Chcesz przenieść biznes do internetu? Wyceń: Strona www | e-Sklep | B2B |SEO/SEM | Administracja | napisz: studio@thenewlook.pl

Q-commerce co to jest?

Q-commerce co to jest

Żyjemy w erze szybkich zakupów. Dowodem na to jest popularność trendu Q-commerce, obecnie jednej z najprężniej rozwijających się gałęzi sprzedaży. Aplikacje mobilne, płatności przy użyciu BLIK-a, strony dostosowane do zakupów przy użyciu smartfonów to rozwiązania, które wdrażane są przez konkurencyjne marki. Dlatego im wcześniej wprowadzisz Q-commerce, tym większa szansa na poprawę konwersji Twojego biznesu.

Popularność zakupów online rośnie, a rynek e-Commerce rozwija się w niewyobrażalnym tempie. Ważnym elementem tej sprzedaży jest Q-commerce, który daje możliwość maksymalnego przyspieszenia dostawy produktów do konsumenta. W artykule sprawdzamy, na czym polega i jak rozwija się rynek q-commerce oraz jak mogą na nim skorzystać konsumenci i marki.

Pod pojęciem Q-commerce kryje się system szybkiej sprzedaży i dostawy produktu, który czasem jest nazywany „dostawą na żądanie”. W tym modelu sprzedaży dostawa produktów do klienta ma trwać maksymalnie godzinę, a w przypadku niektórych biznesów nawet do 10 minut od złożenia internetowego zamówienia.

Q-commerce to rozwiązanie, które najczęściej obejmuje asortyment punktów gastronomicznych i sklepów z produktami szybko zbywalnymi (FMCG) od żywności, po chemię i drobne produkty gospodarstwa domowego.

Klient, aby skorzystać z usług działających w modelu q-commerec, wystarczy, że użyje sklepu internetowego dostosowanego do modelu quick lub aplikacji mobilnej i dokona płatności online. Q-commerce jest to więc usługa, która łączy zalety e-commerce, szybką dostawę oraz przede wszystkim doświadczenie konsumenta, umożliwiające jeszcze większą wygodę kupującego.


Z tego krótkiego artykułu dowiesz się:

  • Jaka jest relacja między Q-commerce a e-Commerce
  • Jakie korzyści przyniesie Ci sprzedaż Q-Commerce
  • Na co zwrócić uwagę przy projektowaniu strony szybkich zakupów
  • Jak Q-commerce wpływa na ruch klientów i wzrost sprzedaży

Klienci chcą dokonać szybkich zakupów w internecie, w pierwszej kolejności sprawdzają, czy sklep umożliwia złożenie zamówienia przy użyciu smartfona. Nie powinno więc dziwić, że tak wiele znanych sklepów internetowych chce dostosować swoje rozwiązania do szybkich zakupów. Q-commerce daje poczucie, że sklep wdrażając nowoczesne rozwiązania technologiczne, jest prokonsumencki.

Dynamicznie zmieniający się świat e-Commerce, nowe narzędzia i możliwości wymagają ciągłego śledzenia trendów na tym rynku. Przygotowaliśmy dla was krótki przewodnik, który pozwoli Ci uporządkować wiedzę z zakresu szybkich zakupów, utrwali podstawowe pojęcia oraz przybliży przykłady popularnego trendu Q-commerce.


Co to jest Q-commerce krok po kroku

Szacowany czas czytania: 16 minut


Q-Commerce definicje

Q-commerce, określany również jako quick commerce, to rodzaj handlu elektronicznego, w którym nacisk kładzie się na szybkie dostawy, zazwyczaj w mniej niż godzinę. Q-commerce pierwotnie rozpoczął się od dostarczania żywności, która nadal stanowi największą część biznesu. Sprzedaż ta szybko rozszerzyła się na inne kategorie, w szczególności dostawy artykułów spożywczych, lekarstw, prezentów i odzieży itp.

Od początku 2020 r. ograniczenia nałożone w związku z pandemią COVID-19 dały znaczny impuls q-commerce, ponieważ umożliwiły detalistom kontynuowanie działalności dzięki szybkim dostawom do domu. Te przedłużające się ograniczenia związane z lockdownem spowodowały długoterminową zmianę zachowań konsumentów w kierunku szybkich dostaw i ustanowiły q-commerce jako trzecią generację handlu.

E-grocery to system, w którym klienci zamawiają produkty spożywcze online i odbierają je w sklepie. Produkty przygotowywane są przez pracowników sklepu lub specjalne firmy kurierskie, które dostarczą je do domu.

Dark store to sklepy lub punkty przeznaczone do obsługi zamówień internetowych. Taki model biznesowy oparty jest na niższych kosztach obsługi, lokalizacji w miejscach o dobrych warunkach komunikacyjnych z niższym czynszem – więcej

Next Day Delivery to model dostaw w kolejnym dniu od złożenia zamówienia

m-Commerce to wydzielony w sposób naturalny z e-Commerce obszar handlu elektronicznego, w którym istotną rolę odgrywają wszystkie urządzenia mobilne – „m” jak mobilny. Ten obszar handlu elektronicznego opiera się na dostępie do komercyjnych usług oferowanych w ramach e-commerce poprzez telefony komórkowe (smartfony) i inne urządzenia przenośne jak tablety czy smartwatche. Szybki rozwój m-Commerce jest przejawem dążenia firm z branży e-Commerce do dostępności oferty niezależnie od miejsca i czasu, dokonywania transakcji.

e-Commerce (electronic commerce), czyli handel elektroniczny lub e-handel definiujemy jako szereg działań wykonywanych w celu dokonania transakcji za pomocą elektronicznych środków jak strona internetowa, aplikacja. Są to transakcje online, czyli forma zakupów towarów i usług, których płatności i dostawa odbywa się poza fizyczną placówką sklepu.

Najbardziej powszechną formą e-Commerce są oczywiście sklepy internetowe, jednak e-Commerce to również takie formy biznesu jak internetowe aukcje, wymiana walut, bankowość elektroniczna, internetowe zakłady bukmacherskie, e-sklepy, ale też portale aukcyjne i inne formy handlu elektronicznego.

E-Commerce co to jest

E-Commerce co to jest?

Przeczytaj nasz poradnik na temat e-Commerce krok po kroku: charakterystyka rynku e-Commerce, dla kogo jest e-Commerce, jak odnieść sukces w e-Commerce...


Q-commerce a e-Commerce

Q-commerce to obecnie jedna z najprężniej rozwijających się gałęzi sprzedaży internetowej. Trend Q-commerce przybierał na sile i popularności. W raportach podsumowujących rozwój e-Commerce w Polsce widać duże znaczenie tego trendu, a liczba klientów używających szybkich zakupów będzie przybywać z roku na rok. Kolejne pokolenia żyją coraz szybciej i są coraz bardziej sprzężone ze swoimi małymi światami zamkniętymi w wielofunkcyjnym smartfonie.

Czym różni się Q-commerce od tradycyjnego biznesu e-Commerce?
Sprzedaż Q-commerce koncentruje się tylko na przedmiotach o wysokim popycie, zamiast prowadzić sprzedaż wszelkiego rodzaju produktów. Sklepy skupiające się na szybkiej sprzedaży umieszczają w swojej ofercie tylko najbardziej poszukiwane produkty. Należą do nich przede wszystkim ważne artykuły spożywcze, dobra szybko zbywalne (FMCG) i inne produkty codziennej potrzeby, które klienci zamawiają szczególnie często, a nawet codziennie. Strategia szybkich zakupów zmniejsza koszty magazynowania i przechowywania. Umożliwia firmie sprzedającej w tym systemie wynajmowanie bardziej kompaktowych powierzchni magazynowych w miastach zamiast znacznie większych magazynów poza miastem.

E-commerce w modelu quick commerce

Q-commerce to nie tylko bardzo popularny trend w e-Commerce, ale przyszłość sklepów internetowych. Dodatkowo daje Ci on możliwość kreowania wizerunku Twojej marki.

Wiele sklepów spożywczych, restauracji, chcąc ułatwić swoim klientom dokonywanie zakupów, zleca wykonanie projektu uproszczonego sklepu internetowego, który spełnia zasady szybkich zakupów, czyli jego ścieżka zakupowa składa się z kilku etapów krokach, począwszy od wyboru produktu, przez złożenie zamówienia, wyborze przesyłki, a skończywszy na szybkiej zapłacie przy użyciu smartfona.

Ogromna konkurencja na rynku wymaga również testowania i wdrażania nowych rozwiązań szybkiej dostawy, które poprawią komfort klienta internetowego. Dlatego tak często są wybierane nowoczesne systemy prowadzenia zaawansowanej logistyki od rozwiązań dark store, mikro-magazyny.


Jak działa Q-Commerce?

Sposób działania sklepu Q-commerce różni się od tradycyjnego sklepu internetowego. Sklep z szybką dostawą koncentruje się tylko najbardziej poszukiwane produktach o wysokim popycie. Ta strategia zmniejsza koszty magazynowania i wymusza zastosowanie zaawansowanej logistyki.

jak działa q-commerce
Darke store

Dark store (ciemne sklepy) to sklepy lub punkty przeznaczone do obsługi zamówień internetowych. Taki model biznesowy oparty jest na niższych kosztach obsługi, lokalizacji w miejscach o dobrych warunkach komunikacyjnych z niższym czynszem.

Mikro-magazyny

Sklepy Q-commerce stosują rozwiązania logistyczne tzw. mikro-magazynów, w których umieszczane są w popularnych dzielnicach miast o dużej obecności konsumentów internetowych. Magazyny są wynajmowane, dzierżawią przez dany sklep lub sklep inwestuje w mikro-magazyny.

Sklepy w chmurze

Sklepy w chmurze są centrami zlokalizowanymi w centrum miasta, dzięki czemu partnerzy lub pracownicy sklepu mogą łatwo odebrać produkty i dostarczyć je w ciągu kilku minut do klienta. Taka strategia logistyczna pozwala sklepom Q-commerce zaoszczędzić czas i pieniądze wydawane na realizację dostaw z magazynów na obrzeżach miast.


Korzyści z Q-commerce

Możliwość dokonywania szybkich zakupów daje szereg korzyści zarówno Tobie jako sprzedawcy, jak i Twojemu klientowi. Wdrażając to rozwiązanie pokazujesz, że adaptujesz się do zmieniających się warunków panujących w biznesie i zwiększasz swoją konkurencyjność wobec innych marek. Wreszcie Q-commerce to przejaw myślenia strategicznego o odbiorcach zwanych pokoleniem millenialsów i generacją Z, dla których szybkie zakupy to konieczność, a smartfon to urządzenie, bez którego nie mogliby się obejść w życiu prywatnym, a co dopiero, gdy chcą coś zamówić z ulubionego sklepu.

Wielu użytkowników internetu, którzy większość swojego życia przeżyli w XXI wieku, tradycyjne robienie zakupów kojarzy się z czekaniem w długich kolejkach. Q-commerce to wyjście naprzeciw ich dążeniom do szybkiego załatwiania spraw w życiu prywatnym i zawodowym. Dzięki przystosowaniu Twojego sklepu do szybkich zakupów możesz zyskać realną korzyść w postaci większej liczby zamówień.

Model Q-commerce zapewniając następujące korzyści:

  • Szybszy czas dostawy
    głównym celem Q-commerce jest zapewnienie szybszej dostawy, dzięki czemu kupowanie za pośrednictwem tej platformy jest wygodnym i oszczędzającym czas procesem.
  • Wygoda zakupów
    wygoda robić zakupy na smartfonie w dowolnym miejscu i czasie
  • Dostawa na czas
    wybór możliwość dostarczenia zamówienia w dogodnym dla klienta momencie
  • Śledzenie zamówień
    możliwość śledzenie dostawę zamówienia w czasie rzeczywistym
  • Niskie ceny
    duże marki q-commerce dzięki efektowi skali i hurtowych ilości produktów mogą zmniejszać koszty produktów lub oferować ciekawe rabaty
  • One stop shop
    aplikacje dużych marek q-commerce mogą zamawiać klientom wiele produktów od różnych dostawców
  • Niezawodność usługi
    klienci Q-commerce mogą liczyć na pewność dostawy i jakość usługi

Czemu Q-commerce jest ważny

Q-commerce to rozwiązanie, które ma bardzo duży potencjał. Jest rozwiązanie szczególnie doceniane przez mieszkańców dużych miast, którzy prowadzą intensywny tryb życia i brakuje im czasu na tradycyjne zakupy. Z drugiej strony jest to paradokoksalnie rozwiązanie, które sprawdza się również w przypadku seniorów.

Dużą barierą Q-commerce jest często wyższa cena za dowóz. Wprawdzie sklepy w systemie szybkich zakupów zapewniają niskie marże na sprzedawane produkty, jednak optymalizacja szybkiej dostaw w takim wariancie jest trudniejsza niż w klasycznym modelu dostawy na drugi dzień (next day delivery).

Q-commerce ma spory potencjał dla konsumentów, ale wiąże się z większym kosztem zakupów. Klient musi bowiem zapłacić za szybką dostawę.

Koszt szybkiej dostawy powoduje, że Q-commerce jest to rozwiązanie, która jeszcze długo będzie traktowane jako usługa premium. Z drugiej strony tradycyjne zakupy wymagają poświęcenia naszego cennego czasu, a sam dojazd do dużego marketu przekłada się na zużycie benzyny w samochodzie. Korzystanie z szybkich dostaw jest zatem opłacalne dla osób aktywnych, którym brakuje im czasu na tradycyjne zakupy.

Q-commerce to system sprzedaży internetowej, który warto wdrożyć jeśli zależy Ci na tym, aby Twój sklep:

  • Odpowiadał na większe oczekiwania klientów, którzy często robiących zakupy przez internet.
  • Nadążał za trendami w e-Commerce.
  • Miał większą konwersję i zwiększył sprzedaż.
  • Miał większy ruch na witrynie i był wyżej w wynikach wyszukiwania Google’a.
  • Dotarł do nowej grupy odbiorców.
  • Był uważany za nowoczesny, przyjazny i łatwy obsłudze.
  • Generował więcej leadów, czyli kontaktów do klientów o potencjale zakupowym.
  • Miał więcej wypełnionych koszyków.
  • Miał więcej zakończonych transakcji płatniczych.
  • Poprawił skuteczność działań marketingowych.
  • Odbudował wizerunek marki i stał się bardziej popularny.

Sklep Q-commerce dobre praktyki

Dobrze zaprojektowana sklep Q-commerce do sprzedaży musi spełniać wymagania UX. Użytkowana przez klientów nie może sprawiać żadnych trudności technicznych. Wręcz przeciwnie. Poruszanie się po stronie wykorzystujące rozwiązanie m-commerce powinno być łatwe, intuicyjne i przyjemne dla każdego. Dlatego chcąc wykorzystać Q-commerce radzimy:

Menu mobilne
Dopracuj projekt menu i jego wdrożenie. Jego wielkość, liczba guzików, kategorii głównych i podstrona z informacjami o płatnościach i co wyróżnia sklep z danej branży to elementy, które powinny się w nim znaleźć. Obsługa menu powinna być tak prosta, żeby klient miał poczucie, że tylko kilka kroków dzieli go od zrobienia wymarzonych zakupów.

Ścieżka zakupowa
Stwórz łatwą w obsłudze ścieżkę zakupową z możliwością wyboru różnych bramek płatności oraz wciąż wzrastających na popularności, płatności odroczonych. Im krótsza ścieżka zakupowa, tym większe prawdopodobieństwo, że klient przejdzie ją i dokona zapłaty. Pamiętaj, by umożliwić płatność BLIK-iem.

Projekt mobilny
Zaprojektuj każdy element tak, aby był spójny z wizją sklepu i pełnił określoną funkcję. Przyciski powinny być dostępne dla każdego bez względu na jego stopień zaawansowania technologicznego. Użytkownik powinien móc łatwo zrozumieć, jak działa sklep i dostosować się jego systemu.

Zorganizuj przestrzeń sklepu internetowego Q-commerce tak, aby informacje były czytelne, odpowiadały wyświetlanym obrazom i zdjęciom produktów. Zadbaj o równowagę w wypełnieniu dostępnej przestrzeni. To ona wprowadza poczucie porządku i estetyki.


Q-commerce dla restauracji

Coraz więcej marek chcąc zwiększyć sprzedaż i dostosować się do oczekiwań klientów, dla których w robieniu zakupów ważna jest oszczędność czasu i wygoda, oferuje aplikacje mobilne, przez które można złożyć zamówienie. Przykładem są popularne aplikacje do składania zamówienia na dania z restauracji, z dowozem do klienta. Pyszne.pl, Glovo, Uber Eats. Każda restauracja, która współpracuje z tymi markami, robi to w celu zwiększenia liczby zamówień i poszerzenia kanałów sprzedaży.

Istnieją też rozwiązania, które skutecznie zastępują te aplikacje restauracyjne. To system zamówień online dla restauracji WordPress. Strona restauracji z systemem rezerwacji oparta o WordPress to narzędzie przeznaczone dla małych i średnich, a nawet dużych sieci restauracji i fastfoodów. System zarządzania treścią WordPress zagwarantuje prostą i wygodną edycję. 

Jeśli chcesz zastosować takie rozwiązanie dla Twojej restauracji, kawiarni, fastfoodu, poznaj nasze autorskie rozwiązanie i dowiedzieć się więcej o aplikacji Restauracja WordPress do przyjmowania zamówień.

system zamówień dla restauracji

System zamówień dla restauracji

Chcesz mieć własną aplikację restauracyjną do przyjmowania zamówień? Zobacz naszą integrację Restauracji WordPress


Trendy w e-Commerce

Q-commerce to nie jedyny trend szybko rozwijającego się rynku handlu w internecie. E-commerce, wcześniej uważany za alternatywę dla sklepów stacjonarnych, z powodu rozwoju technologii i pandemii, szybko stał się wiodącym kanałem sprzedaży i wymiany towarów. Nowe technologie, nowe trendy e-Commerce i korona wirusowa rewolucja spowodowały wzrost znaczenia sprzedaży internetowej na całym świecie.

Jesteśmy świadkami zawrotnego przyspieszenia i rozwoju branży e-Commerce. Potwierdzeniem tego jest pojawienie się wielu nowych trendów sprzedaży internetowej dostosowanej do zmieniających się oczekiwań klientów i sytuacji pandemicznej, która wpłynęła na gospodarkę światową. E-Commerce charakteryzuje się nowymi trendami i rozwiązaniami, które pozwolą sprzedawać produkty szybciej i wydajniej oraz zapewnić możliwie jak najlepsze doświadczenie zakupowe klientom.

Wydaje się, że obecnie ważnym i ciągle ewoluującym trendem w e-Commerce jest internetowa sprzedaż artykułów spożywczych (e-grocery). Firmy sprzedające takie produkty, w błyskawicznym tempie dostosowują się do obecnej sytuacji, oferując pełen wachlarz dostawy. Ciągle pogłębia się też nurt sprzedaży „eco-friendly”. Popularność tego trendu wynika z potrzeby konsumpcyjnej łączącej w sobie poszanowanie dla środowiska i niemarnowania produktów. W związku z tym wzrasta sprzedaż przedmiotów „z drugiej ręki” i odzieży używanej. Coraz częściej sklepy internetowe oferują też sprzedaż bezpośrednią w social mediach.

Właściciele prowadzący sklep internetowy, aby nadążyć za najnowszymi trendami takimi jak np. omnichannel, mobile commerce czy social commerce, powinni wdrażać odpowiednie rozwiązania cyfrowe oraz stawiać na technologie, które poprawią Customer Experience, ponieważ najważniejsze jest doświadczenie zakupowe niezależnie od grupy docelowej klientów.

Nadchodzący lata przyniosą na pewno jeszcze wiele zmian. Przeniesienie się sporej części handlu do internetu, powoduje wykorzystywanie możliwości rzeczywistości rozszerzonej (AR) oraz sztucznej inteligencji. Te rozwiązania pozwalają uzyskiwać pożądanych przez konsumenta wrażenia w procesie zakupu.

Trend rozwoju e-Commerce nie pozostał bez wpływu na inne sektory gospodarki. Przyczyniając się do szybkiego rozwoju nowoczesnej logistyki, w tym rynku magazynowego i fulfillmentu (przekazanie obsługi zamówień zewnętrznemu operatorowi).

trendy e-Commerce

Trendy e-Commerce

Prowadzisz sklep internetowy i chcesz odnieść komercyjny sukces w e-Commerce, poznaj przegląd trendów wyznaczających kierunki w e-handlu...


Podsumowanie

Mamy nadzieję, że udało nam się przekonać Cię do tego, że Q-commerce to skuteczna metoda na pozyskiwanie nowych klientów. W tę stronę zmierza branża e-Commerce i nie ma sensu odwracać się od panujących trendów, bez względu na to, czy masz niszowy sklep, czy jesteś właścicielem znanej i konkurencyjne marki. Jeśli chcesz rozwijać swoją platformę sklepową, ta zmiana jest nieunikniona. Szybkie zakupy stały się już standardem w e-Commerce oraz w innych branżach, dla których internet jest naturalnym środowiskiem.

Jeśli więc chcesz dostosować Twój sklep internetowy do rozwiązań modelu szybkiej sprzedaży, tak aby zwiększyć swoje szanse sprzedaży, zaprezentować się jeszcze bardziej atrakcyjnie w oczach potencjalnych klientów i otworzyć a nowe kanały marketingowe, rozważ wdrożenie Q-commerce do twojego biznesu. Chcesz zlecić dopasowanie strony do modelu quick? Możesz zgłosić się do nas. Wystarczy wysłać maila pod adres: studio@thenewlook.pl z wypełnionym briefem, dotyczącym twoich preferencji i zakresu działania lub zadzwoń do nas: 730 170 330


Czytaj również:

sklep wordpress

Agencja E-Commerce

Chcesz zacząć działania w e-Commerce? Jesteśmy specjalistami nowych mediów i e-Commerce. Tworzymy sklepy internetowe, optymalizujemy konwersję, tworzymy spójną strategię sprzedażową. Generujmy efekty w e-Commerce!

5/5 - (7 votes)
Agencja interaktywna:
Projektujemy strony internetowe WordPress, sklepy internetowe WooCommerce, pozycjonujemy w Google, dbamy o media społecznościowe. Tworzymy kompleksowe kreacje, projekty graficzne i identyfikacje wizualne. Zadzwoń 730 170 330, wyślij brief, albo napisz do nas, aby otrzymać informację cenową.
Kontakt przez messenger