Chcesz przenieść biznes do internetu? Wyceń: Strona www | e-Sklep | B2B |SEO/SEM | Restauracja | napisz: studio@thenewlook.pl

Co to są leady?

co to jest lead

Stworzenie kampanii marketingowej dla strony dla sklepu internetowego to tylko pierwszy etap budowania relacji z potencjalnym klientem. Kiedy już znajdziesz odpowiednie narzędzia do promocji swojej oferty dla grupy docelowej, musisz przekonwertować ruch na sprzedaż Twoich produktów. Do tego potrzebna jest wiedza o leadach i ich odmianach.

Lead to pojęcie, które powinno znajdować się w słowniku każdej osoby prowadzącej sklep lub stronę internetową. Jeżeli zależy Ci na rozwoju biznesu, chcesz mieć przypływ ruchu nowych użytkowników i większe obroty ze sprzedaży, powinieneś zaplanować działania zmierzające do poszerzenia liczby kontaktów do klientów. Najłatwiej to osiągnąć poprzez pozyskiwanie leadów.


Co to są leady – poradnik krok po kroku

Szacowany czas czytania: 14 minut


Co to jest lead?

Lead to osoba odwiedzająca stronę lub sklep internetowy, której uwagę udało się uzyskać w efekcie działania marketingowego. Po tym jak osoba odwiedziła stronę i podała swoje dane kontaktowe, została dodana do bazy potencjalnych klientów zainteresowanych dokonaniem zakupów. Praca marketerów ma więc na celu przekonać konsumenta do tego, by odwiedził odpowiednią stronę docelową i dodał produkt do koszyka.

Lead składa się z takich informacji o kliencie jak imię i nazwisko, numer telefonu, adres e-mail. Pozyskiwanie tych danych zazwyczaj odbywa się poprzez dobrowolne wypełnienie formularza kontaktowego. Na podstawie analizy jego ruchu na stronie, wyszukanych produktów, zachowania w kanale komunikacji poprzez który udało się do niego dotrzeć, możemy również bardziej szczegółowo określić, jakie są jego indywidualne preferencje zakupowe.

Wśród marketerów działających w branży e-commerce mówi się o generowaniu leadów (z ang. Lead generation). Polega ono na prowadzeniu akcji marketingowych ukierunkowanych na określony cel sprzedażowy. Leady mogą mieć formę newslettera, który jest wysyłany do subskrybentów, z prośbą o wypełnienie ankiety o sklepie lub wyrażeniu opinii o zakupach; e-booka o charakterze edukacyjnym, na temat związany z działalnością firmy lub sklepu i przekazujący merytoryczną wiedzę; posta w mediach społecznościowych lub reklamy tekstowej w Google’u, pojawiającej się nad lub pod organicznymi wynikami wyszukiwania. Lead generation w świecie online to jeszcze więcej skutecznych metod dotarcia do klienta. Warunkiem pozyskania leadów jest stworzenie dobrze wypozycjonowanej strony internetowej czy też landing page’a. Dzięki stworzeniu strategii i użyciu określonych narzędzi do e-marketingu możesz zachęcić do wejścia w interakcję z Twoją stroną www. A gdy to nastąpi możesz także określić tożsamość swojego klienta, co pozwoli Ci łatwiej rozpoznać jego potrzeby i przygotować dla niego ofertę, lepiej odpowiadającą jego oczekiwaniom.

Cały proces generowania leadów zmierza więc do przekształcenia osoby z biernie obserwującej produkty na stronie w aktywnego zakupowicza. W wyniku konwersji przejdzie on pozytywnie całą ścieżkę zakupową i po dodaniu produktów do koszyka sfinalizuje transakcję.

Do największych zalet wdrożenia strategii generowania leadów w e-commerce należy:

  • poprawa efektywności działań marketingowych i sprzedażowych,
  • wzrost liczby klientów sklepu internetowego,
  • obniżenie opłat za reklamy,
  • automatyzacja procesów marketingowych

Poniżej opiszemy bardziej szczegółowo kilka metod pozyskiwania leadów.


