Audyt sklepu internetowego

audyt sklepu internetowego

Każdy sklep internetowy jest inny i należy do niego podejść indywidualnie. Audyt sklepu internetowego to testowanie i analiza konkretnego sklepu internetowego i określenie czy właściwie spełnia swoją podstawową funkcję, czyli czy sprzedaje.

Jakość sklepu internetowego wpływa na jego widoczność w wyszukiwarce Google, co wpływa bezpośrednio na ilość osób odwiedzających Twój sklep i robiących w nim zakupy. Bardzo często może się również okazać, że pomimo dobrej pozycji w Google i atrakcyjnej ofercie, klienci przeglądają produkty, ale porzucają koszyki, nie finalizują transakcji, a zakupy robią u konkurencji. W takich sytuacjach wskazane jest przeprowadzenie kompleksowego audytu sklepu, który wskaże błędy i pozwoli na wprowadzenie zmian i optymalizację, która przyniosą wymierne korzyści zwiększenie ruchu z wyszukiwarki i poprawę sprzedaży.

audyt sklepu www audyt seo ux audyt bezpieczenstwa audyt prawny

  1. Czym jest audyt sklepu internetowego?
  2. Co daje audyt sklepu internetowego?
  3. Co powinien obejmować audyt sklepu internetowego?
  4. Audyt sklepu internetowego krok po kroku:– Audyt UX – użyteczności sklepu internetowego– Audyt SEO– Audyt bezpieczeństwa i hostingu– Audyt prawny sklepu internetowego
  5. Kiedy zlecić audyt sklepu?
  6. Od czego zacząć?
  7. Podsumowanie

Czym jest audyt sklepu internetowego?

Audyt sklepu internetowego to działania mające na celu stworzenie rodzaju dokumentu, zawierającego wnioski z analizy sklepu, nieprawidłowości, słabe punkty i przede wszystkim – uwagi, porady i rekomendacje, które pozwolą na optymalizację serwisu.

Na całościowy audyt sklepu składa się wiele elementów, które opisujemy poniżej. Oczywiście możesz zlecić wykonanie analizy tylko jednej płaszczyzny sklepu, ale chcąc mieć pewność efektywności działań, warto zlecić kompleksową analizę, r pozwoli na usprawnienie działanie całego sklepu.


Co daje audyt sklepu?

Profesjonalny audyt sklepu internetowego to inwestycja, która przyniesie szereg korzyści. Przede wszystkim – pozwoli tak zoptymalizować sklep, by osiągnąć optymalne wyniki w wyszukiwarkach, a tym samym zwiększenie sprzedaży. Audyt sklepu to nie tylko sposób na podniesienie pozycji w wyszukiwarce, ale przede wszystkim ułatwienie zakupów użytkownikom Twojego sklepu. To ich pozytywnego doświadczenia i komfortu powinieneś zabiegać jako właściciel sklepu i sprzedawca.

Poznanie słabych i mocnych stron sklepu internetowego, wdrożenie rekomendowanych przez specjalistę zmian to krok milowy w stronę przyrostu ruchu w sklepie oraz zwiększenia skuteczności różnych form promocji i działań marketingowych.

Klient, który trafi do Twojego sklepu, musi się czuć dobrze, swobodnie nawigować, wyszukać produkty i ważne informacje jak regulamin, koszt dostawy, bez problemów podejmować kolejne działania jak dodawanie do koszyka oraz złożyć poprawne zamówienie. Każdy błąd lub utrudnienie negatywnie wpływa na doświadczenie twojego potencjalnego klienta, a napotkane przeszkody, trudności z wyszukaniem konkretnej produktów lub informacji skutkują opuszczeniem sklepu.

Audyt sklepu internetowego pozwoli na wprowadzenie takich zmian, dzięki którym użytkownik sprawnie i intuicyjnie dokona zakupów oraz powróci do Twojego sklepu w przyszłości.


Co powinien obejmować audyt sklepu internetowego?

