Chcesz przenieść biznes do internetu? Wyceń: Strona www | e-Sklep | B2B |SEO/SEM | Restauracja | napisz: studio@thenewlook.pl

Co to jest podcast?

podcast co to jest

Podcasty wdarły się do naszej codzienności i trudno wielu z nas wyobrazić sobie bez nich życie. Zapewne i Ty spotkałeś się z pojęciem podcast i chciałbyś dowiedzieć się więcej na ten temat.

Podcast to forma przekazu informacji, która rozwija się coraz dynamiczniej, przede wszystkim z uwagi na to, że jest to ciekawa możliwość zdobywania wiedzy i codziennej rozrywki. Przekaz w formie podcastów może być odbierany praktycznie w każdej wolnej chwili, podczas robienia innych czynności – jadąc autobusem, samochodem, biegając, czy ćwicząc na siłowni. Liczne playlisty podcastowe można odszukać na platformach Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts, które oferują możliwość publikowania wyłącznie nagrań dźwiękowych, na Youtube można publikować zarówno podcasty audio, jak i wideo.

W tym artykule postaramy się wyjaśnić, czym jest podcast, w jaki sposób możesz zacząć tworzyć własne podcasty i dlaczego warto zainteresować się tym medium.


Dlaczego treści i content marketing są tak ważne?

Treści, dobry kontent rządzi dzisiejszym światem internetowym, stronami internetowymi, mediami społecznościowymi. Dlatego content marketing jest tak ważny we współczesnym marketingu. Content marketing skupia się bardziej na klientach niż na „sobie”. Przyciąga ludzi, a nie przeszkadza im, jak robi to tradycyjny marketing.

Powodem, dlaczego treści pojawiają się na pierwszym miejscu, jest zdemokratyzowanie mediów. Żyjemy w świecie, w którym każdy może się zaangażować w tworzenie treści, nawet jeśli nie odniesienie sukcesu. Każdy użytkownik internetu, który ma smartfona, możesz pisać bloga, nagrywać podcast lub nagrać wideo.

Istnieją oczywiście wiele strategicznych powodów, dla których treści są najważniejsza. Content marketing to jeden z najważniejszych elementów promocji w sieci. Jeśli będzie dobrze wykorzystany, może przynieść wiele korzyści. Zanim jednak zaczniesz tworzyć treści, trzeba wiedzieć, czym w ogóle jest content marketing. Jaki zakres działań obejmuje content marketing i dlaczego jest tak ważny?

co to jest podcast

Co to jest podcast i jak zacząć go robić?

  1. Podcast – definicje
  2. Podcast co to jest?
  3. Co znaczy słowo podcast?
  4. Czym różni się podcast od radia?
  5. Jak stworzyć własny podcast?
  6. Jak opublikować podcast?
  7. Jak umieścić podcast na stronie WordPress?
  8. Jak wykorzystać podcast w marketingu?
  9. Korzyści z tworzenia podkastów
  10. Strategie podkastów
  11. Podcast i content marketing – najczęstsze pytania [FAQ]
  12. Podsumowanie

Podcast – definicje

Podcast to forma internetowej publikacji dźwiękowej w formie audycji internetowej, najczęściej w postaci regularnych odcinków, z zastosowaniem technologii RSS. To forma internetowej publikacji dźwiękowej lub filmowej, najczęściej w postaci regularnych odcinków. W każdym odcinku Podcaster najczęściej ekspert w danej dziedzinie dzieli się swoją wiedzą na dany temat. Podcasterzy często zapraszają do audycji innych ekspertów z branży, aby wypowiedzieli się na określony temat.

RSS (Really Simple Syndication) to format przekazywania często aktualizowanych nagłówków wiadomości. Dzięki czytnikom RSS internauta pobiera na swój komputer streszczenia notatek ze stron www dostępne natychmiast po ich opublikowaniu. RSS jest więc jak newsletter, z tym że wiadomości docierają do użytkownika indywidualnie i bez ryzyka utraty prywatności przy zapisywaniu się do newslettera każdej z odwiedzanych stron. RSS bazuje na języku XML.

