Chcesz przenieść biznes do internetu? Wyceń: Strona www | e-Sklep | B2B |SEO/SEM | Restauracja | napisz: studio@thenewlook.pl

Trendy e-Commerce 2021

trendy e-Commerce

Nikt nie mógł przewidzieć tak ogromnego rozwoju branży e-Commerce, którego efekty widzimy obecnie. E-commerce, wcześniej uważany za alternatywę dla sklepów stacjonarnych, z powodu rozwoju technologii i pandemii, szybko stał się wiodącym kanałem sprzedaży i wymiany towarów.

Nowe technologie, nowe trendy e-Commerce i korona wirusowa rewolucja spowodowały wzrost znaczenia sprzedaży internetowej na całym świecie.

Przyspieszenie w branży e-Commerce

Jesteśmy świadkami zawrotnego przyspieszenia i rozwoju branży e-Commerce. Wraz z wybuchem pandemii koronawirusa kolejne segmenty sprzedaży stacjonarnej musiały zmienić model biznesowy i poszerzyć swój dział o sprzedaż internetową.

Jedną z najważniejszych zmian w handlu internetowym zaobserwowanych podczas pandemii jest zmiana podejścia wielu przedstawicieli handlu tradycyjnego, którzy, ze względu na sytuację na świecie, liczne ograniczenia, musieli przenieść swój biznes do internetu.

Branża e-Commerce rozwijała się od 2 do 5 razy szybciej, w porównaniu do tego jak funkcjonowała przed pandemią. Wskutek czego nastąpił znaczący wzrost liczby sklepów internetowych. Widać wyraźnie też, jak wzrosło znaczenie platform e-Commerce, takich jak WooCommerce, Magento, PrestaShop oraz platform abonamentowych. To dzięki nim wiele biznesów i sklepów w czasie zamrożenia gospodarki mogło dalej funkcjonować.

Trend rozwoju e-Commerce nie pozostał bez wpływu na inne sektory gospodarki. Przyczyniając się do szybkiego rozwoju nowoczesnej logistyki, w tym rynku magazynowego i fulfilmentu (przekazanie obsługi zamówień zewnętrznemu operatorowi).


Trendy e-Commerce krok po kroku

  1. Nowe możliwości i trendy w e-Commerce
  2. Trendy w dostawie produktów
  3. Trendy w formie sprzedaży
  4. Trendy w budowie sklepu internetowego
  5. Trendy społeczne w e-Commerce
  6. Podsumowanie

Nowe możliwości i trendy w e-Commerce

Jakie trendy wyznaczą kierunek rozwoju handlu w sieci? Jeśli prowadzisz sklep internetowy i chcesz odnieść komercyjny sukces lub stawiasz pierwsze kroki w e-Commerce, przeczytaj nasz przegląd trendów w sprzedaży internetowej i poznaj prognozy na najbliższe lata.

Najważniejsze trendy w e-Commerce
Nowe technologie i pandemia przyniosła nowe wyzwania, ale stworzyły też nowe możliwości w sprzedaży zarówno dla handlu internetowego, jak i dla coraz bardziej aktywnych klientów. Dystans społeczny, niedostępność tradycyjnych usług, ale też wszechogarniająca technologia, zmiana świadomości, nawyków i prędkości stylu życia – wszystko to sprawiło, że klienci coraz częściej zaczęli zmieniać swoje zwyczaje zakupowe, szukając wygodnych i bezpiecznych opcji zakupu produktów w internecie.

Mówiąc o najważniejszych trendach w e-Commerce, możemy je podzielić na kilka rodzajów trendów, czyli trendy w sposobach dostawy, trendy w formach sprzedaży w sklepie, trendy w budowaniu sklepu internetowego oraz trendy społeczne związane z e-Commerce.


Trendy e-Commerce w dostawie produktów

Przyśpieszenie naszego życia sprawiło, że zakupione produkty przez internet chcemy mieć dostępne jak najszybciej i móc wybrać wygodną dla nas formę zamówienia. W odpowiedzi na potrzeby klientów powstało kilka trendów w dostawie produktów w e-Commerce.

