Chcesz przenieść biznes do internetu? Wyceń: Strona www | e-Sklep | B2B |SEO/SEM | Administracja | napisz: studio@thenewlook.pl

Dark store co to jest?

dark store co to jest

Żyjemy w erze szybkich zakupów. Rynek e-Commerce ewoluuje i obserwujemy narodziny błyskawicznych zakupów i dostawy typu on-demand delivery. Dowodem na to jest popularność trendu Q-commerce i sklepów Dark store.

Na ulicach wielu miast na świecie i w Polsce coraz częściej widać dostawców z charaktersytycznymi kolorowymi, kwadratowymi plecakami. Są to najczęściej usługi kurierskie dowożące jedzenie przez takie platfomry jak UberEats, Pyszne, Bolt Food, Wolt czy Glovo. Zyskały one na popularności szczególnie w trakcie pandemii i rozwoju pracy zdalnej.

Warto pamiętać, że tylko część z kurierów przewozi posiłki przygotowywane przez restauracje. Coraz popularniejsze staje się nie tylko dowożenie posiłków, ale również szybka realizacja zakupów spożywczych.

Q-commerce i Dark store to nie tylko bardzo popularny trend w e-Commerce, ale przyszłość sklepów internetowych.

Popularność szybkich zakupów spożywczych rośnie. Ważnym elementem tej sprzedaży jest Q-commerce, który daje możliwość maksymalnego przyspieszenia dostawy produktów do konsumenta. W tym modelu sprzedaży dostawa produktów do klienta ma trwać maksymalnie godzinę, a w przypadku niektórych biznesów nawet do 10 minut od złożenia internetowego zamówienia. Ważnym elementem system szybkiej sprzedaży i dostawy produktu, który czasem jest nazywany „dostawą na żądanie” jest model darke store.

Dark store to niewielki sklep spożywczy, w który nie obsługuje zwykłych klientów. Zamiast nich zaopatrują się w nich kurierzy rowerowi, którzy odbierają towar i dostarczają do klientów produkty zamawiane przez aplikacje lub specjalne sklepy internetowe. Takie sklepy korzystają często z nowych technologiami, a ich obsługa korzysta ze specjalnych urządzeń przyspieszających odnajdowanie zamówionego towaru.

Sklepy w modelu darke store to rozwiązanie, które najczęściej obeje asortyment punktów gastronomicznych i sklepów z produktami szybko zbywalnymi (FMCG) od żywności, po chemię i drobne produkty gospodarstwa domowego.

Dzięki pandemii model dark stores wchodzi w fazę dynamicznego rozwoju. Sklepy internetowe odnotowały olbrzymie wzrost w trakcie pandemii i wielu konsumentów przyzwyczaiło się do tej formy zakupów.

Rozwijająca się infrstruktura e-Commerce, sieci sklepów detalicznych oraz sklepy internetowe e-grocery chcą przekonać klientów, że po codzienne zakupy nie muszą wychodzić do osiedlowego sklepu. To coraz popularniejszy trend również w Polsce, że pieczywo, owoce, kosmetyki mogą być dostarczone przez kuriera do domu nawet w ciągu 10-20 minut


Z tego krótkiego artykułu dowiesz się:

  • Jaka jest relacja między Q-commerce i Dark store
  • Jak Dark store wpływa na ruch klientów i wzrost sprzedaży

Dynamicznie zmieniający się świat e-Commerce, nowe trendy, narzędzia i możliwości wymagają ciągłego śledzenia zmian na tym rynku. Przygotowaliśmy dla was krótki przewodnik, który pozwoli Ci uporządkować wiedzę z zakresu szybkich zakupów i dark store, co utrwali podstawowe pojęcia oraz przybliży przykłady popularnego trendu Q-commerce.


Co to jest Dark store?

Szacowany czas czytania: 17 minut


Dark store definicje

Dark store (ciemny sklep) to sklepy lub punkty przeznaczone do obsługi zamówień internetowych. Taki model biznesowy oparty jest na niższych kosztach obsługi, lokalizacji w miejscach o dobrych warunkach komunikacyjnych z niższym czynszem.

