Co to jest Identyfikacja wizualna?
Zastanawiasz się jaki projekt otrzymasz od agencji kreatywnej lub grafika freelancera, jeżeli zlecisz zaprojektowanie Identyfikacji wizualnej dla Twojej marki?
Po co marce Identyfikacja wizualna? Identyfikacja wizualna to podstawowy element tworzenie wizerunku firmy lub marki, budowania jej tożsamości oraz świadomości. Profesjonalny branding wyróżni markę na rynku, przyciągnie uwagę potencjalnych klientów i jest dla nich sygnałem, że marce, firmie można zaufać.
Funkcjonuje przekonanie, że identyfikacja wizualna to projekt logo i podstawowych materiałów firmowych. Współczesne wymogi biznesu i komunikacji wymagają dużo szerszego podejścia wizerunku marki. Nowoczesna identyfikacja wizualna nie polega na stworzeniu kilku projektów, ale wymaga zaprojektowania wizualnego systemu marki. Identyfikacja wizualna to wstęp do budowania wiarygodnego biznesu i kluczowy element pozycjonujący markę w branży.

Identyfikacja wizualna
Corporate identity, visual identity
Identyfikacja wizualna to podstawowe narzędzie, służące kreowaniu wizerunku marki, firmy na rynku. Termin ten określa ogół symboli i zachowań stosowanych w firmie w celu uzyskania czytelnej i spójnej identyfikacji rynkowej i wyróżnienia jej spośród konkurencyjnych marek. Spójny system wizualny jest najważniejszym elementem całościowej identyfikacji.
Systemem identyfikacji wizualnej to skonkretyzowany opis procedur i oznaczeń graficznych stosowanych w przedsiębiorstwie. Stworzony jest w celu uzyskania klarownej i jasnej identyfikacji, która w sposób logiczny nawiązywać będzie do posiadanego przez markę logotypu, a przede wszystkim wyznawanych przez markę wartości i jej kultury organizacyjnej.
Dzięki elementom systemu identyfikacji wizualnej odbiorcy, czyli potencjalni klienci i kontrahenci mają możliwość łatwego rozpoznania firmy lub marki. Odpowiednie opracowanie projektu systemu identyfikacji wizualnej ma szczególne znaczenie na początku prowadzenia działalności, kiedy dochodzi do pierwszego kontaktu odbiorców rynku z firmą. Pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz, dlatego trzeba zadbać, by opracowane elementy wywoływały u odbiorców przekazu pożądane odczucia i emocje.
Zasady tworzenia systemu identyfikacji wizualnej
Tworząc system identyfikacjij, należy pamiętać, że charakteryzuje się on odpowiednimi cechami. System taki powinien być:
- dopasowany do charakterystyki firmy
- unikalny, przejrzysty, zauważalny i zapamiętywalny
- wywołujący pozytywne skojarzenia u odbiorcy
- zgodny z polityką firmy
Elementy systemu identyfikacji wizualnej
System identyfikacji wizualnej firmy składa się z elementów wizualnych i poza wizualnych. Im szerzej traktowany będzie cały system, tym większy będzie również zakres jego oddziaływania.
Do elementów wizualnych identyfikacji zaliczamy m.in.:
- logo/logotyp
- kolorystyka i typografia firmowa – krój i wielkość czcionek
- szata materiałów drukowanych firmy, marketingowych i promocyjnych
- wygląd produktów i ich opakowań
- wygląd strony internetowej
- dress code pracowników, design siedziby i otoczenia firmy, stoisk targowych, szyldów itd.
Oficjalnym zapisem powyższych elementów wizualnych identyfikacji jest księga identyfikacji wizualnej.
Księga identyfikacji wizualnej
CorporateI identity Manual, CI Manual, Corporate Identity Guide Book
Księga identyfikacji wizualnej opisuje każdy możliwy aspekt, według którego firma buduje swoją markę. Jest to oficjalnym zapisem wzorców prezentacji firmy, który w sposób kompleksowy opisuje elementy systemu identyfikacji oraz sposoby i zasady ich wykorzystania. Księga identyfikacji wizualnej kodyfikuje wszystkie założenia identyfikacji wizualnej.
Księga identyfikacji marki zawiera dwa istotne elementy dokumentu: podstawowa księga znaku oraz księga standardów identyfikacji opisujące kwestie dotyczące oznaczeń graficznych marki. Z tego powodu księga identyfikacji wizualnej nazywana jest również księgą znaku.
Księga może więc obejmować następujące elementy wizualnej identyfikacji firmy:
- symbole firmy – logo, logotyp, symbole dekoracyjne
- kolory firmowe
- typografia firmowe – krój i wielkość czcionek
- szata materiałów drukowanych firmy – papier firmowy, koperty firmowe, kartki do zapisków, bilety wizytowe, dokumenty handlowe, rachunki i faktury, inne druki firmowe
- wzory materiałów reklamowych, marketingowych, form audiowizualnych, prezentacji, materiałów drukowanych dla celów public relations
- wygląd strony internetowej i mediów społecznościowych
- dress code pracowników – ubiór i identyfikatory pracowników
- oznakowanie środków transportu
- design siedziby i otoczenia firmy – architektura i wystrój budynków, wnętrz biurowych, punktów sprzedaży
- informacja wizualna – tablice informacyjne zewnętrzne, tablice informacyjne wewnętrzne, szyldy firmowe, tabliczki informacyjne typu wayfinding
- inne elementy identyfikacji (flagi, transparenty, maskotki, upominki)
Zapisy dotyczące identyfikacji wizualnej mogą zostać poszerzone o księgę komunikacji werbalnej, która zawiera ustalenia dotyczące nazwy, sloganu firmowego, haseł reklamowych, słów kluczowych nazewnictwa produktów i oferty, wzorcowych tekstów. Wszystkie wymienione elementy obok werbalnej przyjmują także formę wizualną. Można także do nich dołączyć nośniki, zawierające elementy identyfikacji muzycznej.
Po co jest Identyfikacja wizualna?
Po pierwsze dzięki dobrej identyfikacji możesz osiągnąć spójność komunikacji marki. Wszystkie elementy marki w procesie tworzenia kolejnych materiałów lub komunikacji powinny być spójne i w logiczny sposób do siebie nawiązywać. Materiały graficzne są elementem komunikacji marki, ponieważ przekazują odbiorcom pewne komunikaty oraz budzą określone odczucia i skojarzenia.
Najczęściej firma zaczyna od zlecenia projektu logo, a potem zamawia na przykład projekt wizytówki. Kolejne projekty mogą być zlecane innym firmom i może to prowadzić do sytuacji, że katalog, reklamy powstaje na wzór wizytówki, strona internetowa na podstawie katalogu produktów. Oczywiście kolejne działania i projekty ad hoc nie prowadzą to do niczego dobrego. Tak wykonane projekty mogą być nawet spójne, ale będą całkowicie przypadkowe graficznie i gorzej postrzegane przez odbiorców.
Korzyści z Identyfikacji wizualnej?
Proces tworzenia marki powinien być spójny i przemyślany. Jeżeli proces budowania Twojej marki zaczniesz od stworzenia identyfikacji wizualnej, uzyskasz nie tylko spójność graficzną, ale również spójność na poziomie komunikacji całej marki. Projektanci tworząc identyfikację, analizują i biorą pod uwagę wszystkie elementy, które tworzą Twoją markę i projektują system graficzny, który najlepiej odwzoruje wizerunek marki, do którego dążysz.
Stworzenia identyfikacji wizualnej to dobra inwestycja w rozwój marki. Oczywiście na wstępie może się wydawać, że potrzebujesz jedynie logo i wizytówki. Z czasem jednak inwestycja w identyfikację wizualną po prostu się zwróci. Kolejne projekty będą o wiele łatwiejsze do wdrożenia, a projektant nie będzie wymyślać ich na nowo, ale tworzyć według gotowego wzoru. Dlatego też cały proces budowania Twojej marki z profesjonalną identyfikacją wizualną po prostu długofalowo będzie tańszy.
Podsumowanie
Profesjonalny branding wyróżni Twoją markę na rynku, przyciągnie uwagę potencjalnych klientów i będzie dla nich sygnałem, że można Tobie zaufać. Zadaniem naszego studia graficznego jest znalezienie takiej cechy Twojego biznesu, która powinna zostać wyraźnie podkreślona w znaku graficznym logo i identyfikacji wizualnej.
Myśl całościowo o wizerunku Twojej marki. Logo to tylko jeden z elementów większej układanki. Zamawiając logo pamiętaj również o Identyfikacji wizualnej i Key visual jako najważniejszym motywie wspierającym przekaz wizualny Twojej marki. Identyfikacja i Key visual ma wspierać zapamiętanie logo. Logo ma być proste do zapamiętania, aby przypomniało nam o widzianym Key visualu marki, który wpływa na nasze emocje.
› Projekt logo cennik.
› Identyfikacja wizualna cennik.
› Projektowanie graficzne cennik.
Agencja kreatywna THE NEW LOOK łączymy doradztwo strategiczne z projektowaniem. Oferujemy pełną opiekę nad identyfikacją wizualną Twojej marki lub firmy od projektu logo, materiałów firmowych i marketingowych. Naszym głównym celem przy projekcie brandingu jest przełożenie charakteru i osobowości marki na unikalną komunikację wizualną. Dla Twojej marki przygotujemy: logo, identyfikację wizualne, księgę znaku, key visual, materiały firmowe, materiały marketingowe.
Czytaj również: