Chcesz przenieść biznes do internetu? Wyceń: Strona www | e-Sklep | B2B |SEO/SEM | Administracja | napisz: studio@thenewlook.pl

Fixed Price czy Time & Material?

fixed price czy time material

Świadomy wybór modelu współpracy z agencją interaktywną przy tworzeniu strony internetowej to gwarancja dobrej komunikacji na linii Wykonawca – Zleceniobiorca. Jeżeli nie wiesz, które z rozwiązań – Fixed Price lub Time & Material – będzie bardziej pasowało do twojego projektu, przeczytaj nasze krótkie omówienie tego zagadnienia.

Podejmując współpracę z agencją interaktywną tworzącą strony internetowy, e-sklepy, należy zdecydować o sposobie rozliczenia za wykonany projekt. Popularny rozwiązaniem wybieranym przez Klientów jest tzw. Fixed Price, charakteryzujący się tym, że klient płaci z góry za projekt, podsyłając wszystkie materiały potrzebne projektantowi do wykonania pracy. Alternatywnym rozwiązaniem jest coraz częściej stosowany w firmach IT model Time & Material. W dużym skrócie oznacza to zawarcie umowy, w której projekt jest rozliczany na podstawie tego, ile roboczogodzin poświęci na niego wykonawca.

Ale czym dokładniej różnią się te modele współpracy i który wybrać, by korzystnie dla siebie rozliczyć zlecony projekt? Przeczytaj nasz artykuł, aby dowiedzieć się, czym charakteryzują się oba modele rozliczenia pracy, poznać ich wady i zalety i dostosować je w pełni do swoich projektów.


Modele współpracy z agencją interaktywną

Fixed Price i Time & Material to dwa różne modele współpracy, które warunkują, w jaki sposób będzie przebiegało wdrażanie Twojej strony internetowej przez projektanta. Rodzaj umowy na wykonanie projektu uzależniony jest od wielu czynników, np. tego jakim budżetem dysponuje wykonawca, czy ma przygotowane wszystkie materiały (tekstowe i graficzne) potrzebne web developerowi do przygotowania strony, czy chce mieć wgląd w zmiany i postęp pracy na różnym etapie, czy może woli otrzymać gotowy i skończony projekt.

Fixed Price

Fixed Price to model współpracy pomiędzy agencją interaktywną a klientem, który polega na tym, że cena za realizację projektu, np. ilustracji, strony internetowej, e-sklepu, logo, logotypu, prowadzenie komunikacji wizualnej czy działań marketingowych takich jak optymalizacja pod kątem SEO, copywriting, content marketing – ustalana jest na podstawie stałego cennika usług danej agencji interaktywnej. Stosując model rozliczenia Fixed Price pozwala na bardziej precyzyjne dopasowanie budżetu do zleconej usługi. W praktyce więc klient przesyła brief a zleceniobiorca wycenia projekt strony internetowej i wszystkie jego składowe na podstawie stopnia trudności, ilości funkcjonalności oraz zadań do wykonania. Wycena dotyczy zakresu prac, a nie tego, ile czasu zajmie jego wykonanie.

W Fixed Price koszty pracy grafika, web developera czy copywritera są niezmienne. Płaci się za konkretną usługę, której koszty nie ulegają zmianie. Natomiast klient nie może wnioskować o dokonywanie na bieżąco modyfikacji przez projektanta, gdy ruszą prace na stworzeniem strony. Otrzymuje więc końcowy projekt dopasowany do budżetu, jakim dysponował.

Zalety Fixed Price

Niewątpliwie zaletą tego modelu pracy jest to, że już po wysłaniu briefa, na początkowym etapie, dostajesz informację zwrotną, ile będzie kosztować Cię dana usługa, w zależności od specyfikacji, modyfikacji czy rodzaju strony lub sklepu internetowego, który wybierzesz i określony deadline, w jakim czasie zostanie wykonana. Fixed Price pozwala więc w pełni kontrolować budżet, jaki klient chce przeznaczyć na projekt. Zaangażowanie zleceniodawcy ogranicza się jedynie do dostarczenia materiałów i określenia na początku swoich oczekiwań w briefie. Potem pozostaje tylko czekać na zakończenie projektu.

Wady Fixed Price

Wadą modelu Fixed Price z punktu widzenia klienta może być to, że w przypadku potrzeby wprowadzenia zmian i aktualizacji przez wykonawcę wzrastają koszty usługi. Klient musi też bardzo dokładnie podać, czego oczekuje od projektu, aby dopasować go do jednej z opcji cenowych. Za jakąkolwiek ingerencja w pracę, zgłoszone zmiany czy poprawki, będzie trzeba dodatkowo zapłacić zgodnie z cennik usług ustalonym przez zleceniobiorcę.

Warto też wiedzieć, że w tym modelu wymagane jest, aby klient dostarczył wszystkie materiały potrzebne do realizacji projektu. A jeśli ich nie ma, to powinien podać konkretnie, co trzeba wykonać. I wiąże się to z dodatkowymi kosztami. Wtedy każda czynność jest rozliczana również na podstawie cennika.


Time & Material

Innym modelem współpracy jest Time & Material. W tym modelu rozliczenie następuje na podstawie ilości godzin przeznaczonych przez developera na realizację projektu. Klient płaci więc za efektywne roboczogodziny. Cena za usługi jest elastyczna, ponieważ w każdym momencie możemy zlecać wykonanie poprawek, który zostaną uwzględnione i nie będzie to miało wpływu na cenę projektu. Co za tym idzie, nie musimy podawać szczegółowych wytycznych przed rozpoczęciem projektu. Klient może i powinien nawet ingerować w to jak został wykonany na różnych etapach, ma możliwość oceny i sugerowania zmian.

Zalety Time & Material

Do zalet modelu współpracy Time & Material możemy zaliczyć szybkie rozpoczęcie projektu od momentu wysłania zlecenia. Bo klient nie musi na początkowym etapie podawać dokładnej specyfikacji, wysyłać wszystkie materiały i teksty. Zmiany mogą być wykonywane w trakcie pracy developera. Ponadto w Time & Material można na bieżąco sprawdzać postępy w pracy, zgłaszać sugestie i poprawki. Tej możliwości nie daje Fixed Price, bo musisz czekać na zakończenie projektu. Ale przede wszystkim w Time & Material płacisz za godziny pracy.

Wady Time & Material

Wadą Time & Material jest to, że nie możesz z góry określić poniesionych kosztów, bo wszystko zależy od czasu pracy. W trakcie prac nad projektem będziesz musiał też regularnie kontaktować się z wykonawcą, w celu potwierdzenia, czy wszystko zmierza w dobrym kierunku.


Który model rozliczeń jest korzystniejszy?

Pytanie o to, który model jest bardziej korzystny dla klienta zlecającego wykonanie strony lub sklepu internetowego, Fixed Price czy Time & Material, zależy od charakterystyki naszego projektu.

Kiedy wybrać Fixed Price?

Fixed Price to model współpracy zakładający, że klient ma sztywno określony budżet na projekt, którego nie może przekroczyć. Dopasowuje go do pakietu strony internetowej, do tego ile chciałby mieć modyfikacji, rozszerzeń i jakie funkcjonalności chciałby mieć.

Dlatego Fixed Price będzie idealnym rozwiązaniem, gdy:

  • Masz przygotowane wszystkie materiały (treści i grafiki) do projektu
  • Wiesz, jak ma wyglądać twoja strona www i jakie ma mieć funkcjonalności
  • Zależy Ci na szybkim i terminowym oddaniu projektu
  • Chcesz mieć sklep lub stronę internetową, w pełni dopracowaną, gotową do użytku
Kiedy wybrać Time & Material?

Time & Material to model współpracy, w którym projekt jak sama nazwa wskazuje, jest rozliczony na podstawie czasu pracy projektanta www i kosztów materiałów, czyli contentu, który musi zapewnić agencja interaktywna sama z siebie.

Time and Material będzie dobrym wyborem, jeżeli:

  • Nie masz przygotowanych wszystkich materiałów do publikacji na stronie
  • Chciałbyś móc konsultować powstawanie strony na różnych etapach pracy i modyfikować projekt
  • Chciałbyś, żeby szybko rozpoczęła się praca nad projektem
  • Nie masz określonego terminu, kiedy projekt ma się zakończyć
  • Zależy Ci na jakości, szczegółach, a nie czasie
  • Chcesz mieć większą kontrolę nad jakością prac i zminimalizować cenę projektu

Jeżeli nie możesz zdecydować się na jeden z tych modeli rozliczeń, zapytaj agencji, z którą chcesz współpracować o to, czy jest możliwość stworzenia modelu mieszanego, łączącego cechy charakterystyczne Fixed Price i Time & Material na różnym etapie powstawania projektu. Warto negocjować warunki umowy, aby znaleźć optymalne rozwiązanie, które pozwoli Ci dopasować budżet i kontrolować zmiany wprowadzane na stronie internetowej.


Firmy pracujące na zasadach Fixed Price i Time & Material

Agencja interaktywna to firma specjalizująca się w przygotowaniu i wdrożeniu strategii budowy wizerunku przedsiębiorstw w internecie na podstawie założeń marketingowych przedstawionych przez klienta. Do najpopularniejszych usług proponowanych przez agencje interaktywne należą projektowanie serwisów www i stron internetowych.

Agencji e-Commerce to wyspecjalizowana agencja interaktywna w tworzeniu projektów i rozwiązań dla branży e-Commerce. Do najpopularniejszych usług proponowanych przez agencje e-Commerce należą: sklepy internetowe, platformy e-Commerce, platformy i sklepy B2B, sklepy dropshipping i sklepy marketplace.

Software house to wyspecjalizowana firma zajmujące się tworzeniem oprogramowania. W typowych projektach realizowanych przez software house dużą wagę przykładana się do analizy procesów biznesowych klienta, tworzenia specyfikacji funkcjonalnej, testowania aplikacji oraz jej integracji z innymi systemami. Firmy z tej branży zajmują się przede wszystkim tworzeniem aplikacji dedykowanych i oprogramowania na zamówienie.


Wybór wykonawcy strony

Jak już określiłeś potrzeby względem strony internetowej i wiesz już jaki rodzaj strony internetowej potrzebujesz, przyszedł czas na wybór wykonawcy Twojej strony internetowej.

Wybór wykonawcy strony internetowej ma znaczenie. Ten etap jest niezwykle ważny, ponieważ w Internecie możesz napotkać na nierzetelnych wykonawców. Pamiętaj strona internetowa, która jest zrobiona szybko, tanio i „profesjonalnie” po prostu nie istnieje i będzie zapewne generować w przyszłości dodatkowe koszty. Profesjonalizm wymaga zarówno nakładu czasu, jak i środków. Dlatego nie polecamy zlecania stworzenia strony internetowej osobom, które ogłaszają się w internecie i grupach na Facebooku.

Na tym etapie najrozsądniej jest wybrać sprawdzonego wykonawcę, który posiada zróżnicowane i ciekawe portfolio, co potwierdzi jego profesjonalizm w projektowaniu stron internetowych. Sprawdź z jakimi orientacyjnymi kosztami musisz się zmierzyć porównując cenniki na stronach agencji lub wysyłając zapytanie ofertowe.

Porównując oferty dowiesz się, że koszty utworzenia strony internetowej potrafią znacznie się wahać za tak samo zapowiadający się produkt. Różnice w cenie mogą być duże, ponieważ korzystając z usług niektórych firm lub freelancera zapłacisz wyłącznie za produkt finalny, czyli samą stronę internetową, która często może mocno odbiegać od wizji Twojej strony. Prawdopodobnie nie otrzymasz żadnej gwarancji na właściwe funkcjonowanie strony, zapewne nie otrzymasz też instrukcji obsługi do strony lub innego wsparcia. Nie masz też żadnej gwarancji, że za pół roku freelancer będzie skłonny do dalszej współpracy, ponieważ może być zajęty kolejnym projektem.

Warto zaufać sprawdzonej agencji interaktywnej, która ma doświadczenie przy różnych projektach stron internetowych zarówno dla prywatnych klientów, jak i dla firm. Jeśli zdecydujesz się na wybór agencji interaktywnej, koszt utworzenia strony internetowej będzie oczywiście wyższy. Przede wszystkim dlatego, że w cenie otrzymasz prawdopodobnie coś więcej niż samą stronę internetową:

  • indywidualny projekt graficzny strony internetowej
  • gwarancja właściwego funkcjonowania strony internetowej
  • terminowe wykonania strony internetowej
  • optymalizacja SEO dla wyszukiwarek
  • instrukcja obsługi strony internetowej i wsparcie
  • doradztwo w zakresie marketingu internetowego i mediów społecznościowych
  • gwarancję współpracy w kolejnych etapach rozbudowy strony internetowej

Pamiętaj o naszych wskazówkach, a przy ostatecznej decyzji zachowaj zdrowy rozsądek.

jak wybrać wykonawcę strony internetowej

Jak wybrać agencję interaktywną?

Chcesz stworzyć profesjonalną stronę internetową i świadomie wybrać agencję interaktywną? Przeczytaj nasz poradnik nt. jak wybrać wykonawcę strony internetowej...


Podsumowanie

Fixed Price i Time & Material to modele współpracy z agencją, które sprawdzają się w zależności od tego, jaki rodzaj strony internetowej chcielibyśmy stworzyć. Jeżeli np. masz małą firmę i chciałbyś założyć podstawową stronę, będącą prezentacją oferty i wizytówką, twoje oczekiwania są jasno sprecyzowane i nie dysponujesz dużym budżetem, to lepiej sprawdzi się Fixed Price. Natomiast jeśli chcesz założyć wielofunkcyjny sklep internetowy z systemem zarządzania produktami, będziesz w przyszłości chciał rozwijać swój e-Commerce, dodawać nowe funkcjonalności i wprowadzać zmiany i nie masz ściśle określonego budżetu, to bardziej elastycznym rozwiązaniem będzie Time & Material.

Mamy nadzieję, że nasz artykuł okazał się dla Ciebie pomocny. Pamiętaj, że w razie jakichkolwiek wątpliwości co do kształtu umowy na realizację projektu, możesz wysłać do nas e-maila na: studio@thenewlook.pl lub zadzwonić: 730 170 330


Czytaj również:

Agencja interaktywna

Potrzebujesz wspacia profesjonalnej agencji interaktywnej do stworzenia Twojej strony internetowej, e-sklepu lub pozycjonowania SEO? Poznaj nas i pracuj z nami...

4/5 - (4 votes)
Agencja interaktywna:
Projektujemy strony internetowe WordPress, sklepy internetowe WooCommerce, pozycjonujemy w Google, dbamy o media społecznościowe. Tworzymy kompleksowe kreacje, projekty graficzne i identyfikacje wizualne. Zadzwoń 730 170 330, wyślij brief, albo napisz do nas, aby otrzymać informację cenową.
Kontakt przez messenger