Chcesz przenieść biznes do internetu? Wyceń: Strona www | e-Sklep | B2B |SEO/SEM | Restauracja | napisz: studio@thenewlook.pl

Co to jest Magento?

magento co to jest

Platform e-Commerce na rynku są dziesiątki, ale jak wybrać tą najlepszą. Jednym z ciekawych rozwiązań do stworzenia e-sklepu jest Magento. Poznaj wady, zalety i koszty wdrożenia tej platformy.

Chcąc rozpocząć sprzedaż w internecie, musisz podjąć decyzję o tym, z jakiej platformy e-Commerce skorzystać. Rynek e-Commerce rośnie w bardzo szybkim tempie. Taki trend sprawia, że dostępnych jest wiele różnych platform e-Commerce dla sklepów internetowych, ale różnią się one możliwościami, ceną i przeznaczeniem.

Przeszukując internet w poszukiwaniu na temat platform e-Commerce, spotkasz się ze sprzecznymi opiniami mówiącymi o tym, że najlepszym rozwiązaniem.

Pierwszym czynnikiem, który powinieneś brać przy wyborze platformy, jest koszt wdrożenia i utrzymania. Dodatkowo nie każdą platformę e-Commerce będzie się tak samo skutecznie pozycjonować. Każda platforma ma swoje wymagania odnośnie do serwera i jego parametrów. Jeśli sklep ma posiadać dużą bazę produktów i będzie oparty o wymagającą dobrego serwera platformę, wpłynie to również na ostateczną cenę.

Kompleksowym, choć skomplikowanym i kosztownym rozwiązaniem jest platforma Magento. Platforma ta rośnie razem z Tobą w dowolnym rozmiarze, w dowolnym kierunku. Magento umożliwia stworzenia wielokanałowego doświadczenia dla klientów zarówno B2B i B2C w ramach jednej platformy.

Magento to wiodąca platforma e-Commerce z nieograniczoną możliwością dostosowywania do potrzeb biznesu, łatwością integrowania, elastyczną architekturą. Jest to bezpieczne i stabilne rozwiązanie, które jest idealną podstawą do rozwoju platformy handlowej, której technologia rozszerzalna i skalowalna w przyszłości.


Platforma Magento krok po kroku

Szacowany czas czytania: 26 minut

Od czego zatem zacząć, kiedy chcesz rozpocząć sprzedaż w sklepie Magento. Przede wszystkim powinieneś przemyśleć, jakiego sklepu potrzebujesz, jak dużo produktów chcesz oferować, jak duży ruch będzie generował sklep, jakie funkcje są dla Ciebie najważniejsze, jaki budżet masz na to przedsięwzięcie i czego oczekujesz od Twojego sklepu?

Przejdź do sekcji:

  1. E-Commerce podstawowe pojęcia
  2. Rodzaje platform e-Commerce
  3. Platforma Open-Source
  4. Platforma z płatną licencją
  5. Platforma Magento 2
  6. Mocne i słabe strony Magento 2
  7. Opcje konfiguracji Magento 2
  8. Ile kosztuje sklep na Magento 2?
  9. Kto wdroży sklep Magento 2?
  10. Inne platformy e-Commerce
  11. Jak wybrać platformę e-Commerce?
  12. E-Commerce jak zacząć?
  13. Podsumowanie

E-Commerce podstawowe pojęcia

E-Commerce (electronic commerce), czyli handel elektroniczny lub e-handel definiujemy jako szereg działań wykonywanych w celu dokonania transakcji za pomocą elektronicznych środków jak strona internetowa, aplikacja. Są to transakcje online, czyli zakupy towarów i usług, których płatności i dostawa odbywa się poza fizyczną placówką sklepu. Najbardziej powszechną formą e-Commerce są oczywiście sklepy internetowe, jednak e-Commerce to również takie formy biznesu jak internetowe aukcje, wymiana walut, bankowość elektroniczną, internetowe zakłady bukmacherskie, e-sklepy, ale też portale aukcyjne i inne form handlu elektronicznego.

Sklep internetowy (e-sklep) to rodzaj strony internetowej, dzięki której można prowadzić sprzedaż i dokonywać zakupów online. E-Sklep umożliwia wirtualne przeglądanie oferty, asortymentu i dokonania płatności za zakup. Sklepy internetowe korzystają z oprogramowania zwanego platformą e-Commerce (systemem e-Commerce).

Platforma e-Commerce (system e-Commerce) to oprogramowanie, które pozwala na uruchomienie sklepu internetowego po zainstalowaniu i skonfigurowaniu na serwerze. Alternatywą są abonamentowe platform SaaS, które udostępniane są jako usługa gotowego sklepu internetowego w chmurze, na serwerach dostawcy oprogramowania.

E-Commerce co to jest

E-Commerce co to jest?

Przeczytaj nasz poradnik na temat e-Commerce krok po kroku: charakterystyka rynku e-Commerce, dla kogo jest e-Commerce, jak odnieść sukces w e-Commerce...


Rodzaje platform e-Commerce

Sklep internetowy działa w oparciu o oprogramowanie, które zarządza produktami, stanami magazynowymi, obsługuje cały proces zakupowy od przyjęcia zamówienia, płatności, po wysyłkę. Oprogramowanie sklepu internetowego zapewnia ponadto bezpieczeństwo danych, dostarcza narzędzia do marketingu i wiele innych funkcji sklepu. Takie oprogramowanie nazywamy popularnie platformą e-Commerce. Platforma e-Commerce to serce sklepu i jest najważniejszą inwestycją dla Twojego sklepu internetowego.

Powstanie różnego rodzaju platform e-Commerce jest odpowiedzią na odmienne zapotrzebowania przedsiębiorców lub osób chcących prowadzić biznes w internecie. Zupełnie inne wymagania będzie miał mały sklep niż duży, masowy sklep z obrotem rzędu kilku milionów złotych.

Istnieją cztery główne typy platform e-Commerce:

Wszystkie platformy e-Commerce pozwalają na utrzymywanie katalogu produktów, ich sprzedaż, przyjmowanie płatności, wysyłkę maili transakcyjnych, a także w pewnym zakresie decydowanie o wyglądzie strony. Występują między nimi jednak znaczne różnice. W zależności od założeń biznesowych danego sklepu może się okazać, że dla jednej firmy najlepsze będzie rozwiązanie abonamentowe, dla innej Open-Source, a jeszcze innej niezbędne będzie rozwiązanie dedykowane.


Platforma Open-Source

Ogromna elastyczność i popularność rozwiązań open-source sprawia, że wiele sklepów internetowych jest stawianych na takich platformach. Jest to rozwiązanie chętnie wybierane, ponieważ wersja instalacyjna jest bezpłatna. Dodatkową opłatą jest koszt hostingu. Jeżeli zdecydujesz się na wybór takiej platformy e-Commerce będziesz właścicielem sklepu z dużą swobodę w jego modyfikacji.

Zaczynając sprzedaż w internecie, chcesz sprawdzić, jakie zyski przyniesie ten kanał sprzedaży. Dlatego szczególnie na początku warto rozważyć bezpłatne sklepy typu open-source. Pamiętaj, że platformy open-source jest to dosyć nierówna kategoria, ponieważ znajdziesz tutaj zarówno platformy tanie we wdrożeniu jak WooCommerce, ale również skomplikowane, prawie dedykowane, jak Magento. Dlatego prowadzenie sklepu na open-source wbrew pozorom może w określonych przypadkach generować wysokie koszty.

Bezpłatna wersja bazowa może się niewystarczająca w przypadku rozwoju sklepu. Do rozwoju sklepu na platformie open-source potrzebna jest odpowiednia wiedza techniczna lub współpraca agencją interaktywną, programistą-developerem. Aby wdrażać konkretne rozwiązania, należy je tworzyć za pomocą kodu. Co więcej, płynność działania sklepu internetowego opartego na open-source zależy od jakości wykupionego hostingu – zazwyczaj, im droższy, tym lepszy.

Rozwiązania open-source pozwalają na dowolne modyfikowanie sklepu, dzięki pełnemu dostępowi do kodu. Dzięki dostępowi do kodu można nie tylko dowolnie wprowadzać nowe funkcje, które będą występowały wyłącznie w Twoim sklepie, ale dowolnie zmieniać szatę graficzną. Wszystkie platformy typu open-source mają dostęp do dużej ilości różnorodnych modułów do każdego typu płatności, dostawy czy narzędzia wspierającego sprzedaż. Oczywiście niektóre integracje wymagają zakupienia modułów, wtyczek, lub nakładów pracy. Będą to przede wszystkim integracje z systemami: ERP, magazynowymi, księgowymi, ale też wszelkiego rodzaju programy lojalnościowe czy systemy CRM.

Platformy e-Commerce typu open-source to przede wszystkim setki tysięcy sklepów na świecie, co wpływa możliwość zagrożeń ze strony hakerów, ale daje ogromne pole do prowadzenia testów, znajdowania luk w ich bezpieczeństwie. Skala takiej platformy wpływa na rozwój, dostępnych modułów, funkcjonalności, integracji na polskim i globalnym rynku.

Koszt platform open-source: Sama licencja platform open-source jest bezpłatna, jednak należy liczyć się z kosztem hostingu od kilkudziesięciu do kilkuset złotych.

Zalety platform open-source: brak opłat za korzystanie z platformy open-source, dużo ilość dostępnych modułów i integracji, możliwość modyfikacji kodu, możliwość samodzielnego modyfikacji sklepu lub współpracy z wieloma agencjami interaktywnymi, duże możliwości integracji systemów zewnętrznych, łatwa konfiguracja pod SEO, możliwość samodzielnego rozwiązywania problemów, duża i aktywna społeczność na forach i grupach dyskusyjnych, możliwość przekazywania pracy nad sklepem agencjom interaktywnym.