E-grocery to system, w którym klienci zamawiają produkty spożywcze online i odbierają je w sklepie. Produkty przygotowywane są przez pracowników sklepu lub specjalne firmy kurierskie, które dostarczą je do domu.

Click and Collect (zamów online i odbierz w sklepie) to system, w którym klienci dokonują zakupów online i odbierają zamówiony produkt w wybranym sklepie stacjonarnym. Jest to bardzo chętnie wybierana forma dostawy, ponieważ umożliwia to klientowi zmniejszenie kosztów i skorzystanie z darmowej dostawy.

Q-commerce, określany również jako quick commerce, to rodzaj handlu elektronicznego, w którym nacisk kładzie się na szybkie dostawy, zazwyczaj w mniej niż godzinę. Q-commerce pierwotnie rozpoczął się od dostarczania żywności, która nadal stanowi największą część biznesu. Sprzedaż ta szybko rozszerzyła się na inne kategorie, w szczególności dostawy artykułów spożywczych, lekarstw, prezentów i odzieży itp.

› Co to jest Q-commerce – poradnik

Next Day Delivery to model dostaw w kolejnym dniu od złożenia zamówienia

m-Commerce to wydzielony w sposób naturalny z e-Commerce obszar handlu elektronicznego, w którym istotną rolę odgrywają wszystkie urządzenia mobilne – „m” jak mobilny. Ten obszar handlu elektronicznego opiera się na dostępie do komercyjnych usług oferowanych w ramach e-commerce poprzez telefony komórkowe (smartfony) i inne urządzenia przenośne jak tablety czy smartwatche. Szybki rozwój m-Commerce jest przejawem dążenia firm z branży e-Commerce do dostępności oferty niezależnie od miejsca i czasu, dokonywania transakcji.

e-Commerce (electronic commerce), czyli handel elektroniczny lub e-handel definiujemy jako szereg działań wykonywanych w celu dokonania transakcji za pomocą elektronicznych środków jak strona internetowa, aplikacja. Są to transakcje online, czyli forma zakupów towarów i usług, których płatności i dostawa odbywa się poza fizyczną placówką sklepu.

Najbardziej powszechną formą e-Commerce są oczywiście sklepy internetowe, jednak e-Commerce to również takie formy biznesu jak internetowe aukcje, wymiana walut, bankowość elektroniczna, internetowe zakłady bukmacherskie, e-sklepy, ale też portale aukcyjne i inne formy handlu elektronicznego.

E-Commerce co to jest

E-Commerce co to jest?

Przeczytaj nasz poradnik na temat e-Commerce krok po kroku: charakterystyka rynku e-Commerce, dla kogo jest e-Commerce, jak odnieść sukces w e-Commerce...


Co to jest dark store?

Dark store to w dosłownym tłumaczeniu „ciemny sklep”. Termin ciemny sklep odnosi się do punktu sprzedaży detalicznej lub centrum dystrybucji, które istnieje wyłącznie w celu robienia zakupów online. W sklepie typu dark store zamiast klientów pojawiają się w nich wyłącznie kurierzy, którzy odbierają towary.

Dark store to sklepy lub punkty przeznaczone wyłącznie do obsługi zamówień internetowych. Taki model biznesowy oparty jest na niższych kosztach obsługi, lokalizacji w miejscach o dobrych warunkach komunikacyjnych z niższym czynszem.

Format został zapoczątkowany w Wielkiej Brytanii, a jego popularność rozprzestrzeniła się również w Unii Europejskiej i Rosję, a także w Stanach Zjednoczonych.

