Chcesz przenieść biznes do internetu? Wyceń: Strona www | e-Sklep | B2B |SEO/SEM | Administracja | napisz: studio@thenewlook.pl

SEO czy PPC?

seo czy ppc

Masz swoją stronę internetową lub sklep, a mimo to dociera do Ciebie mało klientów poprzez wyszukiwanie w Google’u? Przeczytaj, czym jest strategia optymalizacji SEO i kampania reklamowa PPC i zastosuj nowoczesne rozwiązania marketingowe, aby zwiększyć zasięgi i zbudować swój rozpoznawalny wizerunek.

SEO i PPC to dwa różne modele promocji strony internetowej w wyszukiwarce Google’a. Warto je odróżniać i wiedzieć, co oznaczają te skróty, jeśli chcesz zaistnieć szerzej w internecie. Tylko dzięki odpowiednio dobranej strategii marketingowej strona internetowa Twojej firmy, sklepu internetowego będzie widoczna i chętnie odwiedzana przez potencjalnych klientów.

Które działanie – SEO czy PPC – przyniesie skutki w postaci większego ruchu internautów? Co może przynieść efekty długofalowe – tekstowa reklama płatna czy bezpłatny, wartościowy content marketing na stronie? Na te i inne pytania odpowiemy w tym krótkim artykule poradnikowym.


Z tego artykułu dowiesz się:

Szacowany czas czytania: 8 minut


SEO – Search Engine Optimization

SEO (z ang. Search Engine Optimization) to optymalizacja witryny internetowej, czyli poprawa jakości wszystkich treści. W skład działań SEO wchodzą więc zabiegi mające sprawić, że twoja strona lub sklep po wpisaniu odpowiednich słów kluczowych przez internautę będzie pojawiać się wysoko w rankingu stron o podobnej tematyce. Docelowo w TOP10 wyszukiwań Google’a. SEO to regularna praca nad treścią strony.

Celem głównym SEO jest poprawa jakości wszystkich elementów strony internetowej, tak aby dla Googlebota jej struktura, kategorie i treści (teksty i inne formy graficzne) były przejrzyste, czytelne i zrozumiałe. Optymalizując musisz tak dostosować zawartość strony, żeby pasowała i była ściśle powiązana z wpisanymi zapytaniami. Co ważne, optymalizacja strony pod kątem SEO może być działaniem całkowicie bezpłatnym i przynieść długofalowe efekty.


PPC – Pay Per Click

PPC (Pay Per Click) to rodzaj reklamy tekstowej, której właściciel płaci za to, że internauta kliknie w nią, co powoduje przeniesienie na stronę internetową i większą konwersję. Najbardziej popularnym narzędziem do tworzenia tego typu reklam jest Google Ads.

Możliwości Google Ads

Google Ads daje wiele możliwości generowania reklam twojej marki w najbardziej popularnej wyszukiwarce internetowej na świecie. To system, w który stworzysz teksty ze słowami kluczowymi odpowiadające na zapytania, zainteresowania odbiorców i dzięki temu zwrócisz ich uwagę. Oprócz reklam tekstowych możesz stworzyć banery reklamowe, animacje, reklamy określonych produktów i usług. Wszystko zależy od celu twojej strategii marketingowej.

Mając konto w Google Moja Firma możesz w Google Ads ustawić nośny nagłówek i tekst reklamy zawierający krótką frazę kluczową lub nieco bardziej rozbudowany opis zachęcający do zakupu produktu w sklepie lub sprawdzenia oferty. Celem tego rodzaju reklamy PPC jest wygenerowanie ruchu na stronie internetowej i pozyskanie stałych odbiorców. Oczywiście, aby tak się stało, reklama musi odpowiadać na zapytania i potrzeby odbiorców. Powinna więc być zgodna z wyszukiwanymi frazami wpisanymi w Google’a.

Zaletą tej kampanii reklamowej jest to, że tekst, link sponsorowany wyświetla się nad wynikami organicznymi. Konfigurując treść reklamy, możesz zawęzić kategorię potencjalnych odbiorców, dobierając ich na podstawie zainteresowania. Dzięki temu baner reklamowy pokaże się odpowiednim osobom, chętnym do zapoznania się z ofertą Twojej firmy. Reklamy PPC skonfigurowane w Google Ads pojawiają się także przed organicznymi wynikami wyszukiwania jako produkty sklepowe – z ceną i zdjęciem.

Płatne teksty reklamowe można modyfikować, gdy nie przynoszą one oczekiwanych skutków w postaci konwersji oraz sprawdzać jaka szacunkowa liczba internautów kliknęła link. W przypadku PPC najbardziej popularnym modelem rozliczenia jest CPC (Cost Per Click) – ustalona stawka za kliknięcie użytkownika w reklamę i CPA (Cost Per Action) – koszt za wykonanie określonej czynności przez internautę, zwiększającej konwersję, czyli szansę na sprzedaż, np. przekazanie danych kontaktowych, zapisanie się do newslettera czy zakup reklamowanej usługi lub produktu.


