Chcesz przenieść biznes do internetu? Wyceń: Strona www | e-Sklep | B2B |SEO/SEM | Administracja | napisz: studio@thenewlook.pl

Program lojalnościowy w sklepie

Program lojalnościowy w sklepie

Program lojalnościowy jest ważnym, choć często niedocenianym elementem zwiększania sprzedaży w sklepie internetowym.

Każdy program lojalnościowy to działania podejmowane przez sklepy internetowe, których celem jest pozyskanie i związanie klienta ze sklepem na dłużej. 

Myśląc o wdrożeniu programu lojalnościowego w sklepie internetowym wato pamiętać o prostej zasadzie, że koszt pozyskania nowego klienta jest nawet do siedmiu razy większy niż koszt jego utrzymania. Dlatego dla wielu sklepów internetowych to właśnie utrzymanie klienta jest kluczowym wyzwaniem. Spersonalizowany program lojalnościowy może zachęcić klientów do regularnych zakupów w Twoim sklepie.

Program lojalnościowy to klasyczna sytuacja typu „win-win”, czyli z jednej strony zyskują klienci, zbierając punkty, a sklep internetowy pobudzając sprzedaż.

Prowadzenie programu lojalnościowego w sklepie jest postrzegane również jako istotny element kreacji wizerunku marki. Dobry program lojalnościowy to skuteczne narzędzie zwiększenia sprzedaży oraz element wzbudzenia zainteresowania klientów sklepem. Odpowiednio przemyślany program przyniesie korzyści zarówno Tobie, jak i powracającym klientom.


Przeczytaj ten artykuł i dowiedz się:

  • Co to program lojalnościowy
  • Dlaczego program lojalnościowy w sklepie internetowym jest tak ważny?
  • Jak wdrożyć program lojalnościowy w sklepie internetowym?

Zastanawiasz się nad wdrożeniem programu lojalnościowego w Twoim sklepie? Chcesz się dowiedzieć, na co zwrócić uwagę tworząc program lojalnościowy dla sklepu? W tym tekście przeprowadzimy Cię przez szczegółowy przewodnik na temat programów lojalnościowych w sklepie internetowym. Podzielimy się również wskazówkami, jak rozwijać działalność sklepu w oparciu o dobry program lojalnościowy. Cały artykuł podzieliliśmy na sekcje, po których możesz się poruszać, korzystając z nawigacji poniżej.


Program lojalnościowy w sklepie internetowym krok po kroku

Szacowany czas czytania: 1 minuta

  1. Co to jest program lojalnościowy?
  2. Rodzaje programów lojalnościowych
  3. Tworzenie programów lojalnościowych
  4. Dobry program lojalnościowy
  5. Jak działa program lojalnościowy?
  6. Korzyści z programów lojalnościowych dla klientów
  7. Program lojalnościowy w sklepie internetowym
  8. Wdrożenie programu lojalnościowego w sklepie
  9. Program lojalnościowy a program partnerski
  10. Program lojalnościowy w sklepie – najczęstsze pytania [FAQ]
  11. Podsumowanie

Co to jest program lojalnościowy?

Program lojalnościowy to strategia marketingowa marketingowe służące do budowania oraz podtrzymywania pozytywnych relacji z wybranymi, najbardziej atrakcyjnymi dla sklepu klientami. Właściwie dobrana strategia programu lojalnościowego pozwala zwiększyć sprzedaż w sklepie produktu lub usługi przy znacznie mniejszych kosztach innych form promocji i reklamy.

W praktyce program lojalnościowy to długotrwałe działania marketingowe nagradzająca lojalnych klientów. Przykładem popularnego programu lojalnościowego jest premiowanie każdego zakupu punktami. Punkty są przyznawane proporcjonalnie do wydanej kwoty, które klient może następnie wymienić na nagrody.

Programy lojalnościowe tworzone są zarówno z myślą o konsumentach (B2C), jak i firmach (B2B).

Program lojalnościowy B2C
Sklep internetowy może stworzyć własny program lojalnościowy, aby przyciągnąć do siebie nowych i utrzymać obecnych klientów. Będzie to program lojalnościowy typu B2C.

Program lojalnościowy B2B
Sklep internetowy może zaoferować swoim kontrahentom udział w programie lojalnościowym lub udział w partnerskim. Będze to program lojalnościowy typu B2B.

Każdy program lojalnościowy jest oparty o podobny mechanizm działania, a poszczególne rodzaje programy różnią się między sobą szczegółami, które mogą wpływać na to, jak są one postrzegane przez użytkowników. Program lojalnościowy B2B i B2B z indywidualnym podejściem do przedsiębiorców lub konsumentów może posiadać personalizowaną ofertę, aby zwiększyć jego atrakcyjność.


Rodzaje programów lojalnościowych

Wyróżniamy różne rodzaje pomysłów na funkcjonowanie programów lojalnościowych. Dlatego też sklep internetowy nie musi wymyślać własnej koncepcji, lecz może skorzystać i wdrożyć sprawdzone rozwiązania.

W zależności od Twojej branży, oferowanych produktów lub usług czy modelu biznesowego może zdecydować się na programy lojalnościowe typu: punktowy, cashback, program klubowy, VIP itd.

Program punktowy 
To program lojalnościowy, który oferuje klientom możliwość zdobywania punktów w sklepie internetowym, które można wymienić na zniżki lub nagrody.

Program Cashback 
To program zachęcający klientów do ponownego wydawania pieniędzy, oferując cashback, czyli pieniądze, które użytkownik zdobywa za zakupy i może je wykorzystać przy kolejnych zakupach.

Program klubowy
To program, w którym klient otrzymuje dostęp do zniżek, a po zalogowaniu może nabyć produkty z dostępnego asortymentu lub wybrane produkty w niższych cenach.

Program klubowy VIP
To program, który zapewnia dostęp do korzyści premium dla członków klubu VIP, którzy płacą miesięczną lub roczną opłatę na zasadach subskrypcji. Klubowicz w zamian otrzymuje korzystniejsze ceny, rabaty, zniżki czy możliwość zakupu limitowanych produktów. Do programu VIP przystępują wyłącznie zdecydowani klienci, którzy są silnie związani z daną marką.

Program wielopoziomowy
To program, który opiera się na różnych poziomach lojalności w myśl zasady, im więcej zdobędziesz punktów w sklepie, tym wyższą nagrodę otrzymasz.

Program oparty na wartościach
To program lojalnościowy, który obejmuje darowizny na cele charytatywne, co umożliwia głębsze relacje z klientami sklepu.

Program hybrydowy 
To program, który łączy kilka rodzajów programów lojalnościowych.


Tworzenie programów lojalnościowych

Program lojalnościowy to wymierne korzyści zarówno dla przedsiębiorcy, jak i jego klienta. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom typu WordPress możliwe jest generowanie rabatów, zniżek, nagród z poziomu sklepu internetowego, a wdrożenie programu lojalnościowe jest stosunkowo proste. Wdrożenie takiego programu, dla konsumentów oznacza duże oszczędności, a dla sklepu internetowego większe przychody.

Przekonanie klientów do sklepu internetowego i sprawienie by byli lojalnymi nabywcami, nie jest łatwe. Sklep internetowy potrzebujesz strategii zachęcającej do ponownego zakupu przez dotychczasowych klientów. Podstawą takiej strategi docierania do użytkowników jest programy lojalnościowe dla klientów.

Program lojalnościowy to ważny element obsługi klienta, ponieważ jak potwierdzają badania, programy lojalnościowe są efektywne i mają realny wpływ na zwiększenie sprzedaży w sklepie. Ponad połowa Polaków przyznaje, że chętnie bierze udział w jednym programach lojalnościowych.


Dobry program lojalnościowy

Najprościej mówiąc, dobry program lojalnościowy to działania podejmowane przez sklep internetowy, których celem jest pozyskanie i związanie klienta ze sklepem na dłużej. Pozwalaj klientom zbierać punkty za zakupy w sklepie i wymieniać je na rabaty.

Doceniając powtarzające się zaangażowanie użytkowników, możesz zwiększyć ich lojalność i zapewnić ciągły rozwój sprzedaży sklpu. Ideą dobrego programu lojalnościowego jest to, że im bardziej lojalni są klienci, tym więcej bonusów dostaną oraz mniej prawdopodobnie przejdą do Twojej konkurencji.

Dobry program lojalnościowy powinien spełniać podstawowe cele:

  • poprawa lojalność klientów względem sklepu internetowego
  • zwiększenie zysków dzięki sprzedaży większej ilości produktów lub usług obecnym klientom
  • zbieranie danych o klientach i ich zachowań zakupowych
  • definiowanie idealne profilu klienta sklepu

Programy lojalnościowe słusznie uważane są za jeden z elementów kreacji wizerunku sklepu internetowego oraz są ważnym elementem zaangażowania i obsługi klienta. Jeżeli odpowiednio pokierujesz działaniem programu lojalnościowego, nie tylko zdobędziesz oddanych klientów, ale również utrzymasz pozytywny obraz sklepu internetowego.


Jak działa program lojalnościowy?

Klient, który dołączy do programu lojalnościowego, zbiera punkty na koncie w sklepie internetowym. Jeżeli klient dokona zakupu w sklepie organizatora, otrzymuje prowizję od zakupu. Zazwyczaj jest to prowizja w postaci kilku procent wartości zamówienia. Następnie klient może je wymienić na nagrody lub uzyskać rabat przy kolejnych zakupach. Dodatkowo użytkownik może być zachęcany do różnego rodzaju promocjami i łączenia zakupów, by pomnożyć dodatkowe punkty.

Programy partnerskie tworzone są najczęściej przez sklepy, które sprzedają produkty z dużą marżą. Czyli sklepy, które mogą odstąpić część swojego zysku na rzecz rabatu dla klienta, a tym samym zwiększyć potencjalną sprzedaży w sklepie.

Istota działania programów lojalnościowych jest ich niezwykle prosta, ale wszystkie ustalone zasady, które gwarantują klientowi zdobywanie punktów, muszą być w pewien sposób skodyfikowane. Zasady i założenia programu lojalnościowego są opisane w specjalnym regulaminie programu.

Regulamin programu lojalnościowego

Programy lojalnościowy opierają się na regulaminie programu, który dokładnie precyzują rolę uczestnika programu oraz wszystkie względy formalne.

Duże sklepy internetowe tworząc swoje programy lojalnościowe, robią to najczęściej na bazie dedykowanego narzędzia stworzonego specjalnie na ich potrzeby i niezależnego od innych podmiotów. Małe i średnie sklepy internetowe mogą korzystają z oprogramowania bazującego na rozwiązaniach powiązanych z platformą open-source, ogólnie dostępnego, choć integrowanego indywidualnie. Takim rozwiązaniem jest stworzony przez naszą agencję program lojalnościowy dla sklepów WordPress + WooCommerce.

Warto wiedzieć, że osoby, które już dołączyły do programu lojalnościowego, są nawet w stanie zapłacić nieznacznie więcej za produkt niż w sklepach konkurencyjnych, ponieważ wiedzą, że w długofalowej perspektywie przyniesie im to większe korzyści.


Korzyści z programów lojalnościowych dla klientów

Każdy program lojalnościowy to klasyczna sytuacja typu „win-win”, czyli z jednej strony zyskują klienci, zbierając punkty, a sklep internetowy pobudzając sprzedaż. Skuteczny program lojalnościowy to korzyści zarówno dla sklepu, jak i klienta. To przede wszystkim utrzymanie już zdobytego klienta, wzrost sprzedaży i zwiększenie świadomości marki.

Program lojalnościowy to działanie marketingowe używana przez sklepy internetowe, którego celem jest wzbudzenie chęci dokonywania większej ilości transakcji opiewających na wyższe kwoty niż początkowo zakładane. Korzyści te mogą zachęcić stałych klientów do większych zakupów, oferując im określone korzyści i bonusy.

Programy lojalnościowe nie tylko zwiększają ruch klientów w sklepie internetowym i skalę sprzedaży oraz zyski sklepu. Dzięki odpowiedniej strategii programy lojalnościowe umożliwiają wiele różnorodnych korzyści sklepowi.

Wzrost sprzedaży i rozwój sklepu

Program lojalnościowy jak sama nazwa wskazuje, ma zwiększyć lojalność konsumencką. Oznacza, że klienci wracą po zakup kolejnego produktu lub usługi. Dzięki temu wzrasta sprzedaż i przychody rosną, co stwarza dogodne warunki do dalszego rozwoju. Według szacunków lojalny klient odpowiada kilku konsumentom, którzy skorzystali z oferty sklepu tylko raz. W interesie sklepu internetowego jest więc posiadanie jak największej grupy stałych klientów, bo to właśnie oni zostawiają w najwięcej pieniędzy i wpływają na stabilny rozwój sklepu internetowego.

Wydawanie większych kwoty, za zbieranie punktów

Klienci wydają większe kwoty, gdy zbierają punkty za zakupy. Sklepy stosujące program lojalnościowy mogą liczyć na dokonywanie zakupów w wyższej kwocie, niż ma to miejsce w przypadku braku zbierania punktów.

Ustalenie progu, od którego naliczane są punkty np. jeśli 1 pkt klient otrzyma za wydanie 50 zł, istnieje duża szansa, że przy skompletowaniu koszyka, klient będzie skłonny dobrać jeszcze dodatkowy produkt.

Program lojalnościowy jest w stanie skłonić klienta do wydania większej kwoty za zakupy. Atrakcyjna propozycja dodatkowych korzyści sprawia, że nie poszukujemy produktów w sklepach konkurencji i kontynuujemy zakupy, aby odnieść dodatkowe korzyści.

Do zwiększenia wysokości zamówienia w sklepie przez klienta warto zastosować strategię cross i up-sellingu.

Cross-selling (sprzedaż krzyżowa) to marketingowa technika sprzedaży w sklepie internetowym produktów, usług komplementarnych lub uzupełniających 

Up-selling (sprzedaż dodatkowa) to oferowanie klientowi w sklepie internetowym produktów lub usług o wyższej cenie, wyższym standardzie, większej ilości funkcji 

Utrzymanie już zdobytego klienta

Program lojalnościowy pozwala utrzymać już zdobytego klienta. Mówiąc o tym, warto pamiętać, że koszt pozyskania klienta jest nawet do siedmiu razy większy niż koszt jego utrzymania. Dobry program partnerski zaoszczędzić pieniądze, ponieważ strategia utrzymania klientów jest zwykle tańsza niż przyciąganie nowych klientów.

Dla wielu sklepów internetowych to właśnie utrzymanie klienta jest największym wyzwaniem. Spersonalizowany program lojalnościowy może zachęcić klientów do regularnych zakupów i dłuższego utrzymania klienta w sklepie.

Program lojalnościowy nie tylko utrzymuje obecnych klientów, ale również:

  • buduje głębszą więź emocjonalną z istniejącymi klientami
  • zwiększa zaangażowanie klientów, a nawet tworzy z nich rzeczników marki
Zwiększenie świadomości marki

Zaletą programów lojalnościowych jest ich długoterminowość. Zadowolony klient jest najlepszą wizytówką sklepu internetowego, ponieważ polecają ofertę sklepu swoim znajomym, czy rodzinie. Taki naturalny system poleceń z kolei przekłada się na zwiększenie świadomości marki sklepu wśród konsumentów. Tacy klienci, mając do wyboru produkt z innego sklepu, o którym wcześniej słyszeli, szybciej zdecydują się na ofertę poleconego sklepu.

Dane na temat klientów

Programy lojalnościwe pozwalają również zbierać dane o klientach i ich preferencjach. Takie informacje można dalej wykorzystać do personalizacji doświadczeń klientów. W ten sposób dzięki wprowadzeniu programu lojalnościowego w sklepie można dodatkowo tworzyć ukierunkowane kampanie marketingowe.


Program lojalnościowy w sklepie internetowym

Dobry program lojalnościowy, aby mógł spełniać swoje zadania, musi zostać zaprojektowany w odpowiedni sposób. Najważniejszą kwestią programu lojalnościowego jest to, aby był zrozumiały i każdy klient wiedział, o co w nim chodzi i jak działa. 

Dlatego tak istotny jest proces opracowywania programu lojalnościowego. Ważne jest, aby program był rzeczywiście przemyślany i był wewnętrznie logiczny dla uczestników. Tylko tak opracowany program będzie wartościowy dla obu stron – zarówno dla klientów, jak i dla Ciebie jako sprzedawcy.

Opis działania i regulamin

Podstawą działania programu lojalnościowego jest opis jego działania, który jest zawarty w regulaminie. Bardzo ważne jest, aby odpowiednio opracować schemat działania programu lojalnościowego, który będzie czytelny dla klientów.

Konsument musi od razu wiedzieć, dlaczego warto wziąć udział w programie i jakie realne korzyści mu przyniesie uczestnictwo w programie. Zasady działania programu muszą być na tyle proste, aby nie wzbudzały wątpliwości. Klient bez wczytywania się w regulamin, powinien wiedzieć, co musi zrobić, aby zagwarantować sobie korzyści płynące z programu.

Sposób działania programu lojalnościowego

Większość programów lojalnościowych obecnych w sklepach internetowych przebiega według dwustopniowego schematem funkcjonowania.

Zakup w sklepie w zamian za punkty
Klient dokonuje zakupu premiowanego punktami, a za każdą wydaną złotówkę otrzyma określoną ilość punktów w programie lojalnościowym, która doda na swoje wirtualne konto.

Wymiana punktów przy zakupie
Klient za zarobione punkty może wymienić na zniżkę przy kolejnych zakupach lub wymienić je na nagrody.


Jak stworzyć program lojalnościowy w sklepie

Dobry projekt programu lojalnościowego dla klientów w sklepie internetowym powinien opierać się na kilku ważnych aspektach, które należy wziąć pod uwagę podczas tworzenia programu, tak aby zapewnić jego sukces.

Podstawy dobrego programu lojalnościowego w sklepie internetowym:

  • Analiza klientów sklepu internetowego
  • Decyzja, jaki wdrożyć rodzaj programu lojalnościowego o raz jaki rodzaj nagród
  • Jasny opis działania i zrozumiały regulamin programu lojalnościowego
  • Docieranie do nowych klientów i budowanie zaangażowania za pośrednictwem różnych kanałów komunikacji
  • Unikaj pułapek niedziałającego programu, braku możliwości wymiany punktów
  • Mierzenie skuteczność, walidacja programu i dostosowanie do ewentualnych nowych potrzeb klientów

Wdrożenie programu lojalnościowego w sklepie

Jesteśmy wyspecjalizowaną agencją interaktywną i obsługujemy każdy obszar e-Commerce. Dzięki najnowocześniejszej platformie WordPress WooCommerce i naszemu autorskiemu, kompletnemu rozwiązaniu programu lojalnościowego pomożemy Ci zrealizować Twój program partnerski bazujący na platformie WordPress + WooCommerce.

Oferujemy kompletne rozwiązanie dla Twojego programu lojalnościowego. Program partnerski jest w funkcjonalności dostosowane do różnych modeli sprzedaży. Elastyczna architektura platformy WordPress pozwala na połączenie jej z różnymi zewnętrznymi systemami, aby zapewnić właściwy przepływ informacji.

Jako agencja e-Commerce posiadamy szeroki zakres usług specjalistycznych, eksperckich usług, które pomogą Ci czerpać maksimum korzyści z pojawiających się przed Tobą możliwości biznesowych. Elastyczna konstrukcja systemu programu lojalnościowego umożliwi Ci rozwój bez ograniczeń, a także pomoże Ci przenieść Twój biznes na wyższy poziom w przyszłości.

Agencja e-Commmerce

Chcesz zacząć program partnerski? Jesteśmy specjalistami e-Commerce. Tworzymy sklepy z programem afiliacyjnym i spójne strategie sprzedażowe.


Program lojalnościowy a program partnerski

Program partnerski (afiliacyjny) inaczej nazywany marketingiem afiliacyjnym lub programem afiliacyjnym to narzędzie marketingu internetowego.

Od strony technicznej program partnerski jest to skrypt połączony z bazą zamówień sklepu internetowego. W programie partnerskim organizatorem jest sklep internetowy, który oferuje produkty lub usługi, a partnerami są osoby fizyczne lub firmy dysponujące własną stroną internetową, lub innym środkiem komunikacji internetowej. Partner po przystąpieniu do programu umieszcza na swojej stronie materiały dostarczone mu przez organizatora. W zamian za promocję produktów lub usług otrzymuje prowizję za każdy udział w transakcji, która rozpoczęła się na jego stronie.

W praktyce jest to model współpracy sklepu internetowego z influencerem np. blogerem lub innym twórcą treści w internecie, w który promuje Twój sklepu na własnej stronie, w mediach społecznościowych, na blogu, YouTube. W efekcie takiej promocji, afiliacji, która przekłada się na pozyskanie nowych zamówień, sklep wypłaca partnerowi prowizje. Program partnerski jest to bardzo prosty, skuteczny i opłacalny dla sklepu model promocji.

Afiliacja to zachowanie polegające na nawiązaniu i podtrzymaniu pozytywnych kontaktów i współpracy przez jednostkę lub grupę, organizację z innymi grupami i organizacjami.

Jak działa program partnerski w sklepie?

Program partnerski w praktyce polega na tym, że klient wchodzi na stronę internetową partnera. Na stronie partnera poznaje się z ofertą sklepu, którą rekomenduje partner. Następnie klient przechodzi ze strony partnera za pomocą linku afiliacyjnego (hiperłącza z kodem partnera), przechodzi na stronę sklepu. Jeżeli klient dokona zakupu w sklepie organizatora to partner otrzyma prowizję od zakupu. Zazwyczaj jest to prowizja w postaci kilku procent wartości zamówienia od organizatora.

Programy partnerskie tworzone są najczęściej przez sklepy, które sprzedają produkty z dużą marżą. Czyli sklepy, które mogą odstąpić część swojego zysku na rzecz partnera, a tym samym zwiększyć potencjalną sprzedaży w sklepie.

Program partnerski w sklepie

Program partnerski w sklepie

Prowadzisz sklep internetowy i szukasz sprawdzony program partnerski? Dowiedz się z naszego poradnika wszystko na temat programów afiliacyjnych...


Program lojalnościowy w sklepie najczęstsze pytania [FAQ]

Co to jest program lojalnościowy?

Program lojalnościowy to strategia marketingowa marketingowe służące do budowania oraz podtrzymywania pozytywnych relacji z wybranymi, najbardziej atrakcyjnymi dla sklepu klientami. Właściwie dobrana strategia programu lojalnościowego pozwala zwiększyć sprzedaż w sklepie produktu lub usługi przy znacznie mniejszych kosztach innych form promocji i reklamy.

Na czym polega program lojalnościowy?

Program lojalnościowy to klasyczna sytuacja typu „win-win”, czyli z jednej strony zyskują klienci, zbierając punkty, a sklep internetowy pobudzając sprzedaż.


Podsumowanie

Rynek e-Commerce wymaga największego dostosowania się do potrzeb konsumentów. Zdobywanie i przekonanie nowych klientów do sklepu internetowego jest coraz trudniejsze. W dobie ogromnego wyboru, internauci coraz chętniej sięgają po rekomendacje i sprawdzone rozwiązania. Takim sprawdzonym rozwiązaniem jest dobry program lojalnościowy, który celem jest pozyskanie i związanie klienta ze sklepem na dłużej. 

Udostępniając program lojalnościowy do swojego sklepu, zyskujesz nie tylko zwiększenie sprzedaży, ale również zwiększenie świadomość marki. Duży udział programów lojalnościowych w sklepach internetowych dowodzi, że jest to skuteczne i efektywne narzędzie zwiększaniu zakupach w sklepie.

Program lojalnościowy to idealne rozwiązanie gwarantujące zwiększenie sprzedaży i rozpoznawalności Twojego sklepu. Szukasz takiego rozwiązania dla Twojej firmy? Wdrożymy skuteczny program lojalnościowy dla Ciebie.


Czytaj również:

sklep wordpress

Agencja E-Commerce

Chcesz zacząć działania w e-Commerce? Jesteśmy specjalistami nowych mediów i e-Commerce. Tworzymy sklepy internetowe, optymalizujemy konwersję, tworzymy spójną strategię sprzedażową. Generujmy efekty w e-Commerce!

4.9/5 - (65 votes)
Agencja interaktywna:
Projektujemy strony internetowe WordPress, sklepy internetowe WooCommerce, pozycjonujemy w Google, dbamy o media społecznościowe. Tworzymy kompleksowe kreacje, projekty graficzne i identyfikacje wizualne. Zadzwoń 730 170 330, wyślij brief, albo napisz do nas, aby otrzymać informację cenową.
Kontakt przez messenger