Opis produktu w sklepie internetowym
Opis produktu to kluczowy element sklepu i karty produktu, który ma wpływ na konwersje i wzrost sprzedaży. Jak zrobić opis produktu, aby był przyjazny użytkownikom, wyszukiwarce Google i skutecznie pomagała w realizowaniu celów sprzedażowych?
Prowadzisz sklep internetowy, który nie przynosi zysku? To częsty problem w branży e-Commerce. Żeby zwiększyć sprzedaż, musisz sprawdzić, czy opisy produktów w Twoim sklepie nie generuje problemów sprzedażowych oraz, czy nie zniechęcają do pozycjonowania i polecania ich użytkownikom przez Google.
Tworząc opisy produktów, warto wykorzystać sprawdzone rozwiązania, które wpłyną pozytywnie na sklep internetowy. Z naszego artykułu dowiesz się, czym jest dobry opis produktu, jak robić opisy produktów, co powinna zawierać oraz informacje, które warto wdrożyć na stronie produktu. Niezależnie od tego, czy masz już sklep internetowy i chcesz udoskonalić opisy w Twoich produktach, czy tworzysz nowy sklep i zastanawiasz się jak prawidłowo tworzyć opisy, przejdź krok po kroku nasz przewodnik.
Założenie sklepu internetowego jest obecnie bardzo szybkie i bezproblemowe bazując na platformach e-Commerce. Wystarczy mieć dobry pomysł, dodać strony z ciekawymi produktami i można zacząć sprzedawać. Takie działania mogą okazać się niewystarczające. W czasach wyjątkowo dużej konkurencji i coraz bardziej rosnących oczekiwań ze strony konsumentów ważny jest każdy detal sklepu. Warto zastanowić się, co jeszcze może mieć decydujący wpływ i co możesz zmienić w Twoim sklepie.
Nie zwykle ważnym elementem walki i zabiegania o klienta są profesjonalne, rzeczowe opisy produktów na stronie karty produktowej. To dzięki opisom produktu prezentujesz potencjalnemu klientowi produkt i jego najważniejsze zalety. Aby były one przekonywujące trzeba poświęcić trochę czasu i być kreatywnym, żeby odróżnić się od konkurencji. W opisie produktu użytkownik musi odnaleźć to czego dokładnie poszukuje i co w pełni zaspokoi jego potrzeby. Na stronie produktu czytając jego opis, każdy klient ostatecznie zadecyduje, czy dokona zakupu, czy też z niego zrezygnuje.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
- dlaczego opis produktu ma znaczenie dla klienta i jak wykorzystać taki tekst do poprawy sprzedaży
- jakie korzyści możesz czerpać z opinii klientów?
- jak przeanalizować produkt pod kątem wartościowych cech i właściwości, które mogą zainteresować klienta?
- dlaczego warto stworzyć odpowiedni języki, pasując do Twojej grupy odbiorców
- jak zastosować język korzyści, wykorzystaj nagłówki, akapity, wyliczenia i pogrubienia?
- jak zoptymalizuj opisy produktów pod SEO?
Skuteczne działanie w branży e-Commerce nie opiera się jednak tylko na wartościowym produkcie. Trzeba go odpowiednio opakować i wykorzystać narzędzia do marketingu. Jako właściciel sklepu internetowego musisz więc obserwować nowe trendy sprzedażowe i starać się dostosowywać do zmieniających się oczekiwań klientów online. To jedyna droga do rozwoju biznesu i zwiększenia sprzedaży.
Idealny opis produktu
Często przy projektowaniu sklepu internetowego skupiamy się na wyglądzie sklepu, przeceniając jego udział i nie doceniając wagi opisów produktu i strony produktu. Klient ze strony głównej przechodzi do środka i zaczyna przeglądać produkty na kartach produktowych. W tym momencie często następuje niemiłe rozczarowanie, ponieważ osoby prowadzące nie zadbały rzetelne opisy i inne elementy strony produktowej.
W tym artykule opiszemy jak uniknąć takich rozczarować oraz jak powinna wyglądać idealny opis produktu, dzięki któremu dotrzesz do swoich klientów i zwiększysz sprzedaż?
Chcesz wiedzieć, co oddziałuje na klientów, generuje wzrost zainteresowania produktem i motywuje ich do zrobienia zakupu? Pamiętaj o utrzymaniu efektu pierwszego wrażenia i w konsekwencji konwersji. Poznaj również nasze propozycje optymalizacji treści na karcie produktu, które pomogą zindeksować wyszukiwarce, a tym samym zwiększą pozycję w rankingu Google i zwiększą konwersję sprzedaży.

Opis produktu w sklepie internetowym poradnik
Szacowany czas czytania: 33 minuty
Spis treści:
- Co to jest opis produktu?
- Content marketing
- Rola opisu produktu w sklepie
- Jak zrobić opis produktu?
- Etapy procesu decyzyjnego
- Opis produktu zoptymalizowany pod SEO
- Opis produktu a konwersja
- Dobry opis produktu
- Formatowanie opisu produktu
- Karta produktu
- Produkt w sklepie internetowym
- Opinie klientów
- Podsumowanie
Co to jest opis produktu
Opis produktu (product description) to tekst znajdujący się w karcie produktu, który wyjaśnia użytkownikom, czym jest produkt, jakie są jego cechy szczególne, zalety oraz dlaczego powinni go kupić.
