Jak założyć sklep internetowy? – cz. 1

jak założyć sklep internetowy

Rynek e-commerce w Polsce rozwija się bardzo szybko i co druga złotówka wydana przez Polaków trafia do sklepów internetowych. Taka dynamika rozwoju rynku e-commerce to wielka szansa dla Twojego sklepu internetowego.

Wraz z rozpowszechnieniem platform e-commerce takich jak WooCommerce, sprzedaż w internecie stała się banalnie prosta. Dosłownie każdy może zacząć sprzedawać wybrane przez siebie produkty, czy usługi w Internecie bez wiedzy informatycznej. Teraz i Ty masz w zasięgu ręki gotowe narzędzia, które pozwala praktycznie od zaraz rozpocząć sprzedaż w internecie. Przeczytaj założyć własny sklep internetowy.

Przed startem sklepu internetowego

Przed założeniem sklepu internetowego powinieneś dokładnie określić sprzedawany asortyment oraz potencjalną grupę konsumentów do których jest skierowany Twój produkt, marka lub usługa. Im ciekawszy i bardziej wyjątkowy jest Twój produkt, albo im bogatsza jest oferta produktów, które oferujesz, tym łatwiej dotrzesz do Klientów i szybciej wypozycjonujesz swój sklep.

Jeżeli zdecydowałeś się co chcesz sprzedawać, powinieneś poznać otaczający rynek i przeanalizowanie konkurencję. Jeśli zaś masz swój unikatowy produkt warto przeanalizować najważniejszych funkcjonalności, które są istotne dla Twoich odbiorców. Pamiętaj o sukcesie w e-commerce bardziej niż od umiejętności przedsiębiorcy, często zależy od jego pasji, zapału i ciekawego pomysłu. A do samego stworzenia sklepu internetowego wystarczy tak naprawdę tylko 7 prostych kroków.

Niezależnie od tego, czy masz już pomysł na własny sklep internetowy, czy dopiero szukasz sposobu na swój biznes, przeczytaj jakie działania są istotne przy założeniu sklepu internetowego i jakie zwiększą Twoją szansę na sukces.


jak założyć sklep internetowy

7 kroków – jak założyć sklep internetowy

  1. Platforma, czyli oprogramowanie sklepu
  2. Design i UX, czyli wygląd ma znaczenie
  3. Logistyka i metody płatności, czyli niezbędne integracje
  4. Regulamin i aspekty prawne, czyli wyczaruj sobie spokój
  5. Pozycjonowanie SEO, czyli sklep przyjazny dla Googe
  6. Marketing, czyli daj się poznać
  7. Be social, czyli siła mediów społecznościowych

 


 

1. Platforma e-commerce ma znaczenie

Platforma e-commerce to serce każdego sklepu internetowego. Wybór platformy e-commerce jest najważniejszą inwestycją przy zakładaniu sklepu internetowego. Najlepszym rozwiązaniem są platformy open-sorce posiadające funkcjonalności i możliwości które potrzebujesz, a jednocześnie są one skalowalne, czyli umożliwia przyszły rozwój.

W naszej ocenie najlepszym, a na pewno najbardziej elastyczny wyborem na rynku jest sklep internetowy oparty o WordPress + WooCommerce. Taka platforma e-commerce daje możliwość stworzenia responsywnego, dostosowanego do urządzeń mobilnych nowoczesnego sklep internetowego.

WooCoomerec jest obecnie najszybciej rozwijającą się platformą e-commerce na całym świecie, umożliwiającą prowadzenie małych, średnich, a nawet dużych sklepów internetowych. Platforma WordPress wydaje się być również idealna ze względu na ogrom funkcjonalności jakie oferuje, ale przede wszystkim dzięki swojej przyjazności dla wyszukiwarki Google. Dlatego WordPress i WooCommerce to optymalne połączenie dla Twojego biznesu.

WooCommerce posiada wiele ciekawych szablonów co umożliwia uruchomienie sklepu internetowego w bardzo krótkim czasie. Jeżeli nie posiadasz dużego budżetu na start pamiętaj, że wybór platformy WooCommerce daje możliwość rozwoju o bezpłatne i płatne wtyczki rozszerzające funkcjonalność sklepu. Dodatkowo jeśli nie posiadasz specjalistycznej wiedzy informatycznej WooCommerce jest również najlepszym wyjściem ponieważ paltforma opiera się na prostocie i intuicyjności WordPressa.

WooCommerce oferuje również ciekawe narzędzie do analizy sklepu internetowego. Z pomocą raportów, możesz analizować i optymalizować Twój biznes pod kątem: źródeł sprzedaży, sprzedaży konkretnych produktów, ruchu w sklepie, czy wyszukiwań w sklepie. Ważnym elementem są też integracje wewnątrz samego sklepu internetowego, które wspomagają sprzedaż jak kampanie up­sellingowych lub cross­sellingowe.

Pamiętaj także o funkcjonalności bloga wbudowanej w platformę WordPress. Dzięki temu wygląd sklepu będzie spójny z wyglądem bloga, a strona osiągnie wyższą pozycję w Google. We wpisach na blogu możesz umieszczać produkty, co zwiększy szansę na wygenerowanie większej sprzedaży.

Ważnym aspektem jest możliwość integracji WooCommerca i WordPressa z innych rozwiązaniami oraz dodawanie nowych funkcjonalności, które będziesz używać w codziennej pracy. WooCommerce oferują pod tym względem jako platforme e-commerce bardzo dużo. Dzięki API można dodać dedykowane integracje, wtyczki i aplikacji do sklepu internetowego.

Własny serwer
Sklep WooCommerce jest zainstalowany na serwerze do którego tylko Ty masz dostęp, a koszt hostingu zamyka się poniżej 100 zł rocznie. Nie musisz płacić miesięcznego abonamentu, ale co najważniejsze jesteś właścicielem oprogramowania, wszystkich plików i masz do nich dostęp, o czy nie można powiedzieć posiadając sklep na platformie w chmurze (SaaS). Jako właściciel sklepu możesz dokonać zmian w WordPressie i WooCommerce, masz wpływ na jego rozwój oraz możesz przenieść sklepu na inny hosting z lepszą ofertą. Z WooCommerce masz pełną kontrolę nad rozwojem sklepu internetowego teraz i w przyszłości.

Sam sklep to dopiero początek. Do Twoich codziennych zadań będzie należeć logistyka, płatności, obsługa klientów, działania marketingowe – wszystkie te działania opisujemy w kolejnych krokach.


 

2. Jak zrobić dobre wrażenie

Sklep internetowy musi przyciągać wyglądem i być zaprojektowany tak by sprzedawać. Dlatego zakładając Twój e-biznes zwróć uwagę na zachęcającą grafikę dostosowaną do Twojej grupy docelowej. Dobry sklep internetowy wygląda i prezentuje się atrakcyjnie wizualnie również na urządzeniach mobilnych.

To jakie wrażenie internauta odniesie odwiedzając Twoją stronę ma istotny wpływ na konwersję (zakupy) – dbałość o szczegóły, profesjonalne zdjęcia produktów, wysokiej jakości grafika częścią strategii e-commerce pozwala zyskać wiarygodność w oczach klientów i napędza sprzedaż.

Wygląd sklepu to jeden z najważniejszych czynników wpływających na sprzedaż w sklepie internetowym. Jeżeli strona Twojego sklepu nie wygląda profesjonalnie i wiarygodnie nikt nie dokona w nim zakupu. Klient po prostu szybko zrezygnuje z zakupów. Dobry design jest szczególnie ważny, jeżeli sam sprzedajesz produkty, które wyróżniają się estetyką – np. ubrania, akcesoria, artykuły wyposażenia domowego itd. Twoje produkty muszą być zaprezentowany w pięknej oprawie.

User Experience
Ważnym elementem sklepu internetowego, który w dużej mierze warunkuje jego poziom sprzedaży jest User Experience (UX), czyli wrażenie, jakie odnosi konsument w momencie korzystania ze strony sklepu jako użytkownik. Jeżeli chcesz sprzedawać skutecznie, musisz maksymalnie uprościć poruszanie się po sklepie, ułatwić wyszukiwanie produktów orz uprościć proces zakupowy w Twoim sklepie internetowym.

Klient musi w łatwy sposób poruszać się dzięki intuicyjnej nawigacji, odnaleźć pożądany produktu przy użyciu różnymi kategoriami, filtrów, wyszukiwarki produktów oraz mieć łatwy dostęp do koszyka i jego edycji. Powinieneś również zadbać o odpowiednio wyeksponowanie produktu i jego podstawowych danych jak cena, skład produktu, wysokiej jakości zdjęcia, koszty dostawy. Pamiętaj też, aby w widocznym miejscu umieścić numer kontaktowy, aby klient nie musiał opuszczać karty produktu lub koszyka, by się z Tobą skontaktować.

