Google Analytics co to jest?
Prowadzenie raportów ze sprzedaży to chleb powszedni każdego właściciela sklepu. Pozwala to lepiej dostosować się do rosnących wymagań i zmieniających się potrzeb klientów. Sklepy internetowe w odróżnieniu od stacjonarnych, mają zdecydowanie więcej udogodnień dla osób, które robią analizy wyników sprzedaży. Na korzyść e-Commerce przemawia możliwość sprawdzenia ruchu na stronie poprzez Google Analytics. Jeśli chcesz wiedzieć, jakie czynniki wpływają na pozytywne doświadczenia klientów, przeczytaj jak korzystać z tego narzędzia.
Rozwój napędza sprzedaż. Wie to każdy właściciel strony internetowej, a już szczególnie przedsiębiorca który działa w e-Commerce. Żeby zostać na rynku, musisz śledzić trendy w swojej branży, nieważne, czy to biznes niszowy, z ofertą, która zainteresuje wąską grupę odbiorców, czy nastawiony na ciągły wzrost przychodów zgodnie z planem sprzedażowym.
A rozwój uzależniony jest od zmian, modyfikacji, jakie zostaną wdrożone przez webdvelopera. Po to aby jeszcze bardziej usprawnić działanie Twojego sklepu internetowego. Żeby wiedzieć, czy trzeba cokolwiek zmienić, zlecić audyt strony internetowej agencji interaktywnej, trzeba mieć wgląd do statystyk wyświetleń strony internetowej – jak reagują i zachowują się klienci poruszający się po platformie zakupowej. Mając dostęp do tych danych łatwiej będzie Ci zdiagnozować co stoi na przeszkodzie rozwoju twojego biznesu.
Do badania czynników wpływających na ten stan najlepiej sprawdzi się Google Analytics. To bardzo miarodajne, efektywne i proste w obsłudze narzędzie do sprawdzenia skuteczności działań marketingowych i poznania przyczyn braku popytu na Twoje produkty. Za korzystanie z Google Analytics nie jest wymagana żadna opłata. A program ten ma wiele przydatnych funkcji i trybów pracy, których uruchomienie zwiększy świadomość potencjału marketingowego Twojej firmy. Wystarczy skonfigurować cele, których realizację chcesz śledzić i dane, które najbardziej Cię interesują. A Google Analytics zrobi wszystko za Ciebie, zbierając informacje o doświadczeniach, ruchu i reakcjach klientów po wejściu do twojego sklepu.
Google Analytics co to jest?
Szacowany czas czytania: 14 minut
- Co to jest Google Analytics
- Główne funkcje Google Analytics
- Integracja Google Analytics
- Google Analytics – najczęstsze pytania FAQ
- Podsumowanie
Co to jest Google Analytics
Google Analytics to profesjonalne i wciąż rozwijające się o nowe funkcje narzędzie do monitorowania działań użytkowników stron internetowych i osób odwiedzających sklepy internetowe. Co robią, w jakie elementy klikają, do jakich podstron i sekcji przechodzą, jak Cię znaleźli w internecie, to tylko niektóre z aspektów, które uwzględnia Google Analytics. Warunkiem korzystania z Google Analytics jest po pierwsze założenie konta w wyszukiwarce Google’a. Czyli rejestracji adresu e-mail lub profilu w Google Moja Firma.
Google Analytics to darmowe narzędzie udostępnione przez Google, w celu śledzenia statystyk strony i sklepów internetowych. Narzędzie Google Analytics jest bezpłatne i wymaga umieszczeniu kodu śledzenia w sekcji head strony.
Z Analyticsa może bezpłatnie korzystać każdy właściciel strony internetowej, ale na stronę nie może wchodzić w ciągu miesiąca więcej niż 5 milionów użytkowników. Drugim warunkiem technicznym, jaki musisz spełnić, jest pobranie z Google Analytics specjalnego tagu, który połączy to narzędzie z zarządzaną stroną internetową. Instalacja wtyczki do analizowania danych użytkowników platformy odbywa się poprzez działanie programu Google Tag Manager, wgrywa się automatycznie lub kod do śledzenia możesz wpisać samodzielnie, jeśli masz odpowiednią wiedzę z zakresu kodowania i wiesz, gdzie go wstawić, aby doszło do integracji z Twoją stroną.
W 2020 roku pojawiła się nowa wersja usługi Google Analytics 4. W stosunku do swojej poprzedniej wersji zasadniczą różnicą jest inna metodologia zbierania danych – w oparciu o zdarzenia. Nowa wersja Google Analytics pozwala monitorować ruch zarówno ze stron internetowych jak i aplikacji.
Główne funkcje Google Analytics
Google Analytics 4 to najnowsza wersja oprogramowania do analizy ruchu na stronach internetowych z pozycji administratora. Instalując go otrzymujesz wiele funkcjonalności przydatnych, gdy chcesz zweryfikować jak wdrożone rozwiązania w projekt strony przekładają się na konwersję, zainteresowanie złożeniem zamówienia lub które produkty są najczęściej dodawane do wirtualnych koszyków.
Świadome używanie tego narzędzia pozwoli Ci poznać lepiej swoich klientów i przeanalizować, co zrobić, żeby osoby niezdecydowane w przyszłości dokonały zakupów przez internet, w sklepie WooCommerce. Jego największą siłą jest generowanie szczegółowych, sprofilowanych raportów uwzględniających 80 różnych wskaźników i danych użytkowania z Twojego sklepu internetowego. Podstawowe to ruch, konwersja i ROI.
Ruch
Ruch to suma wszystkich użytkowników, którzy wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Google Analytics pozwala chodzić po śladach ich obecności, dowiedzieć się jaką ścieżkę poruszania się po stronie wybrali i co wzbudziło ich uwagę. Ruch może płynąć z reklamy skonfigurowanej w Google Ads, czyli systemie tworzenia reklam tekstowych i graficznych wyświetlanych w wybranym miejscu w wynikach wyszukiwania Google’a. Mówimy wtedy o płatnych źródłach ruchu. Właściciel zapłacił bowiem według określonej stawki za możliwość zareklamowania swojej oferty. Drugi rodzaj ruchu to ruch organiczny, który wynika bardziej z naturalnego zaangażowania odbiorcy, a nie z wynajmowania płatnej przestrzeni reklamowej w Google’u. Użytkownicy, którzy w tym drugim przypadku weszli na stronę internetową, wpisali jej nazwę sami, znaleźli odnośnik w mediach społecznościowych lub też wpisane przez nich słowo w wyszukiwarkę było powiązane z zakresem Twojej działalności. Wówczas mówimy o efekcie optymalizacji SEO.
Konwersja
Konwersja to proces polegający na przekształceniu użytkownika odwiedzającego sklep internetowy w klienta. Przykładową czynnością, którą klient wykona w wyniku konwersji jest zakup produktu. Wysoki współczynnik konwersji wpływa na poprawę sprzedaży. Konwersja to oczekiwane działania ze strony odbiorcy strony, które stanowią reakcję na akcje promujące stronę poprzez jej pozycjonowanie (SEO) lub konkretne kampanie reklamowe prowadzone w Internecie. Konwersję zwiększa generowanie leadów, czyli działań marketingowych mających na celu pozyskanie uwagi i kontaktu mailowego lub telefonicznego do osoby, której zainteresowanie produktem będzie tak wzrastać aż dokona zakupu. W marketingu internetowym wyróżnia się lead zimny, ciepły i gorący. Różnica między nimi polega na stopniu zainteresowania ofertą i gotowości na dokonanie zakupów.
ROI
ROI to skrót od angielskiego sformułowania „Rest of investment”, czyli zwrot z inwestycji. Wskaźnik ten umożliwia dokładnie oszacować, czy inwestycja (wystawione na sprzedaż produkty) okazała się transakcją korzystną z punktu widzenia przedsiębiorcy. Wynik ROI podaj się w procentach, a do jego obliczenia należy podać dwa zmienne czynniki – przychód oraz koszty jego uzyskania.
Google Analytics pozwala zbadać te dane na wielu poziomach i przedstawi je w formie analizy tekstowej lub graficznej. Oprócz tego Google Analytics ma w swoich zasobach funkcję segmentowania, czyli tworzenia statystyk ruchu według wybranych wytycznych. Czy ruch został pozyskany ze źródła nieorganicznego, bo użytkownik Google’a kliknął w płatną reklamą produktu, a następnie został przeniesiony na stronę internetową, czy w wyniku wyszukiwania w Google’u, bez inwestycji w działania marketingowe.
Segmentacja uwzględniająca Ruch pozwala uzyskać bezpłatnie cenne informacje na temat położenia geograficznego użytkownika w momencie, gdy wszedł na stronę internetową, treści na stronie, które przeglądał i jak udało mu się trafić, np. do sklepu internetowego. Z punktu widzenia sprzedażowego to istotne dane, mające wpływ całokształt działania firmy, mogące przydać się, gdy będziesz analizował efekty indywidualnej strategii marketingowej. To pierwszy rodzaj raportu. O ruchu.