Cele opisu produktu w sklepie internetowym:
- wyjaśnić funkcje przedmiotu
- zachęcić potencjalnych klientów do zakupu
Opis produktu to nie tylko jakby sama nazwa wskazywała opis funkcji, możliwości i innych danych na temat danego produktu. Niezbędnych elementów takiego opisu jest przekonanie klienta do zakupu. Opis produktu to sekcja, w której masz szansę przekować, dlaczego klient powinien dany towar kupić w Twoim sklepie. Jak stworzyć opis produktu i na co zwrócić szczególną uwagę przeczytaj poniżej.
Tworzenie opisów to nie przykry obowiązek, ale inwestycja na, którą warto poświęcić nakłady i czas. Umieszczaj sukcesywnie własne, ciekawe rozbudowane opisy produktów, które będą przyjazne dla Google, ale przede wszystkim, które opiszą działanie produktu oraz przedstawią, na czym polega jego konkurencyjność i wyjątkowość.
Dobry opis produktu zawsze sprzedawaj przy pomocy korzyści, a nie pustych często nic niemówiących cech lub parametrów. Samo wyliczenie cechy produktu nie przekonają potencjalnego klienta do zakupu. Dlatego warto uwzględnić instrukcje lub poradniki, które pomogą Twoim klientom w podjęciu decyzji zakupowej i w późniejszym korzystaniu z zakupionego towaru. Tego typu materiały stawiają markę w dobrym świetle, a to pozytywnie wpłynie na jej postrzeganie w Internecie i nie tylko. Nie zapominaj, że opis produktu musi być dostosowany do Twojej branży i do tego, jakie warunki ona dyktuje.
Content marketing
Opisy produktów są częścią większej całości, czyli content marketing w sklepie internetowym. Treści, dobry kontent rządzi dzisiejszym światem internetowym, sklepami internetowymi, mediami społecznościowymi. Dlatego content marketing jest tak ważny we współczesnym marketingu. Content marketing skupia się bardziej na klientach niż na „sobie”. Przyciąga ludzi, a nie przeszkadza im, jak robi to tradycyjny marketing.
Pamiętaj, content marketing nie polega na tworzeniu jakichkolwiek treści. Treści muszą być wartościowe, czyli wnosić nową jakość dla odbiorcy.
Content marketing (marketing treści) to strategia marketingowa polegająca na regularnym tworzeniu przydatnych treści, które mają za zadanie zainteresować i utrzymać odbiorców na stronie internetowej, tak aby nakłonić ich do działania, czyli w tym przypadku zakupu produktów lub usług w sklepie. Marketing treści, w odróżnieniu od tradycyjnych form marketingu, opierających się na przekazie reklamowym, bazuje na budowaniu długotrwałych relacji z klientem.
Content is king
Sformułowanie „content is king” jest jednym z najpopularniejszych w świecie marketingu. To zdanie stało się również podstawowym mottem wielu osób w społeczności SEO.
Wyrażenie „content is king” („treść jest królem”) pochodzi z eseju założyciela Microsoftu, Billa Gatesa, napisanego w 1996 roku. W artykule opisuje przyszłość internetu jako rynku treści. Gates argumentuje to, że tam, gdzie są treść, tam będą pieniądze. Przewidział również, że na treściach większość pieniędzy będzie zarobiona w internecie.
Za zwrotem „content is king” kryje się przekonanie, że treści, a w szczególności teksty, mają kluczowe znaczenie dla sukcesu strony internetowej. Sukces każdej stron internetowych zależy od wysokiej jakości treści. Strona internetowa musi oferować treści spełniające wymagania użytkowników i powinna być zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek, takich jak Google i Bing.

Rola opisu produktu w sklepie
Opisy produktów w sklepie internetowym to konieczny element, który zapewnienia optymalnych zysków ze sprzedaży oraz buduje zaufanie do produktu i wyróżniającego sklep wśród konkurencji.
Opis produktu w sklepie internetowym:
- Zachęca do zakupu
Prawidłowo napisany opis produktu pokazuje korzyści, zalety i cechy produktu. Stawia klienta i jego potrzeby na pierwszym miejscu. Dobry opis nie tylko w pełni opisuje produkt, jego specyfikację techniczną, sposoby oraz korzyści wynikające z jego wykorzystania, ale daje wrażenie poznania produktu, którego nie możemy dotknąć.
- Zastępuje sprzedawcę w sklepie
Opis produktu jest jak dobry sprzedawca. Ma za zadanie odpowiedzieć na wszelkie pytania potencjalnych klientów oraz rozwiać ich wątpliwości, związane z zakupem. Brak opisu lub jego uboga forma może sprawić, że potencjalny klient powędruje do konkurencji, która się nim zaopiekuje, odpowie na wszystkie pytania i to u niej sfinalizuje zakup.
- Zmniejsza ryzyko zwrotu produktu
Opis produktu nie może wprowadzać klienta w błąd. Musi być konkretny i odzwierciedlający rzeczywistość. Prawidłowy i rzetelny opis produktu to większa szansa, że konsument nie skorzysta z opcji zwrotu produktu w ciągu 14 dni.
- Zwiększa pozycję sklepu SEO
Dobry opis produktu zwiększa prawdopodobieństwo, że użytkownicy i wyszukiwarki zainteresują się Twoim sklepem. Nawet najlepszy produkt nie sprzeda się, jeżeli nikt go nie zobaczy. Prawidłowo napisany opis produktu angażuje klientów oraz wyszukiwarki, które indeksują treści na stronach, a następnie wyświetlają go pod konkretne, wyszukiwane słowa kluczowe. Zadbajmy o optymalizację opisów produktów pod kątem wyszukiwarek i SEO.
Jak zrobić opis produktu?
Opis produktu jest doskonałą okazję do zbudowania potrzeb, emocji i reakcji klienta pod pływem przeczytanego tekstu. Do tworzenia emocji i relacji pomiędzy klientem a produktem należy zastosować kilka reguł oraz zasad w opisie produktu.