Click and Collect
Click and Collect (zamów online i odbierz w sklepie) to system, w którym klienci dokonują zakupów online i odbierają zamówiony produkt w wybranym sklepie stacjonarnym. Jest to bardzo chętnie wybierana forma dostawy, ponieważ umożliwia to klientowi zmniejszenie kosztów i skorzystanie z darmowej dostawy.

Dostawa Out-of-Home
Klienci chętnie robią zakupy w sklepach internetowych, w których mogą skorzystać z opcji dostawy OOH (Out-Of-Home), czyli odbioru zamówionych produktów w pobliskich paczkomatach lub tzw. punktach odbioru. Taki sposób dostawy uważany jest przez klientów jako wygodny, elastyczny oraz ekologiczny.

E-grocery
W systemie E-grocery klienci zamawiają produkty spożywcze online i odbierają je w sklepie. Produkty przygotowywane są przez pracowników sklepu lub specjalne firmy kurierskie, które dostarczą je do domu.

Dark store
Dark store to sklepy lub punkty przeznaczone do obsługi zamówień internetowych. Taki model biznesowy oparty jest na niższych kosztach obsługi, lokalizacji w miejscach o dobrych warunkach komunikacyjnych z niższym czynszem.

Ekodostawa
Trendy eko tak popularne wśród klientów, zauważane są również przez branżę e-Commerce. Część klientów jest gotowa na dopłaty za ekologiczną dostawę produktów, żeby ograniczać tzw. ślad węglowy.

Q-commerce
Q-commerce to odpowiedź na potrzeby klientów, których tempo życia jest tak wysokie, że nie mogą pozwolić sobie na robienie zakupów w sklepach stacjonarnych i czekać w długiej kolejce, by zapłacić za kilka podstawowych produktów spożywczych. Świadomym tego byli właścicieli hiszpańskiej firmy Glovo, która wyszła z inicjatywą Q-commerce. To skrót od Quick-commerce, czyli szybkiego handlu. To rozwiązanie problemów klientów, którym zależy na szybkim i wygodnym robieniu zakupów. Dzięki Q-commerce firma dostarczy zamówione produkty spożywcze poprzez aplikację maksymalnie w ciągu 30 minut.


Trendy e-Commerce w formie sprzedaży

Rozwój e-Commerce uzależniony jest od angażujących form sprzedaży, które usprawniałyby komunikację z klientem. Nowoczesna obsługa e-sklepu powinna więc uwzględniać atrakcyjne formaty videostreamów, z możliwością zakupu bezpośrednio od sprzedającego prezentera, tworzenie oferty różnych producentów w jednej przestrzeni, sprzedaż wielokanałową, budowanie relacji na linii klient-marka w mediach społecznościowe czy generowanie alternatyw form płatności internetowych.

Live Commerce

Live Commerce to trend sprzedażowy, który cieszy się w ostatnim czasie ogromnym zainteresowaniem szczególnie wśród osób korzystających z mediów społecznościowych. To nic innego jak transmisja na żywo, podczas której sprzedający prezentuje produkt, opowiada o nim, odpowiada na pytania internautów, komentarze na czacie. Co ważne, produkty w czasie relacji video można kupić w czasie rzeczywistym, tu i teraz.

Potencjał dla marek fashion, beauty, design jest ogromny i może na tym skorzystać wiele firm. Marki, które zrozumieją możliwość połączenia rozrywki, spotkań online i sprzedaży z pewnością zarobią duże sumy. Największą popularnością cieszą się live’y sprzedażowe prowadzone przez influencerów. Podstawą sukcesu oprócz zapewnienia odpowiedniej jakości transmisji jest storytelling, czyli opowiadanie historii produktu. Bardzo ważne jest także wchodzenie w interakcję z widzami. Live Commerce w Polsce wykorzystywany jest przez użytkowników TikToka, YouTube’a i Instagrama.

Marketplace
Model Marketplace to dobrze znany i szybko rozwijający się trend w e-Commerce. W tym modelu biznesowym wielu sprzedawców może prowadzić sprzedaż online w jednym sklepie marketplace, podobnie jak to ma miejsce w galeriach handlowych lub na targowisku.

