Własny sklep internetowy jak zacząć – cz. 2

własny sklep internetowy jak zacząć

Rynek e-commerce w Polsce rozwija się bardzo szybko i co druga złotówka wydana przez Polaków trafia do sklepów internetowych. Taka dynamika rozwoju rynku e-commerce to wielka szansa dla Twojego sklepu internetowego.

Wraz z rozpowszechnieniem platform e-commerce takich jak WooCommerce, sprzedaż w internecie stała się banalnie prosta. Dosłownie każdy może zacząć sprzedawać wybrane przez siebie produkty, czy usługi w Internecie bez wiedzy informatycznej. Teraz i Ty masz w zasięgu ręki gotowe narzędzia, które pozwala praktycznie od zaraz rozpocząć sprzedaż w internecie. Przeczytaj założyć własny sklep internetowy.

Jak założyć sklep internetowy? cz. 2

Po przejściu przez pierwsze 4 kroki Twój sklep internetowy jest już w pełni gotowy, żeby zacząć sprzedawać. Aby sklep internetowy odniósł sukces w dzisiejszych czasach trzeba od razu przenieść do kolejnych 3 kroków. Teraz czas skupić się na pozycjonowaniumarketingu, aby dobrze wypromować sklep, budować markę oraz jak najszybciej pozyskać klientów. Kiedy w sklepie pojawi się zamówienie, będziesz wiedział, że pierwszy sukces już za Tobą. Wtedy pozostaje już tylko czekać na kolejne.


jak założyć sklep internetowy

7 kroków – jak założyć sklep internetowy

  1. Platforma, czyli oprogramowanie sklepu – cz. 1
  2. Design i UX, czyli wygląd ma znaczenie – cz. 1
  3. Logistyka i metody płatności, czyli niezbędne integracje – cz. 1
  4. Regulamin i aspekty prawne, czyli wyczaruj sobie spokój – cz. 1
  5. Pozycjonowanie SEO, czyli sklep przyjazny dla Googe
  6. Marketing, czyli daj się poznać
  7. Be social, czyli siła mediów społecznościowych

 


 

5. Pozycjonowanie sklepu internetowego

Pewność, że produkty z Twojego sklepu internetowego można łatwo znaleźć w wyszukiwarce Google, znacząco zwiększa gwarancję sukcesu. Efektywne SEO pomoże produktom pojawić się w wynikach wyszukiwania jako najtrafniejsze wyniki dla wpisywanych w wyszukiwarki słów kluczowych.

Wykorzystuj własną wiedzę oraz narzędzia jak Planer słów kluczowych (Google AdWords Keyword Planner) do zaplanowania słów kluczowych istotne z punktu widzenia Twojego biznesu i stworzysz treści zgodne z zasadami SEO.

Przede wszystkim kontroluj treści i nazwy linków url: podstron, produktów i kategorii – powinny być one krótkie, ale jednocześnie zawierające pełne nazwy produktów i nazwę marki lub producenta. Pozwoli to wyszukiwarkom łatwiej zidentyfikować Twój sklep internetowy.

Długofalowa strategia SEO
Czym jest długofalowa strategia SEO w sklepie internetowym. To maksymalna widoczność w wynikach Google (SERP) i świadomość marki e-commerce. Długofalowa strategia SEO, powinna iść w parze ze strategią marketingową. W obecnym SEO niezbędna jest naturalna symbioza z innymi działaniami marketingu online w celu zapewnienia maksymalnej widoczności i świadomości Twojej marki.

Nacisk na wizerunek sklepu internetowego w wirtualnej rzeczywistości, czyli komunikacja skierowana do użytkowników i obecność w wartościowych witrynach oraz ilość społecznego zaangażowania odbiorców (np. komentarzy w social media) to obecnie najbardziej istotny czynnik, jaki Google bierze pod uwagę wartościując dany sklep internetowy.

Jeśli zastanawiasz się wciąż czy zabrać się za pozycjonowanie samemu, czy zlecić to firmie zewnętrznej…
Pamętaj Ty najlepiej znasz swój produkt i najlepiej zadbasz o treści zarówno na blogu, czy kanałach mediów społecznościowych.

Skuteczne SEO
Niektórzy mogą traktować skuteczne SEO jako osiągnięcie wysokich pozycji w wyszukiwarce, inni jako najlepszą możliwą optymalizację strony a jeszcze inni jako prowadzenie działań które generują zwrot z inwestycji. Skuteczne pozycjonowanie SEO to takie które lubi Twój klient i Google.

Najważniejsze to:

  • zadbanie o jak najlepsze wyświetlanie strony w wynikach wyszukiwania (SXO),
  • optymalizacja strony i poprawa najważniejszych problemów ze stroną,
  • usprawnienie działania strony dla kupujących pod kątem optymalizacji konwersji (UX)
  • analityka działaniu strony, jej widoczności i zachowaniu użytkowników,
  • prowadzenie działań Content Marketingowych skupionych na pozyskiwaniu ruchu.

Dwa rodzaje klientów
Dobrze prowadzony sklep nie może całkowicie pozbawionego treści i ograniczać się do opisów oferty produktowej. Musisz pamiętać, że klienci, którzy dokładnie wiedzą, po co odwiedzają sklep internetowy i co chcą kupić, stanowią tylko część odwiedzających. Często to nawet połowa odwiedzających Twój sklep internetowy.

Druga połowa klientów chciałaby coś kupić, ale dopiero szuka inspiracji i podpowiedzi. A Ty, jako ekspert powinieneś im pomóc opisując na stronie sklepu lub w specjalnym blogu. Oto przykładowe tematy, które mogą stanowić inspirację do pisania: tematy poradnikowe, teksty podkreślające oferowane marki oraz asortyment, przedstawianie nowych kolekcji, sezonowe propozycje, teksty związane z trendami, propozycje prezentów w określonej kwocie itp.

Dzięki pisaniu na blogu Twojego sklepu internetowego wpływasz na świadomość klientów. Świadomy i zadowolony klient jest również bardziej lojalny co oczywiście ma pośredni wpływ na większą sprzedaż.

Pozyskaj klientów
Bądź tam, gdzie są Twoi potencjalni klienci. Pamiętaj, że Twój sklep internetowy to nie jedyny z kanał dzięki którym trafiasz do klientów. Zacznij od Google i daj się odnaleźć w wyszukiwarce. Wyszukiwarka Google to miejsce gdzie internauci zdobywanie wiedzę o produktach i zaczynają swoje zakupy.

Poza pozycjonowaniem organicznym Google oferuje Tobie możliwość zaistnienia na pierwszej stronie wyszukiwań praktycznie od samego startu sklepu internetowego, bez czekania aż Twoja strona naturalnie się wypozycjonuje. Możesz to zrobić korzystając z reklam AdWords w Google lub specjalnie przygotowanej dla sklepów internetowych usługi Google Shopping.

Google Shopping
Dzięki integracji Twojego sklepu z usługą będziesz mógł uruchomić reklamy produktowe wyświetlane na pierwszej podstronie wyników wyszukiwania nad wynikami organicznymi lub prawej kolumnie, obok wyników organicznych.

Jak zintegrować Twój sklep z Google Shopping:

  • Otwórz konto Google Merchant Center
  • Wygeneruj plik z danymi o produktach dostępnych w sklepie tzw. feed
  • Zaimportuj ten plik na koncie Google Merchant Center
  • Utwórz konto Google AdWords i połącz je z kontem Google Merchant Center
  • Uruchom kampanię produktową.

Porównywarki cen
Porównywarki cen to kolejny sposób na zwiększenie zasięgu oferty Twojej sklepu. Możesz zintegrować sklep internetowy porównywarkami np. Ceneo. Działanie porównywarki polega na tym, że zbiera on dane od zarejestrowanych sklepów i prezentują je w zagregowanej formie swoim użytkownikom. Aby wyciągnąć jak najwięcej korzyści z integracji umieść w opisach jak najwięcej informacji, cech i charakterystyki produktów.


 

6. Marketing

Długofalowa strategia SEO, powinna iść w parze ze strategią marketingową. Sklep internetowy potrzebuje symbiozy pozycjonowania SEO z działaniami marketingu w sieci w celu zapewnienia maksymalnej widoczności i świadomości Twojego sklepu. Postawienie na jeden element dotarcia do klientów może być nie wystarczający.

Treści – sposób na zdobycie zaufania klientów
Sposobem na lepsze pozycjonowanie sklepu internetowego w wyszukiwarkach oraz stworzenie pożądanej otoczki wokół własnej marki jest tzw. Content marketing (marketing treści). Jest to strategia polegająca na pozyskiwaniu nowych klientów poprzez publikowanie interesujących i przydatnych treści, które wpływa na przyszłą konwersje w sklepie. Marketing treści, w odróżnieniu od tradycyjnego marketingu, opiartego na przekazie reklamowym, bazuje na budowaniu długotrwałych relacji z odbiorcą poprzez interakcję i zaangażowanie obydwu stron. Content marketing kosztuje mniej niż tradycyjny marketing i generuje 3 razy więcej leadów.

Content marketingiem określa się wszystkie treści publikowane i rozpowszechniane za pomocą Internetu. Mogą to być artykuły, webinaria, evideo, podcasty, infografiki, poradniki, raporty itd., których podstawowym zadaniem jest dostarczenie internautom wiarygodnych i pożądanych przez nich wiadomości i informacji związanych z Twoją branżą.

Marketing treści to działanie typu win-win dzięki czemu obie strony, zarówno potencjalny klient, jak i Twój sklep odnoszą korzyści. Content marketing pomoże Tobie w zwiększeniu ruchu, a w konsekwencji wzroście sprzedaży i zysków. Ma tę przewagę nad reklamą, że pozwala budować długotrwałą relację z odbiorcą i działa również po długim czasie od publikacji.

Wartościową treścią masz szansę przekonać do zakupu, przedstawiając produkt w sposób unikalny i zachęcający. Pomocnym narzędziem, aby zmobilizować jeszcze nie gotowych klientów jest prowadzenie firmowego bloga, który poprzez możliwość obcowania z marka?, także w kontekście niesprzedażowym, pomaga uzyskać wyższą szansę konwersji przy ponownej wizycie.

Rodzaje tekstów (content marketingu) w sklepie internetowym:

  • blogi – mogą być podstroną sklepu internetowego lub funkcjonować pod niezależnym adresem internetowym
  • poradniki – treść ekspercka powiązana z oferowanymi produktami i usługami, porady dla kupujących
  • treści eksperckie – artykuły pisane przez ekspertów w branży, wywiady z ekspertami i trendseterami
  • recenzje produktów – najbardziej efektywne, jeśli dokonywane są przez osoby cieszące się zaufaniem, np. przez blogerów
  • opisy produktów – teksty o produktach, które stanowią dopełnienie do informacji wymienianych na karcie produktowej

Email marketing
Internet przepełniony jest od treści. Co minutę pojawia się miliony postów na Facebooku i wyszukiwań w Google. W gąszczu informacji email jest wciąż cenną i skuteczna forma komunikacji. Email marketing w e-commerce jest odpowiedzialny za wyższy wzrost konwersji w porównaniu z innymi formami promocji.

Pamiętaj, że konsumenci, którzy otrzymują newslettery wydają więcej, niż Ci którzy ich nie otrzymują Twojej informacji. Dzięki dobrze przygotowanej kampanii email marketingowej można sprzedawać więcej i skuteczniej. Newslettery skierowane do subskrybentów sklepu dają wiele możliwości niestandardowej promocji produktów i marek. Mailing może zawierać informacje o nowościach w sklepie, aktualnym promocjach czy specjalnych, spersonalizowanych ofertach.

Najlepszym impulsem do częstszych zakupów są przede wszystkim związane ze sferą kosztów: niższe koszty dostawy, niższe ceny towarów, specjalne zniżki. Wszystkie te impulsy możesz z powodzeniem realizować za pomocą email marketingu. W komunikacji newsletterowej Twojego sklepu nie bój się oferować rabatów, zniżek i kuponów promocyjnych. Wiele osób zapisuje się na newsletter swoich ulubionych marek i sklepów właśnie po to, aby przede wszystkim dowiedzieć się o najnowszych ofertach.

Platformy email mailingowe
Dobra oferta, to oferta dopasowana do potrzeb. Nie każdy email będzie tak samo interesujący dla wszystkich odbiorców z Twojej listy. Dlatego postaraj się nie wysyłać tego samego komunikatu do całej bazy. Używając profesjonalnego systemu do email marketingu jak MailChimp lub FreshMail możesz korzystać z takich funkcjonalności jak segmentacja i personalizacja. W ten sposób wygenerujesz każdemu klientowi indywidualny spersonalizowany mailing z dynamicznym contentem. To nic innego jak mailing sprzedażowy z wykorzystaniem informacji, jakie ma o kliencie sklep internetowy. Dzięki temu możliwe jest stworzenie kampanii, która trafi dokładnie w potrzeby kupujących.

Wykorzystaj potencjał Twojego sklepu internetowego i zbierać lojalną społeczność wokół niego właśnie poprzez budowanie własnej bazy mailingowej i możliwość komunikacji z odbiorcami poprzez newsletter.

Maile transakcyjne
Informujące o statusie zakupu mogą być wykorzystywane również jako e­mail marketing. Należą do nich maile potwierdzające założenie konta, złożenia zamówienia w sklepie internetowym, jego realizacji, wysyłki itp.

Nawet 20% treści w mailu transakcyjnym może być przeznaczone na komunikację marketingową typu baner z ofertą czy cross­selling. Tworząc takie wiadomości transakcyjne musisz pamiętać, aby były spersonalizowane, zwracania się do klienta i niezbyt oficjalne. Skuteczność maili transakcyjnych muszą być dostarczane do klienta niezwłocznie po wykonaniu przez niego zakupu, kiedy jego zaangażowanie jest największe oraz powinny zawierać inne elementy jak np. przyciski social media.

Sprzedaż wielokanałowa
Kolejny kluczowy aspekt w e-commerce to sprzedaż wielokanałowa. Wystawienie produktów w wielu kanałach daje nam szanse pozyskania znacznie szerszego grona klientów niż przy sprzedaży wyłącznie przez stronę. Liczne integracje WooCommerce pozwalające sprzedawać w wielu miejscach jednocześnie, zarządzając wszystkim w ramach jednego panelu. Ze statystyk wynika, że wśród najczęściej wybieranych kanałów sprzedaży poza sklepem na stronie są: Facebook, Allegro, Google Shopping oraz blogi.


 

7. Media społecznościowe i relacje z klientem

Integracja Twojego sklepu internetowego z mediami społecznościowymi w działaniach marketingowych jest istotna, aby pozostać konkurencyjnym, a Twój sklep odniósł sukces. Platformy społecznościowe, choć same w sobie nie sprzedają, są źródłem ruchu dla sklepu internetowego, dlatego nie powinieneś ich ignorować w swoich działaniach.

Dobrze prowadzone profile społecznościowe skutkują długofalowo wyższą konwersją sprzedaży. Dzięki obecność w kanałach takich jak Facebook, Instagram czy Pinterest zdobędziesz wiedzę o swoich klientach, skupisz zaangażowaną i lojalną społeczność, przeprowadzisz działania promocyjne dając zniżki, rabaty dla fanów, prowadząc kampanie wirusowe oraz przede wszystkim zbudujesz świadomość marki i rozwiniesz swoją działalność.

Najskuteczniejszym pod względem generowania ruchu i sprzedaży wśród platform społecznościowych pozostaje Facebook. Obecnie rośnie również potencjał społecznościowy Instagrama i Pinteresta i coraz więcej sklepów internetowych korzysta z tych platform.

Audytu mediów społecznościowych. Wrzucenie do monitoringu kilku słów związanych z naszym biznesem, kategorią produktową bądź naszą konkurencją. Podgląd konkurencji pozwoli nam zobaczyć, na co ich klienci narzekają, a co sobie chwalą. Abyśmy my mogli tych błędów uniknąć. Ustawienie monitoringu na słowa dotyczące naszej kategorii produktowej, dadzą pełen obraz naszej grupy docelowej. Gdzie przebywa, dyskutuje i wymienia się doświadczeniami.

Zbadamy najaktywniejsze tematy i zidentyfikujemy osoby, które mając wpływ na społeczność, mogą być zainteresowane potencjalną współpracą z Twoim sklepem, albo które możesz poprosić o pomoc – beta testy produktu, albo opinię. Taka osoba może pokazać błędy czy problemy produktu, na które nie zwróciliśmy uwagi, skupiając się na innych aspektach sklepu.

Wiele osób dzieli się swoim doświadczeniem zakupowym po nabyciu towaru i dlatego ogromna część produktów dostępnych w Internecie doczekała się opinii konsumenckich. Co więcej, klienci mogą obecnie zakupić te same lub podobne towary u wielu dostawców, przez co opinia samego sklepu jest silnym czynnikiem determinującym zakup.

Możliwość zamieszczenia recenzji w sklepie internetowym nie wystarczy, najważniejszym jest umiejętność zachęcenia klientów do ich wystawienia. Opinie klientów najłatwiej zbierzesz poprzez proste ankiety. Przygotuj kwestionariusze oceniające ogólne doświadczenia konsumenta z Twoim sklepem oraz kwestionariusze po dokonaniu zakupu. Wyślij do klienta prośbę o recenzję w mailu, około 3 dni po zakupie.

Relacje w mediach społecznościowych i opinie są jednym z najważniejszych czynników, który wpływa na budowanie stabilnej marki. Świadomy i nowoczesny sklep internetowy powinien zbierać i analizować opinie swoich klientów, aby jeszcze lepiej opracowywać swoją ofertę oraz budować wiarygodny wizerunek w sieci.

Podsumowanie

Monitoruj wyniki
Prowadząc sklep internetowy musisz na bieżąco orientować się który z produktów sprzedaje się najlepiej, skąd przychodzą klienci, jakie działania podejmują na stronie i czego szukają na Twojej witrynie. analizuj statystyk i naucz się je rozumieć.

Regularnie śledząc zachowania klientów, poznasz ich potrzeby i będziesz mógł na nie efektywnie reagować. Najprostszym przykładem zbierania wiedzy o swoich klientach na podstawie historii ich zakupów, a także przeglądanych przedmiotów są systemy rekomendacji.

Niezbędnym narzędziem do analityki internetowej dla e-commerce jest Google Analytics z rozbudowanym modułem dla e-commerce. Dzięki niemu będziesz mieć dostęp do danych o sprzedaży, zarówno na poziomie całego serwisu jak i dla poszczególnych produktów. Możesz iść o krok dalej i zintegrować swoje konto Analytics z systemem do email marketingu i śledzić zachowania odbiorców Twoich mailingów, zwiększając efektywność z tego kanału.

Mam nadzieję, że przejście 7 kroków założenia sklepu internetowego pomoże Twój pomysł na sklep internetowy przełożyć na rzeczywistość.


„Jak założyć sklep internetowy?” – opisujemy w pierwszych krokach 1 do 4 ».


Print Friendly, PDF & Email
Agencja interaktywna
Projektujemy strony internetowe WordPress, sklepy internetowe WooCommerce, pozycjonujemy w Google, dbamy o media społecznościowe. Tworzymy kompleksowe kreacje, projekty graficzne i identyfikacje wizualne. Zadzwoń 730 170 330, wyślij brief, albo napisz do nas, aby otrzymać informację cenową.