Pilna potrzeba klienta
Głównym zadaniem dobrego opisu jest przede wszystkim wzbudzenie potrzeby posiadania danego produktu a dokładnie nawiązanie takiej relacji, która spowoduje, że klient poprzez zapoznanie się z produktem czy usługą sam wyjdzie z inicjatywą kupna.
Społecznego dowodu słuszności
Jest to zasada, według której ludzie, nie wiedząc, jaka decyzja jest słuszna, podejmuje decyzje lub przyjmuje poglądy takie same, jak większość grupy. Uważamy, że jakieś zachowanie jest poprawne wtedy, gdy widzimy innych ludzi, którzy tak właśnie się zachowują np. wybierają dany produkt w sklepie.
Reguła niedostępności
Ludzie lubią być wyjątkowi i posiadać coś jest unikatowe. Dlatego reguła ta sprawdza się w sytuacji, kiedy pokazujemy użytkownikom, że dany produkt jest trudno osiągalny lub skierowany do wybranej grupy klientów. Dany produkt wydaje się klientom bardziej atrakcyjny wskutek jego ograniczonej dostępności. Są oni bardziej zaangażowani w jego bezpośredni zakup.
Reguła zaangażowania
Reguła ta polega, na zaangażowaniu klienta w proces zakupu, to znaczy, że jeżeli użytkownik ma możliwość testowania danego produktu, to tym większe jest prawdopodobieństwo, że produkt zostanie przez tego klienta zatrzymany. Jeżeli dasz możliwość zapoznania się z produktem, to będzie on miał nie tylko okazje poznać produkt, ale przede wszystkim przyzwyczaić się do niego. Wzbudzenie zaangażowanie polega na tym, aby zapewnić klientowi możliwość pozornej decyzji, czyli tzw. krótki czas pomiędzy uświadomieniem sobie przez niego potrzeby zakupu a podjęciem decyzji o zakupie.
Wezwania do działania i zakupu
Call to action to zabieg stosowany w sprzedaży. Oznacza to każdy element, który został zaprojektowany, aby zachęcić do natychmiastowej sprzedaży i odnosi się do użycia słów, zwrotów i komunikatów nawołujących do sprzedaży.
Etapy procesu decyzyjnego
Różne opisy są potrzebne na różnych etapach decyzyjnych w sklepie internetowym. Pisząc teksty na temat produktu odpowiedzieć sobie najpierw na pytanie, na którym etapie procesu decyzyjnego jest Twój klient.
Etapy procesu decyzyjnego zakupu produktu:
Budowanie świadomości produktu
Na tym pierwszym etapie konsument często nie wie o istnieniu Twojego produktu. Kupujący ma jakąś potrzebę, którą usiłuje zaspokoić przez szukanie produktu lub usługi. Na tym etapie Twoim zadaniem jest uświadomić klientowi, że Twój produkt istnieje i żeby go zapamiętał. Na tym etapie ma powstać wieź pomiędzy potrzebą klienta a Twoim produktem.
Rozważanie zakupu produktu
W kolejnym etapie klient już wie, że Twój produkt istnieje i potrafi rozwiązać jego problem lub potrzebę. Oczywiście podczas poszukiwań w internecie, znalazł on kilka komplementarnych produktów, które obiecują to samo. Twoim kolejnym zadaniem jest stworzenie wartości dodanej produktu.
Rozwianie wątpliwości
W większości przypadków klient na tym etapie nie doda produktu do koszyka. W procesie decyzyjnym mogą pojawiać się wątpliwości. Twoim zadaniem jest rozwiać wszystkie wątpliwości klienta, zanim przejdziemy do finalizacji zakupu.
Spowodowanie zakupu
Na tym etapie klient już wie, że chce kupić Twój produkt, pozostaje jedynie kwestia, żeby się nie rozmyślił. Na tym etapie Twoim zadanie jest przekonać go do finalizacji zakupu.
Opis produktu zoptymalizowany pod SEO
Odpowiednio skonstruowany opis produktu pomoże także wygenerować i sprowadzić do sklepu internetowego ruch organiczny z wyszukiwarki Google. Nie jest to proste zadanie, żeby wybić się na jedynkę w wynikach Google, ale nie jest to niemożliwe. Przeczytaj jednak kilka wskazówek na temat, jak stworzyć opis produktu przyjazny dla SEO.
Optymazlizacja SEO treści na stronie sklepu może wydawać się na początku skomplikowana. Dla początkujacych osób takie zagadnienia jak meta-tagi, słowa kluczowe, tzw. rich snippets i wielu innym kwestiom są niezrozumiałe i dezorientację. Nic bardziej mylnego, ponieważ znamy i używamy je na co dzień jako użytkownicy wyszukiwarki Goolge.
Tworząc opisy produktów pod kątem przyjaznego SEO, pamiętaj o kilku ważnych elementach, które przedstawimy poniżej.
Tytuł produktu
Nazwa produktu jest swojego rodzaju tytułem podstrony karty produktu. Tytuł produktu, jego nazwa musi odzwierciedlać to czego szukają użytkownicy. Kwestia tytułu może wydawać się banalna, ale jest niezwykle znacząca. Jeżeli masz wątpliwości, zrób badanie Twojej najbliższe konkurencji i sprawdź jak oni to robią. Zadaj sobie pytanie, jak jakbyś zareagował na taki tytuł jako konsument. Zrób to lepiej lub nie powielać ich ewentualnych błędów.
