Chcesz przenieść biznes do internetu? Wyceń: Strona www | e-Sklep | B2B |SEO/SEM | Administracja | napisz: studio@thenewlook.pl

Czym są produkty cyfrowe w sklepie internetowym?

produkty cyfrowe w sklepie internetowym

Rozwój internetu i nowych technologii przyczynił się do stworzenia nowego rynku produktów i usług cyfrowych. Produkty cyfrowe to nie tylko dobry model biznesowy, ale również ciekawe źródło dochodów. Jeżeli nie tworzysz dochodowych produktów wirtualnych, być może warto się tym zająć?

Założenie sklepu internetowego jest obecnie bardzo szybkie i bezproblemowe bazując na platformach e-Commerce. Wystarczy mieć dobry pomysł na produkt cyfrowy, dodać strony z ciekawymi informacjami i można zacząć sprzedawać. Takie działania mogą okazać się niewystarczające. W czasach wyjątkowo dużej konkurencji i rozwoju internetu coraz chętniej kupujemy tzw. produkty i usługi cyfrowe. Wraz z rozwojem oczekiwań ze strony konsumentów ważny jest każdy detal sklepu i karty produktu. Warto zastanowić się, co jeszcze może mieć decydujący wpływ lub co możesz zmienić w Twoim sklepie, aby lepiej sprzedawał. 

Dzięki rozwojowi technologii internetowej sprzedaż produktów cyfrowych stała się coraz bardziej popularna. Sklepy internetowe oferujące takie produkty zyskują na popularności, ponieważ umożliwiają globalną sprzedaż i pozwalają na osiągnięcie dużej liczby klientów bez konieczności utrzymywania sklepu stacjonarnego.

Produkty cyfrowe mogą to być różnego rodzaju treści, takie jak e-booki, filmy, muzyka, programy komputerowe, kursy online, gry wideo, grafiki czy oprogramowanie.

Klienci, wybierając produkty cyfrowe, oczekują szybkiego i łatwego sposobu dostępu do treści, jak również ich jakości. Dlatego ważne jest, aby oferować treści w wysokiej jakości, a proces zakupu pobierania lub ponownego dostępu do kupionych treści był łatwy i intuicyjny.

Nie zwykle ważnym elementem walki i zabiegania o klienta jest strona produktowa, czyli karta produktu. To tu prezentujesz potencjalnemu klientowi wirtualny produkt cyfrowy. Aby była ona przekonywująca nie wystarczy niska cena. Na karcie produktu użytkownik musi odnaleźć to czego dokładnie poszukuje i co w pełni zaspokoi jego potrzeby. Strona produktu to miejscu, w którym każdy klient ostatecznie zadecyduje, czy dokona zakupu, czy też z niego zrezygnuje.


Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czym są produkty cyfrowe i jakie są ich rodzaje
  • Jak zabezpieczyć produkty cyfrowe przed kradzieżą i nieautoryzowanym udostępnieniem
  • Jak sprzedawać produkty cyfrowe w sklepie internetowy

Skuteczne działanie w branży e-Commerce nie opiera się tylko na wartościowym produkcie cyfrowym. Trzeba go odpowiednio opakować i wykorzystać narzędzia do marketingu. Jako właściciel sklepu internetowego musisz więc obserwować nowe trendy sprzedażowe i starać się dostosowywać do zmieniających się oczekiwań klientów online. To jedyna droga do rozwoju biznesu i zwiększenia sprzedaży produktów cyfrowych.

Z naszego artykułu dowiesz się, czym są produkty cyfrowe oraz poznasz ciekawe informacje, które warto wdrożyć na stronie takiego produktu. Niezależnie od tego, czy masz już sklep internetowy i chcesz udoskonalić sprzedaż produktów cyfrowych, czy tworzysz nowy sklep i zastanawiasz się, jak prawidłowo zaprojektować stronę produktową, przyjrzyjmy się kilku wskazówkom, które mogą pomóc Ci zrozumieć i stworzyć sklep z produktami cyfrowy i do pobrania.


Produkty cyfrowe w sklepie internetowym poradnik

Szacowany czas czytania: 27 minut

Spis treści:

  1. Czym są produkty cyfrowe?
  2. Sklep z produktami cyfrowymi
  3. Jak sprzedawać produkty cyfrowe?
  4. Zabezpieczenie produktów cyfrowych
  5. Co to jest karta produktu?
  6. Co powinna zawierać karta produktu?
  7. Produkt w sklepie internetowym
  8. Wygląd sklepu internetowego
  9. Prosty koszyk zakupowy i zamówienie
  10. Cross-selling i up-selling
  11. Opinie klientów
  12. Podsumowanie

Czym są produkty cyfrowowe?

