
Fotoblog – zasadniczą treść bloga w ty wypadku stanowią fotografie.
Wideoblog – podstawową treść stanowią filmy umieszczone na blogu.
Audioblog – treść bloga są pliki audio tzw. podcasty.
Mikroblog – wpisy ograniczone są do jednego lub dwóch zdań, takim blogiem jest Twitter.
Linklog – podstawową zawartością są odnośniki do innych stron, czasem opatrzone komentarzem.

Blogi możemy podzielić również ze względu na cel pisania:

Blogi osobiste – blogi pisane na dowolny temat, opisujące świat. Autorzy wyrażają w nich swoje opinie na różne tematy, dzielą się z odbiorcami swoimi zainteresowaniami np. blogi podróżnicze.
Blogi zawodowe – zakładane po to, aby zbudować wizerunek i wiarygodność poprzez prezentację treści eksperckich np. blog firmowy.

Blogi osobiste mają zazwyczaj jednego autora. W innych przypadkach blogi mogą mieć wielu autorów i są to tzw. blogi kolektywne.


Czy powinieneś założyć bloga?

Aby założyć bloga nie musisz być zawodowym pisarzem. Ludzie czytają blogów, aby uzyskać informacje lub dla rozrywki. Większość blogerów pisze w bardzo nieformalnym i luźnym stylu. Nie musisz być również ekspertem w swoim temacie, aby odnieść sukces. Czytelnicy blogu nie chcą czytać podręcznika naukowego, ale chcą usłyszeć doświadczenia kogoś, kto rozwiązał podobny problem i tak dalej. Aby odnieść sukces jako bloger, naprawdę ważna jest pasja i dociekliwość do danego tematu.

Podstawą blogów jest dzielenie się wiedzą z innymi. Wybierz tematu, który Cię pasjonuje, co znacznie ułatwi proces tworzenia udanego bloga. Oczywiście możesz pisać na więcej niż jeden temat, dopóki piszesz o rzeczach, którymi naprawdę jesteś zainteresowany oraz będzie to dla czytelników spójne i zrozumiałe.

Powody, dlaczego warto założyć i prowadzić blogowania?

Aspekt opiniotwórczości. Blog przy odpowiednim zasięgu daje dostęp do ludzi o podobnych zainteresowaniach i potrzebach. W blogu osobistym, możesz pisać o swoich codziennych doświadczeniach, pasjach jak podróżowanie lub gotowanie. Wielu blogerów jest znanych jako eksperci tylko ze względu na prowadzenie bloga. Niektórzy są na tyle rozpoznawalni i szanowani, że mają nawet własną ofertę książek, filmów lub innych usług na podstawie swoich blogów.

Jeżeli planujesz prowadzić blog firmowy, będzie on na pewno ważną platformą komunikacji z klientami. Udany blog sprawia, że ​​produkt, usługa stają się bliższe i możesz zyskać rozpoznawalność w Twojej dziedzinie.

Blog firmowy – dlaczego warto go mieć

Aspekt dochodowy. Oczywiście blog może być dochodowy, jeżeli prowadzisz go poprawnie. Najlepsi blogerzy żyją z prowadzenia bloga, ale nawet bloger pracujący w niepełnym wymiarze godzin może spodziewać się zysku. Najważniejsze jest to, że blogowanie jest formą pasywnego dochodu, czyli po godzinach możesz pisać wpisy na blogu, a następnie zarabiać na nim przez długi czas w miarę popularności tego wpisu.


Jak założyć bloga WordPress?

Dowiedz się, jak założyć bloga w kilku krokach:

  1. Wybierz nazwę bloga
  2. Jaki hosting dla bloga?
  3. Platforma dla bloga
  4. Blog WordPress
  5. WordPress.com czy WordPress.org?
  6. Instalacja WordPress
  7. Jak edytować bloga WordPress
  8. Motywy WordPress
  9. Wpisy (posty)

Wybierz nazwę bloga

Pierwszym krokiem do założenia bloga jest znalezienia odpowiedniej nazwy, która obrazuje temat, któremu ma być poświęcony. Dobra nazwa bloga powinna być taka, aby potencjalni czytelnicy mogli od razu wiedzieć, o czym jest Twój blog, na podstawie samej nazwy. Chcesz pisać na blogu o jednym konkretnym temacie, dobrze jest go umieścić w nazwie bloga. Jeżeli planujesz stworzyć osobistego bloga, w którym omawiasz różne tematy, możesz użyć po prostu Twoje imię w nazwie.

Jeżeli wybierzesz nazwę bloga, to warto od razu sprawdzić na stronie firmy hostingowej, czy możesz zarejestrować i kupić domenę z tą samą nazwą. Przy pomocy wyszukiwarki na stronie firmy hostingowej łatwo i szybko znajdziesz wolne nazwy domen.

Domena bloga

Gdy masz już nazwę bloga, musisz wybrać rozszerzenie domeny. Każdy adres strony internetowej składa się z nazwy i rozszerzenia. Musisz sprawdzić, czy można zarejestrować taką domenę. Jeżeli okaże się, że domena pasująca z wybraną nazwą Twojego bloga jest już zajęta, możesz zrobić kilka rzeczy:

Wypróbuj inne rozszerzenie domeny. Rozszerzenie domeny .pl lub .com jest najbardziej preferowane, ale jeżeli nazwa, na której Ci zależy jest już zajęta możesz skorzystać z innego rozszerzenia. Jeśli wersja .pl.com są już zarejestrowana, nadal możesz używać rozszerzenie .net lub .org itd.

Dodatkowe słowa. Nazwa domeny może być rozszerzoną nazwą Twojego bloga. Może to być zabawa słowem, która pozwoli zarejestrować domenę.

Dodaj myślniki między słowami. Przy nazwie wieloczłonowej wszystkie słowa w nazwie będą zbitką słów www.mojblog.pl lub oddzielone myślnikami www.moj-blog.pl. Niestety w nazwie domeny nie można używać spacji ani interpunkcji innych niż myślniki.


Jaki hosting dla bloga?

Gdy masz już wybraną nazwę i pomyślnie zarejestrowaną domenę, potrzebujesz jeszcze hosting dla bloga. Bezpieczny hosting z dobrym wsparciem technicznym to fundament przy prowadzeniu bloga. Hosting bloga, a dokładnie dostawca hostingu to firma, która oferuje technologię i usługi niezbędne do przeglądania stron w internecie. Każdy blog wymaga przestrzeni do przetrzymywania plików, bazy danych oraz połączenia domeny z usługą hostingową na serwerze. Dzięki hostingowi, użytkownicy po wpisaniu nazwy bloga, mogą wyświetlać jego treści przechowywane na serwerze.

Na rynku funkcjonują tzw. hostingi WordPress, ale w zasadzie każdy zwykły hosting obsłuży bloga zbudowanego w oparciu o WordPress. Usługi hostingowe zwykle sprzedawane są w abonamencie rocznym. Koszt hostingu kształtuje się w wysokości od 80 zł za pakiet roczny, w zależności od wybranej technologii i wsparcia. Kilka przydatnych wskazówek dotyczących wyboru dobrego hostingu dla bloga WordPress odszukaj w naszym innym poradniku na temat hostingu dla WordPress.

Jaki hosting pod bloga WordPress

Czym kierować się wybierając hosting dla bloga, przeczytasz w naszym szczegółowym artykule. Najważniejsze kwestie odnośnie hostingu dla bloga WordPress to wsparciem klienta tzw. support, wydajnością działania, bezpieczeństwo danych, rozwiązania kopii bezpieczeństwa (backupu).

Pamiętaj, Jeżeli Twój wybór hostingu okazał się nie trafny, zawsze możesz w późniejszym terminie zmienić firmę hostingową, zachowując wpisy, grafiki czy komentarze umieszczone na blogu.

Po wykupieniu hostingu musisz mieć oprogramowanie do prowadzenia bloga. W tym przewodniku polecamy Tobie zbudować blog za pomocą oprogramowania blogowego WordPress, ponieważ jest on najpopularniejszy i najłatwiejszy w użyciu platforma do blogowania na świecie.


Platforma dla bloga

Do założenia i edycji bloga potrzebujesz platformę CMS. Pozwala ona na zbudowanie dobrej struktury i rozbudowanej treści Twojego bloga. Powinieneś wybrać CMS, który jest zaprojektowany dla Twoich unikalnych potrzeb takich jak łatwość obsługi i rozwój w przyszłości.

System zarządzania treścią (CMS) to program służący do tworzenia i zarządzania treścią strony bloga. Dobry CMS pomoże Ci stworzyć i utrzymać bloga, bez potrzeby dużej wiedzy technicznej. Popularnym system do tworzenia i zarządzania blogami jest oczywiście WordPress. Ma on rozległą, aktywną społeczność na całym świecie, która tworzy wiele przydatnych wtyczek, które rozszerzą funkcjonalność Twojej strony.

Wybierając platformę dla Twojego bloga, powinieneś wdrożyć najlepszy system zarządzania treścią, jakim jest WordPress, ponieważ jest on darmowy i stosunkowo prosty w obsłudze. Większość agencji interaktywnych i programistów stron internetowych zna WordPressa, dlatego nie jest trudno znaleźć osobę lub agencję, która mogłaby pracować nad Twoim blogiem lub rozwijać go w przyszłości. Jeżeli nie możesz znaleźć wtyczki z funkcjonalnością, która potrzebujesz, łatwo jest znaleźć programistę WordPress, który może ją dla Ciebie stworzyć.


Blog WordPress

WordPress to idealna platforma do stworzenia bloga, ze względu na jego elastyczność i rozszerzalność. Należy jednak zauważyć, że największą słabością WordPressa jest bezpieczeństwo. Twoja strona WordPress musi być regularnie aktualizowana i zabezpieczana, aby nie została zawirusowana. Bezpieczeństwa bloga opartego WordPress zależy od przestrzegania tzw. dobrych praktyk WordPressa.

WordPress jest najpopularniejszą platformą do prowadzenia bloga internetowego. Platforma WordPress wybierana jest najczęściej przez blogerów, dlatego stała się platformą dominującą na rynku do prowadzenia blogów. WordPress daje ogromne możliwości dzięki bardzo dużej liczbie wtyczek i motywów, dzięki którym zmienisz wygląd i funkcjonalność strony internetowej.

Co to jest WordPress?

Zalety bloga WordPress

WordPress jest zazwyczaj naturalnym wyborem, jeżeli chodzi o platformę do bloga. Ponad 35% stron i blogów na świecie jest założonych na platformie WordPress. Są wśród nich zarówno blogi profesjonalistów, jak i małe blogi początkujących. Dlaczego tak wielu blogerów wybrało WordPress?

WordPress został zaprojektowany do obsługi blogów i jest to obecnie najlepsze narzędzie dla blogerów na świecie. Na WordPressie można stworzyć w zasadzie każdy rodzaj bloga: lifestylowy, podróżniczy, kulinarny, fotoblog itd. Główne zalety WordPressa to łatwość instalacji, obsługi, wielość funkcji i możliwości rozbudowy. WordPress posiada rozbudowaną społeczność, która tworzy darmowe wtyczki, pomaga rozwiązać problemy itd. Więcej na temat plusów i minusów platformy WordPress czytaj w naszym specjalnym tekście.

Zalety i wady WordPressa


WordPress.com czy WordPress.org?

Szukając informacji o WordPressie w internecie, możesz natrafić na dwie strony: WordPress.com oraz WordPress.org. Na obu platformach możesz założyć blog WordPress, różnią się one jednak pod wieloma względami.

WordPress.com

Bloga możesz założyć na platformie WordPress.com, która nie wymaga hostingu. WordPress.com pozwala Tobie założyć bloga, korzystając z WordPressa, ale takie rozwiązanie posiada wiele ograniczeń. Generalnie platforma jest płatna, gdy chcesz podpiąć pod nią swoją domenę. Używając domyślną domenę z rozszerzeniem www.twojblog.wordpress.com usługa jest darmowa. Jeżeli chcesz mieć swoją własną domenę bloga na WordPress.com, musisz opłacić miesięczny abonament w wysokości od 14 zł. Zobacz szczegółowe plany abonamentowe. Również instalacja motywów i dodatkowych wtyczek wiąże się z dodatkowymi kosztami. W przypadku WordPress.com nie jesteś właścicielem bloga i w zasadzie wynajmujesz możliwość jego prowadzenia na tej platformie.

Zalety WordPress.com: szybki start, własna domena nie jest konieczna, nie potrzebujesz własnego hostingu.
Wady WordPress.com: opłata abonamentowa, pełna zależność od możliwości WordPress.com, nie możesz zarządzać WordPressem w pełni elastycznie.

Oficjalna strona: www.wordpress.com

WordPress.org

WordPress.org to platforma open-source, która daje dostęp do darmowej instalacji. WordPress ma obszerną bazę dodatkowych motywów, wtyczek dzięki, którym możesz w dowolny sposób zmieniać bloga. Ponadto WordPress ma dużą społeczność kontrybutorów, użytkowników, spotkań również lokalnych, a nawet własną telewizję.

Pliki WordPressa możesz zainstalować na własnym serwerze, dzięki czemu jesteś w 100 % właścicielem Twojego bloga. Dlatego w tym modelu WordPressa potrzebujesz hosting i własną domeną. Na szczęście nie są to wygórowane koszty w skali roku, a proces uruchamiania WordPressa na serwerze jest dość szybki i intuicyjny.

Zalety WordPress.org: pełna własność i niezależność Twojego bloga, brak opłat za dodatkowe wtyczki z repozytorium, motywy WordPress, dowolna nazwa domeny, lepsze możliwości w zakresie SEO, swobodny dostęp do plików i kodu
Wady WordPress.org: musisz kupić hosting, konieczność instalacji, o której piszemy poniżej.

Oficjalna strona: www.wordpress.org


Instalacja WordPress

Używając WordPressa, nie musisz mieć doświadczenia w kodowaniu, żeby samodzielnie stworzyć własnego bloga z tym systemem zarządzania treścią. Do rozpoczęcia pracy z WordPressem wystarczy wykupić domenę i hosting, na którym zainstalujesz pliki pobrane z oficjalnej strony WordPress.org.

5-minutowa instalacja jest znakiem rozpoznawczym WordPressa. Czas instalacji WordPressa zależy oczywiście od umiejętności użytkownika. Jeżeli będziesz to robił pierwszy raz, możesz śmiało założyć, że zajmie to ok godziny. Osoba doświadczona, która instalowała WordPressa już wielokrotnie – potrzebuje na to 5 minut.

Zleć instalację i konfigurację

Pamiętaj, nie warto instalować WordPressa, używając tzw. autoinstalatorów, które oferuje większość hostingów. Co prawda autoinstalatory pomagają w szybkim uruchomieniu WordPressa, ponieważ instalacja sprowadza się do kliknięcia. Niestety taka instalacja wprowadza jedynie bałagan na serwerze, co obniża bezpieczeństwo Twojego bloga. Instalacja ręcznego WordPressa nie jest trudna i warto poświęcić nawet dłuższą chwilę na przeprowadzenie jej samodzielnie.


Jak edytować bloga WordPress

Po prawidłowym zainstalowaniu wystarczy zalogować się do panelu i zacząć pracę nad Twoim blogiem używając motywów i wtyczek.

Logowanie do WordPressa

Chcesz się zalogować do WordPressa? Musisz wpisać w okno przeglądarki adres: www.nazwabloga.pl/wp-login.php, aby wyświetlić ekran logowania. Następnie możesz zalogować się przy użyciu nazwy użytkownika (e-maila) i hasła ustawionego podczas rejestracji. Jeżeli w roztargnieniu podczas instalacji zapomniałeś lub zgubiłeś hasło, możesz je zresetować, klikając link Nie pamiętam hasła.

Panel użytkownika (Kokpit)

Po pomyślnym zalogowaniu warto zapoznać się z panelem użytkownika WordPress. W tym momencie zaczyna się prawdziwa przygoda z blogiem WordPress. Panel użytkownika WordPress jest bardzo przejrzysty i intuicyjny. Po lewej stronie znajdziesz rozbudowane Menu z wszystkimi funkcjami. Po prawej będą się pojawiać okna wybieranych funkcji. Na przykład klikając w sekcję Wpisy na ekranie pojawi się lista opublikowanych wpisów. Analogicznie jest z innym elementami menu.

Kokpit nawigacyjny

Dwa główne elementy nawigacyjne WordPressa to Pasek narzędziPanel administracyjny (Menu). Pasek narzędzi i panel administracyjny mogą mieć dodatkowe opcje w zależności od tego jaki masz zainstalowany motyw lub wtyczki. Poniżej opisujemy opcje dostępne z poziomu podstawowej instalacji WordPressa.

Pasek narzędzi

Pasek narzędzi znajduje się w nagłówku strony i odpowiada głównie za nawigację w blogu. Jest on szczególnie przydatny, jeżeli jesteś zalogowany na stronie bloga, ale nie jesteś w panelu użytkownika, a w podglądzie bloga. Pasek narzędzi będzie się różnił w zależności od miejsca, w którym się znajdujesz – panelu użytkownika, czy podglądzie bloga.

Logo WordPress – przenosi Cię do podstrony do informacji o wersji WordPressa, którą masz obecnie zainstalowaną.

Funkcje paska narzędzi widoczne z poziomu Kokpitu:

  • Ikonka domku z nazwą twojego bloga – przekierowuje Cię na stronę główną do witryny, gdzie możesz zobaczyć, jak wykonałeś pracę i jak użytkownik będą widzieć blogaa.
  • Aktualizacje – informacja o ilości aktualizacji.
  • Komentarze – skrót do edycji komentarzy na blogu.
  • Dodaj – skrót do szybkiego dodawanie np. Wpisu, Strony, pliku do Mediów.
  • Zobacz wpis/stronę – widoczny jedynie, jeżeli jesteś w zakładce Wpisy lub Strony, pozwala szybko podejrzeć zmiany w blogu.

Funkcje paska narzędzi widoczne z poziomu podglądu bloga:

  • Ikonka Kokpitu z nazwą twojego bloga – szybkie przejście do Kokpitu, Motywów, Widgetów i Menu.
  • Dostosuj – szybkie przejście do panelu Personalizacji WordPressa.
  • Edytuj wpis/stronę – powrót do edycji Wpisu lub Strony.

Zarządzania kontem:

  • Panel użytkownika – po przeciwnej stronie znajduje się panel, dzięki któremu możesz bezpiecznie się wylogować z bloga lub edytować profil użytkownika, zmienić hasło.
  • Wyszukiwanie – wyszukiwarka, dzięki której odnajdziesz treść na stronie.

Wysuwane panele:

  • Opcje ekranu – pozwalają dostosować wyświetlanie się bloków (modułów) w panelu administracyjnym.
  • Pomoc – wysuwany panel z szybką pomocą i dostępem do dokumentacji.
Panel administracyjny

Panel administracyjny to pionowe menu po lewej stronie ekranu. Panel zawiera zakładki, dzięki którym edytujesz WordPressa, a są to kolejno:

  • Kokpit – element zawierający wszystkie najważniejsze informacje o Twojej instalacji WordPressa i najnowszych aktualizacjach.
  • Wpisy – zakładka, która umożliwia przeglądanie wszystkich Twoich wpisów (postów), dodawanie nowych oraz wdrażanie do nich Kategorii lub Tagów.
  • Media – miejsce, w którym przechowywane są wszystkie zdjęcia i pliki – Biblioteka mediów. Tu też możesz dodać nowe zdjęcia lub nawet je edytować.
  • Strony – zakładka, która umożliwia dodawanie i przeglądania wszystkich stron.
  • Komentarze – miejsce, gdzie widoczne są wszystkie komentarze, tu też możesz je moderować.
  • Wygląd – zakładka umożliwiająca zarządzanie Motywami, Widgetami oraz Menu. Opcja Dostosuj jest to panel personalizacji, który pozwala zmienić wygląd bloga zgodnie z możliwościami danego motywu.
  • Wtyczki – sekcja pozwalająca rozszerzyć funkcjonalność WordPress. Możesz dodać nowe wtyczki, wyszukując je w puli dostępnych w repozytorium WordPress lub przesłać wtyczkę premium pobraną na Twój komputer.
  • Użytkownicy – tutaj możesz utworzyć konto dla członków personelu lub edytować konta użytkowników.
  • Narzędzia – sekcja, która umożliwia eksportowanie i importowanie treści bloga.
  • Ustawienia – zakładka, z wszystkimi ustawieniami WordPressa: Tytuł i opis bloga, język bloga, Czytanie – ustawienie strony głównej strony i stron bloga, ustawienia Dyskusji, Bezpośrednie odnośniki odpowiadające za wyświetlanie się formy wpisów w przeglądarce itd.

Jak zapewne się zauważyłeś, niektóre elementy w pasku narzędzi i panelu administracyjnym odnoszą do tej samej funkcji w WordPressie.


Motywy WordPress

WordPress zawdzięcza swoją popularność łatwej obsłudze i możliwościom modyfikacji. Łatwość budowania stron WordPress, modyfikacji, zmiany wyglądu oparta jest o Motywy WordPress. To właśnie dzięki funkcjom motywu można zmieniać wygląd i funkcje bloga.

Co to jest motyw blogowy?
Motyw (Themes) to zbiór plików, które razem tworzą wygląd, układ i funkcjonalności bloga opartego na WordPressie. Motyw odpowiada za całkowity wygląd strony od wyglądu menu, kolorystyki, typografi, layoutu strony i licznych funkcjonalności. Każdy motyw może być inny, oferując wiele możliwości zmiany wyglądu strony internetowej WordPress. Potocznie motywy często zwane są również szablonami lub skórkami.

Motywy są przygotowywane przez profesjonalnych programistów i grafików. Możemy je podzielone na dwie kategorie: bezpłatną i premium. Wiele darmowych motywów znajduje się w katalogu motywy WordPresa tzw. repozytorium, a motywy premium można kupić w sklepach internetowych, od indywidualnych firm i programistów WordPress. Więcej na temat motywów i co oznacza, że strona jest zbudowana na motywie WordPress, czytaj we wpisie Motywy WordPress.

WordPress zainstalowany jest z trzema domyślnymi motywami blogowymi: Twenty Seventeen, Twenty Sixteen i Twenty Fourteen. Są to trzy oficjalne motywy zaprojektowane przez WordPress.org. Wyróżnia je niezwykła prostota, szybkość, profesjonalny i prosty kod. Na takie czystym motywy można założyć praktycznie każdy rodzaj blogu. Wielu najlepszych blogów używa jednego z tych motywów lub stanowią one bazę do tworzenia własnego motywu.

Motyw wpływa na wygląd Twojego bloga, dlatego nie musisz ograniczać się do tych trzech motywów. Jeżeli nie odpowiada Tobie żaden z już zainstalowanych motywów, możesz z łatwością wybierać spośród tysięcy bezpłatnych motywów lub motywów premium. Aby zmienić motyw, wybierz w menu po lewej stronie Wygląd>Motywy, a następnie kliknij Dodaj nowy motyw.

Z poziomu kokpitu możesz przeglądać dostępne motywy w repozytorium WordPress lub wysłać na serwer kupiony wcześniej motyw premium. Gdy znajdziesz odpowiedni motyw, kliknij przycisk Zainstaluj. Jeżeli w zakładce Motywy masz zainstalowanych więcej skórek, możesz dowolnie zmieniać i aktywować nowy motyw na blogu. Najedź kursorem na miniaturę motywu i kliknij Aktywuj. Następnie przejdź do zakładki Wygląd>Dostosuj, w której skonfigurujesz bloga. W panelu personalizacji Dostosuj możesz zmienić wygląd bloga zgodnie z możliwościami danego motywu.

Jeżeli jednak nie masz specyficznych wymagań co do bardzo konkretnego projektu bloga, sugeruję, aby na początek użyć jednego z podstawowych motywów. Możesz zmienić motyw bloga w dowolnym momencie, po prostu aktywując nowy motyw. Zmiana motywu jest najprostszym sposobem dostosowania bloga, ale istnieją innych możliwości dostosowania bloga przy użyciu wtyczek lub własnego kodu.


Wpisy (posty)

Po długiej drodze tworzenia koncepcji, inastalacji i konfiguracji bloga, przyszedł czas na dodanie wpisu. Jak stworzyć wpis na blogu i go opublikować?

Przejdź do menu po lewej stronie i kliknij Wpisy. Zobaczysz, że jest tam już wpis Witaj świecie. Jest to domyślny post na każdym nowym blogu WordPress. Nie jest on potrzebny, dlatego możesz go usunąć, klikając w Kosz tuż pod postem, jeżeli jesteś w liście wpisów lub Przenieś do kosza, jeżeli jesteś w trybie edycji wpisu. Aby dodać własny wpis i rozpocząć pisanie nowego wpisu, kliknij guzik Dodaj nowy.

Utworzyłeś pierwszy wpis i jesteś teraz w trybie edytora postów. Każdy wpis na WordPressie składa się z następujących pól: Tytuł, Kategorie, Tagi, Obrazek wyróżniający, które musisz uzupełnić. Treść wpisu, linki, zdjęcia dodajesz z poziomu Edytora wizualnego/tekstowego lub używając Edytora Gutenberg. Na końcu klikasz Opublikuj, lub Zaktualizuj, jeżeli zostały wprowadzone nowe zmiany we wpisie.

Tak więc po kolei: Wpisz tytuł nowego postu, a następnie zacznij pisać wpis poniżej. W prawej kolumnie wybierz Kategorię wpisu, TagiObrazek wyróżniający, który będzie głównym zdjęciem posta. Jeśli chcesz dodać zdjęcie wewnątrz wpisu, kliknij guzik Dodaj medium i postępuj zgodnie z instrukcjami, a na koniec kliknij Wstaw do wpisu, aby dodać zdjęcie. Każdy post ma tzw. zajawkę, jest to krótki wprowadzenie do wpsiu widoczny razem ze zdjęciem na głownej stronie bloga, możesz ją dodać w boksice Zajawka pod edytorem wpisu. Po zakończeniu edycji wpisu kliknij niebieski guzik Opublikuj, aby go opublikować. Jeżeli nie chcesz, żeby wpis był widoczny dla wszystkich możesz w boksie Opublikuj zmienić jego Dostępność na Prywatne. Aby zobaczyć nowy wpis kliknij Zobacz wpis w górnym pasku zadań, jeżeli chcesz wprowadzić korekty w poście i wrócić do edycji kliknij Edytuj wpis w tym samym miejscu. Pamiętaj, każda kolejna zmiana po edycji wpisu musisz zakończyć, klikając w guzik Zaktualizuj.

Promocja wpisu blogowego.
Jeżeli masz już wprawę z WordPressem, masz już dodane wpisy czas na szukanie czytelników i sprowadzenie ruchu na Twojego bloga. Zainteresowanie nowym wpisem możesz osiągnąć przy pomocy kanałów social media, reklam płatnych, wpisów gościnnych na innych stronach. Podczas tworzenia wpisów blogowych, warto korzystać ze słów kluczowych, odpowiedniego stylowania nagłówków, dodawania ciekawych zdjęć lub grafik ilustrujących treść. Słowem każdy artykuł na bloga trzeba odpowiedniego przygotować pod SEO. Pomocne mogą być do tego wtyczki SEO. Podpowiedzą one, jak dobrze sformatować treść we wpisie, jak użyć słów kluczowych i metatagów. Pisząc bloga, warto zadbać o pozycjowanie i optymalizację SEO.


Jak założyć bloga – najczęstsze pytania

Przeczytaj również najczęściej zadawane pytania na temat jak założyć bloga, które pojawiają się u każdego początkującego blogera.

Ile czasu zajmuje założenie bloga?
Dużo zależy od tego, z jakiej opcji tworzenia bloga chcesz skorzystać. Gdy wybierzesz gotowe rozwiązania jak WordPress.com, to na założenie bloga potrzebujemy kilkanaście minut na rejestrację. Założenie bloga na własnym hostingu, jeżeli nie posiadasz dużej wiedzy z zakresu tworzenia stron oraz jak działa hosting, to cały proces powinien zająć Tobie od kilku godzin do kilku dni. Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy agencji interaktywnej to czas stworzenia bloga zajmie od 3-5 dni pracy grafika i programisty. Otrzymasz blog WordPress z projektem graficznym, kilkoma dodatkowymi podstronami jak O mnie i Kontakt

Ile kosztuje założenie bloga?
Blog może być w zasadzie bezpłatnie, ale nie będziesz mógł skorzystasz wtedy ze wszystkich funkcji, jakie mogą być Tobie potrzebne. Darmowy blog WordPress.com ma dość ograniczone możliwości, które możesz porównać w tabeli planów. Za założenie bloga z własną domenę na płatnym hostingu, zapłacisz od 150 zł w górę za dwie usług rocznie. Decydując się na płatny motyw musisz dodać od 25 do 60 $. Ceny wtyczek premium niestety są bardzo zróżnicowane i trudno podać nawet jakieś widełki cenowe. Stworzenie bloga w agencji interaktywnej to koszt od 500 zł – 1000 zł netto


Podsumowanie

Już wiesz jak założyć bloga. Wiesz, od czego zacząć, czyli co zrobić krok po kroku: wybór domeny, instalacja, znasz szczegóły konfiguracji i dodawania wpisów. Jest to moment na refleksję i zadanie sobie kilku pytań.

Warto zastanowić się, dlaczego chcesz prowadzić blog, o czym będziesz pisać i jak chcesz się wyróżnić. Jest to ważne, ponieważ konkurecnja jest bardzo duża. Wiele blogów umiera tak zwaną śmiercią naturalną, czyli oznacza to, że zapał blogera minął zbyt szybko. Częstym przypadkiem jest to, że po dwóch, trzech, a nawet jednym wpisie, wiele osób odpuszcza sobie temat bloga.

Jeżeli nie jesteś ekspertem w danej dziedzinie lub znaną osobą, to czeka Cię dużo więcej pracy, ale pamiętaj, że blogowania można się nauczyć. Blogowanie, aby przyniosło odpowiednie efekty, wymaga czasu oraz systematyczności. Jednak to efekty pracy nad blogiem, a przede wszystkim tworzone treści, są elementem długoterminowej strategii. Każdy wpis zacznij od pomysłu, a następnie zweryfikuj go, przeszukując internet. Pamiętaj, że zapał i determinacja na pewno przyniosą efekty, a kolejne sukcesy i czytelnicy, będą kołem zamachowym do pisania kolejnych wpisów. Prowadzenie bloga to idealne miejsce na promocję Ciebie oraz budowanie relacji.

Print Friendly, PDF & Email
Agencja interaktywna:
Projektujemy strony internetowe WordPress, sklepy internetowe WooCommerce, pozycjonujemy w Google, dbamy o media społecznościowe. Tworzymy kompleksowe kreacje, projekty graficzne i identyfikacje wizualne. Zadzwoń 730 170 330, wyślij brief, albo napisz do nas, aby otrzymać informację cenową.