Z tego artykułu dowiesz się również:

  • Czym jest lead sprzedażowy?
  • W jaki sposób generować lead.
  • Jakie są metody pozyskiwania leadów.
  • Jakie są rodzaje leadów.
  • Co to jest lead generation i lead mnagment.

Pozycjonowanie SEO

SEO to skrót od angielskiej nazwy „Search Engine Optimization”, czyli optymalizacja stron internetowych pod kątem silnika wyszukiwarek. Generalnie rzecz biorąc, działania SEO koncentrują się na poprawie struktury witryny internetowej i tworzeniu merytorycznych treści zawierających odpowiednie frazy kluczowe, które wpisują w wyszukiwarkę internauci poszukujący informacji na dany temat. Skuteczne SEO sprawi, że łatwiej będzie odnaleźć twoją firmę lub sklep. Dzięki niemu wypromujesz swoją działalność i zwiększysz zasięgi organiczne bez dodatkowej opłaty za reklamę.

Pozycjonowanie SEO jest integralną częścią marketingu internetowego i jednym z pierwszym działań, jakie trzeba podjąć, jeśli chcesz wypromować swoją firmę i poprawić konwersję strony internetowej. Optymalizacja treści tak, aby strona wyświetlała się wysoko w wynikach wyszukiwania Google’a jest procesem wieloaspektowym, polegającym na kontroli i wprowadzaniu wielu zmian równocześnie. Przy odpowiedniej cierpliwości na efekty pracy i dobraniu odpowiedniej strategii do promocji naszego biznesu, możesz być pewien pozytywnych rezultatów.

seo co to jest optymalizacja pozycjonowanie

SEO co to jest?

SEO to zestaw praktyk, które stosuje się w sklepach internetowych, aby zapewnić widoczność i pozycję w wyszukiwarkach. Czytaj nasz poradnik o SEO …


E-mail marketing

Jednym z najbardziej efektywnych i często niedocenianych narzędzi wspomagających generowanie leadów sprzedażowych jest e-mail marketing. Stała komunikacja z klientem pozwoli wykreować wizerunek i skierować uwagę na pozytywne, poboczne działania firmy.

Wyróżnić można dwie formy komunikatów drogą e-mail, które mogą zwiększyć sprzedaż: newsletter, czyli mail o charakterze informacyjnym wysyłany regularnie do odbiorców, mający na celu budowanie stałej relacji z klientem, oraz mailing, którego celem jest promowanie wybranych produktów z oferty. Zarówno jedna, jak i druga metoda pozwala na poprawę wyników konwersji na stronę internetową. Podstawą jest stworzenie strategii komunikacyjno-marketingowej dopasowanej do grupy docelowej odbiorców.

E-mail marketing to narzędzie, dzięki któremu możesz dotrzeć do klientów poprzez wiadomości e-mail. E-mail marketing ma bardzo szeroki zakres treści. Może służyć np. do wysyłania informacji o wyprzedażach, nowościach w ofercie, czasowych promocjach czy regularnego informatora o zmianach w sklepie i poszerzaniu asortymentu. W przypadku wysyłania reklamy drogą mailową istotne jest, żeby klienci odbierali korespondencję z własnej woli. Tak więc newsletter musi być na wysokim poziomie merytorycznym, a informacje przekazywane powinno być jasne i czytelne. Nie powinno też zabraknąć elementów graficznych. Podstawą skutecznego e-mail marketingu jest kontent oraz zdobycie legalnej bazy kontaktów mailowych.

Możesz przypominać w e-mailu o porzuconym koszyku w trakcie zakupów i zachęcić do powrotu do sklepu. Wysyłać automatyczne powiadomienia o niewykorzystanym kuponie promocyjnym, podając okres ważności w celu mobilizacji do szybkiej reakcji. Zadawać pytania o zadowolenie z produktów i badać oczekiwania odnośnie oferty i obsługi sklepu. W ten sposób budujesz poczucie, że zależy Ci na jego opinii, a udzielone odpowiedzi będą uwzględnione w pracy nad modernizacją sklepu i rozwojem biznesu. Otwarty, bezpośredni kontakt z klientem to większa szansa na wzbudzenie zainteresowania produktem, a co za tym idzie, na podniesienie poziomu sprzedaży. 