Dark store i Q-commerce

Q-commerce to obecnie jedna z najprężniej rozwijających się gałęzi sprzedaży internetowej. Trend Q-commerce przybierał na sile i popularności. W raportach podsumowujących rozwój e-Commerce w Polsce widać duże znaczenie tego trendu, a liczba klientów używających szybkich zakupó będzie przybywać z roku na rok. Kolejne pokolenia zyją coraz szybciej i są coraz bardziej sprzężone ze swoimi małymi światami zamkniętymi w wielofunkcyjnym smartfonie.

Sprzedaż Q-commerce koncentruje się tylko na przedmiotach o wysokim popycie, zamiast prowadzić sprzedaż wszelkiego rodzaju produktów. Sklepy skupiające się na szybkiej sprzedaży umieszczają w swojej ofercie tylko najbardziej poszukiwane produkty. Należą do nich przedew wszystkim ważne artykuły spożywcze, dobra szybko zbywalne (FMCG) i inne produkty codziennej potrzeby, które klienci zamawiają szczególnie często, a nawet codziennie. Strategia szybkich zakupów zmniejsza koszty magazynowania i przechowywania. Umożliwia firmie sprzedającej w tym systemie wynajmowanie bardziej kompaktowych powierzchni magazynowych w miastach zamiast znacznie większych magazynów poza miastem.

Wiele sklepów spożywczych, restauracji, chcąc ułatwić swoim klientom dokonywanie zakupów, zleca wykonanie projektu uproszczonego sklepu internetowego, który spełnia zasady szybkich zakupów, czyli jego ścieżka zakupowa składa się z kliku etapów krokach, począwszy od wyboru produktu, przez złożenie zamówienia, wyborze przesyłki, a skończywszy na szybkiej zapłacie przy użyciu smartfona.

Ogromna konkurencja na rynku wymaga ronież testowania i wdrażania nowych rozwiązań szybkiej dostawy, które poprawią komfort klienta internetowego. Dlatego tak często są wybierane nowoczesne systemy prowadzenia zaawansowanej logistyki od rozwiązań dark store, mikro-magazyny.

Rynek Q-commerce i Dark store jest w większości zdominowany przez dużych graczy. Firmy inwestujące w Darke stores i konkurujące o zapewnienie szybkiej dostawy artykułów spożywczych są w większości finansowane przez venture capital. Jest to spowodowane koniecznością dużych inwestycji i dużą konkurencją między firmami walczącymi o udział w rynku. Firmy venture capital przygotowane są na początkowe duże straty, ponieważ liczą na niebotyczne zyski w przyszłości.

Na świecie na rynku Q-commerce konkurują ze sobą firmy jak: Bolt, Getir, Gorillas, Dija, Weezy, Asap, Zapp, Fancy, Jiffy (Rosja), Zomato (Indie)


Jak wygląda dark store?

Dark store to sklepy lub punkty przeznaczone wyłącznie do obsługi zamówień internetowych. Ten model biznesowy oparty jest na niższych kosztach obsługi, dlatego lokalizacje sklepów są w miejscach o dobrych warunkach komunikacyjnych z niższym czynszem.

Wygląd sklepu
Dark store to sklep, który wygląda jak supermarket lub magazyn o układzie przypominającym tradycyjny sklep. Taki sklep nawet jeżeli jest zlokalizowany przy ruchliwej ulicy nie wygląda on jak tradycyjny sklep, poniewąz nie ma wystawy. Wewnątrz może wyglądać jak konwencjonalny supermarket, z alejkami półek zawierających artykuły spożywcze i inne artykuły szybko zbywalne.

Organizacja sklepu
Budynki dla darke store muszą być przede wszystki funkcjonalne i nie muszą przyciągać wyglądem zewnętrznym. W samym sklepach nie ma ekspozycji sprzedawanych towarów, nie ma sprzedawców udzielających porad dotyczących produktów, ani stanowisk kasowych. Półki i alejki są ponumerowane, dzięki czemu pracownicy mogą szybciej kompletować zamówienie. Dodatkowo pracę w dark store może optymalizować specjalna aplikacja. 