Produkty cyfrowe to produkty, które są dostępne w formie elektronicznej, w przeciwieństwie do fizycznych produktów. Produkty cyfrowe to towary, które nie wymagają wysyłki fizycznej, ponieważ są udostępniane w formie plików do pobrania lub dostępu online.

Produkty cyfrowe charakteryzują się tym, że są łatwe w dystrybucji i mogą być pobierane i używane w dowolnym miejscu i czasie za pomocą urządzenia elektronicznego, takiego jak smartfon, tablet, komputer, czy odtwarzacz multimedialny.

Produkty cyfrowe stanowią obecnie duży segment rynku i ich popularność stale rośnie, zwłaszcza w dobie postępującej digitalizacji i zmian zachodzących w sposobie konsumpcji treści.

Produkty cyfrowe przykłady

Produkty cyfrowe to towary, które są udostępniane w formie plików do pobrania lub dostępu online. Przykładami produktów cyfrowych mogą być między innymi:

  • muzyka (pliki dźwiękowe)
  • filmy (pliki wideo)
  • kursy online (eLearning)
  • e-booki
  • poradniki
  • plany treningowe i jadłospisy
  • podcasty
  • pliki do wydruku, szablony, grafiki
  • programy komputerowe (oprogramowanie)
  • gry wideo
  • aplikacje mobilne
  • inne treści cyfrowe do pobrania

Sklep w produktami cyfrowymi

Nie wszystkie sklepy internetowe specjalizują się i sprzedają produkty fizyczne. Niektóre, być może i Twój, zajmują się sprzedażą produktów cyfrowych, takich jak pliki audio, książki, PDF-y, tutoriale wideo, gry, a nawet stockową fotografię.

Sklepy z produktami cyfrowymi mogą pierwszy rzut oka wyglądać identycznie jak z produktami fizycznymi, ale nie są one dokładnie takie same. W rzeczywistości wymagają one zwrócenia uwagi na różne aspekty, które w innym przypadku można nie brać pod uwagę.

Jeżeli masz albo zakładasz sklep z produktami cyfrowymi, lub do pobrania, przestrzeganie kilku konkretnych wytycznych może zapewnić, że Twoi klienci będą zadowoleni z zakupów. Dobre przemyślenie takiego sklepu może również pomóc w stworzeniu pozytywnego doświadczenia zakupowego, które przekształci się więcej kupujących, a być może w subskrypcyjnych klientów.


Jak sprzedawać produkty cyfrowe?

W sklepie internetowym produkty cyfrowe można udostępnić na dwa sposoby bezpłatnie lub odpłatnie.

Produkty cyfrowe możesz udostępniać:

  • Bezpłatnie w ramach budowania relacji z klientami lub tworzenia strategii marki.
  • Odpłatnie jako produkt komercyjny w sklepie internetowym.

Produkty cyfrowe w sklepie internetowym można sprzedawać na wiele sposobów, w zależności od rodzaju produktu i preferencji sprzedawcy. Najpopularniejsze metody sprzedaży produktów cyfrowych to:

  1. Płatne pobieranie
    Klient kupuje produkt i otrzymuje link do pobrania pliku.
  2. Płatny dostęp online
    Klient kupuje dostęp do treści, które znajdują się na serwerze sklepu internetowego.
  3. Subskrypcja
    Klient płaci regularną opłatę w zamian za dostęp do określonej liczby treści lub pełnego katalogu produktów.
  4. Płatna wypożyczalnia
    Klient wynajmuje produkt na określony czas, po czym traci do niego dostęp.

Zabezpieczenie produktów cyfrowych

Warto pamiętać, że produkty cyfrowe wymagają odpowiedniego zabezpieczenia oraz chronić prawa autorskie. Sprzedając produkty cyfrowe w sklepie, należy je odpowiednio, zabezpieczył przed kradzieżą i nieautoryzowanym udostępnieniem.

Istnieje wiele sposobów zabezpieczania produktów cyfrowych, a wybór odpowiedniego zależy od rodzaju produktu i poziomu ochrony, jakiego wymaga. W tym celu można stosować różne metody ochrony plików, takie jak np. kodowanie, wodny znak, ograniczenia dostępu przez określenie liczby pobierań lub okresu ważności pobrania.

Niektóre z powszechnie stosowanych metod zabezpieczeń to:

  1. Znak wodny (watermark) – to specjalna grafika lub tekst, który jest umieszczany na produktach cyfrowych, takich jak zdjęcia, dokumenty, filmy i muzyka. Wodny znak może pomóc w identyfikowaniu produktu i ochronie przed kopiowaniem i nieautoryzowaną dystrybucją.
  2. Tokeny – to unikalne kody, które są generowane przez system i służą do weryfikacji tożsamości użytkownika przed uzyskaniem dostępu do produktu cyfrowego.
  3. Kontrola dostępu – ogranicza dostęp do produktu cyfrowego tylko dla określonych osób lub grup. Można to osiągnąć poprzez ustawienie odpowiednich uprawnień i hasłami.
    • Hasła – wymagane są do logowania się do produktu cyfrowego, a użytkownicy muszą zapewnić silne i unikalne hasła, aby zwiększyć bezpieczeństwo.
    • Autoryzacja – system autoryzacji może być wykorzystany do zapewnienia, że tylko upoważnieni użytkownicy mogą uzyskać dostęp do produktu cyfrowego.
  4. Ograniczenie dostępu – można ograniczyć dostęp do produktu cyfrowego poprzez określenie liczby pobierań lub okresu ważności pobrania.
  5. Szyfrowanie danych – to sposobów ochrony produktów cyfrowych przed nieautoryzowanym dostępem za pomocą algorytmów szyfrujących. Dane są zaszyfrowane w taki sposób, że tylko osoby posiadające odpowiedni klucz mogą je odczytać.
  6. Cyfrowe prawo autorskie – cyfrowe prawo autorskie służy do ochrony praw autorskich i ogranicza kopiowanie i rozpowszechnianie produktów cyfrowych bez zgody właściciela praw autorskich.

Co to jest karta produktu?

Karta produktu to strona z opisem produktu (product description page, PDP), która pomaga kupującym dowiedzieć się więcej o funkcjach i zaletach danego produktu przed dokonaniem zakupu. Strona karty produktu zawiera szczegółowy opisem i dokładne informacje o produkcie.

Karta produktu może być używana zamiennie i nazywana jako: strona produktu, strona produktowa, strona z opisem produktu, karta produktowa, karta katalogowa produktu.

Strona produktu posłuży właścicielowi sklepu do przekazywania istotnych informacji o produkcie, z drugiej zaś jest dla użytkownika źródłem wiedzy o produkcie. Karty produktu zawiera szczegółowy podgląd produktu, jego cenę, opis, zdjęcia, atrybuty, specyfikacje i inne potrzebne dane opisujące dany produkt lub usługę. Zbiór wszystkich informacji na karcie produktu jest szczególnie użyteczny dla osoby potencjalnie zainteresowanej kupnem Twojego towaru w sklepie internetowym. Dlatego też karta produktu stanowi kluczowy element mający skłonić internautę do podjęcia decyzji zakupowej.

Karta produktu stanowi ważny punkt ścieżki zakupowej użytkownika. Ścieżka zakupowa to poszczególne etapy prowadzące do podjęcia decyzji zakupowej. Z poziomu karty produktu klient może dodać go do koszyka.

Dobrze zaprojektowana i wykonana karta produktu zwiększa szanse na podniesienie konwersji sprzedaży i jednocześnie buduje wizerunek Twojej marki. W przypadku dużych sklepów e-Commerce strona produktu będzie często generować większość pozyskiwanego ruchu w sklepie

Kompleksowe i dokładne informacje o produktach na karcie produktu:

  • pomaga klientom znaleźć produkt najlepiej pasujący do ich potrzeb
  • zapewnia klientom informacje pozwalające im dokonać właściwego zakupu
  • zwiększa zaufanie klientów do produktu i sklepu

Przejrzysta karta produktu

W branży e-Commerce niezwykle ważne jest przedstawienie produktu tak, aby jego zdjęcia, opis pozwalały kupującemu zapoznać się z najważniejszymi cechami i właściwościami produktu. Złe odzwierciedlenie koloru niepoprawne podana rozmiarów czy brak odpowiednich zdjęć mogą doprowadzić do zwrotu produktu, który nie będzie odpowiadał klientowi.

Karta produktu powinna być niezwykle czytelna szczególnie w sklepach z odzieżą. Największym atutem powinna być galeria zdjęć, która pozwoli powiększyć zdjęcia produktu i przyjrzeć się detalom ubrania. Możesz również zastosować pełnoekranowe zdjęcia, które są bardziej czytelne i klient można dostrzec na nich między innymi fakturę materiału, wzory, a nawet sposób szycia.

Tworząc kartę produktu, stosuj się do reguł i zasad, do których użytkownicy są przyzwyczajeni w innych sklepach. Używaj powszechne stosowane zasady użyteczności (usability), co umożliwi Twoim klientom bezproblemowe przemieszczanie się po sklepie internetowym


Co powinna zawierać karta produktu?

Osoby początkujące w e-Commerce nie doceniają znaczenia strony produktu i traktują karta produktu jako małoznaczącą podstroną. Należy traktować stronę produktu jako element napędzający sprzedaż, a nie jak przykry obowiązek, na który niewarty poświęcenia nakładów.

Karta produktu nie jest podstroną, na której powinna znaleźć się jedynie cena, nazwa produktu, słabej jakości zdjęcie oraz guzik dodaj do koszyka. Oczywiście w skrajnych przypadkach sprzedaż również jest możliwa, jeżeli posiadasz bardzo konkurencyjną cenę lub inne unikalne atuty. Niezależnie od tego, jak dobry jest Twój produkt oraz jego cena, dopracowana karta produktu to rodzaj okazania szacunku klientowi i większy potencjał sprzedażowy. Zadbaj o dobry wygląd, profesjonalne zdjęcia oraz informacje i przydatne treści potencjalnemu kupującemu.

Co powinna zawierać idealna karta produktu? W tabeli i późniejszym rozwinięciu usystematyzowaliśmy elementy strony produktu i podzieliliśmy na elementy obowiązkowe, na takie, które dobrze jest mieć oraz elementy, które mogą być ciekawym dodatkiem.

Nazwa produktu

Nazwa produktu jest to kwestia, wydawałoby się oczywista, ale często nieprzemyślana. Klienci mogą trafić do Twojego sklepu internetowego z różnych miejsc w internecie i mogą być przekierowani bezpośrednio na kartę produktową. Dlatego nazwa sprzedawanego produktu musi być w odpowiedni sposób wyróżniona, widoczna, pełna i zrozumiała.

Nazwa produktu powinna zawierać oznaczenie modelu, wariant i parametry, takie jak kolor, rozmiar itd. Klient musi dokładnie wiedzieć, czego dotyczy dana karta produktowa. Do ogólnej nazwy produktu możesz dodać oznaczenie producenta, modelu, koloru lub inną cechę szczególną.

To również istotny element przy pozycjonowaniu sklepu internetowego. Nazwa produktu powinna być umieszczona w znaczniku H1, co pomoże w pozycjonowaniu organicznym na tzw. „długi ogon”.

Cena produktu

Cena to najbardziej poszukiwany przez klientów element karty produktu. Jest to element, który powinien być wyróżniony w specjalny sposób z uwzględnieniem wysoka jakość User Experience (UX), czyli doznań, jakie towarzyszą klientowi przy zakupach w sklepie internetowym.

Cena na karcie produktu

  • dynamiczna – cena powinna reagować na promocje, kody rabatowe czy rabaty ilościowe
  • zawsze aktualna – cena na karcie produktu musi być taka sama na karcie produktu, liście produktów, koszyku i stronie zamówienia
  • podatki – cena na karcie produktu powinna uwzględniać cenę netto i brutto, szczególnie gdy oferta jest skierowana do klientów B2B

Wizualizacja produktu

Przeważnie produkty cyfrowe nie posiadają zdjęcia fizycznego produktu. Jednak pewna forma wizualizacji produktu jest kluczowy element karty produktu. Klienci, kupując w sklepie internetowym produkt wirtualny, chcą odczuwać podobne emocje do tych, które towarzyszą im przy zakupach tradycyjnych. Pamiętaj, że klient nie może dotknąć produktu cyfrowy w sklepie internetowym. Dlatego profesjonalne i szczegółowe grafika są namiastką zakupów w prawdziwym sklepie, gdzie można dotknąć produkt. 

Zainwestuj dobrej jakości grafiki produktów, które zaprezentują w ciekawy sposób produkt i pokażą istotne aspekty produktu. Dla niektórych branż możesz stworzyć inspirującą wizualizację, prezentującą produktu na tzw. mockupie.

Grafika produktu cyfrowego to również istotny element przy pozycjonowaniu sklepu internetowego, które mogą wyświetlać się w wynikach Grafika w wyszukiwarki Google. Pamiętaj o optymalizacji takich grafik w sklepie, tak aby pozytywnie wpływały na ładowanie się całej strony sklepu.

Opis produktu cyfrowego

Opis produktu to bardzo ważny element karty produktu cyfrowego. Jego znaczenie jest do tego stopnia nie doceniane, że opisy produktów są częstą kopiowane z innych źródeł. Dobry opis produktu to nie tylko element napędzający sprzedaż, ale również ważny element zwiększający skuteczność pozycjonowania SEO.

Kopiowanie opisów z innych stron to podstawowy błąd, który negatywnie wpływa na SEO. Powielanie treści z innych źródeł – stron konkurencji, strony producenta lub hurtowni – zniechęca użytkownika, który w każdym sklepie trafia na tę samą opisy. W takim przypadku klient również w Twoim sklepie nie jest w stanie dowiedzieć się czegoś nowego o produkcie i zdecydować się na zakup.

Tworzenie opisów to nie przykry obowiązek, ale inwestycja na, którą warto poświęcić nakłady i czas. Umieszczaj sukcesywnie własne, ciekawe rozbudowane opisy produktów, które będą przyjazne dla Google, ale przede wszystkim, które opiszą działanie produktu oraz przedstawią, na czym polega jego konkurencyjność i wyjątkowość.

Dobry opis produktu zawsze sprzedawaj przy pomocy korzyści, a nie pustych często nic nie mówących cech lub parametrów. Samo wyliczenie cechy produktu nie przekonają potencjalnego klienta do zakupu. Dlatego warto uwzględnić instrukcje lub poradniki, które pomogą Twoim klientom w podjęciu decyzji zakupowej i w późniejszym korzystaniu z zakupionego towaru. Tego typu materiały stawiają markę w dobrym świetle, a to pozytywnie wpłynie na jej postrzeganie w Internecie i nie tylko. Nie zapominaj, że opis produktu musi być dostosowany do Twojej branży i do tego, jakie warunki ona dyktuje.

Dodawania produktu do koszyka

Przycisk dodawania produktu do koszyka powinien być dobrze widoczny i wzbudzić przekonanie, że produkt jest niedostępny. Stosuj się do reguł i zasad, do których użytkownicy są przyzwyczajeni w innych sklepach. Używaj powszechnych zasady użyteczności (usability) stosowanych przy wdrażaniu guzika co umożliwi klientom bezproblemowe dodanie produktu do koszyka.

Ponadto guzik powinien spełniać kilka założeń:

  • wygląd przycisku – guzik powinien być widoczny i nie może być zdominowany przez inne elementy karty produktowej
  • położenie przycisku – guzik przeważnie znajduje się na prawej połowie karty produktowej, do czego użytkownicy są przyzwyczajeni
  • wezwanie do akcji (CTA) – przycisk jasny w sposób musi mówić o jego funkcji, najlepiej w formie tekstowej, sam symbol graficzny może nie być wystarczający, negatywnie wpływać na konwersję
  • kolor przycisku – nie ma jednoznacznej zasada, jakiego koloru powinien być, aby konwersja była większa, ale guzik powinien kontrastować z tłem strony
  • reakcja przycisku – do guzika można dodać animację, która reaguje na kursor myszki, to zawsze zachęca do kliknięcia
  • zawsze widoczny – funkcja above the fold umożliwi, że guzki będzie zawsze położony nad linią przewijania strony

Inne elementy strony produktu

Wideo produktu

Krótki film na karcie produktu to doskonałe uzupełnieniem zdjęć i dobrze przygotowanego opisu. Wideo to najlepszy sposób na prezentację produktu, ponieważ w kilka sekund film jest w stanie przedstawić wszystkie atuty produktu.

Opinie

Klienci przed dokonaniem zakupu poszukuje opinii na temat produktu w internecie i biorą je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowej. Dlatego warto bezpośrednio na stronie produktowej umieścić opinie Twoich klientów na temat danego produktu.

Cross-selling i up-selling

Produkty proponowane to rozwiązanie powszechne na karcie produktu. Na stronie produktu możesz proponować produkty ze sklepu, wykorzystuj systemu rekomendacji produktowej: cross-selling (sprzedaż produktów komplementarnych) lub up-selling (sprzedaż lepszych wersji produktu), które opiszemy w dalszej części artykułu.

Udostępnienie w social media

Na karcie produktu możesz dodać małe ikonki mediów społecznościowych, które umożliwią udostępniania produktu w social media. W ten sposób możesz zmotywować Twoich klientów o polecanie produktów na ich profilach społecznościowych.

Etykiety i informacje dodatkowe

Informacje o dostępności danego produktu, cenie i czasie dostawy, informacje o promocjach, zakupu na raty, dane kontaktowe itd.

Rozwiązania niestandardowe

Jeżeli specyfika branży wymaga niestandardowego przedstawienia informacji o produkcie, dodaj do karty produktu tabele rozmiarów ubrań, kalkulator wyliczania ceny, nietypowe warianty produktowe tzw. produkt na miarę itd.


Produkt w sklepie

Tworząc kartę produktową warto poznać specyfikę samego produktu w sklepie internetowym. Produkty w sklepie internetowym można podzielić na kilka rodzajów. Ponadto produkty mogą być opisywane i kategoryzowana dzięki kategoriom, atrybutom i tagom.

Typy produktów

  • Prosty produkt – obejmuje większość produktów, które chcesz sprzedać. Proste produkty są wysyłane i nie mają opcji. Na przykład książka.
  • Produkt grupowy – zbiór powiązanych produktów, które można kupić pojedynczo i składać się z prostych produktów. Na przykład zestaw sześciu szklanek do picia.
  • Produkt wirtualny – taki, który nie wymaga wysyłki. Na przykład usługa. Włączenie tej opcji powoduje wyłączenie wszystkich pól związanych z wysyłką. Wirtualny produkt nie uruchomi również kalkulatora wysyłki w koszyku.
  • Do pobrania – aktywuje dodatkowe pola, w których można dostarczyć plik do pobrania. Po udanym zakupie klienci otrzymują plik do pobrania jako link w wiadomości e-mail z powiadomieniem o zamówieniu. Jest to odpowiednie na przykład dla albumu cyfrowego, magazynu PDF lub zdjęć.
  • Zewnętrzny/afiliacyjny – taki, który wymieniasz i opisujesz na swojej stronie, ale jest sprzedawany gdzie indziej.
  • Produkt z wariantami – produkt z odmianami, z których każda może mieć inną wartość SKU, cenę, opcję magazynową itp. Na przykład koszulka dostępna w różnych kolorach lub rozmiarach.

Kategorie produktów

Kategorie produktów są podstawowym sposobem grupowania produktów o podobnych cechach. W razie potrzeby możesz także dodać podkategorie. Na przykład, jeśli sprzedajesz ubrania, możesz mieć „koszulki”, „bluzy” i „spodnie” jako kategorie.

Kategorie produktów działają w taki sam sposób, jak zwykłe kategorie, które masz podczas pisania postów w WordPress. Mogą być tworzone, edytowane i wybierane w dowolnym momencie.

Atrybuty produktów

Kolejnym ważnym sposobem grupowania produktów jest użycie atrybutów. Na przykład, jeśli sprzedajesz odzież, dwa atrybuty logiczne to „kolor” i „rozmiar”, dzięki czemu ludzie mogą przeszukiwać kategorie pod kątem koloru, który pasuje do ich stylu oraz odzieży dostępnej w ich rozmiarze. Można je dodać do produktu lub ustawić globalne atrybuty dla całego sklepu.

Tagi produktów

Tagi produktów to kolejny sposób na powiązanie produktów ze sobą, obok kategorii produktów. W przeciwieństwie do kategorii nie ma hierarchii w tagach, więc nie ma „podtagów”.

Na przykład, jeśli sprzedajesz odzież i masz dużo grafik kotów, możesz zrobić tag „kot”. Następnie dodaj ten tag do menu lub paska bocznego, aby miłośnicy kotów mogli łatwo znaleźć wszystkie koszulki, bluzy i spodnie z nadrukami kota.


Wygląd sklepu internetowego

Strona główna sklepu internetowa to wizytówka firmy, pełni funkcję wizerunkową i marketingową. Dlatego projektując ją powinieneś zadbać o jej atrakcyjny, ale przede wszystkim funkcjonalny wygląd. Powinieneś więc wyeksponować topowe produkty z oferty, które będą pobudzać wyobraźnię. Estetyczny layout sprawi, że klient, który wszedł na stronę, żeby kupić określony produktu, pozostanie na niej dłużej i jeśli znajdzie inne produkty, doda je do koszyka. Funkcjonalny wygląd strony wymaga dopracowania każdego szczegółu i ma zachęcić do kliknięcia w zdjęcie i zapoznania się z opisem produktu. Jeśli Twoja strona główna nie jest interaktywna, powinieneś to zmienić. To zasadniczy element mający wpływ na poziom sprzedaży.

Klient, który wchodzi na stronę internetową w związku z zapytaniem o produkt sądzi, że znajdzie tam to, czego szuka i produkt będzie wyeksponowane na zdjęciach w dobrej jakości. Jeżeli strona będzie mu odpowiadać, zadbasz o pozytywne doświadczenie użytkownika (UX), to tylko utwierdzi klienta w przekonaniu, że wchodząc do sklepu, dokonał słusznego wyboru. Do tworzenia interfejsu radzimy nie korzystać z gotowych szablonów i platform abonamentowych, które ograniczają możliwość wprowadzania modyfikacji i kreatywność web dewelopera.

Dlatego zdecydowanie lepiej jest zlecić wykonanie platformy e-Commerce agencji interaktywnej. Doświadczony web deweloper we współpracy z grafikiem pomoże Ci dopasować wygląd strony do Twojej branży, zaproponuje jej modyfikacje, zadba o spójność wizerunku. Chodzi o zaprojektowanie strony z zachowaniem proporcji, w której każdy element jest dopracowany, spełnia określoną funkcję i ma swój cel.

Indywidualny projekt graficzny Twojej strony internetowej sprawi, że będzie ona wyróżniać się na tle konkurencji i bardziej przyciągać ruch potencjalnych klientów. Buduje tożsamość marki i wywołuje wrażenia estetyczne, które pozostają w pamięci na dłużej, co ma znaczenie w dłuższej perspektywie. Wygląd strony powinien być atrakcyjny i funkcjonalny i spójnej z profilem firmy. To wszystko ma przełożenie na sprzedaż Twoich produktów i kreowanie wizerunku.

Szata graficzna Twojego e-sklepu powinna być stworzona w zgodzie z aktualnymi trendami w sektorze e-Commerce, przyjemna w odbiorze i użyteczna, oparta na spójnej koncepcji marketingowej. Oryginalna kolorystyka, opisy odzwierciedlające produkt na zdjęciu, prosty i charakterystyczny logotyp będący ciekawą interpretacją domeny, nazwy sklepu, to najważniejsze elementy składowe identyfikacji wizualnej.


Prosty koszyk zakupowy i zamówienie

Stworzenie ścieżki zakupowej, która poprowadzi klienta od dodania produktu do koszyka po finalizację zamówienia, powinna być możliwie jak najbardziej uproszczona i składać się tylko z koniecznych etapów. Żeby ją zoptymalizować powinieneś prowadzić statystyki i śledzić działanie klienta, czy w trakcie tego procesu nie nie pojawia się błąd, który sprawia, że koszyk zostaje porzucony. Jeżeli zbierzesz informacje potwierdzające negatywne wrażenie, powinieneś zareagować i skontaktować się z web developerem w celu poprawy jakości usługi. Możesz również sam spróbować dokonać audytu i przetestować na wczesnym etapie działania sklepu tę funkcję.

Dobry sklep internetowy powinien umożliwić zakupy i jego finalizację jednym kliknięciem. Optymalna strona zamówienie umożliwia zakupy za pomocą jednego prostego formularza, który nie zmusza klientów do przechodzenia przez kolejne ekrany i podstrony. Daj możliwość klientom do dodania produktu do koszyka, tak aby mogli zamówić towar bez konieczności rejestracji lub założenia konto. Jeśli mają już konto, mogą zalogować się i wybrać formę płatności oraz dostawy.

Koszyk powinien zawierać też informacje, jaka kwota brakuje do darmowej wysyłki, informacje na temat aktualnie wykorzystanego rabatu oraz dawać możliwość zapoznania się z regulaminem promocji.


Cross-selling i up-selling

Cross-selling i up-selling to formy przedstawienia produktu, które w sugestywny sposób zachęcają klienta do dodania kolejnych produktów do koszyka. Trzeba pamiętać, że klient nie zawsze jest świadomy, co chciałby kupić i można to wykorzystać poprzez analizę zakupów i budowanie potrzeb. Korzyści ma zarówno właściciel sklepu internetowego, bo zwiększa się sprzedaż oraz użytkownik, który poszerza wiedzę o ofercie produktowej. Cel cross-sellingu i up-sellingu jest ten, natomiast te metody różni sposób oddziaływania na klienta.

Cross-selling, czyli sprzedaż krzyżowa to metoda polegająca proponowaniu klientowi zakupu produktu uzupełniającego, powiązanego kategorycznie z tym, który już wybrał. Cross-selling jest wyświetlany w sklepie internetowym na stronie koszyka. Celem sprzedaży krzyżowej jest przypomnienie klientowi o produktach uzupełniających, które mogą mu się przydać i które mogą być mu potrzebne razem z produktem, który już dodał do koszyka, a których nie wiedział, że dostępne są w Twoim sklepie. Dzięki cross-sellingowi klient zakupi kolejne produkty w Twoim sklepie, zamiast kupić je później u konkurencji.

Cross-selling są to zazwyczaj produkty uzupełniające. Na przykład, jeśli kupujący doda laptopa do koszyka, w ramach sprzedaży krzyżowa może obejmować etui ochronne, specjalny adapter lub inne spersonalizowane gadżety. W zależności od motywu sklepu i szablonu koszyka, produkty typu cross-selling mogą wyświetlane na stronie koszyka pod tabelą produktów koszyka wraz z obrazem miniatury.

Up-selling to sprzedaż dodatkowa, która polega na tym, że w trakcie zakupów klientowi wyświetla się produkt z interesującej go kategorii, ale w wyższej cenie i z lepszymi parametrami jakościowymi. Podczas oglądania produktów i dokonywania zakupu przez klienta w sklepie internetowym, poniżej oglądanego właśnie produktu na karcie produktu pojawia się automatyczna informacja o uzupełniających produktach, czyli dobrach komplementarnych. Up-selling pozwala zatem Tobie jako sprzedawcy poszerzyć zakres oferowanych produktów lub usług i świadomość potrzeb konsumenckich. Up-selling bardzo często łączony jest z cross-sellingiem. 

cross-selling up-selling sklep internetowy

Cross i Up-selling

Cross-selling, up-selling zwiększają skuteczność oferty i średni dochód z transakcji w sklepie. Zobacz jak wdrożyć te rozwiązania ...


Opinie klientów

Wybierasz produkty, które wzbudzają zainteresowanie innych klientów? Prowadząc sklep, wprowadzaj rozwiązania, które działają na Ciebie w sytuacji, gdy robisz zakupy w internecie.

Jeżeli chcesz zwiększyć sprzedaż, musisz zbudować wiarygodność marki. Dobrym pomysłem będzie więc oddanie głosu osobom odwiedzającym Twój sklep internetowy i umożliwienie dodawania opinii przez użytkowników (zarejestrowanych i gości) o oferowanych produktach i usługach. Dlaczego? Ponieważ opis zawiera zwykle jedynie podstawowe informacje o produkcie, na podstawie których trudno wywnioskować, czy jest on jakościowy i spełni Twoje wymagania. Z drugiej strony, jeśli jest szeroko reklamowany, to można mieć wątpliwości, czy hasła promocyjne mają odzwierciedlenie w rzeczywistości. Subiektywna opinia klienta, po zakupie, może być bardzo pomocna nie tylko dlatego, że pozwala zweryfikować wartość produktu, ale może być też darmową „reklamą”, jeśli będzie ona pozytywna.

Możliwość dodawania opinii i ocen to także potwierdzenie tego, że firma chce się rozwijać i liczy się ze zdaniem konsumenta i uważa go za osobę mającą pośredni wpływ na kształt oferty. Klient, wybierając produkty o podobnych parametrach często sugeruje się ilością komentarzy i ich warstwą merytoryczną, szczególnie gdy nie ma rozeznania zakupowego w danej branży i nie wie, co ma wpływ na jakość danego produktu lub nie zna firmy, bo jest zbyt krótko na rynku e-Commerce, żeby mogła ugruntować pozycję i zbudować rozpoznawalność.

Warto też podkreślić, że opinie klientów na stronie sklepu www mają wpływ na optymalizację pod kątem SEO. Z czasem to działanie będzie miało przełożenie na wyższe miejsce w rankingu Twojej strony w Google’u i częstsze wyświetlanie się strony po wpisaniu większej liczby powiązanych słów kluczowych. Klient dzielący się opinią działa z korzyścią nie tylko dla Twojego sklepu, ale też pomaga w podjęciu decyzji innym klientom.

Udostępniając opinie, potwierdzasz, że zależy Ci na sprawnej komunikacji z klientem i ciągłym rozwijaniu swojego biznesu z uwzględnieniem potrzeb i oczekiwań grupy docelowej.


Podsumowanie

Sprzedaż produktów cyfrowych stała się coraz bardziej popularna, a sklepy internetowe oferujące takie produkty zyskują na popularności, ponieważ umożliwiają sprzedaż globalnie i pozwalają na osiągnięcie zysków bez dużych nakładów.

Klienci kupują produkty cyfrowe, ale oczekują szybkiego i łatwego sposobu dostępu do treści, jak również ich jakości. Dlatego ważne jest, aby sklep internetowy oferował treści w wysokiej jakości, a proces pobierania lub dostępu do nich był łatwy i intuicyjny.

W naszym artykule omówiliśmy tylko najważniejsze informacje na temat produktów cyfrowych, których wdrożenie może pomóc rozwinąć Twój sklep internetowy i sprawić, że będzie bardziej dochodowy. Pamiętaj jednak, że same zmiany w funkcjonowaniu bez komunikacji o tym na zewnątrz nie sprawią, że pozyskasz sprzedaż. Najważniejsze to opracowanie strategii marketingowej produktów cyfrowych, w której określisz cele i sposób, w jaki chcesz je osiągnąć.

Jeśli potrzebujesz wsparcia technicznego, chcesz wprowadzić zmiany w sklepie internetowym opartym na WordPressie, chciałbyś odświeżyć szatę graficzną sklepu z produktami cyfrowymi — zgłoś się do nas i wyślij e-maila na adres: studio@thenewlook.pl lub zadzwoń na 730 170 330.


Czytaj również:

Jak założyć sklep internetowy?

Myślisz nad założeniem e-sklepu? Przeczytaj nasz poradnik jak zalożyć sklep internetowy krok po kroku: wybór platformy e-commerce, logistyka, metody płatności, pozycjonowanie SEO, marketing, kwestie prawne...

5/5 - (17 votes)
Agencja interaktywna:
Projektujemy strony internetowe WordPress, sklepy internetowe WooCommerce, pozycjonujemy w Google, dbamy o media społecznościowe. Tworzymy kompleksowe kreacje, projekty graficzne i identyfikacje wizualne. Zadzwoń 730 170 330, wyślij brief, albo napisz do nas, aby otrzymać informację cenową.
Kontakt przez messenger