Streaming to rodzaj strumieniowej technologii multimedialnej, która przesyła zawartość wideo i audio do urządzenia podłączonego do internetu. Technologia streamingowa pozwala to na dostęp do treści jak filmy, muzyka, podcasty w dowolnym momencie, na komputerze lub smartfonie, bez konieczności podporządkowania się harmonogramom dostawcy w wyznaczonych godzinach.

Media strumieniowe to technika dostarczania informacji multimedialnej przez internet, od dostawcy transmisji strumieniowej do użytkownika, w sposób nieprzerywany. Media strumieniowe opierają się na transmisji skompresowanych danych multimedialnych w postaci audio lub wideo.

Wyróżnia się dwa rodzaje dostępu do mediów strumieniowych:

  • na żywo (live) – transmitowane są dane, które od razu docierają do wszystkich użytkowników. Rodzaj „mediów strumieniowych na żywo” określa się jako „live streaming”. Pojęcie to odnosi się do zawartości Internetu dostarczanego w czasie rzeczywistym. Streaming na żywo wymaga formy nośnika źródłowego np.: kamery, smartfona. Transmisje na żywo nie muszą być rejestrowane w momencie powstawania.
  • na życzenie (on demand) – serwer ma bazę zarejestrowanych danych multimedialnych, do których każdy użytkownik ma dostęp i wybiera, który pokaz multimedialny i od jakiego momentu chce oglądać.

Co to jest podcast?

Podcast może mieć formę nieformalnego bloga, profesjonalnej audycji radiowej, kursu językowego lub hobbystycznego albo odcinków na temat historii lub innej nauki, czytanych przez lektora. Istnieje coraz więcej podkastów zbliżonych do audiobooków, czyli czytanych powieści publikowanych w postaci podkastów. Promowanie książek jako podcast ma zwiększyć popularność wersji drukowanej.

Popularność podcastów spowodowała, że używają go jako środek komunikacji sławne osoby, a nawet politycy. Swoje podkasty publikują wielkie korporacje medialne takie jak CNN, BBC oraz niszowe jak Monocle, czy renomowane uczelnie jak Berkeley i Stanford. Udostępniają oni w formie podkastów wybrane audycje, wykłady, muzykę i studenckie audycje radiowe.

Podcasty czasami produkowane są w postaci wideo. Jest to wtedy tak zwany wideocast, który wciąż pozostaje podcastem, jednak dodatkowo oferuje wizję. Słuchacz w tym przypadku widz ogląda osoby, które ze sobą rozmawiają. Tego typu wideocasty są szczególnie popularne na platformie YouTube.

Słuchacze podkastów mogą pobrać pliki z poszczególnymi odcinkami z internetu albo też odbierać je online w formie streamingu. Podkasty można subskrybować, dzięki czemu nowe odcinki automatycznie trafiają do odbiorców.

Do słuchania podkastów nie potrzeba specjalnego odtwarzacza muzycznego – wystarczy komputer lub smartfon odtwarzający cyfrowe pliki dźwiękowe (np. w formacie MP3) lub pliki wideo w przypadku podcastu wideo, oraz oprogramowanie pobierające i katalogujące transmisje na podstawie informacji zawartych w publikowanych razem z podkastami plikach RSS.

W praktyce podkasty są to wszystkie audycje publikowane na Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts, Soundcloud, na YouTube oraz na wielu innych platformach podcastowych. Podkastami nazywamy też materiały audio i wideo na własnych stronach internetowych poświęconych określonej tematyce. Istnieje wiele rodzajów podcastów, ale wszystkie łączy jedna wspólna idea wykorzystanie dźwięku w celu przekazania wartościowych informacji lub opowiedzenia historii, publicystyki na konkretny temat.


Co znaczy słowo podcast?

Słowo „podcast” powstało z połączenia słów iPod oraz broadcast. iPod to już trochę zapomniany pierwszy, przenośny odtwarzacz muzyczny produkowany przez firmę Apple, natomiast broadcast to angielskie wyrażenie, które można przetłumaczyć jako: nadawać, transmisja, przekaz. Według innych źródeł pochodzi od skrótu określenia „Personal ODemand”, czyli osobisty na żądania.

W Polsce nie ukształtowała się nazwa dla tego typu audycji i wyraz podcast ugruntował się w języku polskim w swym anglojęzycznym brzmieniu. Coraz częściej możemy się spotykać ze spolszczona wersja pisowni tego słowa, czyli podkast.


Czym podcast różni się od radia?

W takim razie czym różni się podcast od radia? Są dwie zasadnicze różnice. Pierwsza z nich to forma samej audycji, a druga forma odbioru (wysłuchania) audycji. Radio najczęściej transmitowane jest na żywo, natomiast podcast to nagranie opublikowane na platformie internetowej. Podcast jest zawsze dostępny, a odbiorca może wysłuchać go w dowolnym momencie, używając streamingu, kiedy ma na to ochotę.

Ponadto podcast z reguły jest tematyczny i odcinkowy, a każdy odcinek trwa od kilkunastu minut, a nawet 2 godziny. Natomiast radio transmitowane jest przez większość dnia, rzadko opiera się na konkretnej tematyce (bo zawiera segmenty oparte na różnej tematyce) i często puszcza muzykę.


Jak stworzyć własny podcast?

Jeżeli podoba się Ci idea podcastu, możesz nie tylko słuchać, ale przede wszystkim być twórcą podcastów. Największym wyzwaniem jest sam pomysł na temat, jego realizacja oraz sam sposób przekazu informacji.

W jaki sposób najlepiej sprawdzić, czy Twój pomysł się przyjmie? Stworzyć własny podcast i go udostępnić. Po uzyskaniu zadowalającego odbioru sam poczujesz motywację do dalszego nagrywania. Jednak jeżeli efekty Cię nie zadowolą, będziesz mógł przeanalizować, w jaki sposób zrobić to lepiej.

Tworzenie podcastu z technicznego punktu widzenia nie jest skomplikowana. Wystarczy Ci podstawowa umiejętność obsługi komputera. Od strony sprzętowej powinieneś posiadać dobry mikrofon, który nagra treść audycji i zachowa wszystkie walory Twojego głosu.

Pamiętaj, dobra jakość brzmienia jest bardzo ważnym elementem decydującym o sukcesie Twojego podcastu. Dlatego warto, żebyś zadbał o to, aby mikrofon był najlepszej jakości, na jaki możesz sobie pozwolić w danym momencie. W internecie znajdziesz szeroką gamę mikrofonów do nagrywania podcastów odpowiadającą Twojemu budżetowi.

Oczywiście możesz nagrywać na tanim mikrofonie podłączonym do komputera za pomocą USB lub wbudowanym w Twój komputer. Musisz jednak wiedzieć, że znakiem charakterystycznym podcastów jest bardzo dobra jakość dźwięku, a ich słuchacze są bardzo wyczuleni na wysokość jakość stronę techniczną dźwięku. Przy bardzo dużej ilości podcastów, faktycznie jest bardzo istotny element do osiągnięcia sukcesu. Jeżeli Twój podcast będzie miał słabą jakość, to może okazać się przyczyną tego, że słuchacze nie będą chcieli poświęcić mu uwagi.


Jak opublikować podcast?

Aby opublikować podcast na Spotify i Apple Podcastds skorzystaj z narzędzi do tworzenia podkastów. Narzędzia do podcastów występują w wersji darmowej, jak i w płatnej na zasadzie miesięcznego abonamentu.

