Chcesz przenieść biznes do internetu? Wyceń: Strona www | e-Sklep | B2B |SEO/SEM | Administracja | napisz: studio@thenewlook.pl

Jak przyspieszyć sklep internetowy?

przyspieszenie sklepu internetowego

O tym, czy klient zamówi produkt u Ciebie, czy przejdzie od razu do konwersji, decydują sekundy. Jeśli Twój sklep internetowy działa zbyt wolno, to Twoi potencjalni klienci muszą czekać zbyt długo i bardzo prawdopodobne jest to, że zakup nie zostanie sfinalizowany, a Twój współczynnik konwersji ulegnie pogorszeniu. Taka sytuacja zwiększa liczbę porzuceń koszyka, co oznacza, że sklep sprzedaje mniej, niż by mógł.

Dlaczego sklep internetowy powinien działać szybko? Prędkość ładowania sklepu internetowego jest naprawdę ważna. Jeśli chcesz, aby odwiedzający pozostali w Twoim sklepie należy pamiętać o tym ważnym fakcie, że nawet 2 sekundy opóźnienia może powodować utratę klientów.

Pamiętaj, dla zwiększenia ilości odwiedzin Twojego sklepu internetowego nawet 2 sekundy mają znaczenie.

Myśląc o przyspieszaniu swojego sklepu internetowego, pamiętaj, że istnieje różnica między rzeczywistym szybkim czasem ładowania a postrzeganym czasem ładowania przez użytkowników. Optymalnie Twój sklep internetowy powinien być szybki i postrzegany jako szybki.

Przeczytaj nasz artykuł na temat przyśpieszenia sklepu internetowego. Z naszego poradnika dowiesz się, co sprawia, że sklep internetowy jest szybki, jak możesz sprawdzić, czy Twój sklep internetowy jest wydajny i co możesz zrobić, aby przyspieszyć działanie Twojego sklepu. Poznaj proste i podstawowe rozwiązania, które naprawdę działają.


Przyspieszenie sklepu internetowego – jak to zrobić?

Istnieje wiele narzędzi i możliwości, aby sklep internetowy ładował się szybciej. Te najskuteczniejsze opisujemy poniżej.

  1. Dlaczego prędkość ładowania sklepu jest taka ważna?
  2. Jak zmierzyć szybkość ładowania sklepu?
  3. Jaki jest optymalny czas ładowania sklepu?
  4. Poradnik jak przyspieszyć sklep internetowy:
    Szybki hosting
    Zastosowanie wtyczki cache
    Optymalizacja zdjęć
    Administracja wtyczkami WordPress
    Optymalizacja bazy danych
  5. Podsumowanie

Dlaczego prędkość ładowania sklepu jest taka ważna?

Pierwsze wrażenie ze sklepu internetowego jest najważniejsze. Dobre wrażenie na użytkowniku osiąga sklep dzięki szybkiemu czasowi ładowania. Nieważne, jak szlachetny jest Twój projekt i jak intuicyjnie działa nawigacja: Jeśli Twój sklep internetowy ładuje się zbyt wolno, cały wysiłek poszedł na marne. Dzieje się tak dlatego, że szybkość ładowania ma ogromny wpływ na współczynnik konwersji (czyli na to, ilu z odwiedzających Twój sklep internetowy zamienia się w płacących klientów).

Istnieją również inne czynniki, na które wpływa czas ładowania sklepu internetowego, takie jak widoczność i porzucanie koszyka. Przyjrzyjmy się tym faktom po kolei:

Współczynnik konwersji

Jak ważna jest szybkość ładowania sklepu dla jego współczynnika konwersji, najlepiej odpowiadają liczne statystyki:

  • Pierwsze pięć sekund czasu ładowania sklepu ma największy wpływ na współczynnik konwersji.
  • Prawie 70% użytkowników przyznaje, że prędkość ładowania sklepu wpływa na ich chęć do zakupu.
  • 50% użytkowników jest skłonna zrezygnować z animowanych efektów i filmów na stronie sklepu na rzecz szybszego czasu ładowania strony.
  • Współczynnik konwersji sklepu ładującego się od 1 do 5 sekund, spada średnio o 5% z każdą dodatkową sekundą czasu ładowania.

Zakładając, że Twój sklep internetowy odwiedza średnio 100-1000 osób i średnio generuje 100 zł sprzedaży na jednego klienta. Jeżeli Twój sklep ładuje się o jedną sekundę dłużej, tracisz 5% z odwiedzających, którzy chcieliby dokonać zakupu. To w sumie masz od 500 do 5000 zł utraconych przychodów w Twoim sklepie.

Widoczność w Google

Szybkość sklepu internetowego wpływa na to, jak widoczny jest Twój sklep w wyszukiwarkach jak Google i Bing. Szybkość ładowania strony jest jednym z oficjalnych czynników w rankingu Google. Dodatkowo Google kładzie nacisk na optymalizację dla urządzeń mobilnych. Szybkość ładowania strony jest częścią oceny przyjazności stron dla użytkownika tzw. page experience.

Pamiętaj, że zwiększenie szybkość Twojego sklepu internetowego wpływa na poprawę pozycjonowania w Google – SEO, zwiększy ruch na stronie sklepu i ilość zamówień. Oznacza to, że optymalizacja czasu ładowania sklepu w ramach SEO może pomóc poprawić Twój ranking w Google. Dzięki temu potencjalni klienci łatwiej znajdą Twój sklep internetowy w wynikach wyszukiwania.

Porzucone koszyki

Przyspieszenie sklepu internetowego skutecznie wpływa na ograniczenie lub anulowanie tzw. porzuconych koszyków. Statystyki i analizy porzuconych koszyków dostarczają następujących wniosków, że nawet 22 % kupujących w internecie porzuca zakupy, ponieważ sklep ładuje się zbyt wolno. Pamiętaj, że 80 % wszystkich odwiedzających, którzy rezygnują z zakupu, nigdy nie wraca do danego sklepu. 

Analogicznie szybki czas ładowania sklepu i związane z tym pozytywne doświadczenia klientów zwiększają ich zaangażowanie, prawdopodobieństwo zatrzymania oraz dokonania zakupu.

Pamiętaj, że obroty sklepu internetowego rosną i spadają wraz z wydajnością oraz szybkością ładowania Twojego sklepu.

Porzucone koszyki jak odzyskać

Porzucone koszyki w sklepie

Zmniejszenie porzuconych koszyków to kluczowy element sklepu, który wpływa na wzrost sprzedaży. Przeczytaj poradnik jak odzyskać porzucone koszyki...


Jak zmierzyć szybkość ładowania sklepu internetowego?

Jeżeli uważasz, że Twój sklep internetowy ładuje się za wolno i chcesz go przyśpieszyć, musisz poznać kilka ważnych narzędzi. Testy sklepu pomogą ci zorientować się, jakie występują w nim obecnie problemy oraz wskażą, co warto poprawić.

Aby zmierzyć wydajność swojego sklepu internetowego i określić jego prędkość ładowania, możesz skorzystać z kilku darmowych narzędzi. Używając tych narzędzi, dowiesz się również, jakie ustawienia możesz wprowadzić, aby poprawić wydajność swojego sklepu.

Google PageSpeed Insights

PageSpeed Insights to najbardziej znane i chętnie używane narzędzie do określania czasu ładowania Twojego sklepu internetowego. To darmowe narzędzie Google szybko ujawni potencjał wydajności Twojego sklepu. PageSpeed Insights daje ci to dobre wskazówki, co możesz zoptymalizować, aby przyspieszyć działanie sklepu internetowego. Jednak narzędzie to nie pokazuje, co tak naprawdę dzieje się w Twoim sklepie. Dlatego nie powinieneś polegać tylko na PageSpeed Insights.

PageSpeed Insights 

GTmetrix

GTmetric to zapewne najlepsze i najbardziej wszechstronne narzędzie do określania czasu ładowania Twojego sklepu internetowego. Podobnie jak PageSpeed Insights jest to narzędzia darmowe, które generuje raporty wydajności na podstawie wyników GTPerformance z narzędzia audytującego strony internetowe Lighthouse oraz zastrzeżonej metryki Struktury GTmetrix. Raporty GTmetrix obejmują informacje nt. ogólnej wydajność strony internetowej.

 GTmetrix

Pingdom Tools

Pingdom Tools to narzędzie, które sprawdza czas ładowania ponad 70 zapytań do witryn z całego świata, co jest interesujące, jeśli prowadzisz działalność międzynarodową. Wykorzystaj dane z PageSpeed do sprawdzenia innych testów.

Pingdom Tools

Pamiętaj, nigdy nie powinieneś polegać tylko na jednym narzędziu testującym.


Jaki jest optymalny czas ładowania sklepu?

Zanim przejdziemy do tego, jak przyspieszyć działanie sklepu, należy zadać sobie pytanie: Czym jest prędkość strony i czy jest optymalny czas ładowania strony sklepu?

Co to znaczy, że sklep ładuje się szybko lub wolno? Odpowiedzią są zachowania odwiedzających użytkowników. Według Google, akceptowalny czas ładowania stron e-Commerce to dwie sekundy. Jednakże samo Google dąży do tego, aby czas ładowania był krótszy niż pół sekundy. Pamiętaj, że najwyższy współczynnik konwersji w sklepach internetowych występuje na stronach, których czas ładowania wynosi do 2 sekund.

Pamiętaj! Nie skupiaj się tylko na uzyskiwaniu dobrych ocen w testach PageSpeed, ponieważ to może być mylące. Zwróć też uwagę na to, że w powtarzanych testach wyniki są łatwo przekłamywane. Wyniki testów szybkości są tym lepsze, im częściej wpisujesz swój adres URL do odpowiedniego narzędzia, co jest spowodowane buforowaniem strony w pamięci. Bardzo istotna jest postrzegana szybkość ładowania strony Twojego sklepu.


Poradnik jak przyspieszyć sklep internetowy

Już wiesz, dlaczego warto przyspieszyć sklep internetowy i dlaczego to jest takie ważne. Jak zatem powinno się przyspieszyć działanie sklepu internetowego.

Sprawdź kilka wskazówek, jak dokładnie możesz skutecznie przyspieszyć działanie Twojego sklepu.

Szybki hosting

Wybór odpowiedniego hostingu jest kluczowy dla szybkości działania Twojego sklepu internetowego. Wybierz hosting, który oferuje szybkie serwery, optymalizację i dostarcza CDN (Content Delivery Network), co pozwoli na szybsze ładowanie sklepu dla użytkowników z różnych regionów.

Hosting dla sklepu

Upewnij się, że Twój hosting jest szybki. Gdy chcesz przyspieszyć swój sklep internetowy, jedną z pierwszych rzeczy, które należy rozważyć, jest wysokiej jakości hosting. Dobry serwer kosztuje więcej, ale nie zawsze warto na tym oszczędzać. Utrata użytkowników i klientów, którzy opuszczą Twój sklep internetowy bez dokonania zamówienia usługi lub produktu, będzie stratą nie do odwrócenia.

Content Delivery Network (CDN)

Do przyspieszenia sklepu możesz skorzystać z Content Delivery Network. CDN to sieć serwerów rozmieszczonych na różnych lokalizacjach geograficznych, które przechowują kopie statycznych zasobów strony, takich jak obrazy, style czy skrypty.

Popularni dostawcy usługi CDN to: Cloudflare, Amazon CloudFront i Google Cloud CDN.

Jak działa CDN?

CDN działa poprzez umieszczenie kopii treści sklepu na wielu serwerach, rozproszonych w różnych miejscach na całym świecie. Gdy użytkownik wysyła żądanie do serwera CDN, zostaje automatycznie przekierowany do serwera, który znajduje się najbliżej jego lokalizacji. Dzięki temu sklep internetowy wyświetla się szybko i efektywnie. Zwiększa to wydajność i szybkość sklepu internetowego oraz poprawia doświadczenie użytkownika.

Dodatkowo CDN może zwiększyć niezawodność działania sklepu, ponieważ jeśli jeden z serwerów jest niedostępny, użytkownik jest automatycznie przekierowany do innego serwera, który ma kopię tej samej treści.

CDN są powszechnie używane przez sklepy internetowe o dużym natężeniu ruchu, zwłaszcza te, które mają zasięg globalny, lub sklepy, które chcą przyspieszyć szybkość ładowania z innych względów.

hosting wordpress

Jaki hosting dla e-Commerce?

Od jakości hostingu zależy to, jak szybko będzie działał e-Commerce - poradnik


Zastosowanie wtyczki cache

Zoptymalizowany sklep internetowy przyciąga więcej użytkowników, dlatego projektując sklep, pamiętaj optymalizacji i prędkości ładowania. Korzystając z platformy jak WordPress, możesz zainstalować odpowiednie wtyczki do „cachowania” (buforowania części strony sklepu), dzięki czemu użytkownicy będą musieli pobierać dane ze strony sklepu przez przeglądarkę tylko raz. Wtyczki typu Cache, które kompresują pliki i pozwalają odwiedzającym szybciej przeglądać Twój sklep. Niektóre bardziej techniczne aspekty cachowania i kompresji plików mogą wymagać pomocy specjalisty, jeśli nie masz szczegółowej wiedzy technicznej.

Pamięć podręczna (cache) to mechanizm, który pozwala na przechowywanie kopii statycznych zasobów Twojego sklepu, takich jak obrazy, style czy skrypty, na serwerze klienta, co przyspiesza ładowanie całego sklepu. 

Wtyczka Cache ogranicza ilość zapytań do każdego ładowania sklepu WordPress, buforuje je i przechowuje dane w pamięci podręcznej ‘cache’. W ten sposób wtyczka dostarcza treści sklepu internetowego osobie przeglądającej bezpośrednio z pamięci podręcznej jej komputera i poprawia szybkość ładowania sklepu WordPress.

WP Super Cache – wtyczka do optymalizacji od Automattic (twórca WordPress i WooCommerce), która buforuje pamięć podręczną po stronie serwera, tym samym przyspieszającą działanie WordPress i skraca czas ładowania sklepu WordPress.

W3 Total Cache – wtyczka do optymalizacji strony sklepu i buforowania pamięć podręcznej, która posiada dużo zaawansowanych opcji mających na celu przyspieszenie działania sklepu WordPress.

LiteSpeed Cache – wtyczka do przyspieszania działania sklepu opartego WordPress zbudowanej na serwerach LiteSpeed.

Osobiście używamy i polecamy wtyczkę WP Super Cache, można także używać bardziej skomplikowanej i wymagającej wtyczki W3 Total Cache.

Autoptimize – wtyczka do optymalizacji kodu CSS i JS oraz optymalizowania fontów i dodawania mechanizmu lazy-load. Wtyczka ta przyspiesza i zwiększa wydajność sklepu WordPress umożliwiając poprawę wyników w PageSpeed Insights.

AMP – wtyczka automatycznie dodająca wersję AMP do całego WordPressa.


Optymalizacja zdjęć

Zdjęcia i grafiki mogą znacznie spowolnić ładowanie sklepu. Przed dodaniem obrazów do swojego sklepu, przeskaluj je do odpowiednich rozmiarów i skompresuj, aby były mniejsze. Możesz również skorzystać z wtyczek do optymalizacji obrazów, takich jak Smush lub EWWW Image Optimizer, które automatycznie kompresują obrazy podczas ich dodawania do Mediów panelu WordPress.

Smush – wtyczka do szeroko pojętej optymalizacji zdjęć z opcją kompresowania zdjęć i tzw. lazyload.


Administracja wtyczkami

Jeżeli Twój sklep internetowy oparty jest na platformie WordPress WooCommerce zapewne używasz wtyczki, które umożliwiają dodanie nowych funkcji i integracji do sklepu. Wtyczki to świetne i wygodne rozwiązanie, jednak ich zbyt duża ilość negatywnie wpływa na szybkość ładownia strony sklepu.

Zmniejsz ilość aktywnych wtyczek

Wtyczki do WordPress, które tak bardzo kochamy, spowalniają pracę platformy WordPress. Przeglądarka łączy się z wszystkimi aktywnymi wtyczkami na raz i każde zapytania prowadzi do milisekund opóźnienia. Milisekunda do milisekundy i tworzą się sekundy, co może doprowadzić, że użytkownicy opuszczają stronę Twojego sklepu.

Zaktualizuj wtyczki

Upewnij się, że wszystkie wtyczki używane na Twojej stronie sklepu WordPress są zaktualizowane do najnowszych bezpiecznej wersji. Aktualizacje wtyczek często zawierają poprawki błędów i optymalizacje, które mogą wpłynąć na wydajność sklepu WordPress.

Usuń nieużywane wtyczki

Sklepy WordPress są często mocno zaśmiecone przez ich użytkowników niepotrzebnymi wtyczkami, o których zapominają lub nie wiedzą, po co je w zasadzie zainstalowali. Nie używane wtyczki w panelu Twojego sklepu WordPress, mogą wpływać na wydajność strony. Dlatego warto regularnie przeglądać wtyczki i usuwać te, których nie używasz.

Wtyczki WordPress

Co to są wtyczki WordPress?

Chcesz stworzyć stronę WordPress? Poznaj wtyczki WordPress i przeczytaj nasz poradnik jak znaleźć najlepsze wtyczki WordPress…


Optymalizacja bazy danych

Baza danych Mysql przechowuje wszystkie informacje dotyczące Twojego sklepu, takie jak treści, ustawienia, wtyczki i wiele innych. Optymalizacja bazy danych może przyspieszyć działanie sklepu internetowego.

Jeżeli korzystasz z platformy WordPress optymalizacja bazy danych, na której bazuje Twój sklep, nie jest trudna. Możesz skorzystać z wtyczek do optymalizacji bazy danych, takich jak WP-Optimize lub WP-Sweep, które pozwolą regularnie czyścić i optymalizować bazę danych. Optymalizacja bazy danych jest poważnym i ryzykownym zadaniem, ponieważ w przypadku błędu możesz utracić wszystkie dane. Oczywiście takie zadanie możesz zlecić zewnętrznej Agencji WordPress.


Przyspieszenie sklepu internetowego – podsumowanie

W internecie powiedzenie „czas to pieniądz” szczególnie się sprawdza. Każda sekunda może zaważyć na to, czy potencjalny klient trafi do Ciebie, czy do Twojej konkurencji. Dlaczego przyspieszenie działania Twojego sklepu internetowego powinno być szczególnym priorytetem.

Dobra wiadomość jest taka, że możesz przyspieszyć działanie swojego sklepu WordPress razem z nami od modernizacji strony sklepu, motywu, zmianę hostingu, przez optymalizację pod kątem urządzeń mobilnych, po czyszczenie bazy danych.

Jeżeli masz jakieś pytania lub chcesz zoptymalizować i przyspieszyć Twój sklep WordPress napisz, lub zadzwoń do nas 730 170 330.

sklep wordpress

Agencja WordPress

Chcesz zabezpieczyć Twoją stronę WordPress? Jesteśmy specjalistami WordPress - projektujemy, wdrażamy, administrujemy, wspieramy, pozycjonujemy strony WordPress. Posiadamy wysokiej klasy specjalistów zarówno od administracji jaki i developerów. Poznaj nas i pracuj z nami!


Czytaj również:

4.8/5 - (35 votes)
Agencja interaktywna:
Projektujemy strony internetowe WordPress, sklepy internetowe WooCommerce, pozycjonujemy w Google, dbamy o media społecznościowe. Tworzymy kompleksowe kreacje, projekty graficzne i identyfikacje wizualne. Zadzwoń 730 170 330, wyślij brief, albo napisz do nas, aby otrzymać informację cenową.
Kontakt przez messenger