Chcesz przenieść biznes do internetu? Wyceń projekt: Strona www | e-Sklep | e-Learning | napisz do nas: studio@thenewlook.pl

Marketplace co to jest i jak działa?

marketplace co to jest

Marketplace stał się popularnym pomysłem na biznes online, ponieważ jest łatwy w prowadzeniu i wymaga niewielkich inwestycji. Dzięki swojej innowacyjności, prostocie oraz przyjazności dla klientów sklepy marketplace stały się światowym trendem w e-commerce.

E-commerce jest branżą dynamicznego rozwoju, dlatego też zrozumiała jest popularność takich rozwiązań jak sklep marketplace wśród sprzedawców i konsumentów. Platforma marketplace jest miejscem, w którym swoje oferty przedstawia wielu sprzedawców.

Nowym, alternatywnym pomysłem na e-biznes jest tzw. Marketplace. Sklep marketplace to innowacyjne podejście do e-handlu, przypominające internetowe targowisko. Marketplace jest miejscem, a dokładnie sklepem, w którym swoją ofertę przedstawia wielu sprzedawców. Jest to platforma sklepowa gromadząca w jednym miejscu dużą ilość produktów, pochodzących od zróżnicowanych dostawców. Marketplace działa w prosty i intuicyjny sposób, zapewniając wygodę zakupów każdemu z klientów. Dzięki zgromadzeniu dużej ilości produktów pozwala stworzyć szeroką ofertę cenową, ale i zróżnicowaną dostępności towarów oraz czas dostawy. Zakupy w sklepie marketplace przebiegają niezwykle sprawnie i szybko, co stanowi znaczne udogodnienie dla kupujących.

Sklep typu marketpalce zależności od segmentu oraz skali, z jaką działa może być sklepem branżowym o wąskiej ofercie, bądź dużą platformą z szerokim, zróżnicowanym asortymentem.

marketplace jak działa

W tym tekście dla początkujących przeprowadzimy Cię przez szczegółowy przewodnik na temat sklepu marketplace. Podzielimy się również wskazówkami, jak rozpocząć i jak rozwijać działalność marketplace. Cały artykuł podzieliliśmy na sekcje, po których możesz się poruszać, korzystając z nawigacji poniżej.

Marketplace krok po kroku

  1. Co to jest Marketplace?
  2. Jak działa marketplace?
  3. Dla kogo jest marketplace?
  4. Zalety i wady sklepu marketplace
  5. Czy marketplace jest darmowy?
  6. Marketplace jak zacząć?
  7. Sklep marketplace na WordPress
  8. Podsumowanie

Co to jest Marketplace?

Marketplace (internetowy rynek e-commerce) to rodzaj platformy e-commerce, w której produkty lub usługach są dostarczane przez wielu sprzedawców, podczas gdy transakcje są przetwarzane przez operatora platformy marketplace. Sklepy marketplace są podstawowym rodzajem e-commerce wielokanałowego i mogą być sposobem na usprawnienie procesu sprzedażowego.

Internetowa platforma handlowa, którą jest marketplace pozwala konsumentom i sprzedawcom zawierać umowy sprzedaży lub świadczenia usług online. Stanowi również ostateczne miejsce zawarcia umowy zakupu. Zamówienie złożone i opłacone przez użytkownika na platformie zostaje przekierowane do konkretnego sprzedawcy i to przez niego jest wysyłane.

Marketplace jest miejscem gromadzącym w jednym miejscu dużą ilość produktów, pochodzących od zróżnicowanych dostawców. Stanowi innowacyjne podejście do sprzedaży, przypominające internetowe targowisko.

Marketplace nie jest typem porównywarki cen, nie jest to miejsce  porównania oferty i przekierowanie do niej użytkownika. Nie jest też typowym sklepem internetowym – w marketplace znajdują się oferty od wielu sprzedawców, których obecność na platformie podlega określonym regulacjom.

Platformy marketplace mają szeroką gamę produktów, które zaspokajają prawie wszystkie potrzeby konsumentów, Niektóre sklepy marketplace są specyficzne dla danej branży i dotyczą tylko określonego segmentu.

W zależności od segmentu rynku, w którym działa wybrany marketplace, możemy mówić o wąskiej, branżowej ofercie bądź szerszym asortymencie, który można znaleźć na danej platformie. Rozwiązanie marketplace to nie tylko miejsca stworzone z myślą o przedstawianiu ofert partnerów biznesowych. To coraz częściej rozpoznawalne, duże sklepy, które udostępniają swoją powierzchnię dla innych, by zapewnić pełną wygodę zakupów każdemu z klientów.


Jak działa marketplace?

Marketplace działa w prosty i intuicyjny sposób. Taki sklep internetowy przedstawia klientowi ofertę zgodną z towarem, którego poszukuje, a następnie przekierowuje go na stronę wybranego sprzedawcy. Dzięki zgromadzeniu dużej ilości danych, pozwala na zdobycie szeregu informacji nie tylko o cenach, ale i dostępności towarów oraz czasie dostawy. Tym samym zakupy przebiegają niezwykle sprawnie i szybko, co stanowi znaczne udogodnienie dla kupujących.

W sklepie marketplace transakcje konsumenckie są przetwarzane przez operatora sklepu marketplace, a następnie dostarczane i realizowane przez uczestniczących detalistów lub hurtowników danej platformy marketplace.

Właściciele sklepu marketplace

  • dodaje i zatwierdza nowych sprzedawców (dostawców)
  • administruje sklep i kontroluje ich profile sprzedawców
  • ustala prowizje od sprzedaży jako ustaloną kwotę lub wartość procentową
  • ma dostęp do raportów sprzedaży, prowizji i zarobków sprzedawców według miesiąca

Sprzedawcy współpracujący z marketplacem używają gotowej infrastruktury sklepu, korzysta z promocji i mogą liczyć na szerokie grono klientów, do których dociera oferta. Każdy sprzedawca ma swój panel w ramach sklepu, w którym zarządza swoimi produktami.

Sprzedawca w marketplace

  • korzysta z platformy market place na zasadzie abonamentu lub prowizji
  • zarządza własnymi produktami
  • może samodzielnie edytować reguły wysyłki dla poszczególnych produktów
  • przegląda zamówienia i raporty dotyczące wyników sprzedaży

Zasadniczo, ponieważ sklep marketplace zbierają produkty od wielu dostawców, wybór jest zwykle szerszy, a dostępność wyższa niż w sklepach internetowych. Po wpisaniu frazy, nazwy danego produktu np. „buty damskie” klient otrzyma wyniki, a po kliknięciu w konkretny zobaczy informacje o produkcie. To z tego widoku ma możliwość bezpośredniego przejścia do sklepu, na podstronę z wybranym produktem.

Sklep marketplace, żeby być rozpoznawalny i przyciągać użytkowników na swoją platformę, powinien prowadzi szeroko zakrojone działania marketingowe. Za wszystkie działania marketingowe i promocyjne oraz za utrzymanie platformy odpowiada operator platformy marketplace.


Dla kogo jest marketplace?

Marketplace jest to rozwiązanie dla firm, które chcą założyć biznes e-Commerce bez inwestowania w tworzenie własnych produktów. Sklep zatowarowany jest produktami od sprzedawców, którzy sprzedają je za pośrednictwem marketplacu, w zamian za prowizję od sprzedaży. Rola operatora jest zarządzanie platformą.

To również dobre rozwiązanie dla sklepów, które szukają sposobu na dywersyfikować przychodów. Taki sklep marketplace kontynuuje sprzedaż własnych produktów. Dodatkowo wyświetla produkty sprzedawców wraz z własnymi produktami.

Właściciel sklepu marketplace ustawia swoją marżę dla produktów w sklepie. Marżę na produkty można zmieniać w dowolnym momencie. Wysokość marży można zmieniać o dowolny procent lub daną kwotę w zł. Właściciel może nadal kontynuuj sprzedaż własnych produktów, dając dostęp innym sprzedawcom i zarabiając dodatkowo na prowizjach.

Marketplace to dobre rozwiązaniem dla dużych biznesów e-Commerce lub małych sklepów, które zaczynając zwykle nie posiadają możliwości i zasobów do prowadzenia niezależnego sklepu internetowego i chcą tą usługę zlecić na zewnątrz.


Czy marketplace jest darmowy?

Sklep marketplace działa na zasadzie pobierania opłat za możliwość wystawienia oferty lub sprzedaży. Możemy wyróżnić kilka modeli działania rozliczania sklepu typu marketplace.

Abonament – sklep typu marketplace może pobierać środki za sprzedaż w zależności od wybranego abonamentu. Taki model może być zróżnicowany, na przykład korzystając z konta podstawowego płaci się za sprzedaż, ale można miesięcznie wystawić ograniczoną ilość produktów. Konto profesjonalne daje większe możliwości, ale występuje już wyższa opłata abonamentowa.

Prowizja – sklep marketplace może rozliczać się ze sprzedawcami w modelu prowizyjnym. Właściciel sklepu marketplace ustala prowizje od sprzedaży jako ustaloną kwotę lub wartość procentową. Wysokość prowizji może być ustalana indywidualnie lub uzależniona od rodzaju sprzedawcy, kategorii produktów itd. Stawka prowizji może być ustalona jako odrębna, podstawowa stawka dla całego sklepu marketplace.

Chcąc zacząć sprzedaż w sklepie marketplace można zastanawia się, czy faktycznie będzie to opłacalne. Jak pokazuje rosnące zainteresowanie tego typu platformami, możemy stwierdzić, że jest to rozwiązanie typu win-win.

Myśląc o sklepie marketplace należy liczyć się z dużą konkurencją ze strony innych sklepów. Dobry sklep marketplace przyciągnie firmy i marki, które szukają nowych kanałów sprzedaży. Dla części marek stanowi dodatkową opcję sprzedaży, obok własnego sklepu internetowego. Obecnie marki starają się docierać do klientów za pomocą wielu kanałów, co jest konieczne z uwagi na potrzeby konsumentów, którzy zainteresowani są dostępnością produktów i usług w różnych miejscach.


Zalety i wady sklepu marketplace

Ze względu na niskie koszty operacyjne i niski próg wejścia dla sprzedawców, rozwiązania typu marketplace stały się światowym trendem w e-commerce. Model biznesowy marketplace ma oczywiście zalet i wad, o których należy pamiętać szczególnie, jeżeli chcesz stworzyć sklepu opartego na tym rozwiązaniu.

To czy warto prowadzić działalność na marketplace jest kwestią indywidualną. Jak każde rozwiązanie e-commerce, również marketplace ma zalety i wady. Użytkownikami marketplace są zarówno właściciel platformy, sprzedający, jak i klienci indywidualni. Dlatego skupimy się na plusach i minusach rozwiązań marketplace nie tylko z perspektywy sprzedającego, ale również kupującego.

Korzyści i wady marketplace dla kupujących

Klienci chętnie korzystają ze sklepu Marketplace, ponieważ taki rozbudowany system, zróżnicowany pod względem produktów niezwykle ułatwia robienie zakupów przez internet.

Korzyści dla kupujących:

  • dostęp do szerokiego wyboru produktów, usług wielu marek
  • możliwość łatwego zapoznać się z ofertą produktów bez przeglądania wielu sklepów
  • dostęp do szerokiego asortymentu produktów np. dla wybranej branży
  • często niższe ceny niż w zwykłych sklepach internetowych
  • bezpieczeństwo w kwestiach płatności i weryfikacji sprzedawców przez platformę

Wady dla kupujących:

  • osobna przesyłka do każdego produktu kupionego od różnych sprzedających
  • brak bezpośredniego kontaktu ze sprzedawcą
Korzyści i wady marketplace dla sprzedających

Obecność na marketplace daje wiele korzyści sprzedającym, jednak są również słabe strony korzystania z takiej platformy.

Dywersyfikacja sprzedaży w wielu kanałach jest konieczne dla osiągania wyższych zysków. Marketplace doskonale wpisuje się w wykorzystywanie strategii omnichannel, która pozwala nie tylko sprzedawać więcej, ale i zatrzymuje klientów na dłużej.

Marketplace jest ogromną szansą dla sklepu internetowego, bowiem pozwala niemalże bez wysiłku dotrzeć do szerokiego grona konsumentów. Samodzielne budowanie szerokiego zasięgu byłoby nie tylko niezwykle czasochłonne, ale wymagałoby poświęcenia znacznych nakładów finansowych, na co mniejsze sklepy nie mogą sobie pozwolić.

Dostępność produktów w większej ilości miejsc nie jest jedyną zaletą korzystania z rozwiązań marketplace. Współpracując z marketplacem sprzedawca uzyskuje wiele innych korzyści.

Korzyści dla sprzedawców:

  • dodatkowy kanał sprzedaży dla firmy lub marki
  • korzyść z rozpoznawalności danego sklepu marketplace
  • możliwość sprzedaży produktów, usług, produktów cyfrowych, a nawet rezerwacji
  • niski koszt dostępu do platformy sprzedażowej
  • możliwość zarządzania własnymi produktami
  • dostęp do rozbudowanej, darmowa bazy klientów
  • kontrola zamówień i raportów wyników sprzedaży
  • łatwa obsługa i wsparcie w sprzedaży
  • budowa rozpoznawalność i świadomości własnej marki
  • zwiększenie pozycji widoczności produktu w wyszukiwaniach Google

Wady dla sprzedawców:

  • bardzo duża konkurencja
  • ograniczenia wynikające z zasad obowiązujących na platformie
  • opłaty za prowadzenie konta, prowizje od sprzedaży
  • zmiany w przepisach dotyczących transakcji i opłat
  • mniejsza zindywidualizowana komunikacja marki z konsumentem
Korzyści i wady marketplace dla właściciela

Jako sklep typu marketplace jesteś pośrednikiem i będziesz zarabiać mniej, ponieważ zamiast sprzedawać swoje produkty pobierasz

Korzyści dla właściciela:

  • skalowanie własnego biznesu, rozszerzenie oferty produktowej sklepu
  • dodatkowe źródło dochodu dzięki prowizjom
  • możliwość dołączania nowych dostawców do platformy
  • elastyczność ustalania stawek i prowizji dla dostawców

Jak zacząć sklep marketplace?

Z uwagi na to, że rynek e-commerce rozwija się błyskawicznie, producenci platform do obsługi marketplace oferują wiele rozwiązań opartych na systemach takich, jak chociażby WordPress + WooCommerce, PrestaShop czy Magento.

Przyjrzyjmy się, jak prawidłowo rozpocząć działalność marketplace. Założenie sklepu marketplace nie jest tak trudne, jak mogłoby się wydawać. Istnieje wiele platform e-commerce, które pozwalają łatwo założyć sklep marketplace – WordPress, PrestaShop.

Zalecamy korzystanie z platformy WordPress + WooCommerce ze względu na niskie koszty konfiguracji, możliwość korzystania z wielu bramek płatności oraz elastyczność w dostosowywaniu sklepu internetowego. WordPress z wtyczką WooCommerce to obecnie oprogramowanie nr 1 używane do budowy sklepów internetowych.

WooCommerce to również najpopularniejszy wybór do stworzenia sklepów marketplace, głównie dlatego, że działa na WordPress, popularnym kreatorze stron internetowych. Korzystanie z WooCommerce daje dostęp do tysięcy rozszerzeń WordPressa, integracji innych firm oraz profesjonalnych motywów sklepów.


Sklep marketplace na WordPress

Twój sklep internetowy WordPress z dostępem dla wielu dostawców . Możesz to osiągnąć dzięki integracji WordPress + WooComerce z rozwiązaniem typu marketplace. Kontynuuj sprzedaż własnych produktów, daj dostęp innym sprzedawcom i zarabiaj dodatkowo na prowizjach.

Dzięki połączeniu WordPress + WooCommerce możesz zmienić sklep internetowy w e-rynek z wieloma dostawcami, produktami i ustawieniami płatności. Zezwól wielu sprzedawcom na sprzedaż za pośrednictwem Twojego sklepu marketplace. W zamian weź prowizję od sprzedaży od tzw. Vendorów, aby pokryć koszty zarządzania sklepem wysiłki na budowaniu społeczności wokół platformy.

Czego potrzebujesz, aby rozpocząć marketplace z WordPress + WooCommerce? WooCommerce jest dostępny jako darmowa wtyczka do WordPress. Aby założyć sklep marketplace, potrzebujesz przede wszystkim domeny i hostingu. Aby uzyskać szczegółowe informacje, zobacz nasz przewodnik na temat – Sklep WordPress krok po kroku lub załóż sklep WordPress z nami.

Aby rozpocząć korzystanie z WordPress i WooCommerce, potrzebujesz następujących elementów:

  • Nazwa domeny – adres internetowy Twojego sklepu
  • Konto hostingowe – miejsce przechowywania plików sklepu
  • Certyfikat SSL – potrzebny do szyfrowania płatności online
  • Instalacja WordPress – platforma CMS do edycji sklepu
  • Konfiguracja WooCoommerce – wtyczka e-commerce obsługująca sklep
  • Wdrożenie marketplace

WordPress umożliwia automatyczną aktualizację produktów. Gdy nowe produkty pojawią się w hurtowni lub u producenta, dodadzą się one automatycznie przy najbliższej synchronizacji lub możesz je dodać jednym przyciskiem.

Sklep marketplace WordPress


Podsumowanie

Marketplace to sprawdzony sposób na zarabianie pieniędzy w Internecie. Biorąc to pod uwagę, możesz użyć rozwiązanie typu marketplace, aby zarobić dodatkowe pieniądze lub zbudować duży dochodowy biznes e-commerce. Założenie sklepu marketplace WordPress nie jest trudne z platformą WordPress. Więcej informacji na ten temat sklepu na WordPressie, który jest idealną platformą dla sklepu Marketplace, można znaleźć w naszym szczegółowym przewodniku – Sklep WordPress krok po kroku.

Sklep Marketplace WordPress

WordPress i WooCommerce to potężne narzędzie do zarządzania sklepami typu Marketplace. Zaprojektujemy tak sklep Marketplace, aby proces zarządzania sklepem był łatwy i bezproblemowy.

Print Friendly, PDF & Email
Agencja interaktywna:
Projektujemy strony internetowe WordPress, sklepy internetowe WooCommerce, pozycjonujemy w Google, dbamy o media społecznościowe. Tworzymy kompleksowe kreacje, projekty graficzne i identyfikacje wizualne. Zadzwoń 730 170 330, wyślij brief, albo napisz do nas, aby otrzymać informację cenową.