Chcesz przenieść biznes do internetu? Wyceń: Strona www | e-Sklep | B2B |SEO/SEM | Administracja | napisz: studio@thenewlook.pl

Jak prowadzić profil firmowy na Facebooku

jak prowadzic profil firmowy na facebooku

Twoi klienci kupują oczami. Jeśli coś jest brzydkie, nie chcą tego mieć. Dlatego tak ważne jest to, aby Twój profil firmowy na Facebooku wyglądał spójnie i profesjonalnie. Był po prostu piękny!

Ugliness doesn’t sell — Brzydota sprzedaje się gorzej

– to słowa Raymonda Loewy – jednego z najważniejszych projektantów w historii.

Grafiki i komunikacja na Facebooku powinna być z jednej strony różnorodna i ciekawa, z drugiej powinna trzymać się jednego, spójnego stylu. Wszystkie działania w mediach społecznościowych i na Facebooku powinny wynikać z zasad, których przestrzeganie pomoże Tobie zachować spójność wizualną prowadzonego profilu firmowego. Zasady takie powinny opierać się na założeniach z księgi identyfikacji wizualnej firmy, księgi znaku lub zasadach spójnej komunikacji wizualnej opisanych poniżej.

profil firmowy na Facebooku

Księga identyfikacji wizualnej i księga znaku

Księdze identyfikacji wizualnej firmy (ang. Corporate identity Manual) to szczegółowy dokument określający jak dokładnie powinny wyglądać wszystkie elementy wizualne dotyczące firmy. Księgi identyfikacji mogą wskazywać jak powinna wyglądać komunikacja firmy, ubiór pracowników, wystrój biura, sklepów, samochodów firmowych, czy komunikacji w mediach społecznościowych.

Księga znaku
(ang. Brand book) to zwięzły dokument zawierający wytyczne dotyczące wykorzystywania logo, kolorów i krojów pisma. Jest to dobra baza do przygotowania komunikacji i grafiki na Facebooku.

Co to jest Identyfikacja wizualna?

Małe i średnie firmy często nie posiadają księgi identyfikacji i księgi znaku, dlatego praktycznym wyjściem może być utworzenie zasady komunikacji wizualnej na firmowym fanpageu na Facebooku.


Profil firmowy na Facebooku – 7 zasad komunikacji wizualnej

Estimated reading time: 8 minut

  1. Logo zawsze w tym samym miejscu
  2. Na każdej grafice używaj elementów w tej samej kolorystyce
  3. Trzymaj się jednej kolorystyki
  4. Spójny font (rodzina fontów), kolor fontu, rozmiar i kerning optyczny
  5. Jednolita stylistyka poszczególnych elementów
  6. Używaj podobnych zdjęć
  7. Jednolity format zdjęć i grafik

Jak stworzyć zasady

Sam możesz wypracować zasady, których będziesz się trzymał przy tworzeniu grafik na Facebooka. Na podstawie logo, typografii, spójnej palety kolorystycznej, powtarzających się elementów możesz starać się stworzyć zamysł dla Twojego profilu firmowego.

Staraj się, aby stworzone przez Ciebie szablony nawiązywały do elementów takich jak logo czy kolorystyka strony internetowej. Zasady komunikacji wizualne powinny także łączyć grafiki przygotowywane do różnych mediów społecznościowych, np. Facebook i Instagram.

Po ustaleniu zasad, którymi będziesz kierował się przy tworzeniu grafik na Facebooka, przygotuj szablon i kilka przykładowych grafik. Pozwoli to uniknąć chaosu i usprawni Twoją pracę w przyszłości. Nie będziesz musiał za każdym razem rozpoczynać projektowania pojedynczej grafiki od podstaw.