Dzięki odpowiednio i intuicyjnie zaprojektowanemu sklepowi internetowemu dostarczysz klientowi wszystkich potrzebnych informacji i skutecznie przeprowadzisz go przez proces zakupowy.

Każdy ma sklep w smartfonie
Zakupy przy użyciu smartfonów i tabletów tzw. m-commerce (mobile commerce) są dziś standardem. Dlatego dostosowanie sklepu do urządzeń mobilnych jest koniecznością – bez tego nie tylko pomijamy istotny segment osób kupujących wyłącznie mobilnie, ale także zniechęcamy klientów, którzy odwiedzili naszą stronę na smartfonie, aby przejrzeć ofertę (nie mogli tego zrobić ze względu na źle wyświetlające się treści).

Stworzenie wersji mobilnej sklepu nie jest skomplikowane z platformą WordPress i WooCommerce. Sklep oparty o WooCommerce wykorzystaj technikę Responsive Web Design, czyli dostosowuje stronę do urządzeń mobilnych. Masz wtedy pewność, że Twojej sklepu internetowego jest dostosuje się do rozmiaru każdego ekranu.
co ułatwia proces zakupowy .

Coraz więcej z nas kupuje przez internet. Często rozpoczynamy proces zakupowy na urządzeniach mobilnych, aby kolejno kontynuować go na innym urządzeniu jest to tzw. zjawisko multichannelingu. Klient powinien móc bez problemu obejrzeć dostępną ofertę – swobodnie obejrzeć duże zdjęcia i bez wysiłku przeczytać opisy. Nie wymagaj zakupów z koniecznością rejestracji w Twojej bazie klientów. Umożliwiaj jak najszybszy check-out, aby możliwie jak najmniej klientów zaczynało zakupy na smartfonie, a kończyło na komputerze.

Koszyk
Odpowiednio zaprojektowany sklep internetowy może skutecznie zredukować odsetek tzw. porzucanych koszyków. Najlepiej jeśli sam przejdziesz przez proces składania zamówienia i płatności w Twoim sklepie i upewnisz się że formularze i rejestracja nie sprawi, że klient porzuci koszyk w trakcie zakupów. Ważnym elementem są też integracje wewnątrz samego koszyka, które wspomagają sprzedaż, czyli narzędzia up­sellingowych lub cross­sellingowych.

Kluczowe jest zbudowanie prostego procesu składania zamówienia – im mniej danych będzie musiał wprowadzić klient, tym lepiej. Długie formularze skutecznie zniechęcają użytkowników i sprawiają, że porzucają koszyk bez dokonania zakupu. Warto pomyśleć także o tym, aby udostępnić klientom możliwość kupowania jako gość lub poprzez konto Facebook. W tym wypadku złożenie zamówienia będzie maksymalnie proste i wygodne.

Proces zakupowy w WooCommerce jest niezwykle prosty i intuicyjny. Pamiętaj, że ponad połowa klientów nie finalizuje swojej transakcji, jeśli nie może zakupić wygodnie i szybko.


 

3. Optymalizacja codziennej pracy

Sam sklep to dopiero początek. WooCommerce pozwalało Tobie w łatwy sposób na integrację, których będziesz używać w codziennej pracy takich jak wysyłki, bramki płatności, obsługa klientów, działania marketingowe, prowadzenie innych kanałów sprzedaży, etc.

Płatności i wysyłki to krok przy zakładaniu sklepu internetowego, który sprawia kłopot osobom początkującym. Wydaje się, że dodanie metod płatności i sposobów dostawy do sklepu jest trudne i skomplikowane. Decydując się na korzystanie z platformy WooCommerce masz do wyboru gotowe wtyczki do płatności internetowych oraz integracje do wysyłki zamówień. Ich konfiguracja jest prosta, jednak wymaga złożenia zamówienia testowego czy cały proces przebiega pomyślnie.

Używając WooCommerca sam decydujesz, które metody płatności i dostawy chcesz udostępnić w Twoim sklepie. Masz do wyboru całą gamę możliwości występujących na polskim rynku bramek płatności jak PayU, Tpay, Przelewy24, Dotpay, a dla wysyłek możesz używać integracji firm kurierskich (DHL, DPD, UPS), Poczty Polskiej, Paczki w Ruchu, Paczkomatów InPost lub integracji z platformami jak Furgonetka, Apaczka.

Jeżeli planujesz sprzedawać produkty w Europie i na świecie możesz używać wbudowanych w WooCommerce międzynarodowych płatności jak PayPal lub innych alternatyw płatności jak AmazonPay, Stripe, Sofort (DE), Klarna. Jeśli chcesz wysłać swoje produkty do różnych krajów, możesz łatwo skonfigurować te ustawienia również w swoim panelu. Z poziomu panelu WooCommerce możesz ustawić strefy wysyłki (strefa lokalna, Europa, świat), metody wysyłki (płaska stawka, darmowa wysyłka, odbiór osobisty), opcje wysyłki, klasy wysyłkowe dla produktów oraz liczne i integracje (FedEX, UPS, DHL).

Jeżeli jesteś osobą, które zaczynają swoją przygodę z e-commerce i potrzebuje wsparcia w konfiguracji metod płatności, metod dostawy lub szuka rozwiązania całej obsłuia logistycznej sklepu zapraszamy do kontaktu. Postaramy się wybrać najlepszą ofertę od dla Ciebie.


 

4. Znaczenie kwestii prawnych

WooCommerce jest silnikiem sklepu internetowego, a sercem Twojego sklepu od strony formalno-prawnej i biznesowej jest regulamin sklepu.

Regulamin sklepu internetowego jest umową sprzedaży zawieraną pomiędzy Tobą jako sprzedawcą, a klientem. Opisuje się w nim warunki świadczenia usług drogą elektroniczną i warunki sprzedaży. Warto zadbać o to, by był on łatwo dostępny dla użytkowników. Dobrą praktyką jest zamieszczenie treści regulaminu również formie załącznika, by klient mógł zapisać go na komputerze.

Regulamin Twojego sklepu internetowego zawierać powinien pełną informację o firmie, opisywać dostępne metod dostawy i płatności. Zapisy regulaminu powinny jasno określać moment, w którym dochodzi do zawarcia umowy sprzedaży oraz opisywać jej warunki. Należy określić w regulaminie prawa i obowiązki sprzedawcy oraz klienta – informować o terminie, w jakim klient może odstąpić od umowy, wyjątki odstąpienia od umowy, procedury i przebieg postępowania reklamacyjnego.

Sklepy internetowy to nie tylko sprzedaż towarów, ale również miejsce świadczenia usług drogą elektroniczną np. prowadzenie konta klienta, newslettery, możliwość zamieszczenia opinii o zakupionym produkcie są w świetle prawa usługami. Regulamin sklepu powinien zawierać szczegółowy opis usług, zakres oraz warunki ich świadczenia. Konieczne jest również określenie wymogów technicznych, jakie powinien spełnić klient, by móc korzystać ze sklepu internetowego.

WordPress i WooCommerce przykłada duże znaczenie do kwestii prawnych. Platforma zapewnia kompatybilność z wymogami RODO (Regulacji o Ochronie Danych Osobowych) dzięki funkcjonalności ochrony danych osobowych: możliwość usunięcia danych użytkownika na prośbę klienta (prawo do bycia zapomnianym), eksport danych użytkowników, narzędzie do usuwania oraz anonimizowania zamówień, które nie wymagają już przetwarzania. Ustawienia polityki prywatności znajdziesz w zakładce Konta i prywatność w panelu WooCommerce. W prosty sposób możliwość dodać tekstu związanego z polityką prywatności do strony zamówienia oraz strony rejestracji konta.

W przypadku wątpliwości prawnych dotyczących Twojego sklepu internetowego proszę zasięgnij profesjonalnej porady prawnej.


Kolejne działania „Jak założyć sklep internetowy?” – opisujemy w kolejnych krokach 5 do 7 ».


Print Friendly, PDF & Email
Agencja interaktywna
Projektujemy strony internetowe WordPress, sklepy internetowe WooCommerce, pozycjonujemy w Google, dbamy o media społecznościowe. Tworzymy kompleksowe kreacje, projekty graficzne i identyfikacje wizualne. Zadzwoń 730 170 330, wyślij brief, albo napisz do nas, aby otrzymać informację cenową.