- Nazwy produktów (nagłówek H1)
Produkt musi mieć indywidualną nazwę uwzględniającą producenta, model, cechę wyróżniającą itp.
Opis produktu
Zacznijmy od tego czym nie jest opis produktu. Nie jest to kopiowanie opisów z innych stron. Powielanie treści z innych źródeł – stron konkurencji, strony producenta lub hurtowni – zniechęca użytkownika, który w każdym sklepie trafia na tę samą opisy. W takim przypadku klient również w Twoim sklepie nie jest w stanie dowiedzieć się czegoś nowego o produkcie i zdecydować się na zakup. To również podstawowy błąd, który negatywnie wpływa na SEO.
Oczywiście możesz w pewnym stopniu zainspirować się opisami konkurencji, albo bazować na treściach pochodzących od producentów. Ważne jest to, żeby zrobić to kreatywnie, rzetelnie i lepiej niż konkurencja. Zawsze weryfikuje wszystkie teksty, stawiając się w sytuacji, jakbyś zareagował na te treści jako klient. Jeżeli masz jeszcze wątpliwości przeprowadź burzę mózgów wśród znajomych lub potencjalnych klientów.
- Śródtytuły (nagłówki H2-H4)
Stosuj śródtytuły, jest to element poprawiający czytelność tekstu. Jednocześnie zwiększa potencjał w wynikach Google. W śródtytułach możesz dodatkowo użyć odpowiednich słowów kluczowych.
Słowa kluczowe
Użyj w opisach produktów słowa kluczowe. Google indexuje sklepy internetowe i produkty szukając słowa kluczowe z opisów produktów. Najpewniej głównym słowem kluczowym produktu jest jego nazwa. W opisie produktu użyj słowo kluczowe, które będzie bazą do stworzenia adekwatnego tekstu o produkcie.
Meta-opisy
Dodaj do produktu meta-opisy i tytuły są kluczowe na każdej stronie produktowej. Wyświetlają się one użytkownikom w wynikach wyszukiwania w Google. Dobry tytuł SEO oraz opis meta, zachęcając odwiedzających do kliknięcia i ma bezpośrednie przełożenie na współczynnik klikalności CTR (ang. click through rate).
ALT zdjęć produktowych
Zdjęcia produktów, a w zasadzie kryjące się za nimi teksty alternatywne (ALT) nie są bezpośrednio opisem produktu, ale to niezwykle ważne element SEO. Klienci często wyszukują produkty w zakładce Grafika w wyszukiwarce Google. Jest to prosty i skuteczny sposób do docierania z ofertą do nowych klientów.
- Atrybut ALT
Dzięki atrybutom ATL wyszukiwarka Google wie, co jest na zdjęciu produktu
Zastosowanie tych kilku elementów optymalizacji opisów SEO zwiększy widoczność sklepu i jego produktów w wyszukiwarce i zapewne doprowadzi do większego ruchu na stronie sklepu, zwiększenia konwersji oraz wyższych przychodów Twojej firmy.

Opis produktu a konwersja
Opis produktu ma klientom wyjaśnić funkcje przedmiotu oraz zachęca potencjalnych klientów do zakupu. Niewiele elementów w sklepie internetowym ma tak bezpośredni wpływ na konwersję. Jeżeli wiesz ze statystyk Google Analytics, że klienci odwiedzają Twój sklep, przeglądają produkty, ale nie dodają do koszyka, być może odstrasza ich opis produktu albo jego brak. Brak opisu lub jego zdawkowość może podważyć zaufanie do sklepu.
Tworząc opisy produktów pod kątem przyjaznego SEO, stosuj się do kilku prostych zasad:
- pamiętaj o czytelności, przejrzystości opisów i informacji
- zastosuj język korzyści i wyróżnij najważniejsze cechy produktu
- podziel tekst na akapity, wykorzystaj nagłówki, akapity, wypunktowania i pogrubienia
- używaj formatowaniu tekstu, aby podkreślić najważniejsze rzeczy
- dodaj zdjęcia produktowe: packshot, duch, flatshot, zdjęcia z modelem (lookbook), zdjęcia aranżacyjne
- stosuj zróżnicowane ikony i grafiki ilustrujące cechy produktu
- rozwiewaj wątpliwości, stwórz listę najczęstszych pytań i odpowiedzi na temat produktu
- przedstaw możliwe zastosowania produktu
- przeanalizuj produkt pod kątem wartościowych cech i właściwości, które mogą zainteresować klienta
- podpatrz działania konkurencji i dobierz odpowiednie frazy kluczowe
- pomyśl nad odpowiednim językiem, pasującym do Twojej grupy klientów
Dobry opisy produktu
Tworząc opisy produktów pod SEO, jest stosunkowo łatwo przesadzić i takie teksty mogą być karykaturalne. Pisząc opisy produktów, nie skupiaj się tylko na pozycjonowaniu, ale przede wszystkim pamiętaj, że teksty są pisane dla klientów. Wysoka pozycja sklepu w wyszukiwarce Goolge jest oczywiście bardzo ważna, ale twórz tak opisów produktu, żeby były przepełnione słowami kluczowymi. Jeżeli zadbasz o merytoryczne treści w sklepie przydatne dla klienta, to roboty Google indexując stronę to zauważą. Pamiętaj o zasadzie dobry tekst dla użytkowników to dobry tekst dla Goolge.
Merytoryczne i unikalne treści
Tytuły i opisy produktu muszą być unikalne. Kopiowanie opisów z innych stron nie pomoże osiągnąć wyników w SEO. Stworzenie oryginalnych opisów do kilkuset lub kilku tysięcy produktów może być trudne. Pamiętaj jednak, że Twoja konkurencja może to zrobić. Możesz oczywiście zlecić takie prace na zewnątrz. Warto to zrobić, jeżeli masz pewność, że będą one przygotowane w sposób profesjonalny.
