Słownik e-Commerce

E-Commerce słownik podstawowych pojęć i poradnik odpowie na Twoje pytania odnośnie rynku i trendów e-Commerce. To wybór najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi dotyczących e-Commerce.

Słownik e-Commerce


Afiliacja

Afiliacja to forma marketingu internetowego polegająca na sprzedaży produktów i usług poprzez partnerów afiliacyjnych. Partner afiliacyjny, np. agencja marketingowa, znany bloger lub influencer publikuje materiały reklamowe dotyczące firmy, sklepu na swojej stronie internetowej, a w przypadku efektywnej sprzedaży partycypuje w zyskach i otrzymuje prowizję.


API

API to zestaw protokołów, specyfikacji czy instrukcji, pozwalający dwóm różnym aplikacjom na połączenie i wymianę danych. Dzięki API deweloperzy mogą połączyć sklep internetowy z innym zewnętrznym oprogramowaniem.


B2B

B2B, business-to-business – obejmuje transakcje biznesowe zawierane pomiędzy dwoma firmami. W tym modelu ważne jest tworzenie relacji z kontrahentami. Sprzedaż odbywa się zazwyczaj przez specjalny system B2B oraz za pośrednictwem handlowców. W e-Commerce oznacza współpracę, transakcję czy wymianę produktów, usług między dwoma podmiotami biznesowymi, np. producentem a hurtownikiem, hurtownikiem a sprzedawcą detalicznym itp.

Platforma B2B co to jest?


B2C

B2C, business-to-consumer – to transakcje pomiędzy firmą sprzedającą produkty lub usługi a indywidualnym konsumentami. Sprzedaż odbywa się zazwyczaj bezobsługowo, poprzez stronę internetową sklepu. W e-Commerce oznacza współpracę, transakcję czy wymianę między firmą a prywatnym odbiorcą, będącym końcowym użytkownikiem produktów, usług. Sklepy internetowe oferujące produkty konsumentom należą do sektora B2C.


C2C

C2C, consumer-to-consumer – handel pomiędzy prywatnymi osobami, w którym jeden z nich jest sprzedawcą, a drugi konsumentem. Przykładem są serwisy aukcji internetowych jak Allegro i ogłoszeniowe jak Gumtree i OLX.


Cookie

Pliki Cookie to dane używane do przechowywania aktywności użytkownika na stronie internetowej e-sklepu. Informacje zawarte w plikach cookie mogą być wykorzystywane do automatycznego wypełniania formularzy, pola hasła, loginu lub innych danych.


Click and Collect

Click and Collect (zamów online i odbierz w sklepie) to system, w którym klienci dokonują zakupów online i odbierają zamówiony produkt w wybranym sklepie stacjonarnym. Jest to bardzo chętnie wybierana forma dostawy, ponieważ umożliwia to klientowi zmniejszenie kosztów i skorzystanie z darmowej dostawy.


CPC

CPC (z języka angielskiego “Cost Per Click”) to współczynnik efektywności reklamy, czyli stosunek kosztów włożonych w emisję reklamy do liczby kliknięć w daną reklamę. Ustalanie modelu CPC wiąże się z pojęciem płatności za kliknięcie (PPC – Pay Per Click).


Cross-selling

Cross-selling to sprzedaż krzyżowa to marketingowa technika sprzedaży w sklepie internetowym produktów, usług komplementarnych lub uzupełniających. Strategia ta polega na sprzedaży dodatkowych produktów lub usług klientom, którzy już dokonali zakupu. Polega na zachęcaniu do kupowania produktów pokrewnych lub uzupełniających. Przykład: Klienci, którzy kupili ten przedmiot, kupili również…

Cross-selling krok po kroku


CTA

CTA, (z języka angielskiego “Call To Action”) to określenie elementu na stronie internetowej, które ma zachęcić użytkownika do podjęcia konkretnego działania. CTA służy do przekształcenia osobę odwiedzającą e-sklep w potencjalnego klienta. Przykładowym działaniem typu CTA może być zapis do newslettera, link przekierowujący na inną stronę, baner reklamowy, przycisk “pobierz”, “zobacz video”.


Dropshipping

Dropshipping to model logistyczny sprzedaży przez internet polegający na przeniesieniu procesu wysyłki towaru na dostawcę – producenta lub hurtownię. Rola sklepu internetowego w tym modelu logistycznym sprowadza się do zbierania zamówień i przesyłania ich do dostawcy, który realizuje wysyłkę zakupionego towaru do klienta.

Sklep Dropshipping krok po kroku


ERP

ERP (enterprise resource planning), czyli planowanie zasobów przedsiębiorstwa. W e-Commerce pojęcie ERP odnosi się do oprogramowania służącego do kompleksowego zarządzania sklepem internetowym firmy, planowania zasobów, zarządzania magazynami i księgowością. Najpopularniejsze rozwiązania ERP: Subiekt GT, Subiekt Nexo, WAPRO Mag (dawniej WF-Mag), Comarch ERP Optima, Enova365.

ERP WooCommerce


Fulfillment

Fulfillment to model outsourcingu usług logistycznych, czyli kompleksowa obsługa procesów magazynowych i wysyłki towarów przez firmę zewnętrzną. W tym modelu dostawca fulfillmentu to firma posiadająca własne magazyny, wykwalifikowanych pracowników oraz umowy z firmami kurierskimi. Realizacja zamówień – kompletowanie, pakowanie, weryfikacja oraz wysyłka -pozostaje całkowicie po jego stronie.

Zobacz: Jakie wysyłki w sklepie internetowym?


Google Analytics

Google Analytics to usługa Google, która śledzi i analizuje ruch pochodzący z Twojej witryny. Działa na całościowe zachowanie Twojej witryny. Dzięki temu jest doskonałym narzędziem do pomiaru współczynnika odrzuceń Twojej witryny.


Konwersja

Konwersja to proces polegający na przekształceniu użytkownika odwiedzającego sklep internetowy w klienta. Przykładową czynnością, którą klient wykona w wyniku konwersji jest zakup produktu. Wysoki współczynnik konwersji wpływa na poprawę sprzedaży. Konwersja to oczekiwane działania ze strony odbiorcy strony, które stanowią reakcję na akcje promujące stronę poprzez jej pozycjonowanie (SEO) lub konkretne kampanie reklamowe prowadzone w Internecie.


Landing Page

Landing Page to strona www, na którą trafiają najczęściej użytkownicy po kliknięciu w banner, mailing, link sponsorowany lub link reklamowy w Google lub mediach społecznościowych. Powinien być logicznym rozszerzeniem treści znajdującej się w reklamie. Landing page najczęściej nie zawiera oddzielnych podstron, jest stroną samodzielną, mikrostroną, ale może być też elementem większej witryny.


Lead

Lead to osoba, podmiot, będąca potencjalnie zainteresowaną ofertą sklepu internetowego. W wyniku działań marketingowych – newsletter, ankieta, content marketing, wysłany e-book, interakcja z Google Ads czy inną reklamą w mediach społecznościowych – podała swoje imię i nazwisko, adres e-mail, numer telefonu, które można wykorzystać w celach sprzedażowych.


Marketplace

Marketplace to rodzaj platformy e-Commerce, na której produkty lub usługach są dostarczane przez wielu sprzedawców, podczas gdy transakcje są przetwarzane przez operatora platformy marketplace. Marketplace jest miejscem gromadzącym w jednym miejscu dużą ilość produktów, pochodzących od zróżnicowanych dostawców. Przykładem marketplace’u jest Allegro, Amazon lub OLX.


m-Commerce

M-Commerce to obszar handlu elektronicznego, w którym klient może dokonywać zakupów przy użyciu urządzeń mobilnych, typu tablet i smartfon.


Newsletter

Newsletter to forma marketingu internetowego, która polega na wysyłaniu e-maili do klientów sklepu internetowego na temat działalności firmy lub marki, będąca bezpośrednim kanałem komunikacji. Może służyć np. do wysyłania informacji o wyprzedażach, nowościach w ofercie, czasowych promocjach czy regularnego informatora o zmianach w sklepie i poszerzaniu asortymentu.


Omnichannel

Omnichannel to forma sprzedaży wielokanałowej polegająca na działaniu z poziomu offline i online – sklep internetowy, stacjonarny, sprzedaż w mediach społecznościowych. Oznacza prowadzenie działań, których celem jest zapewnienie spójności doświadczeń bez względu na wybrane przez klienta miejsce zakupu. Sprzedaż omnichannel zakłada, że dzięki połączeniu możliwości, jakie daje połączenie sklepu tradycyjnego ze sklepem internetowy, klient będzie kupował chętniej i częściej niż u konkurencji, która oferuje tylko jeden kanał sprzedaży lub u której kanały sprzedaży działają niezależnie. Celem omnichannel jest udogodnienie w robieniu zakupów przez klienta.


Platformy Open Source

Są to rozwiązania, które pozwala nam dowolnie modyfikować sklep – mamy pełny dostęp do kodu, dostępna jest też ogromna liczba modułów do każdego typu płatności, dostawy czy narzędzia wspierającego sprzedaż. Przy użyciu platformy Open Source użytkownik jest właścicielem sklepu.


Platformy SaaS

Platformy abonamentowe (SaaS) to takie sklepy, które nie wymagają instalacji na własnym serwerze, w zamian płacony jest miesięczny abonament za sklep, ale użytkownik nie jest jego właścicielem. Sklepy abonamentowe zawierają komplet funkcji i integracji, dzięki czemu nie wymagają instalowania dodatków i są gotowe do sprzedaży zaraz po założeniu sklepu. Modyfikacja wyglądu sklepu ogranicza się do wyboru jednego z kilkudziesięciu dostępnych szablonów oraz dodania gotowych modułów na stronę główną.

Platformy SaaS – poradnik


Płatności odroczone

Płatności odroczone to forma zapłaty za zamówiony produkt lub usługę w sklepie internetowym polegająca na przesunięciu w terminie opłaty za 30 dni od momentu otrzymania przesyłki. Podstawą do przyznania zgody na odroczenie płatności jest weryfikacja sytuacji kredytowej klienta, czyli możliwości finansowych na zapłatę danej kwoty w ustalonym terminie. Tę rodzaj płatności oferuje m.in. Klarna, Twisto, P24NOW, PayU, PayPO.

 

Płatności odroczone – poradnik


Porzucony koszyk

Porzucony koszyk to termin na określenie sytuacji, gdy klient dodaje produkt do koszyka, a następnie opuszcza sklep internetowy, co prowadzi do przerwania procesu zakupowego.


PPC

PPC (z języka angielskiego “Pay Per Click”, czyli “płać za kliknięcie”) to rodzaj reklamy tekstowej, której właściciel płaci za to, że internauta wejdzie z nią w interakcje (kliknie w nią), co powoduje przeniesienie na stronę internetową i większą konwersję. Najbardziej popularnym narzędziem do tworzenia tego typu reklam jest Google Ads.


Remarketing

Remarketing obejmuje strategie, które mają na celu dotarcie do osób, które już odwiedziły Twoją stronę internetową lub wykazały zainteresowanie Twoimi produktami, usługami lub innymi przejawami Twojego marketingu. To ponowne wyświetlanie reklamy użytkownikowi, który miał już kontakt z e-sklepem.


SEO

SEO to skrót od angielskiej nazwy „Search Engine Optimization”, czyli optymalizacja stron internetowych pod kątem silnika wyszukiwarek. To proces zorientowany na poprawę widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania. SEO skupia się na pozycjonowaniu organicznym, czyli pozycjonowaniu nie płatnych, w odróżnieniu od pozycjonowania płatnego.


System płatności online

System płatności elektronicznych (E-commerce payment system) to systemy bezpiecznych płatności internetowych dla sklepów internetowych, które ułatwiają akceptację płatności elektronicznych dla transakcji internetowych. Systemy płatności e-commerce, obsługiwane są przez operatorów płatności internetowych. Jest to system, który daje możliwość dokonywania oraz otrzymywania wpłat przez Internet. Płatności online dają możliwość płacenia kartą kredytową, przelewem bankowym lub płatnościami mobilnymi. Systemy płatności online znane są na polskim rynku pod wieloma nazwami i używane są często zamiennie: szybkie przelewy, płatności online, bezpieczne płatności online.

Bramki płatności online – porównanie


UI

UI, czyli User Interaface  to definiuje się jako wszystkie elementy sklepu internetowego, z którymi w interakcję może wchodzić użytkownik strony. To polecenia, menu, opcje, panel nawigacyjny itp., za pomocą których człowiek może komunikować się z maszyną.


Up-Selling

Up-Selling to technika sprzedaży dodatkowej stosowana w e-Commerce. Celem sprzedaży dodatkowej jest oferowanie klientom droższych produktów niż te, którymi są potencjalnie zainteresowani i aktualnie przeglądają. Podczas oglądania produktów i dokonywania zakupu przez klienta w sklepie internetowym, poniżej oglądanego właśnie produktu na karcie produktu pojawia się automatyczna informacja o uzupełniających produktach, czyli dobrach komplementarnych. Up-selling pozwala zatem Tobie jako sprzedawcy poszerzyć zakres oferowanych produktów lub usług. Up-selling bardzo często łączony jest z cross-sellingiem.

Up-selling w sklepie internetowym


UX

UX, czyli User Experience to całokształt wrażeń, jakie odnosi użytkownik podczas wizyty w sklepie internetowym. Celem UX jest dostarczenie zadowolenia klientowi z łatwego, sprawnego i intuicyjnego poruszania się po stronie www. UX wiąże się z pozytywnym doświadczeniem zakupowym.


WooCommerce

Wtyczka (plugin) e-commerce zbudowana w celu bezproblemowej integracji z WordPress, której głównym zadaniem jest przekształcenie strony WordPress w sklep internetowy. Wtyczka dostępna jest w polskiej wersji językowej, umożliwia wprowadzanie produktów, definiować ich parametry jak opisy, zdjęcia, cena, stan magazynowy, obsługa zamówień, statystyki oraz liczne integracje jak bramki płatności, wysyłki, marketing itd.

› Zobacz: Co to jest WooCommerce?


Współczynnik odrzuceń

Współczynnik odrzuceń to procent przypadków, w których użytkownik opuszcza stronę główną e-sklepu bez przechodzenia do kolejnych podstron. W związku z tym Google Analitycs nie rejestruje ruchu na stronie, ponieważ użytkownik nie wykazał zaangażowania, nie klikał w linki wewnętrzne. Jego ruch pozostał bez śladu.


E-Commerce co to jest

E-Commerce co to jest?

E-Commerce to nie tylko sklepy internetowe, ale cała elektroniczna gospodarka. E-Commerce dotyczy wszelkiego rodzaju transakcji biznesowych w internecie.

Przeczytasz o: E-Commerce podstawowe pojęcia, platformy e-Commerce, charakterystyka rynku e-Commerce, sukces w e-Commerce, trendy w e-Commerce, rynek e-Commerce w Polsce.
pomysł na sklep internetowy

Pomysł na sklep internetowy

Dobry pomysł na e-sklep to podstawa jego sukcesu. Jaki pomysł na sklep internetowy i co sprzedawać w internecie? Pomysł na sklep internetowy – przegląd rozwiązań.

Przeczytasz o: Sklep internetowy: z odzieżą, z kosmetykami, z książkami, e-bookami, z artykułami dla dzieci, z meblami, z rękodziełem ….

Baza WWWiedzy

Dowiedź się więcej na temat e-Commerce: strony internetowe – WordPress – sklepy internetowe – WooCommerce – pozycjonowanie – media społecznościowe – branding – identyfikacja wizualna – projektowanie graficzne. Poznaj naszego bloga!
płatności w sklepie internetowym

Metody płatności w sklepie internetowym

Metody płatności to kluczowy element powodzenia sklepu internetowego. Co brać pod uwagę wybierając płatności w sklepie?

Przeczytasz o: bramki płatności, płatności odroczone i e-raty, płatność za pobraniem i przy odbiorze, płatność kartą, blik.
Program partnerski w sklepie

Program partnerski w sklepie

Program partnerski jest ważnym, choć często niedocenianym elementem zwiększania sprzedaży w sklepie internetowym. Zastanawiasz się nad wdrożeniem programu partnerskiego w Twoim sklepie? Chcesz się dowiedzieć, na co […]

tworzenie stron internetowych

Tworzenie stron internetowych

Tworzenie stron internetowych to skomplikowany proces wymagający wiedzy i umiejętności projektowania nowoczesnych stron internetowych dopasowanych do potrzeb Klientów. Jak kompleksowo stworzyć stronę internetową od projektu, przez optymalizację […]

jaki darmowy cms

Jaki darmowy CMS?

Co to jest CMS i jaki darmowy system zarządzania treścią do tworzenia i edycji strony internetowej lub sklepu wybrać?.

Przeczytasz o: Co to jest CMS, rodzaje CMS – platformy do stron www i blogowe, CMS-y sprzedażowe, Open Source: WordPress, Joomla, Drupal. Który CMS wybrać?
co to jest agencja e-Commerce

Co to jest agencja e-Commerce?

Jest wiele sposobów na zbudowanie sklepu internetowego. Jeśli chcesz, żeby sklep internetowy był skuteczny i w pełni dopasowany do Twoich oczekiwań, zleć jego wykonanie agencji e-Commerce. E-Commerce […]

darmowy sklep internetowy

Darmowy sklep internetowy?

Darmowych systemów sklepów internetowych na rynku są dziesiątki, ale jak wybrać ten najlepszy do Twojego e-sklepu. Poznaj darmowe platformy dla sklepu open-source, ich wady i zalety.

Przeczytasz o: Porównanie platform e-commerce: WordPress, PrestaShop, OpenCart, osCommerce, Drupal.
cms sklep internetowy

CMS sklep internetowy

Co to jest CMS i dlaczego należy używać system zarządzania treścią do tworzenia i edycji sklepu. Który CMS e-Commerce wybrać?

Przeczytasz o: Co to jest CMS, rodzaje CMS – platformy do stron www i blogowe, CMS-y sprzedażowe, Open Source: WordPress WooCommerce, PrestaShop, Magento.
Duży sklep na WooCommerce

Duży sklep na WooCommerce?

Co to jest sklep WooCommerce i dlaczego WooCommerce jest stworzony dla nawet dla dużego sklepu internetowego? To narzędzie, które warto poznać, jeżeli chcesz prowadzić bezproblemowo Twój biznes […]

sklep b2b

Sklep B2B krok po kroku

Sklep B2B pomaga obsługiwać wszelkie relacje z partnerami biznesowymi. Obecnie w wielu firmach taki system stanowi nieodzowne narzędzie codziennej pracy.

Przeczytasz o: Sklep B2B i B2C, system B2B, integracje B2B.
co to jest sklep woocommerce

Sklep WooCommerce krok po kroku

Co to jest WooCommerce i dlaczego WooCommerce jest stworzony dla Twojego sklepu internetowego? WooCommerce to narzędzie, które używasz, jeśli chcesz prowadzić e-sklep.

Przeczytasz o: Co to jest WooCommerce, dlaczego warto wybrać sklep WooCommerce. Jak założyć sklep WooCommerce i ile to kosztuje.
Jak założyć sklep internetowy z odzieżą

Jak założyć sklep internetowy z odzieżą

Rynek e-Commerce w Polsce rozwija się bardzo szybko i bardzo chętnie kupujemy odzież i obuwie przez internet. Taka dynamika rozwoju rynku odzieżowego on-line to wielka szansa dla […]

fulfillment co to jest

Co to jest fulfillment?

Wysyłka produktów to istotny element pracy każdego sklepu internetowego. Koszt wysyłki, szybkość realizacji, szeroki wybór form dostawy.

Przeczytasz o: Firmy kurierskie, Punkty odbioru, Poczta Polska, Broker kurierski, dostawy zagraniczne, Fulfillment, Dropshipping.
nazwa strony internetowej

Jaka nazwa strony internetowej?

Pierwszym krokiem do założenia strony internetowej jest znalezienia odpowiedniej nazwy i zarezerwowanie domeny. Jeżeli wybierzesz nazwę, to warto od razu sprawdzić na stronie firmy hostingowej, czy możesz […]

Jak założyć stronę internetową?

Jak stworzyć stronę internetową?

Internet rozwija się w Polsce bardzo szybko i chętnie każdą chwilę spędzamy w internecie. Taka dynamika rozwoju to dobry bodziec do stworzenia własnej strony internetowej. Strona internetowa […]

co to jest google ads jak zacząć

Co to jest Google Ads

Dzięki reklamom Google Ads możesz docierać do nowych klientów i rozwijać swoją firmę. Nasz przewodniki pomoże Ci szybko poznać tę usługę Google, tworzyć skuteczne reklamy i czerpać […]

landing page co to jest

Co to jest landing page?

Za jedną z najprostszych i z najbardziej skutecznych stron internetowych wspomagających sprzedaż jest landing page. Dowiedz się o niej więcej, a przekonasz się, że przyniesie ona korzyści twojemu sklepowi internetowemu.

social media marketing co to jest

Co to jest Social media marketing?

Chcesz wiedzieć na co zwrócić uwagę przy budowaniu wizerunku marki e-Commerce w mediach społecznościowych?

Google Trends

Jak korzystać z Google Trends

Chcesz wiedzieć, czy jest zapotrzebowanie na twoją branżę w e-Commerce? Sprawdź, używając Google Trends, jak często nazwa Twojej marki jest wpisywana w wyszukiwarkę.

co to jest google search console

Co to jest Google Search Console

Google Search Console to darmowe narzędzie do analizy widoczności strony internetowej i wyszukań przez internautów. Dowiedz się więcej o jego funkcjach.

google analytics co to

Google Analytics co to jest?

Chcesz wiedzieć jak sprawdzić ile wyświetleń ma Twoja strona internetowa i kto na nią wchodzi i czego szuka? Podłącz ją z Google Analytics i czerp wiedzę o klientach z dostępnych w nim statystyk.

Sklep internetowy działalność gospodarcza

Sklep internetowy a działalność gospodarcza

Założenie pierwszego sklepu internetowego to bardzo poważny krok prowadzący do niezależności w zakresie zatrudnienia i zarabiania. Wiele osób boi się związanego ryzyka związanego z prowadzeniem sklepu, ale […]

Google Moja Firma

Google Moja Firma co to jest?

Masz już profil Google Moja Firma? Nie? To zmniejszasz swoje szansę na poprawę rentowności biznesu. A może masz, ale rzadko korzystasz? Przeczytaj artykuł i zmień swój biznes.

motyw wordpress

Co to jest Motyw WordPress?

WordPress to platforma do tworzenia stron internetowych o praktycznie nieograniczonych możliwościach rozwoju. Siłą WordPressa są jego Motywy. WordPress to oprogramowanie przeznaczone do tworzenia stron internetowych dla wszystkich, […]

kampanie i reklamy produktowe

Kampanie i reklamy produktowe

Chcesz wiedzieć jak zwrócić uwagę odbiorców na Twoje produkty? Przeczytaj o kampaniach reklamowych w Google Ads i rozwiń swój biznes.

Szukasz agencji interaktywnej?