Słownik e-Commerce

E-Commerce słownik podstawowych pojęć i poradnik odpowie na Twoje pytania odnośnie rynku i trendów e-Commerce. To wybór najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi dotyczących e-Commerce.

Słownik e-Commerce


Afiliacja

Afiliacja to forma marketingu internetowego polegająca na sprzedaży produktów i usług poprzez partnerów afiliacyjnych. Partner afiliacyjny, np. agencja marketingowa, znany bloger lub influencer publikuje materiały reklamowe dotyczące firmy, sklepu na swojej stronie internetowej, a w przypadku efektywnej sprzedaży partycypuje w zyskach i otrzymuje prowizję.


API

API to zestaw protokołów, specyfikacji czy instrukcji, pozwalający dwóm różnym aplikacjom na połączenie i wymianę danych. Dzięki API deweloperzy mogą połączyć sklep internetowy z innym zewnętrznym oprogramowaniem.


B2B

B2B, business-to-business – obejmuje transakcje biznesowe zawierane pomiędzy dwoma firmami. W tym modelu ważne jest tworzenie relacji z kontrahentami. Sprzedaż odbywa się zazwyczaj przez specjalny system B2B oraz za pośrednictwem handlowców. W e-Commerce oznacza współpracę, transakcję czy wymianę produktów, usług między dwoma podmiotami biznesowymi, np. producentem a hurtownikiem, hurtownikiem a sprzedawcą detalicznym itp.

Platforma B2B co to jest?


B2C

B2C, business-to-consumer – to transakcje pomiędzy firmą sprzedającą produkty lub usługi a indywidualnym konsumentami. Sprzedaż odbywa się zazwyczaj bezobsługowo, poprzez stronę internetową sklepu. W e-Commerce oznacza współpracę, transakcję czy wymianę między firmą a prywatnym odbiorcą, będącym końcowym użytkownikiem produktów, usług. Sklepy internetowe oferujące produkty konsumentom należą do sektora B2C.


C2C

C2C, consumer-to-consumer – handel pomiędzy prywatnymi osobami, w którym jeden z nich jest sprzedawcą, a drugi konsumentem. Przykładem są serwisy aukcji internetowych jak Allegro i ogłoszeniowe jak Gumtree i OLX.


Cookie

Pliki Cookie to dane używane do przechowywania aktywności użytkownika na stronie internetowej e-sklepu. Informacje zawarte w plikach cookie mogą być wykorzystywane do automatycznego wypełniania formularzy, pola hasła, loginu lub innych danych.


Click and Collect

Click and Collect (zamów online i odbierz w sklepie) to system, w którym klienci dokonują zakupów online i odbierają zamówiony produkt w wybranym sklepie stacjonarnym. Jest to bardzo chętnie wybierana forma dostawy, ponieważ umożliwia to klientowi zmniejszenie kosztów i skorzystanie z darmowej dostawy.


CPC

CPC (z języka angielskiego “Cost Per Click”) to współczynnik efektywności reklamy, czyli stosunek kosztów włożonych w emisję reklamy do liczby kliknięć w daną reklamę. Ustalanie modelu CPC wiąże się z pojęciem płatności za kliknięcie (PPC – Pay Per Click).


Cross-selling

Cross-selling to sprzedaż krzyżowa to marketingowa technika sprzedaży w sklepie internetowym produktów, usług komplementarnych lub uzupełniających. Strategia ta polega na sprzedaży dodatkowych produktów lub usług klientom, którzy już dokonali zakupu. Polega na zachęcaniu do kupowania produktów pokrewnych lub uzupełniających. Przykład: Klienci, którzy kupili ten przedmiot, kupili również…

Cross-selling krok po kroku


CTA

CTA, (z języka angielskiego “Call To Action”) to określenie elementu na stronie internetowej, które ma zachęcić użytkownika do podjęcia konkretnego działania. CTA służy do przekształcenia osobę odwiedzającą e-sklep w potencjalnego klienta. Przykładowym działaniem typu CTA może być zapis do newslettera, link przekierowujący na inną stronę, baner reklamowy, przycisk “pobierz”, “zobacz video”.