- wymień wszystko, co zawiera produkt, a co klient musi dokupić dodatkowo
- oddziałuj na zmysły i emocje, które pobudzają wyobraźnię i odwołuj się do zmysłu dotyku, wzroku, zapachu czy słuchu
Jakość, nie ilość
Istotna jest jakość, a nie ilość samego tekstu. Dobry opis produktu powinien oddawać najbardziej rzetelne informacje i skup się na pokryciu tematu danego tematu.
Częstym błędem jest zbyt duże nasycenie tekstu słowami kluczowymi. Fraza kluczowa powinna się pojawiać do 3 razy w opisie produktu o długości 1000 zzs (znaków ze spacjami). Zamiennie możesz stosować jej synonimy i wyrazy bliskoznaczne. Taki tekst brzmią bardziej naturalnie.
- unikaj niejednoznacznych określeń i używaj zrozumiałe, proste opisy.
Odpowiednie frazy kluczowe
Szukanie fraz kluczowych nie jest trudne, ponieważ każdy z nas codziennie zadaje różne pytanie wyszukiwarce Google, czy Asystentowi Google. Zastanów się, jakich tematów szukają ludzie i jakie treści warto dodać w sklepie lub na stronie bloga sklepu, aby odpowiedzieć na ich potrzeby oraz pytania.
Sama wyszukiwarka Google podpowie Ci słowa, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkach, aby znaleźć treści, produkty i usługi z Twojej branży. Frazy i słowa, które podpowiada Google w wynikach wyszukiwania, śmiało możesz użyć w Twoim sklepie, aby zwiększyć ruch organiczny. Oczywiście bazując na tych podpowiedziach, musisz napisać ciekawy opis produktu, który będzie wiarygodny zarówno dla Google, ale przede wszystkim dla Twoich klientów.
W wyszukaniu fraz kluczowych pomogą Ci takie narzędzia jak:
- Planer słów kluczowych od Google
- Keyword Magic Tool od Semrusch
- Keywords generator od Ahrefs
- Planer słów kluczowych od Semstorm [PL]
Blog sklepu internetowego
Poważne pozycjonowanie sklepu nie może opierać się jedynie na opisach na karcie produktu. Wykorzystaj bloga w sklepie internetowym do tworzenia merytorycznych opisów produktu. Dobrą praktyką jest pisanie recenzji produktów na blogu i dostarcza klientom wartościowy treści o produktach na blogu, które bezpośrednio odsyłają do produktów w sklepie.
› Blog w sklepie internetowym – poradnik
Formatowanie opisu produktu
Zadbaj o to, żeby opisy produktów w Twoim sklepie były zwięzłe i łatwe do przeskanowania wzrokiem. Klient powinien być w stanie szybko preśledzić opis produktu i wychwycić najważniejsze informacje o produkcie. Prawdopodobieństwo, że nikt nie zapozna się ze źle zredagowanym i sformatowanym opisem produktu i nie doda produktu do koszyka jest bardzo duże.
Czytelne treści, urozmaicone i dobrze sformatowane działają o wiele lepiej niż te, które wymagają skupienia uwagi użytkownika. Żyjemy w świecie szybkich zmian, bodźców i często nasza uwaga ulega rozproszeniu. Zapoznaj się ze wskazówkami, które pomogą Ci upewnić się, że Twoje opisy jest dobrze napisany i przykuje uwagę użytkownika na dłużej.
Pamiętaj o czytelności, przejrzystości opisów i informacji. Stosuj poniższe zasady:
- Krótkie zdania
Unikaj długich i niezrozumiałych opisów produktu. Staraj się pisać krótkie zdania, które zwrócą uwagę czytelników i niosą za sobą konkretne informacje. - Akapity opisu
Przejrzysty podział tekstu na akapity pozwala czytelnikom płynnie przechodzić po treści opisu produktu. Opis produktu może składać się nawet z krótki jedno- lub dwuzdaniowych akapitów. - Wypunktowanie informacji
Stosuj punktory dla najważniejsze informacje o produkcie, które pomagają zachować przejrzystość tekstu. Sprawi to, że klient łatwo skanuje tekst opisu produktu wzrokiem i znajdzie w łatwy sposób najważniejsze informacje. - Informacje wizualne
Opis produktu to nie tylko treści pisane. Wyróżnij najważniejsze cechy produktu za pomocą zdjęć i grafik. Dodaj różnorodne zdjęcia produktowe packshot, lookbook, zdjęcia aranżacyjne. Do wizualizacji produktu możesz zastosować zróżnicowane ikony i grafiki ilustrujące cechy produktu. - Najczęściej zadawane pytania
W opisie produktu należy wyodrębnić część, która rozwieją wątpliwości odnośnie produktu. Stwórz listę najczęstszych pytań klientów i odpowiedzi na temat produktu.
Karta produktu
Opis produktu jest częścią większej całości w sklepie internetowym. Tworząc opis produktu, należy oczywiście mieć na uwadze wszystkie elementy i układ karty produktu.
Co to jest karta produktu?
Karta produktu to strona z opisem produktu (product description page, PDP), która pomaga kupującym dowiedzieć się więcej o funkcjach i zaletach danego produktu przed dokonaniem zakupu. Strona karty produktu zawiera szczegółowy opisem i dokładne informacje o produkcie.
Karta produktu może być używana zamiennie i nazywana jako: strona produktu, strona produktowa, strona z opisem produktu, karta produktowa, karta katalogowa produktu.
