Chcesz przenieść biznes do internetu? Wyceń: Strona www | e-Sklep | B2B |SEO/SEM | Administracja | napisz: studio@thenewlook.pl

Co to jest handel elektroniczny?

handel elektroniczny

Handel elektroniczny to nie tylko sklepy internetowe, ale cała elektroniczna gospodarka. Dotyczy on wszelkiego rodzaju transakcji biznesowych, które są dokonywane przy użyciu internetu. Najbardziej powszechną formą e-handlu są sklepy internetowe, jednak handel elektroniczny to również inne formy biznesu.

Handel elektronicznt to od kilku lat dynamicznie rozwijający się obszar, budzący zainteresowanie szerokiej grupy osób i firm. Rynek e-Handlu rozwija się bardzo szybko i utrzymuje dwucyfrowe tempo wzrostu. Rozwój handlu elektronicznego napędza rozwój internetu, powstawanie nowych, nieznanych wcześniej usług, ale również nowe zjawiska jak pandemia czy lockdown.

Z drugiej strony rosną również oczekiwania kupujących w sieci, którzy chcą realizować zakupy taniej, wygodniej i szybciej. Z tych powodów pojawiają się nowe, innowacyjne rozwiązania handlu w internecie, rozwiązania łączące handel stacjonarny z internetowym, ułatwiające znalezienie właściwego produktu, pozwalające na szybsze dostarczenie zamówienia, usługi, produktów i usług wirtualnych.


Z tego poradnika dowiesz się:

  • Co to jest handel elektroniczny, sklep internetowy i platforma e-Handlu.
  • Co to jest B2B, B2C i C2C.
  • Czym różnią się platformy sprzedażowe open-source, platformy abonamentowe i dedykowane.
  • Dlaczego warto rozpocząć karierę w e-Handlu.
  • Jak kształtuje się handel elektronicnzy w Polsce.
  • Jakie są rodzaje sklepów internetowych.
  • Jakie korzyści dla stron internetowych i sklepów daje pozycjonowanie SEO.

Dynamicznie zmieniający się świat handlu elektronicznego, nowe narzędzia i możliwości wymagają ciągłego śledzenia trendów na tym rynku. Przygotowaliśmy dla was krótki przewodnik po zagadnieniach związanych z handlem w internecie. Nasz przewodnik pozwoli Ci uporządkować wiedzę z zakresu e-handlu, utrwali podstawowe pojęcia oraz przybliży przykłady popularnych trendów.


Handel elektroniczny poradnik krok po kroku

Szacowany czas czytania: 29 minut

Przejdź do sekcji:

  1. Handel elektroniczny podstawowe pojęcia
  2. Sektory handlu elektronicznego
  3. Rodzaje platform dla handlu elektronicznego
  4. Dla kogo jest handel elektroniczny?
  5. Charakterystyka rynku handlu elektronicznego
  6. Rynek handlu elektronicznego w Polsce
  7. Korzyści z handlu elektronicznego
  8. Sukces w handlu elektronicznym
  9. Trendy w handlu elektronicznym
  10. Jaki sklep internetowy wybrać?
  11. Jaki sklep internetowy założyć?
  12. Handel elektroniczny jak zacząć?
  13. Ile zarabia sklep internetowy?
  14. Handel elektroniczny – najczęściej zadawane pytania
  15. Podsumowanie

Handel elektroniczny podstawowe pojęcia

Handel elektroniczny (e-Commerce) lub e-handel definiujemy jako szereg działań wykonywanych w celu dokonania transakcji za pomocą elektronicznych środków jak strona internetowa, aplikacja. Są to transakcje online, czyli zakupy towarów i usług, których płatności i dostawa odbywa się poza fizyczną placówką sklepu.

Najbardziej powszechną formą handlu elektronicznego są oczywiście sklepy internetowe, jednak e-Handel to również takie formy biznesu jak internetowe aukcje, wymiana walut, bankowość elektroniczna, internetowe zakłady bukmacherskie, ale też portale aukcyjne i inne formy handlu elektronicznego.

Sklep internetowy (e-sklep) to rodzaj strony internetowej, dzięki której można prowadzić sprzedaż i dokonywać zakupów online. E-Sklep umożliwia wirtualne przeglądanie oferty, asortymentu i dokonania płatności za zakup. Sklepy internetowe korzystają z oprogramowania zwanego platformą e-Commerce (systemem e-Commerce) – więcej.

Platforma handlu elektronicznego (system e-Commerce) to oprogramowanie, które pozwala na uruchomienie sklepu internetowego po zainstalowaniu i skonfigurowaniu go na serwerze. Alternatywą są abonamentowe platformy SaaS, które udostępniane są jako usługa gotowego sklepu internetowego w chmurze, na serwerach dostawcy oprogramowania – więcej.

m-Commerce to wydzielony w sposób naturalny obszar handlu elektronicznego, w którym istotną rolę odgrywają wszystkie urządzenia mobilne – “m” jak mobilny. Ten obszar handlu elektronicznego opiera się na dostępie do komercyjnych usług oferowanych w ramach e-commerce poprzez telefony komórkowe (smartfony) i inne urządzenia przenośne jak tablety czy smartwatche – więcej.

Biznes elektroniczny (E-Biznes) to model prowadzenia biznesu opierający się na szeroko rozumianych rozwiązaniach teleinformatycznych, internecie, w szczególności aplikacjach internetowych. Biznes elektroniczny to określenie bardzo szerokie i ogólne. Ponadto ciągłe zmiany i nowe sposoby ujęcia poszczególnych zagadnień powodują duże rozbieżności w definiowaniu nawet podstawowych pojęć z zakresu biznesu elektronicznego.