Marketplace jest miejscem, a dokładnie sklepem, w którym swoją ofertę przedstawia wielu sprzedawców. Jest to platforma sklepowa gromadząca w jednym miejscu dużą ilość produktów, pochodzących od zróżnicowanych dostawców. Marketplace działa w prosty i intuicyjny sposób, zapewniając wygodę zakupów klientów. Pozwala gromadzić dużą ilość produktów, tworzyć szeroką ofertę cenową,  różnicować dostępność towarów oraz ustalać czas dostawy. Zakupy w sklepie marketplace przebiegają niezwykle sprawnie i szybko, co stanowi znaczne udogodnienie dla kupujących.

Sklep Marketplace

Omnichannel
Omnichannel to sprzedaż z poziomu kanałów online i offline – sklep internetowy, stacjonarny, sprzedaż w mediach społecznościowych. Takie podejście zakłada dotarcie i obsługę klienta z poziomu wielu kanałów. Strategia omnichannel oznacza prowadzenie działań, których celem jest zapewnienie spójności doświadczeń bez względu na wybrane przez klienta miejsce zakupu. Sprzedaż omnichannel zakłada, że dzięki połączeniu możliwości, jakie daje połączenie sklepu tradycyjnego ze sklepem internetowy, klient będzie kupował chętniej i częściej niż u konkurencji, która oferuje tylko jeden kanał sprzedaży, lub u której kanały sprzedaży działają niezależnie.

Wzrost znaczenia zakupów omnichannel związany jest z niezwykłym udogodnieniem dla klienta, który może robić zakupy, korzystając z różnych kanałów sprzedaży powiązanych ze sobą. Dziś strategia omnichannel w e-Commerce to już raczej standard niż nowy trend. Sprzedawcy, żeby spełnić oczekiwania klientów, muszą dostosować swoją ofertę do sprzedaży wielokanałowej i zapewnić dostęp do produktów zarówno online, jak i offline.

Płatności odroczone
Idea tej formy płatności najtrafniej objaśnia hasło: „buy now, pay later”, czyli „kup teraz, zapłać później”. To rozwiązanie dla wszystkich osób preferujących zakupy w sklepach internetowych, które chciałyby zakupić dany produkt, ale obecnie nie mają wystarczających środków na zapłatę. Czy to oznacza, że muszą rezygnować z zamówienia? Nie! W płatnościach odroczonych zapłata za produkt w sklepie zostaje przesunięta w czasie, o 30 dni, a w niektórych sklepach nawet o 45 dni w przypadku rejestracji konta Tę metodę płatności oferują takie fintechy (firmy świadczące usługi finansowe) jak Klarna, Twisto, PayU, PayPo, P24NOW. To nie tylko korzystne rozwiązanie dla klienta mającego tymczasowe problemy finansowe, ale również dla sprzedawcy online, ponieważ zwiększa się ruch w jego sklepie, a poza tym fintech zwraca mu środki na konto za produkt i przejmuje rozliczenie klienta za zamówienie.

Więcej o Płatnościach odroczonych

Social commerce (social selling)
Media społecznościowe nie są już tylko portalami do spędzania wolnego czasu i komunikacji z ludźmi. Spełniają też szereg innych, chociażby kanału marketingowego do budowania swojej pozycji na rynku. Większość firm posiada już firmowy fanpage na Facebooku, profil na Instagramie, kanał na YouTube lub innych social mediach. Z ich popularności zdają sobie sprawę znane marki, które wykorzystują je do komunikacji z klientem i sprzedaży produktów i usług.
Social media to obecnie ważne platformy e-Commerce i kanały sprzedaży. Zarówno Facebook, jak i Instagram mają opcję uruchomienia zakupów online, dzięki którym użytkownicy mogą zamawiać produkty praktycznie bez wychodzenia z mediów społecznościowych.

Social selling nastawiony jest na budowanie relacji z klientami, dlatego każdy e-Commerce powinien korzystać z kanałów mediów społecznościowych w działaniach wspierających sprzedaż i marketing.

Social commerce, czyli tworzenie platform sprzedażowych w mediach społecznościowych, pozwala poprawić widoczność Twoich produktów dla użytkowników. Social Commerce to też szansa na pozyskanie nowych klientów oraz na budowanie zaufania wśród obecnych odbiorców. Sprzedawanie przez Social Commerce znacznie skraca ścieżkę zakupową, co może przyczynić się do zwiększenia ilości transakcji w sklepie internetowym.