Social media

Prowadzenie social mediów to jeszcze jedna metoda na przyciągniecie uwagi klientów i generowanie leadów.

Publikując regularnie posty na Facebooku czy Instagramie na temat Twojej działalności handlowej możesz bezpośrednio dotrzeć z komunikatem sprzedażowym i zwiększać zasięg.

Fanpage Twojego e-commerce powinien wyróżniać się zróżnicowanym contentem pod względem formy i merytoryki. Filmy, video-relacje, Q & A, ankiety tematyczne, pytania o opinie kierowane bezpośrednio do odbiorców, konkursy, nowinki, recenzje osób z zewnątrz twoich produktów, lice commerce to tylko niektóre z działań mogących zastąpić skutecznie płatne kampanie reklamowe. Oczywiście najważniejsza jest, żeby wszystkie te elementy składały się na spójny wizerunek marki.

 postach staraj się opowiadać prywatną “historię” produktu, udzielaj kompetentnych porad, spróbuj umieścić je w kontekście niesprzedażowym, pokaż, że są użyteczne i funkcjonalne. A przede wszystkim dowiedz się jaka jest Twoja grupa docelowa – jaka jest średnia wieku, jaka płeć dominuje, z jakiego kraju, miasta pochodzą, co ich charakteryzuje. Mając te dane będziesz mógł łatwiej zainteresować ich swoją ofertą. Stwórz cykle postów tematycznych. Spróbuj też pokazać, jak zakup produktu lub usługi może zmienić jakość życia użytkownika sklepu.

Niewątpliwie media społecznościowe podobnie jak newsletter są świetną platformą do komunikowania się z odbiorcami. Jeśli tylko będziesz przykładał się do stworzenia wartościowego, zróżnicowanego, pomysłowego contentu, zwiększającego świadomość marki oraz obserwował, które formy – tekstowe, graficzne, video – cieszą się największym zainteresowaniem, wzbudzają wiele reakcji, to efekty w postaci zwiększonej sprzedaży przyjdą z biegiem czasu.


Content marketing

Content Marketing polega na publikowaniu wartościowych informacyjnie treści (posty, blogi, video, artykuły eksperckie, relacje live!) na Twojej stronie internetowej. Dzięki unikatowemu, oryginalnemu contentowi będziesz mógł dotrzeć do potencjalnych klientów. Content marketing pozwala zbudować autorytet i zaufanie u odbiorców twojej marki. Tu liczy się zarówno atrakcyjna forma, jak i warstwa merytoryczna materiałów. Tworzenie niepowtarzalnych materiałów na temat działalności Twojej marki będzie mieć przełożenie w postaci wyższej pozycji strony internetowej w Google’u. Ciekawa zawartość strony powinna przyciągnąć uwagę internauty, do tego stopnia, że pozostanie na Twojej stronie na tyle długo, żeby zapoznać się z materiałem w całości i poleci Twoją stronę swoim znajomym.


PPC i Google Ads

PPC (Pay Per Click) to rodzaj reklamy tekstowej, której właściciel płaci za to, że internauta kliknie w nią, co powoduje przeniesienie na stronę internetową i pozwala zwiększyć szansę na generowanie leadów. Najbardziej popularnym narzędziem do tworzenia tego typu reklam jest Google Ads.

Google Ads daje wiele możliwości generowania reklam Twojej marki w najbardziej popularnej wyszukiwarce internetowej na świecie. To system, w który stworzysz teksty ze słowami kluczowymi odpowiadające na zapytania, zainteresowania odbiorców i dzięki temu zwrócisz ich uwagę. Oprócz reklam tekstowych możesz stworzyć banery reklamowe, animacje, reklamy określonych produktów i usług. Wszystko zależy od celu twojej strategii marketingowej.