Segmentacja w Google Analytics ma też inne kategorie. Są to: Odbiorcy, Pozyskiwanie, Zachowanie i wspomniane wyżej Konwersje. Omówmy co znajdziemy w raporcie dotyczącym tych czynników sprzedażowych.
Raport o Odbiorcach to statystyka Google Analytics obejmująca swoim zakresem: informacje o liczbie użytkowników wchodzących na stronę internetową, sesjach, jak długo użytkownik przeglądał stronę internetową i współczynniku odrzuceń. Ta ostatnie w marketingu definiowane jest jako liczba przypadków podanych w skali procentowej, w których użytkownik opuszcza stronę główną e-sklepu bez przechodzenia do kolejnych podstron. W tym badaniu internetowych Odbiorców wyróżnia się też takie dane jak wiek i płeć, język użytkownika i jego lokalizacja (gdzie był, gdy wchodził na stronę internetową), które możesz wykorzystać, dostosowując produkt do charakterystyki użytkownika.
W raporcie segmentującym Pozyskiwanie wskaże Ci jaką ścieżkę przeszedł internauta, że znalazł Twój e-sklep. Innymi słowy, co przyciągnęło jego uwagę, jak Twoja strona odpowiedziała na jego potrzeby zakupowe lub zdobycia informacji czy zasięgnięcia opinii o produkcie lub oferowanej usłudze.
W raporcie analizującym Zachowanie, udostępnione zostaje krok po kroku, etap po etapie, przemieszczanie się użytkownika na stronie internetowej. Dzięki temu dowiesz się, jak przebiegała jego ścieżka, np. od momentu zainteresowania produktem, po wybór kategorii, dodanie go do koszyka, aż po wybór transakcji i formę przesyłki. Jeżeli niektóre kategorie są bardziej popularne od innych i generują ogólnie więcej reakcji, to powinieneś wziąć to pod uwagę i wykorzystać jeszcze bardziej ich potencjał sprzedażowy. Natomiast jeśli inne kategorie, podstrony w sklepie internetowym są omijane, to powinno dać Ci do myślenia. Taka analiza krytyczna odbioru niszowych kategorii może być punktem wyjścia do wdrożenia modyfikacji w ich prezentacji, w opisie produktów lub w samej treści oferty.
Google Analytics może też generować w raportach statystyki na temat konwersji. Konwersja to działanie, do którego dąży każdy sklep internetowy. To od konwersji zależy, jakie są wyniki sprzedażowe i na jakim poziomie Twój sklep ma przychody, czy tendencja w Twoim e-Commerce jest wzrostowa, czy spadkowa.
Oprócz tego Google Analytics umożliwia:
- eksportowanie raportów w kilku formatach (m.in. CSV, XLSX czy PDF)
- łatwe integrowanie konta z kontami do tworzenia płatnej kampanii reklamowej w wyszukiwarce Google’a – Google Ads
- integracja z aplikacjami e-Commerce
- dostępność API
- analiza problemów występujących w serwisie, np. długiego czasu ładowania wybranych podstron[2]
- dostępny jest w językach: arabskim, bułgarskim, katalońskim, chińskim, chorwackim, czeskim, duńskim, niderlandzkim, angielskim, filipińskim, fińskim, francuskim, niemieckim, greckim, hebrajskim, hindi, węgierskim, indonezyjskim, włoskim, japońskim, koreańskim, łotewskim, litewskim, norweskim, polskim, portugalskim, rumuńskim, rosyjskim, serbskim, słowackim, słoweńskim, hiszpańskim, szwedzkim, tajskim, tureckim, ukraińskim, wietnamskim;
- jednoczesne zbieranie danych z nieograniczonej liczby stron internetowych (jedynym ograniczeniem jest limit 200 000 hitów na użytkownika na dzień).
Integracja Google Analytics
Chcesz mieć Twoją stronę widoczną w Google? Możemy Ci w tym pomóc.
Monitoruj widoczność Twojej strony internetowej w wynikach wyszukiwania za pomocą Google Analytics i korzystaj z większej ilości zasobów z naszą pomocą.
Analytics WordPress
już 80 PLN
Google Analytics – najczęstsze pytania FAQ
Google Analytics to narzędzie Google, które służy do pomiaru i analizy ruchu na stronie internetowej. Dzięki niemu będziesz miał dostęp do statystyk i raportów tworzonych automatycznie, które uwzględniają takie dane jak: liczba odbiorców odwiedzających stronę w wybranym przedziale czasowym, ich płeć, miejsce pochodzenia (z jakiego kraju internauci łączyli się z Twoją stroną), lokalizacja, źródło ruchu – czy weszli z wyszukiwarki internetowej, poprzez kliknięcie w reklamę w Google Ads, reklamę w mediach społecznościowych, zachowanie – jakie wykonywali czynności na stronie internetowej, jakie podstrony otwierali, czy zapisali się do newslettera, pobrali e-booka, obejrzeli video, jaki produkt przeglądali i które linki otworzyli, itd.
Google Analytics po podłączeniu go do strony internetowej pozwala badać wieloaspektowo ruch użytkowników i jakie ma on przełożenie na konwersję, czyli w jakim stopniu oferta i działania marketingowe generują przychód ze sprzedaży produktów i usług. To bardzo przydatne narzędzia dla właścicieli e-Commerce, którzy chcą rozwijać swój biznes.
Do głównych funkcji Google Analytics należy kontrolowanie ruchu, czyli wszelkich interakcji internautów ze stroną internetową lub sklepem e-Commerce oraz konwersji, czyli zmiana z zainteresowania ofertą na podjęcie decyzji o zakupie. Ruch może generować zainteresowanie reklamą stworzoną w Google Ads reklamy czyli systemie tworzenia reklam tekstowych i graficznych wyświetlanych w wybranym miejscu w wynikach wyszukiwania Google’a. Poprzez reklamę płatną zwiększa się liczba wejść, wyświetleń i pożądanych operacji wykonywanych przez użytkowników, którzy mogą zmienić w klientów, po dokonaniu zakupów.
Podobne efekty, ale w zdecydowanie dłuższym czasie można uzyskać poprzez optymalizację widoczności strony internetowej (SEO). Jest to ruch organiczny, czyli bezpłatny. Użytkownicy, którzy w tym drugim przypadku weszli na stronę internetową, wpisali jej nazwę i nie miała na to wpływu promocja, tylko ich świadomość marki. Mogli też wejść na stronę poprzez działania (publikowanie postów) w mediach społecznościowych lub też wpisane przez nich słowo w wyszukiwarkę było powiązane z zakresem Twojej działalności.
Google Analytics ma im więcej zalet, im większa świadomość funkcji i większe doświadczenie w analizowaniu statystyk. Ale przede wszystkim jest to narzędzie ogólnodostępne, bezpłatne, łatwe w podłączeniu ze sklepem lub stroną internetową opartą na WordPressie. Umożliwia zbieranie danych o użytkownikach, skąd przychodzą, jak odbierają stronę internetową, określenie współczynnika konwersji, czyli ilości oczekiwanych interakcji, np. dodanie produktu do koszyka, mierzenie efektywności działania reklamy w Google Ads, wyznaczanie indywidualnych celów analizy.
Podsumowanie
Google Analytics to niezastąpione narzędzie w codziennej administracji sklepem internetowym. Świadome korzystanie z jego funkcji pozwala lepiej dostosować się do rosnących wymagań i zmieniających się potrzeb klientów, którzy szczególnie uaktywnili się w czasie, gdy dostęp do sklepów stacjonarnych przez obostrzenia epidemiologiczne był znacznie ograniczony (i pewnie będzie). Na korzyść Google Analytics przemawia możliwość sprawdzenia ruchu i jego szczegółowej segmentacji.
Statystyki dotyczące wyświetleń, współczynnika odrzuceń czy ruchu użytkowników na stronie mogą posłużyć Ci jako materiał do analizy mocnych i słabych stron layoutu i funkcjonalności Twojego sklepu internetowego. Jeśli będziesz używał przy tym Merchant Center, to będziesz wiedział więcej o doświadczeniach z korzystania z nawigacji prowadzonej przez Ciebie strony internetowej. Na tej podstawie możesz opracować strategię komunikacji, dokonując poprawek w projekcie platformy sklepowej. Wyświetlanie bezpłatnych informacji o klientach to nowa funkcja dostępna w Merchant Center, która jeszcze lepiej poznać oczekiwania klientów i stargetować potrzeby zakupowe potencjalnych klientów, którzy szukają produktów z Twojej spersonalizowanej oferty. Google Analytics zintegrowane z Merchant Center daje jeszcze więcej możliwości budowania popytu po wdrożeniu zmian (np. content, optymalizacja, layout, UX, UI) na stronie internetowej.
Jeśli po analizie przy użyciu tego darmowego narzędzia chciałbyś odświeżyć wizerunek swojego biznesu internetowego, zmienić wygląd strony, dokonać optymalizacji, przeprowadzić kampanię w Google Ads, w celu zwiększenia ruchu klientów – zgłoś się do nas i wyślij zapytanie e-maila na adres: studio@thenewlook.pl lub zadzwoń na 730 170 330, a my po dokonaniu analizy odpowiemy, jak możemy Ci pomóc.
Czytaj również: