Chcesz przenieść biznes do internetu? Wyceń: Strona www | e-Sklep | e-Learning | System dla Restauracji | napisz: studio@thenewlook.pl

Content marketing co to jest?

Content marketing co to jest

Content is a king, czyli co to jest content marketing i jak bardzo istotny jest marketing treści?

W świecie marketingu, wysokiej jakości treści od zawsze były cenne i ważne. Content marketing od lat zyskuje na popularności i jest obecnie najważniejszym elementem działań marketingowych. Dobre treści pomagają w pozycjonowaniu SEO, przekonują klientów do marek, które jeszcze niedawno nie istniały w świadomości klientów, ale przede wszystkim zwiększają sprzedaż produktów i usług.

Pozycjonowanie i tworzenie treści w internecie jest niezwykle ważnym, ciągłym procesem, który wpływa na wyświetlanie się strony na pierwszej stronie wyników wyszukiwania w Google. Tworzenie treści skutkuje to dużą ilością bezpłatnego, organicznego ruchu na Twojej stronie firmowej. Nowoczesna firma lub marka, która chce kreować swój wizerunek i budować relacje z klientami poprzez wartościowe treści, musi korzystać z content marketingu.

Dlaczego treści i content marketing są tak ważne?

Treści, dobry kontent rządzi dzisiejszym światem internetowym, stronami internetowymi, mediami społecznościowymi. Dlatego content marketing jest tak ważny we współczesnym marketingu. Content marketing skupia się bardziej na klientach niż na “sobie”. Przyciąga ludzi, a nie przeszkadza im, jak robi to tradycyjny marketing.

Powodem, dlaczego treści pojawiają się na pierwszym miejscu, jest zdemokratyzowanie mediów. Żyjemy w świecie, w którym każdy może się zaangażować w tworzenie treści, nawet jeśli nie odniesienie sukcesu. Każdy użytkownik internetu, który ma smartfona, możesz pisać bloga, nagrywać podcast lub nagrać wideo.

Istnieją oczywiście wiele strategicznych powodów, dla których treści są najważniejsza. Content amrketing to jeden z najważniejszych elementów marketingu, który dobrze wykorzystany może przynieść wiele korzyści. Zanim jednak zaczniesz tworzyć treści, trzeba wiedzieć czym w ogóle jest content marketing. Przyjrzyjmy się bliżej czym jest content marketing i dlaczego jest tak ważny?

co to jest content marketing


Content marketing co to jest i dlaczego jest tak ważny?

  1. Co to jest content marketing – definicje
  2. Content is king
  3. Dlaczego content marketing jest tak ważny?
  4. Strategie content marketingu
  5. Content marketing i SEO
  6. Jak tworzyć content marketing
  7. Korzyści z content marketingu
  8. Podsumowanie

Co to jest content marketing?

Content marketing (marketing treści) to strategia marketingowa polegająca na regularnym tworzeniu oraz dystrybucji wartościowych i przydatnych treści, które pozwolą pozyskać i utrzymać odpowiednio sprecyzowaną grupę odbiorców. Takie działania mają na celu przynieść wymierne korzyściami firmie lub osobie, która je stosuje, tak aby nakłonić użytkowników do działania w internecie przynoszącego zysk np. zakupu produktów lub usług. Marketing treści, w odróżnieniu od tradycyjnych form marketingu, opierających się na jednostronnym przekazie reklamowym, bazuje na budowaniu długotrwałych relacji z odbiorcą.

Content marketing najczęściej przybiera formę treści publikowanych w internecie takich jak artykuły blogowe, webinaria, wideo, podcasty, infografiki, poradniki, raporty, których podstawowym zadaniem jest dostarczenie użytkownikom wiarygodnych wiadomości, odpowiedzi na pytania, informacji związanych z daną branżą, dzięki czemu obie strony, zarówno firma, jak i potencjalny klient, odnoszą korzyści.

Pamiętaj, content marketing nie polega na tworzeniu jakichkolwiek treści. Treści muszą być wartościowe, czyli wnosić nową jakość dla odbiorcy.

Content marketing jest to bardzo pojemne zagadnienie. W szerszym rozumieniu content marketing obejmuje również treści tworzone poza internetem: w prasie branżowej, gazetkach, folderach, ulotkach, katalogach, poradnikach drukowanych i książkach.

Do zrozumienia content marketingu musimy przyjrzeć się również szerzej zagadnieniom marketingu.

Marketing internetowy jest to forma marketingu, używająca jako medium internetu, strony www i mediów społecznościowych. Służy przekazywania informacji marketingowej i pozyskania klientów. Przykłady marketingu internetowego to przede wszystkim różne formy reklamy, baner, reklamy w mediach społecznościowych, e-mail marketing i inne.

Marketing w wyszukiwarkach internetowych (Search Engine Marketing, SEM), czyli ogół działań promocyjnych, które mają na celu uzyskanie jak najlepszych pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania, na wybrane słowa, frazy kluczowe wpisywane przez użytkowników w zapytaniu do wyszukiwarki. Mówiąc o wynikach wyszukiwania mamy na myśli zarówno wyszukiwania organiczne SEO, jak i płatne PPC. SEM to działania promocyjne w internecie jak kampanie linków sponsorowanych, pozycjonowanie i optymalizacja stron internetowych.

Marketing w wyszukiwarkach można opisać jako równanie SEM = SEO + PPC

SEO (Search Engine Optimization), czyli optymalizacja stron internetowych pod kątem silnika wyszukiwarek. SEO to proces zorientowany na poprawę widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania. SEO skupia się na pozycjonowaniu organicznym, czyli pozycjonowaniu nie płatnych, w odróżnieniu od pozycjonowania płatnego.

Samo SEO nie jest równoznaczne z pozycjonowaniem, jednakże w Polsce SEO i pozycjonowanie używane są wymiennie do pozycjonowania organicznego, lub występują jako zbitka słów „pozycjonowanie SEO”.

SEO jest procesem długofalowym, a pierwsze efekty optymalizacji strony będą widoczne po kilku tygodniach, czy miesiącach. Pozycjonowanie SEO charakteryzuje się brakiem jasnych standardów ze strony Google, co powoduje duże niejasności w temacie dozwolonych i skutecznych praktyk.

Co to jest SEO – poradnik

PPC (Pay Per Click), czyli w tłumaczeniu płać za kliknięcie. PPC to model opłat za płatną reklamę w wyszukiwarkach, czyli tzw. wyniki płatne. Wyniki płatne wyróżnione są najczęściej napisem „Reklama” i występują obok wyników organicznych.

PPC to jednorazowa akcja, która nadaje się do działań promocyjnych. Jest to narzędzie bardzo elastyczne dzięki możliwości szybkiego uruchomienia kampanii, tworzenia fraz kluczowych oraz wysokości tzw. bid (maksymalna cena za kliknięcie). Klient nie ponosi żadnego kosztu za wyświetlenie reklamy i płaci jedynie za kliknięcie w link reklamy.


Content is king

Sformułowanie „content is king” jest jednym z najpopularniejszych w świecie marketingu. To zdanie stało się również podstawowym mottem wielu osób w społeczności SEO.

Wyrażenie „content is king” („treść jest królem”) pochodzi z eseju założyciela Microsoftu, Billa Gatesa, napisanego w 1996 roku. W artykule opisuje przyszłość Internetu jako rynku treści. Gates argumentuje to, że tam, gdzie są treść, tam będą pieniądze. Przewidział również, że na treściach większość pieniędzy będzie zarobiona w internecie.

Za zwrotem „content is king” kryje się przekonanie, że treści, a w szczególności teksty, mają kluczowe znaczenie dla sukcesu strony internetowej. Sukces każdej stron internetowych zależy od wysokiej jakości treści. Strona internetowa musi oferować treści spełniające wymagania użytkowników i powinna być zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek, takich jak Google i Bing.


Content marketing to nie tylko treści pisane

Profesjonalny content marketing to nie tylko treści pisane. Warto o tym pamiętać, ponieważ wszystkie formy treści umieszcznych w internecie oddziałują na nasz sukces marketingu treści. Do content marketingu zaliczyć: infografiki, audiobooki, wideo, podcasty, zdjęcia, prezentacje multimedialne, webinarium.

Przykładów różnego rodzaju marketingu treści jest oczywiście bardzo dużo. Ważne, aby dobrać odpowiednią formę treści do rodzaju prowadzonej przez Ciebie działalności. Dzięki temu przekaz będzie bardziej naturalny i będzie odzwierciedlał treści, pasuje do wizerunku Twojej działalności.


Dlaczego content marketing jest tak ważny?

Tradycyjne działania marketingowe nie przynoszą obecnie oczekiwanych efektów. Content marketing to strategia marketingowa skupiona na zainteresowaniach odwiedzających, zawierająca wysokiej jakości treści zamiast reklam. Wynikało to z faktu, że użytkownicy nie zwracają już uwagi na codzienny atak przekazów reklamowych na stronach. W reklamie internetowej jest to znane jako ślepota na banery. Inną barierą jest rozwój mechanizmów do blokowania reklam w internecie tzw. Adblock.

Z tych powodów marketing treści zyskał w ostatnich latach większą popularność. Dlatego też firmy starają się tworzyć treści, które dostarczają wartościowych informacji odwiedzającym. Tym samym opinia użytkowników, którzy są adresatem tych treści, pozytywnie wpływa na postrzeganie firmy. Dobry content marketing to jeden z najważniejszych elementów marketingu, który dobrze wykorzystany może przynieść wiele korzyści.

Dobry marketing treści to nic innego, jak dotarcie do odbiorców za pomocą treści, które ich zainteresują i będą dla nich wartościowe. Jako strategia marketingowa, ma to też oczywiście za zadanie pozyskać potencjalnych klientów. Dlatego treści, które będziesz tworzyć powinny odnosić się do usług, produktów lub samego wizerunku Twojej marki.


Strategie Content marketingu

Zanim zajmiesz się content marketingiem i zaczniesz tworzyć wartościowe treści, warto poznać strategie content marketingu. Twórcy marketingu treści przyjmują różne strategie content marketingu:

  • pozycjonowanie się jako ekspert
  • poprawa świadomość marki
  • poprawa widoczności w wyszukiwaniach i pozycji w rankingu wyszukiwarek
  • pozyskiwanie ruchu i zatrzymanie klientów
  • generowanie linki zwrotne
  • pozyskiwanie nowych leadów sprzedażowych

Lead sprzedażowy (sales leads) to konsument lub firma, która jest potencjalnie zainteresowana danym produktem bądź usługą.

Podstawą strategii content marketingu są odpowiednie, wysokiej jakości treści. Dobra treść powinna spełniać szereg kryteriów:

  • wyjątkowa, zabawna i pouczająca
  • kieruje przekaz do określonych grup
  • przyjazna dla czytelnika, dobrze zorganizowana i wolna od błędów
  • zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek

Aby odnieść sukces w marketingu treści, oprócz treści wysokiej jakości, pomocne jest podejście strategiczne. Strategię tworzenia treści można podzielić na następujące etapy:

  • audyt treści
  • wyznaczanie celów, planowanie / plany contentowe
  • tworzenie treści
  • publikowanie i udostępnianie

Tworzenie treści w różnych formatach, a następnie ich dystrybucja przy wykorzystaniu odpowiednich kanałów jest postawą marketingu treści.


Content marketing i SEO

Content marketing jest bardzo często używany w połączeniu z pozycjonowaniem SEO. Oznacza to, że unikalne, wysokiej jakości, interesujące i trafne treści w znacznym stopniu przyczyniają się do sukcesu firm lub marki w internecie. Dlatego też firmy powinny przede wszystkim zadbać dobre treściach, zanim podejmą dalsze kroki w strategii optymalizacji SEO pod kątem wyszukiwarek. W content marketingu jakość oferowanych treści będzie decydować o stopniu Twojego sukcesu w pozycjonowaniu SEO.

Unikalna, wysokiej jakości i przede wszystkim aktualna treść ma zasadnicze znaczenie dla dobrego rankingu w wyszukiwarkach, takich jak Google. We wczesnych latach istnienia internetu strony www były w stanie osiągnąć wysoką pozycję w rankingu Google, po prostu dodając dużą ilość tekstów ze słowami kluczowymi.

Google udostępnia nowe aktualizacje algorytmu, które coraz wyżej oceniają jakość treści. Na ranking wpływa oczywiście wiele różnych czynników, jednak eksperci są zgodni, że zawartość strony internetowej jest jednym z najważniejszych kryteriów rankingu w wyszukiwarkach. Dlatego treść zgodnie z zasadą „content is king” w branży SEO jest taka ważna. Tylko w przypadku wysokiej jakości treści można zoptymalizować stronę i wpływać na ranking strony w wyszukaniach Google.


Jak tworzyć content marketing?

Głównym założeniem podczas tworzenia contentu jest pozyskanie nowych odbiorców, którzy są także potencjalnymi klientami. Dlatego pamiętaj, że treści są przeznaczone dla Twoich odbiorców, a nie dla Ciebie. Pisz językiem zrozumiałym i odpowiadaj na pytania, na które szukają odpowiedzi potencjalni czytelnicy. Pisząc treści pod SEO pisz je pod kątem ludzi, a nie robotów Googla.


Kultura treści

Żyjemy w epoce kultury informacji i treści. Obserwujemy wzrost kultury treści, ponieważ firmy i marki są wydawcami treści na masową skalę. Jest to zjawisko, którego nie można zlekceważyć. Każda firma lub marka w miarę rozpowszechniania się kanałów, platform komunikacji powinna znaleźć swoją niszę docierania z treściami do odbiorców. Ważnym aspektem komunikacji są pracownicy firmy, którzy mogą się stać głosem marki.

Nigdy w historii nie było większego zapotrzebowania na ciągłe tworzenie, udoskonalanie, dostosowywanie i ponowne redagowanie treści. Inteligentne, nowoczesne firmy i marki tworzą treści, rozpowszechniają je, tworzą trendy, a tym samym oszczędza pieniądze, ponieważ jest to najtańsza i najbardziej wartościowa forma docierania do klientów.


Media społecznościowe

Media społecznościowe to szczególny rodzaj content marketingu. Wszystkie media społecznościowe to w zasadzie same treści. Trudno sobie wyobrazić, czym byłyby Facebook, Twitter, LinkedIn i YouTube, gdyby nie miały treści tworzonych przez użytkowników. Media bez treści użytkowników byłyby to puste aplikacje, których nikt by nie odwiedzał, ponieważ nie ma takiej potrzeby.

Ze względu na szczególny aspekt mediów społecznościowych w tworzeniu informacji, docieraniu do odbiorców jest to szczególnie ważne miejsce przy tworzeniu strategii content marketingu. Media społecznościowych, takie jak Facebook, Twitter, Linkedin, YouTube to również ważny kanał rozsiewanie treści polegający na umieszczaniu treści na kanałach firmowych.


Tradycyjny marketing

Reklamy i tradycyjny marketing internetowy, takie jak banery, filmy i inne formaty, stają się mniej wydajne. Więcej osób niż kiedykolwiek używa programów do blokowania reklam. Aby poradzić sobie z takimi praktykami osoby zajmujące się marketingiem stoją przed wyzwaniem znalezienia nowych sposobów dotarcia do konsumentów w sposób, który będzie dla nich akceptowalny.

Odpowiedzią jest content marketing. Marketing treści dostarcza informacji, bawi, edukuje i oferuje użyteczną wiedzę. Marketing treści jest tam, gdzie użytkownicy szukają informacji i decydują, że chcą mieć do niej dostęp, odmiennie od tradycyjnego marketingu, gdzie reklama jest im narzucana.

Marketing tradycyjny bezpowrotnie stracił na znaczeniu, a przedew szystkim na skuteczności. Marketing i reklama ponadto jest coraz bardziej kosztowny, nawet jeśli staje się coraz mniej skuteczny.


Marketing w czasie rzeczywistym

Dawno minęły czasy, kiedy inicjatywy marketingowe były planowane z wyprzedzeniem. Content marketing to coraz częściej marketing w czasie rzeczywistym. Mobilność i szybkość przepływu treści jest dla nas oczywista i stała się głównym wyzwaniem dla wielu firm i marek.

Marketing w czasie rzeczywistym, czyli Real Time Marketing (RTM) daje wiele nowych możliwości. Założenie takich działań jest proste i polega na reakcji w nawiązaniu do bieżących wydarzeń w ciągu kilku minut od ich pojawienia w formie tweetowania, live streamingu itp. Tworząc treści typu real time, musisz prowadzić skuteczny monitoring internetu i dobrze go wykorzystać.

Taki marketingowy refleks jest istotny, ponieważ pokazuje zaangażowanie w stosunku do aktualnych wydarzeń, ale przede wszystkim dobrze pokierowany może w ciągu nawet jednego dnia przyczynić się zbudowania popularności firmy lub świadomoci marki.


Korzyści z content marketingu?

Tworzenie atrakcyjnych treści i prowadzenia działań contentowych to długoterminowa inwestycja. Korzyści z inwestycji w marketing treści jest naprawdę dużo są widoczne jeszcze na długo po zakończonej tworzenia nowych treści.

Kluczowych korzyści i zalety content marketingu:

Budowanie eksperckiego wizerunku

Dobry content to idealne narzędzie do podbudowania wizerunku lub stworzenia go od samego początku. Tworząc dobrej jakości treści, masz szansę na stworzenie wizerunku eksperta. Dzieląc się wiedzą z innymi, budujesz wizerunek i rozpoznawalność Twojej firmy lub marki. Publikowanie eksperckich treści: artykułów, filmów lub podcastów dodatkowo wpłynie też na poszerzenie zasięgu.

Zbudowany tak ekspercki wizerunek sprawi, że ludzie będą liczyć się z Twoją opinią. Jeżeli będą potrzebować informacji na jakiś temat, z dużym prawdopodobieństwem będą wracali na Twoją stronę. Będą chcieli oni wracać, ponieważ będą ufać Twojemu przekazowi.

Udostępniaj treści, które są pomocne, wiarygodne i nastawione na rozwiązywanie ich problemów użytkowników. Dzięki temu czytelnicy zapamiętają Twoją firmę i tak w naturalny sposób zbudujesz bazę lojalnych klientów.

Nawiązywanie relacji z klientami

Działania z zakresu content marketingu nie są widoczne od razu. Użytkownicy, którzy trafiają na stronę po raz pierwszy, raczej nie zdecydują się na zakup oferowanego produktu lub usługi od razu. Jest to stały proces polegający na stałym zwiększaniu zainteresowania użytkowników. Proces doprowadzenia klienta do finalizacji transakcji może potrwać nawet kilka tygodni lub miesięcy.

Tworzenie treści specjalisci od marketingu nazywają „wygrzewaniem leadów“ tzn. budowaniem takiej relacji, atmosfery, która pozwala klientom trwać przy marce i jej ufać. Klient pozyskuje wiedzę, czytając bloga firmowego, słuchając podcasty, oglądając wideo, śledząc kanały społecznościowe. Klient, a w zasadzie lead, czuje, że po drugiej stronie jest nie tylko osoba, która chce sprzedać produkt lub usługę, ale ekspert, z którym warto nawiązać relację, a potem coś kupić.

Wzrost widoczności w Google

Google od lat ma swego rodzaju monopol na informację w internecie. Brak widoczności w wyszukiwarce i innych usługach Google równa się z brakiem dostępu do milionów użytkowników tej platformy. Content matketing i treści odpowiednio zoptymalizowane pod wymogi SEO, przyczyniają się do wzrostu widoczności Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Im wyższa pozycja w Google, tym większa liczba potencjalnych odwiedzin. Wzrost w rankingu Google zwiększa prawdopodobieństwo sprzedaży bądź uzyskanie innej oczekiwanej konwersji na stronie internetowej lub w Twoim sklepie.

Generowanie ruchu

Głównym celem content marketingu jest przyciąganie uwagi Googla i zaangażowanie odbiorców. Odpowiednie treści wpływają na wzrost wyświetleń strony, wzrostu ruchu na niej, ale przede wszystkim sprawiają, że czytelnicy dłużej na niej pozostają. Zgranie tych czynników wpływa na ranking Google, wzrost ruchu, co z kolei może prowadzić do wzrostu sprzedaży oraz pozyskania nowych, stałych klientów, którzy będą powracać.

Content marketing można więc porównać do kuli śnieżnej. Tworząc i publikując zatem wartościowe treści, umożliwiasz odbiorcom znalezienie rzetelnych informacji. To z kolei przekłada się na zwiększenie ruchu na stronie, wzrost popularności strony co wpływa na ranking Google i wysokości strony w wynikach wyszukiwnia.

Angażowanie odbiorców

Content marketing ma na celu angażować odbiorców do komunikacji z Twoją firmą lub marką. Dlatego też publikowane treści powinny być interesujące i wpływające na odbiorcę. Interesujący, angażujący przekaz zachęci czytelników to do wyrażenia swojego zdania. Jeżeli chcesz zdobyć szczególną atencję odbiorców, warto wykorzystywać bardziej emocjonalny przekaz, która skłoni ich do interakcji.

Jeżeli używasz mediów społecznościowe do komunikacji, warto wykorzystać narzędzi jak instastory, transmisje na żywo na Youtube z komentarzami itd. Media społecznościowe to idealne miejsce do tworzenia angażujących treści. Dzięki dobrej komunikacji możesz w lepszy sposób dopasować swoją ofertę do potrzeb klientów. Tworząc takie relacje z odbiorcami dowiesz się, co należy zmienić w Twoich produktach, usługach, czego im brakuje, co jest dla nich zbędne lub nieciekawe.

Do tworzenia zaangażowania odbiorców idealnie się sprawdzić również wszelkiego rodzaju konkursy czy ankiety.

Niski koszt content marketingu

Na koniec warto podkreślić, że content marketing, w porównaniu do innych form marketingu, może być teoretycznie tańszy. Oczywiście tworzenie treści wymaga dużego nakładu pracy i odpowiednich umiejętności.

W odrózieniu od tradycyjnych formaty marketingu content marketing nie jest jednorazowym działaniem. Stworzone raz treści pozostają w internecie i potencjalnie zwiększają widoczność strony. Dobry content marketing buduje również zaangażowanie użytkowników oraz generuje więcej leadów niż tradycyjny marketing.

Jeżeli stworzony przez Ciebie content będzie użyteczny, będzie wpasywać się w brakującą niszę może zdobyć uznanie w rankingu Google. W idealnym przypadku będzie cytowany przez odbiorców i rozpowszechniany w innych kanałach.

Pamiętaj, tworzenie treści i działania związane z content marketingiem wymagają ciągłej pracy, aktualizacji treści i wymyślania nowych. Atrakcyjny content marketing, to jak dobry serial na Netfliksie, który składa się nie tylko z kilku odcinków, ale kilku sezonów!

Proces tworzenia treści powinien być planowany i realizowany długoterminowo. Tworząc przydatne dla użytkowników treści, inwestujesz w przyszłość firmy lub marki, umacniasz pozycję eksperta w branży, a tym samym zyskujesz nowych klientów.


Podsumowanie

Mam nadzieję, że w tym krótkim tekście przedstawiliśmy Tobie co to jest content marketing. Tworzenie wartościowych treści to nie moda, ale konieczność w dzisiejszym internetowym świecie, w którym ranking Google i pozycja na pierwszej stronie wyników wyszukiwarki decyduje o sukcesie w każdej branży.

Content ma wielką moc we współczesnym świecie, która może wpłynąć na Twój biznes pozytywnie, a jego słaba jakość wręcz przeciwnie. Szczególnie zachęcamy Cię do samodzielnego tworzenia wartościowego content marketingu. Jeżeli jednak szukasz pomocy eksperta zapoznaj się z naszymi usługami content marketingu. Chcesz stworzyć dobry content marketing w Twojej firmie lub poprawić obecny? Zaplanujemy, przygotujemy i opublikujemy wartościowe treści na Twojej stronie internetowej, w sklepie, mediach społecznościowych, które będą przyciągać uwagę klientów.

Content marketing

Potrzebujesz oryginalnego content marketingowa, który przyciągnie odbiorców, zatrzymać ich na stronie i przekonać do zakupu. Sprawdź nasze usługi tworzenia treści.

Agencja interaktywna:
Projektujemy strony internetowe WordPress, sklepy internetowe WooCommerce, pozycjonujemy w Google, dbamy o media społecznościowe. Tworzymy kompleksowe kreacje, projekty graficzne i identyfikacje wizualne. Zadzwoń 730 170 330, wyślij brief, albo napisz do nas, aby otrzymać informację cenową.
Kontakt przez messenger