Mając konto w Google Moja Firma możesz w Google Ads ustawić nośny nagłówek i tekst reklamy zawierający krótką frazę kluczową lub nieco bardziej rozbudowany opis zachęcający do zakupu produktu w sklepie lub sprawdzenia oferty. Celem tego rodzaju reklamy PPC jest wygenerowanie ruchu na stronie internetowej i pozyskanie stałych odbiorców. Oczywiście, aby tak się stało, reklama musi odpowiadać na zapytania i potrzeby odbiorców. Powinna więc być zgodna z wyszukiwanymi frazami wpisanymi w Google’a.

Zaletą tej kampanii reklamowej jest to, że tekst, link sponsorowany wyświetla się nad wynikami organicznymi. Konfigurując treść reklamy, możesz zawęzić kategorię potencjalnych odbiorców, dobierając ich na podstawie zainteresowania. Dzięki temu baner reklamowy pokaże się odpowiednim osobom, chętnym do zapoznania się z ofertą Twojej firmy. Reklamy PPC skonfigurowane w Google Ads pojawiają się także przed organicznymi wynikami wyszukiwania jako produkty sklepowe – z ceną i zdjęciem.


Rodzaje leadów

W zależności od stopnia zainteresowania zakupem produktów z Twojego sklepu po wykonaniu działania marketingowego, możemy wyróżnić trzy rodzaje leadów. Lead gorący, czyli sprzedażowy, lead ciepły, czyli lead marketingowy i lead zimny, czyli nawiązanie kontaktu z klientem.

Lead gorący – sprzedażowy

Lead gorący to termin służący do określenia osoby zdecydowanej dokonać zakupy w Twoim sklepie internetowym. To to najbardziej pożądany rodzaj klienta, ponieważ jego droga od przeglądania produktów do finalizacji transakcji jest najkrótsza. Wynika to ze znajomości oferty i przeprowadzonych działań promocyjno-edukacyjnych z Twojego obszaru e-Commerce. Często są to osoby, które decyzje podjęły na podstawie rekomendacji znajomych, influencerów, czerpią wiedzę z Twojego bloga lub prowadzonych profili w mediach społecznościowych. Zwykle szybko decydują się na zawarcie umowy sprzedaży. Ich entuzjazm i chęć skorzystania z oferty należy wykorzystać możliwie szybko. Dlatego gorące leady sprzedażowe wymagają reakcji działu sprzedaży e-Commerce natychmiast po określeniu zaangażowania w proces zakupowy klienta.

Lead ciepły – marketingowy

Lead ciepły to inaczej lead marketingowy, to osoba wstępnie zainteresowana ofertą, ale to nie przekłada się jeszcze na decyzję zakupową. Powodów tego stanu może być wiele. Być może aby przekonać klienta będzie trzeba zintensyfikować działania marketingowe, stworzyć akcję retargetingową, która zwiększy świadomość jego potrzeb i zmieni jego status. Aby ocieplić lead należy wykorzystać język korzyści w jednej z metod komunikacji opisanych powyżej. Niewątpliwie droga do sukcesu, jakim jest sprzedaż produktów temu klientowi, jest znacznie krótsza. Pod tym względem ma on olbrzymi potencjał dla Twojego e-Commerce. Zadaniem działów marketingu jest wygenerowanie jak największej liczby leadów marketingowych, które są gotowe na podjęcie decyzji zakupowej i z dużym prawdopodobieństwem zamkną transakcję, po podjęciu odpowiednich działań przez dział sprzedaży.

Lead zimny – kontakt do klienta

Zimny lead, określane jest również jako „długi”, to pierwszy kontakt do osób w sprawie oferty sprzedaży, jednakże bez informacji zwrotnej określającej jego zainteresowanie. Cold leads nie są jeszcze klasyfikowani jako potencjalni klienci. Konsumenci pozostają najczęściej bierni wobec kierowanych do nich działań marketingowych, a wszelkie próby nawiązania kontaktu zwykle kończą się niepowodzeniem, np. e-maile trafiają do spamu, a telefony są nieodbierane. Jednocześnie to największa grupa, której status przy odpowiednim nakładzie pracy możesz zmienić. Leady te nie wymagają natychmiastowej reakcji, ale warto kierować do nich treści edukacyjne, budować ich zaangażowanie i poszukiwać różnych, często niekonwencjonalnych metod na zmianę ich statusu, z roli odbiorcy treści na klienta z konkretnym celem zakupowym.

Właściwa kwalifikacja leadów sprzedażowych na podstawie ich zainteresowań, zachowania na stronie internetowej, gotowości zakupowej, czynników demograficznych itp., stanowi ważny element procesu sprzedaży, który należy uwzględnić w planie marketingowym Twojego e-Commerce.


Lead nurturing

Z zimnymi leadami związany jest tzw. lead nurturingTo proces budowania relacji z kupującymi na każdym etapie przeglądania przez nich witryny sklepowej. Koncentruje się na działaniach marketingowych i komunikacyjnych, na badaniu indywidualnych potrzeb odbiorców co do oferty, możliwości płatniczych, opcji wysyłkowych i in. oraz dostarczaniu wartościowego contentu budującego zaangażowanie. Polega na skierowaniu do potencjalnego klienta automatycznych, wcześniej zdefiniowanych komunikatów o charakterze informacyjnym, edukacyjnym lub angażującym, celem utrzymania relacji, przekazania kluczowych informacji i wskazaniu tzw. Trigger Points, czyli najlepszych momentów do kontaktu i sprzedaży. Chodzi o pielęgnowanie leadów, w oparciu o stopniowe rozbudzanie zainteresowania potencjalnych klientów ofertą firmy, by ostatecznie skłonić ich do zakupu.


Lead management

Z pozyskiwaniem leadów związany jest tzw. lead managementczyli zarządzanie leadami w ten sposób, by doprowadzić do podjęcia przez klienta decyzji zakupowej. Chodzi o właściwe przeprowadzenie danego konsumenta przez lejek zakupowy, czyli wprowadzenie takich działań marketingowych, które przekonają go do skorzystania z naszych usług.


Podsumowanie

Lead to przekaźnik informacji o kliencie, potwierdza jak mocno jest zainteresowany ofertą sklepu internetowego i czy zamierza dokonać zakupu. Podstawą do generowania wysokiej jakości leadów sprzedażowych jest profesjonalnie zaprojektowana, intuicyjna i prosta w obsłudze strona internetowa, dopasowana do potrzeb grupy docelowej. Najlepszą platformą do tworzenia stron internetowych, które będziesz mógł w przyszłości modyfikować, jest WordPress. W połączeniu z wtyczką do prowadzenia sklepu – WooCommerce – daje świetne efekty wizualne i pozytywne doświadczenia użytkownika. Jeśli potrzebujesz strony internetowej, nad którą będzie pracował zespół specjalistów, dbających o każdy szczegół, zgłoś się do nas, wysyłać maila na adres: studio@thenewlook.pl, wypełnij brief lub zadzwoń na numer telefon 730170330.


Czytaj również:

Pozycjonowanie stron internetowych SEO

Stworzenie strony nawet o najbardziej interesującej i oryginalnej treści nie wystarczy, aby odniosła ona sukces. Zajmujemy się organicznym pozycjonowaniem stron i sklepów w Google i marketingiem w Internecie.

5/5 - (4 votes)
Agencja interaktywna:
Projektujemy strony internetowe WordPress, sklepy internetowe WooCommerce, pozycjonujemy w Google, dbamy o media społecznościowe. Tworzymy kompleksowe kreacje, projekty graficzne i identyfikacje wizualne. Zadzwoń 730 170 330, wyślij brief, albo napisz do nas, aby otrzymać informację cenową.
Kontakt przez messenger