Z pojęciem e-biznesu łączą się również inne zagadnienia: handlu elektronicznego (e-commerce), elektronicznego przedsiębiorstwa (e-enterprise), elektronicznej gospodarki (e-economy), a nawet elektronicznego społeczeństwa (e-society), czy elektronicznego rządu (e-government), jak również bardziej szczegółowe, takie jak: e-banking czy e-learning. Inny aspekt procesów biznesowych w internecie kryje się za pojęciem m-business, gdzie nacisk kładzie się na kwestie przesyłania informacji.

Słownik e-Commerce


Sektory handlu elektronicznego

Handel elektroniczny to bardzo szerokie zjawisko, które dzielimy pod względem podmiotów zawierających transakcje. Możemy wyodrębnić trzy główne typy formy e-handlu. Definiujemy je jako B2C, B2B i C2C.

B2C, business-to-consumer – to transakcje pomiędzy firmą sprzedającą produkty lub usługi a indywidualnym konsumentami. W tym wypadku stroną jest klient końcowy. Sprzedaż odbywa się zazwyczaj bezobsługowo, poprzez stronę internetową sklepu.

B2B, business-to-business – obejmuje transakcje biznesowe zawierane pomiędzy dwoma firmami. W tym modelu ważne jest tworzenie relacji z kontrahentami. Sprzedaż odbywa się zazwyczaj przez specjalny system B2B oraz za pośrednictwem handlowców.

C2C, consumer-to-consumer – handel pomiędzy prywatnymi osobami, w którym jeden z nich jest sprzedawcą, a drugi konsumentem. Przykładem C2C są serwisy aukcji internetowych jak Allegro i ogłoszeniowe jak Gumtree i OLX.


Rodzaje platform dla handlu elektronicznego

Platformy handlu elektronicznego można podzielić na dwa podstawowe rodzaje platform: zamknięte i otwarte.

Platformy zamknięte
Platformy tworzone dla prostych rozwiązań handlu elektronicznego. Zazwyczaj są łatwe do skonfigurowania i uruchomienia, ale mają ograniczone możliwości funkcjonalności i rozwoju w przyszłości.

Platformy otwarte
Platformy tworzone dla zróżnicowanych rozwiązań handlu elektronicznego. Zazwyczaj są trudniejsze do uruchomienia i konfiguracji, znacznie bardziej elastyczne, umożliwiają dostosowanie do różnorodnych funkcji, jak sklep, rezerwacje, subskrypcje itd.

Platformy e-Commerce – przewodnik


cms sklep internetowy

W ramach platform zamkniętych i otwartych wyróżniamy trzy podstawowe platformy:

  • Platformy open-source
  • Platformy abonamentowe (SaaS)
  • Platformy dedykowane

Platformy Open-source – oprogramowanie otwarte, które można dowolnie modyfikować lub uzupełniać dedykowane funkcjonalności, integracje, wtyczki. Z założenia jest to darmowe forma platformy handlu elektronicznego, którą można rozwijać o dodatkowo płatne opcje premium. Przykładowe platformy open-source to: WooCommerce, PrestaShop i Magento.

Z doświadczenia wiemy, że ​​otwarte platformy open-source są najlepszym rozwiązaniem dla większości rozwiązań handlu elektronicznego. Wybierając platformę open-source jesteś właścicielem sklepu i wszystkich treści, które umieścisz w sklepie. Ponadto masz możliwość przeniesienia Twojego sklepu na inną platformę, jeżeli będzie to niezbędny krok dla rozwoju Twojego biznesu.

cms open source sklep internetowy

Platformy open-source co do zasady są bezpłatne, czyli możesz budować samodzielnie sklep przy użyciu własnych środków i możliwości. Możesz również zatrudnić programistę lub agencję e-Commerce do stworzenia niestandardowych rozwiązań, lub po prostu do zbudowania sklepu od podstaw. Wszystkie platformy open-source oferują mnóstwo funkcji, integracji, narzędzi zarówno w wersji darmowej i premium. Wśród platform open-source warto wyróżnić WooCommerce, który oferuje niższe koszty uruchamiania sklepu, a samo środowisko WordPress umożliwia łatwe kontrolowanie kosztów w przyszłości.

Platformy abonamentowe – oprogramowanie zamknięte, a dokładnie usługa oprogramowania dla sklepu internetowego w chmurze, SaaS (Software as a Service), w ramach której otrzymujesz infrastrukturę oraz serwery do utrzymania sklepu internetowego.

Platformy abonamentowe zawierają kilka opcji przetwarzania płatności i wysyłki, ale nie ma na nich możliwości dodawania żadnych niestandardowych rozwiązań. Nie jest to problem dla małych sklepów, ale z czasem rozwiązania takie blokują rozwój wielu nowych pomysłów lub wdrożenie nowych trendów e-Commerce. Na takich platformach oczywiście nie można stworzyć rozwiązań wybiegających poza standardowy e-sklep.

