Słownik e-Commerce
E-Commerce słownik podstawowych pojęć i poradnik odpowie na Twoje pytania odnośnie rynku i trendów e-Commerce. To wybór najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi dotyczących e-Commerce.
Słownik e-Commerce
Afiliacja
Afiliacja to forma marketingu internetowego polegająca na sprzedaży produktów i usług poprzez partnerów afiliacyjnych. Partner afiliacyjny, np. agencja marketingowa, znany bloger lub influencer publikuje materiały reklamowe dotyczące firmy, sklepu na swojej stronie internetowej, a w przypadku efektywnej sprzedaży partycypuje w zyskach i otrzymuje prowizję.
› Program afiliacyjny w sklepie
Agencja interaktywna
Agencja interaktywna to firma specjalizująca się w przygotowaniu i wdrożeniu strategii budowy wizerunku przedsiębiorstw w internecie na podstawie założeń marketingowych przedstawionych przez klienta. Do najpopularniejszych usług proponowanych przez agencje interaktywne należą projektowanie serwisów www i stron internetowych
› Co to jest agencja interaktywna
Agencji e-Commerce
Agencji e-Commerce to wyspecjalizowana agencja interaktywna w tworzeniu projektów i rozwiązań dla branży e-Commerce. Do najpopularniejszych usług proponowanych przez agencje e-Commerce należą: sklepy internetowe, platformy e-Commerce, platformy i sklepy B2B, sklepy dropshipping i sklepy marketplace.
› Co to jest agencja e-Commerce?
API
API to zestaw protokołów, specyfikacji czy instrukcji, pozwalający dwóm różnym aplikacjom na połączenie i wymianę danych. Dzięki API deweloperzy mogą połączyć sklep internetowy z innym zewnętrznym oprogramowaniem.
B2B
B2B, business-to-business – obejmuje transakcje biznesowe zawierane pomiędzy dwoma firmami. W tym modelu ważne jest tworzenie relacji z kontrahentami. Sprzedaż odbywa się zazwyczaj przez specjalny system B2B oraz za pośrednictwem handlowców. W e-Commerce oznacza współpracę, transakcję czy wymianę produktów, usług między dwoma podmiotami biznesowymi, np. producentem a hurtownikiem, hurtownikiem a sprzedawcą detalicznym itp.
B2C
B2C, business-to-consumer – to transakcje pomiędzy firmą sprzedającą produkty lub usługi a indywidualnym konsumentami. Sprzedaż odbywa się zazwyczaj bezobsługowo, poprzez stronę internetową sklepu. W e-Commerce oznacza współpracę, transakcję czy wymianę między firmą a prywatnym odbiorcą, będącym końcowym użytkownikiem produktów, usług. Sklepy internetowe oferujące produkty konsumentom należą do sektora B2C.
C2C
C2C, consumer-to-consumer – handel pomiędzy prywatnymi osobami, w którym jeden z nich jest sprzedawcą, a drugi konsumentem. Przykładem są serwisy aukcji internetowych jak Allegro i ogłoszeniowe jak Gumtree i OLX.
Cookie
Pliki Cookie to dane używane do przechowywania aktywności użytkownika na stronie internetowej e-sklepu. Informacje zawarte w plikach cookie mogą być wykorzystywane do automatycznego wypełniania formularzy, pola hasła, loginu lub innych danych.
Click and Collect
Click and Collect (zamów online i odbierz w sklepie) to system, w którym klienci dokonują zakupów online i odbierają zamówiony produkt w wybranym sklepie stacjonarnym. Jest to bardzo chętnie wybierana forma dostawy, ponieważ umożliwia to klientowi zmniejszenie kosztów i skorzystanie z darmowej dostawy.
CPC
CPC (z języka angielskiego „Cost Per Click”) to współczynnik efektywności reklamy, czyli stosunek kosztów włożonych w emisję reklamy do liczby kliknięć w daną reklamę. Ustalanie modelu CPC wiąże się z pojęciem płatności za kliknięcie (PPC – Pay Per Click).
Cross-selling
Cross-selling to sprzedaż krzyżowa to marketingowa technika sprzedaży w sklepie internetowym produktów, usług komplementarnych lub uzupełniających. Strategia ta polega na sprzedaży dodatkowych produktów lub usług klientom, którzy już dokonali zakupu. Polega na zachęcaniu do kupowania produktów pokrewnych lub uzupełniających. Przykład: Klienci, którzy kupili ten przedmiot, kupili również…
CTA
CTA, (z języka angielskiego „Call To Action”) to określenie elementu na stronie internetowej, które ma zachęcić użytkownika do podjęcia konkretnego działania. CTA służy do przekształcenia osobę odwiedzającą e-sklep w potencjalnego klienta. Przykładowym działaniem typu CTA może być zapis do newslettera, link przekierowujący na inną stronę, baner reklamowy, przycisk „pobierz”, „zobacz video”.
Dropshipping
Dropshipping to model logistyczny sprzedaży przez internet polegający na przeniesieniu procesu wysyłki towaru na dostawcę – producenta lub hurtownię. Rola sklepu internetowego w tym modelu logistycznym sprowadza się do zbierania zamówień i przesyłania ich do dostawcy, który realizuje wysyłkę zakupionego towaru do klienta.
› Sklep Dropshipping krok po kroku
E-Biznes
E-Biznes (biznes elektroniczny, biznes online) to model prowadzenia biznesu opierający się na szeroko rozumianych rozwiązaniach teleinformatycznych, internecie, w szczególności aplikacjach internetowych. Biznes elektroniczny to określenie bardzo szerokie i ogólne. Ponadto ciągłe zmiany i nowe sposoby ujęcia poszczególnych zagadnień powodują duże rozbieżności w definiowaniu nawet podstawowych pojęć z zakresu biznesu elektronicznego.
e-Commerce
E-Commerce (electronic commerce), czyli handel elektroniczny lub e-handel definiujemy jako szereg działań wykonywanych w celu dokonania transakcji za pomocą elektronicznych środków jak strona internetowa, aplikacja. Są to transakcje online, czyli zakupy towarów i usług, których płatności i dostawa odbywa się poza fizyczną placówką sklepu.
› Co to jest e-Commerce? | e-Commerce jak zacząć?
ERP
ERP (enterprise resource planning), czyli planowanie zasobów przedsiębiorstwa. W e-Commerce pojęcie ERP odnosi się do oprogramowania służącego do kompleksowego zarządzania sklepem internetowym firmy, planowania zasobów, zarządzania magazynami i księgowością. Najpopularniejsze rozwiązania ERP: Subiekt GT, Subiekt Nexo, WAPRO Mag (dawniej WF-Mag), Comarch ERP Optima, Enova365.
› Co to jest ERP? | ERP WooCommerce
Fulfillment
Fulfillment to model outsourcingu usług logistycznych, czyli kompleksowa obsługa procesów magazynowych i wysyłki towarów przez firmę zewnętrzną. W tym modelu dostawca fulfillmentu to firma posiadająca własne magazyny, wykwalifikowanych pracowników oraz umowy z firmami kurierskimi. Realizacja zamówień – kompletowanie, pakowanie, weryfikacja oraz wysyłka -pozostaje całkowicie po jego stronie.
› Zobacz: Jakie wysyłki w sklepie internetowym?
Google Analytics
Google Analytics to usługa Google, która śledzi i analizuje ruch pochodzący z Twojej witryny. Działa na całościowe zachowanie Twojej witryny. Dzięki temu jest doskonałym narzędziem do pomiaru współczynnika odrzuceń Twojej witryny.
Handel elektroniczny
Handel elektroniczny (e-Commerce) lub e-handel definiujemy jako szereg działań wykonywanych w celu dokonania transakcji za pomocą elektronicznych środków jak strona internetowa, aplikacja. Są to transakcje online, czyli zakupy towarów i usług, których płatności i dostawa odbywa się poza fizyczną placówką sklepu.
› Zobacz: Handel elektroniczny – poradnik
Konwersja
Konwersja to proces polegający na przekształceniu użytkownika odwiedzającego sklep internetowy w klienta. Przykładową czynnością, którą klient wykona w wyniku konwersji jest zakup produktu. Wysoki współczynnik konwersji wpływa na poprawę sprzedaży. Konwersja to oczekiwane działania ze strony odbiorcy strony, które stanowią reakcję na akcje promujące stronę poprzez jej pozycjonowanie (SEO) lub konkretne kampanie reklamowe prowadzone w Internecie.
Landing Page
Landing Page to strona www, na którą trafiają najczęściej użytkownicy po kliknięciu w banner, mailing, link sponsorowany lub link reklamowy w Google lub mediach społecznościowych. Powinien być logicznym rozszerzeniem treści znajdującej się w reklamie. Landing page najczęściej nie zawiera oddzielnych podstron, jest stroną samodzielną, mikrostroną, ale może być też elementem większej witryny.
Lead
Lead to osoba, podmiot, będąca potencjalnie zainteresowaną ofertą sklepu internetowego. W wyniku działań marketingowych – newsletter, ankieta, content marketing, wysłany e-book, interakcja z Google Ads czy inną reklamą w mediach społecznościowych – podała swoje imię i nazwisko, adres e-mail, numer telefonu, które można wykorzystać w celach sprzedażowych.
Marketplace
Marketplace to rodzaj platformy e-Commerce, na której produkty lub usługach są dostarczane przez wielu sprzedawców, podczas gdy transakcje są przetwarzane przez operatora platformy marketplace. Marketplace jest miejscem gromadzącym w jednym miejscu dużą ilość produktów, pochodzących od zróżnicowanych dostawców. Przykładem marketplace’u jest Allegro, Amazon lub OLX.
m-Commerce
M-Commerce to obszar handlu elektronicznego, w którym klient może dokonywać zakupów przy użyciu urządzeń mobilnych, typu tablet i smartfon.
Newsletter
Newsletter to forma marketingu internetowego, która polega na wysyłaniu e-maili do klientów sklepu internetowego na temat działalności firmy lub marki, będąca bezpośrednim kanałem komunikacji. Może służyć np. do wysyłania informacji o wyprzedażach, nowościach w ofercie, czasowych promocjach czy regularnego informatora o zmianach w sklepie i poszerzaniu asortymentu.
Omnichannel
Omnichannel to forma sprzedaży wielokanałowej polegająca na działaniu z poziomu offline i online – sklep internetowy, stacjonarny, sprzedaż w mediach społecznościowych. Oznacza prowadzenie działań, których celem jest zapewnienie spójności doświadczeń bez względu na wybrane przez klienta miejsce zakupu. Sprzedaż omnichannel zakłada, że dzięki połączeniu możliwości, jakie daje połączenie sklepu tradycyjnego ze sklepem internetowy, klient będzie kupował chętniej i częściej niż u konkurencji, która oferuje tylko jeden kanał sprzedaży lub u której kanały sprzedaży działają niezależnie. Celem omnichannel jest udogodnienie w robieniu zakupów przez klienta.
Platformy Open Source
Są to rozwiązania, które pozwala nam dowolnie modyfikować sklep – mamy pełny dostęp do kodu, dostępna jest też ogromna liczba modułów do każdego typu płatności, dostawy czy narzędzia wspierającego sprzedaż. Przy użyciu platformy Open Source użytkownik jest właścicielem sklepu.
Platformy SaaS
Platformy abonamentowe (SaaS) to takie sklepy, które nie wymagają instalacji na własnym serwerze, w zamian płacony jest miesięczny abonament za sklep, ale użytkownik nie jest jego właścicielem. Sklepy abonamentowe zawierają komplet funkcji i integracji, dzięki czemu nie wymagają instalowania dodatków i są gotowe do sprzedaży zaraz po założeniu sklepu. Modyfikacja wyglądu sklepu ogranicza się do wyboru jednego z kilkudziesięciu dostępnych szablonów oraz dodania gotowych modułów na stronę główną.
Płatności odroczone
Płatności odroczone to forma zapłaty za zamówiony produkt lub usługę w sklepie internetowym polegająca na przesunięciu w terminie opłaty za 30 dni od momentu otrzymania przesyłki. Podstawą do przyznania zgody na odroczenie płatności jest weryfikacja sytuacji kredytowej klienta, czyli możliwości finansowych na zapłatę danej kwoty w ustalonym terminie. Tę rodzaj płatności oferuje m.in. Klarna, Twisto, P24NOW, PayU, PayPO.
› Płatności odroczone – poradnik
Porównywarka cen
Porównywarka cen to rodzaj strony internetowe, który pozwala na porównanie cen tych samych produktów w różnych sklepach internetowych. Działanie porównywarki polega na agregowaniu ofert sprzedażowych różnorodnych produktów. Zbiera ona w swoich wynikach wyszukiwania oferty z wielu różnych sklepów internetowych i prezentują je w posegregowanej formie swoim użytkownikom. Pozwala to użytkownikom na ich porównanie bez potrzeby wchodzenia na strony sklepów docelowych.
Porzucony koszyk
Porzucony koszyk to termin na określenie sytuacji, gdy klient dodaje produkt do koszyka, a następnie opuszcza sklep internetowy, co prowadzi do przerwania procesu zakupowego.
PPC
PPC (z języka angielskiego „Pay Per Click”, czyli „płać za kliknięcie”) to rodzaj reklamy tekstowej, której właściciel płaci za to, że internauta wejdzie z nią w interakcje (kliknie w nią), co powoduje przeniesienie na stronę internetową i większą konwersję. Najbardziej popularnym narzędziem do tworzenia tego typu reklam jest Google Ads.
Program partnerski
Program partnerski inaczej nazywany marketingiem afiliacyjnym lub programem afiliacyjnym to narzędzie marketingu internetowego.
› Program partnerski w sklepie
Remarketing
Remarketing obejmuje strategie, które mają na celu dotarcie do osób, które już odwiedziły Twoją stronę internetową lub wykazały zainteresowanie Twoimi produktami, usługami lub innymi przejawami Twojego marketingu. To ponowne wyświetlanie reklamy użytkownikowi, który miał już kontakt z e-sklepem.
Sklep internetowy
Sklep internetowy (e-sklep) to rodzaj strony internetowej, dzięki której można prowadzić sprzedaż i dokonywać zakupów online. E-Sklep umożliwia wirtualne przeglądanie oferty, asortymentu i dokonania płatności za zakup. Sklepy internetowe korzystają z oprogramowania zwanego platformą e-Commerce (systemem e-Commerce) – więcej.
SEO
SEO to skrót od angielskiej nazwy „Search Engine Optimization”, czyli optymalizacja stron internetowych pod kątem silnika wyszukiwarek. To proces zorientowany na poprawę widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania. SEO skupia się na pozycjonowaniu organicznym, czyli pozycjonowaniu nie płatnych, w odróżnieniu od pozycjonowania płatnego.
System płatności online
System płatności elektronicznych (E-commerce payment system) to systemy bezpiecznych płatności internetowych dla sklepów internetowych, które ułatwiają akceptację płatności elektronicznych dla transakcji internetowych. Systemy płatności e-commerce, obsługiwane są przez operatorów płatności internetowych. Jest to system, który daje możliwość dokonywania oraz otrzymywania wpłat przez Internet. Płatności online dają możliwość płacenia kartą kredytową, przelewem bankowym lub płatnościami mobilnymi. Systemy płatności online znane są na polskim rynku pod wieloma nazwami i używane są często zamiennie: szybkie przelewy, płatności online, bezpieczne płatności online.
› Bramki płatności online – porównanie
Software house
Software house to wyspecjalizowana firma zajmujące się tworzeniem oprogramowania. W typowych projektach realizowanych przez software house dużą wagę przykładana się do analizy procesów biznesowych klienta, tworzenia specyfikacji funkcjonalnej, testowania aplikacji oraz jej integracji z innymi systemami. Firmy z tej branży zajmują się przede wszystkim tworzeniem aplikacji dedykowanych i oprogramowania na zamówienie.
UI
UI, czyli User Interaface to definiuje się jako wszystkie elementy sklepu internetowego, z którymi w interakcję może wchodzić użytkownik strony. To polecenia, menu, opcje, panel nawigacyjny itp., za pomocą których człowiek może komunikować się z maszyną.
Up-Selling
Up-Selling to technika sprzedaży dodatkowej stosowana w e-Commerce. Celem sprzedaży dodatkowej jest oferowanie klientom droższych produktów niż te, którymi są potencjalnie zainteresowani i aktualnie przeglądają. Podczas oglądania produktów i dokonywania zakupu przez klienta w sklepie internetowym, poniżej oglądanego właśnie produktu na karcie produktu pojawia się automatyczna informacja o uzupełniających produktach, czyli dobrach komplementarnych. Up-selling pozwala zatem Tobie jako sprzedawcy poszerzyć zakres oferowanych produktów lub usług. Up-selling bardzo często łączony jest z cross-sellingiem.
› Up-selling w sklepie internetowym
UX
UX, czyli User Experience to całokształt wrażeń, jakie odnosi użytkownik podczas wizyty w sklepie internetowym. Celem UX jest dostarczenie zadowolenia klientowi z łatwego, sprawnego i intuicyjnego poruszania się po stronie www. UX wiąże się z pozytywnym doświadczeniem zakupowym.
WooCommerce
Wtyczka (plugin) e-commerce zbudowana w celu bezproblemowej integracji z WordPress, której głównym zadaniem jest przekształcenie strony WordPress w sklep internetowy. Wtyczka dostępna jest w polskiej wersji językowej, umożliwia wprowadzanie produktów, definiować ich parametry jak opisy, zdjęcia, cena, stan magazynowy, obsługa zamówień, statystyki oraz liczne integracje jak bramki płatności, wysyłki, marketing itd.
› Zobacz: Co to jest WooCommerce?
Współczynnik odrzuceń
Współczynnik odrzuceń to procent przypadków, w których użytkownik opuszcza stronę główną e-sklepu bez przechodzenia do kolejnych podstron. W związku z tym Google Analitycs nie rejestruje ruchu na stronie, ponieważ użytkownik nie wykazał zaangażowania, nie klikał w linki wewnętrzne. Jego ruch pozostał bez śladu.