Strona produktu posłuży właścicielowi sklepu do przekazywania istotnych informacji o produkcie, z drugiej zaś jest dla użytkownika źródłem wiedzy o produkcie. Karty produktu zawiera szczegółowy podgląd produktu, jego cenę, opis, zdjęcia, atrybuty, specyfikacje i inne potrzebne dane opisujące dany produkt lub usługę. Zbiór wszystkich informacji na karcie produktu jest szczególnie użyteczny dla osoby potencjalnie zainteresowanej kupnem Twojego towaru w sklepie internetowym. Dlatego też karta produktu stanowi kluczowy element mający skłonić internautę do podjęcia decyzji zakupowej.
Karta produktu stanowi ważny punkt ścieżki zakupowej użytkownika. Ścieżka zakupowa to poszczególne etapy prowadzące do podjęcia decyzji zakupowej. Z poziomu karty produktu klient może dodać go do koszyka.
Dobrze zaprojektowana i wykonana karta produktu zwiększa szanse na podniesienie konwersji sprzedaży i jednocześnie buduje wizerunek Twojej marki. W przypadku dużych sklepów e-Commerce strona produktu będzie często generować większość pozyskiwanego ruchu w sklepie
Kompleksowe i dokładne informacje o produktach na karcie produktu:
- pomaga klientom znaleźć produkt najlepiej pasujący do ich potrzeb
- zapewnia klientom informacje pozwalające im dokonać właściwego zakupu
- zwiększa zaufanie klientów do produktu i sklepu
Osoby początkujące w e-Commerce nie doceniają znaczenia strony produktu i traktują karta produktu jako małoznaczącą podstroną. Należy traktować stronę produktu jako element napędzający sprzedaż, a nie jak przykry obowiązek, na który niewarty poświęcenia nakładów.
Co powinna zawierać karta produktu?
Karta produktu nie jest podstroną, na której powinna znaleźć się jedynie cena, nazwa produktu, słabej jakości zdjęcie oraz guzik dodaj do koszyka. Oczywiście w skrajnych przypadkach sprzedaż również jest możliwa, jeżeli posiadasz bardzo konkurencyjną cenę lub inne unikalne atuty. Niezależnie od tego, jak dobry jest Twój produkt oraz jego cena, dopracowana karta produktu to rodzaj okazania szacunku klientowi i większy potencjał sprzedażowy. Zadbaj o dobry wygląd, profesjonalne zdjęcia oraz informacje i przydatne treści potencjalnemu kupującemu.
W późniejszym rozwinięciu usystematyzowaliśmy elementy strony produktu i podzieliliśmy na elementy obowiązkowe, na takie, które dobrze jest mieć oraz elementy, które mogą być ciekawym dodatkiem.
Nazwa produktu
Nazwa produktu jest to kwestia, wydawałoby się oczywista, ale często nieprzemyślana. Klienci mogą trafić do Twojego sklepu internetowego z różnych miejsc w internecie i mogą być przekierowani bezpośrednio na kartę produktową. Dlatego nazwa sprzedawanego produktu musi być w odpowiedni sposób wyróżniona, widoczna, pełna i zrozumiała.
Nazwa produktu powinna zawierać oznaczenie modelu, wariant i parametry, takie jak kolor, rozmiar itd. Klient musi dokładnie wiedzieć, czego dotyczy dana karta produktowa. Do ogólnej nazwy produktu możesz dodać oznaczenie producenta, modelu, koloru lub inną cechę szczególną.
To również istotny element przy pozycjonowaniu sklepu internetowego. Nazwa produktu powinna być umieszczona w znaczniku H1, co pomoże w pozycjonowaniu organicznym na tzw. „długi ogon”.
Cena produktu
Cena to najbardziej poszukiwany przez klientów element karty produktu. Jest to element, który powinien być wyróżniony w specjalny sposób z uwzględnieniem wysoka jakość User Experience (UX), czyli doznań, jakie towarzyszą klientowi przy zakupach w sklepie internetowym.
Cena na karcie produktu
- dynamiczna – cena powinna reagować na promocje, kody rabatowe czy rabaty ilościowe
- zawsze aktualna – cena na karcie produktu musi być taka sama na karcie produktu, liście produktów, koszyku i stronie zamówienia
- podatki – cena na karcie produktu powinna uwzględniać cenę netto i brutto, szczególnie gdy oferta jest skierowana do klientów B2B
Zdjęcia produktu
Zdjęcia niezbędny i kluczowy element karty produktu. Klienci nawet w sklepie internetowym chcą odczuwać podobne emocje do tych, które towarzyszą im przy zakupach tradycyjnych. Pamiętaj, że klient nie ma możliwości dotknięcia produktu w sklepie internetowym. Dlatego profesjonalne i szczegółowe zdjęcia są namiastką zakupów w prawdziwym sklepie, gdzie można dotknąć produkt.
Zainwestuj dobrej jakości zdjęcia produktów, które zaprezentują w ciekawy sposób produkt ze wszystkich stron i pokażą istotne detale danego produktu. Dla niektórych branż możesz stworzyć lookbooki lub zdjęcia inspiracje prezentację produktu w jego naturalnym środowisku.
Zdjęcia produktów to również istotny element przy pozycjonowaniu sklepu internetowego, które mogą wyświetlać się w wynikach Grafika w wyszukiwarki Google. Pamiętaj o optymalizacji zdjęć w sklepie, tak aby pozytywnie wpływały na ładowanie się całej strony sklepu.