Platformy dedykowane – pisane na specjalne zamówienie platformy handlu elektronicznego. Sklepy bazujące na takich rozwiązaniach są tworzone od zera, od strony wyglądu i funkcji sklepu, dotyczy to też paneli zarządzania.

platformy e-commerce porownanie
Platformy e-Commerce
Platform e-commerce na rynku są dziesiątki, ale jak wybrać tą najlepszą. Poznaj kilka oprogramowań do stworzenia e-sklepu, ich wady, zalety i koszty wdrożenia.
Przeczytasz o: Porównanie platform: open-source, abonamentowe, dedykowane i licencyjne.
platforma b2b
Co to jest platforma B2B?
Platforma B2B pomaga obsługiwać wszelkie relacje z partnerami biznesowymi. Obecnie w wielu firmach taki system stanowi nieodzowne narzędzie codziennej pracy.
Przeczytasz o: Platforma B2B i B2C, system B2B, integracje B2B.

Dla kogo jest handel elektroniczny?

Łatwość wejścia na rynek handlu elektronicznego powoduje znaczną atrakcyjność i wzrost zainteresowania przedsiębiorców tym kanałem sprzedaży. Należy pamiętać, że już do początku prowadzenia e-biznesu można sukcesywnie konkurować z wielkimi graczami. Co roku powstaje tysiące nowych e-sklepów, jednakże większość z nowo powstałych sklepów nie utrzymuje się na rynku dłużej niż 2 lata. Tak dynamiczny wzrost nie zależy jedynie od światowych trendów i dyktatu technologii. Największym motorem napędowym tej branży jest efektywność tego rodzaju sprzedaży. Nawet duża konkurencja, a także niskie marże e-sklepów pozwalają osiągnąć większości przedsiębiorcom dodatnie wyniki finansowe.

W sklepach internetowych najlepiej sprzedają się odzież, dodatki i akcesoria, książki, płyty, filmy, multimedia i elektronika. Bardzo szybko rośnie sprzedaż produktów związanych ze zdrowym stylem życia, a także akcesoriów dla zwierząt, mebli i wyposażenia wnętrz. Wejście w sprzedaż internetową w takich branżach to szansa na zarobienie dużych pieniędzy, ale i zwiększenie konkurencyjności na rynku. Dlatego coraz więcej sprzedawców szuka dla siebie niszy. Zaletą każdego niszowego handlu w internecie jest to, że zazwyczaj nie potrzebują one dużego kapitału na start, a przy tym potrafią wygenerować większy zysk niż produkty sprzedawane dla masowego odbiorcy.

Chcesz zacząć e-Commmerce?

Jesteś przedsiębiorcą i zastanawiasz się jak zarabiać na e-Commerce i jak sprzedawać przez internet? Skontaktuj się z ekspertami branży.


Charakterystyka rynku handlu elektronicznego

Rynek handlu elektronicznego i związany z nim model handlu rozwija się i zmienia w kilku etapach.

  • Etap 1: Używanie internetu i brak doświadczenia w płatnościach online
  • Etap 2: Pierwsze transakcje w dużych, zaufanych sklepach
  • Etap 3: Upowszechnienie zakupów online, ale kluczową motywacją jest cena
  • Etap 4: Masowe zakupy przez internet z powodu wygody
  1. Początkowo użytkownicy korzystali z internetu głównie do pracy lub dla rozrywki. Nie mają doświadczenia z płatnościami, dlatego wciąż dominuje wśród nich brak zaufania do transakcji online.
  2. W kolejnym etapie użytkownicy, a w zasadzie pierwsi konsumenci nabierają zaufania do internetowych usług bankowych i płatności. Pierwsze zakupy i transakcje są dokonywane w dużych zaufanych sklepach, co obarczone jest niskim ryzykiem. Na tym etapie konsumenci rezerwują również hotele, bilety lotnicze online, itp.
  3. Następnie użytkownicy wykorzystują internet do szukania potrzebnych informacji, a także do zakupu tanich, osobistych produktów, na przykład książek. Kluczowe w decyzji o robieniu zakupów przez internet jest przede wszystkim cena. Ten etap rozwoju handlu elektronicznego jest kształtowany za pomocą towarów łatwo porównywalnych, a najważniejszym czynnikiem gwarantującym dokonanie transakcji jest niska cena danego produktu.
  4. W kolejnym etapie klienci robią zakupy internetowe głównie z powodu ich wygody. Rynek handlu elektronicznego dysponuje bowiem odpowiednimi narzędziami sprawiającymi, że dokonywanie zakupów przez internet staje się przyjemne, proste i bezpieczne. Kupujemy nie tylko przedmioty, ale i rozrywkę, jedzenie. Powstają płatności subskrypcyjne w sklepie, dokonujące płatności automatycznie oraz liczne aplikacje pozwalające płacić za zamówione jedzenie, taksówkę czy wypożyczenie roweru.

Obecnie rynek e-Handlu na świecie znajduje się równolegle w kilku fazach rozwoju. Kraje rozwinięte znajdują się na najwyższym poziomie rozwoju, a inne kraje lub grupy społeczne mogą być cały czas wykluczone cyfrowo. Na dynamiczny rozwój rynku handlu elektronicznego na świecie będzie mieć na pewno wpływ zmiana technologiczna idąca wraz z wdrażaniem technologii G5 oraz sytuacja związana z pandemią Covid-19, wpływająca na przeniesienie wielu działalności do sieci.


Rynek handlu elektronicznego w Polsce

Polski rynek handlu elektronicznego jest bardzo rozdrobniony. Dominują głównie małe sklepy prowadzone przez małych i średnich przedsiębiorców, którzy działają jako firmy jednoosobowe. Większość prowadzonych biznesów e-Handlu skupia swoją działalność na handlu w tradycyjnych sklepach internetowych. Mniejsza ilość podmiotów prowadzi handel, usługi online.

Wraz ze wzrostem znaczenia większych podmiotów na rynku e-Handlu, a także siły ich oddziaływania nastąpiła stopniowa konsolidacja tego rynku. Przewaga dużych graczy znacznie się umocniła. Jednakże taka sytuacja nie oznacza, że mniejsze podmioty nie mają szans na przetrwanie lub wejście na rynek. Swoje miejsce na rynku handlu elektronicznego w Polsce nadal znajdą małe sklepy internetowe mające w swojej ofercie niszowe produkty. Wyróżniają się one konkurencyjnym podejściem do klienta czy też atrakcyjną, bardziej elastyczną ofertę cenową.

Na polskim rynku handlu elektronicznego prowadzona jest ciągła wojna cenowa, gdzie sklepy prześcigają się w redukowaniu swojej marży w celu osiągnięcia najniższej ceny dla zdobycia klientów. Stopniowo tendencja wśród klientów do przywiązywania największej wagi do ceny, zmienia się na rzecz wygody, jaką gwarantują zakupy online. Do najpopularniejszych branż sklepów internetowych zalicza się branżę odzieżową, kosmetyki, elektronika i multimedia oraz branżę zajmującą się domem i ogrodem.

Ciągle obserwujemy zmiany dotyczące zachowań, jak i zwyczajów konsumentów, które powodują, że zakupy online wybierane są coraz chętniej przez klientów, ze względu na wygodę czy szerszy asortyment. Konsumenci nie stawiają niskiej ceny towarów na pierwszym miejscu. Coraz większą wagę przykładają też do szybkości zakupów i doręczenia produktu oraz jakości obsługi klienta. Duże sklepy internetowe prowadzące sprzedaż wielokanałową zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online, przyczyniają się do wzrostu zaufania konsumentów wobec zakupów online, zwiększenia bezpieczeństwa, szybkości i wygody dostarczenia lub odbioru zamówionego produktu w sklepie.

Obecnie ogromne znaczenie zyskały transakcje kupna przeprowadzane za pomocą smartfonów. Na przestrzeni lat urządzenia mobilne stały się nieodłączną częścią życia każdego z nas. Co ciekawe transakcje przeprowadzane na tabletach mają dużo mniejszy udział w rozwoju rynku e-Handlu niż na smartfonach, co potwierdza, że to nie wielkość ekranu ma największe znaczenie, ale wygoda oraz dostępność.


Korzyści z handlu elektronicznego

Sklep internetowy zarabia 24 godziny na dobę przez 365 dni w roku. Dlatego nie bez powodu rynek e-Handlu staje się tak popularny. Handel internetowy niesie za sobą szereg korzyści zarówno dla sprzedawców, jak i klientów. Dla sprzedawców najważniejszą zaletą jest przede wszystkim redukcja kosztów. W odróżnieniu od tradycyjnego handlu nie jest konieczne prowadzenie punktów sprzedaży, zatrudniania dużej liczby pracowników, a w niektórych przypadkach utrzymywania dużych magazynów. W sklepie internetowym można na bieżąco aktualizować ofertę, ceny, szybciej reagować na zmiany i trendy oraz niemal natychmiastowo odpowiadać na potrzeby klientów.

Handl elektroniczny daje mnóstwo korzyści i możliwości, poznaj najważniejsze z nich:

Dostęp do nieograniczonego rynku. W przeciwieństwie do stacjonarnego sklepu nie jesteś ograniczony przez konkretny obszar związany z lokalizacją firmy. Oczywiście są też pewne trudności i ograniczenia, ponieważ musisz wypracować zaufanie klientów oraz zmierzyć się z wieloma problemami logistycznymi przy próbie stworzenia sklepu międzynarodowego.

Łatwiejsze wejście na rynek. Niższe koszty i mniejsze ograniczenia wejścia na rynek, że łatwiej rozpocząć biznes online niż stacjonarnie.

Niższe koszty. Sklep internetowy opiera się na niższych kosztach funkcjonowania. Nie musisz ponosić kosztów biur, sklepów, stałej liczby pracowników. Dzięki mniejszym kosztom działania, sprawnej logistyce masz przewagę nad konkurencją i możesz przyciągać klientów niższymi cenami i promocjami.

Dostępność 24H/7. Dostęp do sklepu internetowego nie jest ograniczony godzinami pracy lub różnicą czasu, a klienci mogą wygodnie kupować lub korzystać z innych usług bez ograniczeń o każdej porze.

Nieograniczona ilość produktów do zaoferowania. Sklep internetowy może mieć nieograniczone zasoby, nawet jeżeli danego produktu nie ma w magazynie. Klient może kupić produkt, a Ty masz czas na realizację zamówienia i uzupełnienie braków.

Działania marketingowe. Internet i e-Handlu daje możliwość efektywnej promocji, ułatwia dostosowanie marketingu do aktualnych potrzeb, oczekiwań i trendów panujących na rynku.

› Czy sklep internetowy się opłaca – poradnik


Sukces w handlu elektronicznym

Do osiągnięcia przewagi na rynku e-Handlu konieczne jest też zrozumienie samej specyfiki handlu elektronicznego. Klienci w internecie zachowują się zupełnie inaczej od klientów korzystających z tradycyjnej formy zakupów. Te różnice wymuszają właściwe podejście do sposobu prezentacji oferty w sklepie internetowym, zadbania o pozytywne doświadczenia zakupowe użytkowników, budowanie pozytywnego wizerunku powiązanego z zastosowaniem odpowiedniej strategii marketingowej.

Obecnie możliwość zaoferowania niskiej ceny nie jest głównym motorem napędowym rynku handlu elektronicznego i sama cena nie zagwarantuje sukcesu sklepu internetowego. Wzrasta natomiast znaczenie obsługi klienta, dlatego szczególną uwagę należy przykładać do terminu i metody dostawy, szybkości reakcji na zapytanie klienta, możliwości zwrotu towaru bez ponoszenia dodatkowych opłat. Zmiany również dyktują nowe technologie i innowacyjność. Nowe rozwiązania dotyczące prezentacji produktów, lepsza dostępność, czy też lepsze dopasowanie marketingu internetowego przyczynią się do ciągłego wzrostu popularności sprzedaży internetowej.

Dobra obsługa klienta – poradnik

Przyszłość rynku e-Handlu to zacieranie się granic pomiędzy handlem online a handlem offline. Zjawisko takie nazywamy sprzedażą wielokanałową (cross-channelling). Sprzedaż wielokanałowa jest coraz bardziej rozpowszechnione i wpływa na wszystkie formy sprzedaży oraz zmianę podejścia do prowadzenia biznesu. Tym samym zaciera się podział na klientów stacjonarnych i internetowych, którzy są obecnie traktowani jako jeden z rodzajów klientów. Zmiany w handlu elektronicznym wymuszają wzrost znaczenia jakości oferowanych usług i budowanie pozytywnych relacji z klientami. Sklepy internetowe stają się nie tylko miejscem dokonywania zakupu, ale są swojego rodzaju miejscem inspiracji, budowania relacji i komunikacji z klientem.

Mając sklep internetowy, opracowaną strategię działania i znając trendy w e-Commerce można zacząć pozyskiwać klientów i inwestować w różne formy promocji. Od samego początku należy również monitorować wyniki i śledzić zachowania klientów. Możesz to robić za pomocą ogólnodostępnych narzędzi jak Google Analytics. Analiza danych dostarczy bezcennych informacji na temat mocnych i słabych punktów Twojego sklepu. Ta wiedza pozwali kształtować strategię, rozwijać sklep internetowy i inwestować w najbardziej efektywne rozwiązania.

sukces w e-Commerce

Jak odnieść sukces w e-Commerce?

Przeczytaj nasz poradnik jak odnieść sukces w e-Commerce krok po kroku oraz poznaj najnowsze trendy sprzedaży w internecie…


Trendy w handlu elektronicznym

Handel elektroniczny, wcześniej uważany za alternatywę dla sklepów stacjonarnych, z powodu rozwoju technologii i pandemii, szybko stał się wiodącym kanałem sprzedaży i wymiany towarów. Nowe technologie, nowe trendy e-Handlu i korona wirusowa rewolucja spowodowały wzrost znaczenia sprzedaży internetowej na całym świecie.

Jesteśmy świadkami zawrotnego przyspieszenia i rozwoju branży e-Handlu. Potwierdzeniem tego jest pojawienie się wielu nowych trendów sprzedaży internetowej dostosowanej do zmieniających się oczekiwań klientów i sytuacji pandemicznej, która wpłynęła na gospodarkę światową. Handel elektroniczny charakteryzuje się nowymi trendami i rozwiązaniami, które pozwolą sprzedawać produkty szybciej i wydajniej oraz zapewnić możliwie jak najlepsze doświadczenie zakupowe klientom.

Wydaje się, że obecnie ważnym i ciągle ewoluującym trendem w e-Handlu jest internetowa sprzedaż artykułów spożywczych (e-grocery). Firmy sprzedające takie produkty, w błyskawicznym tempie dostosowują się do obecnej sytuacji, oferując pełen wachlarz dostawy. Ciągle pogłębia się też nurt sprzedaży „eco-friendly”. Popularność tego trendu wynika z potrzeby konsumpcyjnej łączącej w sobie poszanowanie dla środowiska i niemarnowania produktów. W związku z tym wzrasta sprzedaż przedmiotów „z drugiej ręki” i odzieży używanej. Coraz częściej sklepy internetowe oferują też sprzedaż bezpośrednią w social mediach.

Właściciele prowadzący sklep internetowy, aby nadążyć za najnowszymi trendami takimi jak np. omnichannel, mobile commerce czy social commerce, powinni wdrażać odpowiednie rozwiązania cyfrowe oraz stawiać na technologie, które poprawią Customer Experience, ponieważ najważniejsze jest doświadczenie zakupowe niezależnie od grupy docelowej klientów.

Nadchodzący lata przyniosą na pewno jeszcze wiele zmian. Przeniesienie się sporej części handlu do internetu, powoduje wykorzystywanie możliwości rzeczywistości rozszerzonej (AR) oraz sztucznej inteligencji. Te rozwiązania pozwalają uzyskiwać pożądanych przez konsumenta wrażenia w procesie zakupu.

Trend rozwoju handlu elektronicznego nie pozostał bez wpływu na inne sektory gospodarki. Przyczyniając się do szybkiego rozwoju nowoczesnej logistyki, w tym rynku magazynowego i fulfillmentu (przekazanie obsługi zamówień zewnętrznemu operatorowi).

trendy e-Commerce

Trendy e-Commerce

Prowadzisz sklep internetowy i chcesz odnieść komercyjny sukces w e-Commerce, poznaj przegląd trendów wyznaczających kierunki w e-handlu...


Jaki sklep internetowy wybrać?

Sklepy internetowe jako handel elektroniczny w internecie mogą obejmować różnego rodzaju usługi handlu prowadzone online. Towary i usługi są zamawiane przez sklep internetowy, ale płatność i dostawa zamówionego towaru lub usługi może być dokonana w internecie lub poza siecią. Transakcje mogą być dokonywane pomiędzy osobami indywidualnymi, przedsiębiorstwami, instytucjami lub organizacjami.

Sklepy internetowe ze względu na przedmiot handlu mogą sprzedawać: dobra fizyczne, produkty cyfrowe oraz usługi.

Sklepy internetowe można podzielić również ze względu na formę handlu:

  • bezpośredni – cała transakcja od momentu złożenia zamówienia, realizacji płatności i dostawy towaru odbywa się wyłącznie przez sklep internetowy.
  • pośredni – poszukiwanie towarów, usług, kontrahentów oraz sama płatności odbywa się przez sklep internetowy, natomiast dostawa zamówionego towaru lub usługi odbywa się w tradycyjny, bezpośredni sposób.
  • hybrydowy – połączenie dwóch form.

Sklep internetowy jako rozwiązanie e-Handlu daje wiele możliwości, zarówno w kwestii pozyskania nowych Klientów, jak i wzmocnienia obecnych relacji biznesowych. Handel internetowy umożliwia Twojej firmie sprzedaż ukierunkowaną na klientów detalicznych lub biznesowych. Pytanie, jaki sklep internetowy założyć, wymaga zastanowienia się, do kogo ma być skierowany sklep – do konsumentów czy klientów biznesowych? Dlatego też, aby wybrać opcję optymalną dla Twojego biznesu, powinieneś przeanalizować także jaki rodzaj sklepu wybrać.

Sklepy B2B i B2C

Sklepy internetowe można również podzielić na dwa modele B2B i B2C. Oba systemy różni rodzaj świadczonych usług, skala prowadzonego biznesu, oraz cel przeznaczenia usług sklepu. Systemy różnią się również z punktu widzenia prowadzenia sklepu: procesu zakupowego, rodzaj płatności, infrastruktury oraz sposobu prowadzenia działalności w ramach e-Handlu.

  • B2C – sklepy dla klientów detalicznych: e-sklepy, katalogi produktów, e-Learning
  • B2B – sklepy dla klientów biznesowych: katalogi produktów, platformy zamówieniowe

Platforma B2B i B2C – dokładny opis

Zacznijmy więc od omówienia platform B2B i B2C. Poniżej porównujemy specyfikę rozwiązań B2B i B2C dla sklepów internetowych. Poznaj, jakie są najważniejsze elementy każdego systemu oraz jaki rodzaj sklepu internetowego możesz założyć bazując na tych rozwiązaniach.

Prowadzenie sklepu internetowego

Jak założyć sklep internetowy?

Przeczytaj nasz poradnik jak założyć sklep internetowy krok po kroku: wybór platformy e-commerce, logistyka, płatności, marketing i SEO, kwestie prawne...


Sklepy B2B, czyli współpraca z między firmami

B2B, czyli business to business, oznacza transakcje pomiędzy dwoma lub większą ilością firm. Główną rolę odgrywają platformy B2B, które usprawniają transakcje zachodzące pomiędzy firmami a ich dostawcami bądź producentami lub dystrybutorami. Operatorem sklepu B2B są zazwyczaj producenci, hurtownicy lub dystrybutorzy. Współpraca między firmami w ramach systemu B2B ma przeważnie charakter cykliczny.

B2B zwykle wymaga bardziej złożonych rozwiązań niż sklep internetowy. System B2B musi być zdolny do przyjmowania zleceń w różnych formach takich jak e-mail, dokumenty lub zamówienia elektroniczne. Taki system musi połączyć przyjęte już zamówienie z innymi bazami administracyjnymi firmy, odpowiedzialnymi za fakturowanie, stany magazynowe, przechowywanie danych klientów.

Proces zakupowy. W przypadku dokonania zakupu przez przedsiębiorcę proces zakupowy jest bardziej złożony niż w przypadku osób indywidualnych. Dokonanie zakupu stanowi decyzję grup decyzyjnych. Wybierając produkt i rozmawiając ze sprzedawcą, nie trzeba posiadać zezwolenia na dokonanie zakupu ani być odpowiedzialnym za podjęcie ostatecznej decyzji.
Rodzaje płatności. Cena produktu może się różnić w zależności od klienta. W przypadku dużych zamówień udaje im się wynegocjować specjalne warunki, korzystając z innego cennika, często ustalanego indywidualnie.
Mechanizmy płatności. Transakcje w modelu B2B mogą być bardziej złożonym procesem. Klienci mogą wybrać towary, złożyć zamówienie, wybrać rodzaj dostawy. Jednakże nie muszą płacić oni w momencie składania zamówienia, ale otrzymują fakturę, którą opłacają w uzgodnionym terminie płatności.

Sklepy B2C, czyli sprzedaż dla klienta końcowego

Business to customer to model, w którym sprzedaż jest procesem odnoszącym się bezpośrednio do klientów – użytkowników sklepu internetowego. Klientami sklepów B2C są przeważnie osoby fizyczne lub firmy. Transakcja w ramach sklepów B2C nie jest cykliczna, ponieważ klient może zaopatrzyć się w produkty w różnych sklepach bez konieczności zobowiązania się do kolejnych zakupów.

Klienci szukają informacji na temat produktów w sklepie, wybierają je i płacą za nie przed dostawą za pomocą bramki płatności, karty wykorzystując inne formy płatności. Wystarczy jedynie zadbać o to, aby sklep internetowy wyświetlał produkty i ceny, obsługiwał przyjęcie płatności oraz zrealizował wysyłkę do klienta.

Proces zakupowy. Proces opiera się na dokonania zakupu przez klienta końcowego, który po stwierdzeniu przydatności produktu decyduje się na jego zakup i dokonuje transakcji. Transakcje nie są cykliczne, ponieważ klient może kupić produkty w różnych sklepach, bez konieczności zobowiązania się do kolejnych zakupów.
Rodzaje płatności. W modelu B2C konsument, który kupuje produkt, płaci dokładnie taką samą cenę jak inni nabywcy.
Mechanizmy płatności. Klient wybiera produkt i płaci na stronie zamówienia w sklepie przy użyciu wybranej formy płatności jak: bramka płatności, karta kredytowa, lub płatność przy odbiorze.

bramki platnosci online szybkie platnosci

Bramki płatności online

Szybkie płatności to kluczowy element powodzenia każdego e-Commerce. Którą bramkę płatności online wybrać dla Twojego sklepu?


Jaki sklep internetowy założyć?

Szeroko rozumiane sklepy internetowe stały się popularną formą sprzedaży z uwagi na wygodę i obniżenie kosztów sprzedaży. Sklepy internetowe dają możliwość szybkiego dotarcia do klientów praktycznie z każdego miejsca na świecie. Ponadto dają możliwość szybkiego porównania cen u wielu dostawców.

Serwis internetowy daje możliwość kupowania i sprzedawania produktów, usług lub produktów wirtualnych przez internet. Klienci szukają informacji na temat produktów w sklepie, wybierają je i płacą za nie przed dostawą za pomocą formy płatności. Sposób działania sklepu jest niezwykle prosty – sklep internetowy wyświetla produkty, usługi, ceny, obsługuje przyjęcie płatności oraz realizuje wysyłkę do klienta.

Ze względu na sposób działania, funkcje możemy wyróżnić wiele form handlu elektronicznego:

  • Sklep internetowy
  • Sklep dropshippingowy
  • Sklep typu Marketplace
  • Strona firmowa ze sklepem
  • Systemy rezerwacji
  • System zamówień dla restauracji
  • Kursy e-learning
  • Serwisy ogłoszeniowe i aukcje
  • Sklepy dedykowane
  • Sklepy omnichannel
  • Sklep B2B

Handel elektroniczny – jak zacząć?

Od czego zatem zacząć, jeżeli chcesz założyć sklep internetowy? Przede wszystkim powinieneś przemyśleć, jakiego sklepu potrzebujesz, co chcesz sprzedawać, czy będą to produkty, czy usługi i jak duży ruch będzie generował sklep. Będzie to miało wpływ na wybór najważniejszych funkcji i na to jaki budżet będziesz musiał przeznaczyć na to przedsięwzięcie. Zatem, czego oczekujesz od Twojego sklepu i jaki sklep internetowy chcesz założyć?

Prawidłowy wybór platformy dla własnego e-Handlu to przede wszystkim określenie celu sklepu. Określenie celu będzie rzutować na budżet, jaki musisz przeznaczyć na Twoje przedsięwzięcie. Pochodną celu i budżetu, jaki masz, jest wybór danej platformy. Warto także zastanowić się, czy chcesz sam stworzyć i utrzymywać sklep, czy może chcesz zlecić to zadanie programiście lub agencji interaktywnej. Ponadto sklep internetowy musi się rozwijać, dlatego tak ważne jest, aby platforma mogła się skalować i podążać za trendami handlu elektronicznego.

Prawidłowy wybór zależy od Twoich oczekiwań i wymagań oraz umiejętności. Dobrze jest zapoznać się z możliwościami platformy, jej wadami i zaletami. Warto sprawdzić, czy platforma oferuje wszystkie ważne integracje, które przydadzą się na początku działania sklepu lub w przyszłości. Możesz również zapoznać się z samą obsługą sprzedaży z poziomu panelu administracyjnego. Po zapoznaniu się ze wszystkimi możliwościami dobrym pomysłem jest podsumowanie kosztów, jakie będą wiązały się z wyborem danej platformy.

e-Commerce jak zacząć

Jak zacząć e-Commerce?

Jeśli dopiero zaczynasz korzystać z e-Commerce lub zastanawiasz się, jak stawiać pierwsze kroki w sprzedaży internetowej przeczytaj nasz poradnik...


Ile zarabia sklep internetowy?

Jeżeli już wiesz, jak założyć sklep internetowy zapewne ciekawi Cię, ile możesz zarobić na prowadzeniu i sprzedaży w sklepie internetowym. Niestety nie da się jednoznacznie powiedzieć na tak ogólne pytanie, ponieważ branża e-Handlu nie jest jednolita. Wszystko zależy od wielu różnych czynników: co chcesz sprzedawać, z jaką marżą, na jaką formę sprzedaży się zdecydujesz, własny sklep, dropshipping itd.

Łatwość wejścia na rynek handlu elektronicznego i otworzenia sklepu internetowego powoduje znaczną atrakcyjność i wzrost zainteresowania tym kanałem sprzedaży. Należy pamiętać, że już do początku prowadzenia sklepu można z sukcesami konkurować z wielkimi graczami. Co roku powstaje tysiące nowych sklepów internetowych, jednakże większość z nowo powstałych e-sklepów nie utrzymuje się na rynku dłużej niż 2 lata.

W sklepach internetowych najlepiej sprzedają się odzież, dodatki i akcesoria, książki, płyty, filmy, multimedia i elektronika. Bardzo szybko rośnie sprzedaż produktów związanych ze zdrowym stylem życia, a także akcesoriów dla zwierząt, mebli i wyposażenia wnętrz. Wejście w sprzedaż internetową w takich branżach to szansa na zarobienie dużych pieniędzy, ale i zwiększenie konkurencyjności na rynku.

Zyskiem dla sklepu internetowego, a w zasadzie jego wielkość zależy od wielu czynników jak wysokość marży oraz koszty sklepu. Na początku działalności sklepu raczej trudno wygenerować istotne zyski, jeżeli nie masz dużego budżetu na kampanie reklamowe.

Możesz jednak przyjąć, że Twój sklep internetowy powinien zacząć zarabiać na siebie w przeciągu 6 miesięcy od rozpoczęcia działalności. Taka zasada jest stosowane dla większości biznesów. Dlatego też tworząc sklep internetowy, należy mieć budżet przynajmniej na pierwsze pół roku funkcjonowania Twojego sklepu.

ile zarabia sklep internetowy

Ile zarabia sklep internetowy?

Zastanawiasz się ile możesz zarobić na prowadzeniu i sprzedaży w sklepie internetowym? Przeczytaj nasz poradnik nt. dochodów e-sklepu...


Handel elektroniczny – najczęściej zadawane pytania [FAQ]

Handel elektroniczny co to?

Handel elektroniczny (e-commerce) dotyczy wszelkiego rodzaju transakcji biznesowych, które są dokonywane przy użyciu internetu. Są to transakcje online, czyli zakupy towarów i usług, których płatności i dostawa odbywa się poza fizyczną placówką sklepu.
Handel elektroniczny to nie tylko sklepy internetowe, ale cała elektroniczna gospodarka, jak internetowe aukcje, wymiana walut, bankowość elektroniczna, internetowe zakłady bukmacherskie, e-sklepy, ale też portale aukcyjne i inne formy handlu elektronicznego.

Handel elektroniczny B2B, B2C, C2C

Handel elektroniczny to bardzo szerokie zjawisko, które dzielimy pod względem podmiotów zawierających transakcje. Możemy wyodrębnić trzy główne typy formy e-handlu: B2C, B2B i C2C.
B2C, business-to-consumer – to transakcje pomiędzy firmą sprzedającą produkty lub usługi a indywidualnym konsumentami.
B2B, business-to-business – obejmuje transakcje biznesowe zawierane pomiędzy dwoma firmami.
C2C, consumer-to-consumer – handel pomiędzy prywatnymi osobami, w którym jeden z nich jest sprzedawcą, a drugi konsumentem. Przykładem C2C są serwisy Allegro i OLX.

Platforma do handlu elektronicznego

Platforma e-Commerce to oprogramowanie, które pozwala na uruchomienie sklepu internetowego po zainstalowaniu i skonfigurowaniu na serwerze. Alternatywą są abonamentowe platform SaaS, które udostępniane są jako usługa gotowego sklepu internetowego w chmurze, na serwerach dostawcy oprogramowania.


Podsumowanie

Rynek handlu elektronicznep rozwija się bardzo szybko i co druga złotówka wydana przez Polaków trafia do sklepów internetowych. Założenie sklepu internetowego w zmieniającym się świecie może okazać się jedyną możliwością prowadzenia sprzedaży. Taka dynamika rozwoju rynku e-Handlu to wielka szansa na rozwój Twojego sklepu internetowego.

Jeśli trafiłeś/aś na ten tekst i szukasz twórcy Twojego sklepu internetowego lub po prostu chcesz wycenić projekt, prosimy o kontakt. Decydując się na współpracę z nami, otrzymasz nie tylko atrakcyjny graficznie, zbudowany zgodnie z zasadami UX i UI oraz w pełni responsywny sklep internetowy, ale także funkcjonalny i przejrzysty system zarządzania e-Handlem oparty o WordPress, dzięki któremu zarządzanie Twoim sklepem będzie proste i intuicyjne.

Jeśli chcesz otrzymać indywidualną wycenę sklepu, zadzwoń lub wypełnij formularz, w którym podasz podstawowe informacje, a bezpłatną wycenę Twojej przyszłego sklepu prześlemy w 48h.


sklep wordpress

Agencja E-Commerce

Chcesz zacząć działania w e-Commerce? Jesteśmy specjalistami nowych mediów i e-Commerce. Tworzymy sklepy internetowe, optymalizujemy konwersję, tworzymy spójną strategię sprzedażową. Generujmy efekty w e-Commerce!

4.8/5 - (221 votes)
Agencja interaktywna:
Projektujemy strony internetowe WordPress, sklepy internetowe WooCommerce, pozycjonujemy w Google, dbamy o media społecznościowe. Tworzymy kompleksowe kreacje, projekty graficzne i identyfikacje wizualne. Zadzwoń 730 170 330, wyślij brief, albo napisz do nas, aby otrzymać informację cenową.
Kontakt przez messenger