Ustalając zasady, pamiętaj kim jest Twój klient i do jakiej grupy docelowej starasz się dotrzeć. Jaki jest wiek, płeć i upodobania Twojego potencjalnego klienta oraz jakiego rodzaju urządzenia najczęściej używa do przeglądania mediów społecznościowych. Za pomocą narzędzi Facebook Audience Insights możesz sprawdzić jakie profile na Facebooku podobają się użytkownikom, do których chcesz dotrzeć. Nie znajdziesz tu gotowych rozwiązań, ale to ważne źródło informacji i inspiracji.


Dlaczego spójne zasady są tak ważne

Spójna komunikacja wizualna z potencjalnym klientem pozwala mu łatwiej zapamiętać markę. Zapamiętanie marki przekłada się na jej rozpoznawalność, a to z kolei na większą skłonność do wybierania tej, a nie innej marki. Każdy komunikat wysyłany do Twojego klienta powinien w jakiś sposób łączyć się z poprzednimi. Dostarczanie Twoim klientom niespójnego wizualnie przekazu, jest jak rozpoczynanie opowiadania historii na nowo i niekończenie jej.

Inny ważny powód to budowa zaufania. Spójna komunikacja wygląda po prostu profesjonalnie, a profesjonalizm budzi zaufanie. Nawet jeśli Twój klient nie wie nic o identyfikacji wizualnej, podświadomie czuje, że coś jest nie tak, gdy Twoje komunikaty nie są spójne.

Elementy budują spójną identyfikację wizualną profilu to sposób na chaos i przypadkowość. Miłośnik Twojej firmy i marki widząc jedną ze spójnych grafik, jest w stanie od razu instynktownie ją zidentyfikować. To pomoże odróżnić się od chaosu panującego na Facebooku i wyróżnić się na tle Twojej konkurencji.

Ważny powód to także usprawnienie pracy firmy. Po ustaleniu zasad, którymi będziesz kierował się przy tworzeniu grafik na Facebooku, przygotuj kilka przykładowych grafik. Na ich podstawie możesz wypracować pewne szablony, które bardzo usprawnią Twoją pracę. Pozwoli to zaoszczędzić czas w przyszłości. Nie będziesz musiał za każdym razem rozpoczynać od zera pracy nad pojedynczą grafiką. Mając ustalone zasady komunikacji wizualnej, możesz zlecić przygotowanie materiałów na Twój profil firmowy na Facebooku agencji lub freelancerom, a mimo to będziesz mieć pewność, że otrzymane materiały będą ze sobą spójne.


Poznaj kilka zasad, których przestrzeganie pomoże Tobie zachować spójność wizualną prowadzonego profilu firmowego na FB. Oczywiście nie musisz trzymać się wszystkich siedmiu zasad. Wystarczy, że zaczniesz realizować kilka z nich, a już grafiki na Twoim profilu zacznie coś łączyć.


1. Logo na profilu

Zamieszczaj logo zawsze tej samej wielkości w tym samym miejscu. Dzięki temu użytkownik, przeglądając Twoją galerię, nie odniesie wrażenia przypadkowości. Zdecydowanej większości profili firmowych na Facebooku umieszczane logo w lewym lub prawym górnym rogu.


2. Elementy zapadające w pamięć

Może to być stały motyw w tle albo jakiś charakterystyczny element graficzny, kolor lub typografia. Nie łącz wszystkich wariantów wyróżniania. Zdecyduj się na jeden i stosuj go konsekwentnie.


3. Jednolita kolorystyka

Kolory najlepiej pobrać z logo lub stwórz specjalną paletę kolorystyczna dla Twojego profilu firmowego na Facebooku. Używaj jednakowych kolorów, a nie jedynie podobnych. Dokładnie te same kolory możesz uzyskać, używając zapisu kolorów RGB lub HEX.


4. Spójna typografia

Wybierz i używaj jednakowego fontu, a następnie określ jakiej wielkości będziesz tworzył nagłówki, hasła oraz pozostały tekst. Warto również ustalić stały sposób wyróżniana poszczególnych słów w tekście poprzez ich pogrubienie, kapitaliki, albo poprzez zmianę koloru.


5. Jednolita stylistyka poszczególnych elementów

Elementy budujące spójną identyfikację wizualną profilu to sposób na chaos i przypadkowość panującą na Facebooku. Stosuj jednolitą stylistykę poszczególnych elementów. Takie charakterystyczne szczegóły sprawiają, że mimo np. różnych zdjęć w tle, grafiki są ze sobą spójne. Zdecyduj się na jedną wersję i trzymaj się jej chociaż przez jakiś czas. Z biegiem czasu i rozwoju profilu koncepcja może ewoluować i dostosowywać się do obecnych trendów.


6. Podobne zdjęcia

Staraj się dodawać zdjęcia o podobnej stylistyce. Jeśli publikujesz dużo zdjęć, zastanów się, w jaki sposób mógłbyś je do siebie upodobnić. Możesz to zrobić np. poprzez ramkę albo belkę z logo na zdjęciu, ale możesz też stosować podobne filtry. Jest to szczególnie ważne w przypadku publikowania zdjęć w formie albumu.


7. Jednolity format zdjęć i grafik

W miarę możliwości stosuj jednolite formaty zdjęć i grafik. Jeśli użytkownik przegląda zdjęcia w Twojej galerii, nie powinny być raz poziome, raz pionowe, a raz kwadratowe. Wybierz jeden rozmiar grafik do postów i stosuj go konsekwentnie. Zdjęcia dodane w ramach jednego albumu wykadruj do tego samego rozmiaru. Dzięki temu przeglądający go unikną wrażenia “skaczącego” rozmiaru.


Zmiany na fanpagu – rewolucja i ewolucja

Szablony grafik i komunikacji na fanpagu firmowym powinny być zmieniane, ale nie powinny być zmieniane zbyt często. Zmiany komunikacji możemy podzielić na rewolucyjne i ewolucyjne. Rewolucję na fanpagu powinniśmy wprowadzać przy rebrandingu, któremu towarzyszy np. uruchomienie nowej strony internetowej. Ewolucja na profilu firmowym powinna być widoczna praktycznie cały czas. Raz wypracowane zasady powinny być dopasowane do zmieniających się mediów społecznościowych, Twoich klientów i trendów w projektowaniu.

Śledź trendy na Facebooku, co jakiś czas przejrzyj grafiki na Twoim fanpagu firmowym i zastanowić się co mógłbyś w nich poprawić. Ze spójnością materiałów graficznych i komunikacji na Facebooku, najlepiej radzą sobie profesjonaliści, dlatego warto podglądać ich efekt pracy.

Jeżeli chcesz, żebyśmy zmienili Twój firmowy fanpage na Facebooku i stworzyli spójną, atrakcyjną komunikację napisz do nas i pracuj z nami. Zadbamy o rozpoznawalność Twojej firmy i marki. Określimy, co powinieneś robić, aby Twój profil wyglądał spójnie i profesjonalnie. Zaprojektujemy Tobie pięknego Facebooka!


Czytaj również:

Agencja kreatywna

Projektujemy oraz przygotowujemy i wdrażamy strategie budowy wizerunku. Zajmujemy się kompleksowym projektowaniem od niezapomnianej identyfikacji wizualnej do nowoczesnego projektu strony internetowej. Profesjonalny projekt logo to wstęp do budowania marki i wiarygodnego biznesu.

4.9/5 - (40 votes)
Agencja interaktywna:
Projektujemy strony internetowe WordPress, sklepy internetowe WooCommerce, pozycjonujemy w Google, dbamy o media społecznościowe. Tworzymy kompleksowe kreacje, projekty graficzne i identyfikacje wizualne. Zadzwoń 730 170 330, wyślij brief, albo napisz do nas, aby otrzymać informację cenową.
Kontakt przez messenger