Dużą popularnością cieszy się również trend prezentacji produktów na żywo oraz transmisje sprzedażowe w mediach społecznościowych. Klienci dołączają także do dedykowanych grup na Facebooku, w których mogą znaleźć interesujące ich produkty.

Należy pamiętać, że cały czas nie są to rozwiązania skonstruowane do potrzeb profesjonalnych sprzedawców. Jednak warto zainteresować się także tymi kanałami sprzedaży i zainwestować w Social sommerce.

› Social commerce

E-grocery
Rozwój e-Commerce poprzez handel artykułami spożywczymi online, czyli e-grocery to część transformacji gospodarczej, która zachodzi obecnie w Polsce i na świecie. Proces włączania branży spożywczej do e-Commerce, jeszcze do niedawna trudny do wyobrażenia, szybko stał się rzeczywistością.

Dziś e-handel produktami spożywczymi to nie tylko domena dużych sieci, ale także małych, lokalnych sklepów, które oferują dostawę w określonym obszarze swojego działania. Dodatkowo stale poszerza się oferta tego typu sklepów, oferują produkty o przedłużonym terminie, dostępne w ofercie ogólnopolskiej z dostawą kurierem.

Usługi takie jak Click&Collect pozwalające złożyć zamówienie online i odbiór w sklepie, wpływają na rozpowszechnienie robienia zakupów spożywczych przez internet. Podobnie współpraca hipermarketów, dyskontów z firmą InPost w ramach programu lodówkomatów, to kolejne potwierdzenie świadczące o wadze i szybkości rozwoju tego trendu e-Commerce. Nowe formy dostawy skutkują możliwością zamówienia świeżej żywności z gwarancją zachowania świeżości, co daje możliwość sprzedaży każdego rodzaju produktów spożywczych.

Sprzedaż transgraniczna
Trendem w e-Commerce będącym wynikiem globalizacji jest sprzedaż transgraniczna. Duży i mali gracze rynkowi poszukują wciąż nowych przestrzeni do prowadzenia swojej działalności handlowej. Widać to szczególnie po ekspansji światowych marek e-commerce, na platformach sprzedażowych (marketplace) takich jak Amazon, AliExpress czy Allegro, które oferują produkty coraz szerszemu gronu konsumentów na całym świecie.

Ekspansja na rynkach zagranicznych niesie wyzwanie szczególnie dla mniejszych sklepów, które muszą wprowadzić wprowadzenia rozwiązania umożliwiające szybsze dostarczanie produktów przy jednoczesnym obniżeniu kosztów. Inne utrudnienia w tym obszarze to bariera językowa, różnice kulturowe czy regulacje prawne.


Trendy w sklepie internetowym

Wraz z rosnącym zapotrzebowaniem konsumentów na zakupy w Internecie, zwiększają się też oczekiwania wobec systemu obsługi. Optymalizacja strony internetowej pozwala przyśpieszyć jej działanie, poruszanie się między kategoriami, przeglądanie produktów znajdujących się w ofercie. W 2021 roku stworzono nowe rozwiązania, umożliwiające projektowanie indywidualnej ścieżki zakupowej. Jakie trendy w obsłudze klienta e-sklepu warto wyróżnić?

UX i personalizacja
UX w e-commerce stała się koniecznością. User Experience jest obecnie jedną z kluczowych metod na zwiększanie konkurencyjności w E-Commerce. Audyt UX, optymalizacja pod kątem User Experience, Customer Research to działania najczęściej rekomendowane. UX wiąże się także z kolejnym trendem, jakim jest product discovery.

Customer Experience
Potrzeby klientów, ich oczekiwania, zmieniają branżę e-Commerce na naszych oczach. Sklepy internetowe prześcigają się w dostarczaniu nowych doświadczeń zakupowych dla klientów jak: product discovery, voice search, visual search i inne.

Product discovery (odkrywanie produktu) to wszystkie działania sprzedawcy, które zmierzają do poznania potrzeb i preferencji klienta oraz wprowadzenie takich rozwiązań, które mają zmienić doświadczenie zakupowe. Ważnym elementem poprawy Customer Experience jest również umożliwienie personalizacji produktów w sklepie.

