Sprzedaż w mediach społecznościowych
Wielokanałowa sprzedaż w mediach społecznościowych to popularny pomysł na biznes e-Commerce. Sprzedaż w kilku kanałach pozwala na lepsze wykorzystywanie potencjału sprzedażowego i docieranie do szerszego grona konsumentów.
Media społecznościowe odgrywają dzisiaj bardzo ważną rolę w kontekście procesów zakupowych. Serwisy społecznościowe dają sprzedawcom ogromny zasięg, dostęp do klientów oraz możliwość wpływania na decyzję, oraz interakcję z potencjalnym klientem w skali, która wcześniej nie była możliwa. Dogłębne profilowanie klientów i trafianie do nich bezpośrednio z ofertą jest możliwe dzięki danym zainteresowań czy preferencji, które pozostawiamy codziennie w mediach społecznościowych.
Żeby sprostać oczekiwaniom klientów, a także jak najtrafniej odpowiedzieć na ich potrzeby, należy mądrze połączyć sprzedaż s sklepie i mediach społecznościowych. Ostatecznie to przecież konsument, a nie sprzedawca detaliczny, definiuje dziś drogę zakupową. To klienci określają, kiedy, gdzie i jak będą wchodzić w interakcje z marką.
Dynamicznie zmieniający się świat e-Commerce, mediów społecznościowych, nowe narzędzia i nowe możliwości wymagają ciągłego śledzenia trendów na tym rynku. Przygotowaliśmy dla was krótki przewodnik po zagadnieniach sprzedaży wielokanałowej i na co należy zwrócić uwagę, rozpoczynając sprzedaż w mediach społecznościowych. Te kilka informacji pozwoli Ci uporządkować wiedzę z zakresu sprzedaży wielokanałowej, utrwalić podstawowe pojęcia oraz przybliży przykłady popularnych trendów sprzedaży w mediach społecznościowych.
Wielokanałowa sprzedaż w mediach społecznościowych
Szacowany czas czytania: 11 minut
- Co to jest sprzedaż wielokanałowa?
- Strategia sprzedaży wielokanałowej w sklepie internetowym
- Sprzedawanie w kanałach Social Media
- Jak zacząć sprzedaż w mediach społecznościowych?
- Prowadzenie sklepu internetowego w wielu kanałach
– Sklep na Facebooku
– Sklep na Instagramie
– Sklep na Pinterest
– Zakupy Google Shopping
– Allegro
– Porównywarki cen - Podsumowanie
Co to jest sprzedaż wielokanałowa?
Co to jest sprzedaż wielokanałowa i na co należy zwrócić uwagę, rozpoczynając sprzedaż w mediach społecznościowych?
Sprzedaż wielokanałowa w sklepie internetowym to ścisłe powiązanie kilku kanałów sprzedaży i komunikacji. Jest to sprzedaż rozproszona pomiędzy sklep internetowy i media społecznościowe. Rozwiązanie sprzedaży wielokanałowej pozwala na lepsze wykorzystywanie potencjału sprzedażowego i docieranie do szerokiego grona konsumentów.
Sprzedaż wielokanałowa jest jednym z najsilniejszych trendów w e-Commerce, który podkreśla konieczność myślenia o poszczególnych kanałach komunikacyjnych jako o powiązanej, spójnej sieci. Jednoznacznie wskazuje, że całość prowadzonej kampanii jest czymś więcej niż sumą poszczególnych mediów, dzięki którym docierasz do odbiorcy.
Rozwój strategii sprzedaży wielokanałowej ściśle wiąże się ze zwiększeniem ilości rozwiązań technologicznych dostępnych na rynku, a także zmianami postaw konsumentów, którzy coraz jaśniej wyrażają swoje oczekiwania względem sprzedawców. Podstawowym założeniem sprzedaży wielokanałowej jest spójność przekazu w każdym miejscu i jego wzajemne uzupełnianie się. Klienci szybko przemieszczają się pomiędzy różnymi źródłami informacji i możliwości w internecie. Przykładowo klient rozpoczynający oglądanie produktów na stronie internetowej, będzie mógł zakończyć transakcję na Facebooku. Rolą każdego sklepu jest umożliwienie mu kupowania dokładnie tak, jak tego chce.
Nowoczesna strategia sprzedaży wielokanałowej i marketingowe obejmują:
- synchronizowanie działań marketingowych przez łączenie aktywności użytkowników w poszczególnych mediach społecznościowych
- komunikacja sklepu z klientami przez live chat, profile w mediach społecznościowych
- poszerzenie sprzedaży wielokanałowej o porównywarki cen
Strategia sprzedaży wielokanałowej w sklepie internetowym
Sprzedaż wielokanałowa umożliwia dynamiczny rozwój sklepu internetowego, który ma szansę docierać do szerokiego grona konsumentów. Narzędziami zdobywania klientów jest nie tylko własne komunikacja sklepu, ale także zewnętrzne platformy social media, na których pojawiają się osoby poszukujące oferowanego przez Ciebie asortymentu.
Sklep internetowy może wykorzystać kilka aspektów sprzedaży wielokanałowej:
- sprzedaż w mediach społecznościowych dzięki automatycznemu importowi produktów wprost ze sklepu do mediów społecznościowy
- korzystanie z porównywarek cen w celu przedstawienie oferty klientom porównujących konkretny asortyment
- prowadzenie działań marketingowych w mediach społecznościowych takich jak: Facebook, Instagram, YouTube
- współpracując z blogerami, influencerami, którzy zakomunikują swoich odbiorców o ofercie Twojego sklepu
- prowadzenie własnego bloga, nagrywanie poradników, vlogi, prowadzać live chat z klientami
Zaletą sprzedaży wielokanałowej jest fakt, że korzystnie wpływa na nawiązywanie relacji z klientem, co przekłada się na większą ilość powracających konsumentów. Przy zachowaniu spójnego przekazu w różnych mediach społecznościowych, sklep internetowy ma szansę na zwiększenie swojej wiarygodności i rozpoznawalności.
Sprzedawanie w kanałach Social Media
Opinie znajomych, rekomendacje produktów, porady były zawsze i są obecne ważnym elementem w procesach zakupowych. Rozważając zakup, konsumenci często radzą się znajomych osobiście lub za pomocą różnych kanałach społecznościowych. Często zamieszczają posty, w których zadają pytania na temat danego produktu czy usługi lub proszą o polecenia i porady.
Sprzedaż w social media pozwala dokonywać zakupu w tym samym momencie, w którym decydują się na zakup produktu. Kliencie mogą przeglądać ofertę i podejmować decyzję zakupową na fanpagu sklepu Facebooku, czy Instagramie. To niezwykle ważna dla konsumentów funkcjonalność, która samym sklepom internetowym daje ogromne możliwości do skutecznego działania. Dodatkowo zrozumienie klientów, ich zachować, dostosowanie się do ich potrzeb potrzebach, dostosowanie się do ich planu dnia, form, w jakich chcą dokonywać zakupów, umożliwia budowanie przewagi nad konkurencją.
Z tego względu sprzedaż wielokanałowa w mediach społecznościowych jest nieodzowną częścią prowadzenia każdego e-biznesu. Wielokanałowa sprzedaż w mediach społecznościowych pozwalają na budowanie tożsamości grupowej wśród konsumentów, a także zachęcają do podejmowania decyzji zakupowych. Sprzedaż wielokanałowa stanowi możliwość wykorzystania krótkiego momentu, w którym klient poszukuje informacji i podejmuje decyzję zakupową. Jeżeli Twoja oferta jest widoczna w wielu kanałach jednocześnie, będziesz mieć większą pewność, że klient nie wybierze innej oferty konkurencji.
Jak zacząć sprzedaż w mediach społecznościowych?
Trudno sobie wyobrazić obecnie dochodowy sklep internetowy skupiony jednie na jednym kanale sprzedażowym. Konsumenci szukają produktów i ofert w wielu miejscach w internecie i tam chcą je wybierać i zamawiać. Wystawienie produktów w wielu kanałach daje Ci szanse pozyskania znacznie szerszego grona klientów niż przy sprzedaży wyłącznie przez stronę sklepu internetowego.
Sprzedaż wielokanałową w mediach społecznościowych najlepiej zacząć od dobrze przemyślanych, zaplanowanych działań. Jeżeli chcesz sprzedawać produkty w sposób rozproszony, należy najpierw zbudować grupę odbiorców wokół Twojej marki na profilach w social mediach lub rozpocząć działania reklamowe w sieciach społecznościowych.
Jeżeli marka ma już zbudowaną duża i lojalną społeczność w mediach społecznościowych to już połowa sukcesu przy wdrożeniu sprzedaży w kanałach społecznościowych. Poprzez różne metody sprzedaży w kanałach social media, sklep może z powodzeniem wypełnić lukę między zaangażowaniem społeczności a samą transakcją zakupową. Sklepy internetowe, które zainwestowały w budowanie dużej oraz zaangażowanej grupy odbiorców, oraz wypracowały sobie najlepsze praktyki i strategie dotyczące każdego kanału, pierwsze odniosą sukces w rozproszonym handlu w internecie.
Prowadzenie sklepu internetowego w wielu kanałach
Sprzedaż wielokanałowa zakłada uznawanie działań prowadzonych na różnych płaszczyznach za spójną całość. Jak zatem prowadzić sklep internetowy w wielu kanałach jednocześnie?
Sklep internetowy nie posiada wbudowanej funkcjonalności sprzedaży wielokanałowej. Do stworzenia połączenia i synchronizacji sklepu internetowego z mediami społecznościowymi wymagana jest specjalna integracja pozwalająca na synchronizację produktów, stanów magazynowych i cen.
Sklep internetowy oparty o WooCommerce pozwala sprzedawać w wielu kanałach jednocześnie, zarządzając wszystkim w ramach jednego panelu administracyjnego sklepu. Najczęściej wybieranymi i integrowanymi kanałami sprzedaży poza sklepem są: Sklep Facebook, Sklep Instagram, Zakupy Google Shopping, Ceneo oraz Allegro.
› Integracje marketingowe w sklepie
Sklep na Facebooku
Ogromna popularność Facebooka powoduje, że może to być jeden z najważniejszych kanałów sprzedaży dla Twojego sklepu internetowego. Sekcja sklep na Facebooku umożliwia łatwe utworzenie własnego sklepu dostępnego w aplikacji Facebook. Takie rozwiązanie umożliwia inspirowanie klientów oraz ułatwia im znajdowanie odpowiednich produktów. Zakupy na Facebooku można łatwo skonfigurować, a ich obsługa jest prosta dla użytkownika Facebooka. Sklep na Facebooku ładują się szybciej niż normalna strona na urządzeniu mobilnym i ma nieograniczony, globalny zasięg.
Klienci Sklepu na Facebooku w Polsce muszą ze strony Facebooka przejść się do Twojego sklepu internetowego i tu dokonać zakupu. Dlatego do założenia sklepu na Facebooku potrzebny jest sklep internetowy. Najprostszą metodą na otworzenie własnego sklepu internetowego jest obecnie stworzenie sklepu internetowego na platformie WordPress. Sklep WordPress WooCommerce jest obecnie najbardziej efektywną, przyjazną i ekonomicznie racjonalną opcją założenia sklepu internetowego.
› Sklep na Facebooku – integracja
Sklep na Instagramie
Instagram obok Facebooka to miejsce, gdzie klienci spędzają czas w internecie. Dlatego też Instagram może to być kolejnym ważnym kanałów sprzedaży dla Twojego sklepu internetowego. Aplikacja Instagram to idealne miejsce inspirowania klientów oraz ułatwia im znajdowanie odpowiednich produktów. Zakupy na Instagramie umożliwiają łatwe utworzenie własnego sklepu dostępnego w aplikacji Instagram. Taki sklep można łatwo skonfigurować, a ich obsługa jest prosta dla użytkownika Instagrama za pomocą jednego kliknięcia. Sklep na Instagramie ładują się szybciej niż normalna strona na smartfonach i ma nieograniczony, globalny zasięg. Podobnie jak z Facebookiem do założenia sklepu na Instagramie potrzebny jest działający sklep internetowy, z którego importowane są produkty.
› Sklep na Instagramie – integracja
Sklep na Pinterest
Pinterest to miejsce, gdzie klienci spędzają czas i szukają inspiracji w internecie. Ludzie na Pintereście są otwarci na nowe pomysły, co oznacza, że chcą zobaczyć Twoje spojrzenie na świat. Treści marek nie przeszkadzają na Pintereście — tylko inspirują. Funkcje zakupów są wbudowane zarówno w darmowe konto Pinterest, jak i w nasze rozwiązania reklamowe.
Dzięki rozszerzeniu Pinterest dla WooCommerce możesz zaprezentować swoje produkty użytkownikom Pinteresta, którzy już szukają pomysłów i rzeczy do kupienia. Połącz swój sklep WooCommerce z kontem biznesowym na Pintereście bezpośrednio w aplikacji WooCommerce. Cały Twój katalog będzie dostępny do przeglądania na Pintereście za pomocą zaledwie kilku kliknięć.
Nawet jeśli nie jest to „prawdziwy” sklep internetowy, to z pewnością pomoże Twojemu sklepowi internetowemu w bezpośrednim generowaniu przychodów. Sekcja sklepu to zakładka, którą możesz dodać do swojej strony firmowej na Pintereście, a następnie dzięki której możesz oznaczać produkty bezpośrednio na stronie Twojego profilu na Pintereście. Jest to również idealne rozwiązanie jeśli chcesz dotrzeć do potencjalnych klientów na Pintereście.
› Pinterest Shopping – integracja
Zakupy Google Shopping
Co prawda Google nie jest częścią mediów społecznościowych, ale jest ważnym elementem sprzedaży wielokanałowej w szerszym znaczeniu. Dzięki integracji Twojego sklepu z usługą Zakupy Google będziesz mógł uruchomić reklamy produktowe wyświetlane na pierwszej podstronie wyników wyszukiwania nad wynikami organicznymi lub prawej kolumnie, obok wyników organicznych.
› Zakupy Google Shopping – integracja
Allegro
Sklep internetowy możesz połączyć również z portalem Allegro, który daje dostęp do milionów klientów. Integracja Twojego sklepu internetowego z Allegro daje szereg możliwości jak możliwość bezproblemowo zarządzać aukcjami i sprzedażą sklepu w jednym miejscu, dwustronną synchronizację produktów i stanów magazynowych, możliwość automatyzacji wystawiania lub importu aukcji.
› Allegro – integracja dwustronna
Porównywarki cen
Porównywarki cen to kolejny sposób na zwiększenie zasięgu oferty Twojej sklepu. Możesz zintegrować sklep internetowy porównywarkami np. Ceneo.pl, Homebook.pl, Domodi.pl, Nokaut.pl Działanie porównywarki polega na tym, że zbiera on dane od zarejestrowanych sklepów i prezentują je w zagregowanej formie swoim użytkownikom. Aby wyciągnąć jak najwięcej korzyści z integracji, umieść w opisach jak najwięcej informacji, cech i charakterystyki produktów.
› Porównywarki cen – integracje
Podsumowanie
W miarę ewolucji e-Commerce i zachowań kupujących sklepy internetowe muszą reagować na zmieniające się wymagania. Zapewnienie wielokanałowego doświadczenia w sklepie internetowym i mediach społecznościowych oraz wyróżnienie się dzięki wyjątkowej obsłudze klienta, pomaga zapewnić wyższy poziom relacji z klientem i sprzedaży. Wdrażając rozwiązania sprzedaży, wielokanałowej sklepy mogą oczekiwać zaangażowania, utrzymania i powiększenia bazy klientów. Dzięki takim rozwiązaniom można również skalować rozwiązania sprzedaży sklepu na przyszłość.
Czytaj również: