Jak założyć sklep internetowy?

jak założyć sklep internetowy

Rynek e-commerce w Polsce rozwija się bardzo szybko i co druga złotówka wydana przez Polaków trafia do sklepów internetowych. Taka dynamika rozwoju rynku e-commerce to wielka szansa dla Twojego sklepu internetowego.

Wraz z rozpowszechnieniem platform e-commerce takich jak WooCommerce, sprzedaż w internecie stała się banalnie prosta. Dosłownie każdy może zacząć sprzedawać wybrane przez siebie produkty, czy usługi w Internecie bez wiedzy informatycznej. Teraz i Ty masz w zasięgu ręki gotowe narzędzia, które pozwala praktycznie od zaraz rozpocząć sprzedaż w internecie. Przeczytaj jak założyć sklep internetowy krok po kroku.

Przed startem sklepu internetowego

Przed założeniem sklepu internetowego powinieneś dokładnie określić sprzedawany asortyment oraz potencjalną grupę konsumentów, do których jest skierowany Twój produkt, marka lub usługa. Im ciekawszy i bardziej wyjątkowy jest Twój produkt, albo im bogatsza jest oferta produktów, które oferujesz, tym łatwiej dotrzesz do Klientów i szybciej wypozycjonujesz Twój sklep.

Jeżeli zdecydowałeś się, co chcesz sprzedawać, powinieneś poznać otaczający rynek i przeanalizowanie konkurencję. Jeśli zaś masz swój unikatowy produkt warto przeanalizować najważniejsze funkcjonalności, które są istotne dla Twoich odbiorców. Pamiętaj o sukcesie w e-commerce bardziej niż od umiejętności przedsiębiorcy, często zależy od jego pasji, zapału i ciekawego pomysłu. A do samego stworzenia sklepu internetowego wystarczy tak naprawdę tylko 7 prostych kroków.

Niezależnie od tego, czy masz już pomysł na własny sklep internetowy, czy dopiero szukasz sposobu na swój biznes, przeczytaj jakie działania są istotne przy założeniu sklepu internetowego i jakie zwiększą Twoją szansę na sukces.


jak założyć sklep internetowy

Jak założyć sklep internetowy krok po kroku:

  1. Platforma, czyli oprogramowanie sklepu
  2. Design i UX, czyli wygląd ma znaczenie
  3. Logistyka i metody płatności, czyli niezbędne integracje
  4. Regulamin i aspekty prawne, czyli wyczaruj sobie spokój
  5. Pozycjonowanie SEO, czyli sklep przyjazny dla Google
  6. Marketing, czyli daj się poznać
  7. Be social, czyli siła mediów społecznościowych

1. Platforma e-commerce ma znaczenie

Platforma e-commerce to serce każdego sklepu internetowego. Wybór platformy e-commerce jest najważniejszą inwestycją przy zakładaniu sklepu internetowego. Najlepszym rozwiązaniem są platformy open-sorce posiadające funkcjonalności i możliwości, które potrzebujesz, a jednocześnie są one skalowalne, czyli umożliwiają przyszły rozwój.

Jaki sklep internetowy wybrać?.

W naszej ocenie najlepszym, a na pewno najbardziej elastyczny wyborem na rynku jest sklep internetowy oparty o WordPress + WooCommerce. Taka platforma e-commerce daje możliwość stworzenia responsywnego, dostosowanego do urządzeń mobilnych nowoczesnego sklep internetowego.

WooCoomerec jest obecnie najszybciej rozwijającą się platformą e-commerce na całym świecie, umożliwiającą prowadzenie małych, średnich, a nawet dużych sklepów internetowych. Platforma WordPress wydaje się być również idealna ze względu na ogrom funkcjonalności, jakie oferuje, ale przede wszystkim dzięki swojej przyjazności dla wyszukiwarki Google. Dlatego WordPress i WooCommerce to optymalne połączenie dla Twojego biznesu.

WooCommerce posiada wiele ciekawych szablonów, co umożliwia uruchomienie sklepu internetowego w bardzo krótkim czasie. Jeżeli nie posiadasz dużego budżetu na start pamiętaj, że wybór platformy WooCommerce daje możliwość rozwoju o bezpłatne i płatne wtyczki rozszerzające funkcjonalność sklepu. Dodatkowo, jeśli nie posiadasz specjalistycznej wiedzy informatycznej to WooCommerce, jest również najlepszym wyjściem ponieważ paltforma opiera się na prostocie i intuicyjności WordPressa.

WooCommerce oferuje również ciekawe narzędzie do analizy sklepu internetowego. Z pomocą raportów, możesz analizować i optymalizować Twój biznes pod kątem: źródeł sprzedaży, sprzedaży konkretnych produktów, ruchu w sklepie, czy wyszukiwań w sklepie. Ważnym elementem są też integracje wewnątrz samego sklepu internetowego, które wspomagają sprzedaż jak kampanie up-­sellingowych lub cros­s-sellingowe (sprzedaż krzyżowa).

Pamiętaj także o funkcjonalności bloga wbudowanej w platformę WordPress. Dzięki temu wygląd sklepu będzie spójny z wyglądem bloga, a strona osiągnie wyższą pozycję w Google. We wpisach na blogu możesz umieszczać produkty, co zwiększy szansę na wygenerowanie większej sprzedaży.

Ważnym aspektem jest możliwość integracji WooCommerca i WordPressa z innych rozwiązaniami oraz dodawanie nowych funkcjonalności, które będziesz używać w codziennej pracy. WooCommerce oferują pod tym względem jako platformę e-commerce bardzo dużo. Dzięki API można dodać dedykowane integracje, wtyczki i aplikacji do sklepu internetowego.

Własny serwer
Sklep WooCommerce jest zainstalowany na serwerze, do którego tylko Ty masz dostęp, a koszt hostingu zamyka się poniżej 100 zł rocznie. Nie musisz płacić miesięcznego abonamentu, ale co najważniejsze jesteś właścicielem oprogramowania, wszystkich plików i masz do nich dostęp, o czy nie można powiedzieć posiadając sklep abonamentowy na platformie w chmurze (SaaS). Jako właściciel sklepu możesz dokonać zmian w WordPressie i WooCommerce, masz wpływ na jego rozwój oraz możesz przenieść sklepu na inny hosting z lepszą ofertą. Z WooCommerce masz pełną kontrolę nad rozwojem sklepu internetowego teraz i w przyszłości.

Sam sklep to dopiero początek. Do Twoich codziennych zadań będzie należeć logistyka, płatności, obsługa klientów, działania marketingowe – wszystkie te działania opisujemy w kolejnych krokach.


2. Jak zrobić dobre wrażenie

Sklep internetowy musi przyciągać wyglądem i być zaprojektowany, tak by sprzedawać. Dlatego zakładając Twój e-biznes, zwróć uwagę na zachęcającą grafikę dostosowaną do Twojej grupy docelowej. Dobry sklep internetowy wygląda i prezentuje się atrakcyjnie wizualnie również na urządzeniach mobilnych.

To, jakie wrażenie internauta odniesie, odwiedzając Twoją stronę ma istotny wpływ na konwersję (zakupy) – dbałość o szczegóły, profesjonalne zdjęcia produktów, wysokiej jakości grafika częścią strategii e-commerce pozwala zyskać wiarygodność w oczach klientów i napędza sprzedaż.

Wygląd sklepu to jeden z najważniejszych czynników wpływających na sprzedaż w sklepie internetowym. Jeżeli strona Twojego sklepu nie wygląda profesjonalnie i wiarygodnie nikt nie dokona w nim zakupu. Klient po prostu szybko zrezygnuje z zakupów. Dobry design jest szczególnie ważny, jeżeli sam sprzedajesz produkty, które wyróżniają się estetyką – np. ubrania, akcesoria, artykuły wyposażenia domowego itd. Twoje produkty muszą być zaprezentowany w pięknej oprawie.

User Experience
Ważnym elementem sklepu internetowego, który w dużej mierze warunkuje jego poziom sprzedaży jest User Experience (UX), czyli wrażenie, jakie odnosi konsument w momencie korzystania ze strony sklepu jako użytkownik. Jeżeli chcesz sprzedawać skutecznie, musisz maksymalnie uprościć poruszanie się po sklepie, ułatwić wyszukiwanie produktów orz uprościć proces zakupowy w Twoim sklepie internetowym.

Klient musi w łatwy sposób poruszać się dzięki intuicyjnej nawigacji, odnaleźć pożądany produktu przy użyciu różnymi kategoriami, filtrów, wyszukiwarki produktów oraz mieć łatwy dostęp do koszyka i jego edycji. Powinieneś również zadbać o odpowiednio wyeksponowanie produktu i jego podstawowych danych jak cena, skład produktu, wysokiej jakości zdjęcia, koszty dostawy. Pamiętaj też, aby w widocznym miejscu umieścić numer kontaktowy, aby klient nie musiał opuszczać karty produktu lub koszyka, by się z Tobą skontaktować.