Zlecając analizę sklepu internetowego specjalistom otrzymasz coś więcej niż tylko wskaz błędów w sklepie. Prawidłowy audyt sklepu internetowego powinien obejmować podstawowe etapy:

Konsultacje – nawiązanie współpracy. To pierwszy, podstawowy i bardzo istotny element po nawiązaniu współpracy. Na tym etapie specjalista dowiaduje się o najważniejszych celach projektu. Wypełnienie krótkiego briefu pozwala na dobranie podstawowych kierunków działań oraz bieżących problemów sklepu.

Analiza sklepu – przeprowadzenie badań, analiza konkurencji, porównanie statystyk, kontrola treści i SEO. W zależności od określenia zakresu działań audyt może obejmować UX (wrażenia użytkownika, jego doświadczenia podczas pobytu w sklepie), SEO lub analizę designu (warstwy graficznej serwisu, interfejsu).

Analzia UX, SEO dokona wstępnej analizy stanu sklepu i zaproponuje optymalne rozwiązania dopasowane do realnych potrzeb i możliwości sklepu. Elementy audyt sklepu to m.in. ogólna ocena stanu strony, analizy różnego rodzaju danych jak kodu sklepu, jego struktury, ruchu na stronie, widoczności w wynikach wyszukiwania, słów kluczowych.

Ocena stanu technicznego i ogólnego działania serwisu obejmuje m.in. test szybkości wczytywania sklepu, analizę meta znaczników, tytułów i opisów, słów kluczowych. Analiza sklepu opisuje problemy i trudności oraz przygotowuje rekomendacje zmian.

Rekomendacje – opracowanie raportu, który jest produktem końcowym przeprowadzanego audytu sklepu internetowego. W dokumencie raportu znajdą się szczegółowe informacje związane z analizą sklepu, zdiagnozowanymi problemami oraz konkretne zalecenia, wskazówki i sugestie, które pozwolą na ich wyeliminowanie. Raport powinien być omówiony, tak aby w pełni wykorzystać wszystkie zawarte w nim rekomendacje do wdrożenia zmian.

Audyt to analiza sklepu i odpowiedź na podstawowe pytania:

  • co można poprawić, aby klienci kupowali więcej?
  • jakich optymalizacji można dokonać, aby do sprzedaży dochodziło częściej?
  • jakie działania podjąć, aby sklep był częściej odwiedzany?
  • jak konwertować osoby odwiedzających sklep na aktywnych klientów?
  • czy sklep spełnia standardy i wymogi bezpieczeństwa?

Istotną sprawą jest także określenie jakie koszty, ryzyko wiąże się z zaniechaniem optymalizacji lub zła przebudowa sklepu internetowego.



Audyt sklepu internetowego krok po kroku?

Audyt sklepu internetowego to testowanie i analiza konkretnego sklepu internetowego i określenie czy właściwie spełnia swoją podstawową funkcję:

  1. Audyt UX – użytecznościsklepu internetowego
  2. Audyt SEO
  3. Audyt bezpieczeństwa
  4. Audyt prawny sklepu internetowego

1. Audyt UX sklepu i procesu zakupowego

Sprawa pierwszorzędna w przypadku sklepów internetowych jest audyt UX. Przede wszystkim należy przeanalizować czy proces zakupowy przebiega bez przeszkód zarówno na komputerach i smartfonach.

Proces zakupowy
Proces zakupowy powinien być przyjemny i intuicyjny, nawet dla osób, które nie robią często zakupów przez internet. Minimalna ilość kroków, brak konieczności rejestracji to obniża tzw. próg działania. Warto jeszcze zadbać o takie szczegóły jak zakupy typu. Gość, czyli możliwość skompletowania zamówienia bez wymagania rejestracji. Pamiętaj dużo chętniej klient zarejestruje się w sklepie po zrobieniu zakupów niż przy pierwszej wizycie.

Kody rabatowe i kuponu to ważna część procesu zakupowego, dlatego wymagają również audytu, czy są poprawnie używane. Niewłaściwie stosowanie kodów rabatowych, niedziałające kody rabatowe mogą zniechęcić do zakupów w Twoim sklepie internetowym.

Interfejs użytkownika
Interfejsem użytkownika to część sklepu odpowiedzialna za interakcję z użytkownikiem. W przypadku sklepów internetowych jest to menu, koszyk, liczne pola wyboru, przyciski i ich wygoda obsługi. Należy przeanalizować intuicyjność interfejsu, szczególnie użyteczność interfejsu na urządzeniach mobilnych. Warto sprawdzić responsywność sklepu, czy kolumny tzw. griedu, skalowanie grafik, zdjęć, ikon i elementów wchodzących w skład interakcji – guziki, menu, formularze itd.

Korzystanie z wielu plaginów, modułów, widgetów, aplikacji firm trzecich może spowodować niespójność i zaburzenie w sklepie internetowym. Audyt UX wymaga sprawdzenia poprawności hierarchii, spójności graficznej i stylów CSS. Elementy, które są częścią wtyczek, mogą nie pasować do wyglądu motywu sklepu wielkością, kształtem, kolorem, jeżeli korzystają z domyślnego wyglądu wtyczki, lub mogą używać treści w języku angielskimi i wymagają tłumaczenia.

Projekt graficzny, analizujemy, czy Twój sklep bardziej przypomina sklep znanej, poważanej marki czy wygląda jak projekt zrobiona w pośpiechu i nie przystaje do współczesnego designu.

Treści w sklepie
Audyt jakości treści bada opisy produktów oraz przyjazności treści w sklepie dla użytkowników i dla Google. Teksty należy dopasować je do grupy docelowej i sformatować, aby treść była przejrzysta i budowała dobry wizerunek sklepu. Wysokiej jakości zdjęcia – w sklepie internetowym czasem jedno zdjęcie może zdecydować o zakupie warto zadbać o wysoką jakość grafik i dokładnych, dużych zdjęciach produktów.

Formularze
Dzięki formularzom klient wprowadzać dane i dokonuje wyboru w sklepie internetowym. Należy zadbać, aby formularz nie zmuszał do zastanawiania się do czego jest dane pole i aby klient wiedział intuicyjne, bez irytującego zastanawiania się jak poruszać się po sklepie. Kolejne elementy to odpowiednia widoczność etykiet, możliwość walidacji wprowadzanych danych, które wpływają na wygodę użytkownika w procesie zakupowym. Należy sprawdzić również złożoność formularzy. Sklep internetowy często wymagają o dane klienta, podania danych, które nie są konieczne. Warto upraszczać formularze, ponieważ mają one ogromny na tzw. porzucone koszyki.

Analityka internetowa
Audyt opiera się na doświadczeniu firmy przeprowadzającej audyt. Poznawanie klientów – warto gromadzić i wykorzystywać dane o użytkownikach naszego sklepu. Odpowiednia optymalizacja i zastosowanie dostępnych narzędzi, takich jak Google Analytics pozwoli na praktyczne wykorzystanie tych danych w zwiększeniu sprzedaży.

Obserwacja procesu zakupowego – warto obserwować gdzie klienci porzucają zakupy w sklepie, które produkty są często oglądane, ale nie są finalnie kupowane.

Źródła wizyt – analiza źródeł wizyt, skąd klienci trafiają do sklepu. Taka wiedza pozwala skalować i inwestować w tylko ten model promocji sklepu, który przynosi nie największe ilości wizyt, ale te, które odpowiadają za największą sprzedaż w sklepie.


2. Audyt sklepu internetowego SEO

Audyt SEO sklepu internetowego teoretycznie nie różni się od audytu SEO strony internetowej jednak skala przedsięwzięcia i specyfika sklepów internetowych skłania nas do koncentracji na najistotniejszych elementach. W przypadku sklepu istotniejsza będzie budowa strony produktowej.

Audyt SEO pokazuje jakie najczęstsze błędy występujące w sklepie internetowym w aspekcie treści zamieszczonych w sklepie internetowym. Przejrzysta struktura sklepu wskazują robotom Google, co jest najważniejsze w strukturze Twojego sklepu.

Unikalne treści
Unikalna treść w sklepie to podstawa, jeżeli myślisz o optymalizacji i pozycjonowaniu SEO. Audyt SEO powinien przeanalizować treści na stronie, strukturę sklepu, opisy produktów.

Hierarchia treści informuje wyszukiwarkę o najistotniejszych elementach opisu i pozwala użytkownikom odnaleźć odpowiedni produkt. Duplikowanie opisów od konkurencji lub posługiwanie się tym samym źródłem wpływa negatywnie na pozycję Twojego sklepu. Google nie będzie uznawał sklepu za wartościowy i będzie to skutkowało brakiem pozycji w wyszukiwarce, a tym samym brak ruchu z wyników organicznych.

Strona główna
Stronie głównej to podstawowe, pierwsze źródło informacji o sklepie oraz doskonała pomoc przy pozycjonowaniu. Warto zadbać o to, aby tekst strony głównej sklepu był bardziej rozbudowany, by w merytoryczny sposób opisywał, co sprzedaje sklep, jakie wyznaje wartości i jakie posiada mocne strony. Krótko mówiąc tekst wprowadzający oraz przekonujący do siebie nowego użytkownika.

Strony produktów
Strony produktów wymaga analizy unikalności opisów produktu, ponieważ to one znacznie wpłynie na pozycjonowanie sklepu. Treści na stronie produktu są istotne zarówno dla pozycjonowania, jak i sprzedaży. Analizę treści w sklepie internetowym rozpoczyna się od opisów produktów. Niedopuszczalny jest brak opisów na karcie produktu, niedbała prezentowania produktów, kopiowanie treści z innego sklepu lub strony producenta.

Blog sklepu internetowego
Blog jest źródłem treści, która jest niezwykle ważna i pomocna przy pozycjonowaniu. Można zamieszczać na nim teksty dedykowane pod najpopularniejsze tematy związane z naszą branżą. Wykraczając poza aspekty pozycjonowania, blog to także nieocenione narzędzie budujące autorytet Twojego sklepu w oczach potencjalnych klientów oraz istotne narzędzie do komunikacji z nimi.

Motyw sklepu (szablon)
Z motywem sklepu szczególnie ważna jest szybkość działania. Dobry motyw działa szybko, nie ładuje zbędnych zasobów, skryptów, arkuszy CSS, a tym samym podnosi pozycje sklepu w wyszukiwaniach organicznych. Każdym sklep i motyw, na którym jest opart, po wdrożeniu wymaga optymalizacji.

Optymalizacja grafik
Sklepy internetowe są bardzo rozbudowane graficznie i posiadają bardzo dużą ilość zdjęć produktów oraz ich wariantów. Wszystkie treści i zdjęcia są pobierane z serwera podczas przeglądania produktów przez klienta. Grafiki, zdjęcia powinny być zoptymalizowane i skalowane do odpowiedniego rozmiaru za pomocą odpowiedniego skryptu. Każde zdjęcie, ilustracja lub grafika wykorzystana w sklepie powinna posiadać tzw. atrybut alt, który pozwali robotom Googla indeksować zdjęcia i pokazać sklep, jego produkty w wynikach graficznych Google.

Meta tagi, tytuły, opisy
Odpowiednio dobrane tytuły to pierwszy punkt, jaki powinien brać pod uwagę audyt treści SEO. Tytuły powinny być tak dobrane, aby były przydatne dla użytkowników i jednocześnie zapewniały pozycjonowanie na tzw. długi ogon słów kluczowych. Nie należy dublować na siłę fraz kluczowych i nadużywać ich w opisach.

Przyjazne linki
Sklep internetowy, aby odnieść sukces potrzebuje semantyczne, zrozumiałe linki, mają one bowiem spory wpływ na klikalność w wyszukiwarce i są dość istotnym elementem w pozycjonowaniu. Dobry audyt SEO powinien przeanalizować całą strukturę linków w sklepie internetowym.


7. Audyt bezpieczeństwa sklepu internetowego

Certyfikat SSL
Twój sklep internetowy przetwarza dane osobowe, jeżeli zależy Tobie na bezpieczeństwie użytkowników, powinieneś mieć w sklepie szyfrowanie za pomocą SSL. Certyfikat SSL zapewnienia ochronę sklepu internetowego przez zachowanie bezpieczeństwa wymiany informacji pomiędzy przeglądarką użytkownika a serwerem, a także jest gwarantem zachowania poufności danych przesyłanych drogą elektroniczną.

Bezpieczeństwo dla osób, które odwiedzają Twój sklep możesz zapewnić, wykupując certyfikat SSL w firmie hostingowej lub skorzystać z darmowego certyfikatu, jeżeli Twój hosting posiada taką opcję. Poza technicznym zapewnieniem bezpieczeństwa Certyfikat SSL to narzędzie poświadczające wiarygodność sklepu internetowego.

Brak certyfikatu SSL w sklepie internetowym może skutkować blokadą sklepu w przeglądarce Chrome i pojawieniem się następującego komunikatu:

„Połączenie nie jest prywatne
Osoby atakujące mogą próbować wykraść Twoje informacje ze strony twójsklep.pl (na przykład hasła, wiadomości lub dane kart kredytowych).”

Jakość hostingu
Sklep internetowy generuje większe obciążenie dla hostingu niż standardowa strona internetowa. Należy przede wszystkim zbadać czas odpowiedzi serwera, ponieważ ma to przełożenie na kwestie SEO.

Dostęp do strony
Audyt bezpieczeństwa powinien skupić się na bezpieczeństwie haseł w sklepie, a w szczególności do konta administratora sklepu. Audyt powinien określić również: politykę dostępu i cyklicznej zmiany haseł. System sklepu powinien również wymuszać wymóg silnego hasła dla klientów zakładających konto w sklepie.

Stress-test
Myśląc o audycie, warto przeprowadzić tzw. stress-test, czyli sztuczne wygenerowanie ruchu w sklepie. Taki test daje pewność, że sklep ma zapas zasobów serwerów do wykorzystania w przypadku wzrostu popularności sklepu, lub podczas promocji z nagłym zwiększeniem ruchu.


8. Audyt prawny sklepu internetowego

Kwestie prawne sklepu internetowego ważny aspekt audytu sklepu internetowego. Audyt prawny sklepu powinien przede wszystkim przeanalizować, czy sklep zawiera odpowiednie regulaminy, polityki prywatności oraz to czy są one odpowiednie z krajem działalności sklepu.

Sklep internetowy powinien:

  • być zgodny z nową ustawą o prawach konsumenta,
  • mieć dostosowane karty, opisy produktów i proces zakupowy do nowego prawa,
  • mieć regulamin sklepu bez klauzul niedozwolonych,
  • posiadać wzór odstąpienia od umowy wraz z pouczeniem.

Dlaczego sklep internetowy potrzebuje audytu prawnego?
Od 2014 r. obowiązuje nowa ustawa o prawach konsumenta, która stanowi wdrożenie przepisów nowej dyrektywy konsumenckiej UE. Sklepy internetowe mają obowiązek dostosować działalność do nowych regulacji prawnych, a niezgodność działania sklepu internetowego z nowymi przepisami konsumenckimi może być podstawą kar urzędowych oraz roszczeń konsumentów.

Analiza w ramach audytu prawnego sklepu internetowego obejmuje: regulamin sklepu internetowego, politykę prywatności oraz plików cookies, proces zakupowy w sklepie, analizę stron informacyjnych sklepu, treści stron produktowych, zamówienie testowe w celu weryfikacji procesu zakupowego i komunikacji, treści e-maila, jaki są wysyłany do klienta (e-maile systemowe przesyłane automatycznie), formularz odstąpienia od umowy.

Poprawny raport z audytu prawnego sklepu internetowego powinien zawierać: informacje jakie zmiany należy wprowadzić w treści regulaminu sklepu, polityki prywatności oraz plików cookies, informacje jakie zmiany należy wprowadzić na stronach informacyjnych, kartach produktów oraz w procesie zakupowym w sklepie internetowym, opracowanie formularza odstąpienia od umowy zgodnego z nowymi przepisami.

Należy pamiętać, że różnice prawne w poszczególnych państwach w zakresie obrotu towarami i usługami są bardzo zróżnicowane.


Kiedy zrobić audyt sklepu?

Audyty sklepu internetowego jest konieczny przed rozpoczęciem modernizacji i rozbudowy Twojego sklepu lub migracji sklepu na inną platformę. Wskazanie błędów i nieprawidłowości w sklepie na tym etapie pozwoli uniknąć powielania błędów oraz wprowadzić zmiany rekomendowane, niezbędne zmiany, zoptymalizować sklep. Im większe zmiany planujesz w sklepie, tym większy obszar powinien obejmować audyt sklepu.

Przeprowadzenie audytu to naturalna konsekwencja w przypadku spadku ruchu w sklepie oraz problemów sprzedażowy. Jeśli zaobserwujesz spadek sprzedaży, zmniejszony ruch, spadek pozycji w wyszukiwarce, dużą ilość porzuconych koszyków, problemy z konwersją to zawsze znak, że Twój sklep wymaga analizy oraz podjęcia działań, które podniosą jego efektywność. Wnikliwy audyt zaistniałej sytuacji oraz opracowanie strategii wprowadzenia zmian pozwoli wyeliminować problem, oraz odrobić ewentualne straty.

Dobry moment na zlecenie audyt to również czas przed wprowadzeniem kosztownych zmian w Twoim biznesie internetowym, czyli np. przed wprowadzeniem kosztownych, płatnych kampanii marketingowych. Audyt sklepu internetowego umożliwi wykrycie ewentualnych niepowodzeń oraz problemów z konwersją takiej kampanii.


Od czego zacząć audyt?

Przede wszystkim musisz podjąć decyzji, czy sam przeprowadzisz analizą Twojego sklepu, czy zlecisz audyt specjalistom. Pierwsze rozwiązanie z pewnością jest tańsze, ale będzie wymagało trudnej, wielowarstwowej analizy i użycia specjalistycznych narzędzi. Zlecenie audytu daje Tobie przede wszystkim pewność, że audyt i analiza sklepu będzie fachowa i rzetelna pod kątem wszystkich czynników opisanych powyżej. Audyt zlecony firmie zakończy się również przygotowaniem raportem z audytu sklepu internetowego.

Zanim firma świadcząca usługi audytu sklepów internetowych wykonała kompleksowy audyt Twojego sklepu, powinna Ciebie poinstruować co i dlaczego powinien zmienić. Kontrola wdrożenia zmian, monitoring, badanie skuteczności.


Podsumowanie

Z pewnością szczegółowy audyt w większości sklepów internetowych zawsze znajdzie się coś do poprawy, tak jest zresztą w każdym aspekcie prowadzenia jakiegokolwiek biznesu. Konkurencyjność w internecie zmusza sklepy internetowe do zadbania o najmniejszy szczegół i przeznaczania coraz większej uwagi na jakość świadczonych usług na wielu płaszczyznach.

Print Friendly, PDF & Email
Agencja interaktywna:
Projektujemy strony internetowe WordPress, sklepy internetowe WooCommerce, pozycjonujemy w Google, dbamy o media społecznościowe. Tworzymy kompleksowe kreacje, projekty graficzne i identyfikacje wizualne. Zadzwoń 730 170 330, wyślij brief, albo napisz do nas, aby otrzymać informację cenową.