Dropshipping

Dropshipping to model logistyczny sprzedaży przez internet polegający na przeniesieniu procesu wysyłki towaru na dostawcę – producenta lub hurtownię. Rola sklepu internetowego w tym modelu logistycznym sprowadza się do zbierania zamówień i przesyłania ich do dostawcy, który realizuje wysyłkę zakupionego towaru do klienta.

Sklep Dropshipping krok po kroku


ERP

ERP (enterprise resource planning), czyli planowanie zasobów przedsiębiorstwa. W e-Commerce pojęcie ERP odnosi się do oprogramowania służącego do kompleksowego zarządzania sklepem internetowym firmy, planowania zasobów, zarządzania magazynami i księgowością. Najpopularniejsze rozwiązania ERP: Subiekt GT, Subiekt Nexo, WAPRO Mag (dawniej WF-Mag), Comarch ERP Optima, Enova365.

ERP WooCommerce


Fulfillment

Fulfillment to model outsourcingu usług logistycznych, czyli kompleksowa obsługa procesów magazynowych i wysyłki towarów przez firmę zewnętrzną. W tym modelu dostawca fulfillmentu to firma posiadająca własne magazyny, wykwalifikowanych pracowników oraz umowy z firmami kurierskimi. Realizacja zamówień – kompletowanie, pakowanie, weryfikacja oraz wysyłka -pozostaje całkowicie po jego stronie.

Zobacz: Jakie wysyłki w sklepie internetowym?


Google Analytics

Google Analytics to usługa Google, która śledzi i analizuje ruch pochodzący z Twojej witryny. Działa na całościowe zachowanie Twojej witryny. Dzięki temu jest doskonałym narzędziem do pomiaru współczynnika odrzuceń Twojej witryny.


Konwersja

Konwersja to proces polegający na przekształceniu użytkownika odwiedzającego sklep internetowy w klienta. Przykładową czynnością, którą klient wykona w wyniku konwersji jest zakup produktu. Wysoki współczynnik konwersji wpływa na poprawę sprzedaży. Konwersja to oczekiwane działania ze strony odbiorcy strony, które stanowią reakcję na akcje promujące stronę poprzez jej pozycjonowanie (SEO) lub konkretne kampanie reklamowe prowadzone w Internecie.


Landing Page

Landing Page to strona www, na którą trafiają najczęściej użytkownicy po kliknięciu w banner, mailing, link sponsorowany lub link reklamowy w Google lub mediach społecznościowych. Powinien być logicznym rozszerzeniem treści znajdującej się w reklamie. Landing page najczęściej nie zawiera oddzielnych podstron, jest stroną samodzielną, mikrostroną, ale może być też elementem większej witryny.


Lead

Lead to osoba, podmiot, będąca potencjalnie zainteresowaną ofertą sklepu internetowego. W wyniku działań marketingowych – newsletter, ankieta, content marketing, wysłany e-book, interakcja z Google Ads czy inną reklamą w mediach społecznościowych – podała swoje imię i nazwisko, adres e-mail, numer telefonu, które można wykorzystać w celach sprzedażowych.


Marketplace

Marketplace to rodzaj platformy e-Commerce, na której produkty lub usługach są dostarczane przez wielu sprzedawców, podczas gdy transakcje są przetwarzane przez operatora platformy marketplace. Marketplace jest miejscem gromadzącym w jednym miejscu dużą ilość produktów, pochodzących od zróżnicowanych dostawców. Przykładem marketplace’u jest Allegro, Amazon lub OLX.


m-Commerce

M-Commerce to obszar handlu elektronicznego, w którym klient może dokonywać zakupów przy użyciu urządzeń mobilnych, typu tablet i smartfon.


Newsletter

Newsletter to forma marketingu internetowego, która polega na wysyłaniu e-maili do klientów sklepu internetowego na temat działalności firmy lub marki, będąca bezpośrednim kanałem komunikacji. Może służyć np. do wysyłania informacji o wyprzedażach, nowościach w ofercie, czasowych promocjach czy regularnego informatora o zmianach w sklepie i poszerzaniu asortymentu.


Omnichannel

Omnichannel to forma sprzedaży wielokanałowej polegająca na działaniu z poziomu offline i online – sklep internetowy, stacjonarny, sprzedaż w mediach społecznościowych. Oznacza prowadzenie działań, których celem jest zapewnienie spójności doświadczeń bez względu na wybrane przez klienta miejsce zakupu. Sprzedaż omnichannel zakłada, że dzięki połączeniu możliwości, jakie daje połączenie sklepu tradycyjnego ze sklepem internetowy, klient będzie kupował chętniej i częściej niż u konkurencji, która oferuje tylko jeden kanał sprzedaży lub u której kanały sprzedaży działają niezależnie. Celem omnichannel jest udogodnienie w robieniu zakupów przez klienta.


Platformy Open Source

Są to rozwiązania, które pozwala nam dowolnie modyfikować sklep – mamy pełny dostęp do kodu, dostępna jest też ogromna liczba modułów do każdego typu płatności, dostawy czy narzędzia wspierającego sprzedaż. Przy użyciu platformy Open Source użytkownik jest właścicielem sklepu.


Platformy SaaS

Platformy abonamentowe (SaaS) to takie sklepy, które nie wymagają instalacji na własnym serwerze, w zamian płacony jest miesięczny abonament za sklep, ale użytkownik nie jest jego właścicielem. Sklepy abonamentowe zawierają komplet funkcji i integracji, dzięki czemu nie wymagają instalowania dodatków i są gotowe do sprzedaży zaraz po założeniu sklepu. Modyfikacja wyglądu sklepu ogranicza się do wyboru jednego z kilkudziesięciu dostępnych szablonów oraz dodania gotowych modułów na stronę główną.

Platformy SaaS – poradnik


Płatności odroczone

Płatności odroczone to forma zapłaty za zamówiony produkt lub usługę w sklepie internetowym polegająca na przesunięciu w terminie opłaty za 30 dni od momentu otrzymania przesyłki. Podstawą do przyznania zgody na odroczenie płatności jest weryfikacja sytuacji kredytowej klienta, czyli możliwości finansowych na zapłatę danej kwoty w ustalonym terminie. Tę rodzaj płatności oferuje m.in. Klarna, Twisto, P24NOW, PayU, PayPO.

 

Płatności odroczone – poradnik


Porzucony koszyk

Porzucony koszyk to termin na określenie sytuacji, gdy klient dodaje produkt do koszyka, a następnie opuszcza sklep internetowy, co prowadzi do przerwania procesu zakupowego.


PPC

PPC (z języka angielskiego “Pay Per Click”, czyli “płać za kliknięcie”) to rodzaj reklamy tekstowej, której właściciel płaci za to, że internauta wejdzie z nią w interakcje (kliknie w nią), co powoduje przeniesienie na stronę internetową i większą konwersję. Najbardziej popularnym narzędziem do tworzenia tego typu reklam jest Google Ads.


Remarketing

Remarketing obejmuje strategie, które mają na celu dotarcie do osób, które już odwiedziły Twoją stronę internetową lub wykazały zainteresowanie Twoimi produktami, usługami lub innymi przejawami Twojego marketingu. To ponowne wyświetlanie reklamy użytkownikowi, który miał już kontakt z e-sklepem.


SEO

SEO to skrót od angielskiej nazwy „Search Engine Optimization”, czyli optymalizacja stron internetowych pod kątem silnika wyszukiwarek. To proces zorientowany na poprawę widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania. SEO skupia się na pozycjonowaniu organicznym, czyli pozycjonowaniu nie płatnych, w odróżnieniu od pozycjonowania płatnego.


System płatności online

System płatności elektronicznych (E-commerce payment system) to systemy bezpiecznych płatności internetowych dla sklepów internetowych, które ułatwiają akceptację płatności elektronicznych dla transakcji internetowych. Systemy płatności e-commerce, obsługiwane są przez operatorów płatności internetowych. Jest to system, który daje możliwość dokonywania oraz otrzymywania wpłat przez Internet. Płatności online dają możliwość płacenia kartą kredytową, przelewem bankowym lub płatnościami mobilnymi. Systemy płatności online znane są na polskim rynku pod wieloma nazwami i używane są często zamiennie: szybkie przelewy, płatności online, bezpieczne płatności online.