Kiedy stosować PPC i SEO

Choć SEO i PPC służą do tego samego, poprawienia widoczności strony internetowej w wyszukiwaniach Google’a, efekty zastosowania tych narzędzi będą się jednak różnić. To jaki sposób promocji, bezpłatny czy płatny, zależy od tego, co jest Twoim głównym celem. Czy zależy Ci na wysokiej pozycji w wyszukiwaniach przez długi czas, czy na szybkim zdobyciu rozpoznawalności dzięki reklamie zewnętrznej, która może sprawić, że zaczniesz sprzedawać, ale będziesz musiał zapłacić za każde kliknięcie klienta w tekst reklamowy?

W co bardziej inwestować środki i czas?

Wszystko zależy od tego, jaki efekt chcesz uzyskać. Optymalizacja to proces, długofalowy, wymagający przeprowadzenia głębszej analizy strony. Rezultaty nie będą widoczne w krótkim czasie. Natomiast jeśli zależy Ci na regularnym przypływie klientów, budowaniu trwałej relacji i wysokiej pozycji w Google’u, to SEO jest rozwiązaniem dla Ciebie. Poza tym SEO trudno nazwać reklamą, ponieważ jeżeli nie zlecisz tej usługi agencji interaktywnej, to możesz dokonać optymalizacji całkowicie bezpłatnie i samodzielnie.

Osiągnięcie wyższego miejsca w rankingu wyników Google’a wymaga jednak dużej cierpliwości i obrania odpowiedniej strategii. Musisz brać pod uwagę takie czynniki jak: szybkość ładowania strony, wygląd strony, długość adresów URL, obsługa panelu nawigacyjnego, długość i jakość treści, metatagów i fraz kluczowych, tworzenie znaczników i odnośników. W przypadku strony opartej na platformie WordPress przydatne może być instalacja wtyczki Yoast SEO.

Natomiast PPC, czyli reklama w Google ADS w przeciwieństwie do SEO pozwala uzyskać wyniki w stosunkowo krótkim czasie i przenieść klientów do Twojego sklepu. To narzędzie marketingowe jest jednak płatne, każde kliknięcie w reklamę kosztuje. Praktycznie każdy, kto korzysta z wyszukiwarki Google’a może natrafić na Twój biznes. Jest to więc pożądane działanie promocyjne, gdy dopiero rozpoczynasz karierę w e-Commerce i chciałbyś dotrzeć do szerokiego grona odbiorców.

Google Ads nie jest przeznaczone tylko dla sklepów i stron internetowych. Korzyści z reklam tekstowych wyświetlanych nad wynikami organicznymi mogą też uzyskać lokalne sklepy. Wystarczy założyć konto w Google Moja Firma, podać swoje dane kontowe, połączyć je z Google ADS i Twój sklep będzie widoczny po wpisaniu odpowiednich fraz kluczowych w Google Maps. Google Ads to szansa na zwiększenie sprzedaży dla Twojego lokalnego biznesu. Reklama PPC w Google Ads będzie dobrym rozwiązaniem, gdy uruchomisz ją na krótki czas, by promować produkty czy usługi sezonowe lub związane z jakąś datą okolicznościową, świętem.

Zarówno SEO, jak i PPC to działania, które mogą znacząco wpłynąć na rozwój twojego biznesu i wygenerować ruch w twoich sklepie, który zakończy się dokonaniem zakupów. Nie można stwierdzić, że jedno z tych narzędzi jest bardziej skuteczne. To zależy, co jest Twoim celem. Jeżeli chcesz pozyskać więcej leadów, formularzy kontaktowych, sprzedać produkt w relatywnie krótkim czasie to reklama tekstowa może okazać się pomocna.

Natomiast jeśli chcesz być wysoko w wyszukiwaniach danej frazy, budować świadomość marki w internecie, to bardziej optymalnym rozwiązaniem jest SEO. Najlepiej jeśli SEO i PPC będziesz stosował równolegle. Połączenie tych dwóch strategii pozwoli Ci na osiągnięcie celu, jakim jest lepsza widoczność dla klientów i odbiorców, a co za tym idzie, skuteczniejsza komunikacja marki w sieci.


Podsumowanie

Jeśli chcesz, żeby na Twoją stronę internetową wchodziło więcej internautów, a w przypadku sklepu online – klienci, którzy będą robili zakupy, musisz przyciągnąć jego uwagę, wykorzystując wszystkie dostępne narzędzia do kreowania marketingowego wizerunku. SEO i PPC to dwie drogi do poprawy widoczności marki w internecie. Nie warto ograniczać się do stosowania jednego rozwiązania. Działaj kompleksowo i strategicznie promując się w największej wyszukiwarce internetowej – Google’u.

Jeżeli chciałbyś zmienić sytuację swojej firmy na rynku i stać się konkurencyjną marką dla wielkich graczy, napisz do nas e-maila: studio@thenewlook.pl lub zadzwoń na 730 170 330. Pomożemy Ci wypozycjonować Twój sklep i przeprowadzimy kampanię reklamową Google Ads, dostosowując cele do twoich priorytetów.


Czytaj również:

5/5 - (2 votes)
Agencja interaktywna:
Projektujemy strony internetowe WordPress, sklepy internetowe WooCommerce, pozycjonujemy w Google, dbamy o media społecznościowe. Tworzymy kompleksowe kreacje, projekty graficzne i identyfikacje wizualne. Zadzwoń 730 170 330, wyślij brief, albo napisz do nas, aby otrzymać informację cenową.
Kontakt przez messenger