Dzięki odpowiednio i intuicyjnie zaprojektowanemu sklepowi internetowemu dostarczysz klientowi wszystkich potrzebnych informacji i skutecznie przeprowadzisz go przez proces zakupowy.

Każdy ma sklep w smartfonie
Zakupy przy użyciu smartfonów i tabletów tzw. m-commerce (mobile commerce) są dziś standardem. Dlatego dostosowanie sklepu do urządzeń mobilnych jest koniecznością – bez tego nie tylko pomijamy istotny segment osób kupujących wyłącznie mobilnie, ale także zniechęcamy klientów, którzy odwiedzili naszą stronę na smartfonie, aby przejrzeć ofertę (nie mogli tego zrobić ze względu na źle wyświetlające się treści).

Stworzenie wersji mobilnej sklepu nie jest skomplikowane z platformą WordPress i WooCommerce. Sklep oparty o WooCommerce wykorzystaj technikę Responsive Web Design, czyli dostosowuje stronę do urządzeń mobilnych. Masz wtedy pewność, że Twojej sklepu internetowego dostosuje się do rozmiaru każdego ekranu, co ułatwia proces zakupowy.

Coraz więcej z nas kupuje przez internet. Często rozpoczynamy proces zakupowy na urządzeniach mobilnych, aby kolejno kontynuować go na innym urządzeniu, jest to tzw. zjawisko multichannelingu (wielokanałowości). Klient powinien móc bez problemu obejrzeć dostępną ofertę . Swobodnie obejrzeć duże zdjęcia i bez wysiłku przeczytać opisy. Nie wymagaj zakupów z koniecznością rejestracji w Twojej bazie klientów. Umożliwiaj jak najszybszy tzw. check-out, czyli przejście do strony płatności, aby możliwie jak najmniej klientów zaczynało zakupy na smartfonie, a kończyło na komputerze.

Koszyk
Odpowiednio zaprojektowany sklep internetowy może skutecznie zredukować odsetek tzw. porzucanych koszyków. Najlepiej, jeśli sam przejdziesz przez proces składania zamówienia i płatności w Twoim sklepie i upewnisz się, że formularze i rejestracja nie sprawi, że klient porzuci koszyk w trakcie zakupów. Ważnym elementem są też integracje wewnątrz samego koszyka, które wspomagają sprzedaż, czyli narzędzia up­sellingowych lub cross­-sellingowych.

Kluczowe jest zbudowanie prostego procesu składania zamówienia – im mniej danych będzie musiał wprowadzić klient, tym lepiej. Długie formularze skutecznie zniechęcają użytkowników i sprawiają, że porzucają koszyk bez dokonania zakupu. Warto pomyśleć także o tym, aby udostępnić klientom możliwość kupowania jako gość lub poprzez konto Facebook. W tym wypadku złożenie zamówienia będzie maksymalnie proste i wygodne.

Proces zakupowy w WooCommerce jest niezwykle prosty i intuicyjny. Pamiętaj, że ponad połowa klientów nie finalizuje swojej transakcji, jeśli nie może zakupić wygodnie i szybko.


3. Optymalizacja codziennej pracy

Sam sklep to dopiero początek. WooCommerce pozwalało Tobie w łatwy sposób na integrację, których będziesz używać w codziennej pracy takich jak wysyłki, bramki płatności, obsługa klientów, działania marketingowe, prowadzenie innych kanałów sprzedaży, etc.

Płatności i wysyłki to krok przy zakładaniu sklepu internetowego, który sprawia kłopot osobom początkującym. Wydaje się, że dodanie metod płatności i sposobów dostawy do sklepu jest trudne i skomplikowane. Decydując się na korzystanie z platformy WooCommerce, masz do wyboru gotowe wtyczki do płatności internetowych oraz integracje do wysyłki zamówień. Ich konfiguracja jest prosta, jednak wymaga złożenia zamówienia testowego czy cały proces przebiega pomyślnie.

Płatności i wysyłki — Polska
Używając WooCommerca sam decydujesz, które metody płatności i dostawy chcesz udostępnić w Twoim sklepie. Masz do wyboru całą gamę możliwości występujących na polskim rynku bramek płatności jak PayU, Tpay, Przelewy24, Dotpay, a dla wysyłek możesz używać integracji firm kurierskich (DHL, DPD, UPS), Poczty Polskiej, Paczki w Ruchu, Paczkomatów InPost lub integracji z platformami jak Furgonetka, Apaczka.