Wady platform open-source: modyfikacja sklepu wymaga wiedzy technicznej, konieczność administracji sklepu i dbania o bezpieczeństwo.

Wybrane platformy open-source: WordPress + WooCommerce, PrestaShop, Magento (Open-Source), VirtueMart, Quick.Cart, OpenCart


Platforma z płatną licencją

Platformy z płatną licencją to specyficzne rozwiązania dla bardzo dużych firmy chcących prowadzić sklep internetowy. Są to platformy sprzedażowe z rozwiązaniami klasy Enterprise z płatną licencją, które poradzą sobie z największymi wyzwaniami stawianymi zarówno przez właściciela, jak i przez klientów.

Platformy e-Commerce oparte na licencji są to najbardziej złożone, rozbudowane platformy, a tym jedne z najdroższych rozwiązań e-Commerce. Koszt samej licencji zaczynają się od kilkudziesięciu, do nawet kilkuset tysięcy rocznie. Poza licencją trzeba ponieść koszt wdrożenia, który co prawda jest jednorazowy, ale może wynieść od kilkuset tysięcy złotych do nawet kilku milionów złotych. Ponadto wdrożenie wszystkich możliwości, jakie dają tego typu platformy, jest długim procesem wymagającym specjalistycznego zespołu, który może trwać nawet do roku.

Taka platformy e-Commerce poradzi sobie praktycznie z każdym rodzajem złożoności sklepu. Sklep obsłużyć nieograniczoną liczbę produktów oraz będzie miał zaawansowane możliwości zarządzania magazynem i logistyką. Profesjonalny sklep to szybkość ładowania, szczególnie jeżeli będzie z niego korzystała duża ilość klientów i będzie musiał obsłużyć ciągu minuty nawet kilka tysięcy zamówień. Dlatego są to platformy o bardzo dużej dostępność, czyli stabilne, bardzo dobrze zoptymalizowane. Przy tak dużym obciążeniu opóźnienie ładowania sklepu nawet o 1 sekundy może oznaczać utratę 1% konwersji. W komplecie sklep będzie miał oczywiście rozwinięte funkcje marketingowe, analityczne, rozwiązania B2B, obsługa procesów omnichannelowych (wielokanałowość sprzedaży) oraz dodatkowe punkty sprzedaży tzw. POS.

Zalety platform opartych na licencji: swoboda modyfikacji, dowolność kierunków konfiguracji i rozwoju, wysoki poziom bezpieczeństwa danych, możliwość dodania dużej ilości produktów, zaawansowane narzędzia promocyjne, szybkość działania, bardzo dobra dostępność i skalowalność systemów, zaawansowane narzędzia promocyjne, marketing, analityczne, możliwość segmentacji klientów, rozwiązania B2B.

Wady platform sklepów online opartych na licencji: bardzo wysoki koszt wdrożenia i rocznych licencji, długi czas wdrożenia, konieczność samodzielnego rozwoju (własny zespół lub agencja internetowa).

Wybrane platformy z płatną licencją: Magento Commerce (Enterprise), SAP Hybris


jaki sklep internetowy wybrać - platforma magento

Platforma Magento 2

Magento udostępniany, jest na licencji Open Software License. Dla zainteresowanych tym rozwiązaniem przygotowano wersję darmową (Community Edition), jak i bardziej rozbudowaną wersję płatną (Enterprise Edition). Darmowa wersja Magento cieszy się sporym zainteresowanie wśród użytkowników oraz programistów, którzy stworzyli wiele dodatkowych wtyczek pozwalających na praktycznie niekończącą się rozbudowę sklepu i oferowanie klientom wielu ciekawych udogodnień podczas zakupów na tej platformie.

Magento w wersji open-source jest w pełni profesjonalną platformą e-Commerce, z szerokimi możliwościami personalizacji oraz integracji z wieloma systemami zewnętrznymi. Jest to w pełni gotowe do użycia rozwiązanie e-Commerce, którego funkcjonalności mogą być wzbogacana dzięki dostępowi do wielu dodatkowych rozszerzeń. Magento umożliwia instalację dodatkowych modułów, które dodają nowe funkcjonalności, ale w większości są one płatne.

› Oficjalna strona: www.magento.com

Platforma ma wiele ciekawych funkcji e-Commerce, możliwość obsługi sprzedaży nawet dla kilku sklepów, zaawansowane analizowania danych, generowania raportów itd. Rozmiary platformy powoduje, że platforma do działania wymaga bardzo wydajnego hostingu, czyli również kosztownego. Panel administracyjny sklepu nie jest intuicyjny, a nawet skomplikowany, a użycie niektórych funkcjonalności wymaga używania dokumentacji lub pomocy agencji Magento. Wprowadzaniem niestandardowych zmian i optymalizacji w sklepie, wymaga zaawansowanej wiedzy programisty znającego to środowisko.

Magento jest darmową platformą w wersji Community Edition, ale dostępna jest również jej płatna wersja Enterprise Edition, jako platforma licencyjna. Ze względu na koszty utrzymania oraz modyfikacji, wybór tej platformy będzie odpowiedni dla dużych i bardzo dużych sklepów.


jaki sklep internetowy - platforma magento

W podstawowej wersji tego oprogramowania znajdziemy możliwości np. z jednego panelu administracyjnego zarządzania wieloma sklepami, rozbudowane analizy poprzez integrację z Google Analytics, możliwość wyświetlania strony mobilnej na smartfonach, definiowanie różnych szablonów w zależności od kategorii, obsługa kodów rabatowych, system płatności, obsługa wysyłek itp.

Platforma Magento mocno obciąża serwer i wykorzystuje jego zasoby. Powoduje to niemożność instalacji Magento na wielu serwerach wirtualnych (współdzielonych), z powodu ograniczeń wykorzystania pamięci czy procesora. Decydując się na tą platformę trzeba się liczyć z konieczność stosowania serwerów dedykowanych.

Sklep internetowy na platformie Magento


Mocne i słabe strony Magento 2

Co sprawiło, że platforma Magento 2 osiągnęła tak duży sukces i jest częstym wyborem jako platforma pod sklep internetowy? Magento to duża platforma do bardziej rozbudowanych sklepów. W standardzie oferuje wiele możliwości sprzedaży i administracji, które w PrestaShop lub WooCommerce mogą być dodatkowo płatne. Magento, został stworzony głównie z myślą o dużych sklepach internetowych z możliwością łatwego zarządzania sporą ilością produktów.

Co charakteryzuje platformę Magento:

  • Magento jest darmowym skryptem w wersji Community Edition
  • nieograniczone możliwości rozbudowy i wiele darmowych rozszerzeń
  • pozwala na prowadzenie wielu sklepów z jednego miejsca
  • obsługuje wersję mobilną sklepu
  • Magento jest wymagający, jeżeli chodzi o parametry serwera
  • dość skomplikowany panel administracyjny
  • skomplikowana instalacja i modyfikacja

Magento to szczególnie dobre rozwiązanie, jeżeli szukasz technologii na przyszłość, która jest nieskończenie elastyczna, rozszerzalna i skalowalna.


Zalety Magento 2

CMS – Magento to rodzaj systemowi zarządzania treścią dla e-Commerce, który umożliwia zarządzanie produktami, zamówieniami, a nawet profilami użytkowników bez znajomości kodowania.

Wydajność – Magento w połączeniu z solidnym serwerem zapewnia płynne działanie niezależnie od obciążenia sklepu. Platforma poradzi sobie z dużym natężeniem ruchu obsługując sklep na co dzień, jak i bardziej skokowym ruchem podczas promocji czy black friday.

Gotowe rozszerzenia – platforma posiada dużą liczbę funkcjonalności darmowych oraz płatnych, które umożliwiają rozwój sklepu Magento o gotowych rozwiązania.

Elastyczność – platforma Magento daje bardzo duże możliwości konfiguracji sklepu internetowego zarówno pod kątem jego funkcjonalności, jak i wyglądu sklepu.

Bezpieczeństwo – developerzy i twórcy Magento przykładają szczególną uwagę do kwestii bezpieczeństwa. Platforma jest regularnie aktualizowana o tzw. łatki bezpieczeństwa chroniące sklep internetowy przed potencjalnymi atakami hakerskimi.

Ugruntowana pozycja – Magento to platforma o ugruntowanej pozycji na rynku. System jest rozwijany od kilkunastu lat, jest używany i testowany przez największe sklepy e-Commerce.

Wszystko wspomniane zalety powoduje, że Magento 2 jest godnym zaufania wyborem dla sklepów internetowych. Pozycja Magento zbudowana jest na zaufaniu największych światowych marek.


Wady Magento 2

Koszt wdrożenia – ze względu na swoją złożoność, liczne możliwości i bardzo dużą bazę wbudowanych funkcjonalności podstawowy koszt wdrożenia Magento jest wyższy niż w przypadku wielu innych platform jak np. WooCommerce.

Wymagania serwera – platforma Magento, aby obsłużyć wszystkie wbudowane funkcjonalności, wymaga wydajnego serwera dedykowanego lub VPS, na którym będzie postawiona. Serwer spełniający wymagania Magento 2 jest kosztowny oraz wymaga wsparcia doświadczonego administratora.

Aktualizacje – nowe funkcjonalności i rozwiązania platformy są dodawane w kolejnych update’ach Magento. Każda aktualizacja jest czasochłonna i wymaga specjalistycznej wiedzy doświadczonego programisty.


Opcje konfiguracji Magento 2

Wygląd sklepu internetowego, jego szata graficzna to dla wielu właścicieli e-Commerce priorytet. Dobrze zaprojektowany i wdrożony sklep z ciekawą grafiką to kluczowym czynnikiem zwiększający sprzedaż każdego e-Commerce. Pod tym względem bardzo ciekawą opcją na sklep jest sklep WordPress WooCommerce. W przypadku Magento 2 wszystko co najważniejsze kryje się w środku, czyli w silniku tej platformy. Ale, równiez w przypadku tej platformy nie trzeba iść na kompromisy. Magento 2 umożliwia również wdrożenia atrakcyjnego wyglądu dla każdego rodzaju sklepu.

Motyw sklepu

Motyw to element odpowiadający za gotowy wygląd sklepu internetowego. Ma on zdefiniowany layout strony, kolorystkę, fonty, tła, banery, wygląd koszyka itd. Gotowy motyw stanowi on spójną pakiet do wdrożenia przez developerów. Tak zdefiniowany wygląd platformy sklepu ma jednak ograniczenia i jest stosunkowo mało elastyczny w kwestii wprowadzania dodatkowych zmian wizualnych.

Szablon dla Magento

Elastyczność Magento 2 opiera się na szablonach. To jedno z ciekawszych rozwiązań systemu Magento 2. Szablony umożliwiają wdrożenie osobnych widoki dla poszczególnych podstron, a następnie zastosować w nich własną szatę graficzną. Jest to idealne rozwiązane ze względu na duże możliwości konfiguracji oraz przede wszystkim korzystną relację ceny do możliwych do wdrożenia funkcji sklepu.

Web builder

Każdy użytkownik sklepu chce mieć wpływ na jego wygląd. Odpowiedzią na to jest Web builder, który pozwala tworzyć poszczególne podstrony na zasadzie gotowych elementów (widzetów). Widzety to predefiniowane, elementy graficzne, na których bazie można dowolnie komponować wygląd sklepu. Oczywiście używając gotowych elementów trudno osiągnąć oryginalny, profesjonalny layout i wygląd sklepu.

Dedykowany projekt Magento

Dedykowany sklep Magento daje pełną dowolność wyglądu graficznego. Sklep customowy polega na zaprojektowaniu wszystkich widoków sklepu na platformie Magento od podstaw. Zaletą sklepu dedykowanego jest oryginalny layout i projekt graficzny. Takie rozwiązanie jest jednak kosztowne, ponieważ wymaga skomplikowanego wdrożenia. Sklep dedykowany Magento jest znacznie droższy niż wdrożenie szablonu z dedykowaną grafiką dla głównych widoków sklepu Magento.


Ile kosztuje sklep na Magento 2

Magento 2 jest wyjątkowo rozbudowanym systemem rozwijanym przez pokaźnych rozmiarów społeczność użytkowników i programistów. Wszystko to sprawia, że jest to jedna z najbardziej zaawansowanych platform dla e-commerce. Magento posiada system analiz, zarządzania produktami czy generowania raportów. W ramach oprogramowania będziesz mógł uruchomić także wersję mobilną sklepu i obsłuży ono system płatności. Dzięki otwartej architekturze skryptu, Magento potrafi spełnić każde marzenie programisty. To również platforma, która pozwala skutecznie pozycjonować sklep — jest otwarta na optymalizację i Google darzy ją szczególną sympatią.

Magento wymaga dobrej infrastruktury serwera, co zwiększa koszty utrzymania sklepu. Ponadto Magento jest bardzo wymagające i nie jest łatwym w obsłudze oprogramowaniem. Poznanie i zrozumienie Magento wymaga czasu. Podobnie rozwój sklepu internetowego opartego o Magento wymaga zasobów programistycznych. Oprogramowanie w wersji podstawowej zwanej Community jest darmowe, ale wymaga dużych nakładów pracy specjalistów, a co za tym idzie, wymaga dużych nakładów finansowych. Wersja Enterprise dla bardzo dużych rozwiązań e-Commerce to koszt 18000 dolarów rocznie.

Magento to w pełni profesjonalne środowisko e-commerce o prawie nieograniczonych możliwościach. Profesjonalna firma wdrożeniowa Magento może z nim zrobić prawie wszystko. Pamiętaj, jest to platforma przeznaczona dla większych sklepów, a nawet hipermarketów o rozbudowanym asortymencie, lub prowadzenie więcej niż jednego sklepu jednocześnie.

Ile kosztuje sklep internetowy na systemie Magento 2
Koszt sklepu internetowego Magento zaczynają się od około 20.000 zł netto.

Sklep Magento | Cennik


Kto wdroży sklep Magento 2?

Zakładając, że myślisz poważnie o Twoim e-biznesie, warto postawić na Magento. Oczywiście Magento jako platformy e-Commerce typu open-source są bezpłatne, jednak poziom skomplikowania systemu praktycznie uniwmożliwia samodzielne wdrożeniu sklepu Magento.

NIe tylko trudność technologiczna przemawia za tym, żeby skorzystać z pomocy specjalisty. Ważną kwestią przy tworzeniu sklepu internetowego jest budowa sklepu pod kątem User Experience. Wszyscy jesteśmy użytkownikami sklepów internetowych na co dzień, co nie przekłada się na umiejętność dobrego zaprojektowania sklepu. W przypadku sklepów internetowych znaczenie UX jest pierwszorzędne, ponieważ każda tzw. „akcja” wykonana przez klienta przekłada się na Twoją sprzedaż.

Sklep internetowy powinien być dostosowany do Twoich potrzeb. Nawet jeśli potrzeby i funkcjonalności Twojego sklepu nie są one szczególnie nietypowe, wdrożenie platformy sprzedaży nie jest proste. Pamiętaj potrzebny jest specjalista lub agencja od wdrożeń Magento.

Ponadto aby sklep działał poprawnie i spełniał swoją funkcję, potrzebna jest praca kilku specjalistów programisty, grafika, specjalisty UX lub SEO. Każdy specjalista to nie tylko wiedza, ale przede wszystkim doświadczenie, które zdobył przy innych projektach. Dlatego, zamiast wybierać taniego freelancera, warto zdecydować się na wyspecjalizowaną firmę wdrożeniową Magento. Zapewni ona kompleksową obsługę i poniesie pełną odpowiedzialność za wdrożenie i działanie Twojego sklepu internetowego. Pamiętaj źle zaprojektowany lub zoptymalizowany sklep internetowy to znacznie mniejsze przychody i „przeciekające złotówki”.

co to jest agencja e-Commerce

Jak wybrać agencję e-Commerce?

Chcesz stworzyć profesjonalny sklep internetowy i świadomie wybrać agencję e-Commerce? Przeczytaj nasz poradnik nt. Co to jest agencja interaktywna….


Inne platformy e-Commerce – przegląd rozwiązań

Podjęcie decyzji dotyczącej wyboru odpowiedniej platformy wymaga poznania tzw. silników platform e-Commerce. Poniżej omawiamy najpopularniejsze silniki dla sklepów internetowych typu open-source i abonamentowych. Wszystkie platformy są oczywiście tak rozbudowane i zróżnicowane, że szczegółowy opis wszystkich możliwości, funkcjonalności i ich porównanie jest niemożliwe. Warto kilka rozwiązań poznać bliżej i przeanalizować, które jest najbardziej odpowiednie do Twojego biznesu. Sprawdź, jakie są najważniejsze elementy każdego systemu oraz porównaj przybliżone koszt jego utrzymania.

Koszt platform e-Commerce – opis.


Platforma WordPress + WooCommerce

WooCommerce jest bezpłatnym rozszerzeniem dla WordPressa, dzięki któremu można zmienić ten CMS w platformę e-Commerce. Jest to rozbudowana wtyczka do WordPressa rozszerzająca możliwości tej najpopularniejszej platformy do tworzenia stron internetowych o funkcje sprzedaży online.

Z uwagi, że WordPress jest tak popularną platformą na świecie, niemal na pewno znajdziesz do niego wtyczkę poszerzającą funkcjonalność Twojego sklepu. Nawet gdy nie jesteś programistą, platforma pozwala na indywidualne dostosowanie graficzne wyglądu do potrzeb sklepu bez żadnych ograniczeń. Dzięki społeczności programistów i agencji wspierających tę platformę nie będziesz mieć problemu ze znalezieniem pomocy w konfiguracji i obsłudze sklepu opartego o WooCommerce. Przy bardziej zaawansowanych potrzebach możliwe jest też pisanie własnych wtyczek i dodatkowych funkcjonalności.

Platforma ta jest szczególnie godna polecenia osobom, które mają stronę zbudowaną na WordPressie. WordPress jest jednak na tyle przyjazny i intuicyjny, że osoba nawet bez doświadczenia, nie powinny mieć problemu obsługa WooCommerce.

Sklep internetowy na platformie WooCommerce


Platforma PrestaShop

PrestaShop jest darmową platformą dla sklepów typu open-source i należy do chętnie wybieranych systemów e-Commerce. Standardową instalację PrestaShop można rozbudować o nowe funkcjonalności dzięki dodatkowym modułom. Wiele z nich jest płatnych, ale niemal każdy ma swój darmowy odpowiednik. Platforma PrestaShop to dobry wybór w przypadku małych, średnich, a nawet dużych sklepów.

Platforma PrestaShop daje możliwość ustawiania wielu ważnych funkcji jak zarządzanie zamówieniami, zarządzanie dostawami i płatnościami, zarządzanie katalogiem produktów, wystawianie faktur, obsługa kodów kreskowych, optymalizacja dla SEO, porównanie cech kilku produktów jednocześnie, newsletter, wyszukiwanie produktów, obsługa dowolnej ilości wersji językowych, zmiana waluty, możliwość prowadzenia wielu sklepów z jednego panelu. Panel administracyjny systemu jest stosunkowo prosty i intuicyjny w obsłudze. Z jego poziomu można zarządzać sklepem, kategoriami, produktami, zamówieniami oraz mieć dostępem do statystyk.

PrestaShop oferuje dużo możliwości w pakiecie, które mogą być poszerzana w razie potrzeby o kolejne funkcjonalności za pomocą różnych darmowych lub płatnych modułów. Dodatkowymi zewnętrznymi modułami są np. bramki płatności, porównywarki cen, systemy śledzenia przesyłek itd. Możliwe jest także tworzenie własnych modułów zgodnie z dokumentacją systemu.

Sklep na PrestaShop nie ma szczególnych wymagań co do hostingu, a jeżeli potrafisz administrować sklep samodzielnie, nie będziesz miał dodatkowych ukrytych kosztów utrzymania. PrestaShop ma pełną polską wersję tłumaczenia sklepu i jest dobrze dostosowana do najważniejszych polskich integracji e-Commerce. Znalezienie pomocy w konfiguracji i rozwoju sklepu czy rozwiązaniu problemów z PrestaShop może być jednak dość trudne.

Sklep internetowy na platformie PrestaShop


Jak wybrać platformę e-Commerce?

Poznałeś już najpopularniejsze platformy e-Commerce. Zastanawiasz się, jak dokonać trafnego wyboru i która platforma będzie dla Ciebie optymalna? Przede wszystkim zrób analizę potrzeb oraz biznesplan rozwoju Twojego przedsięwzięcia. Zastanów się, zalety, której platformy najbardziej do Ciebie przemówiły, a które wady zniechęciły i mogą stworzyć problem w przyszłości.

Którą platformę e-Commerce wybrać?

  • Jeżeli zakładasz nowy sklep i nie planujesz dużej inwestycji na start, to warto się zastanowić nad jednym z rozwiązań abonamentowych, albo nad tańszymi rozwiązaniami open-source jak WooCommerce czy PrestaShop.
  • Jeżeli posiadasz budżet, a w planach masz szybką ekspansję sklepu z dużym zasięgiem i sprzedażą, to dobrymi rozwiązaniami będą dedykowane sklepy oparte na silniku WooCommerce, PrestaShop, Magento, lub tańsze systemy licencyjne i dedykowane.

Na co zwrócić szczególną uwagę wybierając platformę e-Commerce?

  • Najlepiej celować w system, który będzie miał największą ilość wtyczek, rozszerzeń, integracji potrzebnych do Twojego sklepu. Każda platforma typu open-sourece ma w zasadzie nieograniczoną ilość dodatkowych modułów, ale na pewno tylko kilka będzie dla Ciebie przydatne. Spisz listę funkcji, których będziesz potrzebował w sklepie, a następnie sprawdź która platforma zapewni je w rozsądnej cenie.
  • Pamiętaj, że sklep trzeba aktualizować i rozwijać. Tym samym pomoc programisty, agencji interaktywnej lub software-housu może okazać się konieczna. Na etapie decyzji o wyborze platformy warto upewnić się, jak dużo firm pracuje na danej platformie e-Commerce, które będą w stanie Ci pomóc rozwijać sklep lub rozwiązać potencjalne problem. Duża liczba dostępnych agencji i programistów daje Tobie możliwość zmiany dostawcy usługi. Znalezienie na polskim rynku wsparcia firmy specjalizującej się w WooCommerce będzie bardzo łatwe, PrestaShop umiarkowane, a Magento trudne. Decydując się na rozwiązanie abonamentowe lub dedykowane całe wsparcie będziesz mieć po stronie firmy wdrażającej daną platformę.

E-Commerce jak zacząć?

Znając platformy e-Commerce warto zastanowić się, od czego zacząć swoją przygodę z handlem elektronicznym. Pierwszym krokiem, choć może on wydawać się oczywisty, jest opracowanie strategii działania. Musisz wiedzieć, co i komu chcesz sprzedawać, jaki masz kapitał początkowy i z jakich rozwiązań chcesz skorzystać.

Już na samym początku tworząc biznes e-Commerce będziesz mieć sporo decyzji do podjęcia. Chcąc stworzyć sklep internetowy należy wybrać odpowiednią platformę e-Commerce z gotowymi rozwiązaniami lub zaprojektować własny sklep od podstaw. W zależności od decyzji będzie się to wiązało z kosztem od kilkudziesięciu złotych miesięcznie za standardowe rozwiązania w chmurze, po kilka tysięcy za gotowe rozwiązania open-sourcce czy nawet kilkadziesiąt tysięcy za tzw. dedykowany sklep szyty na miarę.

Sama platforma e-Commerce nie wystarczy, żeby w efektywny sposób prowadzić sklep internetowy. Sklep do działania potrzebuje mechanizmów bramki płatności i odpowiedniego operatora płatności internetowych. Ważny element ułatwiający codzienną pracę to wybór i automatyzacja form dostarczenia klientom towarów. Nie bez znaczenia jest prowadzenie działań w różnych miejscach w sieci tzw. sprzedaży wielokanałowej, działania marketingowe i mediach społecznościowych, pozycjonowanie SEO, obecność w porównywarkach internetowych takich, jak Ceneo czy też na platformach aukcyjnych takich, jak Allegro.

Duże sklepy internetowe ponadto mogą potrzebować rozwiązania typu CRM i ERP, które służą do budowaniu bazy klientów i obsługi relacji z kupującymi. Platformy CRM i ERP pomagają prowadzić różnorodne kampanie marketingowe oraz posiadają zaimplementowane rozwiązania analityczne dla e-Commerce.

Tworząc sklep internetowy, nie musisz wszystkiego robić samodzielnie, warto sięgnąć po pomoc specjalistów. Wyspecjalizowana agencja e-Commerce zaprojektuje ciekawy design i funkcjonalności sklepu i elementy wizualnej identyfikacji marki, specjalista od UX zadba o funkcjonalność sklepu. Warto też skorzystać z pomocy fotografa, który specjalizuje się w fotografii produktowej i komercyjnej. Nie bez znaczenia jest też optymalizacja sklepu pod kątem SEO. Copywriter stworzy atrakcyjne opisy produktów oraz treści do strony, a prawnik pomoże stworzyć poprawny regulamin sklepu.

e-Commerce jak zacząć

Jak zacząć e-Commerce?

Jeśli dopiero zaczynasz korzystać z e-Commerce lub zastanawiasz się, jak stawiać pierwsze kroki w sprzedaży internetowej przeczytaj nasz poradnik...


Podsumowanie

Prawidłowy wybór platformy dla własnego e-Commerce to przede wszystkim określenie celu sklepu. Określony celu będzie rzutować na budżet, jaki musisz przeznaczyć na Twoje przedsięwzięcie. Pochodną celu i budżetu, jaki masz, jest wybór danej platformy. Warto także zastanowić się, czy chce sam stworzyć i utrzymywać sklep, czy zlecić to zadanie programiście lub agencji interaktywnej. Ponadto sklep internetowy musi się rozwijać, dlatego tak ważne jest to, aby platforma mogła się skalować i podążać za trendami e-Commerce.

Prawidłowy wybór zależy od Twoich oczekiwań i wymagań oraz umiejętności. Dobrze jest się zapoznać możliwościami platformy, jej wadami i zaletami. Warto sprawdzić, czy platforma oferuje wszystkie ważne integracje, które przydadzą na początku działania sklepu lub w przyszłości. Możesz również zapoznać się z samą obsługą sprzedaży z poziomu panelu administracyjnego. Po zapoznaniu się ze wszystkimi możliwościami dobrym pomysłem jest podsumowanie kosztów, jakie będą wiązały się z wyborem danej platformy.

Omówione powyżej platformy e-Commerce są jednie naszym wyborem do tego tekstu i częścią możliwości dostępnych na rynku. Osobiście polecamy darmowe platformy typu open-source, ponieważ są one najbardziej elastyczne oraz ekonomiczne we wdrożeniu i prowadzeniu. Oczywiście najbardziej polecamy platformę WooCommerce, ponieważ to ją najczęściej wdrażamy, optymalizujemy i bardzo dobrze znam jej wady, zalety. Jeśli jednak platforma ta nie spełnia Twoich wymagań, to warto dokonać własnego wyboru, ponieważ to Ty będziesz pracować z nią na co dzień.

Mam nadzieję, że przybliżyliśmy Ci dostępne platformy e-Commerce, co ułatwi wybór odpowiedniego rozwiązanie. Jeżeli jeszcze masz wątpliwości, zachęcamy do kontaktu oraz zapoznania się z innymi tekstami na naszym blogu.


Czytaj również:

Myślisz nad założeniem e-sklepu?

Przeczytaj nasz poradnik jak założyć sklep internetowy krok po kroku: wybór platformy e-Commerce, logistyka, metody płatności, pozycjonowanie SEO, marketing, kwestie prawne...

4.8/5 - (189 votes)
Agencja interaktywna:
Projektujemy strony internetowe WordPress, sklepy internetowe WooCommerce, pozycjonujemy w Google, dbamy o media społecznościowe. Tworzymy kompleksowe kreacje, projekty graficzne i identyfikacje wizualne. Zadzwoń 730 170 330, wyślij brief, albo napisz do nas, aby otrzymać informację cenową.
Kontakt przez messenger