Technologia
Dark store wymaga kompetencji technologicznych i systemu zarządzania zaopatrzeniem oraz zamówieniami. Są to kompetencje kluczowe w tym segmencie usług. Złożone zamówienia przez aplikacje lub stronę sklepu trafiają do najbliższego sklepu, a stamtąd jest odbierane przez kurierów.

Lokalizacja
Dla darke store kluczowa jest lokalizacja. Sklepy nie są zlokalizowane przy głównych ulicach czy centrach handlowych, ale przeważnie w miejscach preferowanych pod względem dobrych połączeń drogowych. Wszystko po to, by kurierzy na rowerach czy skuterach mogli doręczyć zamówienie w jak najszybszym czasie. 

Click & collect
Sklepy darke store mogą być wykorzystywane do usługi „kliknij i odbierz”, w ramach której klient odbiera zamówienie złożone przez internet.


Jak działa koncept dark store?

Sposób działania sklepu dark store różni się od tradycyjnego sklepu internetowego. Sklep z szybką dostawą koncentruje się tylko tylko najbardziej poszukiwane produktach o wysokim popycie. Taka strategia zmniejsza koszty magazynowania i wymusza zastosowanie zaawansowanej logistyki.

Zamówienie
Po złożeniu i przetworzeniu zamówień otrzymanych przez Internet zamówienia są wysyłane do sklepu w którym znajdują się produkty. Zamówienie jest przetwarzane i kierowane zgodnie z układem sklepu w celu optymalnej kompletowania przez pracowników sklepu.

Pracownicy
Pracownicy sklepu darke store nazwani są „personal shopperami”, a potocznie „pickerami”. Pracownicy realizują zamówienia zgodnie z wyświetlanymi informacjami np. na tablecie. Obsługa sklepu możne realizować więcej niż jedno zamówienie jednocześnie. Sklep darke store i pracownicy pracują często przez całą dobę.

Koszty zamówienia
Koszt dostawy najczęściej zależy od kwoty zamówienia.

Koszty eksploatacji
Sklepy dark store mają zazwyczaj niższe koszty w eksploatacji, ponieważ znajdują się w tańszych strefach najmu. Mają również niższy koszt kompletacji zamówienia, niż tradycyjne sklepy.

Click & collect
Format darke store może również działać w modelu sprzedaży click&collect (kliknij i odbierz), czyli zamawianie składane jest online i odbierane osobiście w sklepie.

Lokalizacja
Sklepy darke store są zlokalizowanymi w centrum miasta, dzięki czemu partnerzy lub pracownicy sklepu mogą łatwo odebrać produkty i dostarczyć je w ciągu kilku minut do klienta. Taka strategia logistyczna pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze wydawane na realizację dostaw z magazynów na obrzeżach miast.


Korzyści z dark store

Możliwość dokonywania szybkich zakupów daje szereg korzyści zarówno Tobie jako sprzedawcy, jak i Twojemu klientowi. Wdrażając te rozwiązanie pokazujesz, że adaptujesz się do zmieniających się warunków panujących w biznesie i zwiększasz swoją konkurencyjność wobec innych marek. Wreszcie Q-commerce to przejaw myślenia strategicznego o odbiorcach zwanych pokoleniem millenialsów i generacją Z, dla których szybkie zakupy to konieczność, a smartfon to urządzenie bez którego nie mogliby się obejść w życiu prywatnym, a co dopiero, gdy chcą coś zamówić z ulubionego sklepu.

Wielu użytkowników internetu, którzy większość swojego życia przeżyli w XXI wieku, tradycyjne robienie zakupów kojarzy się z czekaniem w długich kolejkach. Dark store to wyjście naprzeciw ich dążeniom do szybkiego załatwiania spraw w życiu prywatnym i zawodowym. Dzięki przystosowaniu Twojego sklepu do szybkich zakupów możesz zyskać realną korzyść w postaci większej liczby zamówień.

Dark store zapewnia następujące korzyści:

  • Szybszy czas dostawy
    głównym celem dart store jest zapewnienie szybszej dostawy, dzięki czemu kupowanie za pośrednictwem tej platformy jest wygodnym i oszczędzającym czas procesem.
  • Wygoda zakupów
    wygoda robić zakupy na smartfonie w dowolnym miejscu i czasie
  • Dostawa na czas
    wybór możliwość dostarczenia zamówienia w dogodnym dla klienta momencie
  • Niezawodność usługi
    klienci dark store mogą liczyć na pewność dostawy i jakość usługi

Czemu Q-commerce jest ważny

Q-commerce to rozwiązanie, które ma bardzo duży potencjał. Jest rozwiązanie szczególnie doceniane przez mieszkańców dużych miast, którzy prowadzą intensywny tryb życia i brakuje im czasu na tradycyjne zakupy. Z drugiej strony jest to paradkoksalnie rozwiązanie, które sprawdza się również w przypadku seniorów.

Dużą barierą Q-commerce jest często wyższa cena za dowóz. Wprawdzie sklepy w systemie szybkich zakupów zapewniają niskie marże na sprzedawane produkty, jednak optymalizacja szybkiej dostaw w takim wariancie jest trudniejsza niż w klasycznym modelu dostawy na drugi dzień (next day delivery).

Q-commerce ma spory potencjał dla konsumentów, ale wiąże się z większym kosztem zakupów. Klient musi bowiem zapłacić za szybką dostawę.

Koszt szybkiej dostawy powoduje, że Q-commerce jest to rozwiązanie, która jeszcze długo będzie traktowane jako usługa premium. Z drugiej strony tradycyjne zakupy wymagają poświęcenia naszego cennego czasu, a sam dojazd do dużego marketu przekłada się na zużycie benzyny w samochodzie. Korzystanie z szybkich dostaw jest zatem opłacalne dla osób aktywnych, którym brakuje im czasu na tradycyjne zakupy.

Q-commerce to system sprzedaży internetowej, który warto wdrożyć jeśli zależy Ci na tym, aby Twój sklep:

  • Odpowiadał na większe oczekiwania klientów, którzy często robiących zakupy przez internet.
  • Nadążał za trendami w e-Commerce.
  • Miał większą konwersję i zwiększył sprzedaż.
  • Miał większy ruch na witrynie i był wyżej w wynikach wyszukiwania Google’a.
  • Dotarł do nowej grupy odbiorców.
  • Był uważany za nowoczesny, przyjazny i łatwy obsłudze.
  • Generował więcej leadów, czyli kontaktów do klientów o potencjale zakupowym.
  • Miał więcej wypełnionych koszyków.
  • Miał więcej zakończonych transakcji płatniczych.
  • Poprawił skuteczność działań marketingowych.
  • Odbudował wizerunek marki i stał się bardziej popularny.
Q-commerce co to jest

Co to jest Q-commerce?

Zaintersowało cię rozwiązanie Q-commerce? Przeczytaj więcej na temat nowego trendu e-Commerce...


Trendy w e-Commerce

Dark store to nie jedyny trend szybko rozwijającego się rynku handlu w internecie. E-commerce, wcześniej uważany za alternatywę dla sklepów stacjonarnych, z powodu rozwoju technologii i pandemii, szybko stał się wiodącym kanałem sprzedaży i wymiany towarów. Nowe technologie, nowe trendy e-Commerce i korona wirusowa rewolucja spowodowały wzrost znaczenia sprzedaży internetowej na całym świecie.

Jesteśmy świadkami zawrotnego przyspieszenia i rozwoju branży e-Commerce. Potwierdzeniem tego jest pojawienie się wielu nowych trendów sprzedaży internetowej dostosowanej do zmieniających się oczekiwań klientów i sytuacji pandemicznej, która wpłynęła na gospodarkę światową. E-Commerce charakteryzuje się nowymi trendami i rozwiązaniami, które pozwolą sprzedawać produkty szybciej i wydajniej oraz zapewnić możliwie jak najlepsze doświadczenie zakupowe klientom.

Wydaje się, że obecnie ważnym i ciągle ewoluującym trendem w e-Commerce jest internetowa sprzedaż artykułów spożywczych (e-grocery). Firmy sprzedające takie produkty, w błyskawicznym tempie dostosowują się do obecnej sytuacji, oferując pełen wachlarz dostawy. Ciągle pogłębia się też nurt sprzedaży „eco-friendly”. Popularność tego trendu wynika z potrzeby konsumpcyjnej łączącej w sobie poszanowanie dla środowiska i niemarnowania produktów. W związku z tym wzrasta sprzedaż przedmiotów „z drugiej ręki” i odzieży używanej. Coraz częściej sklepy internetowe oferują też sprzedaż bezpośrednią w social mediach.

Właściciele prowadzący sklep internetowy, aby nadążyć za najnowszymi trendami takimi jak np. omnichannel, mobile commerce czy social commerce, powinni wdrażać odpowiednie rozwiązania cyfrowe oraz stawiać na technologie, które poprawią Customer Experience, ponieważ najważniejsze jest doświadczenie zakupowe niezależnie od grupy docelowej klientów.

Nadchodzący lata przyniosą na pewno jeszcze wiele zmian. Przeniesienie się sporej części handlu do internetu, powoduje wykorzystywanie możliwości rzeczywistości rozszerzonej (AR) oraz sztucznej inteligencji. Te rozwiązania pozwalają uzyskiwać pożądanych przez konsumenta wrażenia w procesie zakupu.

Trend rozwoju e-Commerce nie pozostał bez wpływu na inne sektory gospodarki. Przyczyniając się do szybkiego rozwoju nowoczesnej logistyki, w tym rynku magazynowego i fulfillmentu (przekazanie obsługi zamówień zewnętrznemu operatorowi).

trendy e-Commerce

Trendy e-Commerce

Prowadzisz sklep internetowy i chcesz odnieść komercyjny sukces w e-Commerce, poznaj przegląd trendów wyznaczających kierunki w e-handlu...


Podsumowanie

Mamy nadzieję, że udało nam się przekonać Ciebie do tego, że Q-commerce i darke store to skuteczna metoda na wzrost spożywczego sklepu internetowego. W tę stronę zmierza branża e-Commerce i nie ma sensu odwracać się od panujących trendów. Jeśli chcesz rozwijać swoją spożywczą platformę sklepową, ta zmiana jest nieunikniona. Szybkie zakupy stały się już standardem w e-Commerce oraz w innych branżach, dla których internet jest naturalnym środowiskiem.

Jeśli więc chcesz dostosowac Twój sklep internetowy do rozwiązań darke store i modelu szybkiej sprzedaży, tak aby zwiększyć swoje szanse sprzedażowy, zaprezentować się jeszcze bardziej atrakcyjnie w oczach potencjalnych klientów i otworzyć a nowe kanały marketingowe, rozważ wdrożenie Q-commerce do Twojego biznesu. Chcesz zlecić dopasowanie strony do modelu quick? Możesz zgłosić się do nas. Wystarczy wysłać maila pod adres: studio@thenewlook.pl z wypełnionym briefem, dotyczącym twoich preferencji i zakresu działania lub zadzwoń do nas: 730 170 330


Czytaj również:

sklep wordpress

Agencja E-Commerce

Chcesz zacząć działania w e-Commerce? Jesteśmy specjalistami nowych mediów i e-Commerce. Tworzymy sklepy internetowe, optymalizujemy konwersję, tworzymy spójną strategię sprzedażową. Generujmy efekty w e-Commerce!

5/5 - (7 votes)
Agencja interaktywna:
Projektujemy strony internetowe WordPress, sklepy internetowe WooCommerce, pozycjonujemy w Google, dbamy o media społecznościowe. Tworzymy kompleksowe kreacje, projekty graficzne i identyfikacje wizualne. Zadzwoń 730 170 330, wyślij brief, albo napisz do nas, aby otrzymać informację cenową.
Kontakt przez messenger