Płatności i wysyłki — Europa i świat
Jeżeli planujesz sprzedawać produkty w Europie i na świecie możesz używać wbudowanych w WooCommerce międzynarodowych płatności jak PayPal lub innych alternatyw płatności jak AmazonPay, Stripe, Sofort (DE), Klarna. Jeśli chcesz wysłać swoje produkty do różnych krajów, możesz łatwo skonfigurować te ustawienia również w swoim panelu. Z poziomu panelu WooCommerce możesz ustawić strefy wysyłki (strefa lokalna, Europa, świat), metody wysyłki (płaska stawka, darmowa wysyłka, odbiór osobisty), opcje wysyłki, klasy wysyłkowe dla produktów oraz liczne i integracje (FedEX, UPS, DHL).

Jeżeli jesteś osobą, która zaczynają swoją przygodę z e-commerce i potrzebuje wsparcia w konfiguracji metod płatności, metod dostawy lub szuka rozwiązania całej obsłuia logistycznej sklepu, zapraszamy do kontaktu. Postaramy się wybrać najlepszą ofertę od dla Ciebie.


4. Znaczenie kwestii prawnych

WooCommerce jest silnikiem sklepu internetowego, a sercem Twojego sklepu od strony formalno-prawnej i biznesowej jest regulamin sklepu.

Regulamin sklepu internetowego jest umową sprzedaży zawieraną pomiędzy Tobą jako sprzedawcą a klientem. Opisuje się w nim warunki świadczenia usług drogą elektroniczną i warunki sprzedaży. Warto zadbać o to, by był on łatwo dostępny dla użytkowników. Dobrą praktyką jest zamieszczenie treści regulaminu również formie załącznika, by klient mógł zapisać go na komputerze.

Regulamin Twojego sklepu internetowego zawierać powinien pełną informację o firmie, opisywać dostępne metod dostawy i płatności. Zapisy regulaminu powinny jasno określać moment, w którym dochodzi do zawarcia umowy sprzedaży oraz opisywać jej warunki. Należy określić w regulaminie prawa i obowiązki sprzedawcy oraz klienta informować o terminie, w jakim klient może odstąpić od umowy, wyjątki odstąpienia od umowy, procedury i przebieg postępowania reklamacyjnego.

Sklepy internetowy to nie tylko sprzedaż towarów, ale również miejsce świadczenia usług drogą elektroniczną np. prowadzenie konta klienta, newslettery, możliwość zamieszczenia opinii o zakupionym produkcie są w świetle prawa usługami. Regulamin sklepu powinien zawierać szczegółowy opis usług, zakres oraz warunki ich świadczenia. Konieczne jest również określenie wymogów technicznych, jakie powinien spełnić klient, by móc korzystać ze sklepu internetowego.

WordPress i WooCommerce przykłada duże znaczenie do kwestii prawnych. Platforma zapewnia kompatybilność z wymogami RODO (Regulacji o Ochronie Danych Osobowych) dzięki funkcjonalności ochrony danych osobowych: możliwość usunięcia danych użytkownika na prośbę klienta (prawo do bycia zapomnianym), eksport danych użytkowników, narzędzie do usuwania oraz anonimizowania zamówień, danych osobowych w sposób uniemożliwiający przyporządkowanie poszczególnych informacji do określonej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej, które nie wymagają już przetwarzania. Ustawienia polityki prywatności znajdziesz w zakładce Konta i prywatność w panelu WooCommerce. W prosty sposób możliwość dodać tekstu związanego z polityką prywatności do strony zamówienia oraz strony rejestracji konta.

W przypadku wątpliwości prawnych dotyczących Twojego sklepu internetowego proszę zasięgnij profesjonalnej porady prawnej na stronie Wojciecha Wawrzaka.


Po przejściu przez pierwsze 4 kroki Twój sklep internetowy jest już w pełni gotowy, żeby zacząć sprzedawać. Aby sklep internetowy odniósł sukces w dzisiejszych czasach, trzeba od razu przenieść do kolejnych 3 kroków. Teraz czas skupić się na pozycjonowaniumarketingu, aby dobrze wypromować sklep, budować markę oraz jak najszybciej pozyskać klientów. Kiedy w sklepie pojawi się zamówienie, będziesz wiedział, że pierwszy sukces już za Tobą. Wtedy pozostaje już tylko czekać na kolejne.


5. Pozycjonowanie sklepu internetowego

Pewność, że produkty z Twojego sklepu internetowego można łatwo znaleźć w wyszukiwarce Google, znacząco zwiększa gwarancję sukcesu. Efektywne SEO pomoże produktom pojawić się w wynikach wyszukiwania jako najtrafniejsze wyniki dla wpisywanych w wyszukiwarki słów kluczowych.

Wykorzystuj własną wiedzę oraz narzędzia jak Planer słów kluczowych (Google AdWords Keyword Planner) do zaplanowania słów kluczowych istotne z punktu widzenia Twojego biznesu i stworzysz treści zgodne z zasadami SEO.

Przede wszystkim kontroluj treści i nazwy linków url: podstron, produktów i kategorii – powinny być one krótkie, ale jednocześnie zawierające pełne nazwy produktów i nazwę marki lub producenta. Pozwoli to wyszukiwarkom łatwiej zidentyfikować Twój sklep internetowy.

Długofalowa strategia SEO
Czym jest długofalowa strategia SEO w sklepie internetowym. To maksymalna widoczność w wynikach Google (SERP) i świadomość marki e-commerce. Długofalowa strategia SEO, powinna iść w parze ze strategią marketingową. W obecnym SEO niezbędna jest naturalna symbioza z innymi działaniami marketingu online w celu zapewnienia maksymalnej widoczności i świadomości Twojej marki.

Nacisk na wizerunek sklepu internetowego w wirtualnej rzeczywistości, czyli komunikacja skierowana do użytkowników i obecność w wartościowych witrynach oraz ilość społecznego zaangażowania odbiorców (np. komentarzy w social media) to obecnie najbardziej istotny czynnik, jaki Google bierze pod uwagę wartościując dany sklep internetowy.

Jeśli zastanawiasz się wciąż czy zabrać się za pozycjonowanie samemu, czy zlecić to firmie zewnętrznej. Pamiętaj Ty najlepiej znasz swój produkt i najlepiej zadbasz o treści jednakowo na blogu, czy na kanałach mediów społecznościowych.

Skuteczne SEO
Niektórzy mogą traktować skuteczne SEO jako osiągnięcie wysokich pozycji w wyszukiwarce, inni jako najlepszą możliwą optymalizację strony a jeszcze inni jako prowadzenie działań, które generują zwrot z inwestycji. Skuteczne pozycjonowanie SEO to takie, które lubi Twój klient i Google.

Najważniejsze to:

  • zadbanie o jak najlepsze wyświetlanie strony w wynikach wyszukiwania (SXO),
  • optymalizacja strony i poprawa najważniejszych problemów ze stroną,
  • usprawnienie działania strony dla kupujących pod kątem optymalizacji konwersji (UX)
  • analityka działaniu strony, jej widoczności i zachowaniu użytkowników,
  • prowadzenie działań Content Marketingowych skupionych na pozyskiwaniu ruchu.

Dwa rodzaje klientów
Dobrze prowadzony sklep nie może całkowicie pozbawionego treści i ograniczać się do opisów oferty produktowej. Musisz pamiętać, że klienci, którzy dokładnie wiedzą, po co odwiedzają sklep internetowy i co chcą kupić, stanowią tylko część odwiedzających. Często to nawet połowa odwiedzających Twój sklep internetowy.

Druga połowa klientów chciałaby coś kupić, ale dopiero szuka inspiracji i podpowiedzi. A Ty, jako ekspert powinieneś im pomóc opisując na stronie sklepu lub w specjalnym blogu. Oto przykładowe tematy, które mogą stanowić inspirację do pisania: tematy poradnikowe, teksty podkreślające oferowane marki oraz asortyment, przedstawianie nowych kolekcji, sezonowe propozycje, teksty związane z trendami, propozycje prezentów w określonej kwocie itp.

Dzięki pisaniu na blogu Twojego sklepu internetowego wpływasz na świadomość klientów. Świadomy i zadowolony klient jest również bardziej lojalny, co oczywiście ma pośredni wpływ na większą sprzedaż.

Pozyskaj klientów
Bądź tam, gdzie są Twoi potencjalni klienci. Pamiętaj, że Twój sklep internetowy to nie jedyny z kanał, dzięki którym trafiasz do klientów. Zacznij od Google i daj się odnaleźć w wyszukiwarce. Wyszukiwarka Google to miejsce, gdzie internauci zdobywanie wiedzę o produktach i zaczynają swoje zakupy.

Poza pozycjonowaniem organicznym Google oferuje Tobie możliwość zaistnienia na pierwszej stronie wyszukiwań praktycznie od samego startu sklepu internetowego, bez czekania aż Twoja strona naturalnie się wypozycjonuje. Możesz to zrobić, korzystając z reklam AdWords w Google lub specjalnie przygotowanej dla sklepów internetowych usługi Google Shopping.

Google Shopping
Dzięki integracji Twojego sklepu z usługą będziesz mógł uruchomić reklamy produktowe wyświetlane na pierwszej podstronie wyników wyszukiwania nad wynikami organicznymi lub prawej kolumnie, obok wyników organicznych.

Jak zintegrować Twój sklep z Google Shopping:

  • Otwórz konto Google Merchant Center
  • Wygeneruj plik z danymi o produktach dostępnych w sklepie tzw. feed
  • Zaimportuj ten plik na koncie Google Merchant Center
  • Utwórz konto Google AdWords i połącz je z kontem Google Merchant Center
  • Uruchom kampanię produktową.

Zakupy Google Shopping.

Porównywarki cen
Porównywarki cen to kolejny sposób na zwiększenie zasięgu oferty Twojej sklepu. Możesz zintegrować sklep internetowy porównywarkami np. Ceneo. Działanie porównywarki polega na tym, że zbiera on dane od zarejestrowanych sklepów i prezentują je w zagregowanej formie swoim użytkownikom. Aby wyciągnąć jak najwięcej korzyści z integracji umieść w opisach jak najwięcej informacji, cech i charakterystyki produktów.


6. Marketing

Długofalowa strategia SEO, powinna iść w parze ze strategią marketingową. Sklep internetowy potrzebuje symbiozy pozycjonowania SEO z działaniami marketingu w sieci w celu zapewnienia maksymalnej widoczności i świadomości Twojego sklepu. Postawienie na jeden element dotarcia do klientów może być niewystarczający.

Treści – sposób na zdobycie zaufania klientów
Sposobem na lepsze pozycjonowanie sklepu internetowego w wyszukiwarkach oraz stworzenie pożądanej otoczki wokół własnej marki jest tzw. Content marketing (marketing treści). Jest to strategia polegająca na pozyskiwaniu nowych klientów poprzez publikowanie interesujących i przydatnych treści, które wpływa na przyszłą konwersję w sklepie. Marketing treści, w odróżnieniu od tradycyjnego marketingu, opartego na przekazie reklamowym, bazuje na budowaniu długotrwałych relacji z odbiorcą poprzez interakcję i zaangażowanie obydwu stron. Content marketing kosztuje mniej niż tradycyjny marketing i generuje 3 razy więcej leadów.

Content marketingiem określa się wszystkie treści publikowane i rozpowszechniane za pomocą Internetu. Mogą to być artykuły, webinaria, wideo, podcasty, infografiki, poradniki, raporty itd., których podstawowym zadaniem jest dostarczenie internautom wiarygodnych i pożądanych przez nich wiadomości i informacji związanych z Twoją branżą.

Marketing treści to działanie typu „win-win” dzięki czemu obie strony, zarówno potencjalny klient, jak i Twój sklep odnoszą korzyści. Content marketing pomoże Tobie w zwiększeniu ruchu, a w konsekwencji wzroście sprzedaży i zysków. Ma tę przewagę nad reklamą, że pozwala budować długotrwałą relację z odbiorcą i działa również po długim czasie od publikacji.

Wartościową treścią masz szansę przekonać do zakupu, przedstawiając produkt w sposób unikalny i zachęcający. Pomocnym narzędziem, aby zmobilizować jeszcze nie gotowych klientów, jest prowadzenie firmowego bloga, który poprzez możliwość obcowania z marka?, także w kontekście niesprzedażowym, pomaga uzyskać wyższą szansę konwersji przy ponownej wizycie.

Rodzaje tekstów (content marketingu) w sklepie internetowym:

  • blogi – mogą być podstroną sklepu internetowego lub funkcjonować pod niezależnym adresem internetowym
  • poradniki – treść ekspercka powiązana z oferowanymi produktami i usługami, porady dla kupujących
  • treści eksperckie – artykuły pisane przez ekspertów w branży, wywiady z ekspertami i trendseterami
  • recenzje produktów – najbardziej efektywne, jeśli dokonywane są przez osoby cieszące się zaufaniem, np. przez blogerów
  • opisy produktów – teksty o produktach, które stanowią dopełnienie do informacji wymienianych na karcie produktowej

Email marketing
Internet przepełniony jest od treści. Co minutę pojawia się miliony postów na Facebooku i wyszukiwań w Google. W gąszczu informacji email jest wciąż cenną i skuteczna forma komunikacji. Email marketing w e-commerce jest odpowiedzialny za wyższy wzrost konwersji w porównaniu z innymi formami promocji.

Pamiętaj, że konsumenci, którzy otrzymują newslettery, wydają więcej, niż Ci, którzy ich nie otrzymują Twojej informacji. Dzięki dobrze przygotowanej kampanii email marketingowej można sprzedawać więcej i skuteczniej. Newslettery skierowane do subskrybentów sklepu dają wiele możliwości niestandardowej promocji produktów i marek. Mailing może zawierać informacje o nowościach w sklepie, aktualnym promocjach czy specjalnych, spersonalizowanych ofertach.

Najlepszym impulsem do częstszych zakupów są przede wszystkim związane ze sferą kosztów: niższe koszty dostawy, niższe ceny towarów, specjalne zniżki. Wszystkie te impulsy możesz z powodzeniem realizować za pomocą email marketingu. W komunikacji newsletterowej Twojego sklepu nie bój się oferować rabatów, zniżek i kuponów promocyjnych. Wiele osób zapisuje się na newsletter swoich ulubionych marek i sklepów właśnie po to, aby przede wszystkim dowiedzieć się o najnowszych ofertach.

Platformy email mailingowe
Dobra oferta, to oferta dopasowana do potrzeb. Nie każdy email będzie tak samo interesujący dla wszystkich odbiorców z Twojej listy. Dlatego postaraj się nie wysyłać tego samego komunikatu do całej bazy. Używając profesjonalnego systemu do email marketingu jak MailChimp lub FreshMail możesz korzystać z takich funkcjonalności jak segmentacja i personalizacja. W ten sposób wygenerujesz każdemu klientowi indywidualny spersonalizowany mailing z dynamicznym contentem. To nic innego jak mailing sprzedażowy z wykorzystaniem informacji, jakie ma o kliencie sklep internetowy. Dzięki temu możliwe jest stworzenie kampanii, która trafi dokładnie w potrzeby kupujących.

Wykorzystaj potencjał Twojego sklepu internetowego i zbierać lojalną społeczność wokół niego właśnie poprzez budowanie własnej bazy mailingowej i możliwość komunikacji z odbiorcami poprzez newsletter.

Maile transakcyjne
Informujące o statusie zakupu mogą być wykorzystywane również jako e­mail marketing. Należą do nich maile potwierdzające założenie konta, złożenia zamówienia w sklepie internetowym, jego realizacji, wysyłki itp.

Nawet 20% treści w mailu transakcyjnym może być przeznaczone na komunikację marketingową typu baner z ofertą czy cross-­selling. Tworząc takie wiadomości transakcyjne, musisz pamiętać, aby były spersonalizowane, zwracania się do klienta i niezbyt oficjalne. Skuteczność maili transakcyjnych muszą być dostarczane do klienta niezwłocznie po wykonaniu przez niego zakupu, kiedy jego zaangażowanie jest największe oraz powinny zawierać inne elementy jak np. przyciski social media.

Sprzedaż wielokanałowa
Kolejny kluczowy aspekt w e-commerce to sprzedaż wielokanałowa. Wystawienie produktów w wielu kanałach daje Tobie szanse pozyskania znacznie szerszego grona klientów niż przy sprzedaży wyłącznie przez stronę. Liczne integracje WooCommerce pozwalające sprzedawać w wielu miejscach jednocześnie, zarządzając wszystkim w ramach jednego panelu. Ze statystyk wynika, że wśród najczęściej wybieranych kanałów sprzedaży poza sklepem na stronie są: Facebook, Allegro, Google Shopping oraz blogi.


7. Media społecznościowe i relacje z klientem

Integracja Twojego sklepu internetowego z mediami społecznościowymi w działaniach marketingowych jest istotna, aby pozostać konkurencyjnym, a Twój sklep odniósł sukces. Platformy społecznościowe, choć same w sobie nie sprzedają, są źródłem ruchu dla sklepu internetowego, dlatego nie powinieneś ich ignorować w swoich działaniach.

Dobrze prowadzone profile społecznościowe skutkują długofalowo wyższą konwersją sprzedaży. Dzięki obecności w kanałach takich jak Facebook, Instagram czy Pinterest zdobędziesz wiedzę o swoich klientach, skupisz zaangażowaną i lojalną społeczność, przeprowadzisz działania promocyjne dając zniżki, rabaty dla fanów, prowadząc kampanie wirusowe oraz przede wszystkim zbudujesz świadomość marki i rozwiniesz swoją działalność.

Najskuteczniejszym pod względem generowania ruchu i sprzedaży wśród platform społecznościowych pozostaje Facebook. Obecnie rośnie również potencjał społecznościowy Instagrama i Pinteresta i coraz więcej sklepów internetowych korzysta z tych platform.

Audyt mediów społecznościowych, monitoring kilku słów związanych z biznesem, kategorią produktową, podgląd konkurencji pozwoli Tobie poznać potencjalnych klientów uniknąć błędów popełnionych przez konkurencję. Ustawienie monitoringu na słowa dotyczące naszej kategorii produktowej, dadzą pełen obraz naszej grupy docelowej. Gdzie przebywa, dyskutuje i wymienia się doświadczeniami.

Zbadamy najaktywniejsze tematy i zidentyfikujemy osoby, które mając wpływ na społeczność, mogą być zainteresowane potencjalną współpracą z Twoim sklepem, albo które możesz poprosić o pomoc – beta testy produktu, albo opinię. Taka osoba może pokazać błędy, czy problemy produktu, na które nie zwróciliśmy uwagi, skupiając się na innych aspektach sklepu.

Wiele osób dzieli się swoim doświadczeniem zakupowym po nabyciu towaru i dlatego ogromna część produktów dostępnych w Internecie doczekała się opinii konsumenckich. Co więcej, klienci mogą obecnie zakupić te same lub podobne towary u wielu dostawców, przez co opinia samego sklepu jest silnym czynnikiem determinującym zakup.

Możliwość zamieszczenia recenzji w sklepie internetowym nie wystarczy, najważniejszym jest umiejętność zachęcenia klientów do ich wystawienia. Opinie klientów najłatwiej zbierzesz poprzez proste ankiety. Przygotuj kwestionariusze oceniające ogólne doświadczenia konsumenta z Twoim sklepem oraz kwestionariusze po dokonaniu zakupu. Wyślij do klienta prośbę o recenzję w mailu, około 3 dni po zakupie.

Relacje w mediach społecznościowych i opinie są jednym z najważniejszych czynników, który wpływa na budowanie stabilnej marki. Świadomy i nowoczesny sklep internetowy powinien zbierać i analizować opinie swoich klientów, aby jeszcze lepiej opracowywać swoją ofertę oraz budować wiarygodny wizerunek w sieci.

Monitoruj wyniki
Prowadząc sklep internetowy musisz na bieżąco orientować się, który z produktów sprzedaje się najlepiej, skąd przychodzą klienci, jakie działania podejmują na stronie i czego szukają na Twojej witrynie. Analizuj statystyk i naucz się je rozumieć.

Regularnie śledząc zachowania klientów, poznasz ich potrzeby i będziesz mógł na nie efektywnie reagować. Najprostszym przykładem zbierania wiedzy o swoich klientach na podstawie historii ich zakupów, a także przeglądanych przedmiotów są systemy rekomendacji.

Niezbędnym narzędziem do analityki internetowej dla e-commerce jest Google Analytics z rozbudowanym modułem dla e-commerce. Dzięki niemu będziesz mieć dostęp do danych o sprzedaży, zarówno na poziomie całego serwisu, jak i dla poszczególnych produktów. Możesz iść o krok dalej i zintegrować swoje konto Analytics z systemem do email marketingu i śledzić zachowania odbiorców Twoich mailingów, zwiększając efektywność z tego kanału.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że przejście 7 kroków jak założyć sklep internetowy pomoże przełożyć Twój pomysł na sklep internetowy na rzeczywistość.

Jeśli trafiłeś/aś na ten tekst i szukasz twórcy Twojego sklepu internetowego lub po prostu chcesz wycenić projekt, prosimy o kontakt. Decydując się na współpracę z nami, otrzymasz nie tylko atrakcyjny graficznie, zbudowany zgodnie z zasadami UX i UI oraz w pełni responsywny sklep internetowy, ale także funkcjonalny i przejrzysty system zarządzania sklepem oparty o WordPress, dzięki któremu zarządzanie Twoim sklepem internetowym będzie proste i intuicyjne.

Ile kosztuje założenie sklepu internetowego lub przeniesienie sklepu na WordPress + WooCommerce w naszej agencji? Ceny zaczynają się już od 2000 zł netto. Zobacz również nasz cennik sklepów internetowych lub skorzystaj z konfiguratora sklepów internetowych.

Jeśli chcesz otrzymać indywidualną wycenę sklepu, zadzwoń lub wypełnij formularz, w którym podasz podstawowe informacje, a bezpłatną wycenę Twojej przyszłego sklepu prześlemy w 48h.

Print Friendly, PDF & Email
Agencja interaktywna
Projektujemy strony internetowe WordPress, sklepy internetowe WooCommerce, pozycjonujemy w Google, dbamy o media społecznościowe. Tworzymy kompleksowe kreacje, projekty graficzne i identyfikacje wizualne. Zadzwoń 730 170 330, wyślij brief, albo napisz do nas, aby otrzymać informację cenową.