› Fotografia produktowa cennik
Opis produktu
Opis produktu to bardzo ważny element karty produktu. Jego znaczenie jest do tego stopnia nie doceniane, że opisy produktów są częstą kopiowane z innych źródeł. Dobry opis produktu to nie tylko element napędzający sprzedaż, ale również ważny element zwiększający skuteczność pozycjonowania SEO.
Dodawania produktu do koszyka
Przycisk dodawania produktu do koszyka powinien być dobrze widoczny i wzbudzić przekonanie, że produkt jest niedostępny. Stosuj się do reguł i zasad, do których użytkownicy są przyzwyczajeni w innych sklepach. Używaj powszechnych zasady użyteczności (usability) stosowanych przy wdrażaniu guzika co umożliwi klientom bezproblemowe dodanie produktu do koszyka.
Ponadto guzik powinien spełniać kilka założeń:
- wygląd przycisku – guzik powinien być widoczny i nie może być zdominowany przez inne elementy karty produktowej
- położenie przycisku – guzik przeważnie znajduje się na prawej połowie karty produktowej, do czego użytkownicy są przyzwyczajeni
- wezwanie do akcji (CTA) – przycisk jasny w sposób musi mówić o jego funkcji, najlepiej w formie tekstowej, sam symbol graficzny może nie być wystarczający, negatywnie wpływać na konwersję
- kolor przycisku – nie ma jednoznacznej zasada, jakiego koloru powinien być, aby konwersja była większa, ale guzik powinien kontrastować z tłem strony
- reakcja przycisku – do guzika można dodać animację, która reaguje na kursor myszki, to zawsze zachęca do kliknięcia
- zawsze widoczny – funkcja above the fold umożliwi, że guzki będzie zawsze położony nad linią przewijania strony
Inne elementy strony produktu
Wideo produktu
Krótki film na karcie produktu to doskonałe uzupełnieniem zdjęć i dobrze przygotowanego opisu. Wideo to najlepszy sposób na prezentację produktu, ponieważ w kilka sekund film jest w stanie przedstawić wszystkie atuty produktu.
Opinie
Klienci przed dokonaniem zakupu poszukuje opinii na temat produktu w internecie i biorą je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowej. Dlatego warto bezpośrednio na stronie produktowej umieścić opinie Twoich klientów na temat danego produktu.
Cross-selling i up-selling
Produkty proponowane to rozwiązanie powszechne na karcie produktu. Na stronie produktu możesz proponować produkty ze sklepu, wykorzystuj systemu rekomendacji produktowej: cross-selling (sprzedaż produktów komplementarnych) lub up-selling (sprzedaż lepszych wersji produktu), które opiszemy w dalszej części artykułu.
Udostępnienie w social media
Na karcie produktu możesz dodać małe ikonki mediów społecznościowych, które umożliwią udostępniania produktu w social media. W ten sposób możesz zmotywować Twoich klientów o polecanie produktów na ich profilach społecznościowych.
Etykiety i informacje dodatkowe
Informacje o dostępności danego produktu, cenie i czasie dostawy, informacje o promocjach, zakupu na raty, dane kontaktowe itd.
Rozwiązania niestandardowe
Jeżeli specyfika branży wymaga niestandardowego przedstawienia informacji o produkcie, dodaj do karty produktu tabele rozmiarów ubrań, kalkulator wyliczania ceny, nietypowe warianty produktowe tzw. produkt na miarę itd.
Produkt w sklepie internetowym
Tworząc opis produktu i kartę produktową warto poznać specyfikę samego produktu w sklepie internetowym. Produkty w sklepie internetowym można podzielić na kilka rodzajów. Ponadto produkty mogą być opisywane i kategoryzowana dzięki kategoriom, atrybutom i tagom.
Typy produktów
- Prosty produkt – obejmuje większość produktów, które chcesz sprzedać. Proste produkty są wysyłane i nie mają opcji. Na przykład książka.
- Produkt grupowy – zbiór powiązanych produktów, które można kupić pojedynczo i składać się z prostych produktów. Na przykład zestaw sześciu szklanek do picia.
- Produkt wirtualny – taki, który nie wymaga wysyłki. Na przykład usługa. Włączenie tej opcji powoduje wyłączenie wszystkich pól związanych z wysyłką. Wirtualny produkt nie uruchomi również kalkulatora wysyłki w koszyku.
- Do pobrania – aktywuje dodatkowe pola, w których można dostarczyć plik do pobrania. Po udanym zakupie klienci otrzymują plik do pobrania jako link w wiadomości e-mail z powiadomieniem o zamówieniu. Jest to odpowiednie na przykład dla albumu cyfrowego, magazynu PDF lub zdjęć.
- Zewnętrzny/afiliacyjny – taki, który wymieniasz i opisujesz na swojej stronie, ale jest sprzedawany gdzie indziej.
- Produkt z wariantami – produkt z odmianami, z których każda może mieć inną wartość SKU, cenę, opcję magazynową itp. Na przykład koszulka dostępna w różnych kolorach lub rozmiarach.
Kategorie produktów
Kategorie produktów są podstawowym sposobem grupowania produktów o podobnych cechach. W razie potrzeby możesz także dodać podkategorie. Na przykład, jeśli sprzedajesz ubrania, możesz mieć „koszulki”, „bluzy” i „spodnie” jako kategorie.
Kategorie produktów działają w taki sam sposób, jak zwykłe kategorie, które masz podczas pisania postów w WordPress. Mogą być tworzone, edytowane i wybierane w dowolnym momencie.
Atrybuty produktów
Kolejnym ważnym sposobem grupowania produktów jest użycie atrybutów. Na przykład, jeśli sprzedajesz odzież, dwa atrybuty logiczne to „kolor” i „rozmiar”, dzięki czemu ludzie mogą przeszukiwać kategorie pod kątem koloru, który pasuje do ich stylu oraz odzieży dostępnej w ich rozmiarze. Można je dodać do produktu lub ustawić globalne atrybuty dla całego sklepu.
Tagi produktów
Tagi produktów to kolejny sposób na powiązanie produktów ze sobą, obok kategorii produktów. W przeciwieństwie do kategorii nie ma hierarchii w tagach, więc nie ma „podtagów”.
Na przykład, jeśli sprzedajesz odzież i masz dużo grafik kotów, możesz zrobić tag „kot”. Następnie dodaj ten tag do menu lub paska bocznego, aby miłośnicy kotów mogli łatwo znaleźć wszystkie koszulki, bluzy i spodnie z nadrukami kota.
Opinie klientów
Wybierasz produkty, które wzbudzają zainteresowanie innych klientów? Prowadząc sklep, wprowadzaj rozwiązania, które działają na Ciebie w sytuacji, gdy robisz zakupy w internecie.
Jeżeli chcesz zwiększyć sprzedaż, musisz zbudować wiarygodność marki. Dobrym pomysłem będzie więc oddanie głosu osobom odwiedzającym Twój sklep internetowy i umożliwienie dodawania opinii przez użytkowników (zarejestrowanych i gości) o oferowanych produktach i usługach. Dlaczego? Ponieważ opis zawiera zwykle jedynie podstawowe informacje o produkcie, na podstawie których trudno wywnioskować, czy jest on jakościowy i spełni Twoje wymagania. Z drugiej strony, jeśli jest szeroko reklamowany, to można mieć wątpliwości, czy hasła promocyjne mają odzwierciedlenie w rzeczywistości. Subiektywna opinia klienta, po zakupie, może być bardzo pomocna nie tylko dlatego, że pozwala zweryfikować wartość produktu, ale może być też darmową „reklamą”, jeśli będzie ona pozytywna.
Możliwość dodawania opinii i ocen to także potwierdzenie tego, że firma chce się rozwijać i liczy się ze zdaniem konsumenta i uważa go za osobę mającą pośredni wpływ na kształt oferty. Klient, wybierając produkty o podobnych parametrach często sugeruje się ilością komentarzy i ich warstwą merytoryczną, szczególnie gdy nie ma rozeznania zakupowego w danej branży i nie wie, co ma wpływ na jakość danego produktu lub nie zna firmy, bo jest zbyt krótko na rynku e-Commerce, żeby mogła ugruntować pozycję i zbudować rozpoznawalność.
Warto też podkreślić, że opinie klientów na stronie sklepu www mają wpływ na optymalizację pod kątem SEO. Z czasem to działanie będzie miało przełożenie na wyższe miejsce w rankingu Twojej strony w Google’u i częstsze wyświetlanie się strony po wpisaniu większej liczby powiązanych słów kluczowych. Klient dzielący się opinią działa z korzyścią nie tylko dla Twojego sklepu, ale też pomaga w podjęciu decyzji innym klientom.
Udostępniając opinie, potwierdzasz, że zależy Ci na sprawnej komunikacji z klientem i ciągłym rozwijaniu swojego biznesu z uwzględnieniem potrzeb i oczekiwań grupy docelowej.
Podsumowanie
Dobre i kreatywne opisy produktów mogą mieć duży, pozytywny wpływ na sukces Twojego sklepu, organiczną pozycję w Google, generowanie ruchu, a także na wzrost sprzedaż. Tworzenie opiów produktów wymaga pewnej wiedzy na temat sprzedawanych produktów i ich funkcji, a także umiejętności przekazania tej wiedzy w sposób, który sprawi, że ludzie będą chcieli go kupić. Jednocześnie trzeba zadbać o zasady SEO i copywritingu oraz przejrzyście taki opisu pokazać na karcie produktowej.
Jeśli chcesz przystąpić do pisania opisów produktów, musisz pamiętać o kilku kwestiach opisanych w tym artykule. Mam nadzieję, że w tym tekście przedstawiliśmy to w sposób przyjazny i zrozumiały. Tworzenie opisów produktów i pozycjonowanie organicznie sklep internetowy to nie moda, ale konieczność w dzisiejszym internetowym świecie, w którym ranking Google i pozycja na pierwszej stronie wyników wyszukiwarki decyduje o sukcesie w każdej branży.
Szczególnie zachęcamy Cię do samodzielnego tworzenia opisów produktów, pozycjonowania organicznego Twojego sklepu internetowego. Jeżeli jednak szukasz pomocy eksperta, zapoznaj się z naszymi usługami content marketingu, pozycjonowania sklep WordPress SEO, optymalizacji sklepu oraz wsparcia w pozycjonowaniu sklepu WordPress SEO.
W naszej Agencji SEO jesteśmy zorientowani na wyniki. Wieloletnie doświadczenie w branży SEO i ciągły rozwój sprawiają, że wiemy, jak maksymalnie wykorzystać potencjał sklepu internetowego, niezależnie od branży e-commerce. Realizując pozycjonowanie sklepów internetowych, jesteśmy skoncentrowani na konwersji i maksymalizacji zysków Twojej firmy.
Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i zdobytemu know how wiemy, jak projektować i pozycjonować sklep internetowy, bez względu na branżę. Jeśli potrzebujesz wsparcia technicznego, chcesz wprowadzić zmiany w sklepie internetowym opartym na WordPressie, chciałbyś odświeżyć szatę graficzną, zlecić pozycjonowanie SEO/SEM – zgłoś się do nas i wyślij e-maila na adres: studio@thenewlook.pl lub zadzwoń na 730 170 330.
Czytaj również: