Chcesz przenieść biznes do internetu? Wyceń: Strona www | e-Sklep | B2B |SEO/SEM | Restauracja | napisz: studio@thenewlook.pl

E-Commerce jak zacząć?

e-Commerce jak zacząć

Jeśli dopiero zaczynasz korzystać z e-Commerce lub zastanawiasz się, jak stawiać pierwsze kroki w sprzedaży internetowej lub wybrać odpowiednią platformą dla Twojej firmy, dowiedz się o funkcjach, kosztach, hostingu oraz o tym, jak założyć sklep internetowy.

Zastanawiasz się, jak zacząć sprzedaż przez internet oraz jak zarabiać na e-commerce? E-Commerce to od kilku lat dynamicznie rozwijający się obszar, budzący zainteresowanie zarówno szerokiej grupy osób jak i firm. Rynek e-Commerce rozwija się bardzo szybko i utrzymuje dwucyfrowe tempo wzrostu.

Rozwój e-Commerce napędza konkurencję w e-handlu, wymusza ciągłe działania pozwalające się wyróżnić, wygenerować jeszcze większą liczbę transakcji i utrzymać użytkownika jak najdłużej. Z drugiej strony rosną również oczekiwania e-kupujących, którzy chcą realizować zakupy w internecie taniej, lepiej i szybciej. Z tego powodu, z roku na rok pojawiają się innowacyjne rozwiązania łączące handel stacjonarny z internetowym, upraszczające znalezienie właściwego produktu i pozwalające na szybsze dostarczenie zamówienia.

Wejście na rynek e-Commerce i otworzenie własnego sklepu internetowego nie jest trudne i nie wymaga w większości przypadków dużego budżetu. Na pewno będzie to wymagało podjęcia kilku ważnych decyzji i zdobycia pewnej wiedzy w temacie e-Commerce, którą postaramy się Ci przybliżyć. Jeżeli zdecydowałeś się, co chcesz sprzedawać, powinieneś poznać otaczający rynek i przeanalizowanie konkurencję. Jeśli zaś masz swój unikatowy produkt, warto przeanalizować najważniejsze funkcjonalności, które są istotne dla Twoich odbiorców. Pamiętaj o sukcesie w e-Commerce bardziej niż od umiejętności przedsiębiorcy, często zależy od jego pasji, zapału i ciekawego pomysłu. A do samego stworzenia sklepu internetowego wystarczy tak naprawdę tylko kilku prostych kroków.

Dynamicznie zmieniający się rynek e-Commerce, nowe narzędzia i nowe możliwości wymagają ciągłego śledzenia trendów na tym rynku. Przygotowaliśmy dla was krótki przewodnik po zagadnieniach jak zacząć działania z e-Commerce. Nasz przewodnik po e-Commerce pozwoli Ci uporządkować wiedzę z zakresu jak zacząć sprzedawać z e-Commerce, utrwalić podstawowe pojęcia oraz przybliży przykłady popularnych trendów w e-Commerce.

jak zacząć e-Commerce

E-Commerce jak zacząć, krok po kroku

Przejdź do sekcji:

  1. Co to jest e-Commerce?
  2. E-commerce jak zacząć?
  3. Platformy e-Commerce
  4. Jaki sklep e-Commerce wybrać?
  5. Jaki sklep e-Commerce założyć?
  6. Jak założyć sklep e-Commerce?
  7. Pozycjonowanie e-Commerce
  8. Prowadzenie e-Commerce
  9. Jak zacząć e-Commerce – najczęstsze pytania [FAQ]
  10. Podsumowanie

1. Co to jest e-Commerce?

Pojęcie e-commerce wywodzi się od angielskiego słowa „electronic commerce”, co w tłumaczeniu na język polski oznacza handel elektroniczny, w skrócie e-handel. Wszystkie te terminy są tożsame i stosowane są przemiennie w języku polskim.

E-Commerce to handel elektroniczny, czyli przede wszystkim sklepy internetowe, ale w rzeczywistości branża e-Commerce jest o wiele szersza. E-Commerce obejmuje między innymi bankowość elektroniczną, ale też portale aukcyjne, marketplace i całą masę innych form handlu elektronicznego oraz wszelkie niezbędne elementy towarzyszące zawieraniu transakcji handlowej, czyli zarówno reklama, sprzedaż, a także płatność.

E-Commerce co to jest – kompletny poradnik


2. E-commerce jak zacząć?

Wiedząc, co to jest e-Commerce warto zastanowić się, od czego zacząć swoją przygodę z handlem elektronicznym. Pierwszym krokiem, choć może on wydawać się oczywisty, jest opracowanie strategii działania. Musisz wiedzieć, co i komu chcesz sprzedawać, jaki masz kapitał początkowy i z jakich rozwiązań chcesz skorzystać.

Już na samym początku tworząc biznes e-Commerce będziesz mieć sporo decyzji do podjęcia. Chcąc stworzyć sklep internetowy należy wybrać odpowiednią platformę e-Commerce z gotowymi rozwiązaniami lub zaprojektować własny sklep od podstaw. W zależności od decyzji będzie się to wiązało z kosztem od kilkudziesięciu złotych miesięcznie za standardowe rozwiązania w chmurze, po kilka tysięcy za gotowe rozwiązania open-sourcce czy nawet kilkadziesiąt tysięcy za tzw. dedykowany sklep szyty na miarę.

Sama platforma e-Commerce nie wystarczy, żeby w efektywny sposób prowadzić sklep internetowy. Sklep do działania potrzebuje mechanizmów bramki płatności i odpowiedniego operatora płatności internetowych. Ważny element ułatwiający codzienną pracę to wybór i automatyzacja form dostarczenia klientom towarów. Nie bez znaczenia jest prowadzenie działań w różnych miejscach w sieci tzw. sprzedaży wielokanałowej, działania marketingowe i mediach społecznościowych, pozycjonowanie SEO, obecność w porównywarkach internetowych takich, jak Ceneo czy też na platformach aukcyjnych takich, jak Allegro.

Duże sklepy internetowe ponadto mogą potrzebować rozwiązania typu CRM i ERP, które służą do budowaniu bazy klientów i obsługi relacji z kupującymi. Platformy CRM i ERP pomagają prowadzić różnorodne kampanie marketingowe oraz posiadają zaimplementowane rozwiązania analityczne dla e-Commerce.

Tworząc sklep internetowy, nie musisz wszystkiego robić samodzielnie, warto sięgnąć po pomoc specjalistów. Wyspecjalizowana agencja e-Commerce zaprojektuje ciekawy design i funkcjonalności sklepu i elementy wizualnej identyfikacji marki, specjalista od UX zadba o funkcjonalność sklepu. Warto też skorzystać z pomocy fotografa, który specjalizuje się w fotografii produktowej i komercyjnej. Nie bez znaczenia jest też optymalizacja sklepu pod kątem SEO. Copywriter stworzy atrakcyjne opisy produktów oraz treści do strony, a prawnik pomoże stworzyć poprawny regulamin sklepu.

Zalety i wady handlu internetowego
E-Commerce to automatyczna, uniwersalna platforma sprzedażowa działająca 24h/dobę przez 365 dni w roku. Sklep internetowy i obecność w internecie jest dzisiaj czynnikiem koniecznym dla firm chcących się rozwijać. Stworzenie sklepu internetowego jest nie tylko tańszym rozwiązaniem od sklepu stacjonarnego, a często stanowi również jego uzupełnienie.

Nowoczesny handel e-Commerce to cały szereg korzyści zarówno dla sprzedawców, jak i klientów. Najważniejszą zaletą dla e-przedsiębiorcy jest bez wątpienia redukcja kosztów. W przeciwieństwie do tradycyjnego handlu nie jest konieczne prowadzenie punktów sprzedaży detalicznej, zatrudniania dużej liczby pracowników czy utrzymywania dużych magazynów. W sklepie internetowym można na bieżąco aktualizować ofertę i niemal natychmiast odpowiadać na zmieniające się potrzeby klientów. Sklepy e-Commerce mają ponadto dostęp do nieograniczonego rynku zbytu i nie są ograniczeni lokalizacją firmy.

Oczywiście prowadząc sklep internetowy, napotkasz na pewne trudności i zagrożenia. Jako e-przedsiębiorca musisz zapewnić bezpieczeństwo danych i płatności w sklepie, zmierzyć się z wieloma problemami logistycznymi, wypracować zaufanie klientów.

Sukces w e-Commerce
Do osiągnięcia sukcesu i przewagi na rynku e-Commerce konieczne jest też zrozumienie samej specyfiki handlu elektronicznego. Klienci w internecie zachowują się zupełnie inaczej, niż korzystając z tradycyjnej formy zakupów. Te różnice wymuszają odpowiednie podejście do sposobu prezentacji oferty, zadbania o pozytywne doświadczenia zakupowe, budowanie wizerunku w internecie oraz zastosowania odpowiedniej strategii marketingowej.

Obecnie możliwość zaoferowania niskiej ceny nie jest jedyny motorem napędowym rynku e-Commerce. Sama cena nie zagwarantuje sukcesu sklepu internetowego. Wzrasta natomiast znaczenie obsługi klienta, dlatego szczególną uwagę należy przykładać do terminu i metody dostawy, szybkości reakcji na zapytanie klienta, możliwości zwrotu towaru bez ponoszenia dodatkowych opłat. Szczególnie nowe technologie i innowacyjność dyktują zmiany na bardzo konkurencyjnym rynku e-Commerce. Nowe rozwiązania dotyczące prezentacji produktów, lepsza dostępność, czy też lepsze dopasowanie marketingu internetowego przyczynią się do ciągłego wzrostu popularności sprzedaży internetowej.

Przyszłość e-Commerce zapowiada także zacieranie się granic pomiędzy handlem online a handlem offline. Takie zjawisko nazywamy sprzedażą wielokanałową (cross-chanelling). Sprzedaż wielokanałowa jest coraz bardziej rozpowszechnione, co wpływa na wszystkie formy sprzedaży i zmianę podejścia do prowadzenia biznesu. Tym samym zaciera się podział na klientów stacjonarnych i internetowych, którzy są traktowani jako jeden rodzajów klientów. Zmiany te wymuszają wzrost znaczenia jakości oferowanych usług oraz budowanie pozytywnych relacji z klientami. Sklepy internetowe stają się nie tylko miejscem dokonywania zakupu, ale są swojego rodzaju miejscem inspiracji, budowania relacji i komunikacji z klientem.


3. Platformy e-Commerce

Ważnym krokiem w biznesie e-Commerce jest wybór odpowiedniej platformy dla sklepu internetowego. Platform e-Commerce na rynku są dziesiątki, ale jak wybrać tą najlepszą. Większość platform na swoich stronach twierdzi, że ma odpowiednie rozwiązanie dla wszystkich. Nie ma oczywiście czegoś takiego jak uniwersalna platforma e-Commerce, chociaż platformę open-source lub dedykowaną można dostosować w zasadzie do każdych potrzeb. Dlatego tak ważne z biznesowego punktu widzenia jest odpowiedzenie sobie na pytanie, jaki rodzaj platformy najlepiej pasuje do Twojego sklepu. Poznaj kilka oprogramowań do stworzenia e-sklepu, ich wady, zalety.

Powstanie różnego rodzaju platform e-Commerce jest odpowiedzią na odmienne zapotrzebowania przedsiębiorców lub osób chcących prowadzić biznes w internecie. Zupełnie inne wymagania będzie miał mały sklep niż duży, masowy sklep z obrotem rzędu kilku milionów złotych.

Platformy e-Commerce można podzielić na dwa podstawowe rodzaje platform: otwarte i zamknięte. W ramach platform zamkniętych i otwartych wyróżniamy trzy podstawowe platformy open-source, abonamentowe i dedykowane.


Platformy otwarte

Systemy tworzone dla zróżnicowanych rozwiązań e-Commerce. Zazwyczaj są trudniejsze do uruchomienia i konfiguracji, a są znacznie bardziej elastyczne z możliwością dostosowania do różnorodnych funkcji jak sklep, rezerwacje, subskrypcje itd.

Platformy open-source – oprogramowanie otwarte, które można dowolnie modyfikować lub uzupełniać dedykowane funkcjonalności, integracje, wtyczki. Z założenia jest to darmowe forma platformy e-Commerce, którą można rozwijać o dodatkowe płatne opcje premium. Przykładowe platformy open-source to: WooCommerce, PrestaShop i Magento.

Otwarte platformy wydają się być łatwiejsze do skalowania, czyli wzrostu i rozwoju, zgodnie z wymaganiami biznesu i rozwojem trendów w e-Commerce. Pewnego roku może się okazać, że potrzebujesz solidnego systemu zarządzania zapasami. Kilka lat później możesz zdecydować się na zmniejszenie i specjalizację, a utkniesz w płaceniu za więcej potrzebnych narzędzi i usług. Platformy open-source mogą się rozwijać wraz z rozwojem firmy, o ile agencja interaktywna lub programista budujący system sklepu rozumieją, jak ważne jest prawidłowe skonfigurowanie sklepu i hostingu.

Platformy dedykowane – pisane na specjalne zamówienie platformy e-Commerce. Bazujące na takich rozwiązaniach sklepy są tworzone od zera od strony wyglądu i funkcji sklepu, jak też panele zarządzania. Systemy sklepowe dedykowane to głównie duże i wielkie sklepy internetowe. Mają one naprawdę duże możliwości i funkcjonalności, jakie oferują, jednak pozwolić sobie na nie mogą jedynie naprawdę duże sklepy, dlatego nie będziemy ich szerzej opisywać.


Zamknięte platformy

Systemy tworzone dla prostych rozwiązań e-Commerce. Zazwyczaj są łatwe do skonfigurowania i uruchomienia, ale mają ograniczone możliwości funkcjonalności i rozwoju w przyszłości. Platformami zamkniętymi są platformy abonamentowe (SaaS).

Platformy abonamentowe – oprogramowanie zamknięte, a dokładnie usługa oprogramowania dla sklepu internetowego w chmurze, SaaS (Software as a Service), w ramach której otrzymujesz infrastrukturę oraz serwery do utrzymania sklepu internetowego.

Platformy abonamentowe zawierają kilka opcji przetwarzania płatności i wysyłki, ale nie możesz dodawać żadnych niestandardowych rozwiązań. Nie jest to problem dla małych sklepów, ale z czasem rozwiązania takie blokują rozwój wielu nowych pomysłów lub wdrożenia nowych trendów e-Commerce. Na takich platformach oczywiście nie można stworzyć rozwiązań e-Commerce wybiegających poza standardowy e-sklep.


Silniki platformy e-Commerce

Platforma e-Commerce bazuje na tzw. silniku. Najpopularniejsze silniki sklepów open-source to WooCommerce, PrestaShop, Magento. Wszystkie platformy są oczywiście tak rozbudowane i zróżnicowane, że szczegółowy opis wszystkich możliwości, funkcjonalności i ich porównanie jest niemożliwe. Warto kilka rozwiązań poznać bliżej i przeanalizować, które jest najbardziej odpowiednie do Twojego biznesu. Sprawdź, jakie są najważniejsze elementy każdego systemu oraz porównaj przybliżone koszt jego utrzymania.

Platforma WordPress + WooCommerce

WooCommerce jest bezpłatnym rozszerzeniem dla WordPressa, dzięki któremu można zmienić ten CMS w platformę e-Commerce. Jest to rozbudowana wtyczka do WordPressa rozszerzająca możliwości tej najpopularniejszej platformy do tworzenia stron internetowych o funkcje sprzedaży online. Z uwagi, że WordPress jest tak popularną platformą na świecie, niemal na pewno znajdziesz do niego wtyczkę poszerzającą funkcjonalność Twojego sklepu. Nawet gdy nie jesteś programistą, platforma pozwala na indywidualne dostosowanie graficzne wyglądu do potrzeb sklepu bez żadnych ograniczeń. Dzięki społeczności programistów i agencji wspierających tę platformę nie będziesz mieć problemu ze znalezieniem pomocy w konfiguracji i obsłudze sklepu opartego o WooCommerce.

WooCommerce oferuje dużo możliwości w pakiecie, które mogą być poszerzana w razie potrzeby o kolejne funkcjonalności za pomocą różnych darmowych lub płatnych modułów. Dodatkowymi zewnętrznymi modułami są np. bramki płatności, porównywarki cen, systemy śledzenia przesyłek itd. Przy bardziej zaawansowanych potrzebach możliwe jest też pisanie własnych wtyczek i dodatkowych funkcjonalności.

E-Commerce na platformie WooCommerce

Platforma PrestaShop

PrestaShop jest darmową platformą dla sklepów typu open-source i należy do chętnie wybieranych systemów e-Commerce. Standardową instalację PrestaShop można rozbudować o nowe funkcjonalności dzięki dodatkowym modułom. Wiele z nich jest płatnych, ale niemal każdy ma swój darmowy odpowiednik. Platforma PrestaShop to dobry wybór w przypadku małych, średnich, a nawet dużych sklepów.

Platforma PrestaShop daje możliwość ustawiania wielu ważnych funkcji jak zarządzanie zamówieniami, zarządzanie dostawami i płatnościami, zarządzanie katalogiem produktów, wystawianie faktur, obsługa kodów kreskowych, optymalizacja dla SEO, porównanie cech kilku produktów jednocześnie, newsletter, wyszukiwanie produktów, obsługa dowolnej ilości wersji językowych, zmiana waluty, możliwość prowadzenia wielu sklepów z jednego panelu. Panel administracyjny systemu jest stosunkowo prosty i intuicyjny w obsłudze. Z jego poziomu można zarządzać sklepem, kategoriami, produktami, zamówieniami oraz mieć dostępem do statystyk.

E-Commerce na platformie PrestaShop

Platforma Magento

Magento w wersji open-source jest w pełni profesjonalną platformą e-Commerce, z szerokimi możliwościami personalizacji oraz integracji z wieloma systemami zewnętrznymi. Jest to w pełni gotowe do użycia rozwiązanie e-Commerce, którego funkcjonalności mogą być wzbogacana dzięki dostępowi do wielu dodatkowych rozszerzeń. Magento umożliwia instalację dodatkowych modułów, które dodają nowe funkcjonalności, ale w większości są one płatne.

Platforma ma wiele ciekawych funkcji e-Commerce, możliwość obsługi sprzedaży nawet dla kilku sklepów, zaawansowane analizowania danych, generowania raportów itd. Rozmiary platformy powoduje, że platforma do działania wymaga bardzo wydajnego hostingu, czyli również kosztownego. Panel administracyjny sklepu nie jest intuicyjny, a nawet skomplikowany, a użycie niektórych funkcjonalności wymaga używania dokumentacji lub pomocy agencji Magento. Wprowadzaniem niestandardowych zmian i optymalizacji w sklepie, wymaga zaawansowanej wiedzy programisty znającego to środowisko.

E-Commerce na platformie Magento

W naszym innych tekstach na temat wyboru platformy dla sklepu internetowego opisujemy porównanie najpopularniejszych silników dla sklepów internetowych open-source i abonamentowych, ich możliwości oraz wady i zalety. Sprawdź, jakie są najważniejsze elementy każdego systemu oraz porównaj przybliżone koszt jego utrzymania:

Jaką platformę wybrać do sklepu internetowego? | Platformy e-Commerce krok po kroku


4. Jaki sklep e-Commerce wybrać?

Sklepy internetowe jako handel elektroniczny w internecie mogą obejmować różnego rodzaju usługi handlu prowadzone on-line. Towary i usługi są zamawiane przez sklep internetowy, ale płatność i dostawa zamówionego towaru lub usługi może być dokonana w internecie, lub poza siecią. Transakcje mogą być dokonywane pomiędzy osobami indywidualnymi, przedsiębiorstwami, instytucjami lub organizacjami.

Sklepy internetowe ze względu na przedmiot handlu mogą sprzedawać: dobra fizyczne, produkty cyfrowe oraz usługi.

Sklepy internetowe można podzielić również ze względu na formę handlu:

  • bezpośredni – cała transakcja od momentu złożenia zamówienia, realizacji płatności i dostawy towaru odbywa się wyłącznie przez sklep internetowy on-line.
  • pośredni – poszukiwanie towarów, usług, kontrahentów oraz sama płatności odbywa się przez sklep internetowy, natomiast dostawa zamówionego towaru lub usługi odbywa się w tradycyjny, bezpośredni sposób.
  • hybrydowy – połączenie dwóch form.

Sklep e-Commerce tworzy wiele możliwości, zarówno w aspekcie pozyskania nowych Klientów, jak i wzmocnienia obecnych relacji biznesowych. Handel internetowy umożliwiają Twojej firmie sprzedaż ukierunkowaną na klientów detalicznych lub biznesowych. Dlatego, aby wybrać opcję optymalną dla Twojego biznesu powinieneś przeanalizować także, jaki wybrać rodzaj sklepu wybrać.

Sklepy B2B i B2C

Sklepy internetowe można również podzielić na dwa modele B2B i B2C. Oba systemy różni rodzaj świadczonych usług, skala prowadzonego biznesu, oraz cel przeznaczenia usług sklepu. Systemy różnią się również z punktu widzenia prowadzenia sklepu: procesu zakupowego, rodzaj płatności, infrastruktury oraz sposobu prowadzenia działalności w ramach e-commerce, które omówimy w dalszej części.

  • B2C – sklepy dla klientów detalicznych: e-sklepy, katalogi produktów, e-Learning
  • B2B – sklepy dla klientów biznesowych: katalogi produktów, platformy zamówieniowe

Zacznijmy więc od omówienia platform B2B i B2C. Poniżej opisujemy porównanie specyfiki rozwiązań B2B i B2C dla sklepów internetowych. Poznaj, jakie są najważniejsze elementy każdego systemu oraz jaki rodzaj sklepu internetowego możesz założyć bazując na tych rozwiązaniach.

Platforma B2B i B2C – dokładny opis


5. Jaki sklep e-Commerce założyć?

Szeroko rozumiane sklepy internetowe stały się popularną formą sprzedaży z uwagi na wygodę i obniżenie kosztów sprzedaży. Sklepy internetowe dają możliwość szybkiego dotarcia do klientów praktycznie z każdego miejsca na ziemi. Ponadto dają możliwość szybkiego porównania cen u wielu dostawców.

Serwis internetowy daje możliwość kupowania i sprzedawania produktów, usług lub produktów wirtualnych przez internet. Klienci szukają informacji na temat produktów w sklepie, wybierają je i płacą za nie przed dostawą za pomocą formy płatności. Sposób działania sklepu jest niezwykle prosty – sklep internetowy wyświetlała produkty, usługi, ceny, obsługuje przyjęcie płatności oraz realizuje wysyłkę do klienta.

Ze względu na sposób działania, funkcje możemy wyróżnić wiele form handlu elektronicznego, m.in.:

Jeżeli chcesz założyć sklep e-Commerce przede wszystkim powinieneś przemyśleć, jakiego sklepu potrzebujesz sklep B2C, popularny dropshipping, a może sklep dedykowany. Te i wiele innych rozwiązań handlu internetowego opisaliśmy szczegółowo w specjalnym przewodniku na temat – Jaki sklep internetowy założyć?

jaki sklep internetowy założyć

Jaki sklep internetowy założyć?

Przeczytaj nasz poradnik jaki sklep internetowy założyć. ...


6. Jak założyć sklep e-Commerce?

Wdrożenie sklepu e-Commerce to proces, który możesz wykonać zarówno samodzielnie lub zlecić agencji e-Commerce. Proces wdrożenia prostego sklepu opiera się na czterech podstawowych elementach.


Hosting pod e-Commerce

Jeżeli e-Commerce ma być Twoją własnością, konieczne jest znalezienie dobrego serwera, do którego będziesz miał wykupiony dostęp i na nim będzie zainstalowany platforma e-Commerce. Hosting zapewni szybkie i stabilne działanie sklepu.

Koszt hostingu pod sklep internetowy to około 100 zł rocznie za mały sklep. Nie musisz płacić miesięcznego abonamentu, ale co najważniejsze jesteś właścicielem oprogramowania, wszystkich plików i masz do nich dostęp, o czy nie można powiedzieć, posiadając sklep abonamentowy na platformie w chmurze (SaaS). Jako właściciel sklepu możesz dokonać zmian w platformie sklepu, masz wpływ na jego rozwój oraz możesz przenieść sklepu na inny hosting z lepszą ofertą. Z WooCommerce masz pełną kontrolę nad rozwojem sklepu internetowego teraz i w przyszłości.

hosting wordpress

Jaki hosting dla e-Commerce?

Od jakości hostingu zależy to, jak szybko będzie działał e-Commerce - poradnik


Projekt graficzny i UX

E-Commerce musi przyciągać wyglądem i być zaprojektowany, tak by sprzedawać. Dlatego zakładając Twój e-biznes, zwróć uwagę na zachęcającą grafikę dostosowaną do Twojej grupy docelowej. Dobry sklep internetowy wygląda i prezentuje się atrakcyjnie wizualnie również na urządzeniach mobilnych. To, jakie wrażenie kupujący odniesie, odwiedzając Twoją stronę, ma istotny wpływ na konwersję (zakupy) – dbałość o szczegóły, profesjonalne zdjęcia produktów, wysokiej jakości grafika częścią strategii e-commerce pozwala zyskać wiarygodność w oczach klientów i napędza sprzedaż. Wygląd sklepu to jeden z najważniejszych czynników wpływających na sprzedaż w sklepie internetowym. Jeżeli strona Twojego sklepu nie wygląda profesjonalnie i wiarygodnie nikt nie dokona w nim zakupu.

User Experience. Ważnym elementem sklepu internetowego, który w dużej mierze warunkuje jego poziom sprzedaży jest User Experience (UX), czyli wrażenie, jakie odnosi konsument w momencie korzystania ze strony sklepu jako użytkownik. Jeżeli chcesz sprzedawać skutecznie, musisz maksymalnie uprościć poruszanie się po sklepie, ułatwić wyszukiwanie produktów orz uprościć proces zakupowy w Twoim sklepie internetowym.

Klient musi w łatwy sposób poruszać się dzięki intuicyjnej nawigacji, odnaleźć pożądany produktu przy użyciu różnych kategorii, filtrów, wyszukiwarki produktów oraz mieć łatwy dostęp do koszyka i jego edycji. Powinieneś również zadbać o odpowiednio wyeksponowanie produktu i jego podstawowych danych jak cena, skład produktu, wysokiej jakości zdjęcia, koszty dostawy. Pamiętaj też, aby w widocznym miejscu umieścić numer kontaktowy, aby klient nie musiał opuszczać karty produktu lub koszyka, by się z Tobą skontaktować.

m-Commerce. Zakupy przy użyciu smartfonów i tabletów tzw. m-commerce (mobile commerce) są dziś standardem. Dlatego dostosowanie sklepu do urządzeń mobilnych jest koniecznością – bez tego nie tylko pomijamy istotny segment osób kupujących wyłącznie mobilnie, ale także zniechęcamy klientów, którzy odwiedzili naszą stronę na smartfonie, aby przejrzeć ofertę (nie mogli tego zrobić ze względu na źle wyświetlające się treści).

Coraz więcej osób rozpoczynamy proces zakupowy na urządzeniach mobilnych, aby kolejno kontynuować go na innym urządzeniu, jest to tzw. zjawisko multichannelingu (wielokanałowości). Klient powinien móc bez problemu obejrzeć dostępną ofertę zarówno na komputerze jak i telefonie. Swobodnie obejrzeć duże zdjęcia i bez wysiłku przeczytać opisy. Nie wymagaj zakupów z koniecznością rejestracji w Twojej bazie klientów. Umożliwiaj jak najszybszy tzw. check-out, czyli przejście do strony płatności, aby możliwie jak najmniej klientów zaczynało zakupy na smartfonie, a kończyło na komputerze.

Koszyk. Odpowiednio zaprojektowany sklep internetowy może skutecznie zredukować odsetek tzw. porzucanych koszyków. Najlepiej, jeśli sam przejdziesz przez proces składania zamówienia i płatności w Twoim sklepie i upewnisz się, że formularze i rejestracja nie sprawi, że klient porzuci koszyk w trakcie zakupów. Ważnym elementem są też integracje wewnątrz samego koszyka, które wspomagają sprzedaż, czyli narzędzia up­-sellingowych lub cross­-sellingowych.

Kluczowe dla e-Commerce jest zbudowanie prostego procesu składania zamówienia. Im mniej danych będzie musiał wprowadzić klient, tym lepiej. Długie formularze skutecznie zniechęcają użytkowników i sprawiają, że porzucają koszyk bez dokonania zakupu. Warto pomyśleć także o tym, aby udostępnić klientom możliwość kupowania jako gość lub poprzez konto Facebook. W tym wypadku złożenie zamówienia będzie maksymalnie proste i wygodne. Pamiętaj, że ponad połowa klientów nie finalizuje swojej transakcji, jeśli nie może zakupić wygodnie i szybko.


Płatności i wysyłki w e-Commerce

Sam sklep to dopiero początek. Ważną kwestią przy zakładaniu sklepu internetowego jest optymalizacja codziennej pracy. Dobra platforma e-Commerce pozwoli Ci w łatwy sposób na integrację, których będziesz używać w codziennej pracy takich jak wysyłki, bramki płatności, obsługa klientów, działania marketingowe, prowadzenie innych kanałów sprzedaży, etc.

Płatności i wysyłki to krok przy zakładaniu sklepu internetowego, który sprawia kłopot osobom początkującym. Wydaje się, że dodanie metod płatności i sposobów dostawy do sklepu jest trudne i skomplikowane. Decydując się na korzystanie z platformy WooCommerce, masz do wyboru gotowe wtyczki do płatności internetowych oraz integracje do wysyłki zamówień. Ich konfiguracja jest prosta, jednak wymaga złożenia zamówienia testowego czy cały proces przebiega pomyślnie.

Płatności w sklepie internetowym
Używając WooCommerce, to Ty sam decydujesz, które metody płatności chcesz udostępnić w Twoim sklepie. Masz do wyboru całą gamę możliwości bramek płatności popularnych na terenie Polski oraz płatności używanych w Europie i na świecie.

Twój sklep internetowy możesz zintegrować z wszystkimi występującymi na polskim rynku bramek płatności jak PayU, Tpay, Przelewy24, Dotpay. Planując sprzedaż produktów w Europie i na świecie możesz używać wbudowanych w WooCommerce międzynarodowych płatności jak PayPal lub innych alternatyw płatności jak AmazonPay, Stripe, Sofort (DE), Klarna, czy Apple Pay.

Które bramki płatności wybrać?

Płatności online to kluczowy element sukcesu sklepu e-Commerce - poradnik

Wysyłki i metody dostawy
Analogicznie do płatności na WooCommerce możesz sam zarządzać metodami dostawy w Twoim sklepie. Masz do wyboru całą gamę firm kurierskich i innych form wysyłek operujących zarówno w Polsce jak i na świecie.

Do wysyłek krajowych możesz używać integracji firm kurierskich (DHL, DPD, UPS), Poczty Polskiej, Paczki w Ruchu, Paczkomatów InPost lub integracji z platformami jak Furgonetka, Apaczka. Jeśli chcesz wysłać swoje produkty do różnych krajów, możesz łatwo skonfigurować te ustawienia również w swoim panelu. Z poziomu panelu WooCommerce możesz ustawić strefy wysyłki (strefa lokalna, Europa, świat), metody wysyłki (płaska stawka, darmowa wysyłka, odbiór osobisty), opcje wysyłki, klasy wysyłkowe dla produktów oraz liczne i integracje (FedEx, UPS, DHL).

Jakie wysyłki w sklepie internetowym – poradnik


Kwestie prawne w e-Commerce

Zakładając sklep e-Commerce, zwróć szczególną uwagę na znaczenie kwestii prawnych w sklepie. Sercem Twojego sklepu od strony formalno-prawnej i biznesowej jest regulamin sklepu.

Ważne kwestie formalne w sklepie internetowym:

  • Regulamin sklepu internetowego
  • Polityka prywatności (polityka cookies)
  • Regulacje o ochronie danych osobowych (RODO)
  • Informacja o metodach i rodzaju płatności w sklepie internetowym
  • Informacja o rodzaju dostawy w sklepie internetowym
  • Polityka zwrotów i reklamacji w sklepie internetowym
  • Wzór formularza odstąpienia od umowy

Regulamin sklepu internetowego. Regulamin sklepu internetowego określa m.in. zasady zawierania umów sprzedaży zawieraną pomiędzy Tobą jako sprzedawcą a klientem. Opisuje się w nim warunki świadczenia usług drogą elektroniczną i warunki sprzedaży. Warto zadbać o to, by był on łatwo dostępny dla użytkowników. Dobrą praktyką jest zamieszczenie treści regulaminu również formie załącznika, by klient mógł zapisać go na komputerze.

Regulamin Twojego sklepu internetowego powinien zawierać pełną informację o sprzedawcy, sklepie oraz o prawach konsumenta, opisywać dostępne metod dostawy i płatności. Zapisy regulaminu powinny jasno określać moment, w którym dochodzi do zawarcia umowy sprzedaży oraz opisywać jej warunki. Należy określić w regulaminie prawa i obowiązki sprzedawcy oraz klienta informować o terminie, w jakim klient może odstąpić od umowy, wyjątki odstąpienia od umowy, procedury i przebieg postępowania reklamacyjnego.

Regulamin sklepu internetowego – poradnik

Odstąpienie od umowy i zwroty. Robiąc zakupy na odległość w sklepie internetowym, konsument ma prawo do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni i obowiązek zwrotu towaru w ciągu kolejnych 14 dni.

RODO w sklepie internetowym. Platforma e-Commerce powinna zapewnić kompatybilność z wymogami RODO (Regulacje o Ochronie Danych Osobowych), czyli funkcje ochrony danych osobowych: możliwość usunięcia danych użytkownika na prośbę klienta (prawo do bycia zapomnianym), eksport danych użytkowników, narzędzie do usuwania oraz anonimizowania zamówień, danych osobowych w sposób uniemożliwiający przyporządkowanie poszczególnych informacji do określonej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej, które nie wymagają już przetwarzania.

Jeżeli, potrzebujesz więcej szczegółowych informacji na temat – jak założyć sklep e-Commerce – przejdź do naszego specjalnym przewodniku, w którym bardziej szczegółowo opisaliśmy wszystkie kroki założenia sklepu internetowego.

jak założyć sklep internetowy poradnik wordpress

Jak założyć sklep internetowy?

Przeczytaj nasz poradnik jak założyć sklep internetowy krok po kroku ...


Po przejściu tych kroków Twój sklep jest już w pełni gotowy do sprzedaży. Aby jednak e-Commerce odniósł sukces w dzisiejszych czasach, trzeba od razu przenieść do kolejnych kroków: pozycjonowanie i marketingu oraz codziennego prowadzenia sklepu i obsługi klienta. Te elementy pomogą wypromować sklep, budować markę oraz jak najszybciej pozyskać klientów. Kiedy w sklepie pojawi się zamówienie, będziesz wiedział, że pierwszy sukces już za Tobą i pozostaje już tylko czekać na kolejne.


7. Pozycjonowanie e-Commerce

Mając sklep internetowy, opracowaną strategię działania, znając trendy w e-Commerce można zacząć pozyskiwać klientów i inwestować w różne formy promocji. Od początku działania sklepu należy też monitorować wyniki i śledzić zachowania klientów. Statystyki sklepu oraz Google Analytics i Search Console będą na bieżąco dostarczać bezcennych informacji na temat mocnych i słabych punktów Twojego sklepu. Taka wiedza pozwali rozwijać sklep i inwestować w najbardziej efektywne rozwiązania marketingowe.


Pozycjonowanie SEO

Po wdrożeniu sklepu e-Commerce musisz prowadzić działania, które pozwolą zdobyć rozpoznawalność Twojej marki, a przede wszystkim budować bazę klientów. W przypadku sklepu e-Commerce będzie to długotrwały proces wymagający czasu.

Gwarancją sukcesu jest pojawienie się produktów z Twojego sklepu w wyszukiwarce Google. Efektywne SEO pomoże produktom pojawić się w wynikach wyszukiwania jako najtrafniejsze wyniki dla wpisywanych w wyszukiwarki słów kluczowych. Wykorzystaj własną wiedzę oraz narzędzia jak Planer słów kluczowych (Google AdWords Keyword Planner) do zaplanowania słów kluczowych istotne z punktu widzenia Twojego biznesu i stworzysz treści zgodne z zasadami SEO.

Pozycjonowanie sklepu e-Commerce możesz zlecić firmie zewnętrznej agencji lub specjailiście SEO, lub samemu pozycjonować własny sklep internetowy. Pamiętaj, to Ty najlepiej znasz swój produkt i najlepiej zadbasz o treści jednakowo na blogu, czy na kanałach mediów społecznościowych. Przede wszystkim dbaj dobre treści i opisy produktów. Wszystkie nazwy linków url: podstron, produktów i kategorii – powinny być krótkie, ale jednocześnie zawierające pełne nazwy produktów i nazwę marki lub producenta. Pozwoli to wyszukiwarkom łatwiej zidentyfikować Twój sklep internetowy.

Strategia SEO dla e-Commerce. Dobra strategia SEO dla e-Commerce powinna być przede wszystkim długofalowa. Dobra strategia SEO to maksymalna widoczność w wynikach Google (SERP) i budowanie świadomość marki e-Commerce. Długofalowa strategia SEO, powinna iść w parze ze strategią marketingową SEM. W obecnym SEO niezbędna jest naturalna symbioza z innymi działaniami marketingu online w celu zapewnienia maksymalnej widoczności i świadomości Twojej marki.

Skuteczne pozycjonowanie SEO. Niektórzy mogą traktować skuteczne SEO jako osiągnięcie wysokich pozycji w wyszukiwarce, inni jako najlepszą możliwą optymalizację strony a jeszcze inni jako prowadzenie działań, które generują zwrot z inwestycji. Skuteczne pozycjonowanie SEO to takie, które lubi Twój klient i Google.

Najważniejsze to:

  • zadbanie o jak najlepsze wyświetlanie sklepu w wynikach wyszukiwania (SXO)
  • optymalizacja i poprawa najważniejszych problemów sklepu
  • usprawnienie działania sklepu dla kupujących pod kątem optymalizacji konwersji (UX)
  • analityka działaniu sklepu, jego widoczności i zachowań użytkowników
  • prowadzenie działań content marketingowych skupionych na pozyskiwaniu ruchu

Dwa rodzaje klientów. Dobrze prowadzony sklep nie może całkowicie pozbawionego treści i ograniczać się do opisów oferty produktowej. Musisz pamiętać, że klienci, którzy dokładnie wiedzą, po co odwiedzają sklep internetowy i co chcą kupić, stanowią tylko część odwiedzających. Często to nawet połowa odwiedzających Twój sklep internetowy. Druga połowa klientów chciałaby coś kupić, ale dopiero szuka inspiracji i podpowiedzi. A Ty, jako ekspert powinieneś im pomóc, opisując na stronie sklepu lub w specjalnym blogu. Dzięki pisaniu bloga na e-Commerce wpływasz na świadomość klientów. Świadomy i zadowolony klient jest również bardziej lojalny, co oczywiście ma pośredni wpływ na większą sprzedaż.

Pozycjonowanie sklep internetowy

Pozyskiwanie klientów. Bądź tam, gdzie są Twoi potencjalni klienci. Pamiętaj, że Twój sklep internetowy to nie jedyny z kanał, dzięki którym trafiasz do klientów. Zacznij od Google i daj się odnaleźć w wyszukiwarce. Wyszukiwarka Google to miejsce, gdzie internauci zdobywanie wiedzę o produktach i zaczynają swoje zakupy.

Poza pozycjonowaniem organicznym Google oferuje Ci możliwość zaistnienia na pierwszej stronie wyszukiwań praktycznie od samego startu sklepu internetowego, bez czekania aż Twoja strona naturalnie się wypozycjonuje. Możesz to zrobić, korzystając z reklam AdWords w Google lub specjalnie przygotowanej dla sklepów internetowych usługi Zakupy Google Shopping.


Marketing w e-Commerce

Pozycjonowanie SEO, powinna iść w parze ze strategią marketingową. Dobry e-Commerce potrzebuje symbiozy pozycjonowania SEO z działaniami marketingu SEM w sieci w celu zapewnienia maksymalnej widoczności i świadomości Twojego sklepu. Postawienie na jeden element dotarcia do klientów może być niewystarczający.

Treści w sklepie internetowym. Sposobem na lepsze pozycjonowanie sklepu internetowego w wyszukiwarkach oraz stworzenie pożądanej otoczki wokół własnej marki jest tzw. Content marketing (marketing treści). Jest to strategia polegająca na pozyskiwaniu nowych klientów poprzez publikowanie interesujących i przydatnych treści, które wpływa na przyszłą konwersję w sklepie. Marketing treści, w odróżnieniu od tradycyjnego marketingu, opartego na przekazie reklamowym, bazuje na budowaniu długotrwałych relacji z odbiorcą poprzez interakcję i zaangażowanie obydwu stron. Content marketing kosztuje mniej niż tradycyjny marketing i generuje 3 razy więcej leadów.

Content marketingiem określa się wszystkie treści publikowane i rozpowszechniane za pomocą Internetu. Mogą to być artykuły, webinary, wideo, podcasty, infografiki, poradniki, raporty itd., których podstawowym zadaniem jest dostarczenie internautom wiarygodnych i pożądanych przez nich wiadomości i informacji związanych z Twoją branżą. Content marketing pomoże Ci w zwiększeniu ruchu, a w konsekwencji wzroście sprzedaży i zysków. Ma tę przewagę nad reklamą, że pozwala budować długotrwałą relację z odbiorcą i działa również po długim czasie od publikacji.

Wartościową treścią w sklepie masz szansę przekonać klientów do zakupu, przedstawiając produkt w sposób unikalny i zachęcający. Pomocnym narzędziem, aby zmobilizować jeszcze niezdecydowanych klientów, jest prowadzenie firmowego bloga, który poprzez możliwość obcowania z marką, także w kontekście niesprzedażowym, pomaga uzyskać wyższą szansę konwersji przy ponownej wizycie.

Rodzaje tekstów (content marketingu) w sklepie internetowym:

  • blogi – mogą być podstroną sklepu internetowego lub funkcjonować pod niezależnym adresem internetowym
  • poradniki – treść ekspercka powiązana z oferowanymi produktami i usługami, porady dla kupujących
  • treści eksperckie – artykuły pisane przez ekspertów w branży, wywiady z ekspertami i trendseterami
  • recenzje produktów – najbardziej efektywne, jeśli dokonywane są przez osoby cieszące się zaufaniem, np. przez blogerów
  • opisy produktów – teksty o produktach, które stanowią dopełnienie do informacji wymienianych na karcie produktowej

Email marketing. Internet przepełniony jest od treści. Co minutę pojawia się miliony postów na Facebooku i wyszukiwań w Google. W gąszczu informacji email jest wciąż cenną i skuteczna forma komunikacji. Email marketing w e-commerce jest odpowiedzialny za wyższy wzrost konwersji w porównaniu z innymi formami promocji.

Klienci, którzy otrzymują newslettery, wydają więcej, niż ci, którzy ich nie otrzymują Twojej informacji. Dzięki dobrze przygotowanej kampanii email marketingowej można sprzedawać więcej i skuteczniej. Newslettery skierowane do subskrybentów sklepu dają wiele możliwości niestandardowej promocji produktów i marek. Mailing może zawierać informacje o nowościach w sklepie, aktualnym promocjach czy specjalnych, spersonalizowanych ofertach.

Platformy email mailingowe. Dobra oferta, to oferta dopasowana do potrzeb. Nie każdy email będzie tak samo interesujący dla wszystkich odbiorców z Twojej listy. Dlatego postaraj się nie wysyłać tego samego komunikatu do całej bazy. Używając profesjonalnego systemu do email marketingu jak Mailchimp lub FreshMail możesz korzystać z takich funkcjonalności jak segmentacja i personalizacja. W ten sposób wygenerujesz każdemu klientowi indywidualny spersonalizowany mailing z dynamicznym contentem. To nic innego jak mailing sprzedażowy z wykorzystaniem informacji, jakie ma o kliencie sklep internetowy. Dzięki temu możliwe jest stworzenie kampanii, która trafi dokładnie w potrzeby kupujących.

Newsletter Mailchimp

Maile transakcyjne. Informujące o statusie zakupu mogą być wykorzystywane również jako e­mail marketing. Należą do nich maile potwierdzające założenie konta, złożenia zamówienia w sklepie internetowym, jego realizacji, wysyłki itp. Nawet 20% treści w mailu transakcyjnym może być przeznaczone na komunikację marketingową typu baner z ofertą czy cross-­selling. Tworząc takie wiadomości transakcyjne, musisz pamiętać, aby były spersonalizowane, zwracania się do klienta i niezbyt oficjalne. Skuteczność maili transakcyjnych muszą być dostarczane do klienta niezwłocznie po wykonaniu przez niego zakupu, kiedy jego zaangażowanie jest największe oraz powinny zawierać inne elementy jak np. przyciski social media.

Sprzedaż wielokanałowa. Kolejny kluczowy aspekt w e-commerce to sprzedaż wielokanałowa. Wystawienie produktów w wielu kanałach daje Ci szanse pozyskania znacznie szerszego grona klientów niż przy sprzedaży wyłącznie przez stronę. Liczne integracje WooCommerce pozwalające sprzedawać w wielu miejscach jednocześnie, zarządzając wszystkim w ramach jednego panelu. Ze statystyk wynika, że wśród najczęściej wybieranych kanałów sprzedaży poza sklepem na stronie są: Allegro, Zakupy Google Shopping Sklep Facebook, Sklep Instagram oraz blogi.

Integracje marketing e-sklep


Media społecznościowe

Integracja sklepu e-Commerce z mediami społecznościowymi w działaniach marketingowych jest istotna, aby pozostać konkurencyjnym, a Twój sklep odniósł sukces. Platformy społecznościowe, choć same w sobie nie sprzedają, są źródłem ruchu dla e-Commerce, dlatego nie powinieneś ich ignorować w swoich działaniach.

Dobrze prowadzone profile społecznościowe skutkują długofalowo wyższą konwersją sprzedaży. Dzięki obecności w kanałach takich jak Facebook, Instagram czy YouTube zdobędziesz wiedzę o swoich klientach, skupisz zaangażowaną i lojalną społeczność, przeprowadzisz działania promocyjne, dając zniżki, rabaty dla fanów, prowadząc kampanie wirusowe oraz przede wszystkim zbudujesz świadomość marki i rozwiniesz swoją działalność.

Najskuteczniejszym pod względem generowania ruchu i sprzedaży wśród platform społecznościowych pozostaje Facebook i Instagram. Obecnie rośnie również potencjał społecznościowy YouTuba i Pinteresta i coraz więcej sklepów internetowych korzysta z tych platform.

Pamiętaj, audyt mediów społecznościowych, monitoring kilku słów związanych z biznesem, kategorią produktową, podgląd konkurencji pozwoli Ci poznać potencjalnych klientów uniknąć błędów popełnionych przez konkurencję. Ustawienie monitoringu na słowa dotyczące naszej kategorii produktowej, dadzą pełen obraz naszej grupy docelowej. Gdzie przebywa, dyskutuje i wymienia się doświadczeniami.

Wiele osób dzieli się swoim doświadczeniem zakupowym po nabyciu towaru wanie w mediach społecznościowych. Sklepy e-Commerce zabiegają o opinie konsumentów o produktach dostępnych w internecie. Klienci mogą obecnie zakupić te same lub podobne towary u wielu dostawców, przez co opinia samego sklepu jest silnym czynnikiem determinującym zakup. Relacje w mediach społecznościowych i opinie są jednym z najważniejszych czynników, który wpływa na budowanie stabilnej marki e-Commerce. Świadomy i nowoczesny sklep internetowy powinien zbierać i analizować opinie swoich klientów, aby jeszcze lepiej opracowywać swoją ofertę oraz budować wiarygodny wizerunek w sieci.

Media społecznościowe | Fanpage na Facebooku


Monitorowanie wyników

Prowadząc sklep e-Commerce musisz na bieżąco orientować się, który z produktów sprzedaje się najlepiej, skąd przychodzą klienci, jakie działania podejmują na stronie i czego szukają w Twoim sklepie. Analizuj statystyk i naucz się je rozumieć. Regularnie śledząc zachowania klientów, poznasz ich potrzeby i będziesz mógł na nie efektywnie reagować. Najprostszym przykładem zbierania wiedzy o swoich klientach na podstawie historii ich zakupów, a także przeglądanych przedmiotów są systemy rekomendacji.

Niezbędnym narzędziem do analityki internetowej dla e-commerce jest Google Analytics z rozbudowanym modułem dla e-commerce. Dzięki niemu będziesz mieć dostęp do danych o sprzedaży, zarówno na poziomie całego serwisu, jak i dla poszczególnych produktów. Możesz iść o krok dalej i zintegrować swoje konto Analytics z systemem do email marketingu i śledzić zachowania odbiorców Twoich mailingów, zwiększając efektywność z tego kanału.

Google Analytics


8. Prowadzenie sklepu e-Commerce

Zastanawiasz się jak prowadzić sklep internetowy, który przynosi dochód i jest przyjazny dla klientów? Każdy sklep internetowy jest inny, ma inny model biznesowy i inną, odmienną ofertę produktową do zaoferowania swoim klientom. Właśnie dlatego nie istnieje jedna, uniwersalna recepta na prowadzenie sklepu internetowego. Jest jednak kilka ważnych aspekty, na które warto zwrócić uwagę. Przedstawiamy w tym tekście kilka rad, które ułatwią Ci prowadzenie sklepu internetowego i pozwolą odnieść sukces w e-Commerce.

Pamiętaj o sukcesie w e-Commerce bardziej niż kiedykolwiek decyduje sposób prowadzenia sklepu, jakość usług oraz obsługa i kontakt z klientem. Niezależnie od tego, czy masz już długo własny sklep internetowy, czy dopiero szukasz sposobu na prowadzenie sklepu internetowego, przeczytaj jakie działania są istotne przy prowadzeniu sklepu, które zwiększą Twoją szansę na sukces.


Profesjonalna obsługa klientów

Codzienny sukces Twojego sklepu internetowego zależy od profesjonalnej obsługi klienta. Klienci wracają do sklepów internetowych, z którymi mają dobre doświadczenia. Pozytywny wizerunek własnego sklepu zbudujesz poprzez profesjonalną obsługę klienta.

Komunikację i codzienną obsługę klienta możesz osiągnąć na kilka sposobów:

  • Tworząc wysokiej jakości opisy produktów, które dadzą klientom szeroką informację na temat produktu i upewnią go, że dokonuje najlepszego, świadomego wyboru – przykładowe zastosowania produktu, kompatybilność z innymi urządzeniami, sety produktów, pokrewne produkty itd.
  • Będąc ekspertem w Twojej branży, pisząc wartościowe treści, poradnikowy na blogu sklepu internetowego. Takie wartościowe treści pomogą nie tylko Twoim obecnym klientom, ale spozycjonowane przez Googla pomogą przyciągnąć organiczny ruch z wyszukiwarki do Twojego sklepu.
  • Profesjonalne doradztwo klientom wybór odpowiedniego wariantu produktu dzięki kontaktowi i wsparciu na Live Chacie lub przez Messengera Facebooka.
  • Tworzenie programów lojalnościowych, kuponów rabatowych dla powracających klientów do Twojego sklepu.

Oferty promocyjne w e-Commerce

Łatwość zakupów w internecie, porównywania cen w różnych sklepach sprawia, że konsumenci przy zakupach przez internet szczególnie zwracają uwagę na ceny. Dlatego każdy sklep internetowy powinien przygotowywać promocje i oferty specjalne. Warto brać udział w cyklicznych wydarzeniach jak Black Friday, Cyber Monday i Dzień Darmowej Dostawy, które mogą przyciągnąć nowych klientów do Twojego sklepu.

Oferty i promocje to również ważny element do komunikacji w swoich social mediach. Komunikacja promocji na Facebooku, lub Instagramie pozwoli zwiększyć sprzedaż i ale także utwierdzi użytkowników, że warto być członkiem społeczności w Twoich mediach społecznościowych.

Ofertę specjalną i kody rabatowe to idealne rozwiązanie do zastosowania komunikacji newsletterowej. Przygotuj mailing ofertowy z kodam rabatowym przy pojawieniu się nowej kolekcji, lub nowej ofercie produktowej w Twoim sklepie.


Sprzedaż wielokanałowa

Kolejny kluczowy aspekt w prowadzeniu sklepu internetowego jest sprzedaż wielokanałowa. Trudno sobie wyobrazić dochodowy sklep internetowy skupiony jednie na jednym kanale sprzedażowym. Konsumenci szukają produktów i ofert w wielu miejscach w internecie i tam chcą je wybierać i zamawiać. Wystawienie produktów w wielu kanałach daje Ci szanse pozyskania znacznie szerszego grona klientów niż przy sprzedaży wyłącznie przez stronę sklepu internetowego.

Najczęściej wybieranymi kanałami sprzedaży poza sklepem na stronie są: Allegro, Zakupy Google Shopping, Sklep Facebook, Sklep Instagram oraz Ceneo.

Jak prowadzić sklep internetowy w wielu kanałach jednocześnie? Sklep internetowy oparty o WooCommerce pozwala sprzedawać w wielu kanałach jednocześnie, zarządzając wszystkim w ramach jednego panelu administracyjnego sklepu.

Integracje marketing e-sklep

Sklep na Facebooku i Instagramie
Ogromna popularność Facebooka i Instagram powoduje, że mogą to być jedne z najważniejszych kanałów sprzedaży dla Twojego sklepu internetowego. Sekcja sklep na Facebooku i Instagram umożliwia łatwe utworzenie własnego sklepu dostępnego w obu aplikacjach. Takie rozwiązanie umożliwia inspirowanie klientów oraz ułatwia im znajdowanie odpowiednich produktów. Zakupy na Facebooku i Instagramie można łatwo skonfigurować, a ich obsługa jest prosta dla użytkownika.

Sklep na FB | Sklep na Instagramie

Zakupy Google Shopping
Dzięki integracji Twojego sklepu z usługą będziesz mógł uruchomić reklamy produktowe wyświetlane na pierwszej podstronie wyników wyszukiwania nad wynikami organicznymi lub prawej kolumnie, obok wyników organicznych.

Zakupy Google – integracja

Allegro
Sklep internetowy możesz połączyć również z portalem Allegro, który daje dostęp do milionów klientów. Integracja Twojego sklepu internetowego z Allegro daje szereg możliwości jak możliwość bezproblemowo zarządzać aukcjami i sprzedażą sklepu w jednym miejscu, dwustronną synchronizację produktów i stanów magazynowych, możliwość automatyzacji wystawiania lub importu aukcji.

Allegro – integracja dwustronna

Porównywarki cen
Porównywarki cen to kolejny sposób na zwiększenie zasięgu oferty Twojej sklepu. Możesz zintegrować sklep internetowy porównywarkami np. Ceneo.pl, Homebook.pl, Domodi.pl, Nokaut.pl Działanie porównywarki polega na tym, że zbiera on dane od zarejestrowanych sklepów i prezentują je w zagregowanej formie swoim użytkownikom. Aby wyciągnąć jak najwięcej korzyści z integracji, umieść w opisach jak najwięcej informacji, cech i charakterystyki produktów.

Porównywarki cen – integracje


Administracja e-Commerce

Skomplikowany proces składania zamówienia jest częstą przyczyną pojawiania się porzuconych koszyków w sklepie internetowym. Do podstawowych elementów, na które musisz zwrócić uwagę czy towary dodają się do koszyka, czy można poprawnie wybrać formę wysyłki oraz szczególnie, czy możliwy jest wybór paczkomatu InPost. Sprawdzaj również regularnie, czy działają wszystkie formy płatności, składając testowe zamówienie.

Pamiętaj, o terminowym płaceniu za serwer, najlepiej z wyprzedzeniem, tak aby usługa nie została zawieszona. Nie opłacenie hostingu w terminie może wiązać się z zablokowaniem sklepu, a w skrajnych przypadkach usunięciem plików i bazy danych z serwera.

Administracja e-sklepu | Rozwój sklepu internetowego – poradnik

Jako właściciel sklepu musisz dbać o bezpieczeństwo klientów. Zainstalowany certyfikat SSL zapewni szyfrowanie korzystnie wpływające nie tylko na zaufanie do witryny, ale także pozycjonowanie e-sklepu,

Prowadzenie sklepu internetowego

Prowadzenie sklepu internetowego

Przeczytaj nasz poradnik na temat wszystkich aspektów prowadzenia sklepu e-Commerce ...


9. Jak zacząć e-Commerce – najczęstsze pytania [FAQ]

Formy prowadzenia e-Commerce

E-Commerce można prowadzić na podstawie: działalności nierejestrowanej, jednoosobowej działalności gospodarczej, spółki z o.o., spółki akcyjnej, spółki cywilnej, spółki komandytowej, komandytowo-akcyjnej oraz spółki jawnej. Najczęściej spotykanymi w sklepach internetowych formami prawnymi są działalności nierejestrowanej, jednoosobowej działalności gospodarczej, spółki z o.o. Dla początkującego sklepu wystarczy jednoosobowa działalność gospodarcza, która nie wymaga prowadzenia pełnej księgowości. Czyli umożliwia przedsiębiorcy samodzielne, nieskomplikowane rozliczanie z Urzędem Skarbowym.

Jakie są wymagania prawne przy prowadzeniu sklepu e-Commerce?

Prawo nie nakłada na przedsiębiorcę chcących prowadzić sklep internetowy żadnych szczególnych wymagań. Jest oczywiście kilka formalności, które trzeba spełnić, aby sklep internetowy działał w pełni legalnie:
1. Podstawowy numer PKD dla sklepu internetowego to 47.91.Z, czyli „sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet”. W zależności od asortymentu lub specyfiki biznesu będą się one różnić.
2. Konieczność odprowadzania podatku VAT obowiązuje przedsiębiorcę prowadzącego sklepu internetowego w przypadku sprzedaży produktów objętych obowiązkowym VAT-em, a także każdorazowo, po osiągnięciu obrotu przekraczającego 200 000 zł rocznie.
3. Wymóg używania kasy fiskalnej zazwyczaj nie obowiązuje przy prowadzeniu sprzedaży wysyłkowej przez sklep internetowy. Wyjątek stanowią towary, które nie są objęte zwolnieniem z fiskalizacji.

Jeżeli sklep internetowy sprzedaje asortyment podlegający specjalnym rygorom wymagane będzie ponad to:
1. Zgłoszenie do Sanepidu w przypadku sprzedaży żywności w sklepie internetowym.
2. Uzyskaniem koncesji na towary takie jak alkohol.
3. Odpowiednie standardy przechowywania i transportu artykułów medycznych sprzedawanych w aptekach online.


Podsumowanie

Rynek e-Commerce rozwija się bardzo szybko i co druga złotówka wydana przez Polaków trafia do sklepów internetowych. Założenie sklepu internetowego w zmieniającym się świecie może okazać się nawet jedyną możliwością prowadzenia sprzedaży. Taka dynamika rozwoju rynku e-Commerce to wielka szansa dla Twojego sklepu internetowego.

Już wiesz, od czego zacząć i jak założyć e-Commerce. Przede wszystkim powinieneś przemyśleć, jakiego sklepu potrzebujesz, co chcesz sprzedawać: produkty, czy usługi i jak duży ruch będzie generował sklep. Będzie to miało wpływ, jakie funkcje będą najważniejsze, jaki budżet musisz na to przedsięwzięcie przeznaczyć. Zatem, czego oczekujesz od Twojego sklepu i jaki e-Commerce chcesz założyć?

Prawidłowy wybór platformy dla własnego e-Commerce to przede wszystkim określenie celu sklepu. Określony celu będzie rzutować na budżet, jaki musisz przeznaczyć na Twoje przedsięwzięcie. Pochodną celu i budżetu, jaki masz, jest wybór danej platformy. Warto także zastanowić się, czy chce sam stworzyć i utrzymywać sklep, czy zlecić to zadanie programiście lub agencji interaktywnej. Ponadto sklep internetowy musi się rozwijać, dlatego tak ważne jest to, aby platforma mogła się skalować i podążać za trendami e-Commerce.

Mam nadzieję, że przybliżyliśmy Ci tematykę jak zacząć e-Commerce, co ułatwi wybór odpowiedniego rozwiązanie. Jeżeli jeszcze masz wątpliwości, zachęcamy do kontaktu oraz zapoznania się z innymi tekstami na naszym blogu.

sklep wordpress

Agencja E-Commerce

Chcesz zacząć działania w e-Commerce? Jesteśmy specjalistami nowych mediów i e-Commerce. Tworzymy sklepy internetowe, optymalizujemy konwersję, tworzymy spójną strategię sprzedażową. Generujmy efekty w e-Commerce!

4.8/5 - (186 votes)
Agencja interaktywna:
Projektujemy strony internetowe WordPress, sklepy internetowe WooCommerce, pozycjonujemy w Google, dbamy o media społecznościowe. Tworzymy kompleksowe kreacje, projekty graficzne i identyfikacje wizualne. Zadzwoń 730 170 330, wyślij brief, albo napisz do nas, aby otrzymać informację cenową.
Kontakt przez messenger