Customer experience polega również na kategoryzowaniu produktów tak, aby ułatwić klientom ich filtrowanie. To ważny sposób promocji oferty, wspierający klientów w podejmowaniu decyzji. W dzisiejszych czasach klienci wymagają nowych form wyszukiwania głosowego (Voice Search) oraz wyszukiwania wizualnego (Visual Search), a także trafnego oferowanie powiązanych produktów.

Mobile commerce
Obecnie ponad 50% klientów robi zakupy online, korzystając z urządzeń mobilnych. Nie ma odwrotu od trendu mobilnego w e-Commerce, na co wskazują badania i nasza codzienna praktyka – to jak często w ciągu dnia korzystamy z telefonów, tabletów i notebooków.

Mając to uwadze, sklepy prowadzące sprzedaż w internecie powinny skupić się na tzw. trendzie „mobile first”, czyli dostosowaniu oferty do intuicyjnego i wygodnego wyświetlania produktów na urządzeniach mobilnych oraz pełnej responsywności całego sklepu. W ramach tego trendu należy pamiętać o szybkości ładowania sklepu na urządzeniach mobilnych w myśl zasady, że jeżeli strona ofertowa nie załaduje w ciągu trzech sekund, to dużym prawdopodobieństwem klienci ją opuszczą.

Headless commerce i PWA
Sklepy e-Commerce w bardzo konkurencyjnych branżach, muszą zadbać o to, by ich aplikacje internetowe do sprzedaży były responsywne i atrakcyjne wizualnie, ale przede wszystkim szybkie w obsłudze (prędkość ładowania strony). W takim przypadku nowymi trendami są rozwiązania headless commerce i PWA.

Headless commmerce to technologia oddzielenia warstwy front-end i back-end sklepu e-Commerce, co przekłada się na elastyczność i szybkość ładowania. Dostosowania sklepu do PWA (Progressive Web Application) pomaga poprawić jego responsywność, a tym samym zapewnić klientom lepsze doświadczenie zakupowe.

AI i ML
Rola sztucznej inteligencji (AI) i uczenia maszynowego (ML) w handlu to zapewne przyszłość e-Commerce. Klienci sklepów internetowych stale oczekują optymalizacji oferty i produktów do ich preferencji. Takie zaawansowane rozwiązania sprawiają, że zakupy są szybsze, bardziej trafne, wygodniejsze i bezpieczniejsze. Są to rozwiązania na razie dostępne tylko dla największych graczy rynkowych. Dają im one wymierne korzyści, poprawiają konwersję (ruch internautów na stronie) i umożliwiają analizowanie dużych zbiorów danych na temat zachowań klientów.


Trendy społeczne w e-Commerce

Wpływ na kierunek w jakim rozwija się e-Commerce mają też zachodzące procesy społeczne. Tematy, które wywołały zmiany sprzedaży internetowej to zanieczyszczenie środowiska wynikające z nadmiernej konsumpcji produktów oraz szybsze starzenie się społeczeństwa. Powstają więc nowe nurty, będące odpowiedzią na coraz bardziej odczuwane problem ekologiczne i demograficzne.

Re-commerce
Kolejnym trendem w e-Commerce jest tzw. re-commerce, czyli jednoczesne połączenie podejście eco-friendly z trendem znanym jako second-hand e-Commerce. Coraz większa świadomość i zainteresowanie ekologią sprawia, że znaczenia w e-Commerce nabiera handel produktami używanymi. Według prognoz ekspertów rynek second-hand w internecie w ciągu najbliższych kilku lat może wzrosnąć dwukrotnie.

Szczególnie wzrost zainteresowania klientów może dotyczyć rynku odzieży używanej. Z wielu powodów. Nasza świadomość ekologiczne i społecznie rośnie, dlatego coraz chętniej wybieramy marki, które mają bardziej zrównoważone i odpowiedzialne procesy produkcyjne. Innym czynnikiem jest cena, która w przypadku produktów pochodzących z recyklingu lub używanych jest o wiele niższa, nawet w przypadku rzeczy markowych producentów.
Klienci ceniący takie wartości jak jakość i ekologię coraz chętniej kupują używane ubrania dobrej jakości marek premium oraz używany sprzęt elektronicznego. Rozwój i sukces platform takich jak Vinted świadczy o rosnącej popularności tego trendu.

Ważnym graczem na rynku re-Commerce jest Facebook, nieustannie ulepszający własne kanały sprzedaży marketplace. Platformy sprzedażowe typu marketplace umożliwiają bezpośredni handel rzeczami i ubraniami używanymi w mediach społecznościowych, takich jak Facebook czy Instagram.

Silver Commerce
Nie tylko młodzi ludzie korzystają z możliwości zakupowych, jakie daje e-Commerce. W dzisiejszych czasach seniorzy również seniorzy robią chętnie zakupy przez internet. W dużej mierze przyczyniła się do tego pandemia.

Nie jest tajemnicą, że zarówno europejskie, jak i polskie społeczeństwo szybciej się starzeje. Przewiduje się, że w ciągu dekady seniorzy, czyli pokolenie określane jako „Silver Power”, w wieku 65+, będą stanowić dużą część całej naszej populacji. Właściciele sklepów internetowych. przygotowując swoją ofertę, powinni mieć też na uwadze również takie osoby. Należy pamiętać o potrzebach tej grupy konsumentów i zadbać o odpowiedni UX na stronie sklepu, stworzeniu prostego systemu zamawiania produktów, a nawet rozwiązania WCAG.


Podsumowanie

Branża e-Commerce w ostatnim czasie rozwija się bardzo intensywnie. Potwierdzeniem tego jest pojawienie się wielu nowych trendów sprzedaży internetowej dostosowanej do zmieniających się oczekiwań klientów i sytuacji pandemicznej, która wpłynęła na gospodarkę światową. E-Commerce charakteryzuje się nowymi trendami i rozwiązaniami, które pozwolą sprzedawać produkty szybciej i wydajniej oraz zapewnić możliwie jak najlepsze doświadczenie zakupowe klientom.

Nadchodzący lata przyniosą na pewno jeszcze wiele zmian. Przeniesienie się sporej części handlu do internetu, powoduje wykorzystywanie możliwości rzeczywistości rozszerzonej (AR) oraz sztucznej inteligencji. Te rozwiązania pozwalają uzyskiwać pożądanych przez konsumenta wrażenia w procesie zakupu.

Wydaje się, że obecnie ważnym i ciągle ewoluującym trendem w e-Commerce jest internetowa sprzedaż artykułów spożywczych (e-grocery). Firmy sprzedające takie produkty, w błyskawicznym tempie dostosowują się do obecnej sytuacji, oferując pełen wachlarz dostawy. Ciągle pogłębia się też nurt sprzedaży „eco-friendly”. Popularność tego trendu wynika z potrzeb konsumpcyjnej łączącej w sobie poszanowanie dla środowiska i niemarnowania produktów. W związku z tym wzrasta sprzedaż przedmiotów „z drugiej ręki” i odzieży używanej. Coraz częściej sklepy internetowe oferują też sprzedaż bezpośrednią przez social media.

Właściciele prowadzący sklep internetowy, aby nadążyć za najnowszymi trendami takimi jak np. omnichannel, mobile commerce czy social commerce, powinni wdrażać odpowiednie rozwiązania cyfrowe oraz stawiać na technologie, które poprawią Customer Experience, ponieważ najważniejsze jest doświadczenie zakupowe niezależnie od grupy docelowej klientów.

Jeśli chcesz rozwijać swój sklep internetowy zgodnie z nowym trendami w e-Commerce, ale brakuje Ci specjalistycznej wiedzy i doświadczenia, żeby wdrożyć interesujące cię rozwiązania sprzedażowe – napisz do nas. Pomożemy Ci na każdym etapie wdrażania projektu, prowadzenia i rozwijania Twojej platformy e-Commerce.

sklep wordpress

Agencja E-Commerce

Chcesz zacząć działania w e-Commerce? Jesteśmy specjalistami nowych mediów i e-Commerce. Tworzymy sklepy internetowe, optymalizujemy konwersję, tworzymy spójną strategię sprzedażową. Generujmy efekty w e-Commerce!

4.9/5 - (54 votes)
Agencja interaktywna:
Projektujemy strony internetowe WordPress, sklepy internetowe WooCommerce, pozycjonujemy w Google, dbamy o media społecznościowe. Tworzymy kompleksowe kreacje, projekty graficzne i identyfikacje wizualne. Zadzwoń 730 170 330, wyślij brief, albo napisz do nas, aby otrzymać informację cenową.
Kontakt przez messenger