Bramki płatności online – porównanie


UI

UI, czyli User Interaface  to definiuje się jako wszystkie elementy sklepu internetowego, z którymi w interakcję może wchodzić użytkownik strony. To polecenia, menu, opcje, panel nawigacyjny itp., za pomocą których człowiek może komunikować się z maszyną.


Up-Selling

Up-Selling to technika sprzedaży dodatkowej stosowana w e-Commerce. Celem sprzedaży dodatkowej jest oferowanie klientom droższych produktów niż te, którymi są potencjalnie zainteresowani i aktualnie przeglądają. Podczas oglądania produktów i dokonywania zakupu przez klienta w sklepie internetowym, poniżej oglądanego właśnie produktu na karcie produktu pojawia się automatyczna informacja o uzupełniających produktach, czyli dobrach komplementarnych. Up-selling pozwala zatem Tobie jako sprzedawcy poszerzyć zakres oferowanych produktów lub usług. Up-selling bardzo często łączony jest z cross-sellingiem.

Up-selling w sklepie internetowym


UX

UX, czyli User Experience to całokształt wrażeń, jakie odnosi użytkownik podczas wizyty w sklepie internetowym. Celem UX jest dostarczenie zadowolenia klientowi z łatwego, sprawnego i intuicyjnego poruszania się po stronie www. UX wiąże się z pozytywnym doświadczeniem zakupowym.


WooCommerce

Wtyczka (plugin) e-commerce zbudowana w celu bezproblemowej integracji z WordPress, której głównym zadaniem jest przekształcenie strony WordPress w sklep internetowy. Wtyczka dostępna jest w polskiej wersji językowej, umożliwia wprowadzanie produktów, definiować ich parametry jak opisy, zdjęcia, cena, stan magazynowy, obsługa zamówień, statystyki oraz liczne integracje jak bramki płatności, wysyłki, marketing itd.

› Zobacz: Co to jest WooCommerce?


Współczynnik odrzuceń

Współczynnik odrzuceń to procent przypadków, w których użytkownik opuszcza stronę główną e-sklepu bez przechodzenia do kolejnych podstron. W związku z tym Google Analitycs nie rejestruje ruchu na stronie, ponieważ użytkownik nie wykazał zaangażowania, nie klikał w linki wewnętrzne. Jego ruch pozostał bez śladu.


E-Commerce co to jest

E-Commerce co to jest?

E-Commerce to nie tylko sklepy internetowe, ale cała elektroniczna gospodarka. E-Commerce dotyczy wszelkiego rodzaju transakcji biznesowych w internecie.

Przeczytasz o: E-Commerce podstawowe pojęcia, platformy e-Commerce, charakterystyka rynku e-Commerce, sukces w e-Commerce, trendy w e-Commerce, rynek e-Commerce w Polsce.
pomysł na sklep internetowy

Pomysł na sklep internetowy

Dobry pomysł na e-sklep to podstawa jego sukcesu. Jaki pomysł na sklep internetowy i co sprzedawać w internecie? Pomysł na sklep internetowy – przegląd rozwiązań.

Przeczytasz o: Sklep internetowy: z odzieżą, z kosmetykami, z książkami, e-bookami, z artykułami dla dzieci, z meblami, z rękodziełem ….

Baza WWWiedzy

Dowiedź się więcej na temat e-Commerce: strony internetowe – WordPress – sklepy internetowe – WooCommerce – pozycjonowanie – media społecznościowe – branding – identyfikacja wizualna – projektowanie graficzne. Poznaj naszego bloga!
kampanie i reklamy produktowe

Kampanie i reklamy produktowe

Chcesz wiedzieć jak zwrócić uwagę odbiorców na Twoje produkty? Przeczytaj o kampaniach reklamowych w Google Ads i rozwiń swój biznes.

co to jest m-commerce

Co to jest m-Commerce?

Chcesz podążać za nowymi trendami w e-commerce? Wprowadź rozwiązania m-commerce do twojego sklepu i poczuj korzyści z tego płynące.

co to jest lead

Co to są leady?

Dowiedz się jak zwiększyć sprzedaż i poprawić ruch na stronie dzięki wdrożeniu strategii pozyskiwania leadów.

jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?

Prowadzisz sklep internetowy i chcesz zwiększyć sprzedaż? Poznaj sprawdzone rozwiązania i nowe trendy marketingowe.

Przeczytasz o: Jak zwiększyć sprzedaż: Wygląd sklepu internetowego, E-mail marketing, Kampanie reklamowe w SM i Google, Pozytywny UX, Płatności odroczone, Blog, Wysyłka w sklepie internetowym.
co to jest agencja interaktywna

Co to jest agencja interaktywna?

Jest wiele sposobów na zbudowanie wizerunku w internecie. Jeśli chcesz, żeby strona internetowa była w pełni dopasowana do Twoich oczekiwań, zleć jej wykonanie agencji interaktywnej. Chcesz wiedzieć, […]

reklama lokalna w google ads

Reklama lokalna w Google Ads

Jak wykorzystać Google Ads do reklamowania swojego lokalnego sklepu w wynikach wyszukiwania? Przeczytaj nasz poradnik i dowiedz się więcej o marketingu internetowym.

Przeczytasz o: Marketing, Reklama Google Ads, Pozycjonowanie lokalne, Kampanie Google Ads, Reklama lokalna Google Ads.
jak zwiększyć ruch w sklepie internetowym

Jak zwiększyć ruch w sklepie internetowym?

Badasz ruch na swojej stronie internetowej? Bez niego trudno efektywnie zarządzać swoim biznesem. Przeczytaj jakie są sposoby na to, by klienci chętniej odwiedzali Twój e-Commerce.

seo czy ppc

SEO czy PPC?

Masz swoją stronę internetową lub sklep, a mimo to dociera do Ciebie mało klientów poprzez wyszukiwanie w Google’u? Przeczytaj, czym jest strategia optymalizacji SEO i kampania reklamowa […]

płatności odroczone

Płatności odroczone

Coraz więcej sklepów internetowych oprócz formy zapłaty przelewem oferuje płatność odroczoną w terminie o 30 dni. Jakie są jej korzyści dla sprzedawcy? Poznaj tę metodę i wprowadź do swojego sklepu internetowego.

fixed price czy time material

Fixed Price czy Time & Material?

Fixed Price i Time & Material to dwa modele współpracy z agencją interaktywną. Który wybrać przy zleceniu projektu strony internetowej? Przeczytaj naszą charakterystykę, aby wybrać optymalne rozwiązanie dla siebie.

trendy e-Commerce

Trendy e-Commerce 2021

E-Commerce to dynamiczna branża, które podlega ciągłym zmianom i trendom. Jakie trendy w e-Commerce wykorzystać w sklepie internetowym?

Przeczytasz o: Trendy w e-Commere: Click and Collect, E-grocery, Dark store, Marketplace, Omnichannel, Social commerce, Customer Experience, Mobile commerce.
marketing internetowy

Marketing internetowy

Masz sklep, stronę a pojęcia SEM, SEO i PPC są Ci obce?  Znajomość tych pojęć to podstawa sukcesu w internecie. Poznaj marketing internetowy, narzędzia do komunikacji marki i buduj swoją pozycję w internecie.

Przeczytasz o: Marketing internetowy, SEM, SEO, PPC, Link building, Content marketing, Social media marketing, E-mail marketing, automatyzacja marketingu.
sklep internetowy

Sklep internetowy krok po kroku

Chcesz założyć sklep internetowy i zastanawiasz się, w jak działa sklep internetowy i jaki rodzaj działalności możesz prowadzić on-line?

Przeczytasz o: Sklep internetowy podstawowe pojęcia, Części składowe sklepu internetowego, Jak działa sklep internetowy?
sukces w e-Commerce

Sukces w e-Commerce

Co zrobić, żeby odnieść sukces w e-Commerce i zwiększyć miesięczne obroty w Twoim sklepie internetowym? W zależności od branży, każdy przedsiębiorca będzie miał inną odpowiedź na to […]

co sprzedawać w sklepie poradnik

Co sprzedawać w internecie?

Co warto sprzedawać w sklepie internetowym? Jakie produkty klienci chętnie kupują w internecie? Skorzystaj z naszego poradnika i rozpocznij planowanie własnej platformy sprzedażowej z konkurencyjną ofertą.

pomysł na sklep internetowy

Pomysł na sklep internetowy

Dobry pomysł na e-sklep to podstawa jego sukcesu. Jaki pomysł na sklep internetowy i co sprzedawać w internecie? Pomysł na sklep internetowy – przegląd rozwiązań.

Przeczytasz o: Sklep internetowy: z odzieżą, z kosmetykami, z książkami, e-bookami, z artykułami dla dzieci, z meblami, z rękodziełem ….
strona internetowa co to jest

Co to jest strona internetowa?

Profesjonalna strona firmy jest niezbędna dla Twojego sukcesu. Nie można prowadzić firmy, nawet tradycyjnej, bez obecności w Internecie.

Przeczytasz o: Nazwa domeny, Hosting, CMS, E-commerce, Celu strony, Projekt i optymalizacja, Statystyki, Administracja.
sem co to jest

Co to jest SEM?

SEM oznacza marketing w wyszukiwarkach internetowych, czyli połączenie pozycjonowania organicznego SEO i płatnych reklam PPC, które zapewniają widoczność i zwiększają ilość wejść na stronę.

Przeczytasz o: SEM definicje, SEM = SEO + PPC, Rodzaje SEM: SEO, PPC, Link Building, Content Marketing, Reklama displayowa, Agencje SEM, Skuteczne SEM i Korzyści SEM.
co to jest google shopping

Google Shopping co to jest i jak to działa?

Google Shopping (Zakupy Google) to wyszukiwarka ofert sklepów internetowych stworzona przez Google, która ma pomagać w zakupach i porównywaniu ofert sklepów internetowych.

Przeczytasz o: Jak działa Google Shopping i Merchant Center, plik produktowy XML, ile kosztują kampanie produktowe i jak je tworzyć, strategia i korzyści z Google Shopping.
pozycjonowanie strony internetowej

Pozycjonowanie strony internetowej poradnik

Pozycjonowanie strony internetowej to zestaw praktyk, które stosuje się w stronach internetowych, aby zapewnić widoczność , pozycję strony w wyszukiwarkach i zwiększyć ilość wejść na stronę.

Przeczytasz o: SEO definicje, SEO Google, samodzielne pozycjonowanie strony, agencje SEO, skuteczne pozycjonowanie organiczne, audyt strony, pozycjonowanie sklepu.
Programista WordPress Developer

Programista WordPress Developer

Programista WordPress, Developer WordPress – kto to jest, czym się zajmuje, co powinien potrafić i jak nim zostać?

Przeczytasz o: WordPress Developer – Front-End, Back-End Developer Czym się zajmuje: PHP, HTML, CSS, JavaScript, jQuery, Rest API, JSON, XML, Jak zostać programistą WordPress?
cms co to jest system zarządzania treścią

Co to jest CMS?

Co to jest CMS i dlaczego wato używać system zarządzania treścią do tworzenia i edycji strony internetowej lub sklepu.

Przeczytasz o: Co to jest CMS, rodzaje CMS – platformy do stron www i blogowe, CMS-y sprzedażowe, Systemy autorskie: dedykowane i SaaS, Open Source: WordPress, Joomla, Drupal. Który CMS wybrać?
Content marketing co to jest

Content marketing co to jest?

W marketingu wysokiej jakości treści były zawsze cenne. Content marketing jest obecnie najważniejszym elementem działań marketingowych. Dlaczego marketing treści jest tak ważny?

Przeczytasz o: Content is king, Strategie content marketingu, Content marketing i SEO, Jak tworzyć marketing treści, Korzyści z content marketingu
pozycjonowanie sklepu internetowego seo

Pozycjonowanie sklepu internetowego poradnik

Skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego wymaga dużej wiedzy oraz doświadczenia, a osiągnięcie efektów jest niezwykle trudne.

Przeczytasz o: Skuteczne SEO Google, samodzielne pozycjonowanie sklepu, pozycjonowanie i optymalizacja sklepu – dobre praktyki, audyt sklepu SEO.

Szukasz agencji interaktywnej?