Najciekawsze narzędzia do tworzenia podkastów to:

Narzędzia do tworzenia i publikacji podkastów mają kilka ciekawych możliwości. Dzięki nim będziesz miał m.in.:

  • miejsce na przechowywanie podcastów
  • narzędzie do tworzenia podcastu i edycji dźwięku
  • możliwość publikacji jednym kliknięciem najpopularniejszych platformach jak Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts.
  • możliwość zarabiania na odtwarzaniu Twojego podcastu dzięki programom afiliacyjnym

Jak umieścić podcast na stronie WordPress?

Własne podcasty możesz uruchomić również na swojej stronie internetowej. Strona internetowa WordPress może posłużyć jako platforma streamingowa, na której będzie można słuchać Twojego podcastu lub pobrać plik audio z danym odcinkiem.

Aby publikować podcasty w serwisie WordPress, masz dwie opcje:

  1. Umieszczanie i hostowanie odcinków podcastu na tym samym serwerze co Twoja strona WordPress. Sam dbasz o utrzymanie i dystrybucję swojego kanału.
  2. Udostępniasz odcinki na specjalnym hostingu do podcastów i integrujesz je na swojej stronie WordPress używając Wtyczki lub poprzez iFrame.

Wtyczki do podcastów

Jeżeli chcesz umieścić podcast na stronie internetowej opartej na WordPressie, to możesz to zrobić za pomocą specjalnej wtyczki do podcastów. Wtyczki do podcastów jest narzędzie, które charakteryzuje się niezwykle prostą obsługą, i które znacząco zwiększą funkcjonalność Twojej strony internetowej. Wśród najciekawszych funkcji użycia wtyczki jest utworzenie feedu RSS, dzięki któremu uruchomisz swój podcast na platformach streamingowych jak Spotify.

Buzzsprout Podcasting

Jedną z najciekawszych wtyczek do podcastów na WordPressie jest Buzzsprout Podcasting. Posiada praktycznie wszystkie niezbędne narzędzia, takie jak m.in. estetyczny odtwarzacz audio, który umieścisz na swojej stronie.

Ogromną zaletą jest fakt, że korzystając z tej wtyczki, pliki dźwiękowe przechowywane są na zewnętrznym serwerze, dzięki czemu nie obciążasz (a tym samym nie spowalniasz) swojej strony. Posiada także możliwość udostępniania podcastów na platformach streamingowych, takich jak Apple Podcasts. Dotrzesz w ten sposób ze swoim przekazem do znacznie szerszego grona odbiorców.

Buzzsprout Podcasting


Kultura treści

Żyjemy w epoce kultury informacji i treści. Obserwujemy wzrost kultury treści, ponieważ firmy i marki są wydawcami treści na masową skalę. Jest to zjawisko, którego nie można zlekceważyć. Każda firma lub marka w miarę rozpowszechniania się kanałów, platform komunikacji powinna znaleźć swoją niszę docierania z treściami do odbiorców. Ważnym aspektem komunikacji są oczywiście podkasty, które mogą się stać głosem marki.

Nigdy w historii nie było większego zapotrzebowania na ciągłe tworzenie, udoskonalanie, dostosowywanie i ponowne redagowanie treści. Inteligentne, nowoczesne firmy i marki tworzą treści, rozpowszechniają je, tworzą trendy, a tym samym oszczędza pieniądze, ponieważ jest to najtańsza i najbardziej wartościowa forma docierania do klientów.


Content is king

Content is a king, czyli co to jest content marketing i jak bardzo istotny jest marketing treści? Sformułowanie „content is king” jest jednym z najpopularniejszych w świecie marketingu. To zdanie stało się również podstawowym mottem wielu osób w społeczności SEO.

Wyrażenie „content is king” („treść jest królem”) pochodzi z eseju założyciela Microsoftu, Billa Gatesa, napisanego w 1996 roku. W artykule opisuje przyszłość internetu jako rynku treści. Gates argumentuje to, że tam, gdzie są treść, tam będą pieniądze. Przewidział również, że na treściach większość pieniędzy będzie zarobiona w internecie.

Za zwrotem „content is king” kryje się przekonanie, że treści, a w szczególności teksty, mają kluczowe znaczenie dla sukcesu strony internetowej. Sukces każdej stron internetowych zależy od wysokiej jakości treści. Strona internetowa musi oferować treści spełniające wymagania użytkowników i powinna być zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek, takich jak Google i Bing.


Content marketing

Content marketing (marketing treści) to strategia marketingowa polegająca na regularnym tworzeniu oraz dystrybucji wartościowych i przydatnych treści, które pozwolą pozyskać i utrzymać odpowiednio sprecyzowaną grupę odbiorców. Takie działania mają na celu przynieść wymierne korzyści firmie lub osobie, która je stosuje, tak aby nakłonić użytkowników do działania w internecie przynoszącego zysk np. zakupu produktów lub usług. Marketing treści, w odróżnieniu od tradycyjnych form marketingu, opierających się na jednostronnym przekazie reklamowym, bazuje na budowaniu długotrwałych relacji z odbiorcą.

Content marketing to nie tylko treści pisane

Profesjonalny content marketing to nie tylko treści pisane. Warto o tym pamiętać, ponieważ wszystkie formy treści umieszczanych w internecie oddziałują na nasz sukces marketingu treści. Do content marketingu można zaliczyć: infografiki, audiobooki, wideo, podcasty, zdjęcia, prezentacje multimedialne, webinarium.

Przykładów różnego rodzaju marketingu treści jest oczywiście bardzo dużo. Ważne, aby dobrać odpowiednią formę treści do rodzaju prowadzonej przez Ciebie działalności. Dzięki temu przekaz będzie bardziej naturalny i będzie odzwierciedlał treści, pasuje do wizerunku Twojej działalności.


Dlaczego content marketing jest tak ważny?

Tradycyjne działania marketingowe nie przynoszą obecnie oczekiwanych efektów. Content marketing to strategia marketingowa skupiona na zainteresowaniach odwiedzających, zawierająca wysokiej jakości treści zamiast reklam. Wynikało to z faktu, że użytkownicy nie zwracają już uwagi na codzienny atak przekazów reklamowych na stronach. W reklamie internetowej jest to znane jako ślepota na banery. Inną barierą jest rozwój mechanizmów do blokowania reklam w internecie tzw. Adblock.

Z tych powodów marketing treści zyskał w ostatnich latach większą popularność. Dlatego też firmy starają się tworzyć treści, które dostarczają wartościowych informacji odwiedzającym. Tym samym opinia użytkowników, którzy są adresatem tych treści, pozytywnie wpływa na postrzeganie firmy. Dobry content marketing to jeden z najważniejszych elementów marketingu, który dobrze wykorzystany może przynieść wiele korzyści.

Dobry marketing treści to nic innego, jak dotarcie do odbiorców za pomocą treści, które ich zainteresują i będą dla nich wartościowe. Jako strategia marketingowa, ma to też oczywiście za zadanie pozyskać potencjalnych klientów. Dlatego treści, które będziesz tworzyć, powinny odnosić się do usług, produktów lub samego wizerunku Twojej marki.


Jak tworzyć content marketing?

Głównym założeniem podczas tworzenia contentu jest pozyskanie nowych odbiorców, którzy są także potencjalnymi klientami. Dlatego pamiętaj, że treści są przeznaczone dla Twoich odbiorców, a nie dla Ciebie. Pisz językiem zrozumiałym i odpowiadaj na pytania, na które szukają odpowiedzi potencjalni czytelnicy.

Marketing w czasie rzeczywistym

Dawno minęły czasy, kiedy inicjatywy marketingowe były planowane z wyprzedzeniem. Content marketing to coraz częściej marketing w czasie rzeczywistym. Mobilność i szybkość przepływu treści jest dla nas oczywista i stała się głównym wyzwaniem dla wielu firm i marek.

Marketing w czasie rzeczywistym, czyli Real Time Marketing (RTM) daje wiele nowych możliwości. Założenie takich działań jest proste i polega na reakcji w nawiązaniu do bieżących wydarzeń w ciągu kilku minut od ich pojawienia w formie tweetowania, live streamingu itp. Tworząc treści typu real time, musisz prowadzić skuteczny monitoring internetu i dobrze go wykorzystać.

Taki marketingowy refleks jest istotny, ponieważ pokazuje zaangażowanie w stosunku do aktualnych wydarzeń, ale przede wszystkim dobrze pokierowany może w ciągu nawet jednego dnia przyczynić się zbudowania popularności firmy lub świadomoci marki.


Jak wykorzystać podcast w marketingu?

W świecie marketingu, wysokiej jakości treści od zawsze były cenne i ważne. Content marketing od lat zyskuje na popularności i jest obecnie najważniejszym elementem działań marketingowych. Dobre treści pomagają w pozycjonowaniu SEO, przekonują klientów do marek, które jeszcze niedawno nie istniały w świadomości klientów, ale przede wszystkim zwiększają sprzedaż produktów i usług.

Warto wykorzystać siłę podkastów do skutecznego przekazu marketingowego. Do najważniejszych korzyści należy zaliczyć fakt, że udostępniając swoje podcasty, możesz kreować swój wizerunek eksperta w konkretnej dziedzinie lub branży. Możesz udostępniać nagrania wyjaśniające, w jaki sposób rozwiązać problem lub dzielić się innego rodzaju wiedzą ekspercką. Takiego rodzaju podcasty podnoszą zaufanie potencjalnych klientów do Twojej firmy, a tym samym mogą generować dodatkową sprzedaż oraz budować przewagę konkurencyjną.

Tworzenie podcastów to również sposób na zwiększanie świadomości Twojej firmy lub marki. Im bardziej profesjonalne podcasty będziesz tworzyć, tym chętniej będą odtwarzane i odbiorców częściej będą powracać. Najlepsze podcasty mogą docierać do odbiorców bez dodatkowych środków na reklamę, ponieważ będą polecania przez innych słuchaczy lub mogą mieć wysoką pozycję w rankingach platform podcastowych.

Takie tworzenie podkastów i ich pozycjonowanie w internecie jest niezwykle ważnym, ciągłym procesem, który wpływa na wyświetlanie się audycji w pierwszych wynikach na platformach podcastowych. Tworzenie podkastów może skutkować to dużą ilością bezpłatnego, organicznego ruchu dla twojej firmy lub marki. Nowoczesna firma lub marka, która chce kreować swój wizerunek i budować relacje z klientami poprzez wartościowe treści, musi korzystać z podkastów.


Korzyści z tworzenia podkastów

Tworzenie atrakcyjnych podkastów to długoterminowa inwestycja. Korzyści z inwestycji w audycje podkastów jest naprawdę dużo, są widoczne jeszcze na długo po zakończonej tworzenia nowych treści.

Kluczowe korzyści i zalety podkastów:

Budowanie eksperckiego wizerunku

Dobry podcast to idealne narzędzie do podbudowania wizerunku lub stworzenia go od samego początku. Tworząc dobrej jakości treści, masz szansę na stworzenie wizerunku eksperta. Dzieląc się wiedzą z innymi, budujesz wizerunek i rozpoznawalność Twojej firmy lub marki. Publikowanie eksperckich treści w podkastach dodatkowo wpłynie też na poszerzenie zasięgu.

Zbudowany tak ekspercki wizerunek sprawi, że ludzie będą liczyć się z Twoją opinią. Jeżeli będą potrzebować informacji na jakiś temat, z dużym prawdopodobieństwem będą wracali na Twoją stronę. Będą chcieli oni wracać, ponieważ będą ufać Twojemu przekazowi.

Udostępniaj treści, które są pomocne, wiarygodne i nastawione na rozwiązywanie ich problemów użytkowników. Dzięki temu czytelnicy zapamiętają Twoją firmę i tak w naturalny sposób zbudujesz bazę lojalnych klientów.

Nawiązywanie relacji z odbiorcą

Działania z zakresu content marketingu nie są widoczne od razu. Użytkownicy, którzy trafiają na podcast po raz pierwszy, raczej nie zdecydują się na zakup oferowanego produktu lub usługi od razu. Jest to stały proces polegający na stałym zwiększaniu zainteresowania użytkowników. Proces doprowadzenia klienta do finalizacji transakcji może potrwać nawet kilka tygodni lub miesięcy.

Tworzenie treści specjaliści od marketingu nazywają „wygrzewaniem leadów” tzn. budowaniem takiej relacji, atmosfery, która pozwala klientom trwać przy marce i jej ufać. Klient pozyskuje wiedzę, słuchając podcasty, oglądając wideocast. Klient, a w zasadzie lead, czuje, że po drugiej stronie jest nie tylko osoba, która chce sprzedać produkt lub usługę, ale ekspert, z którym warto nawiązać relację, a potem coś kupić.

Angażowanie odbiorców

Podcast ma na celu angażować odbiorców do komunikacji z Twoją firmą lub marką. Dlatego też publikowane treści powinny być interesujące i wpływające na odbiorcę. Interesujący, angażujący przekaz zachęci słuchaczy do wyrażenia swojego zdania. Jeżeli chcesz zdobyć szczególną atencję odbiorców, warto wykorzystywać bardziej emocjonalny przekaz, która skłoni ich do interakcji.

Audycje podkastowe to idealne miejsce do tworzenia angażujących treści. Dzięki dobrej komunikacji możesz w lepszy sposób dopasować swoją ofertę do potrzeb klientów. Tworząc takie relacje z odbiorcami, dowiesz się, co należy zmienić w Twoich produktach, usługach, czego im brakuje, co jest dla nich zbędne lub nieciekawe.

Niski koszt marketingu

Na koniec warto podkreślić, że content marketing, w porównaniu do innych form marketingu, może być teoretycznie tańszy. Oczywiście tworzenie podcastu wymaga dużego nakładu pracy, odpowiednich umiejętności i wiedzy.

W odróżnieniu od tradycyjnych form marketingu content marketing jest działaniem wymagającym regularności. Stworzone podkasty pozostają w internecie i potencjalnie zwiększają widoczność firmy, ale cały czas muszą być aktualizowane i rozszerzane. Dobry podcast buduje również zaangażowanie użytkowników oraz generuje leady.

Jeżeli stworzony przez Ciebie content będzie użyteczny, będzie wpisywać się w brakującą niszę może zdobyć uznanie w rankingu platform podkastowych. W idealnym przypadku będzie cytowany przez odbiorców i rozpowszechniany w innych kanałach.

Pamiętaj, tworzenie treści i działania związane z nagrywaniem audycjo podkastowych wymagają ciągłej pracy, aktualizacji treści i wymyślania nowych. Atrakcyjny podcast, to jak dobry serial na Netfliksie, który składa się nie tylko z kilku odcinków, ale kilku sezonów!

Proces tworzenia podkastów powinien być planowany i realizowany długoterminowo. Tworząc przydatne dla użytkowników treści, inwestujesz w przyszłość firmy lub marki, umacniasz pozycję eksperta w branży, a tym samym zyskujesz nowych klientów.


Strategie podkastów

Zanim zajmiesz się tworzeniem podcastów i nagrywaniem wartościowych treści, warto poznać strategie content marketingu. Twórcy marketingu treści przyjmują różne strategie content marketingu:

  • pozycjonowanie się jako ekspert
  • poprawa świadomość marki
  • poprawa widoczności w wyszukiwaniach i pozycji w rankingu wyszukiwarek
  • pozyskiwanie ruchu i zatrzymanie klientów
  • generowanie linki zwrotne
  • pozyskiwanie nowych leadów sprzedażowych

Lead sprzedażowy (sales leads) to konsument lub firma, która jest potencjalnie zainteresowana danym produktem bądź usługą.

Podstawą strategii podcastów są odpowiednie, wysokiej jakości treści. Dobra treść powinna spełniać szereg kryteriów:

  • wyjątkowa, zabawna i pouczająca
  • kieruje przekaz do określonych grup
  • przyjazna dla czytelnika, dobrze zorganizowana i wolna od błędów
  • zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek

Aby odnieść sukces w tworzeniu podcastów, oprócz treści wysokiej jakości, pomocne jest podejście strategiczne. Strategię tworzenia treści można podzielić na następujące etapy:

  • audyt treści
  • wyznaczanie celów, planowanie / plany contentowe
  • tworzenie treści
  • publikowanie i udostępnianie

 Podcast i content marketing – najczęstsze pytania [FAQ]

Co to jest podcast?

Podcast to forma internetowej publikacji dźwiękowej w formie audycji internetowej, najczęściej w postaci regularnych odcinków, z zastosowaniem technologii RSS. To forma internetowej publikacji dźwiękowej lub filmowej, najczęściej w postaci regularnych odcinków. W każdym odcinku Podcaster najczęściej ekspert w danej dziedzinie dzieli się swoją wiedzą na dany temat. Podcasterzy często zapraszają do audycji innych ekspertów z branży, aby wypowiedzieli się na określony temat.
Podcast może mieć formę nieformalnego bloga, profesjonalnej audycji radiowej, kursu językowego lub hobbystycznego albo odcinków na temat historii lub innej nauki, czytanych przez lektora. Istnieje coraz więcej podkastów zbliżonych do audiobooków, czyli czytanych powieści publikowanych w postaci podkastów. Promowanie książek jako podcast ma zwiększyć popularność wersji drukowanej.

Jakie narzędzia warto wykorzystywać do Content Marketingu?

Content marketing, czyli marketing treści obejmuje takie formy promocji strony internetowej jak: artykuły eksperckie, blogi o działalności firmy, infografiki, e-booki, video-marketing, e-mail marketing, podcasty, materiały e-learningowe, rankingi, case study, poradniki, recenzje produktów, animacje, Q&A (Questions & Answers), wywiady czy relacje na żywo z wydarzeń w mediach społecznościowych.

Jaki powinien być skuteczny content marketing?

Publikowane treści powinny być zróżnicowane jeśli chodzi o formę, poszerzać wiedzę odbiorców o działalności marki i być skierowane do określonej grupy odbiorców i odpowiadać na interesujące ich zapytania.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że w tym krótkim tekście przedstawiliśmy Ci co to jest podcast. Tworzenie wartościowych audycji podcastowych to nie moda, ale ważny element w dzisiejszym internetowym świecie. Podcasty i tworzenie contentu ma wielką moc we współczesnym świecie, która może wpłynąć na Twoją rozpoznawalność lub biznes. Szczególnie zachęcamy Cię do samodzielnego tworzenia wartościowych podkastów. Jeżeli jednak szukasz pomocy ekspertów nowych mediów, zapoznaj się z naszymi usługami lub napisz do nas.


Czytaj również:

Content marketing

Potrzebujesz oryginalnego content marketingowa, który przyciągnie odbiorców, zatrzymać ich na stronie i przekonać do zakupu. Sprawdź nasze usługi tworzenia treści.

4.9/5 - (52 votes)
Agencja interaktywna:
Projektujemy strony internetowe WordPress, sklepy internetowe WooCommerce, pozycjonujemy w Google, dbamy o media społecznościowe. Tworzymy kompleksowe kreacje, projekty graficzne i identyfikacje wizualne. Zadzwoń 730 170 330, wyślij brief, albo napisz do nas, aby otrzymać informację cenową.
Kontakt przez messenger