Chcesz przenieść biznes do internetu? Wyceń projekt: Strona www | e-Sklep | napisz do nas: studio@thenewlook.pl

Platforma B2B – co to jest?

Platforma B2B pomaga obsługiwać wszelkie relacje z partnerami biznesowymi. Obecnie w wielu firmach taki system stanowi nieodzowne narzędzie codziennej pracy.

Systemy B2B to zaawansowane systemy sprzedażowe, obsługujące cały proces sprzedaży. Platforma B2B pozwala na optymalizację procesów i automatyzację powtarzalnych czynności usprawniając działania sprzedażowe. Co więcej, eliminuje możliwość popełnienia błędów, które pojawiają się przy ręcznej obsłudze zamówień.

Zastanawiasz się nad wdrożeniem platformy B2B w Twojej firmie? Chcesz się dowiedzieć, na co zwrócić uwagę, lub jaką platformę wybrać? W tym tekście przeprowadzimy Cię przez szczegółowy przewodnik na temat systemu B2B. Podzielimy się również wskazówkami, jak rozwijać działalność na platformie B2B. Cały artykuł podzieliliśmy na sekcje, po których możesz się poruszać, korzystając z nawigacji poniżej.

Platforma B2B krok po kroku

  1. Platforma B2B i B2C
  2. Co to jest B2B?
  3. Platforma B2B
  4. Specyfika B2B
  5. Platforma B2C
  6. Podsumowanie

Platforma B2B, a B2C

Sklepy internetowe można również podzielić na dwa modele B2B i B2C. Oba systemy różni rodzaj świadczonych usług, skala prowadzonego biznesu, oraz cel przeznaczenia usług sklepu.

Systemy różnią się również z punktu widzenia prowadzenia sklepu: procesu zakupowego, rodzaj płatności, infrastruktury oraz sposobu prowadzenia działalności w ramach e-commerce, które omówimy w dalszej części.


Co to jest B2B – definicja

B2B, czyli business to business, jest to skrót pochodzący z języka angielskiego oznaczający transakcje pomiędzy dwoma lub większą ilością firm. B2B określenie zespół relacji występujących pomiędzy firmami, w odróżnieniu od relacji pomiędzy przedsiębiorstwami i klientami indywidualnymi, określanymi jako B2C – Business to customer.

Business to business to model, którym obie strony są firmami. Model B2B obejmuje powiązania łączące przedsiębiorstwa i ich partnerów biznesowych. Główną rolę pełnią platformy B2B, które usprawniają transakcje zachodzące pomiędzy firmami a ich dostawcami bądź producentami lub dystrybutorami. Cały proces powstałej relacji biznesowej zachodzi dzięki systemom B2B.

Operatorem sklepu B2B są zazwyczaj producenci, hurtownicy lub dystrybutorzy. Współpraca między firmami w ramach systemu B2B ma przeważnie charakter cykliczny.

B2B zwykle wymaga bardziej złożonych rozwiązań niż sklep internetowy. System B2B musi być zdolny do przyjmowania zleceń w różnych formach takich jak: e-mail, dokumenty lub zamówienia elektroniczne. Taki system musi połączyć przyjęte już zamówienie z innymi bazami administracyjnymi firmy, odpowiedzialnymi za fakturowanie, stany magazynowe, przechowywanie danych klientów.


Platforma B2B

B2B, czyli współpraca z między firmami

Platformę B2B tworzy system informatyczny, który ułatwia wymianę informacji między firmami oraz usprawnia sprzedaż przez zautomatyzowanie procesu składania i realizowania zamówień. Zarządzanie systemem dostaw można znacznie ułatwić przez automatyzację przepływu informacji oraz integrację danych o sprzedaży i terminach dostaw.

Sklep B2B obejmuje takie elementy jak:

  • przygotowanie ofert
  • proces przygotowanie zamówienia
  • dokonywanie płatności
  • potwierdzania zamówień
  • realizację transakcji
  • wystawianie dokumentów związanych z realizacją transakcji
  • pokazanie oferty oraz marketing

Bardziej rozbudowane systemy B2B mogą być rozbudowany o funkcje prognozowania, planowania, zaopatrzenia, produkcji, magazynowania, realizowanie umów i kontraktów, sprzedaży, serwisowanie.

Platforma B2B można oferować dla różnych odbiorców dostosowane grupy produktów. System wybiera odpowiednie produkty, które wyświetlane są klientom biznesowym, po zalogowaniu się do konta.


Specyfika systemów B2B

Platforma B2B jest rozwiązaniem usprawniającym procesy biznesowe. Systemy B2B wyróżnia się z punktu widzenia prowadzenia sklepu: procesem zakupowym, rodzajem płatności, infrastrukturą oraz sposobem prowadzenia działań w sklepie.

Proces zakupowy. W przypadku dokonania zakupu przez przedsiębiorcę proces zakupowy jest bardziej złożony niż w przypadku osób indywidualnych. Dokonanie zakupu stanowi decyzję grup decyzyjnych, wybierając produkt i rozmawiając ze sprzedawcą, nie musi posiadać zezwolenia na dokonanie zakupu lub może nie być odpowiedzialny za podjęcie ostatecznej decyzji. Inaczej jest w przypadku klienta końcowego, który po stwierdzeniu przydatności produktu decyduje się na jego zakup.

Rodzaje płatności. Cena produktu może się różnić w zależności od klienta. Duże zamówień lub udaje im się wynegocjować specjalne warunki, korzystają z innego cennika, często ustalanego indywidualnie.

Mechanizmy płatności. Transakcje w modelu B2B mogą być bardziej złożonym procesem. Klienci mogą wybrać towary, złożyć zamówienie, wybrać rodzaj dostawy. Jednakże nie muszą płacić oni w momencie składania zamówienia, ale otrzymują fakturę, którą opłacają w uzgodnionym terminie płatności.

Integracja rozwiązań w systemach B2B
Platformy B2B mogą być rozwijane o dodatkowe integracje. Dzięki temu system B2B możne osiągnąć dodatkowe korzyści wykorzystując dane znajdujących w zewnętrznej aplikacji, systemie lub bazie danych. Można również zintegrować platformę B2B z systemami dostawców, partnerów logistycznych, dzięki czemu istnieje możliwość efektywnego zarządzania stanami magazynowymi, zakupami i dystrybucją.

Ciekawe integracje B2B:

  • logistyczne – integracje z systemami dostawców
  • płatnicze – integracje z systemami płatności i ratalnymi
  • magazynowe– integracje z systemami magazynowymi
  • komunikacyjne – wsparcie kontaktu z kontrahentami, wsparcie po sprzedażowe
  • biznesowe – łączące z systemami typu CRM, ERM
  • produktowe – integracje z katalogami informacji produktowej (Product Information Management)

Platforma B2C

B2C, czyli współpraca z klientem końcowym

Business to customer to model, w którym stroną jest klient końcowy. Klientami sklepów B2C są przeważnie osoby fizyczne lub firmy. Transakcje w ramach modelu B2C nie jest cykliczna, ponieważ klient może zaopatrzyć się w produkty w różnych sklepie bez konieczności zobowiązania się do kolejnych zakupów.

W e-commerce w formie B2C sprzedaż jest procesem odnoszącym się bezpośrednio do klientów – użytkowników sklepu internetowego. Klienci szukają informacji na temat produktów w sklepie, wybierają je i płacą za nie przed dostawą za pomocą bramki płatności, karty wykorzystując inne formy płatności. Sposób działania platformy B2C, skierowanej do klientów końcowych wydaje się niezwykle prosta w porównaniu z systemami B2B. Wystarczy jedynie zadbać o to, aby sklep internetowy wyświetlała produkty i ceny, obsługiwał przyjęcie płatności oraz zrealizował wysyłkę do klienta.

Proces zakupowy. Proces opiera się na dokonania zakupu przez klienta końcowego, który po stwierdzeniu przydatności produktu decyduje się na jego zakup i dokonuje transakcji.

Rodzaje płatności. W modelu B2C konsument, który kupuje produkt, płaci dokładnie taką samą cenę jak inni nabywcy.

Mechanizmy płatności Klient wybiera produkt i płaci na stronie zamówienia w sklepie przy użyciu wybranej formy płatności jak: bramka płatności, karta kredytowa, lub płatność przy odbiorze.


Podsumowanie

Systemy B2B to zaawansowane systemy biznesowe, obsługujące cały proces sprzedaży. B2B pozwala na optymalizację procesów biznesowych i automatyzację powtarzalnych czynności usprawniając działania sprzedażowe. Zaletą rozwiązań B2B eliminacja możliwość popełnienia błędów, które pojawiają się przy ręcznej obsłudze zamówień.

Platformy B2B pozwala szybko i wygodnie zamawiać towary oraz usługi przez internet. To idealny system obsługujący codzienne relacje z partnerami biznesowymi. Szukasz takiego rozwiązania dla Twojej firmy? Wdrożymy skuteczną platformę B2B opartą o platformę WordPress dla Ciebie.

Print Friendly, PDF & Email
Agencja interaktywna:
Projektujemy strony internetowe WordPress, sklepy internetowe WooCommerce, pozycjonujemy w Google, dbamy o media społecznościowe. Tworzymy kompleksowe kreacje, projekty graficzne i identyfikacje wizualne. Zadzwoń 730 170 330, wyślij brief, albo napisz do nas, aby otrzymać informację cenową.